Eikö kameratolpat ole asennettu juuri sen takia, että ns. elävää valvontaa voitaisiin kohdistaa muualle. Ja kyllä poliisit valvovat myös esim. turvavyön käyttöä, kännykkään puhumista ja vilkun käyttöä. Yleensä siviilipukuinen poliisi seisoskelee sop…
Luultavasti asia on kyllä toisin päin, eli poliisilla olisi kyllä mielenkiintoa valvoa liikennettä paljon laajemmin kuin nyt, mutta ei ole resursseja. Jos puhutaan vilkun käytön valvonnasta, olisi se edes jotenkin kattavasti suoritettuna mahdoton te…
SO2001: Jos joidenkin mielestä tällaiset ->näkymät<- ovat hyväksyttävä seuraus siitä, että yksi jengi saa ylläpidettyä auktoriteettiaan, niin ei kai sille mitään mahda. Siinä vaiheessa, kun oma lapsi tai muu lähiomainen on kuollut sivullisena …
Ehkä runkonopeus on vähän huono sana, ja tulee enemmän tuolta venemaailmasta. Tarkoitan sillä, että jos heikkotehoisella autolla, kuten omani, ajaa vaikkapa kahdeksaakymppiä, niin meneminen tuntuu vielä kevyeltä ja nopeus ikään kuin yrittää karkaill…
Kiitos onnitteluista SO2001. Autoissa todellakin on olemassa ikään kuin "runkonopeus", jossa vauhdin ylläpitäminen on helpompaa. Joissakin se voi olla 100kmh, toisissa vaikka 80km/h. Laiska ihminen voi käyttää tätä sitten syynä tai tekosyynä ajaa it…
Minä voisin märitellä rajoitusten mukaan ajamiseni niin, että yritän ajaa rajoitusten mukaan. Toisin sanoen en yritä ajaa ylinopeutta, mutta tottakai nopeus vaeltaa jonkin verran ja käy välilä rajoituksen ylä tai alapuolella. Mutta niinhän se on kai…
Ihan hauskoja perusteluja SO2001. Kiva, että täällä vielä jotkut perustelevat näkemyksiään turvallisesta ajamisesta.
Mutta mitä, jos kuitenkin laittaisin vähän omaa näkemystä. Jos riittävän kauan, siis vuosien ajan, käytät aina tuota esim. 20-2…
NHB: "...50 km menee jo melkein ilmankin."
Tarkoitan keskinopeudella todellista keskinopeutta. Toki minäkin pystyn maantiellä ja maantiepyörällä ajamaan kolmenkympin tuntumassa aika pitkiä matkoja. Välillä jopa huomattavasti ylikin tuon nopeude…
NHB: "Näen itseni lähtökohdiltaan huonosti pyöräilyyn soveltuvana kuntoilijana, mutta parin sadan kilometrin matkat menevät ongelmitta tuolla 30:n keskarilla jos on muutama sata kilometriä totuttelua alla kuluvalla kaudella."
Ok, tuo kuulostaa …
NHB: "30 km/h ole ihan normaali matkanopeus pyöräilijälle."
Tarkoitiko lauseella, että 30km/h on normaali matkanopeus fillarilla? No ei se ainakaan peruskuntoiselle ole kuin hetkellisesti saavutettavissa oleva nopeus. Minä ajan fillarilla noin …
Ritsalle ja muillekin vielä sen verran, että viivasuoralla tiellä voidaan tarvita kolmenkympin rajoitus, jos sen välittömässä läheisyydessä on esim koulu tai päiväkoti. Oli siinä sitten erillinen kevyenliikenteen väylä tai ei. Kyse ei siis ole siitä…
ritsa: "Kohtaa en tiedä mutta 50 on ihan asiallinen rajoitus tiheään asutulla seudulla."
50km/h on varmaan ihan asiallinen rajoitus taajamassa, tai vaikka 80km/h jos asiaa ajattelee pelkästään autolla ajamisen kannalta. Niillä nopeuksilla pysyy…
SO2001:"Miksi Suomessa ei käytetä 90 km/h ja 110 km/h nopeusrajoituksia?"
Minun puolestani voitaisiin käyttää. Lähinnä tuo 90km/h olisi perusteltu, koska silloin liikenne kulkisi rekkojen nopeutta ja ohitukset vähenisivät. Näin siis, jos kaikki…
SO2001: "Näistä asioista voi äänestää kaasupolkimellaan omassa yksityisessä liikkuvassa äänestyskopissa."
Kaasupolkimella äänestettäessä on vaan se huono puoli, että silloin rajoituksia jatkuvasti tiukennetaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä esim…
Slowgear: Aika synkkä viikonloppu oli taas vaihteeksi kun kolareissa kuoli yhteensä 4 ihmistä eikä yhdessäkään ollut kyse ylinopeudesta.
Ja montako muuta kolaria tapahtui, joista selvittiin säikähdyksellä tai sairaalakäynnillä? Entä jos nopeus …
TeeCee: "Jos satasen rajoitus muutettaisiin 90:ksi, rekkojen ohitukset vähenisivät ja liikenteen keskinopeus laskisi, mikä vähentäisi liikenteen uhrimäärää. Jos 80:n rajoitus muutettaisiin 90:ksi, liikenteen keskinopeus kasvaisi ja uhrimäärä lisäänt…
TM 36: "Rekat ajavat usein pitkä matkoja ja 80 km/h pidetään nyktyisin järkevänä nopeutena Kannattaako henkilöautojen kuljettajien, joiden tavanomaiset matkat maanteillä yleisesti ovat aika lyhyitä sitten surra "ajan menetystä".
Ajan menetykse…
TM 36:"Eikö 80 km/h ole silloin OK suurella osalla pääteitä? Tietenkin parhaimmilla pääteillä, joilla on kunnon ohitusmahdollisuudet voisi edelleen olla 100 km/h."
Minun mielestä 90km/h voisi olla perusteltu yleisrajoitus maanteillä jolloin mat…
SO2001: "Ylinopeushan lisää kuolemankolarin riskiä niin ja niin paljon jokaista ylinopeuskilometriä kohti."
Ei välttämättä ylinopeus, vaan suurempi nopeus verrattuna pienempään nopeuteen törmäystilanteessa.
Siinä mielessä 90km/h voisi olla perusteltu nopeusrajoitus maanteillä, että silloin rekat ja henkilöautot ajaisivat samaa nopeutta. Olettaen siis, että rekat jatkaisivat ylinopeudella ajamista ja henkilöautot noudattaisivat uutta rajoitusta.
SO2001: Liikennettä oli vähän. Satunnainen auto tuli vastaan muutaman kilometrin välein. Ketään ei tarvinnut ohittaa, eikä kukaan seurannut perässä. Tien varrella olevissa pienissä muutaman talon kylissä ei näkynyt minkäänlaista liikettä. Ei tullu…
SO2001: Kuljettaja kysyy itseltään, mikä tämän ajamisen tekee vaaralliseksi. Eihän se tunnu eikä näytä vaaralliselta eikä kahden viikon päästä enää olekaan vaarallista. Miksi se on nyt?
Olet "ihmetellyt" samaa asiaa ennenkin. En usko, että et …
SO2001: "Ajelin aikoinaan Argo Cat veneellä, joka kulki tyhjäkäynnillä kovempaa kuin eräässä paikassa ollut 5 km/h nopeusrajoitus olisi edellyttänyt."
Oletko varma, että rajoitus oli nimenomaan 5km/h. Luultavammin se tarkoitti viittä solmua, jo…
Miksi ei Herbert nopeusvalvontakameroiden rahoitusta voisi hoitaa näin. Nimenomaan ylinopeuskuskit yksin aiheuttavat kyseisten kameroiden tarpeen ja kyllähän se on vääriin, jos kaikki joutuvat osallistumaan niiden rahoitukseen. Minun mielestä Englan…
Olen muistaakseni ollut vain kolme kertaa "perässä roikkujan" kyydissä. Yhden kerran taksissa ja kahden eri tuttavani kyydissä, jotka ovat molemmat naisia. Sanon nyt heti, että en mitenkään yhdistä tätä ajotapaa naisiin, nyt vain sattui olemaan näin…
Siis jos ryhmittymiskaistalle ohjaava katkoviiva alkaa pysäkin jälkeen, niin sehän tarkoittaa että myös ryhmityskaista alkaa siitä. Ei aikaisemmin. Ei kai bussipysäkillä saa ajaa sen paremmin kuin pientareellakaan?
Ammutaan nyt kuitenkin vielä. Tutkimuksessa siis noin 30%:ssa kolareista ratkaisevana tekijänä onnettomuuden syntyyn oli ollut ylinopeus. Muissa tapauksissa pääsyy oli jossain muussa kuten, juopumus, väsymys, häikäistyminen ym. Tutkimuksessa ei siis…
Vielä tutkimuksista. Tai paremminkin niiden tulkinnasta. Tähän saa kuka hyvänsä vastata, mutta olisi kiva kuulla myös ritsan ajatuksia.
Yritin aikaisemmin tänään antaa esimerkin tutkimuksesta, jossa käsiteltiin kasvihuonepäästöjä, mutta et ymmä…