KUMPAA KAISTAA AJAT MOTARILLA?

89 kommenttia
«13

Pääkaupunkiseudun riesana on teitä, joista monet käyttäjät eivät tiedä onko tie MOOTTORITIE vai vaan TIE, jossa keskiosassa on teräsaita jakamassa eri suuntaan johtavia kahta ajokaistaa puolellansa.

Kehä I ja Kehä III eivät ole (vielä) moottoriteitä. Sen sijaan Helsingistä ulos lähtevät Länsiväylä, Turunväylä, Tampereen ja Lahden sekä Porvoon tiet ovat moottoriteitä.

Käsittääkseni moottoritiellä tulee ajaa oikeanpuoleista kaistaa,kun ei ole tekemässä ohitusta. Tätä ohittamisen aikaa ja/tai ohituskaistalla ajettua matkaa ei ole kaiketi määritelty.

Selvää on kuitenkin se, että kuljettaja, joka ajaa vasemalla kaistalla hitaammin kuin oikean kaistan ajoneuvot, on väärällä kaistalla.

Eilen taas sattui (miksi aina minulle...) kaksi kuljettajaa Tuusulan moottoritiellä, jotka köröttelivät alle 80 km/h pohjoiseen vasenta kaistaa.
Toinen oli ulkomaalaistaustainen (tokkopa edes ajokorttia...) mutta toinen oli isolla moottoripyörällä !

Kumpaa kaistaa sinä ajelet motarilla?


:sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

  
  • Se iso motari saattoi olla HD, jonka moottori jo 75kmh vauhdissa täristää niin pahasti, ettei kaistaa uskalla vaihtaa,näin käy minullekin aina joskus.
    Oikelta saa moottoritiellä ohittaa jos ohituskaistalla on este???!!!
    :innocent: :innocent: :innocent:

      
  • Juuri tuossa vartti sitten moottoritiellä Hämeenlinnan kohdalla viis-kuuskymppinen herrasmies viissatasella BMW:llä veteli kilometrin pari vasenta kaistaa yheksää kymppiä ja jäi vielä samalla kaistalle kun kaverin kanssa poistuttiin liittymästä oikealle.

      
  • Minä ajelen oikeaa jos siinä on tilaa, mutta usein joutuu ajaan vasenta jos on paremmin tilaa, joskus ei oikein tunnu olevan tilaa kummallakaan kun oikealla junnaavat 80 ja vasemmalla 90! :innocent:

      
  • Lainaus:
    23.08.2006 klo 17:02 Tapio Taula kirjoitti
    Pääkaupunkiseudun riesana on teitä, joista monet käyttäjät eivät tiedä onko tie MOOTTORITIE vai vaan TIE, jossa keskiosassa on teräsaita jakamassa eri suuntaan johtavia kahta ajokaistaa puolellansa.

    Kehä I ja Kehä III eivät ole (vielä) moottoriteitä. Sen sijaan Helsingistä ulos lähtevät Länsiväylä, Turunväylä, Tampereen ja Lahden sekä Porvoon tiet ovat moottoriteitä.

    Käsittääkseni moottoritiellä tulee ajaa oikeanpuoleista kaistaa,kun ei ole tekemässä ohitusta. Tätä ohittamisen aikaa ja/tai ohituskaistalla ajettua matkaa ei ole kaiketi määritelty.

    Selvää on kuitenkin se, että kuljettaja, joka ajaa vasemalla kaistalla hitaammin kuin oikean kaistan ajoneuvot, on väärällä kaistalla.

    Eilen taas sattui (miksi aina minulle...) kaksi kuljettajaa Tuusulan moottoritiellä, jotka köröttelivät alle 80 km/h pohjoiseen vasenta kaistaa.
    Toinen oli ulkomaalaistaustainen (tokkopa edes ajokorttia...) mutta toinen oli isolla moottoripyörällä !

    Kumpaa kaistaa sinä ajelet motarilla?


    Totuushan ei tässä tapauksessa löydy kaurapuurosta, vaan esimerkiksi Finlexistä:

    2 LUKU (29.4.1994/328)
    Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
    4 § (29.4.1994/328)
    Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
    Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.
    5 § (29.4.1994/328)
    Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä.
    Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
    Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille.
    6 § (29.4.1994/328)
    Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.
    Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle. Ajoneuvon saa pysäyttää linja-auton pysäkille noudattaen merkkeihin 531 ja 532 liittyviä säännöksiä.
    7 § (29.4.1994/328)
    Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
    Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

    8 § (29.4.1994/328)
    Edellä 4–7 §:ssä olevia säännöksiä on soveltuvin osin noudatettava myös moottoriliikennetiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä.
    9 § (29.4.1994/328)
    Mitä 4–8 §:ssä säädetään, ei koske erityisiä valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa eikä tienpitäjän pakottavista syistä erityisin ehdoin sallimaa tilapäistä liikennettä.
    Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävän ajoneuvon kuljettaja saa poiketa 4–8 §:n säännöksistä olosuhteiden edellyttämällä tavalla ja tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
    Liikennevalvonnassa tai poliisin virkatehtävässä käytettävän ajoneuvon saa 6 §:n 2 momentin säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta.


    Tuo ohittaminenhan on säädetty tapahtuvaksi oikealta, paitsi... Täytyy vaan aina muistaa mitä ohittamisella tarkoitetaan. Olen lukenut tulkintoja, joissa sanotaan että esimerkkien mukaisissa tapauksissa - autoilija ajaa hissukseen kilometritolkulla vasenta kaistaa - normaalisti oikeaa kaistaa etenevä ohi ajava ei "ohita" vaan vain ajaa ohi, jos hän jatkaa matkaansa. Tapahtumaan ei siis voi sisältyä kaistanvaihtoja.

    Vasenta kaistaa ajava ei voi blokata koko liikennettä estämällä oikeaoppisen ohittamisen oikealta.

    Onkohan tuo muistikuvani tulkinnasta väärä?

    [V12 muokkasi tätä viestiä 24.08.2006 klo 13:51]
      
  • V12:n vastaus on OK.
    Mutta ihmettelen, että mitä kummaa autokouluissa opetetaan, kun edes se mikä on moottoritie ei ole selvänä .. saatikka miten siellä käyttäydytään.
    Niinkin perusasia, kuin oikeanpuoleinen liikenne on hämäränä .. olipa kyse sitten moottoriteistä tai ei.
    Eipä ihme, että kolaritilastot ovat mitä ovat.
    Porukka pitää hulluna kiinni omista "oikeuksistaan" vaikka olisivat kuinka väärässä tahansa ja sitten rytisee.
    Kaikki "oikeudet" pitäisi poistaa kokonaan ja tilalle vain pelkiä velvollisuuksia.

      
  • Tähän törmää liian usein, siksi oli pakko tarttua näppikseen ja antaa palaa. Miksi usein nämä "tontinostajat" vasemmallakaistalla ovat 90%:sti keski-ikäisiä miehiä tai sitä vanhempia. Yleensä mitä olen nähnyt niin miehiä, harvoin naisia tai nuoria. Nuoret yleensä polkee kovempaa ja ohi. Naiset ajaa niinkuin pitääkin, joko hiljaa oikealla tai riittävän kovaa vasemmalla.
    Työni vuoksi ajan paljon Turun, Hämeenlinnan ja Lahden motareita joissa näihin törmää.
    Monesti tämä keski-ikäinen tupajäärä ajaa hiukan yli 120km/h ja liruu oikealla harvakseltaan olevia autoja ohi. Ilmeisesti tällöin päässä liikkuu: Ajan suurinta sallittua, minua ei saa ohittaa.."
    No, siinähän liruu sitten minun puolesta, onneksi nykyaikaisella turbodieselillä pääsee hetkessä näistä jääristä ohi jotain kautta eikä tarvi päiväänsä pilata jonkin homenokan oikuttelun vuoksi. Yhteistä joustavaa liikennöintiä ja turvallisuutta tämä jääräily ei edistä.

    Toinen asia käy usein mielessä, miksi ohittaminen Suomessa ylipäätään rinnastetaan kotirauhan rikkomiseen ja kunnianloukkaukseen. Mitä Hiton väliä sillä on jos joku sinut ohittaa??
    Minä en halua muuta kuin päästä etenmään rajoitusten puitteissa ja jokaisen oma asia on mitä vauhtia menee, ei kuulu minulle, menköön nopeammat ohi ja hitaammat siellä missä kuuluu eli oikealla, moottoritiellä.

      
  • Lainaus:
    24.08.2006 klo 14:41 Rätkätin kirjoitti
    V12:n vastaus on OK.
    Mutta ihmettelen, että mitä kummaa autokouluissa opetetaan, kun edes se mikä on moottoritie ei ole selvänä .. saatikka miten siellä käyttäydytään.
    Niinkin perusasia, kuin oikeanpuoleinen liikenne on hämäränä .. olipa kyse sitten moottoriteistä tai ei.
    Eipä ihme, että kolaritilastot ovat mitä ovat.
    Porukka pitää hulluna kiinni omista "oikeuksistaan" vaikka olisivat kuinka väärässä tahansa ja sitten rytisee.
    Kaikki "oikeudet" pitäisi poistaa kokonaan ja tilalle vain pelkiä velvollisuuksia.


    Olen itsekin ihmetellyt, minkälaisia "postikortilla ajajia" liikenteestä löytyy.

    Ei ajokortti ole mikään kansalaisoikeus, joka tulisi myöntää (joskus tuntuu että on jo myönnetty) kaikille.

    Tieliikennelaissa lienee aika vähän tavallista ihmistä koskevia oikeuksia. Suurin osa laissa määritellyistä oikeuksista (jos ei kaikki), jotka koskevat tavallista kansalaista, liittyvä ajo-oikeuteen. Muut oikeudet äkkiseltään katsoen liittyvät viranomaisten toimintaan, joiden oikeudet yleensä rajoittavat muiden oikeuksia tai asettavat muille lisävelvollisuuksia.

    Tieliikenneasetuksessa lienee yhtä vähän määritelmiä oikeuksista. Siellä on entistä enemmän kyse velvollisuuksista ja rajoituksista. Äkkiseltään tulee mieleen ainoana "oikeutena" liikennemerkki etuajo-oikeutetusta tiestä (liikennemerkki 211) ja likennemerkki etuajo-oikeudesta kohdattaessa (liikennemerkki 221).

    Näidenkin merkkien selityksessä sanotaan, että muilla tiellä liikkujilla on väistämisvelvollisuus. Tämä väistämisvelvollisuus vielä kerrotaan erillisellä liikennemerkillä, jos ei säännöistä muuta johdu (merkit 231 ja 222). Missään muualla, kuin liikennemerkin nimessä ei puhuta oikeudesta.

      
  • Disukka: "Miksi usein nämä "tontinostajat" vasemmallakaistalla ovat 90%:sti keski-ikäisiä miehiä tai sitä vanhempia."

    Ne "tupajäärät" hiipii ohituskaistalla koska pitävät omaa nopeuttaan juuri oikeana. Jos Oikea kaista liikkuu 119 km/h, ne ajavat liian hiljaa joten ne pitää ohittaa. Ohitus tapahtuu sitten sillä nopeudella mikä cruisessa oli kun hän sai edellämenevän kiinni. Hankala tilanne, rajoituksen alle ei suostuta ajamaan eikä ylikään saa mennä.

    Jääristä olisi vähemmän haittaa jos ohitettavat ajaisivat kunnon väleillä. Yhden auton ohitus ei kauaa kestä edes hiipimällä, sitten takaisin ajokaistalle ja ohituskaista olisi vapaa. Mutta nyt mennään nenä persieessä ja ohittajan on ohitettava monta autoa kerralla. Se vaatii jo reipasta ylinopeutta tai monen kilometrin hiippailua väärällä kaistalla.

    Disukka: "Ilmeisesti tällöin päässä liikkuu: Ajan suurinta sallittua, minua ei saa ohittaa.."

    Ei suurinta sallittua nopeutta ajavaa pitäisikään ohittaa. Ei sen vuoksi tietenkään ohitusta estää saa, mutta sanon ihan vaan muistin virkistämiseksi. Ei se 120 ajavan takana hiillostaminen tätä asiaa ainakan helpota.

      
  • Onkohan Tapio Tuusulantiekään motari, koska se on rajoitettu 100 km/h:ssa nopeuteen. Syynä oli Tielaitoksen mukaan kuulemma se, ettei sillä ole riittävästi turvallisia ramppeja, ei siitä kauan ole kun muuttui.

    Näetkö Disukka mitään ristiriitaa tämän:

    Työni vuoksi ajan paljon Turun, Hämeenlinnan ja Lahden motareita joissa näihin törmää. Monesti tämä keski-ikäinen tupajäärä ajaa hiukan yli 120km/h ja liruu oikealla harvakseltaan olevia autoja ohi. Ilmeisesti tällöin päässä liikkuu: Ajan suurinta sallittua, minua ei saa ohittaa.." No, siinähän liruu sitten minun puolesta, onneksi nykyaikaisella turbodieselillä pääsee hetkessä näistä jääristä ohi jotain kautta eikä tarvi päiväänsä pilata jonkin homenokan oikuttelun vuoksi.

    Ja tämän välillä:

    Yhteistä joustavaa liikennöintiä ja turvallisuutta tämä jääräily ei edistä. Minä en halua muuta kuin päästä etenmään rajoitusten puitteissa ja jokaisen oma asia on mitä vauhtia menee, ei kuulu minulle

    Aivan, ehkä oman käyttäytymisesi suhteen: ainakin minua vähän häiritsee jos väität ajavasi "rajoitusten puitteissa" nähtävästi REILUSTI yli 120 km/h, jos tämä Tupajääräkin menee jo "vähän yli".
    Lisäksi puikkelehtiminen ei taida olla sallittua.

    Oletko Tapio varma, ettei näiden 80 km/h köröttelijöiden edellä ollut ketään muita? Minua nimittäin risovat takapuskurissa roikkujat, jotka eivät kirjaimellisesti taida osata katsoa (auton) nokkaansa pidemmälle aamuruuhkissa:
    Nämä roikkujat kuvittelevat nimittäin hyvin usein, että MINÄ olen se, joka hidastan heidän "kiirettään" 80 km/h nopeudellani, vaikka saatamme ohitella "sujuvasti" oikean kaistan jonoa. He eivät osaa siis tarkistaa, että minun edelläni menee jopa kymmeniä autoja, vaikka pidänkin etäisyyttä edelläni ajavaan turvavälin ja turhan jarruttamisen välttämisen takia pidempänä kuin 3 metriä. Ehkä siis jopa 4-5 auton mitan verran väliä!

    Monta kertaa olen miettinyt sitten, mitä mahtaa tämä oikealta koukkaaja sitten todeta "sopivan hetken" tultua, minut ohitettuaan, kun juuttuu samanlaiseen tilanteeseen. Olen jopa saattanut antaa tietäkin katsoen miten mahtaa reagoida.

    Ei se matkaa siis edistä yhtään tuollainen höttyily, mutta hermot menee kylläkin, siltä toiselta siis, kun pitää aina uudestaan manailla vuoroon tulevaa, edellä ajavaa "törttöä".... Satojen autojen jonossa kohti Helsingin keskustaa. Kuten eräskin vanhan Volvon nuori kuljettaja kun pääsi juuri ennen KehäI:stä yleensä purkautuvan tilanteen jälkeen rinnalle. Voisissus sitä mulkoilun määrää!! :smile:

      
  • Hoh hoijaa... Se koira älähtää jne.
    Taisin osua ajatelmassani sitten täysin oikeaan, mitä liikkuu sen jäärän päässä.
    Jatkossakin menen sitten vaan ohi, vaikka oikealta. Mitä sitä enempiä miettimään.
    Jäärä kun ei voi hidastaa sen vertaa ja katsoa peiliin jos joku nopeampi haluisi vaikka mennä ohi ja käydä hetken aikaa oikealla kaistalla? , EI TIETENKÄÄN. Sehän loukkaa minua..(?)
    Toinenkin vanha sanonta tuli tässä taas mieleen; Kun väittelet hölmön kanssa, katso ettei hän tee samoin"
    Minä klousaan tämän nyt tähän.
    PS: Olen kohta itsekin keski-ikäinen, miten minulle mahtaa henkisesti käydä? :open_mouth:

      
  • Hoh hoijaa... Se koira älähtää jne.

    LAITTAMATTOMASTI sanottu :smile: :innocent: :kiss: :tongue: :grin:

      
  • KUMPPANILLE:

    Kyllä se Tuusulantie on moottoritie. Mäkelänkadun lopussa on merkit ja samoin Tuusulassa sekä jokaisessa rampissa alkavan ja päättyvän motarin merkit. Olen tarkistanut. Nopeusrajoitus ei vaikuta siihen onko joku motari vai ei. Jos on tietyötä, voi olla 30 km/h rajoitus mutta silti motari.


    Molemmilla Tuusulan motarin tukkineilla kuskeilla oli satoja metrejä tyhjää kaistaa edessää. Eikä muuten mp ollut mikään pappamallin heiluva Harrikka vaan ehta tonninen kyykky. KAveri vaan oli sitä mieltä, että hän kun ajaa 72 km/h todellista nopeutta, niin sillloin pitää ajaa vasenta kaistaa.

    NYT VÄLÄHTI: ne on vasenkätisiä, jotka ajaa vasenta kaistaa!!!

    Meillä on kotona 2 vasuria ja heiltä ainakin menee kolmasti viikossa vasen ja oikea sekaisin....


    :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:

      
  • NYT VÄLÄHTI: ne on vasenkätisiä, jotka ajaa vasenta kaistaa!!!

    Meillä on kotona 2 vasuria ja heiltä ainakin menee kolmasti viikossa vasen ja oikea sekaisin....


    Hehheh, tuo voisi tosiaan olla selitys!

    Jos tie on tosiaan muuten tyhjä ja tuollaiset kuskit tulevat "selkä eellä" vastaan (oikealla ajaessani, krhm), niin tuleehan ne kieltämättä myös ohitettua oikean kautta, vaikka eihän se sallittua ole.... :ashamed:

      
  • Lainaus:
    24.08.2006 klo 15:11 V12 kirjoitti
    ...Tieliikennelaissa lienee aika vähän tavallista ihmistä koskevia oikeuksia...


    Ilmaisin itseäni ehkäpä hieman kömpelösti, kun kirjoitin "oikeuksista". Noilla lainausmerkeillä tarkoitin luultuja, kuviteltuja tai wannabe "oikeuksia", siis sellaisia, jotka eivät missään nimessä ole todellisia muualla kuin käyttäjänsä omassa mielikuvituksessa. Ihmisillä on omasta mielestään liikenteessä oikeuksia jos jonkinlaisia. Mistäköhän niitä on ilmestynyt? Tyhjästäköhän? Ymmärrän jotenkin, että ns. "minäminä"-asenne saa aikaiseksi ylen määrin erilaisia luuloja omasta olemisesta ja varmaan luo sellaista henkeä, että "minä menen nyt ja muut väistävät".
    Kuinkahan paljon on muita sellaisia kuin JOXA, joka kirjoitti, että ajaa mm. vasemmalla sen vuoksi, kun "siellä on enemmän tilaa". Voi luoja mikä perustelu.

    Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että ajokorttia ei ihan jokaiselle todellakaan pitäisi antaa. Teoriassa olisi hienoa, jos voitaisin järjestää asennetestit - mikäli niistä ei selviäisi, niin korttiakaan ei luonnollisestikaan saisi.

      
  • Rätkätin: "Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että ajokorttia ei ihan jokaiselle todellakaan pitäisi antaa. Teoriassa olisi hienoa, jos voitaisin järjestää asennetestit - mikäli niistä ei selviäisi, niin korttiakaan ei luonnollisestikaan saisi."

    Niin hieno asia kuin tuo olisikin, niin se ei taida olla mahdollinen. Minäkin lupasin aikoinaan ajaa rauhallisesti ja sääntöjen mukaan kun tuoretta korttia nimismiehenkanslian tiskin yli ojentava täti sitä lupausta minulta tivasi. Todellisuudessa riehuin Nunchakuna liikenteessä ainakin 15 seuraavaa vuotta. Tuskin olen ainoa jolle tulee mieleen valehdella jotta saisi ajokortin.

    Käytännössä toimisi mielestäni paremmin pistesysteemi ja valvonta, joka ihan oikeasti lisäisi kiinnijäämisriskin sellaiselle tasolle, että ajan mittaan säännöistä piittaamattomat jäisivät kiinni. Ensin saisi miettiä (niin kauan kuin pisteitä piisaa), onkohan ajoasenne ihan kohdallaan kun tökkii lain kanssa koko ajan. Ja kun pisteet on käytetty, SITTEN psykologin puheille. Jos perusteelisen (kuskin maksaman) tutkimuksen ja mahdollisen terapian (kuskin piikkiin) jälkeen tulee vihreä valo, sitten mennään ajokouluun (artisti maksaa).

    Sakkoja voitaisiin laskea tasolle, joka on enemmän muistutus töppäyksestä kuin taloudellinen rasite. Kukaan ei saa törsättyä vahingossa kaikkia pisteitään, joten kuukausien kortittaolo, jumalaton kustannus ja ennen kaikkea soveltuvuustesti tulisi vain todellisten ongelmatapausten kohdalle.

      
  • Palatakseni kaista-ajoon:
    Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.


    Tilanne on vähintään sekava, sillä moottoriteillämme on useiden liittymien kohdalla joka kaistan yläpuolella nuolet osoittamassa liikennesuuntaa. Opastusmerkit ovat tietääkseni voimassa seuraavaan littymään asti.

    Esim. Tuusulanväylää pohjoiseen ajavalle on Tuomarinkylän liittymässä opasteet joka kaistalla, eli ajokaistaksi voi vapaasti valita vasemmanpuoleisen ja ohittaa saa oikealta - kaistaa vaihtamatta - Tammiston liitymään asti, jossa ei ole opasteita. Tämän jälkeen on palattava oikeanpuoleiselle kaistalle ja ohittaa saa vain vasemmalta, noin puolen kilometrin verran. Sillä Kehä III:n kohdalla on taas opasteet joka kaistan yläpuolella eli kaistan valinta on taas vapaa, mutta vain Ilolan liittymään asti...

    Samanlaisia moottoritien pätkiä on paljon muitakin, muistaakseni esim. Tuusulanväylällä etelään päin ajettaessa Tikkurila-Tammisto, Hämeenlinnanväylä etelään ajettaessa Hyvinkää E - Nurmijärvi, Lahdenväylä etelään ajettaessa Kehä I:ltä motarin loppuun, Turunväylällä Turun päässä joitakin pätkiä, jne.

    Kuka noita kaistakohtaisia opasteita jaksaa kytätä ja muistaa oliko edellisessä liittymässä opasteet vai ei? Eli saanko ohittaa oikealta vai en? Ohitan nykyään vapaata ajokaistaa käyttäen, oikealta tai vasemmalta.

    Eikä tilannetta ainakaan selvennä se, että monet pitävät kaupungin ulkopuolella olevia nelikaistaisia teitä aina moottoriteinä. Kehä I ja III eivät tunnetusti ole moottoriteitä, mutta esim. Hämeenlinnanväylä EI myöskään ole moottoritie Tsadista Kehä III:lle. Siinä saat painella ohi oikealta myös kaistaa vaihtaen, mutta Kehä III:lta pohjoiseen onkin tilanne taas aivan toinen - yllä mainituin poikkeuksin.


    [zoso muokkasi tätä viestiä 25.08.2006 klo 14:35]
      
  • Lainaus:
    25.08.2006 klo 11:33 TeeCee kirjoitti

    Käytännössä toimisi mielestäni paremmin pistesysteemi ja valvonta, joka ihan oikeasti lisäisi kiinnijäämisriskin sellaiselle tasolle, että ajan mittaan säännöistä piittaamattomat jäisivät kiinni. Ensin saisi miettiä (niin kauan kuin pisteitä piisaa), onkohan ajoasenne ihan kohdallaan kun tökkii lain kanssa koko ajan. Ja kun pisteet on käytetty, SITTEN psykologin puheille. Jos perusteelisen (kuskin maksaman) tutkimuksen ja mahdollisen terapian (kuskin piikkiin) jälkeen tulee vihreä valo, sitten mennään ajokouluun (artisti maksaa).

    Sakkoja voitaisiin laskea tasolle, joka on enemmän muistutus töppäyksestä kuin taloudellinen rasite. Kukaan ei saa törsättyä vahingossa kaikkia pisteitään, joten kuukausien kortittaolo, jumalaton kustannus ja ennen kaikkea soveltuvuustesti tulisi vain todellisten ongelmatapausten kohdalle.



    Tästä olen samaa mieltä. Jostain syystä tätä ei vain haluta toteuttaa, ettei vaan olisi sittenkin suurta halua sakottamiseen... Sakot eivät ole kovin toimiva rangaistusmenetelmä monessakaan ongelmatapauksessa.

    Suurin osa ongelmatapauksista on jo nyt tiedossa, ei siihen tarvita edes mitään tehostettua valvontaa. Kyllä ne nytkin kiinni jäävät aina aikanaan, tai sitten joutuvat onnettomuuteen. Pistejärjestelmä tietysti selkiyttää tilannetta. Lakimuutos uusista "rangaistuksista" voimaan, sakkotilastot ja vakuutusyhtiöiden vahinkotilastot käyttöön ja homma pyörimään...



    [AkiK muokkasi tätä viestiä 25.08.2006 klo 14:49]
      
  • zoso: "Kuka noita kaistakohtaisia opasteita jaksaa kytätä ja muistaa oliko edellisessä liittymässä opasteet vai ei? Eli saanko ohittaa oikealta vai en? Ohitan nykyään vapaata ajokaistaa käyttäen, oikealta tai vasemmalta."

    Hiukan tuota ongelmaa helpottanee se, että jos ajaa kaistaa vaihtamatta toisen ohi, kyseessä ei ole ohitus vaan sivuutus. Tämän saa tehdä moottoritielläkin. Ei ole tosin tarkaan määritelty, kauanko ennen ja jälkeen sivuutuksen pitää ajaa samaa kaistaa ettei kyseessä olisikin ohitus.

      
  • TeeCee: Ei ole tosin tarkaan määritelty, kauanko ennen ja jälkeen sivuutuksen pitää ajaa samaa kaistaa ettei kyseessä olisikin ohitus.

    Niinpä.

      
  • AkiK: "Tästä olen samaa mieltä. Jostain syystä tätä ei vain haluta toteuttaa, ettei vaan olisi sittenkin suurta halua sakottamiseen..."

    Siis salainen katala suunnitelma sittenkin? Anteeksi nyt vaan että palaan taas samaan asiaan, mutta se on seurausta sinun päätymisestäsi aina samoihin vihjailuihin. Tarkoittaako tämä viimeisin heittosi, että mielestäsi yhteiskunta yrittää ensisijaisesti lisätä sakkotuloja nykyisestä n. 7 miljoonasta ehkä 10:n tai peräti 14 miljoonaan? Ja ottaisi takkiin moninkertaisesti liikenneonnettomuuksien aiheuttamissa kustannuksissa, jotka 2002 arvioitii yli 1.400 miljoonaksi euroksi? Jos ei tarkoita, niin mitä sitten?

      
  • TeeCee: "Ei ole tosin tarkaan määritelty, kauanko ennen ja jälkeen sivuutuksen pitää ajaa samaa kaistaa ettei kyseessä olisikin ohitus."

    zoso: "Niinpä."


    Jos muuta liikennettä hitaampi ja alle rajoituksen ajava on linnoittautunut ohituskaistalle, eikö tuosta sivuutusmahdollisuudesta ole mielestäsi iso hyöty? Vai tarkoittaako lakoninen kommenttisi ettet luota poliisin harkintaan siitä mikä on pujottelua ja mikä sivuuttamista?

      
  • Lainaus:
    25.08.2006 klo 14:55 TeeCee kirjoitti

    ..jos ajaa kaistaa vaihtamatta toisen ohi, kyseessä ei ole ohitus vaan sivuutus. Tämän saa tehdä moottoritielläkin.


    Ei kai se nyt ihan noin simppeliä ole; eikös kuvaamassasi sivuuttamistilanteessa kuitenkin vaadita sitä jonoa siinäkin ja ilmeisesti vielä kummallekin kaistalle?

    Missähän tuo mainitsemasi sivuuttaminen muuten on määritelty ja onko se tosiaan eri asia kuin ao. asetuksessa mainittu ja vain tietyin ehdoin sallittu ohi ajaminen ajokaistaa vaihtamatta? Kaivoin hetken asetuksia mutta huonona löytäjänä ei tahdo osua silmään. Esim. liikennemerkit ja kohtaavat ajoneuvot tupataan sivuuttamaan eli termiä kyllä viljellään laissakin ilmeisen itsestäänselvänä.

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.




    [kutvonen muokkasi tätä viestiä 25.08.2006 klo 18:47]
      
  • Noin muistaisin asian TM:n liikennepalstalla hiljattain selitetyn. Ohitus olisi sen mukaan kyseessä vain jos sen takia vaihdetaan kaistaa, muu on sivuuttamista.

      
  • Lainaus:
    Kuinkahan paljon on muita sellaisia kuin JOXA, joka kirjoitti, että ajaa mm. vasemmalla sen vuoksi, kun "siellä on enemmän tilaa". Voi luoja mikä perustelu.
    Outoa tuo Räkättimen järjenjuoksu! :innocent:
    Oikealla usein junnaa jono 80-nopeudella ja jos haluan ajaa rajoituksen mukaan, niin tietenkin ajan vasenta jos siellä on tilaa, samoin tekevät kait muutkin? :smile: Ajan siis vasenta jos siellä on tilaa ajaa rajoituksen mukaan. Sovitan kuitenkin nopeuteni muun liikenteen nopeuteen vasemmalla kaistalla, ikävä kyllä aina edes 140 ei tunnu riittävän, mutta tien tukkona en ole. Siirryn heti oikealle jos siellä on tilaa ajaa edes hetken rajoituksen mukaisella nopeudella olosuhteet huomioiden! :sunglasses:

      
  • Tuli tuossa luetuksi Hesaria; budjettiin on kuulemma myönnetty varoja Kirkkonummi-Kauklahti-välin muuttamisesta moottoritieksi. Eiköhän kyseessä kuitenkin ole kyseisen välin muuttaminen nelikaistaiseksi.

      
  • TeeCee: "Jos muuta liikennettä hitaampi ja alle rajoituksen ajava on linnoittautunut ohituskaistalle, eikö tuosta sivuutusmahdollisuudesta ole mielestäsi iso hyöty? Vai tarkoittaako lakoninen kommenttisi ettet luota poliisin harkintaan siitä mikä on pujottelua ja mikä sivuuttamista?"

    Onhan tuosta "hyötyä", tosin tuo lakipykälän sisältämä ohittaminen kaistaa vaihtamatta käsittääkseni tarkoittaa samaa kuin sivuuttaminen eli sivuuttaminen-termi ei tuo mitään lisää lakipykälän tekstiin. Kommenttini lakonisuus tosiaankin suuntautui tulkinnanvaraan, joka tähän(kin) lakipykälään sisältyy.

    Käytännössä on moottoritiellä usemmankin kertaan tullut eteen tilanne, jossa ajan moottoritiellä vasenta kaistaa oikeata kaistaa nopeammin ja oikella kaistalla on jonoa. Sitten tulee eteen vasemmalla kaistalla hitaasti ajava, jota oikealla kaistalla jonossa ajavat kaistaa vaihtamatta ohittavat (= sivuuttavat). Vasemmalla kaistalla junnaava ei ymmärrä (?) siirtyä oikealle kaistalle kohtuullisen odottelunkaan jälkeen, jolloin rikon lakia eli vaihdan kaistaa ja ajan oikealta ohi, tosin varoen vasemmalla olevan äkillistä siirtymistä eteeni oikealle. Poliisi voi taatusti minua halutessaan sakottaa rikkestäni, mutta tulen rikkomaan tältä osin lakia myös tulevaisuudessa - toivoen, että poliisi ei rikettäni näe.

      
  • kutvonen: ” Missähän tuo mainitsemasi sivuuttaminen muuten on määritelty ja onko se tosiaan eri asia kuin ao. asetuksessa mainittu ja vain tietyin ehdoin sallittu ohi ajaminen ajokaistaa vaihtamatta?”

    Selasin läpi TM:n ”Liikenteessä”-palstoja joista muistin ko. asian lukeneeni eikä sieltä löytynyt mitään. Vaikka edelleen olen sitä mieltä, että olen nähnyt asiasta jonkin minua tietävämmän sanovan että se ja se pykälä määrittelee sivuutuksen ja ohituksen eron ja pykälät joihin aiemmin on viitattu puhuvat vain ohittamisen eri mahdollisuuksista, älkää vaan ajako puheitteni mukaan. Itsekin aion toimia sen mukaan mitä laki sanoo ohittamisesta moottoritiellä. Ei näitä kannata pelkkään hataraan muistikuvaan perustaa, ei omaan eikä varsinkaan toisten.

      
  • Painotan, että oikeaoppinen ohitus tapahtuu ajamalla max. suurinta sallittua nopeutta, ei yhtään yli. Siitäpä sainki idean, että kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin voitaisiin asentaa rajoitin, joka katkaisee polttoaineen syötön kun nopeus on 120 km/h. Ketkä kannattaa, TeeCee, Erkki? Oletteko muuten koskaan koittaneet sellaista, että kun joku ajaa motarin oikealla kaistalla esim. 100 km/h, niin menette siihen vierelle ja ajatte samaa nopeutta. Sehän ei ole kiellettyä?

      
  • Lainaus:
    25.08.2006 klo 21:14 JOXA kirjoitti
    Lainaus:
    Kuinkahan paljon on muita sellaisia kuin JOXA, joka kirjoitti, että ajaa mm. vasemmalla sen vuoksi, kun "siellä on enemmän tilaa". Voi luoja mikä perustelu.
    Outoa tuo Räkättimen järjenjuoksu! :innocent:
    Oikealla usein junnaa jono 80-nopeudella ja jos haluan ajaa rajoituksen mukaan, niin tietenkin ajan vasenta jos siellä on tilaa, samoin tekevät kait muutkin? :smile: Ajan siis vasenta jos siellä on tilaa ajaa rajoituksen mukaan. Sovitan kuitenkin nopeuteni muun liikenteen nopeuteen vasemmalla kaistalla, ikävä kyllä aina edes 140 ei tunnu riittävän, mutta tien tukkona en ole. Siirryn heti oikealle jos siellä on tilaa ajaa edes hetken rajoituksen mukaisella nopeudella olosuhteet huomioiden! :sunglasses:


    Moottoritiellä jatkuva vasemmalla ajaminen, muussa kuin ohitustarkoituksessa, on rangaistava teko .. sanoo LP:n väki. LP:ltä itseltään kannattaa kysellä aina silloin tällöin asioita, jotka ovat epäselviä tai joiden tulkinnoista on epäselvyyttä. He vastailevat kyllä mielellään.
    Osoite tässä:
    http://www.intermin.fi/poliisi/lp/home.nsf/feedback?openform&fin

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 28.08.2006 klo 18:09]
      
  • Lainaus:
    28.08.2006 klo 18:06 Rätkätin kirjoitti
    Moottoritiellä jatkuva vasemmalla ajaminen, muussa kuin ohitustarkoituksessa, on rangaistava teko .. sanoo LP:n väki. LP:ltä itseltään kannattaa kysellä aina silloin tällöin asioita, jotka ovat epäselviä tai joiden tulkinnoista on epäselvyyttä. He vastailevat kyllä mielellään.
    Osoite tässä:
    http://www.intermin.fi/poliisi/lp/home.nsf/feedback?openform&fin


    Helsingistä kun ruuhka-aikaan lähtee ajamaan esimerkiksi turunväylää nopeusrajoituksia kunnioittava henkilö, niin kyllä sitä vasenta kaistaa tulee yleensä ajeltua niin pitkälle kuin kehäkolmen ohi. Turha sitä on alkaa oikealta koukkimaan ja ajaa itseään sumppuun, ellei siellä oikeasti ole vapaata baanaa. Suurten liittymien kohdalla yleensä oikea kaista on vapaa kun toiset on poistuneet, mutta siinäkään ei kannata vaihtaa sinne koska liittymästä pukkaa ulos jatkuvaa jonoa. Siitä aiheutuu vain hankaluuksia moottoritielle liittyville, ja itsekään ei pysty oikealla pitää vauhtia yllä. Ja kun ruuhka on, ja ajan edelleen sitä suurinta sallittua, ja takana joku pösilö vilkuttelee valoja että aja kovempaa kun edessäni on 100m tyhjää tilaa niin en varmasti aja. Siinä voitettava aika on minimaalista, ja laittomasti hankittua. Sen sijaan suon mahdollisuuden edelläni oleville oikeaa kaistaa ajaville siirtyä vasemmalle kaistalle, ja näin edistää purkaa ruuhkaa ja edistää tien liikenteen välityskykyä.

    [K10 muokkasi tätä viestiä 28.08.2006 klo 19:02]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit