Sudittaminen on hyvin epätaloudellista. Ei ole mitään järkeä tuhlata energiaa pyörien sudittamiseen. Siitä huolimatta sudittelu on hyvin yleinen ilmiö varsinkin näin talvella. Eivätkö autoilijat tosiaan osaa annostella sitä tehoa silleen, että pyörät eivät sudi liukkaalla? Automaatilla tämä on hyvin helppoa. Jarru pois ja auto ryömii eteenpäin, sitten vaan kevyesti kaasua, niin pääsee hyvin vauhtiin ilman, että pyörät sutivat. Mutta jos haluatte suditella, niin tehkää se edes siten, että kaikki neljä pyörää sutivat. Siinä on tyyliä. Pelkkä etu- tai takapyörien sudittaminen ei ole mistään kotoisin.
Joskus tuppaa suttaileen vaikka ei haluaisikaan ja toisaalta hyvä tapa testata pitoa liukkaalla?
Ennen tuli suttailua kaikilla pyörillä kesälläkin, mutta on nuo renkaat niin kalliita ettei enää raski!
Kaikki kehuu, miten kivaa on omistaa ja ajaa autolla, jossa on paljon tehoa ja vääntöä! Ja sitten perhana varotaan sudittamasta autolla!
Autoilijat sudittelevat, koska on liukasta, ovat laiskoja, eikä autossa ole lukkoja.
Ne tykkää siitä .. käyhän ihmiset huvipuistoissakin
tai maistelevat alkkohoolia tai .... jopa elokuvissakin ...
Kallistako ... elämä on ...
Ihan kaikki mitä itse kukin puuhastelee
ei välttämättä ole ihan vimpan päälle järkevää ..
ollut ikinä .. vai onko?
Henkistä heikkouttahan se on...
Lakiehdotus: Kaikkiin autoihin iästä ja vetotavasta riippumatta asennettava luistoestojärjestelmä. Vaalit tulossa, nyt olisi suostuvaisia kansanedustajaehdokkaita vaikka miten paljon.
Itse vetelen 80-lukulaisella Alfa-Romeolla ja autoilun nautinto on siinä, että perä on hiukka levoton ja ei ihan aina takarenkaat kulje eturenkaiden kanssa samoja jälkiä.
Saatan myös joskus kuunnella musiikkia ilman kuulosuojaimia niin, että äänenvoimakkuus on yli 85db... Ei kai siitä joudu linnaan?
Ps. Lapsi on terve silloin, kun se leikkii.
Ihan Rock idea.
Siten voisi ajaa mutkiin ja kaikkialle muuallekin ihan niin lujaa kuin ikinä rakkineen vain suinkin saa liikkumaan - eikä luistaisi tippaakaan.
Joskus talvella tulee kyllä varsinkin suditettua liikaakin. Tiukka nokka (huono tyhjäkäynti ja heikko alavääntö) pakottavat ottamaan vähän enempi kierroksia, sitten kun siihen yhdistetään vähän äkkinäinen kisakytkin ja kapeahkot talvipyörät niin joskus vähän sutaisee. Kesällä ei pahemmin kun on leveät läskit alla. Jooh, onhan se epätaloudellista kun jonkun kerran talvessa sutaisee, mutta ei siihen kai konkurssiin mene- toisin kun siihen että oikein tarkoituksella sulattaa renkaat käyttökelvottomiksi. Toisaalta, ei sitä tarvitse välttämättä edes sudittaa, riittää että ajaa kesän kitkoilla.
Voi heleeev....Ja minä luulin että sudittaminen taloudellista. Ja naapuri kerran kertoi että lisäks järkevää. Perustettiin oikein eko-sudittajien kerho. Mottokin löytyy: "sudittamalla kohti vihreää huomista". No on se hyvä ettei sitä meidän vihreää vaalikampanjaa ehditty käynnistää, naurunalaseks tässä vielä olis joutunu. Lähettävä repii se takaikkunatarra kyllä pois tosta etuveto Escortista...
Kiitos tästä tiedosta!
Kummasti on sudittelu vähentynyt lumien sulamisen myötä. Autoilijat ovat ilmeisesti tulleet järkiinsä ja tajunneet kuinka epätaloudellista sudittelu on. Sitten ensi liukkailla se järjenkäyttö taas unohtuu ja sudittelu alkaa. Hyvin valitettavaa. Jos on pakko sudittaa liukkailla keleillä, niin suditelkaa sitte ympäri vuoden! Voisiko joku muuten laskea minkä verran sudittelu lisää kulutusta?
Jaa no Joo no X=12litraa keskikulua viileellä säällä Y=125liukasta päivää/vuosi...hmmmm....Z=rengaskulut korotettuna sutimiskertoimella F+lisääntynyt kulutus/sutaisu...jaa pitäs varmaan kertoa lisäks sutimalla liukastettujen liikennevaloristeysten määrällä. No vedetään lippalakista varovainen arvio 533 sutimislähtöä. Y kertaa X:n neliöjuuri, Z + F kertaa keskim. 0,00015 litraa(jos vielä kaasarikone)...No on paha sanoa ihan tarkkaa hintaa suditukselle mutta kyllähän se NIIIIIN pirusti tekee ettei kyllä enää ole varaa suditella yhtään!
Taidampa samantien repästä yhen tulpanhatun irti tosta etuvetoeskortista ettei pirulainen enää sudi niin rajusti.
Kiitos valaisevasta tiedoksi-annosta veli hyvä!
Ajankohtainen aihe, joten pitää nostaa ylös.
J R:
No mutta kun se on niin hauskaa! Kesäsudittelukin on nastaa, mutta sitä varten pitäisi ostaa joku takavetobemu, jolla talviautoilusta ei tulisi mitään.
J R:
Liian vähän pitoa
Talvella voi sitten irroitella... ESP pois ja automaatille kenkää. Perä tulee rinnalle ja vastaohjauksella ja vastaheitolla seuraavaan kurviin. Välillä lapsettaa isoakin körtsyä. Mutta on siinä se hyvä puoli, että kun sudittelee niin eipä ainakaan liukkaus pääse yllättämään. Kokoajan tietää tasan tarkkaan mistä luisto alkaa...
Niin ja samalla se iso maasturi luisussa putsaa hienosti leveät urat pienemmille autoille varsinkin taajamassa, missä nykyään ei enää aurata. Olisitte vaan onnellisia kun iso kumi sutii lumet pois tieltä kaaressa ojiin..
Kohta saadaankin Maastovälityksen autoa noukkia ojasta. Arvaapa minkälainen auto on USA:ssa tehdyn tutkimusten mukaan useimmiten ojassa talvisissa olosuhteissa. Annan vinkin: se on iso ja useimmiten nelivetoinen.
K
Ei ole koskaan mennyt vielä ojaan.. Tarpeeksi kun revittelee tietää kyllä rajansa. Nuorena oli alussa joskus kyllä läheltäpiti tilanteita jonkun kerran, mutta niistä sitten oppi ja ennakoiva ajotapa kehittyi siinä sivussa.
Parasta on kun leikkii vakavasti ottaen jossain muulta liikenteeltä sivussa vähän kovemmalla vauhdilla. Suomessa onkin ihan hanurista se, että ei ole paikkoja missä opetella auton(sa!)hallintaa kovemmissa vauhdeissa ja äärioloissa. Niissä kun pärjää niin ongelmia ei tule sitten rajoitusten mukaan liikkuessa. Samoin ei säikähdä ollenkaan kun joku toinen tekee hallitsemattomia liikkeitä ja uhkaa törmätä. Tällöinkin tulee oikeat, ratkaisevat liikkeet selkäytimestä ihan kuin itsestään(ja ihmishenkiäkin voi säästyä, kun on tehnyt muutakin kuin ajanut sulalla suoraa tietä..
simppa:
Eikä .. nehän ovat testien turvallisimmat ...
Rätkätin:
Törmäystestien, ei kaatojen. Tahtovat vain reaalimaailmassa pysyä ojien välissä vähän heikohkosti, eivätkä pahukset edes kestä omaa painoaan ylösalaisin käännettynä.
Minulla sutii sen vuoksi, että kun vetopyöriä on niukasti, pitää liukkaalla hyödyntää kaikki saatavissa oleva kitka, joten vetopyörät vetävät juuri erottuvia sentin-kahden naarmuja vaihteet läpi.
Eli ihan huvikseni ja tekosyynä keliin tutustuminen.
740 GLE:
Eipä ne nyt niin kovin hyvin pärjää törmäystesteissäkään.
Vaikka luokat eivät suoraan vertailukelpoisia olekaan, niin isot maasturit saivat tyypillisesti vain 4 tähteä ennen EuroNCAPin tiukennuksiakin.
http://www.euroncap.com/carsearch.aspx?class=89a54410-df46-4551-aa7c-f2f6f5643454
Maastovälitys:
Onpa hienoa, että liikenteessä on noin epäitsekkäitä autoilijoita (tai ainakin yksi) pienipyöräisillä kaksivetoisilla ajavien etenemistä turvaamassa ja keventämässä aurauskaluston työtaakkaa.
Mutta se, miksi itse en jaksa edes yrittää välttää sutimista jokaisessa liikkeellelähdössä, johtuu yksinkertaisesti ajotavan epätarkoituksenmukaisuudesta. Koska lievä sutiminen ei ole vaarallista, on turha ottaa korostuneen hitaita lähtöjä sutimattomuuden varmistamiseksi.
Eri asia sitten on se, jos renkaat karkaa luistamaan oikein kunnolla. Sitä on jo syytä välttää, luistaa sitten kaksi tai neljä pyörää.