Navi naurua !

5 kommenttia

Tässä lueskelin uuden ABS:n testiä pösön 407 mallista ja hymy leveni nauruksi kun testaaja selvitti auton kiinteän navigaattorin toimintaa.

Navin kartasto todettiin esim. pääkaupunkiseudulla puutteelliseksi (mitenhän sitten lie syrjemmässä), se ei tunnistanut kaikkia katuja ja kiellettyjä ajosuuntia ei ensinkään. Varokaapa yksisuuntaisella vastaan kääntyvää ranskalaista :smile:

Vastaavasti sitten Espoon alueelta se tunsi pururadat ja ulkoilupolut...tosin teiksi eli ajoväyliksi merkittynä...varokaahan lenkkeilijät autoja :grin:

Kun sitten naurunavilta kysyttiin lyhintä reittiä pisteen A ja B välillä kolmasti peräkkäin...vastauksena joka kerta eri reitti...
:cry:
Myös navin näyttö jopa himmeimmillään kävi kuskin silmiin pahemmin kuin vastaantulevan valot.

Noo...älkäämme kukaan vetäkö hernettä nenään että taas ranskalaista morkataan...luultavasti yhtä hyvin pelaavia naveja on muillakin merkeillä.

Vakavammin pohdittuna...hiukan vaan huolestuttaa jos navin yleistyessä kattamaan teidemme autokantaa laajemmin tällaisia naurunaveja satelee lisää...minkälaiseksi kaaokseksi vasta puusta laskeutuneiden suomalaisten liikennekulttuuri sitten muuttuu.

Onneksi me suomalaiset autoilijat osaamme kaiken nykytekniikankin avustamina ajatella maalaisjärjellä liikenteessä ja käytää luojan suomia aisteja tekniikan apuna... osaammehan :sunglasses:

  
  • Joo ja lyhin tie saattaa olla suoraan järven poikki!!

      
  • Kartalla olen vielä pärjäillyt, mutta navi ois kyllä hyvä isommissa paikoissa, onko kuitenkaan hintansa väärtti kun yleensä aina voi kysyä neuvoa paikallisilta tai polliisilta? :sunglasses:

      
  • Navi on siitä hyvä että kysy paikallisilta tai poliisilta ajaa aina harhaan navi antaa aina uuden reitin väsymättä ja varsinkin hermostumatta. Olen siihen "vanhaan hyvään aikaan" sanonut vaimolle nelostiellä mitä ollaan ajettu sata kertaa seuraappa missä mennään. Ja sitten kun kysyn että missä ollaan kun itse olen katsonut edellisen risteyksen. Vaimo ei ole arvannut edes viidenkymmenen kilommetrin tarkuudella. Ja Nauman ainakin tiesi koppelontielläkin jokaisen talon liittymän. muutaman metrin tarkkuudella. Vika näissä ääliömäisisä ajo-ohjeissa on ohjelmoinnissa ikinä ei saa "laittaa lyhin tie" vaan "nopein tie". Taas sellainen joka ei tiedä laitteesta tuon taivaallista on avannut keskustelun

      
  • Avasin keskustelun kertoilemalla erään autotestin testaajan näkemyksiä erään laitteen toiminnasta...hiittäkö meikäläisen asiantuntemus tähän kuluu. En mielestäni edes viitannut mitään omia kokemuksiani...artikkelini loppu olikin sitten yleistä pohdintaa perustuen lähinnä siihen että navin yleistyessä niiden turvin pakostakin ajelee myös ihmisiä jotka sokeasti luottavat tekniikan ihmeeseen ilman omia aivoja.

    Muuten...onneksi oma vaimoni ei ole sentään ihan noin pihalla ajellessamme suomen teillä ja vielä yhdellä valtaväylistä...50km:n heitto on jo melkoinen suoritus. itsekin luottaisin silloin jo vaikka naviin :sunglasses:

      
  • Ei tuo 50 km heitto mikään harvinaisuus ole. Jos on matkalla jonnekin kauemmas, ei matkan varrella vieraat paikat kiinnosta sen vertaa, että niitä painaisi mieleen. Hätäkeskukselle kuulemma tuo on melkoinen ongelma, kun soittaja ei tiedä useinkaan sijaintiaan. Mutta jos jotain tiettyä risteystä etsii, varmasti jokainen skarppaa paremmin.

    Itse en ainakaan vielä kaipaa navigaattoria. Ehkä jossain ulkomailla miljoonakaupungissa siitä voisi olla iloa.

    Yllättävän paljon noita laitteita kuitenkin autoissa näkyy, suurin osa varmaan jälkiasennettuja. Usein vain näyttöruutu vaikuttaa kovin kirkkaalta, luulisi haittaavan ajamista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit