Ohjeita raskaan liikenteen kuljettajille

22 kommenttia

:smile: :innocent: :smile:
Älkää ajako lähellä edelläajavaa keveämpää ajoneuvoa. Se vaikuttaa tappoyritykseltä.

Älkää ajako kännykkä korvassa yhdellä kädellä. Olettaisi teillä tai liikennöitsijällä olevan varaa handsfree laitteisiin. Muuten keskustelu handsfree laitteillakin vie huomion itse pääasiasta , turvallisesta kuljettamisesta.

Älkää selailko kuormalistoja ajaessanne.

Älkää käyttäkö hollannikkaita ajaessanne , ne voivat kinkamatilanteessa karata jaloista ja sekaantua polkimiin.

Älkää puuhastelko tupakointivälineiden kera ajaessanne.

Noita kaikkia näkee ns. ammattikuskien harjoittavan , usein montaa syntiä yhtäaikaa.

  
  • Lainaus:
    15.02.2005 klo 13:24 citroen5 kirjoitti
    :smile: :innocent: :smile:
    Älkää ajako lähellä edelläajavaa keveämpää ajoneuvoa. Se vaikuttaa tappoyritykseltä.

    Älkää ajako kännykkä korvassa yhdellä kädellä. Olettaisi teillä tai liikennöitsijällä olevan varaa handsfree laitteisiin. Muuten keskustelu handsfree laitteillakin vie huomion itse pääasiasta , turvallisesta kuljettamisesta...


    Hitaampi tehköön tilaa, jos ahdistaa. Useimmiten tämä "kirittäminen", eli takapuskurissa roikkuminen on protestointia. Henkilöautoilijoille tuntuu olevan jokin pakkomielle pitää ammattiliikenne (raskas liikenne) takanaan, vaikka takaa lähestyvä yhdistelmä/kuorma-auto/bussi kulkee lujempaa. Tilaa ohitukseen ei anneta, ja sopivan suoranätkän tai ohituskaistan tullen vieläpä lisätään vauhtia. Sitä saa mitä tilaa nääs. Pahinta koko hommassa on vieläpä se, että nämä henkilöautoilijat eivät edes ymmärrä mitä ovat tekemässä.

    "Kylmäluuri" on laillinen HF-laite. Mikrofoni/kaiutin HF ei toimi suuremmasta taustamelusta johtuen. Eikä mikrofonille ole edes kunnollista sijoituspaikkaa lähellä kuljettajaa.

      
  • Ohjeita kevyempien autojen kuljettajille:

    Älkää ajako lähellä edelläajavaa ajoneuvoa. Se vaikuttaa tappoyritykseltä.

    Älkää ajako kännykkä korvassa yhdellä kädellä. Olettaisi teillä munanjatkeen omistajilla olevan varaa handsfreelaitteisiin. Muuten keskustelu handsfree laitteillakin vie huomion itse pääasiasta, turvallisesta kuljettamisesta.

    Älkää selailko kalenteria tai pornolehtiä ajaessanne.

    Älkää käyttäkö lippalakkia ajaessanne, se voi pudota silmille ja peittää näkyvyyden.

    Älkää puuhastelko vierustoverinne kera ajaessanne.

    Noita kaikkia näkee kevyempien autojen ammattikuskien harjoittavan, usein montaa syntiä yhtäaikaa.

      
  • Jos kaikki noudattaisivat noita raskaan liikenteen ohjeita niin kuinka monta prosenttia onnettomuudet vähenisivät raskaan kaluston osalta.

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 13:27 Tuomas kirjoitti
    Jos kaikki noudattaisivat noita raskaan liikenteen ohjeita niin kuinka monta prosenttia onnettomuudet vähenisivät raskaan kaluston osalta.


    Näppituntumalla sanottuna ehkä korkeintaan 0,5%.

      
  • Lainaus:
    20.02.2005 klo 11:13 Luu5 kirjoitti

    Näppituntumalla sanottuna ehkä korkeintaan 0,5%.

    Jos olisi edes muutaman prosentin vaikutus niin muutos tähän asiaan olisi varsin kannattava. Ei nuo ole niitä ihan yleisempiä onnettomuussyitä, mutta aiheuttavat nuokin niitä onnettomuuksia. Nuo edellä mainitut virheet on aika helppo vielä välttääkin.

      
  • Olen minäkin kaikkia juttuja kuullut, mutten sitä, että joltakin olisi kenkä lähtenyt pois jalasta ja mennyt polkimen alle. Kaikkineen varsin tyhjänpäiväistä ohjeistusta. Jos vaikka keskityttäisiin liikenteen oikeisiin ongelmiin, kuten rattijuoppoihin.

      
  • Voisi raskaan kaluston puolesta neuvoa henkilöautojen kuljettajien pimeällä ajaessa arvioimaan missä vastaantuleva rekka on pitkillä valoilla ajettaessa. Pienikin notkelma tai kumpare piilottaa rekan omat ajovalot, hytin katolla olevat äärivalot osoittavat että raskas liikenne on tulossa. Henkilöautoilija vain ei tajua vaihtaa pitkiä puolikkaille, vaan ajaa pitkillä päin rekan kuljettajan silmiä, hoksaa vaihtaa puolikkaille vasta kun rekan omat ajovalot näkyvät!

    Ammattikuljettajat pitävät ajolinjat hyvin tästä huolimatta.

      
  • Kyllä nuo samat säännöt koskee kaikkia kuljettajia. Enemmän niitä kolareita kuitenkin sattuu muille kuin ammattikuskeille. Raskaalla kalustolla nyt onneksi on nopeusrajoittimet, eikä olis pahitteeksi vaikka se tulisi henkilöautoihinkin pakolliseksi Suomessa. Ei tuo nyt niin vaikeaa olisi toteuttaa, ettei autolla pääse kuin 120km/h. Samaten se "alkolukko" olis paikallaan.

    Henkilöauto kuskien pitäis tosiaan antaa tietä raskaalle kalustolle, jos kerran ne takapuskurissa hiillostaa. En ymmärrä miksi siittä pitää aina uikuttaa kaikilla mielipide palstoilla, että pelottaa kun talonkokoinen auto tulee perässä kiinni. Se takana tuleva tekee sitä työkseen ja sillä on oma työajan lainsäädäntö ja toimitusaikataulut painostamassa, että tavara saapuu ajoissa perille. Jos ei tohdi ajaa sallittua nopeutta, niin voihan sitä päästää takaa tulevan ohi, niin ei tarvi myöhemmin olla täällä itkemässä.

      
  • Tämä "ammattikuskin" käsite on aika mielenkiintoinen. Keskustelusta voisi päätellä kuljettajan aiheuttaman riskin pienenevän samantien kun autoksi annetaan taksi, kuormuri, rekka tai bussi. Onko myyntireiska ammattikuski? Eipä taida mahtua tähän määrittelyyn.

    Aika monessa tehtävässä ammattilaisuutta ilmennetään koulutuksella, tutkinnoilla, hyvän työn tuomalla ammattiylpeydellä, jne. Kuinka sitten "ammattikuskit"? Näin:

    "Henkilöauto kuskien pitäis tosiaan antaa tietä raskaalle kalustolle, jos kerran ne takapuskurissa hiillostaa. En ymmärrä miksi siittä pitää aina uikuttaa kaikilla mielipide palstoilla, että pelottaa kun talonkokoinen auto tulee perässä kiinni. Se takana tuleva tekee sitä työkseen ja sillä on oma työajan lainsäädäntö ja toimitusaikataulut painostamassa, että tavara saapuu ajoissa perille. Jos ei tohdi ajaa sallittua nopeutta, niin voihan sitä päästää takaa tulevan ohi, niin ei tarvi myöhemmin olla täällä itkemässä.".

    "Ammattikuskien" ammatti-imago tuntuu koostuvan enemmänkin jätkäolemuksesta ja ylikasvaneiden lippalakkipoikien unelmista kuin todellisesta ammattitaidosta, joka näkyisi tekoina työssä.

    Provosoin ja yleistän. Totta. Ihan tarkoituksella. Tiedän kyllä oikeita liikenteen ammattilaisia olevan olemassa.

      
  • Opelixi:” Ei tuo nyt niin vaikeaa olisi toteuttaa, ettei autolla pääse kuin 120km/h.”

    Useimmat onnettomuudet tapahtuvat paljon tuota hiljaisemmilla nopeuksilla. Mitä se rajoittaminen siis hyödyttääisi.

    Opelixi:” Se takana tuleva tekee sitä työkseen…”

    Minä en aja työkseni, en siis ole ajamisen ammattilainen. Silti minäkin tiedän, ettei toisen perään saa mennä roikkumaan vaikka olisi aikataulut ja kiire. Mikä on siis se etu, jonka ammattilaisuus liikenteessä antaa, jos se ei anna edes samaa tietotaitoa kuin minulla amatöörillä on?

    Ammattilaisen pitäisi tietää, että hänen jarrujensa toimintaviive, ajoneuvon ominaisuudet ääritilanteissa ja suuremman massan tuoma lisäriski onnettomuustilanteessa vaatisivat huomattavasti pidempää turvaväliä kuin henkilöautolla. Myös ammattilaisen hermojen hallinnan pitäisi olla parempi kuin amatöörillä.

    On hyvä jos isolle autolle annetaan tietä, mutta on paha, jos isot autot olettavat saavansa sitä ja painostavat sitä saadakseen. Aikataulu on HEIDÄN ongelmansa. Jos he eivät kestä sen tuomaa painetta, vaihtakoon alaa. Tiedän, että he ovat puun ja kuoren välissä, mutta ei se henkilöautojen syy ole.

    Ammatikseen ajava ja ajamisen ammattilainen eivät samankaltaisuudestaan huolimatta välttämättä tarkoita samoja henkilöitä.

      
  • "Se takana tuleva tekee sitä työkseen ja sillä on oma työajan lainsäädäntö ja toimitusaikataulut painostamassa, että tavara saapuu ajoissa perille. Jos ei tohdi ajaa sallittua nopeutta, niin voihan sitä päästää takaa tulevan ohi, niin ei tarvi myöhemmin olla täällä itkemässä."

    Joo. Usein vain on niin, että se rekka roikkuu puskurissa kiinni kahdeksankympin alueella, kun itse ajan kahdeksaakymppiä. Pitäisikö se silloinkin päästää ohi? Kun rajoitus muuttuu sataseen, niin siinä on sitten taas sama rekka tientukkona.

    Rekkakuskeilla on paha tapa ajella jatkuvasti suurinta mahdollista nopeutta, eli 90 km/h, johon he yrittävät meitä henkilöautoilijoita painostaa.

      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:57 dpi kirjoitti
    Joo. Usein vain on niin, että se rekka roikkuu puskurissa kiinni kahdeksankympin alueella, kun itse ajan kahdeksaakymppiä. Pitäisikö se silloinkin päästää ohi? Kun rajoitus muuttuu sataseen, niin siinä on sitten taas sama rekka tientukkona.
      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 12:57 dpi kirjoitti
    Joo. Usein vain on niin, että se rekka roikkuu puskurissa kiinni kahdeksankympin alueella, kun itse ajan kahdeksaakymppiä. Pitäisikö se silloinkin päästää ohi? Kun rajoitus muuttuu sataseen, niin siinä on sitten taas sama rekka tientukkona.


    Kyllä pitäisi päästää ohi, mitä haittaa siitä on sinulle, vaikka päästätkin ohi?
    Onko se sitten aina niin, että 80km/h rajoituksen jälkeen tulee 100km/h rajoitus ???

    On myös totta, että nykyään kun kuskeista on pulaa, niin on niitä rekkakuskejakin kaikenlaisia, mutta on edelleen myös niitä kohteliaita, jotka näyttää vilkkua, kun pystyy lähteä ohittamaan. Kannattaa myös muistaa, että niin on meitä henkilöauton kuljettajiakin joka sorttia ja osa on melkoisia höyrypäitä. Kyllä meistäkin moni rippuu rekan perässä ja änkee ohi vaikka mikä olis.

      
  • "mitä haittaa siitä on sinulle, vaikka päästätkin ohi?
    Onko se sitten aina niin, että 80km/h rajoituksen jälkeen tulee 100km/h rajoitus ???"

    Siitä on juuri se haitta, minkä edellä kerroin.

    Kyllä minä useimmiten päästän rekan kohteliaasti ohi, mutta jos tiedän, että pian rajoitus muuttuu sataseen, niin silloin en viitsi. Juuri edellä mainitusta syystä.

    "Kyllä meistäkin moni rippuu rekan perässä ja änkee ohi vaikka mikä olis."

    Toki näitä roikkujia riittää joka lähtöön. Jopa moottoripyöräilijät ovat joskus puskurissa kiinni. Pointti on vain se, että raskaammalla ajoneuvolla ajavan pitäisi tuntea vastuunsa. Jos taas joku roikkuu esim. moottoripyörällä metrin päässä rekan takapuskurista, hän ei vaaranna muuta kuin oman henkensä.

      
  • Lainaus:
    15.02.2005 klo 15:30 Luu5 kirjoitti

    Hitaampi tehköön tilaa, jos ahdistaa. Useimmiten tämä "kirittäminen", eli takapuskurissa roikkuminen on protestointia.


    Perässä roikkujaan (varsinkiin raskaan liikenteen edustajaan) saa helposti lisää välimatkaa nostamalla jalan kaasupolkimelta ja hidastamalla sitten 60 km/h nopeuteen. Sen jälkeen ripeä kaasutus takaisin normaaliin ajonopeuteen, kyllä tulee mukavasti välimatkaa. Tätä voi toistaa tarpeelliseksi katsomansa määrän tai siihen asti kun perässä tulija ymmärtää yskän.

    Edellistä huomattavasti parempi vaihtoehto on näyttää ohitusmerkkiä (vilkku kerrän pientareen puolelle) sopivassa paikassa ja suorittaa se hidastus sen jälkeen kun yhdistelmä siirtyy vierelle. Työtähän he ovat tekemässä....mikä ei sekään kuitenkaan oikeuta #&%£$!* roikkumista.

    Esimerkiksi vanhassa 9000 Saapissa toimi hyvin tuplatakasumuvalojen sytyttäminen. Yleensä tuli hyvin tilaa taakse, ainakin hetkellisesti virn

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 20:06 Säätömies kirjoitti
    Esimerkiksi vanhassa 9000 Saapissa toimi hyvin tuplatakasumuvalojen sytyttäminen. Yleensä tuli hyvin tilaa taakse, ainakin hetkellisesti *virn*


    Tuohon onhelppo vastata pitkillä. Mitäpä luulet kumpaa häiritsee enemmän?

      
  • EI minua ainakaan. Hieman kun kääntää peilejä sivuun, niin ei häikäise, ei niin millään. :sunglasses: Keinot on monet, totesi kissa kun mummolla pöytää pyyhki...

    Itse toteutan keskimmäistä antamaani ohjetta aina kun huomaan toisen (on sitten raskaan tei kevyen liikenteen edustaja) saavuttavan minua. Ei ole minulta pois vaikka menisikin ohitse.

    Nimimerkillä: "Mulle ei v*ttuilla!"

    [Säätömies muokkasi tätä viestiä 23.02.2005 klo 20:37]
      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 20:36 Säätömies kirjoitti
    Ei ole minulta pois vaikka menisikin ohitse.

    Millähän tuota asennetta saisi tartutettua muihinkin? Näitä kaiken maailman "poliiseja" liikenteessä on ihan tarpeeksi. Terveisiä sille pellelle joka aamuisin ajelee Porin ja Tampereen välillä 70km/h ja alle ja hyvissä ajoin varmistaa nopeudella kikkailemalla ja takasumuvaloja vilkuttelemalla, ettei raskaalla ole mitään asiaa tulla ohi. Tilanne rauhottuu kun jättää etäisyydeksi muutaman sata metriä.

      
  • Viimeksi tänään kävi sellainen tapaus, että lavettia vetävä ajoneuvo, sanottakoon vaikka rekaksi, tuuppasi kolmion takaa eteen, niin että jouduin jarruttamaan. Mitään vaaratilannetta siinä ei sinänsä ollut, ehdin kyllä reagoimaan, mutta periaatteessa tuo oli jo liikenteen häiritsemistä. Kuljettaja ilmeisesti kiireen varjolla (lava oli tyhjä, oliko kiire kotiin?) katsoi että hän voi tuikata tuohon väliin, ja mitäs sitten jos sieltä yksi henkilöauto tulee, kyllä se voi vähän joustaa ja jarruttaa.

    Mutta sitä varten se kolmio käsittääkseni on laitettu, että sen takaa tulevien pitää väistää muuta liikennettä. Jos asenne on muuttumasa sellaiseksi, että isolle pitää aina antaa tietä, "kun se ajaa työkseen ja sillä on kiire", niin on homma menossa vähän piirileikiksi.

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 21:20 Niilonpoika kirjoitti
    Viimeksi tänään kävi sellainen tapaus, että lavettia vetävä ajoneuvo, sanottakoon vaikka rekaksi, tuuppasi kolmion takaa eteen, niin että jouduin jarruttamaan. Mitään vaaratilannetta siinä ei sinänsä ollut, ehdin kyllä reagoimaan, mutta periaatteessa tuo oli jo liikenteen häiritsemistä. Kuljettaja ilmeisesti kiireen varjolla (lava oli tyhjä, oliko kiire kotiin?) katsoi että hän voi tuikata tuohon väliin, ja mitäs sitten jos sieltä yksi henkilöauto tulee, kyllä se voi vähän joustaa ja jarruttaa.

    Mutta sitä varten se kolmio käsittääkseni on laitettu, että sen takaa tulevien pitää väistää muuta liikennettä. Jos asenne on muuttumasa sellaiseksi, että isolle pitää aina antaa tietä, "kun se ajaa työkseen ja sillä on kiire", niin on homma menossa vähän piirileikiksi.


    Kyllä se on hyvin pieni osa raskaan kaluston kuljettajista, jotka käyttäytyvät törkeästi. Kaikki he kuitenkin tietävät riskit liikenteessä (kenties paremmin kuin muut). Eli koulutuksensa puolesta he todellakin ovat ammattiautoilijoita. Sitä en sano, että kaikki sisäistävät riskit.

    Tässä tulee nyt samanlaista uutisointia kuin lehdistä saa päivittäin lukea: "Somali löi naista!". Ihan kuin somalit ovat ainoita, jotka lyövät naisia Suomenmaassa..?

    Wiksummat ymmärtävät, mitä tarkoitan.

      
  • No, laitoin tuohon vain yksittäisen esimerkin jota voi tietysti pyöritellä miten päin tahtoo. Vastavaia tapauksia on toki ollut useampia, ja viestini sisältö olikin tuoda ilmiötä esiin yleisemmällä tasolla. Kyllähän pikkuautoilijatkin kiilaavat ja tekevät virheitä, mutta näiden "ammattilaisten" pitäisi olla esimerkkinä liikenteessä eikä käyttää hyväkseen isompaa kokoaan.

    En aoi tästä sen enmpää numeroa tehdä joten joku muu saa jatkaa moralisointia.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 13:12 Niilonpoika kirjoitti
    No, laitoin tuohon vain yksittäisen esimerkin jota voi tietysti pyöritellä miten päin tahtoo.

    Erehtyminen on inhimillistä ja sitä sattuu jokaiselle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit