Mikähän ihmeellinen mutka kehä ykkösellä länteen päin on laitettu kannelmäen liittymän kohdalle. Aina meinaa auto livahtaa väärälle kaistalle kyseisessä paikassa.
Se on siinä varmaan "turvallisuuden" takia: ettei kukaan ajaisi liian kovaa! Samasta syystä Suomessa kallistetaan liittymien mutkat ulospäin kalteviksi, Saksassa kallistus on luonnollisesti toisinpäin. Mutta päästäänpä meillä sitten sanomaan, että on ulosajot lisääntyneet, syynä liian kovat nopeudet...
Se on siinä varmaan "turvallisuuden" takia: ettei kukaan ajaisi liian kovaa! Samasta syystä Suomessa kallistetaan liittymien mutkat ulospäin kalteviksi, Saksassa kallistus on luonnollisesti toisinpäin. Mutta päästäänpä meillä sitten sanomaan, että on ulosajot lisääntyneet, syynä liian kovat nopeudet...
Käyttäkääpä huviksenne silmiänne ja muistelkaa mitä tiellä on tapahtunut.
Kaistoja on lisätty ja jotta neljä kaistaa mahtuisi rinnakkain, on noita hankalia mutkia kaistoihin täytynyt tehdä. Tuossa kohdassa mennään sillan ali, ja siltaa ei ole tieremontin takia ruvettu uusimaan. Tilaa suorille kaistoille ei ole.
Jos havainnointi ei muuten onnistu, niin laskekaa nopeutta satasesta vaikka sallittuun kahdeksaankymppiin.
[Maukka muokkasi tätä viestiä 05.04.2006 klo 08:54]
Se ei ole siinä ainakaa "turvattomuuden" takia: että kaikki ajaisi nopeasti! Eri syystä Suomessa suoristetaan liittymien suorat sisäänpäin suoraksi, Saksassa suoristus ei luonnottomasti ole samoinpäin. Mutta eipä päästä heillä sitten sanomaan, että on tiellä pysymiset vähentyneet, syynä on liian pienet nopeudet.
Käyttäkääpä huviksenne silmiänne ja muistelkaa mitä tiellä on tapahtunut.
Kaistoja on lisätty ja jotta neljä kaistaa mahtuisi rinnakkain, on noita hankalia mutkia kaistoihin täytynyt tehdä. Tuossa kohdassa mennään sillan ali, ja siltaa ei ole tieremontin takia ruvettu uusimaan. Tilaa suorille kaistoille ei ole.
Jos havainnointi ei muuten onnistu, niin laskekaa nopeutta satasesta vaikka sallittuun kahdeksaankymppiin.
Käytänpä silmiäni Maukka. Katson vähän kauemmas. Jo parikymmentä vuotta sitten oli aivan selvää, että näitä Kehä I ja Kehä III ruuhkakohtia joudutaan joskus leventämään. Suomalaisen tiensuunnittelun pitkäjänteisyys huomioiden sillat toki tehtiin liian kapeiksi, koska leveämpi olisi maksanut jonkin verran enemmän.
Voi voi, kuinka paljon halvemmaksi tulisi jos nämä hommat tehtäisiin kerralla kunnolla...Ettei tarvitsisi viiteen kertaan leventää samoja teitä... Kuten vaikka 4-tietä. Moottoritiesuunnitelma oli olemassa jo 30-v sitten. Nytkään sitä ei ole toteutettu kunnolla, mutta levennellä on ehditty jo moneen kertaan. Mitä lie maksanut...?
Eli onko se vika siinä, että tilaa suorille kaistoille ei ole, vai siinä ettei hommia ole alunperin viitsitty tehdä kunnolla???
P.S. Ei ole itsellä ollut mitään vaikeuksia pysyä tuossa mutkassa. Eiköhän siinä kesäkelissä kestä hyvin kaistalla alle 130 km/h vauhdeissa. Mutta kunhan on sopiva liukas keli ja jakelurekka ottaa siinä kunnon sladit ajaessaan sitä ihan sallittua 80km/h vauhtia, niin taas päästään keskustelemaan. Tosin silloinkin vain nopeuksista ja piittaamattomista ammattikuskeista.
Kysymys ei ole niinkään siinä,että pysyykö kaistalla,mutta tuon ylimääräisen mutkan havaitseminen laillisellakin nopeudella on tosi vaikeaa. Ajettaessa vasenmmaisinta kaistaa huomaakin yhtäkkiä olevansa puoliksi seuraavalla kaistalla... Kyllähän sen nyt osaa,mutta kyllä vain näkee monen siinä oikaisevan aika vaarallisesti.
Tämä on niitä suomalaisen tienrakentamisen helmiä. Jos huomaa tehdä "hirvenväistön vasempaan" tuossa kohdassa, niin on jo sitten riittävän hereillä väistelemään niitä reikiä mitä talven aikana on Konalan suoralle asfalttiin ilmestynyt.
Itään päin menevien kaistalta samassa kohdassa nuo reiät on paikattu äskettäin.
Katson vähän kauemmas. Jo parikymmentä vuotta sitten oli aivan selvää, että näitä Kehä I ja Kehä III ruuhkakohtia joudutaan joskus leventämään. Suomalaisen tiensuunnittelun pitkäjänteisyys huomioiden sillat toki tehtiin liian kapeiksi, koska leveämpi olisi maksanut jonkin verran enemmän.
Joo, kauemmas katson minäkin. Se silta on ollut siinä minun havaintojeni mukaan jo ainakin 23 vuotta, eikä se vuonna 1983 ihan tuore ollut.
Sitä paitsi tuossa mennään sillan ali ja siltatolppien väli ei anna periksi tehdä suoria kaistoja. Hämeenlinnan tien yli itään menevää siltaa levitettiin vastikään ja kaistat idän suuntaan saatiin melkein suoriksi.
Eli onko se vika siinä, että tilaa suorille kaistoille ei ole, vai siinä ettei hommia ole alunperin viitsitty tehdä kunnolla???
No se nyt kuitenkin on fakta, että sitä tilaa ei tällä hetkellä ole vaikka kävisit maahan selällesi potkimaan ilmaa ja huutaisit suureen ääneen koettua vääryyttä.
[Maukka muokkasi tätä viestiä 05.04.2006 klo 15:24]
Kysymys ei ole niinkään siinä,että pysyykö kaistalla,mutta tuon ylimääräisen mutkan havaitseminen laillisellakin nopeudella on tosi vaikeaa. Ajettaessa vasenmmaisinta kaistaa huomaakin yhtäkkiä olevansa puoliksi seuraavalla kaistalla... Kyllähän sen nyt osaa,mutta kyllä vain näkee monen siinä oikaisevan aika vaarallisesti.
Joo, hankalaa on havaitseminen varsinkin lumikelillä ja nyt, kun kaistamaalauskin on kulunut vähiin.
No se on tietenkin se "tosi kurvi"...
Se on siinä varmaan "turvallisuuden" takia: ettei kukaan ajaisi liian kovaa! Samasta syystä Suomessa kallistetaan liittymien mutkat ulospäin kalteviksi, Saksassa kallistus on luonnollisesti toisinpäin. Mutta päästäänpä meillä sitten sanomaan, että on ulosajot lisääntyneet, syynä liian kovat nopeudet...
Käyttäkääpä huviksenne silmiänne ja muistelkaa mitä tiellä on tapahtunut.
Kaistoja on lisätty ja jotta neljä kaistaa mahtuisi rinnakkain, on noita hankalia mutkia kaistoihin täytynyt tehdä. Tuossa kohdassa mennään sillan ali, ja siltaa ei ole tieremontin takia ruvettu uusimaan. Tilaa suorille kaistoille ei ole.
Jos havainnointi ei muuten onnistu, niin laskekaa nopeutta satasesta vaikka sallittuun kahdeksaankymppiin.
Se ei ole siinä ainakaa "turvattomuuden" takia: että kaikki ajaisi nopeasti! Eri syystä Suomessa suoristetaan liittymien suorat sisäänpäin suoraksi, Saksassa suoristus ei luonnottomasti ole samoinpäin. Mutta eipä päästä heillä sitten sanomaan, että on tiellä pysymiset vähentyneet, syynä on liian pienet nopeudet.
Käyttäkääpä huviksenne silmiänne ja muistelkaa mitä tiellä on tapahtunut.
Kaistoja on lisätty ja jotta neljä kaistaa mahtuisi rinnakkain, on noita hankalia mutkia kaistoihin täytynyt tehdä. Tuossa kohdassa mennään sillan ali, ja siltaa ei ole tieremontin takia ruvettu uusimaan. Tilaa suorille kaistoille ei ole.
Jos havainnointi ei muuten onnistu, niin laskekaa nopeutta satasesta vaikka sallittuun kahdeksaankymppiin.
Käytänpä silmiäni Maukka. Katson vähän kauemmas. Jo parikymmentä vuotta sitten oli aivan selvää, että näitä Kehä I ja Kehä III ruuhkakohtia joudutaan joskus leventämään. Suomalaisen tiensuunnittelun pitkäjänteisyys huomioiden sillat toki tehtiin liian kapeiksi, koska leveämpi olisi maksanut jonkin verran enemmän.
Voi voi, kuinka paljon halvemmaksi tulisi jos nämä hommat tehtäisiin kerralla kunnolla...Ettei tarvitsisi viiteen kertaan leventää samoja teitä... Kuten vaikka 4-tietä. Moottoritiesuunnitelma oli olemassa jo 30-v sitten. Nytkään sitä ei ole toteutettu kunnolla, mutta levennellä on ehditty jo moneen kertaan. Mitä lie maksanut...?
Eli onko se vika siinä, että tilaa suorille kaistoille ei ole, vai siinä ettei hommia ole alunperin viitsitty tehdä kunnolla???
P.S. Ei ole itsellä ollut mitään vaikeuksia pysyä tuossa mutkassa. Eiköhän siinä kesäkelissä kestä hyvin kaistalla alle 130 km/h vauhdeissa. Mutta kunhan on sopiva liukas keli ja jakelurekka ottaa siinä kunnon sladit ajaessaan sitä ihan sallittua 80km/h vauhtia, niin taas päästään keskustelemaan. Tosin silloinkin vain nopeuksista ja piittaamattomista ammattikuskeista.
Kysymys ei ole niinkään siinä,että pysyykö kaistalla,mutta tuon ylimääräisen mutkan havaitseminen laillisellakin nopeudella on tosi vaikeaa.
Ajettaessa vasenmmaisinta kaistaa huomaakin yhtäkkiä olevansa puoliksi seuraavalla kaistalla... Kyllähän sen nyt osaa,mutta kyllä vain näkee monen siinä oikaisevan aika vaarallisesti.
SAMA MUTKA ON HAVAITTU !!
Tämä on niitä suomalaisen tienrakentamisen helmiä. Jos huomaa tehdä "hirvenväistön vasempaan" tuossa kohdassa, niin on jo sitten riittävän hereillä väistelemään niitä reikiä mitä talven aikana on Konalan suoralle asfalttiin ilmestynyt.
Itään päin menevien kaistalta samassa kohdassa nuo reiät on paikattu äskettäin.
Joo, kauemmas katson minäkin. Se silta on ollut siinä minun havaintojeni mukaan jo ainakin 23 vuotta, eikä se vuonna 1983 ihan tuore ollut.
Sitä paitsi tuossa mennään sillan ali ja siltatolppien väli ei anna periksi tehdä suoria kaistoja. Hämeenlinnan tien yli itään menevää siltaa levitettiin vastikään ja kaistat idän suuntaan saatiin melkein suoriksi.
Jälkiviisaus on helppo viisauden laji.
No se nyt kuitenkin on fakta, että sitä tilaa ei tällä hetkellä ole vaikka kävisit maahan selällesi potkimaan ilmaa ja huutaisit suureen ääneen koettua vääryyttä.
Ajettaessa vasenmmaisinta kaistaa huomaakin yhtäkkiä olevansa puoliksi seuraavalla kaistalla... Kyllähän sen nyt osaa,mutta kyllä vain näkee monen siinä oikaisevan aika vaarallisesti.
Joo, hankalaa on havaitseminen varsinkin lumikelillä ja nyt, kun kaistamaalauskin on kulunut vähiin.
Kyllähän nuista kurveista selviää yleensä rattia kääntämällä?
"Tosikurveista" taas "pikkuveljen" avulla?