Alkaa olla semmoinen tilanne BMW:llä ja Audilla että niillä rupeaa olemaan kohta 50 eri mallia mallistossa vain siksi että myyntiä pitää lisätä. Pitää kohta olla asian harrastaja että nuo autot erottaa toisistaan. Mielestäni kuitenkin hienoin BMW muotoilultaan, mutta kuitenkin jää semmoinen tunne että "sama paska, mutta eri paketissa". Niin kuin eräs mies sanoi kun hänelle syntyi eri sukupuolta oleva lapsi mitä hänellä aiemmin oli.
Otetaan BMW M5:en eri mallit tarkasteluun on helppo erottaa eri vuosikymmenten mallit hyvin helposti toisistaan. BMW M5 on ollut oma juttuni jo monen vuoden ajan.
Eri vuosikymmeneten BMW:n kaikkia malleja leimaa samankaltaisuus se on totta. On toki ymmärrettävää onhan suunnittelijana yleensä monessa mallissa samat tekijät joten suunnittelijan kädenjälki leimaa jokaista vuosikymmentä mitä tulee eri mallien ulkonäköön. Sisustus menee premiumeissa omaa laadukasta latuaan siinä ei tinkitä Audin, BMW:n eikä MB:n kohdalla vähääkään kaikkia leimaa toki oman näköinen design mikä on mielestäni vain hyvä asia. Pidän BMW:n sisustuksesta ja autojen ulkonäöstä siksi, että niitä ei sekoita missään mallistossa mihinkään muuhun merkkiin siksi BMW on oman tiensä kulkija joka erottuu edukseen muiden merkkien joukosta helposti. BMW:n 5-sarja on riittävän iso auto jossa saa ajamisen ilon josta nauttii eikä ison auton ajollista tunnetta voi verratakkaan pieniin autoihin siinä on monen asian suhteen valtava ero äänieristys, turvallisuus, ajettavuus jne... lista on pitkä.
2010-luvun BMW:ssä on hyvin tunnistettava yhdennäköisyys eri mallisarjojen kesken, mutta niinhän se kuuluukin siksi eri vuosikymmenet tuovat omat kultaiset vuodet eri makujen suhteen hyvin esiin on ihmisiä harrastajien keskuudessa jotka pitävät jonkun tietyn vuosikymmenen autoista ja harrastavat juuri siksi tiettyjä malleja. Onhan niisä oma viehätys ja kaikilla lienee se oma unelmansa joka löytyy helposti sitä kysyttäessä. Ja näin on varmasti myös usean muun merkin kohdalla. Sehän tässä on hienoa, että jokainen löytää omansa ja kunnioitetaan sitä minkä kukin valitsee ja jätetään typerä muiden merkkien mollaus kokonaan pois.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Tyylikkäämpi tuo toki on kuin 3-sarjan sedan, mutta kun miettii käytännöllisyyttä, niin tuo on siihen verrattuna luultavasti matalampi, takapenkin pääntila on kutistettu olemattomaksi ja ehkä tavaratilakin on pienempi.
Ennemmin siis pidän uutta C-sarjaa kaikin puolin kiinnostavampana.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Tyylikkäämpi tuo toki on kuin 3-sarjan sedan, mutta kun miettii käytännöllisyyttä, niin tuo on siihen verrattuna luultavasti matalampi, takapenkin pääntila on kutistettu olemattomaksi ja ehkä tavaratilakin on pienempi.
Ennemmin siis pidän uutta C-sarjaa kaikin puolin kiinnostavampana.
Kyllä tuo BMW minusta varsin tyylikäs on, mutta olen ennenkin ihmetellyt ja totesin tämän myös nyt uutisen puolella, että miksi Audi ja Bemari eiät tee ihan perus sedaneista tämän näköistä. Jos joku tarvitsee enemmän päätilaa takana, mitä harva todellisuudessa tarvitsee tätä enempää, niin sitten voisi ostaa farkun, tai Bemarin tapauksessa GT:n. Nythän mersu tosiaan muotoili C sarjan sedanin varsin linjakkaaksi ja uskoisin, että se näkyy myös myynnissä. Kaipa Audin ja Bemarin leirissä on laskettu, että tällaisen mallin myyminen noin 5-10 t sedania kalliimmalla on kannattavampaa, kuin muotoilla sedan suoraan tämän näköiseksi, vaikka se hieman kasvattaisikin sedanin myyntiä.
Näistä malleista seuraa myös se kysymys, että kuka hullu enää ostaa 2-ovista coupea. Ainakin omaan silmääni nämä nelioviset näyttävätkin paremmalta, niin Audin, Bemarin kuin Mersunkin leireissä. Ja käytännöllisyys on aivan toista luokkaa, vaikka takapenkkejä harvemmin tarvitsisikaan. Kaiken lisäksi ainakin Audin SB säilyttää huomattavasti paremmin arvonsa, kuin uutena kalliimpi coupe. Luultavasti Bemarin osalta käy samoin.
Mutta eipä muuta kuin hintoja odottamaan. Harmi vain, että Bemarin nelivetokampanjat eivät ole ainakaan toistaiseksi yltäneet näihin erikoismalleihin. Sen seurauksena hintaero perusmalliin kasvaa entisestään.
Mielestäni nämä autonvalmistajien "malliaukkojen" täyttämiset alkavat mennä älyttömyyksiin. esimerkiksi mersun uusi Gla? voiko turhempaa peliä kuvitella. A-sarjalainen, johon isketty kaariin mustat kehykset.
Tai tämä bemarin uusin. Ensin 3-sarjasta irroitettiin kaksi ovinen malli erikseen 4-sarjaksi. Nyt tästä 2-ovisesta 4-sarjalaisesta tehdään sitten 4-ovinen malli kolmossarjan tapaan. Mikä logiikka tässä on?
Tai tämä bemarin uusin. Ensin 3-sarjasta irroitettiin kaksi ovinen malli erikseen 4-sarjaksi. Nyt tästä 2-ovisesta 4-sarjalaisesta tehdään sitten 4-ovinen malli kolmossarjan tapaan. Mikä logiikka tässä on?
Se logiikka, että tällainen pieni mallien muuntelu ei juurikaan kasvata valmistajan kuluja, mutta se lisää huomattavasti myyntiä. Mitä laaja mallivalikoima sinua haittaa? Esimerkiksi itse en ostaisi A4 Audia sedanina, koska se on erittäin tylsän näköinen auto, mutta omistan A5 sportbackin. Samoin en ostaisi 3-Bemaria, mutta saatan hyvinkin harkita 4 GranCoupea.
Kiitti NHB, hyvä linkki! Siis kerta kaikkiaan hieno disaini, ajaa ohi nuo perus 3-sarjan muodot 100-0. Olen A-utoilijan kanssa samaa mieltä, eli uusi C-sarja on muotoilultaan yksi hienoimpia autoja uutuuksista ja pointti on että se on saatavilla jo hinnat alkaen mallissa.
Mikä on sitten strategia näissä eri malleissa? Luultavasti tehdään perus-hieno auto perus-hintaan ja sitten pukataan vielä vähän hienompaa extra hintaan? Kustannuksia ei tule juurikaan ja jos joku ei kaipaa pääntilaa takapenkille, niin disaini vie voiton valinnassa. Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun.
Uskallan väittää että myydyimmistä premium-merkeistä vain BMW, Mercedes ja Audi pystyy tällaiseen huippu-yksillölliseen tarjontaan.
"Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun."
Kuulostaa vähän siltä kuin tämmöisen auton ostaja kärsisi suuruudenhulluudesta tai jostakin Napoleon-kompleksista.
Tilanne toki paranee Gran Coupen takaovilla takapenkin käytön osalta ja etuovet ei ole sitten enää niin leveät ja aiheuta ongelmia ahtailla parkkipaikoilla. Istuinten mataluus ja huono pääntila takana ovat varmasti edelleen ongelmina.
"Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun."
Kuulostaa vähän siltä kuin tämmöisen auton ostaja kärsisi suuruudenhulluudesta tai jostakin Napoleon-kompleksista.
Ihan vapaasti osta Dacia, siinä saat tasan saman mallin aina, värin tosin voit valita!
Hesari koeajoi 2 ovisen version.
"BMW:n uutuus on notkeiden ihmisten auto."
"Tämä auto ei sovi jalka- tai selkävaivaisille."
"Matala auto sopii parhaiten nuorten aikuisten huvitteluun. Perheautoksi se ei kelpaa"
Tilanne toki paranee Gran Coupen takaovilla takapenkin käytön osalta ja etuovet ei ole sitten enää niin leveät ja aiheuta ongelmia ahtailla parkkipaikoilla. Istuinten mataluus ja huono pääntila takana ovat varmasti edelleen ongelmina.
Hieman ihmettelin viikko sitten tuota Hesarin juttua. Puolet tekstistä käsitteli sitä, että kaksiovinen Coupe on epäkäytännöllinen. Olipa yllättävää! Toimittaja ei taida olla ihan terävimmästä päästä.
Hesari koeajoi 2 ovisen version.
"BMW:n uutuus on notkeiden ihmisten auto."
"Tämä auto ei sovi jalka- tai selkävaivaisille."
"Matala auto sopii parhaiten nuorten aikuisten huvitteluun. Perheautoksi se ei kelpaa"
Tilanne toki paranee Gran Coupen takaovilla takapenkin käytön osalta ja etuovet ei ole sitten enää niin leveät ja aiheuta ongelmia ahtailla parkkipaikoilla. Istuinten mataluus ja huono pääntila takana ovat varmasti edelleen ongelmina.
Hieman ihmettelin viikko sitten tuota Hesarin juttua. Puolet tekstistä käsitteli sitä, että kaksiovinen Coupe on epäkäytännöllinen. Olipa yllättävää! Toimittaja ei taida olla ihan terävimmästä päästä.
Samaa mietiskelin . Jos auto on 2-ovinen coupe, niin tietyt asiat ovat selviä jo lähtiessä...
"Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun."
Kuulostaa vähän siltä kuin tämmöisen auton ostaja kärsisi suuruudenhulluudesta tai jostakin Napoleon-kompleksista.
Ihan vapaasti osta Dacia, siinä saat tasan saman mallin aina, värin tosin voit valita!
Kannattaisi varmaan sinun tutustua edes tuohon nettisivustoon...
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Vieläkö perus coupet menevät kaupaksi, vai onko niiden aika jo ohi Suomessa?
Mersun C-Coupe oli vuonna 2012 eniten myyty coupe lähes sadalla yksilöllä.
Viime vuonna niitä meni kaupaksi 5 yksilöä. Vai joko ostajaehdokkaat ovat jääneet odottamaan uutta C-Coupea?
Ehkä käytännöllisyys siirtää kiinnostuksen enemmän tällaisiin Gran Coupe malleihin.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Vieläkö perus coupet menevät kaupaksi, vai onko niiden aika jo ohi Suomessa?
Mersun C-Coupe oli vuonna 2012 eniten myyty coupe lähes sadalla yksilöllä.
Viime vuonna niitä meni kaupaksi 5 yksilöä. Vai joko ostajaehdokkaat ovat jääneet odottamaan uutta C-Coupea?
Ehkä käytännöllisyys siirtää kiinnostuksen enemmän tällaisiin Gran Coupe malleihin.
Itse uskoisin, että juuri näin tulee käymään. Useimmiten se neliovinen jopa näyttää paremmalta kuin kaksiovinen coupe. Ja myös hinta säilyy huomattavasti paremmin, kuin kaksiovisessa. Näin ainakin A5 Audin osalta, jossa kaksiovinen on uutena kalliimpi, mutta käytettynä selvästi halvempi.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Vieläkö perus coupet menevät kaupaksi, vai onko niiden aika jo ohi Suomessa?
Mersun C-Coupe oli vuonna 2012 eniten myyty coupe lähes sadalla yksilöllä.
Viime vuonna niitä meni kaupaksi 5 yksilöä. Vai joko ostajaehdokkaat ovat jääneet odottamaan uutta C-Coupea?
Ehkä käytännöllisyys siirtää kiinnostuksen enemmän tällaisiin Gran Coupe malleihin.
Itse uskoisin, että juuri näin tulee käymään. Useimmiten se neliovinen jopa näyttää paremmalta kuin kaksiovinen coupe. Ja myös hinta säilyy huomattavasti paremmin, kuin kaksiovisessa. Näin ainakin A5 Audin osalta, jossa kaksiovinen on uutena kalliimpi, mutta käytettynä selvästi halvempi.
Ainakin omaan silmään tuo audin A5 coupe on tuhat kertaa paremman näköinen kuin tuo sb malli.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Vieläkö perus coupet menevät kaupaksi, vai onko niiden aika jo ohi Suomessa?
Mersun C-Coupe oli vuonna 2012 eniten myyty coupe lähes sadalla yksilöllä.
Viime vuonna niitä meni kaupaksi 5 yksilöä. Vai joko ostajaehdokkaat ovat jääneet odottamaan uutta C-Coupea?
Ehkä käytännöllisyys siirtää kiinnostuksen enemmän tällaisiin Gran Coupe malleihin.
Itse uskoisin, että juuri näin tulee käymään. Useimmiten se neliovinen jopa näyttää paremmalta kuin kaksiovinen coupe. Ja myös hinta säilyy huomattavasti paremmin, kuin kaksiovisessa. Näin ainakin A5 Audin osalta, jossa kaksiovinen on uutena kalliimpi, mutta käytettynä selvästi halvempi.
Ainakin omaan silmään tuo audin A5 coupe on tuhat kertaa paremman näköinen kuin tuo sb malli.
Makuasioita. Omasta mielestäni etenkin Mersun ja Bemarin nelioviset näyttävät paremmilta kuin kaksioviset. Audin tapaus on ehkä siinä. Mutta kaksiovisen epäkäytännöllisyys näkyy selvästi rajumpana arvon putoamisena. Ja myös myyntimääristä nähdään, että kaksioviset eivät oikein käy uutenakaan kaupaksi, jos neliovinen on tarjolla.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Tyylikkäämpi tuo toki on kuin 3-sarjan sedan, mutta kun miettii käytännöllisyyttä, niin tuo on siihen verrattuna luultavasti matalampi, takapenkin pääntila on kutistettu olemattomaksi ja ehkä tavaratilakin on pienempi.
Ennemmin siis pidän uutta C-sarjaa kaikin puolin kiinnostavampana.
Pääntila on kuulemma vain sentin tai pari matalampi tässä 4 Gran Coupessa kuin 3-sarjan sedanissa. Takaluukku on sedanista poiketen vakiovarusteena kokonaan sähköinen (aukaisu ja suljenta). Takakontti on sekä sedanissa, että Gran Coupessa 480 litraa, tosin Gran Coupen luukku aukeaa ylös asti ja lastauskynnys on ehkä aavistuksen matalampi. Akseliväli taitaa olla molemmissa täysin sama. Gran Coupe on hieman matalampi ja ehkä hitusen leveämpi.
Takajalkatilat on identtiset 3-sarjan farkussa, sedanissa ja 4 Gran Coupessa. Kontti on 3-sarjan farkussa isompi kuin 4-Gran Coupessa tai 3-sarjan sedanissa. Samoin farkun pääntila on suurin takana.
3GT:ssä on sitten näitä kaikkia isompi takakontti, takajalkatilat ja pisin akseliväli.
C-sarjan tuleva mersu on uusien testien mukaan takatiloiltaan pienempi kuin uusin 3-sarjan sedan. Taka- ja etuovet ovat myös pienemmät eivätkä aukea niin suuressa kulmassa kuin 3-sarjassa. Uuden C-sarjan takaluukun aukko on myös 3-sarjan sedania pienempi ja nostokynnys korkeampi. Kontti vetää samat litramäärät (ainakin teoriassa eli paparilla), eli siis 480 litraa.
3GT:ssä saa takapenkin kallistuskulmaa säädettyä, en muista onko näin myös 4 Gran Coupessa.
Takanäkyvyys on molemmissa malleissa todella heikko, vaatii parkkitutkan lisäksi peruutuskameran.
Gran Coupessa takanäkyvyys on vielä heikompi, takalasi on todella korkealla ja hyvin pieni. Takaniskatuet ovat massiiviset, vaikka niitä onkin toki vain kaksi. Gran Coupe on neliovinen, mutta takana on vain kaksi istumakelpoista paikkaa. Keskellä ei ole edes pääntukea.
Malliähky on bemarilla melkoinen ja lisää on tulossa. Tänä vuonna tulee uusi etuvetoinen tila-auto ja uusi Coupetyylinen 3-sarjan kokoinen maasturi X4 (kutistettu X6).
Tulevaisuudessa on luvassa kuulemma X2 maasturi, 2-sarjan Cran Coupe ja sedan (kilpailee A3 sedania vastaan) jne jne.
Miten kaikille malleille riittää enää ostajia, kun yksikään ei ole kovin edullinen auto.
Niin ja toki tuo on ulkoä hienompi kuin nykyinen 3-sarjan sedan joka ei ole minusta myöskään ruma tai liian pliisu versus vaikkapa Audin A4 B8. Metallivärillä, hienoilla vanteilla tai M-sportina todella hieno peli.
Mutta suurin mutta mutta on se, että kun istut tuollaisen auton sisään etunepenkille on verhoilut, kojelauta, mittaristo, moottorit, vaihteistot, istuimet yms yms. 100% täysin samaa tavaraa kuin tuon perus 3-sarjan sedaninkin. Auton sisällä et tosiaan huomaa ajavasi Cran Coupella vaan kaikki on 100% samalla tavalla kuin normissa 3-sarjassa.
Takana on toki hieman sedania erilaisempaa, kun on vain kahdelle muotoillut penkit, matalampi katto ja pienempi takaikkuna. Ulkokuori poikkeaa toki hieman, C-pilarista taaksepäin ja peräpää on erilainen. Keula lähes 100% sama kuin sedaninkin, pikkasen on etupuskurin alaosassa erilaista pokkausta. Sivulinja tosiaan C-pilariin asti lähes sama, erona vain se ilmanottoaukko etulokareissa. Takasivuikkunassa lukee GranCoupe.
3GT:ssä, 4 Coupessa ja 4 Gran Coupessa on karmittomat sivuikkunat. Yksi riesa lisää Suomen oloihin. Suhisee tuulessa sisään normaalia ovea enemmän ja pakkasilla oven yläosat aina jäässä.
Moottoripalettiin,ulkoväreihin, alustaan ja erityisesti sisustan ilmeiseen sekä ulkonäköön&materiaaleihin olisin halunnut pikkasen rohkeampaa otetta. Nyt tämä 4 Cran Coupe ei erotu kuin korimallin ja muutamien ulkopuolen pienten ykstyiskohtien osalta normaalista 3-sarjan sedanista.
"Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun."
Kuulostaa vähän siltä kuin tämmöisen auton ostaja kärsisi suuruudenhulluudesta tai jostakin Napoleon-kompleksista.
Mitä ajattelet henkilöstä, joka pukeutuu ja sisustaa kotinsa oman makunsa mukaisesti?
"Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun."
Kuulostaa vähän siltä kuin tämmöisen auton ostaja kärsisi suuruudenhulluudesta tai jostakin Napoleon-kompleksista.
Mitä ajattelet henkilöstä, joka pukeutuu ja sisustaa kotinsa oman makunsa mukaisesti?
Ihan hyväksyttävää sinänsä. Kunhan ei ahda torppaa täyteen huonekaluja ja vanhoja tauluja.
Auton sisustukseen voi toki panostaa, mutta aika hellävaroen saa autoa käyttää, ettei sisustus mene huonoon kuntoon.
Kiinteistöissä ja muissa asunnoissa hyvä sisustus ja hyvät kodin materiaalit nostavat kämpän arvoa asuntoa myytäessä.
Gran Coupen hinnat on julkaistu. Näyttävät olevan aika yksi yhteen coupen hintojen kanssa ja hyvä niin. Olisi voinut olla jopa coupea hieman kalliimpi, enkä olisi asiaa kovin ihmeellisenä pitänyt.
Audillahan sportback on coupea halvempi, mikä on ehkä jopa hieman erikoista.
Gran Coupen hinnat on julkaistu. Näyttävät olevan aika yksi yhteen coupen hintojen kanssa ja hyvä niin. Olisi voinut olla jopa coupea hieman kalliimpi, enkä olisi asiaa kovin ihmeellisenä pitänyt.
Audillahan sportback on coupea halvempi, mikä on ehkä jopa hieman erikoista.
Sinä yrittät epätoivoisesti pitää pinnalla Audin vanhentunutta mallistoa sekä BMW ja MB uutisissa ja avauksissa. Tuo alkaa olemaan jo aika säälittävää huomion hakemista Audille.
Gran Coupen hinnat on julkaistu. Näyttävät olevan aika yksi yhteen coupen hintojen kanssa ja hyvä niin. Olisi voinut olla jopa coupea hieman kalliimpi, enkä olisi asiaa kovin ihmeellisenä pitänyt.
Audillahan sportback on coupea halvempi, mikä on ehkä jopa hieman erikoista.
Sinä yrittät epätoivoisesti pitää pinnalla Audin vanhentunutta mallistoa sekä BMW ja MB uutisissa ja avauksissa. Tuo alkaa olemaan jo aika säälittävää huomion hakemista Audille.
En hirveästi viitsisi kanssasi keskustella, mutta nyt on kyllä pakko kysyä, että miten minä tässä Audin mallistoa pinnalla pidin? Kunhan mainitsin mielenkiintoisen seikan neliovisten coupemallien hinnoista kaksiovisiin verrattuna. Ottaen huomioon, että nelioviset coupet myyvät erinomaisesti, en yhtään ihmettele, että niiden hinnat ovat kaksiovisten tasolla, tai jopa niiden yläpuolella.
Mersun keskustelussa nimenomaan totesin, että Mersun sisustus on Audia tyylikkäämpi. Onko se Audin epätoivoista pinnalla pitämistä, että kehun Mersua paremmaksi?
Jos se sinun pahaa oloasi yhtään helpottaa, niin ostaisin kyllä ilman muuta sen Bemarin, jos tällä hetkellä olisin autoa vaihtamassa noista jompaan kumpaan. Audi A5 (ja A4) alkaa tosiaan olla hieman vanheneva malli, enkä itse sellaista kyllä enää ostaisi.
Niin ja olisin toki voinut kommentoida asiaa tuossa GC uutisen keskustelussakin, mutta ymmärtänet varmaan miksi sinne ei kukaan viitsi mitään asiaa kirjoittaa. Tai valitettavasti en kyllä ole ihan varma ymmärrätkö.
varuste-eroja sedaniin, mitä nyt nopsaan löysin: bussines tomaatti
- 17" vanteet, reilu tonni
- sporttipenkit 700
- xenonit 900
- servotronic, mikä lieneekään, 300
- urheilunahkaratti 150
- sadetunnistin 170
eli joku reilu 3000 varusteita ja jos hinta on 318da 41k ja 418da 48k niin noin 4k muotoilulisä
Mielestäni tuo 4000 euroa ei kuulostalainkaan kohtuuttomalta. Auto on niin paljon paremman näköinen kuin 3-sarja, että valinta noiden välillä on täysin selvä, mikäli farkkua ei tarvitse. Myös tavaratila on paljon käytännöllisempi sedaniin verrattuna. Bemarin osalta asiaa en tiedä, mutta usein näissä coupeissa on ainakin minun korvakuuloltani ollut hieman parempi äänieristys ns. tavismalliin verrattuna.
Ainoa mutta on siinä, että saako 4-sarjaan myös sen nelivedon alennushintaan. Jos ei saa, niin se nostaa hintaeroa taas ylöspäin.
En tiedä mitä mieltä muut tästä ovat, mutta minun täytyy taas nurista siitä, että vaikka yleensä mielestäni on vain plussaa, että on tarjolla paljon erilaisia moottorivaihtoehtoja, niin näihin coupeihin ei pitäisi tarjota noita pienitehoisimpia moottoreita. Ensinnäkin tuon näköinen urheilullinen auto on vähän "nolo", jos siinä on vain n. 140 hv ja toiseksi tällaisen ostaja ei varmaankaan halua, että noita tulee joka kadunkulmassa vastaan, joten halvimmat moottorivaihtoehdot tulisi jättää niihin perusmalleihin. Ja jottei kukaan nyt hermostu, niin en nurise tästä vain Bemarin osalta, vaan myös muut merkit tekevät samoin.
Alkaa olla semmoinen tilanne BMW:llä ja Audilla että niillä rupeaa olemaan kohta 50 eri mallia mallistossa vain siksi että myyntiä pitää lisätä. Pitää kohta olla asian harrastaja että nuo autot erottaa toisistaan. Mielestäni kuitenkin hienoin BMW muotoilultaan, mutta kuitenkin jää semmoinen tunne että "sama paska, mutta eri paketissa". Niin kuin eräs mies sanoi kun hänelle syntyi eri sukupuolta oleva lapsi mitä hänellä aiemmin oli.
Otetaan BMW M5:en eri mallit tarkasteluun on helppo erottaa eri vuosikymmenten mallit hyvin helposti toisistaan. BMW M5 on ollut oma juttuni jo monen vuoden ajan.
http://www.autoevolution.com/bmw/m5/
Eri vuosikymmeneten BMW:n kaikkia malleja leimaa samankaltaisuus se on totta. On toki ymmärrettävää onhan suunnittelijana yleensä monessa mallissa samat tekijät joten suunnittelijan kädenjälki leimaa jokaista vuosikymmentä mitä tulee eri mallien ulkonäköön. Sisustus menee premiumeissa omaa laadukasta latuaan siinä ei tinkitä Audin, BMW:n eikä MB:n kohdalla vähääkään kaikkia leimaa toki oman näköinen design mikä on mielestäni vain hyvä asia. Pidän BMW:n sisustuksesta ja autojen ulkonäöstä siksi, että niitä ei sekoita missään mallistossa mihinkään muuhun merkkiin siksi BMW on oman tiensä kulkija joka erottuu edukseen muiden merkkien joukosta helposti. BMW:n 5-sarja on riittävän iso auto jossa saa ajamisen ilon josta nauttii eikä ison auton ajollista tunnetta voi verratakkaan pieniin autoihin siinä on monen asian suhteen valtava ero äänieristys, turvallisuus, ajettavuus jne... lista on pitkä.
2010-luvun BMW:ssä on hyvin tunnistettava yhdennäköisyys eri mallisarjojen kesken, mutta niinhän se kuuluukin siksi eri vuosikymmenet tuovat omat kultaiset vuodet eri makujen suhteen hyvin esiin on ihmisiä harrastajien keskuudessa jotka pitävät jonkun tietyn vuosikymmenen autoista ja harrastavat juuri siksi tiettyjä malleja. Onhan niisä oma viehätys ja kaikilla lienee se oma unelmansa joka löytyy helposti sitä kysyttäessä. Ja näin on varmasti myös usean muun merkin kohdalla. Sehän tässä on hienoa, että jokainen löytää omansa ja kunnioitetaan sitä minkä kukin valitsee ja jätetään typerä muiden merkkien mollaus kokonaan pois.
Mersu on onnistunut tekemään uudesta C-sarjasta tyylikkäämmän ihan perus-sedanina. Ei siis edes olisi tarvetta vastaavalle mallille C-sarjasta. 2-ovinen coupe on sitten eri asia ja sille varmaan on tilausta.
Tyylikkäämpi tuo toki on kuin 3-sarjan sedan, mutta kun miettii käytännöllisyyttä, niin tuo on siihen verrattuna luultavasti matalampi, takapenkin pääntila on kutistettu olemattomaksi ja ehkä tavaratilakin on pienempi.
Ennemmin siis pidän uutta C-sarjaa kaikin puolin kiinnostavampana.
A-utoilija:
Kyllä tuo BMW minusta varsin tyylikäs on, mutta olen ennenkin ihmetellyt ja totesin tämän myös nyt uutisen puolella, että miksi Audi ja Bemari eiät tee ihan perus sedaneista tämän näköistä. Jos joku tarvitsee enemmän päätilaa takana, mitä harva todellisuudessa tarvitsee tätä enempää, niin sitten voisi ostaa farkun, tai Bemarin tapauksessa GT:n. Nythän mersu tosiaan muotoili C sarjan sedanin varsin linjakkaaksi ja uskoisin, että se näkyy myös myynnissä. Kaipa Audin ja Bemarin leirissä on laskettu, että tällaisen mallin myyminen noin 5-10 t sedania kalliimmalla on kannattavampaa, kuin muotoilla sedan suoraan tämän näköiseksi, vaikka se hieman kasvattaisikin sedanin myyntiä.
Näistä malleista seuraa myös se kysymys, että kuka hullu enää ostaa 2-ovista coupea. Ainakin omaan silmääni nämä nelioviset näyttävätkin paremmalta, niin Audin, Bemarin kuin Mersunkin leireissä. Ja käytännöllisyys on aivan toista luokkaa, vaikka takapenkkejä harvemmin tarvitsisikaan. Kaiken lisäksi ainakin Audin SB säilyttää huomattavasti paremmin arvonsa, kuin uutena kalliimpi coupe. Luultavasti Bemarin osalta käy samoin.
Mutta eipä muuta kuin hintoja odottamaan. Harmi vain, että Bemarin nelivetokampanjat eivät ole ainakaan toistaiseksi yltäneet näihin erikoismalleihin. Sen seurauksena hintaero perusmalliin kasvaa entisestään.
Mielestäni nämä autonvalmistajien "malliaukkojen" täyttämiset alkavat mennä älyttömyyksiin. esimerkiksi mersun uusi Gla? voiko turhempaa peliä kuvitella. A-sarjalainen, johon isketty kaariin mustat kehykset.
Tai tämä bemarin uusin. Ensin 3-sarjasta irroitettiin kaksi ovinen malli erikseen 4-sarjaksi. Nyt tästä 2-ovisesta 4-sarjalaisesta tehdään sitten 4-ovinen malli kolmossarjan tapaan. Mikä logiikka tässä on?
Se logiikka, että tällainen pieni mallien muuntelu ei juurikaan kasvata valmistajan kuluja, mutta se lisää huomattavasti myyntiä. Mitä laaja mallivalikoima sinua haittaa? Esimerkiksi itse en ostaisi A4 Audia sedanina, koska se on erittäin tylsän näköinen auto, mutta omistan A5 sportbackin. Samoin en ostaisi 3-Bemaria, mutta saatan hyvinkin harkita 4 GranCoupea.
Kuvien perusteella auto minun makuuni. Iso yes. Tyylikäs, ei kuitenkaan ammu yli niin kuin jotkin merkit joutuu hädissään tekemään.
Mielenkiinnolla odotan että näen livenä.
Kiitti NHB, hyvä linkki! Siis kerta kaikkiaan hieno disaini, ajaa ohi nuo perus 3-sarjan muodot 100-0. Olen A-utoilijan kanssa samaa mieltä, eli uusi C-sarja on muotoilultaan yksi hienoimpia autoja uutuuksista ja pointti on että se on saatavilla jo hinnat alkaen mallissa.
Mikä on sitten strategia näissä eri malleissa? Luultavasti tehdään perus-hieno auto perus-hintaan ja sitten pukataan vielä vähän hienompaa extra hintaan? Kustannuksia ei tule juurikaan ja jos joku ei kaipaa pääntilaa takapenkille, niin disaini vie voiton valinnassa. Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun.
Uskallan väittää että myydyimmistä premium-merkeistä vain BMW, Mercedes ja Audi pystyy tällaiseen huippu-yksillölliseen tarjontaan.
"Siis niin kuin ylimmässä premium-tasossa on, tarjotaan ostajalle mieletön määrä vaihtoehtoja niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen ja mahdollisuus rakentaa oma auto alusta loppuun."
Kuulostaa vähän siltä kuin tämmöisen auton ostaja kärsisi suuruudenhulluudesta tai jostakin Napoleon-kompleksista.
Hesari koeajoi 2 ovisen version.
"BMW:n uutuus on notkeiden ihmisten auto."
"Tämä auto ei sovi jalka- tai selkävaivaisille."
"Matala auto sopii parhaiten nuorten aikuisten huvitteluun. Perheautoksi se ei kelpaa"
http://www.hs.fi/autot/Koeajo+BMWn+uutuus+on+notkeiden+ihmisten+auto/a1390607808691
Tilanne toki paranee Gran Coupen takaovilla takapenkin käytön osalta ja etuovet ei ole sitten enää niin leveät ja aiheuta ongelmia ahtailla parkkipaikoilla. Istuinten mataluus ja huono pääntila takana ovat varmasti edelleen ongelmina.
andertz:
Ihan vapaasti osta Dacia, siinä saat tasan saman mallin aina, värin tosin voit valita!
A-utoilija:
Hieman ihmettelin viikko sitten tuota Hesarin juttua. Puolet tekstistä käsitteli sitä, että kaksiovinen Coupe on epäkäytännöllinen. Olipa yllättävää! Toimittaja ei taida olla ihan terävimmästä päästä.
Ajattelija2013:
Samaa mietiskelin . Jos auto on 2-ovinen coupe, niin tietyt asiat ovat selviä jo lähtiessä...
Experience:
Kannattaisi varmaan sinun tutustua edes tuohon nettisivustoon...
http://www.dacia.fi/web/guest/home
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/4series/gran_coupe/2014/keep_informed/technical_data/index.html
A-utoilija:
Vieläkö perus coupet menevät kaupaksi, vai onko niiden aika jo ohi Suomessa?
Mersun C-Coupe oli vuonna 2012 eniten myyty coupe lähes sadalla yksilöllä.
Viime vuonna niitä meni kaupaksi 5 yksilöä. Vai joko ostajaehdokkaat ovat jääneet odottamaan uutta C-Coupea?
Ehkä käytännöllisyys siirtää kiinnostuksen enemmän tällaisiin Gran Coupe malleihin.
Penteles:
Itse uskoisin, että juuri näin tulee käymään. Useimmiten se neliovinen jopa näyttää paremmalta kuin kaksiovinen coupe. Ja myös hinta säilyy huomattavasti paremmin, kuin kaksiovisessa. Näin ainakin A5 Audin osalta, jossa kaksiovinen on uutena kalliimpi, mutta käytettynä selvästi halvempi.
Ajattelija2013:
Ainakin omaan silmään tuo audin A5 coupe on tuhat kertaa paremman näköinen kuin tuo sb malli.
finman:
Makuasioita. Omasta mielestäni etenkin Mersun ja Bemarin nelioviset näyttävät paremmilta kuin kaksioviset. Audin tapaus on ehkä siinä. Mutta kaksiovisen epäkäytännöllisyys näkyy selvästi rajumpana arvon putoamisena. Ja myös myyntimääristä nähdään, että kaksioviset eivät oikein käy uutenakaan kaupaksi, jos neliovinen on tarjolla.
A-utoilija:
Pääntila on kuulemma vain sentin tai pari matalampi tässä 4 Gran Coupessa kuin 3-sarjan sedanissa. Takaluukku on sedanista poiketen vakiovarusteena kokonaan sähköinen (aukaisu ja suljenta). Takakontti on sekä sedanissa, että Gran Coupessa 480 litraa, tosin Gran Coupen luukku aukeaa ylös asti ja lastauskynnys on ehkä aavistuksen matalampi. Akseliväli taitaa olla molemmissa täysin sama. Gran Coupe on hieman matalampi ja ehkä hitusen leveämpi.
Takajalkatilat on identtiset 3-sarjan farkussa, sedanissa ja 4 Gran Coupessa. Kontti on 3-sarjan farkussa isompi kuin 4-Gran Coupessa tai 3-sarjan sedanissa. Samoin farkun pääntila on suurin takana.
3GT:ssä on sitten näitä kaikkia isompi takakontti, takajalkatilat ja pisin akseliväli.
C-sarjan tuleva mersu on uusien testien mukaan takatiloiltaan pienempi kuin uusin 3-sarjan sedan. Taka- ja etuovet ovat myös pienemmät eivätkä aukea niin suuressa kulmassa kuin 3-sarjassa. Uuden C-sarjan takaluukun aukko on myös 3-sarjan sedania pienempi ja nostokynnys korkeampi. Kontti vetää samat litramäärät (ainakin teoriassa eli paparilla), eli siis 480 litraa.
3GT:ssä saa takapenkin kallistuskulmaa säädettyä, en muista onko näin myös 4 Gran Coupessa.
Takanäkyvyys on molemmissa malleissa todella heikko, vaatii parkkitutkan lisäksi peruutuskameran.
Gran Coupessa takanäkyvyys on vielä heikompi, takalasi on todella korkealla ja hyvin pieni. Takaniskatuet ovat massiiviset, vaikka niitä onkin toki vain kaksi. Gran Coupe on neliovinen, mutta takana on vain kaksi istumakelpoista paikkaa. Keskellä ei ole edes pääntukea.
Malliähky on bemarilla melkoinen ja lisää on tulossa. Tänä vuonna tulee uusi etuvetoinen tila-auto ja uusi Coupetyylinen 3-sarjan kokoinen maasturi X4 (kutistettu X6).
Tulevaisuudessa on luvassa kuulemma X2 maasturi, 2-sarjan Cran Coupe ja sedan (kilpailee A3 sedania vastaan) jne jne.
Miten kaikille malleille riittää enää ostajia, kun yksikään ei ole kovin edullinen auto.
Niin ja toki tuo on ulkoä hienompi kuin nykyinen 3-sarjan sedan joka ei ole minusta myöskään ruma tai liian pliisu versus vaikkapa Audin A4 B8. Metallivärillä, hienoilla vanteilla tai M-sportina todella hieno peli.
Mutta suurin mutta mutta on se, että kun istut tuollaisen auton sisään etunepenkille on verhoilut, kojelauta, mittaristo, moottorit, vaihteistot, istuimet yms yms. 100% täysin samaa tavaraa kuin tuon perus 3-sarjan sedaninkin. Auton sisällä et tosiaan huomaa ajavasi Cran Coupella vaan kaikki on 100% samalla tavalla kuin normissa 3-sarjassa.
Takana on toki hieman sedania erilaisempaa, kun on vain kahdelle muotoillut penkit, matalampi katto ja pienempi takaikkuna. Ulkokuori poikkeaa toki hieman, C-pilarista taaksepäin ja peräpää on erilainen. Keula lähes 100% sama kuin sedaninkin, pikkasen on etupuskurin alaosassa erilaista pokkausta. Sivulinja tosiaan C-pilariin asti lähes sama, erona vain se ilmanottoaukko etulokareissa. Takasivuikkunassa lukee GranCoupe.
3GT:ssä, 4 Coupessa ja 4 Gran Coupessa on karmittomat sivuikkunat. Yksi riesa lisää Suomen oloihin. Suhisee tuulessa sisään normaalia ovea enemmän ja pakkasilla oven yläosat aina jäässä.
Moottoripalettiin,ulkoväreihin, alustaan ja erityisesti sisustan ilmeiseen sekä ulkonäköön&materiaaleihin olisin halunnut pikkasen rohkeampaa otetta. Nyt tämä 4 Cran Coupe ei erotu kuin korimallin ja muutamien ulkopuolen pienten ykstyiskohtien osalta normaalista 3-sarjan sedanista.
andertz:
Mitä ajattelet henkilöstä, joka pukeutuu ja sisustaa kotinsa oman makunsa mukaisesti?
740 GLE:
Ihan hyväksyttävää sinänsä. Kunhan ei ahda torppaa täyteen huonekaluja ja vanhoja tauluja.
Auton sisustukseen voi toki panostaa, mutta aika hellävaroen saa autoa käyttää, ettei sisustus mene huonoon kuntoon.
Kiinteistöissä ja muissa asunnoissa hyvä sisustus ja hyvät kodin materiaalit nostavat kämpän arvoa asuntoa myytäessä.
Gran Coupen hinnat on julkaistu. Näyttävät olevan aika yksi yhteen coupen hintojen kanssa ja hyvä niin. Olisi voinut olla jopa coupea hieman kalliimpi, enkä olisi asiaa kovin ihmeellisenä pitänyt.
Audillahan sportback on coupea halvempi, mikä on ehkä jopa hieman erikoista.
Ajattelija2013:
Sinä yrittät epätoivoisesti pitää pinnalla Audin vanhentunutta mallistoa sekä BMW ja MB uutisissa ja avauksissa. Tuo alkaa olemaan jo aika säälittävää huomion hakemista Audille.
peräöljy:
En hirveästi viitsisi kanssasi keskustella, mutta nyt on kyllä pakko kysyä, että miten minä tässä Audin mallistoa pinnalla pidin? Kunhan mainitsin mielenkiintoisen seikan neliovisten coupemallien hinnoista kaksiovisiin verrattuna. Ottaen huomioon, että nelioviset coupet myyvät erinomaisesti, en yhtään ihmettele, että niiden hinnat ovat kaksiovisten tasolla, tai jopa niiden yläpuolella.
Mersun keskustelussa nimenomaan totesin, että Mersun sisustus on Audia tyylikkäämpi. Onko se Audin epätoivoista pinnalla pitämistä, että kehun Mersua paremmaksi?
Jos se sinun pahaa oloasi yhtään helpottaa, niin ostaisin kyllä ilman muuta sen Bemarin, jos tällä hetkellä olisin autoa vaihtamassa noista jompaan kumpaan. Audi A5 (ja A4) alkaa tosiaan olla hieman vanheneva malli, enkä itse sellaista kyllä enää ostaisi.
Niin ja olisin toki voinut kommentoida asiaa tuossa GC uutisen keskustelussakin, mutta ymmärtänet varmaan miksi sinne ei kukaan viitsi mitään asiaa kirjoittaa. Tai valitettavasti en kyllä ole ihan varma ymmärrätkö.
varuste-eroja sedaniin, mitä nyt nopsaan löysin: bussines tomaatti
- 17" vanteet, reilu tonni
- sporttipenkit 700
- xenonit 900
- servotronic, mikä lieneekään, 300
- urheilunahkaratti 150
- sadetunnistin 170
eli joku reilu 3000 varusteita ja jos hinta on 318da 41k ja 418da 48k niin noin 4k muotoilulisä
surffari:
Mielestäni tuo 4000 euroa ei kuulostalainkaan kohtuuttomalta. Auto on niin paljon paremman näköinen kuin 3-sarja, että valinta noiden välillä on täysin selvä, mikäli farkkua ei tarvitse. Myös tavaratila on paljon käytännöllisempi sedaniin verrattuna. Bemarin osalta asiaa en tiedä, mutta usein näissä coupeissa on ainakin minun korvakuuloltani ollut hieman parempi äänieristys ns. tavismalliin verrattuna.
Ainoa mutta on siinä, että saako 4-sarjaan myös sen nelivedon alennushintaan. Jos ei saa, niin se nostaa hintaeroa taas ylöspäin.
En tiedä mitä mieltä muut tästä ovat, mutta minun täytyy taas nurista siitä, että vaikka yleensä mielestäni on vain plussaa, että on tarjolla paljon erilaisia moottorivaihtoehtoja, niin näihin coupeihin ei pitäisi tarjota noita pienitehoisimpia moottoreita. Ensinnäkin tuon näköinen urheilullinen auto on vähän "nolo", jos siinä on vain n. 140 hv ja toiseksi tällaisen ostaja ei varmaankaan halua, että noita tulee joka kadunkulmassa vastaan, joten halvimmat moottorivaihtoehdot tulisi jättää niihin perusmalleihin. Ja jottei kukaan nyt hermostu, niin en nurise tästä vain Bemarin osalta, vaan myös muut merkit tekevät samoin.