Autoilun kulut

17 kommenttia

Meillä on kaksi kulkinetta. Laskin näiden kuluja. Arvonlaskut ja välirahan olen ottanut edellisten vaihtojen mukaan todellisina kuluina eli paljonko pankille maksetaan kuukaudessa. Sen jälkeen jaetaan kilometreillä.

Autot + liikkuminen (3000km/kk)

pankki 300

vakuutus auto1 (bonus 70%) 43

vakuutus auto2 (bonus 70 %) 26

verot n. 20

huollot+ kunnossapito noin 50

renkaat 13

bensat 300

Yhteensä 732

Ilman bensoja 432

Vuodessa n. 8800 euroa.

Tulos 0,244 €/km.



Bussin seutuliput tekisivät n. 200 €/kk ja taksilla jos ajaisi 5 kertaa 2*20 km tulisi siitäkin n. 350 €/kk ja vielä lisäksi 1 viikonloppu vuokra-autolla 140-170 € ja bensat 40-50€ päälle. Myös kaikki pidemmät kotimaan ja jopa osa ulkomaan reissuista on tehty omalla autolla.



Liikkuminen ei ole ilmaista.

  
  • Jos bussilippu on laskettu vaihtoehtona niin miksi pitää olla kaksi (2) autoa ja nolla (0) seutulippua? Jos sillä konstilla että tyytyy yhteen autoon säästäisi vaikkapa 3200 euroa vuodessa vaihdossa siihen että joutuu odottelemaan pysäkillä bussin tuloa.



    3200 euroa on toki tapauksesta riippuen "vain numeroita pankkitilillä" tai "kahden kuukauden työn nettopalkka". Kahden kuukauden palkka puolestaan vastaa 352 tuntia työtä, esim. nurmikonleikkuuta.



      
  • Laskeskelin kerran uuden auton ostettuani, että paljonko autoilu maksaa ilman pääomakuluja. Pelkästään käyttökulut. Ostin pienen vihon ja sinne ylös joka ikinen summa ja kuitti, joka vuoden aikana tuli. Sitten viiva alle ja kaikki yhteen. Tulos oli, että koskaan enää en laske tuollaista. Olisin voinut silloin 30v sitten ajella töihin ja kotiin taksilla neljänä päivänä viikossa ja silti taksi olisi ollut halvempaa. Pääomakulujen kanssa oma auto on täysin järjenvastainen asia. Oma lukunsa tietenkin, jos asuu seuduilla, joissa ei muuta liikkumismuotoa ole.

    Kovin monien kohdalla oman auton käyttö on täysin järjetöntä, mutta omistaminen ei tietenkään voi olla kiellettyä ja hankala autosta on henkisesti luopuakin.

      
  • Rätkätin:

    ..hankala autosta on henkisesti luopuakin.




    Tänään oli Hesarissa taas juttua tietulleista. Kokoomuslaisille ja perussuomalaisille se olisi vaikeinta.



    En minäkään autosta voisi luopua, mutta kahden auton pitäminen olisi järjetöntä, sanan varsinaisessa merkityksessä.

      
  • Böpi:


    Liikkuminen ei ole ilmaista.




    Ajan henki on se, että köyhät pannaan maksamaan eniten. Polttoaineuudistuskin iskee ankarammin köyhiin, koska hehän ajavat vanhoilla autoilla, joihin tästä lähtien pitää tankata kalliimpaa bensaa - ellei auto satu olemaan Saab tai muu vanhastaan spriikelpoinen merkki.



    Vuotuisten ajokilometrien on omalla kohdallani pakko vähentyä, kun autoilu maksaa aina vain enemmän. Tähän asti kilometrejä on autojen matkamittareiden mukaan tullut noin 50000 vuodessa ja joinakin vuosina enemmänkin. Tällä ajomäärällä ja 7 litran keskikulutuksella 98-bensan neljän sentin hintaero tulee maksamaan vuodessa 140 euroa. Tämän verran vanhan auton omistajaa rangaistaan.



    Haluaisin nähdä faktat siitä, mikä muutos tehtiin eräiden autotehtaiden liukuhihnoilla 1.1.2000. Monet maahantuojathan ilmoittavat, että tuon mystisen päivämäärän jälkeen valmistetuissa autoissa voi käyttää uutta halvempaa bensaa, mutta ennen tuota päivämäärää valmistetuissa autoissa pitää käyttää kalliimpaa bensaa. Mikä osa tai osat auton moottoreissa tuhoutuvat, jos bensassa on enemmän alkoholia? Koska sitä on sallittu bensassa jo nyt, osien on ainakin jossakin määrin täytynyt kestää alkoholin vaikutusta. Miten tilanne yhtäkkiä pahenee, jos prosentteja tulee vähän lisää.



    Epäilen, että autojen maahantuojat ovat uusien autojen kauppaa kiihdyttääkseen tempaisseet hihasta vuoden 2000 mukamas rajana, jolloin bensalaadun kestävyys vaihtuu. Asiaa ei ole viitsitty miettiä tai selvittää, joten vuosituhannen vaihde on tuntunut sopivalta ajankohdalta.



    Ja mikä moottoreissa oikeasti tuhoutuu? Jos kyse on jonkin tiivisteen pehmenemisestä kymmenessä vuodessa, vuotuisella 140 euron rangaistusmaksulla ostaa kyllä uuden tiivisteen tai useampiakin. Viidessä vuodessa menee jo 700 euroa ylimääräistä rahaa bensaan. Vai liukenevatko moottorin alumiiniosat alkoholin vaikutuksesta ja sakka tukkii polttoainejärjestelmän? Ja mitä ne alumiiniosat tarkasti ovat? Voisiko niitä vaihtaa?



    En väitä, etteikö autoihin olisi voitu tehdä muutoksia vuoden 2000 alussa jonkin uuden direktiivin takia. En vain ole nähnyt tietoa tällaisesta direktiivistä ja autotehtaiden reagoinnista siihen. Ehkä joku voi kertoa.





      
  • lawnmover:


    Tänään oli Hesarissa taas juttua tietulleista. Kokoomuslaisille ja perussuomalaisille se olisi vaikeinta.




    Minun on vaikea ymmärtää näitä tietullihöpinöitä. Pelkkä lisävero, mitään ei saada tuolla rahalla oikeasti tilalle. Ensin pitää rakentaa kunnollinen vaihtoehto autoliikenteelle ennenkuin aletaan sitä rajoittamaan. Kunnollinen vaihtoehto tarkoittaa järkevää asunto- ja joukkoliikennesuunnittelua eli mahdollistetaan ihmisille kohtuuhintainen ja laadukas asuminen joukkoliikenteen äärellä.



    Todelliselle kokoomuksen kannattajalle tuo tietulli on minusta enemmän mieleinen ratkaisu. Pysyy rotiskot pois jaloista, löytyy parkki isollekin maasturille ja vähän maksamlla saa pyöritellä keskustassa rauhassa. :wink:

      
  • Böpi:


    Vuodessa n. 8800 euroa.
    Tulos 0,244 €/km.




    Itse olen laskeskellut vuosien varrella omille autoilleni kustannuksia. Ne ovat asettuneet luokkaan 33-45 snt / km, kustannuslaskelman olen tehnyt kun olen auton pois myynyt eli pohjautuen täysin todellisiin ostohintoihin, arvonmenetyksiin ym. Tuo on tietysti vähän huono tapa mitata asiaa, koska kilsakohtainen hinta laskee mitä enemmän ajaa, mutta kokonaiseurot lisääntyvät silti...



    Dieselillä ja bensalla ei ole ollut suurta kokonaiskustannuseroa pitkällä aikavälillä, samoin yllättävän vähän on ollut eroa ostohinnaltaan vähän kalliimmilla autoilla silloin kun niillä ajaa enemmän.



    Tuo alle 25 snt / km tuntuu melko alhaiselta kilsakohtaiseksikin kuluksi, itse ajan aika paljon ja tuohon en ole perheluokan autoilla tähän mennessä päässyt, kalliimmista nyt puhumattakaan.



    Joukkoliikennettä minun ei tarvitse laskeskella, sitä ei ole järkevästi tarjolla.



    Se kuitenkin on selvää, että liikkumisen kallistuessa työsssäkäyntialueet pienenevät etenkin pienempipalkkaisten kohdalla, mikä ei varmasti ole järkevää jos ajattelee kansantaloutta. Järkevään asuntopolitiikkaan olen lakannut uskomasta jo aikoja sitten.

      
  • Bensa on selvästi suurin kuluerä, ja siihen menee 10€ sadalla. Vakuutukset ja verot karkeasti n. 500€, ja ylläpitokulut 500-1500€ riippuen paljonko tekee itse ja tuleeko mitään ihmeempää. Auton arvonaleneman voi laskea omistamisen riemuihin, jotka jätetään huomiotta. Se riippuu aika pitkälti siitä, miten haluaa itseään hemmotella ja millaisia kuljetustarpeita on täytettävänä.



    Tällä laskukaavalla ja 30000km vuosittaisella ajolla 15c/km. Bussilippu maksaa tietääkseni enemmän.

      
  • drive:

    Auton arvonaleneman voi laskea omistamisen riemuihin, jotka jätetään huomiotta. Se riippuu aika pitkälti siitä, miten haluaa itseään hemmotella ja millaisia kuljetustarpeita on täytettävänä.




    Tuo on ihan ok jos raha on vain lukema pankkitilillä, eikä ole velkaa. Mutta muutoin olisi hyvä pohtia paljonko on valmis maksamaan autoilustaan, kenties muun elämisen laadun kustannuksella.



    Se että naapurilla on kallis auto joka vaihtuu kolmen vuoden välein uuteen (firman leasing ) ei tarkoita että itsellä olisi varaa sellaiseen. Tai jos on varaa autoon, niin onko varaa myös uuteen pesukoneeseen tai televisioon.



    Bussilippu maksaa tietääkseni enemmän.




    Tuo riippuu taas paljonko ja missä ajaa. Minun tapauksessani vuoden bussilippu kakkosauton korvikkeena maksaa lähes eurolleen saman verran kuin autoni dieselverolappu.

      
  • lawnmover:

    drive:
    Auton arvonaleneman voi laskea omistamisen riemuihin, jotka jätetään huomiotta. Se riippuu aika pitkälti siitä, miten haluaa itseään hemmotella ja millaisia kuljetustarpeita on täytettävänä.


    Tuo on ihan ok jos raha on vain lukema pankkitilillä, eikä ole velkaa. Mutta muutoin olisi hyvä pohtia paljonko on valmis maksamaan autoilustaan, kenties muun elämisen laadun kustannuksella.


    Sitä minäkin. Onhan se toki mahdollista tehdä rahoituksella mittavia hankintoja ja ajatella rahoituseriä asiaan kuuluvina kuluina, mutta itse ainakin vierastan ajatusta lainan ottamisesta autoiluun kymmenien tuhansien eurojen edestä, ellei varallisuutensa puolesta sitä kykene lunastamaan omaksi milloin vain. Vaihtoehdoiksi jää 10+ ikäisillä autoilla ajaminen, tai sitten kaikkein edullisimmat tuoreet autot. Pitäisi olla elämässään onnistunut keski-iän ylittänyt henkilö, että uuden Auton hankinnassa omaan yksityiskäyttöön olisi jotain mieltä.



    Bussilippu maksaa tietääkseni enemmän.


    Tuo riippuu taas paljonko ja missä ajaa. Minun tapauksessani vuoden bussilippu kakkosauton korvikkeena maksaa lähes eurolleen saman verran kuin autoni dieselverolappu.


    Joillain paikkakunnilla kaupunkibussiliput ovat edullisia, ainakin kausiliput, mutta kertaliput ja kilometripohjaiset liput tulevat aika varmasti mainitsemaani 15c/km hintaa kalliimmaksi kaikkialla. Tilanne muuttuu luonnollisesti sitä epäedullisemmaksi henkilöautoilijalle, mitä vähemmä ajaa.

      
  • Minuakin kiehtovat tällaiset kulutilastot. Viime vuonna ajoin 32226 km ja kulut olivat 6611 euroa.

    Pääomakuluja ei ole mukana, ne realisoituvat vasta autonvaihdon yhteydessä.

      
  • Pääomakulut ovat viime autonvaidossa syntynyt pankkilaina, jos luitte komenttini

      
  • Tässä joitakin kuluja pienen henkilöauton käytöstä silloin kun ajetaan noin 50000 kilometriä vuodessa.



    3,3 öljynvaihtoa (öljy 25€ + suodatin 7€ = 32€) = 105,6 €

    yksi rengassarja 200 €

    3000 litraa bensiiniä 1,50 €/litra (6 litraa / 100 km = 3000 litraa / 50000 km) = 4500 €

    katsastus 59 €

    korjaukset 250 €

    muut kulut (lasinpyyhkijät, lasinpesunesteet, polttimot ym.) 100 €

    liikennevakuutus 152,69

    ajoneuvovero 99,41



    yhteensä 5466,7 €



    0,109334 € / km



    Pääomakuluja ei käytännössä juuri ole, koska auton rahallinen arvo lähentelee nollaa. Itse asiassa "pääomakulut" saattavat esimerkkitapauksessa olla jopa positiiviset, koska vuonna 2008 tapahtuneen peräänajokolarin seurauksena vakuutusyhtiö maksoi yli 1600 euron korvauksen, josta todellisten korjauskulujen (etulamppujen uusiminen 105 euroa) jälkeen jäi yli 1500 euroa ylimääräistä rahaa. Tällä rahalla ostettiin 1400 euroa maksanut käytetty auto, ja jäljelle jäi vielä noin 100 euroa muihin kuluihin.



    http://kuvajako.net/images/61475421361735702791.jpg



    Lähes arvoton auto siis tuotti onnekkaan sattuman ansiosta selvää tuloa ja kakkosauton. Miinuspuolelle jäi pieni painauma peräluukussa ja nokkapellissä sekä jokunen nirhauma etupuskurissa. Kaukaa niitä ei edes huomaa, ja auton käyttöarvon kannalta niillä ei ole merkitystä.



    Osa laskelmassa esitetyistä kuluista on arvioita, koska autoa ei ole joka vuosi korjattu 250 eurolla. Esimerkiksi viime vuonna ainoa korjaus oli etupyörän laakerin vaihtaminen, johon meni noin 150 euroa. Myöskään laskelmassa mainittuja muita kuluja ei ollut sataa euroa vaan ehkä vain muutama euro lasinpesunesteeseen.



    Arvio on kokonaisuudessaan laskettu tarkoituksella todellista suuremmaksi, jotta mahdolliset yllätyskulut tulevat otetuksi ainakin jossakin määrin huomioon.



    Kun ajetaan paljon, jo pieni muutos polttoaineen hinnassa ja kulutusarviossa on merkittävä kokonaiskulujen kannalta. Olen joskus mitannut tässä laskelmassa käytetyn auton bensan kulutukseksi 5,5 litraa sadalle kilometrille. Bensan hinta vuonna 2010 ei ollut tämänhetkinen yli 1,50 euroa vaan ajoittain jopa alle 1,40 euroa. Jos keskikulutukseksi lasketaan 5,5 litraa / 100 kilometriä ja bensan litrahinnaksi 1,45 euroa, 50000 kilometrin ajaminen maksaa bensan osalta 3987,5 euroa eli 512,5 euroa vähemmän kuin edellä olevassa arviolaskelmassa. Kilometrikustannukset olisivat tällöin 0,099084 euroa.



    Jos otetaan toinen (vakuutuskorvauksilla ostettu) auto mukaan laskelmiin ja tehdään yhteinen kuluarvio, kilometrikustannukset nousevat edellä esitetystä. Ajomäärä ei juurikaan lisäänny, vaan se ainoastaan jakautuu kahden auton kesken. Samoin jakautuvat tietysti ajokilometreistä riippuvat kulut kuten polttoaine ja renkaat ja öljy. Kiinteät kulut sen sijaan yli kaksinkertaistuvat. Niihin kuuluvat mm. liikennevakuutus 188,13 €, vero 117,17 € ja katsastusmaksu 59 €. (yhteensä 364,3 €). Kun nämä kulut sisällyttää kokonaiskuluihin, niitä kertyy yhteensä 5831 euroa. Jos ajokilometrit pysyvät kahdella autolla samoina kuin mitkä ne ovat olleet yhdellä autolla, kilometrikustannuksia kertyy 0,11662 euroa. Todellisuudessa kilometrikustannukset ovat kuitenkin suuremmat, koska toisen auton polttoaineen kulutus on suurempi, ja sen ylläpitoon ja korjauksiin menee myös sellaista rahaa, joka ei ole suoraan pois toisen auton vastaavista kuluista. Osa on pois, koska jos toisen auton ajokilometrit vähenevät, myös korjauksien tarve vähenee.



    Kokonaiskilometrikustannuksia kahden erilaisen auton tilanteessa on vaikea tarkkaan arvioida. Laskennallinen 0,11662 € / km on liian vähän, mutta todennäköisesti kulut kuitenkin jäävät alle 0,20 euroon kilometriltä. Ehkä ne ovat jopa alle 0,15 euroa kilometriltä siitä riippuen, miten paljon kummallakin autolla ajetaan.



    Vanhalla autolla ajava hyötyy oleellisesti siitä, että pääomakuluja ei juuri ole. Harva asia on taloudellisesti ajatellen niin huono sijoitus kuin uusi henkilöauto. Joidenkin niitä kuitenkin on ostettava, koska ilman uusia autoja ei ole käytettyjä autoja.



      
  • SO2001:

    Tällä ajomäärällä ja 7 litran keskikulutuksella

    3000 litraa bensiiniä 1,50 €/litra (6 litraa / 100 km

    Olen joskus mitannut tässä laskelmassa käytetyn auton bensan kulutukseksi 5,5 litraa sadalle kilometrille




    Tuloksista tulee aina haluttuja kun vain valitsee laskujen alkuarvot oikein.

      
  • Vaimon S80 2.4 bensakoneella hankittiin uutena 2003.



    Ensimmäisten 6 vuoden toteutuneet käyttökustannukset keskimäärin n. 20.000 km vuosittaisella ajomäärällä ovat vajaa 3500 € / vuosi. Siihen lisää pääomakulut laskennallisella 3 vuoden maksuajalla ja 5 % korolla, niin päästään jo lähes 10.000 € vuodessa. Joka vuodelle tulee muutama tuhat km työajoja, joten laskutettavat kilometrit kääntävät oman liisaria edullisemmaksi, etenkin nyt kun auto menee jo kahdeksatta vuottaan.



    Ylläolevassa laskelmassa suuri tuntematon on Nettiauton pohjalta arvioitu jäännösarvo 6-vuotiaana ja kaikki muu on seurantaa.



    Samassa yhteydessä arvioin saman auton seuraavat 3 vuotta ja vaikka huolto- rengas- ja korjauskulut hieman nousevatkin, samoin kuin ajoneuvovero, niin pääomakulujen dramaattinen pienenys lähes puolittaa vuotuiset kustannukset.



    Ja nyt meillä on huolellisen naiskuljettajan käytössä ollut hyvin pidetty käytetty, jossa on paitsi täysi huoltohistoria, myös kaikki omat värit ja varusteet :smile:



    Osa-aikaeläkkeelä kesäautona oleva 740 GLE on jo hintansa haukkunut. Muuttoautona tuotu kokonaishinta veroineen oli hieman yli 90.000 markkaa ja auton siirtyessä 14-vuotiaana perheen kakkosautoksi oli matkalaskuja yhteensä 124.000 edestä.



    Auton hinnan lisäksi siis kaikki huolto- ja korjauskulut sekä suurin osa vakuutusmaksuista oli km-korvauksilla kuitattu ja itse olin maksanut vain bensat. Niiden vastapainona tosin mittarissa on noin 100.000 km enemmän kuin pelkkiä omia ajoja olisi kertynyt.



    Liityn NHB:n rinnalle ihmettelemään SO2001:n bensapösön polttoaineenkulutusta?



    Pitkän ajan keskiarvona meillääkin alittuu EU-normilukema, mutta ei sentään litratolkulla edes kevytkenkäisellä vaimolla :heart:

      
  • Böpi:

    Pääomakulut ovat viime autonvaidossa syntynyt pankkilaina, jos luitte komenttini


    Pääomakulut ovat ihan omasta valinnasta kiinni. Halutessaan voi ostaa auton, jonka pääomakulut ovat yli 5000€ vuodessa, tai sitten reilusti alle 1000€. Tonnin pari ritsallakin voi pärjätä monta vuotta, eikä sen korjaaminen tule juurikaan kalliimmaksi kuin uuden auton valohoito. Se on ihan siitä kiinni mitä autoltaan haluaa, ja miten paljon on valmis maksamaan.



    740 GLE:

    Pitkän ajan keskiarvona meillääkin alittuu EU-normilukema, mutta ei sentään litratolkulla edes kevytkenkäisellä vaimolla :heart:


    Maantieajossa seistemääkymppiä ajamalla alittaa normikulutuksen reippaasti autolla kuin autolla. Kertomustensa perusteella ei S2001 välttämättä ihan seitsemäänkymppiin tyydy, tai mistäs sitä tietää, pitkiä matkoja ajelee ja jos tekee sen pienemmillä teillä.

      
  • Seitsämän vuodea ajalta oman auton kirjanpito näyttää käyttökuluiksi 0,25€/km josta puolet bensaan (ajomäärä 110.000km). Pääomakulut taas ihan eri luokkaa eli arviolta 0,45€/km (hankintahinta 65.000€, nykyarvo 15.000€). Eikä siinä ole laskettu menetettyjä tuottoja käytetylle pääomallle :smile:

    Työauton kulut kokonaisuudessaan huoltoleasing (90000km/3v) + vakuutus + diesel 0,31€/km. Eli rahaa palaa aina liikkuessa.

      
  • Böpi:

    Pääomakulut ovat viime autonvaidossa syntynyt pankkilaina, jos luitte komenttini




    Lopullinen pääomakulu on minusta kuitenkin se minkä voi laskea osto- ja myyntihinnan erosta lisättynä mahdollisilla rahoituskuluilla. Pääomakulu on kuitenkin aina olemassa, oli velkaa tai ei.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit