Vilkun käyttö

41 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 13:06 combatfighter kirjoitti
    Itse käytän vilkkua esim. kaistan vaihdon yhteydessä milloin mitenkin...


    Mikäli juuri Sinun pitäisi kirjoittaa vilkunkäyttöohjeet kaikille yleisesti sopiviksi, niin millaiset ohjeet kirjoittaisit? Ilmeisesti käy niin, että asiaa tarkemmin pohtiessa nouseekin esille mitä kummallisempia vaihtoehtoja ja tilanteita, jotka pitäisi ottaa jollain tavalla huomioon sekä kaiken kukkuraksi ihmiset ymmärtävät yhden ainoan kirjoitetun tekstin vaikka kuinka monella eri tavalla riippuen lukijasta.

    Nykyiset vilkunkäyttöohjeet ovat omasta mielestäni erittäin hyvät juuri siitä kohdasta, jossa mainitaan, että vilkuttaminen on (pitäisi olla) merkki aikeista .. ei siis vielä teoista vaan todellakin aikomuksista siitä mitä tuleman pitää ja tuo jos mikä parantaa muiden liikenteessäolijoiden ennakointimahdollisuuksia. Ennakoiminen on edelleenkin omasta mielestäni tärkein turvallisuustekijä. Omasta mielestäni ei ole mikään valtakunnansalaisuus minne aion kääntyä silloin kun ylimalkaan käännyn tai vaihdan kaistaa. Melko tyhjällä tiellä sillä ei ole itselleni ja kääntymisilleni suurtakaan merkitystä, mutta eipä se juuri haittaakaan .. eikä taida erityisemmin haitata muitakaan, mutta se on vain muille tiedoksi .. ruuhkassa sillä onkin jo aivan erilainen tärkeysarvo esim. tilanpyytämisenkin kannalta etc ..

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 13.06.2007 klo 14:31]
      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 13:06 combatfighter kirjoitti
    En kyllä käsitä miksi yhdestä vilkautuksesta motkotetaan. Jos sen yhden näkee, niin sehän riittää.


    Oletko tullut ajatelleeksi, että jospa kaikki eivät näekään sinun yhtä vilkautusta ja motkottavatkin vilkun käyttämättömyydestä? Ne, jotka huomaavat vilkkusi, ovat ehkä huolissaan siitä, että kaikki muut eivät taatusti sitä huomaa.

    Säännöissä määrätään näyttämään vilkkua hyvissä ajoin ennen kääntymistä tms. toimenpidettä. Kuinka pitkän tauon pidät vilkutuksen ja kääntymisen tai kaistanvaihdon välillä ja millaisen viestin annat sillä muille? Ethän vain vilkuta samalla kun aloitat kääntymisen tai kaistanvaihdon, ethän?

      
  • Joo pelkkä vilkun käyttämättömyys tekeekin Suomen tieliikenteestä niin tavattoman vaarallisen. Jos ihmisille suotaisiin tuota kuuluisaa pelisilmää enemmän auttasi sekin paljon. Valitettavasti tuolla on aika moni kuski tiellä ja kertovat pelkäävänsä ajaa kun on niin hurja meno, mm vilkkua ei osata käyttää. Pitäisikö näiden kuskien antaa tilaa ammattilaisille tai sitten muuten hulluille jotka uskaltavat autolla ajaa?

    Toisaalta vilkku on nykyautoissa mielestäni lisävaruste. Ei siinä ole papan tai mamman iästäkään kiinni käytetäänkö vilkkua vai ei. Asenteesta se tuntuu olevan vika kun ei vilkkua käytetä. Liikenteessä pitäisi osata ottaa muita huomioon ja omalla riittävän ajoissa antavilla merkeillä, kuten vilkku, olisi monella kuljettajalla perille päästyään parempi mieli. No ehkä se ei ole vaan niin helppoa kun ollaan kuitenkin tuolla asfaltinpäällä "Minä ite", "mitä minä muista" tai "tilaa en anna" mentaliteetillä.

    Kannattaa siis tarkistaa seuraavaa autoa ostaessa, että saako autoon vakiovarusteena vilkun ja joustavan ajotavan.
    Ei millään pahalla, mutta mitä kauemmaksi ruuhkasuomesta mennään sen huonommaksi liikenne menee. Aivan pieniä kesämökkikyliä tai pieniä maalaiskyliä ei lasketa. Siellähän on vain niitä vaarattomia eläkeläisiä. :sunglasses:

    ps. ei olisi huonoa opetella käyttämään hätävilkkuja jos on näkyvissä pysähtynyt liikenne edessäpäin. Säästyttäisiin monelta peräänajolta jos tämä taito olisi hanskassa. Muutamia kertoja on sitten alettu oikein vilkutella valoja et mitäs siinä hätävilkkuja käytät. No mä lähden tästä pyöräilemään.

      
  • huoh, tuntuu että rautalangasta tarvitsee tällekin palstalle jokainen asia selittää erikseen tarkoittaako nyt matelevaa ruuhkaa vai tyhjää moottoritietä. Nyt tietty joku älynväläys päättelee ettei siellä tyhjällä moottoritiellä tarvitse kaistoja vaihdella!

    JA kun virkkeestä irrottaa lauseen sopivasta kohdasta niin tosiaan saa väännettyä vaikka mitä eri tarkoituksia sanoista, kuten rätkätin on myös näköjään huomannut.

    Jos siitä viestistä ei ymmärtänyt, niin tarkoitan sillä yhdellä vilkautuksella juuri sitä puolityhjää moottoritietä, jossa "ainoa" jolle se vilkun käyttö itseni lisäksi jotain merkitsee on minusta koko ajan jälkeen jäävä autoilija, joka huomaa ja pystyy ennakoimaan ajokäytöstäni käytin sitä vilkkua sen yhden vilkautuksen tai kymmenen. Ja useammin kuin liikennettä on enemmän, tarpeen vaatiessa pitkäänkin.

    Itsehän puhuin juuri kaistan vaihtamisesta, en kiertoliittymistä poistumisista, risteyksistä jne.

    Se viesti mihin minä vastasin koski nimenomaan sitä citikan kirjoittamaa viestiä koskien yhtä vilkautusta eikä motkottamista vilkun käyttämättä jättämisestä. En myöskään pidä jälkimmäistä motkottamisena koska vilkun käyttö, kuten jo olette todenneet, on merkki aikeista, ja se että aikeet tulee selviksi kanssa-autoilijoille on ensisijaisen tärkeää liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ennakoitavuuden kannalta.

    Ja siellä motarilla, kehällä iltaisin, tai missä nyt sattuukin olemaan melkein ainoa liikenteessä, se on AIVAN sama, vilkautanko sitä vilkkua kerran sen ollessa teko, vai ennen kaistanvaihtoa, vaihtaessa ja vielä vähän kaistalle päästyäni.

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 17:08 combatfighter kirjoitti
    Nyt tietty joku älynväläys päättelee ettei siellä tyhjällä moottoritiellä tarvitse kaistoja vaihdella!


    Otetaan yksi lause kokonaisuudesta, mutta tämä aihe onkin jo toista. Tarkoitan vaan kun ajetaan jopa alle nopeurajoitusten siellä vasemmalla kaistalla vaikka oikea kaista on tyhjä.. No ei tästä enempää.

    Naulankantaa laitoit tuon vilkun käytön cf. Kyllä vilkkua tulee vähän käyttää siellä missä on liikennettä / tarvetta. En lähde seuraavalla kalareissulla viimeisessä risteyksessä vilkkua näyttämään, mutta missä on normaali liikenne siellä Tottakai.

      
  • Lainaus:
    13.06.2007 klo 17:08 combatfighter kirjoitti
    huoh, tuntuu että rautalangasta tarvitsee tällekin palstalle jokainen asia selittää erikseen ...

    Ja siellä motarilla, kehällä iltaisin, tai missä nyt sattuukin olemaan melkein ainoa liikenteessä, se on AIVAN sama, vilkautanko sitä vilkkua kerran sen ollessa teko, vai ennen kaistanvaihtoa, vaihtaessa ja vielä vähän kaistalle päästyäni.

    No joo .. näillä palstoilla meistä itse kukin syyllistyy saivarteluun aika ajoin. Sorry.

    Tuosta jälkimmäisestä muistui mieleen autokouluajoilta, kun kyselin, että mitenkäs pakollista se vilkunkäyttö on, jos muita ei näy missään. Siihen vastattiin, että mikäs haitta siitä sitten on, kun vilkkua käytetään AINA silloin, kun sitä pitää käyttää .. toisekseen siitä tulee automaattinen tapa eikä sitä tarvitse koskaan erikseen pohdiskella, että käytänkö vai ei ja onko joku näkemässä vai ei .. eikä se vilkun lamppu siitä niin paljoa kulu, että siinä jotain oikeasti säästäisi, jos jättää vilkuttamatta.

    Suurimmasta osasta niistä kanssakulkijoista, joilla on liikenteellistä merkitystä omalle kulkemiselle, voi aivan hyvin arvailla mitä he ovat tekemässä vaikka eivät ikinä vilkkua käyttäisikään. Sikälis vilkunkäyttö ei ole aivan maailman tärkein juttu, mutta myönnettävä on, että se helpottaa ja selkiyttää muiden kanssakulkijoiden puuhastelun ennakointia .. ja kuten jo totesin, niin mikä ihmeen haitta vilkun käytöstä ihan oikeasti on.

      
  • ddr5:

    Voisitteko te arvoisat Audi, BMW sekä Volvo-kuljettajat kertoa, miksi te ette käytä vilkkua esim. vaihtaessanne kaistaa, poistuessanne liikenneympyrästä tahikka kääntyessänne oikealle juuri kun minä olen odottamassa pääsyä sieltä oikealta kolmion takaa. Luulen sen johtuvansiitä että te ette ajattele muita kuin itseänne.




    Minun Audissani on kyllä toimiva vilkkukytkin ja vieläpä ahkerasti käytössä. Olen pannut merkille, että ei se ole automerkistä kiinni, toimiiko vilkut vai ei. Luulen, että jossain on olemassa joku autokorjaamo, jossa ne kytketään pois käytöstä. Sen verran toimimattomia liikenteessä on. Saattaahan se olla, että jopa merkkihuollossa tehtäisiin kyseinen kytkentä.



    Tai sitten on kovin paljon käsi-invalideja liikenteessä. Niin sanottu "laiskat kädet" -oireyhtymä.



    Oikeasti se kyllä liikenteessä harmittaa kovasti, kun ei yhtään tiedä mitä muut liikenteessä aikovat tehdä. Se vilkun käyttö on nimittäin muiden liikenteessä olevien huomioon ottamista - yhtälailla kevyen liikenteen kuin muiden autoilijoidenkin. Korreloiko tämä jotenkin muutakin yhteiskunnassa kovin paljon esiintyvää oman edun tavoittelua?





      
  • Vilkun käyttäminen on todella helppoa, itse käyttää sitä täysin automaattisesti! Mistä johtuu, että sitten sitä ei käytetä? Poliisit voisi joskus niiden marginaalisten nopeusrajoitusten ylittäjien sijaan rangaista näitä vilkuttomia! Autokouluissa pitäisi olla tiukka linja vilkun käytön suhteen! Puoli tuntia korttelin ympäriajoa saattaisi riittää!

      
  • Kunka usein joudutte vaihtamaan uuden vilkunlampun?

      
  • Joihinkin ei koskaan, joihinkin joskus yhden tai kaksi, eli ovat todella pitkäikäisiä! :sunglasses:

      



  • "Minun Audissani on kyllä toimiva vilkkukytkin ja vieläpä ahkerasti käytössä. Olen pannut merkille, että ei se ole automerkistä kiinni, toimiiko vilkut vai ei. "





    Totta. Kyllähän se varmaan kuljettajan äärimmäisestä itsekkyydestä on kiinni tuo vilkun käyttämättömyys. Niitä kuljettajia ajelee varmasti jokaisella automerkillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit