Tulipa tuossa ajeltua ihan turvallisesti Jyväskylästä Helsinkiin. Mittari näytti vielä Korson leveysasteilla 199 km/h.
Mietin siinä etuja ja haittoja tälle Pendolino-ajelulle, verraten omaan autoon:
+ Kahvilassa voi poiketa mutta vauhti pysyy kuitenkin matkassa
+ Voi lueskella tai näprätä tietokonetta
+ Näkee muita ihmisiä, eikä vain liikennettä
+ matkan kustannukset ovat tarkasti tiedossa etukäteen
- ei voi pysäytellä ihan milloin huvittaa (Jämsä, Tampere, Tikkurila ja Pasila ovat pysäkkeinä ennen Hesaa).
- musiikkia saa vain jos ottaa kuulokkeet tai oman poppikoneen mukaan
-istuimet ovat kuppaset; käsinojat liian matalalla, istuinosa liian lyhyt eikä ole muuta säätöä kuin askeettinen selkänojan kallistus
-lukuvalaistus on jotenkin onneton
-yksityisyyttä kaipaavalle ei oikein sovellu
-perillä ja lähtiessä pitää siirtymiseen varata kävelyaikaa tai muu kulkuneuvo
AUTOMIEHET; KOKEILKAA JOSKUS JUNAA !!!
Kokeiltu on useasti. Autoa nopeampi tietyillä reiteillä, mutta valitettavasti myös huomattavasti kalliimpi, jos ei matkusta yksin.
Taulan Tapiolta erittäin hyvä pointti. Itse tykkään junamatkustamisesta, mutta valitettavan usein hinta kääntyy auton eduksi ja kaupan päälle tulee vielä auton antama joustavuus.
Uusi oikorata Lahteen saa kuitenkin minulta pisteet. Harmi vaan, kun en asu sen varrella, mutta monelle varmasti juna tuli radan myötä todelliseksi vaihtoehdoksi työmatkoille.
Ja monilta se meni, ainakin täällä Hämeenlinnan seudulla tuo uudistus hankaloittaa monen junatyömatkailijan elämää niin että moottoritie alkaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta. Tosin jo siihen aikaan kun itse käytin junaa päivittäiseen työmatkaan niiden jatkuvasta myöhästelystä johtuva odottelu talvipakkasilla jossain Tikkurilan asemalaiturilla ei ollut mikään mieltäylentävä kokemus, ainakaan lämpimään henkilöautoon verrattuna. Ja päätellen siitä, että pari kertaa viikossa saa kuulla uutisista Pendolinojen ja ratojen ongelmista mikään ei viittaa siihen, että juna olisi nykyäänkään yhtään sen luotettavampi työmatkakulkine kuin viisi vuotta sitten. Eli oikeastaan voit olla hyvilläsi siitä, että et asu radan varrella sillä tiedät ainakin muutaman minuutin tarkkuudella koska olet perillä työpaikalla tai illalla kotona sen sijaan, että viettäisit esim. mukavaa iltaa ratapenkalla jossain korvessa linja-autoa odotellessa.
Kyllä joukkoliikenne on kokeiltu.
Siksi olenkin automies.
Kokeiltu on useasti. Autoa nopeampi tietyillä reiteillä, mutta valitettavasti myös huomattavasti kalliimpi, jos ei matkusta yksin.
Mitä on laskuun otettu mukaan ja mikä auto, kun juna on huomattavasti kalliimpi?
Puhutaanko yhdestä matkasta vai esim. vuoden kokonaiskustannuksista?
Hyvin autolla ehtii kun saa kotoa lähtee ja pääsee määränpäähän persusta penkistä irrottamatta ja on ihan sikahalpaakin vaikka rolssilla ajelis yksityiskuljettajan kera jos vaaditaan junalta samat premissit kuin omalta autolta.Eli ovelta ovelle niinkuin joskus mainostivat pakettien kuljetusta.
Kokeiltu on useasti. Autoa nopeampi tietyillä reiteillä, mutta valitettavasti myös huomattavasti kalliimpi, jos ei matkusta yksin.
Mitä on laskuun otettu mukaan ja mikä auto, kun juna on huomattavasti kalliimpi?
Puhutaanko yhdestä matkasta vai esim. vuoden kokonaiskustannuksista?
Lähinnä pelkkä polttoaine, Ooppeli. Toki pakkaan voi laskea myös rengaskulut, verot ja vakuutukset ym.
Puhun yksittäisestä matkasta, koska meilläpäin auto on kuitenkin työssäkäyvällä käytännössä välttämätön.
Toki ymmärrän pointtisi, että jos lasketaan kaikki UUDESTA autosta syntyvät kulut, niin todennäköisesti taksilla ja joukkoliikenteellä pääsisi halvemmalla, jos yksin matkustelee.
Jos joillekin kilometreille laskee vain osan kokonaiskustannuksista, niin silloinhan ne muut kilometrit ovat vastaavasti kalliimpia. Ja jos ei ota huomioon kaikkia kustannuksia (mukaanlukien pääomakustannukset), niin silloin voi puhua ns. luovasta kirjanpidosta.
Toki meillä alkaa olla niin hyvä elintaso, ettei tarvitse autoilun kustannuksia laskea 'pilkun päälle', kun rahaa riittää.
AUTOMIEHET; KOKEILKAA JOSKUS JUNAA !!!
Kokeilkaa prätkää, sillä voi ajaa 299 km/h turvallisesti kun vain vähän ensin harjoittelee.
Kokeiltu on useasti. Autoa nopeampi tietyillä reiteillä, mutta valitettavasti myös huomattavasti kalliimpi, jos ei matkusta yksin.
Kokeiltu on. Täällä Hämeenlinnassa ajan paljon pyörällä ja autolla - aika harvoin bussilla. Jos lähden yksin tai vaikkapa 16 v poikani kanssa Helsinkiin (keskustaan) en missään tapauksessa lähde autolla, ellei ole paljoa kuljetettavaa. Bussilla ja junalla pääsee mukavasti ja on halvempaakin !
Katsotaanpa mitä maksaa edestakainen reissu n. 2 X 100 km.
Bussilla: Minun matkani 26, 30
Pojan matka 14,60
yhteensä 40,90
Junalla Minun matkani 34,20
Pojan matka 0
yhteensä 34,20
Pojan hinta 0, koska aikuisen mukana pääsee alle 17 v ilmaiseksi. 17 vuotias opiskelija pääsee 50 % :lla hinnasta.
Autolla 200 km * 0,40 /km = 80
Laskettu työmatkakorvauksen perusteella. Muistaakseni Veronmaksajan keskusliitto piti korvausta liian pienenä.
Jos lasketaan vain bensakulut ovat ne minun autolla noin 20
(mutta eihän vain bensoja voi laskea !)
Lisäksi pitää ottaa huomioon pysäköintimaksut. Forumin parkkipaikka on hyvällä paikalla. 6 tunnin pysäköinti siellä maksaa 20
Yhteenvetoa: Päivä Helsingissä reissun matkakulut + parkkikulut
Minä (ei opiskelija eikä eläkeläisalennusta)
junalla 34,20 , bussilla 26,30 ja autolla noin 100
Minä + poika
junalla 34,20 , bussilla 40,90 ja autolla noin 100
Jopa kaksi aikuista ja kaksi lasta matkustaa bussilla tai junalla halvemmin kuin autolla !
Siis omalla autolla kulkeminen kummassakin tapauksessa paljon kalliimpi vaihtoehto. Kannattaa käyttää julkisia silloin kun se onnistuu näin mukavasti. Ja monestihan se onnistuukin, kun vain osaa jättää sen oman kotteronsa kotipihaan.
No voihan noita kaikenlaisia tarkoitushakuisia laskelmia tehdä vaikka kuinka jos haluaa. Minä kun teen saman reissun omalla autolla niin diiseliä kuluu alle 15 euron edestä ja jos en pysäköikään Helsingin kalleimpaan parkkiluolaan niin kokonaiskustannukset jää reiluun 20 euroon, jolla juuri ja juuri saa kai nykypäivänä aikuisten junalipun HML-HKI välille. Ja matkatavaraakin voin pakata mukaan samalla hinnalle useamman sadan kilon edestä jos tarve vaatii tai ottaa mukaan neljä kaveria. Siinä kun kulut jakaa viiteen pekkaan niin autoreissun kustannukset jää kymmenensosaan per nuppi junamatkan hinnasta.
Yksin on edullisinta tai saman hintaista käyttää julkista. Kaksi tai enemmän on omalla kulkineella halvempi. Yksinkin kalliimpaa jos huomioi taxit molemmissa päissä. Jossain jotain vikaa?
Kirjoitin: "Kannattaa käyttää julkisia silloin ku se onnistuu näin mukavasti. " Ja kerroin esimerkin. Monelle muullekin sellaiselle, joka menee nyt matkansa autolla homma onnistuisi varmasti yhtä mukavasti. Kysymyksessä oli reissu Hämeenlinnan keskustasta Helsingin keskustaan. Ei ollut suurta tavarankuskausta, eikä matkaamista Helsingissä.
Katsotaanpa vielä näitä hintoja. Tulee se matka edullisemmaksi julkisilla kuin omalla autolla, jopa silloin kun porukkaa on enemmän.
Seuraavassa vähän perusteluja:
Omalla autolla reissun hinnaksi tuli siis [100
( 200 km x 0,40 /km = 80 , pysäköinti 6 h, 20 )
Bussilla 2 aikuista ja kaksi lasta 77, 80
Junalla 2 aikuista ja kaksi lasta 85,50
Siis junalla ja bussilla 2 aikuista ja 2 lasta pääsee edullisemmin kuin omalla autolla !
* Entäpä, jos eläkeläinen tai opiskelija, joka saa 50 % alennuksen tekee tekee saman matkan:
Omalla autolla 100
Bussilla 14,60
Junalla 17,10
Kuusi eläkeläistä tekee vastaavan reissun halvemmaala bussilla kuin henkilöautolla !
* Entä jos menee yksin bussilla ja joutuu käyttämään taksia molemmissa päissä ?
Omalla autolla kulkeminen - bussilippu
= 100 - 26,30 = 73,70 Siis voi ajella aika pitkän matkan taksilla tolla hinnalla !
* Entäpä, jos kaksi aikuista menee bussilla ja joutuu käyttämään myös taksia ?
Omalla autolla kulkeminen - bussiliput
= 100 - 52,60 = 47,40 . Bussilla mennessä jää taksiin 47,40 .
Kyllä silläkin jo vähän ajelee ja saattaapa kyyti olla halvempikin !
Joskus kantsii miettiä vaihtoehtoa oman auton käytölle.
Kyllä se vain tahtoo olla niin, että yksin matkustaessa ehkä kannattaa mennä junalla, mutta kaksin ei ole enään kannatusta.
Minua lähinnä olevalta asemalta Helsinkiin ja takaisin junalla maksaa 100-120e. Samalta asemalta kertyy maanteitse n. 1000km edestakaisin.
Kustannukset siis kahdelta henkilöltä junalla on 200-220e, kun taas autolla:
Bensa 7litraa/100km x 1.2e/litra = 85e
Rengaskuluiksi laskisin n. 8e (195/65 15" = 4 kpl 250e)
Moottoriöljy+suodatin (vaihtoväli 15tkm) 40e/15tkm = 3e
Arvonalenemista en viitsi 16-vuotiaassa ottaa huomioon, kun ruostuu se auto pihallakin seisoen. Samoin vakuutusmaksut, verot ym. menee jokatapauksessa. Eli lähes välittömät kustannukset ovat siis n. 100e jolloin muille huoltokuluille jää vielä toinen mokoma jäljelle.
Voihan tähän tietenkin sanoa, että kaikki auton kustannukset pitäisi laskea mukaan, mutta kuten jo kerroin, että meilläpäin auto on työssäkäyvälle elinehto, joten se seisoo pihalla jokatapauksessa. Asia ei siis ole sama kuin asua Helsingin keskustassa.
Joo Tapsa, hyvä, että jätit Volvon kotiin. Kyllä Pendo aina Volvon voittaa
Juna vastaan auto:
Jos mielin Helsinkiin junalla, kotoani kävelee lähimmälle junaseisakkeelle noin 15 min. Siinä ajassa olen omalla autolla jo ehtinyt melkein päristellä Helsingin keskustaan, ainakin olen siinä Koskelantien kohdalla tai Vallilassa.
Lisäksi auto on edullisempi ja kätevämpi. Ja kokonaisuutta ajatellen nopeampi. Eikä auton kuluihin saa laskea sen hankintahintaa, koska ainakin minulla auto on jo jokatapauksessa valmiiksi tuolla autokatoksessa maksettuna, enkä joudu hankkimaan sitä erikseen aina jokaista Helsingin matkaa varten...
Eräs auton etu vielä, jota ei mainittu: kun matkustat omalla autolla, ei sinne kesken matkan tule ketään humalaista jaarittelijaa pummaamaan tupakkaa tai maahanmuuttajajengiä puukot taskussa norkoilemaan. Siitä kannattaa jo vähän maksaakin.... vai mitä, karvaset sedät?
Eikä se autokaan niin hidas ole: Hämeenlinnan moottoritiellä vai mikä se nyt viralliselta nimeltään onkaan olen käyväksi matkanopeudeksi mittarin mukaan havainnut sellaisen 160-180. Kesällä voi sitten ajaa vähän kovempaa.
[quote title="23.11.2006 klo 20:18 Opelixi kirjoitti"]
Kyllä se vain tahtoo olla niin, että yksin matkustaessa ehkä kannattaa mennä junalla, mutta kaksin ei ole enään kannatusta.
Tuumasin aiemmin: "Joskus kantsii miettiä vaihtoehtoa oman auton käytölle." Eihän kaikkille onnistu kulkeminen junalla tai bussilla niin helposti kuin minun esimerkissäni. Mutta aika monelle onnistuu. Ja moni tekeekin samoin.
Otetaanpa vielä vähän esimerkkejä, joissa lasketaan vain bensakulut
+ pikkasen päälle (tuulilasin pesunesteitä osuutta muusta auton kulumisesta jne)
Minun 200 km reissuni: bensa 7 l / 100 km * 200 km = 14 l
14 l * 1,2 /l = 16,8
+ pikkasen päälle 3,2 -> 20
Parkkipaikka Forumissa 6h 20
Autolla siis 40
bussilla minä 26,30 , poika 14,60 yhteensä 40, 90
junalla (Intercity) minä 34,20 , poika 16 v 0 = 34,20
Siis tässä tapauksessa on selvästi halvempaa mennä yksin junalla tai bussilla kuin omalla autolla ja pojan kanssakin junalla pääsee halvemmin.
Entä, jos satut olemaan opiskelija tai eläkeläinen.
Bussi 14,60 ja juna 17,10
Tässä tapauksessa kaksi opiskelijaa tai eläkeläistä maksaa junalla vähemmän kuin nuo alhaiseksi lasketut autollamatkustuskulut. Ja bussilla pääsee liki kolme.
Autolla ajamisen kulut vaihtelevat, mutta tuo äskeinen lasku oli kyllä pahasti alakanttiin. Miksi muuten "kilometrikorvauksena" oman auton käytöstä muuten maksettaisiin 0,40 /km ? Jos se olisi liikaa kai siihen puuttuisi verottajakin.
Voidaan tehdä tietenkin kaikenlaisia oletuksia tuolta väliltä (tai voihan tuo 0,40 /km olla tänä päivänä jo liian alhainenkin) Kun aiemmin eräällä keskustelupalstalla puitiin auton käyttökuluja olivat aika monetkin "laskeneet" ne siinä 0,35 /km. Eli tälle matkalle tulisi näin hintaa 200 km* 0,35 /km + 20 = 90 Bussilla ja junalla sillä menisi kaksi aikuista + kaksi lasta ja junalla.
Bussilla pääsisi oman auton kustannuksella kuusi opiskelijaa tai eläkeläistä. Junalla viisi.
Tarkkoja todellisia kustannuksia on vaikea laskea, mutta siitä olen varma, että "omalla reissullani" kaksi aikuista (neljä opiskelijaa tai eläkeläistä)matkustaa halvemmalla junalla ja bussilla kuin omalla autolla. Siis matka oli: Hämeenlinna - Helsinki - Hämeenlinna.
Minun mielestäni tämän reissun tekee myös paljon mukavammin bussilla tai junalla kuin omalla autolla. Se on myös tärkeä pointti.
Tietenkin voin reissun tehdä autollanikin esim. silloin, kun on paljon kuljetettavaa. Mielestäni tuo kulkutapa kannattaa valita, eikä aina istua automaattisesti siihen omaan autoonsa.
Omalla pääsee paikasta A paikkaan B myös pitkällä matkalla. Julkisella ei, koska yleensä paikasta A pitää päästä paikkaan A
ja paikasta B
taas jollain paikkaan B!Pensan lisäksi turha laskea muita kuluja koska ne joutuu maksaan kuitenkin jos auto pakollinen esim. työn takia!
Meilläpäin ei parkkimaksuja makseta, toisaalta ollut usein eteläsuomessakin parkissa viikon parilla kympillä, siis alle vitosen päivä! Työmatka-ajojen korvaus on korkea koska auto on usein välttämätön olla työn takia ja täten huomioidaan myös muut kulut?
Minulle maksaa omalla 500km n. 70, siis yksin julkinen kannattaa jos ei isoja liittymiskustannuksia, mutta kaksin oma halvempi?
200 ois jotain 28!
Työmatka-ajojen korvaus on korkea koska auto on usein välttämätön olla työn takia ja täten huomioidaan myös muut kulut?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Just näin ! Kun ajat työmatkoja otat huomioon kaikki kulut. Kun haluat todistaa, että omalla autolla pääsee paljon halvemmalla, otat laskuihin vain bensat ja vähän päälle. Kyllä oman auton käyttö on edullista vapaa-aikana !
Näin on ja olla täytyy!
Ajoistani 99% on työajoa ja loput huppailua, siis tuo 1% on radikaalisesti tärkein kustannuserä?
Voidaan tehdä tietenkin kaikenlaisia oletuksia tuolta väliltä (tai voihan tuo 0,40 /km olla tänä päivänä jo liian alhainenkin) Kun aiemmin eräällä keskustelupalstalla puitiin auton käyttökuluja olivat aika monetkin "laskeneet" ne siinä 0,35 /km. Eli tälle matkalle tulisi näin hintaa 200 km* 0,35 /km + 20 = 90 Bussilla ja junalla sillä menisi kaksi aikuista + kaksi lasta ja junalla.
Kyllä tuo 0,4e/km onkin reilusti yläkanttiin, jos ajelee vanhemmalla autolla. Kuten jo kerroinkin, että omalla kohdallani tulee huomattavasti halvemmaksi ajaa autolla, kuin junalla (linja-auto on muistaakseni vielä kalliimpi). Eikä tilanne muutu, vaikka ajaisin tuon sinunkin esittämäsi matkan Hämeenlinnasta Helsinkiin.
Kuten jo aikaisemmin laskin, niin minulta kuluu 1000km matkalla n. 100e, mikä kattaa polttoaineen, moottoriöljyn ja rengaskulut. Tähän tietenkin pitäisi lisätä sitten vakuutusmaksut, käyttövoimamaksu, katsastus ym. mutta silti jäisin reilusti alle 0.4e/km.
Tämä voidaan todeta varsin yksinkertaisella laskutoimituksella:
Minulle kertyy kilometrejä vuosittain n. 15tkm ja jos kaikki nämä tulisi kilometrikorvauksella = 6000e!
Auton arvo liikkuu 1000-2000e nurkilla, polttoaineisiin, renkaisiin, moottoriöljyyn, pissapoikaan jne. kuluu n. 1500e/vuosi. Vakuutukset 500e/vuosi. Katsastus ja käyttövoimamaksu n. 200e/vuosi.
Yhteensä kuluja siis: 2200e/vuosi eli jäljelle jää vielä 3800e auton arvonalenemiseen ja korjauksiin, mutta ehkä kannattaisikin ostaa tässä tapauksessa vastaava juuri katsastettu auto hyvillä renkailla, niin saisi 4000e verottomaa tuloa joka vuosi!
Kyllä tuo 0,4e/km onkin reilusti yläkanttiin, jos ajelee vanhemmalla autolla. Kuten jo kerroinkin, että omalla kohdallani tulee huomattavasti halvemmaksi ajaa autolla, kuin junalla (linja-auto on muistaakseni vielä kalliimpi). Eikä tilanne muutu, vaikka ajaisin tuon sinunkin esittämäsi matkan Hämeenlinnasta Helsinkiin.
Halusin todellakin sanoa sen, että ei tuo oman auton käyttö aina niin edullista ole. Helposti autolla matkustettaessa huomioi vain bensakulut.
Tehdäänpä vielä yksi laskelma. Oletetaan, että auton käyttökulut ovat vain 0,30 /km. (siis selvästi alemmat kuin oman auton käytöstä työmatka-ajossa saatu korvaus).
Tuo matka Hämeenlinna - Helsinki - Hämeenlinna n. 200 km.
Oma auto: 200 km* 0,30 = 60
parkkimaksu 6 h = 20
yhteensä 80
Tällä hinnalla matkustaa hyvinkin kaksi aikuista Intercity-junalla
(yhteensä 68,40 ) tai bussilla (52,80 ). Jos menet bussilla jää vielä rahaa molemmissa päissä paikallisliikenteeseenkin.
Vastaavasti opiskelijoita tai eläkeläisiä matkustaa oman auton kustannuksilla 4 - 5 riippuen kummalla menee. Ja paikallisliikenteeseenkin jää euroja.
Anders-Simo puhuu (jälleen) asiaa!
Minulla on 1980-lopun auto, jolla on ajettu melkein 300000 kilometriä. Laskelmasi summat kuulostavat tutuilta; itse teen perushuollot, pesen, vaihtelen renkaat, korjauksia voi tehdä "kyläsepällä", osia saa romarilta, Biltemasta ja Motonetistä, kaskoa ei tarvita jne. Auton arvo ei tipu enää yhtään, renkaat ovat edullista kokoa, huollettavia asioita vähemmän kuin uudessa. Tällainen autonpito ei kyllä ole yhtä turvallista ja vaivatonta kuin uudella autolla ajelu, mutta halvemmaksi tulee.
Halusin todellakin sanoa sen, että ei tuo oman auton käyttö aina niin edullista ole. Helposti autolla matkustettaessa huomioi vain bensakulut.
Sinä et nyt vain tunnu ymmärtävän sitä seikkaa, että oman auton käytöstä ei koidu edes sitä 0.3e/km, kun otetaan huomioon se tosiasia, että se auto omistetaan joka tapauksessa eli sen arvo laskee, vakuutukset ja verot tulee, vaikka seisottaisit sitä tallissa!
Kyllä se 0.1 - 0.15 e/km on erittäin lähellä niitä todellisia kustannuksia eli siinä on mukana polttoaine, renkaat ja öljyt. Eikä jokapaikassa todellakaan ole samanlaiset parkkimaksut kuin Helsingissä.
Julkisella liikenteellä matkustaminen on edelleen kallista. Lukuunottamatta Helsinkiä, jos ei omista omaa autoa, mutta sehän ei meitä maalaisia paljon hyödytä.
Julkisella liikenteellä matkustaminen todella tuntuu kalliilta, mutta väitän edelleen, että useissa tapauksissa oman auton käyttö tulee vielä kalliimmaksi. Tuossa aiemmin on noita laskuja perusteluiksi.
Pitäisikö tässä nyt lähteä perustamaan kansanliikettä sen puolesta, että oman auton käyttökorvauksia työmatkoilla alennettaisiin roimasti. Onhan se yhteiskunnan varojen tuhlausta, kun näille autoja työmatkoihin käyttäville maksetaan 0,40 /km ja kuulemma pääsevät paljonkin edullisemmin kulkemaan - ainakin silloin kun, joku kertoo junan ja bussin edullisuudesta oman auton käyttöön verrattuna. Tiputtettaisiin korvaus aluksi vaikka puoleen.
Tai olisko niin, että tuo 0,40 /km on jonkinlainen keskiarvo, jonka saa auton, bensan ym. kulumisesta. Jos jotkut pääsevät vanhoilla autoilla halvemmalla, niin kai toisilla on sitten vielä kalliimmat kustannukset. En nyt mitenkään jaksa uskoa, että noita korvauksia maksettaisiin kaikille yläkanttiin.
En tarkasti tiedä miten tuo on kilometrikorvauson määritelty. Jos nyt ajattelee pelkästään näitä auton käyttöön liittyviä kuluja niin kyllä niitäkin on muut kuin bensa, renkaat ja öljy. Kun autolla ajaa enemmän se kuluu enemmän - lähes kaikki osat. Ja niitä on uusittava. Jos vhuoltaa autonsa liikkeessä tulee huoltoväli nopeammin täyteen ja huollot maksavat pirusti. Kun tuolla rapaisilla teillä ajelee on tuulilasin pesunestettäkin ostettava paljon ja auto pestä useammin jne. jne.
Että silleen ...
Ajelen autolla paljon, mutta "osaan" käyttää junaa ja bussia tarvittaessa.
Edellenkään et nyt ymmärrä jutun pointtia. Kilometrikorvaukset on aivan eri asia, kuin kustannukset jostain yksittäisestä matkasta. Korvauksen pitääkin olla suurempi kuin pelkät polttoainekustannukset.
Ja tottakai jos asiaa laskettaisiin, että paljonko jollakin uuden auton ostaneella menee rahaa vuosittain suhteessa ajettuihin kilometreihin, niin kallistahan siitä tulee, kun autonarvokin saattaa laskea useita tuhansia euroja.
Silti sinun pitää osata laskea asiaa myös niin, että täällä Kehä3:n ulkopuolella auton omistaminen on työssäkäyvälle käytännössä pakollista, niin silloin kustannukset jollekkin erillisille matkalla tulee halvemmaksi, koska siitä autosta maksetaan kuitenkin eli vakuutusmaksut ym. kiinteät kulut ei muutu vaikka sillä autolla ajetaankin.
Minä en saa työmatkoista kilometrikorvauksia mutta työajoista saan. Työajojen takia pakko kulkea omalla.
Siis kun ajetaan työmatkoja silloin kustannukset ovat aika suuret (40/100km). Kun taas ajetaan "omia" ajoja niin hups - ajetaan samalla autolla tosi halvalla, melkein bensan hinnalla (ainakin silloin, kun yritetään todistaa omalla autolla ajelu bussi- tai junakyytiä havemmaksi).
No tottahan minä sen ymmärrän, että jos auto on hankittu muitakin ajoja esim. työmatkaajoa varten niin siitä menee tietyt maksut riippumatta siitä ajeleeko paljon tai vähän - niitä ei siten (aina) tarvitse ottaa näihin yksittäismatkojen kustannuksiin.
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että näillä "yksittäismatkoillakin" oman auton kulut ovat yleensä varmasti lähempänä tuota kilometrikorvausta kuin pelkkää bensan hintaa. Toki ne riippuvat paljon autosta.
Taitaa olla monelle lähellä 0,30 /km aika lähellä totuutta (jos ei laske niitä maksuja, joita muutenkin joutuu maksamaa) ?
Ja tuo reissuni (Hämeenlinna - Helsinki -Hämeenlinna) tulisi silloin siis maksamaan omalla autolla 200 km * 0,30 /km = 60 ja siihen parkkimaksut Hesassa esim 6 h Forumissa 20 . Yhteensä 80 .
Aikuisen junalippu edestakaisin on Intercityllä on 34,20 ja bussimaksu 26,30 . Opiskelijan ja eläkeläissten hinnat puolet näistä.
Ei kai tätä veivausta kannata jatkaa. Kannatta kuitenkin vähän miettiä millä kannattaa mennä.
Jos pääasiassa työajoa niin satunnaiset matkailut on lähinnä pensan kuluilla?