..Liikenneturvalisuustyö on sikäli hankalaa, että asiallisessa kunnossa olevien kuskien asiallisessa kunnossa olevalla kalustolla ilman törkeää liikenteen vaarantamista aiheuttamat vakavat onnettomuudet ovat jo nyt aika harvinaisia.
Lueskelin no…
Kun oli lumisade ja tie hyvin liukas niin ajoin äsken 50 km/h:n alueella noin 40 - 45 km/h. Ja sehän oli hyvä juttu. Pysyin tiellä. Taakse toki kertyi autoja. Osa takana tulevista kai ymmärsi mistä on kysymys ja käännyttyäni pois siltä tieltä let…
Kyllä nuo nopeudet ovat aika lailla samanlaiset eri maissa. En ole kuullut, että mikään maa olisi nopeuksia nostanut perustellen sitä kilpailukyvyn kohentamisella. Itse asiassa monessa maassa on nopeusrajoitusten noudattamisesta pitää aiempaa tarkem…
Lainaus:02.12.2006 klo 23:51 Hytky kirjoitti
Kiitos hytky taas kirjoituksestasi. Olen samaa mieltä näistä esiinnostamista asioista. Se, että ihminen pystyy fiksusti toimimaan liikenteessä vaatii kyllä asioiden selvittämistä itselle. Tähän todella …
Kiitos Hytky ajatuksistasi ! Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, en ihan kaikesta. Siks tekee mieli vähän kommentoida.
"Annetaan hitaampaa ajavaa haluaville & velvoitetuille (raskas liikenne) oikeus tehdä se paheksumatta heitä; mikäänhän ei p…
Lainaus:22.08.2006 klo 22:07 JOXA kirjoitti
Onnettomuuksia varmasti sattuisi vaikka kaikki ajas tarkasti rajoitusten mukaan sillä joskus sekin on liian kova vauhti olosuhteisiin nähden ja toisaalta lievät ylinopeudet ei ole suuri riski verrattuna …
Lainaus:30.11.2006 klo 00:00 JOXA kirjoitti
Turvälistä senverran että harvoin se edellä ajava pysähtyy heti kuin seinään. On kait silläkin jokin pysähtymismatka jos ei käännä kallioon tai rekan keulaan?
Jos ajaa kitkoilla niin jää 100 m turvaväl…
[/quote]
Herbert kirjoitti:
----
Jos oletetaan tuo periaate riittävän turvalliseksi, voidaan laskea välityskyky noilla ehdoilla. 100 km/h nopeudessa turvaväli = 83 m eli 2,99 sekuntia. 80 km/h nopeudessa turvaväliä voidaan supistaa 2,57 sekuntiin e…
[/quote]
Oleellista onkin määritellä sopiva turvaväli kullekin nopeudelle. Lähtökohdaksi voitaisiin ottaa vaikka 1 sekunnin reaktioaika + siinä nopeudessa vaadittava pysähtymismatka jollain hidastuvuudella. Hyvissä oloissa voisi käyttää arvoa 7-8 m…
Lainaus:28.11.2006 klo 11:19 nikkra kirjoitti
Yksinkertaistetaan asiaa , ja oletetaan autojen pituudeksi 5 m.
Jos oletetaan liikennevirran tasaiseksi nopeudeksi 80 km/h, saadaan 2 sekunnin turvavälillä havaitsijan ohi menemään 1614 autoa ja 1,5 se…
Lainaus:20.11.2006 klo 08:18 TeeCee kirjoitti
JOXA: Suurin osa kolareista ajetaan selvin päin, nopeusrajoitusta noudattaen tai "alinopeutta"!
Turvallisinta kait ajaa kännissä ylinopeutta?
Nopeuden muutos ylös- tai alaspäin ei vaikuta ratkaisev…
Lainaus:18.11.2006 klo 12:52 Herbert kirjoitti
Lainaus:17.11.2006 klo 21:54 hoh hoh hoijaa kirjoitti
Ruotsissa puututaan yli 6 km/h ylinopeuksiin vähintään 2000 sakoilla.
Mahtoiko nyt tulla ihan pieni virhe vai onko suomalaiset, jopa amerik…
Lainaus:13.08.2006 klo 20:45 maranello kirjoitti
Kapeille 100 teille suunnitellaan 80 rajoitusta.
Tiukimmillaan ainostaan keskikaiteella eroitetulla
tiellä sallitaan 100.
Vastausta ihan alkuperäiseen:
No sehän on hyvä! Jos tiellä ei …
Usenmiten parasta taitoa tohon ohittamiseen on, ettei ohita lainkaan !
Jos autoletka ajaa likimain samaa nopeutta, niin miksi pitäisi ohittaa ? Aika monesti se tarve vaan "nousee". Silloin kai pitäisi kysä itseltä: Why ?
Tottakai selvästi muuta …
Lainaus:22.01.2007 klo 17:55 superkart kirjoitti
Noin 90% meistä suomalaisista ei osaa ajaa turvallisesti ja sujuvasti kolmiollisissa T-Risteyksissä. NEUVO: älkää hyvät ihmiset pysähtykö siihen kärkikolmion kohdalle vaan ajakaa se risteys juoheasti…
Lainaus:26.01.2007 klo 10:38 Nunchaku kirjoitti
Kauppalehti 26.1.2007 sivu 21:
.....
Tapaustutkimuksen taulukoinnin perusteella Suomessa ylinopeudet aiheuttavatkin vain 1-2 % kuolemaan johtavista onnettomuuksista.
Jotain pahasti sairasta on sii…
Lainaus:11.01.2007 klo 13:55 Rätkätin kirjoitti
Kun tolppia ei kukaan näytä haluavan ja ihmisiä ei varmasti lisätä, niin mitäpä sitten pitäisi teidän mielestänne tehdä? Jokainen ymmärtää, jos valvontaa ei olisi, niin meno olisi täysin mahdotonta.
…
Minua töyssyt ärsyttävät. Osaan muutenkin noudattaa rajoituksia. Töyssyistä ei voi oikeastaan syyttää muita kuin niitä, jotka eivät osaa tai eivät viitsi ajaa rauhallisesti noissa kohdin. Nehän ne hankkivat.
Töyssyille on toki vaihtoehtona esimer…
Lainaus:03.01.2007 klo 09:12 nimim Erkki kirjoitti
Moottoriteiden 100 km/h talvinopeusrajoituksen noudattamiseen ei täältä lukemani perusteella ole mitään järkevää syytä varsinkaan kuivalla kelillä (näkyvästi esillepannun rajoituksen lainvoimaisuus…
Tässäpä asiantuntijaehdotus Lohjan kaupungin liikenteeseen:
Alhaisemmalla nopeudella liikennevirta on tasaisempi ja tien välityskyky hyvä. Katujen kapasiteetin kannalta ja ruuhkien välttämiseksi 40 km/h nopeus on lähellä optimaalista, koska nopeude…
Lainaus:23.12.2006 klo 21:38 Herbert kirjoitti
Lainaus:22.12.2006 klo 15:46 hoh hoh hoijaa kirjoitti
Jos ajetaan huonomman välityskyvyn nopeudella esim 80 km/h ei tie vedä niin paljoa kuin mikäli ajettaisiin 50 km/h.
Tätä ei varmaankaan turv…
Lainaus:22.12.2006 klo 07:12 Herbert kirjoitti
[quote title="21.12.2006 klo 21:43 Putput kirjoitti"]
Miten ihmeessä tie muka tukkeutuu aiemmin? Jos porukkaa ajaa sen minkä pääsee, ja kun ajoneuvotiheys lisääntyy niin nopeudet tippuu automaattisesti…
Lainaus:15.12.2006 klo 17:14 Putput kirjoitti
On taloudellisesti varmasti kannattavampaa parantaa tien välityskykyä ja liikenteen sujuvuutta valvomalla takanatulevien estelijöitä kuin menettää suuret määrät joka aiheutuu ruuhkista. Ei tarviste kui…
Lainaus:11.12.2006 klo 20:28 AkiK kirjoitti
Jos nyt ajatellaan tiettyä olemassa olevaa tietä on nopeuden alentaminen joissakin paikoin ruuhka-aikana järkevä ja hyvin perusteltu vaihtoehto.
Kyllä, tämä pitää varmaan paikkansa. Tämähän se on se …
[quote title="11.12.2006 klo 03:05 Putput kirjoitti"]
Unohtui vielä se että tehokkuuttahan lisää nimenomaan uuden autokannan paremmat ominaisuudet ja parannettu tie jolloin voidaan nostaa nopeutta 100:n ja sitten 120km/h:n vauhtiin. Silloin ihmiset …
Lainaus:10.12.2006 klo 21:37 eemil kirjoitti
Onko provo vai onko oikeasti lähdetty älyvapaita ehdottelemaan. Käytäntö ainakin pääkaupunkiseudulla on että kahdeksankympin nopeutta ajetaan puskuri puskurissa kiinni. Takuulla menee tuplavauhdilla yli…
Lainaus:09.12.2006 klo 23:38 JOXA kirjoitti
Kyllä suurempi nopeus lisää tien välityskykyä!
Tuon pystyy laskeen vaikka peruskoulun matikalla jos pitemmälle ei ole päässyt!
Sama vaikka turvaväli olisi esim. 3s!
Hyvä Joxa ! Et ole tain…
Lainaus:08.12.2006 klo 23:53 JOXA kirjoitti
Itse olen huomannut että mitä kovempi nopeus niin sitä nopeammin perillä!
Ei siis nopeuden lasku lisää välityskykyä mutta sujuva liikenne lisää ja mitä kovemmalla nopeudella liikenne on sujuvaa, niin …
Anteeksi vaan ! Juttunne ovat typeriä.
Nopeuksien kameravalvonta on alentanut selvästi ylinopeuksia ja vähentänyt vakavia onnettomuuksia. Ylinopeuksien vähentäminen on muutenki n liikenteen sujumisen kannalta hyvä asia.
Liikenne sujuu parhaiten ,…
Lainaus:07.12.2006 klo 09:47 AkiK kirjoitti
Saksassa aikanaan tutkittiin asiaa pääteillä, mukana tien välityskyky + autojen todelliset matka-ajat. Tuosta muistan lukeneeni, että kokonaistaloudellisin nopeus oli 90 km/h paikkeilla. Tämä liene tarkoi…