Auto kuluu hitaammin kun sillä ajaa rauhallisemmin. Vikaa tulee vähemmän, kiveniskemää tulee vähemmän, rengasta kuluu vähemmän, nitinää on vähemmän, jälleenmyyntiarvo on kovempi. Sillekin voi laskea hinnan kun auto seisoo rengasliikkeessä tai maalaamossa. Tai pahimmillaan tien varrella kolaroituna.
Bensa on ehkä 25-50% autoilun kokonaiskuluista. Bensaa kun säästää 5%, muitakin kuluja säästää aika samassa suhteessa.
Itse auton kulumiseen tai rikkoutumiseen en ole havainnut mitään yhteyttä sillä ajetaanko sillä moottoritietä 100 vai 120 - huomaa nyt että nopeus on ihan eri asia kuin aggressiivinen ja kuluttava ajotapa. Hidas vauhti yhdistettynä isoon välitykseen on kyllä varmaan nykyaikanakin pidemmän päälle myrkkyä moottorille.
Renkaiden kulumisessa on vähän eroa, mutta kesärenkailla ei kovin suurta ja sekin vaihtelee enemmän sen mukaan ajatko karhealla uralla vai sileämmällä osalla tietä.
Jälleenmyyntiarvossa ei siinäkään juuri eroja tule, jollet pidä autoasi poikkeuksellisen huonosti. Se ei taaskaan liity mitenkään lain mukaisiin ajonopeuksiin. Jälleenmyynti menee aika lailla suoraan automalli + vuosimalli + kilometrit kaavalla. Olettaen että olet huoltanut autosi huolto-ohjeiden mukaisesti ja pitänyt sen jotenkin siistinä.
Kiveniskemiin vaikuttaa eniten se missä ajaa (soratiet, runsaasti hiekoitetut tiet) sekä miten lähellä rekkoja ym. luukuttaa menemään.
Ainakin omilla autoillani merkittävimmät kustannukset syntyvät muusta kuin polttoaineesta. Sen osuus kuluista on taloudellisella autolla hyvin pieni. Suuri osa uudehkon (etenkin diesel) auton kuluista rullaa, vaikka sillä ei edes ajaisi. Jos sitä ei sitten ota pois rekisteristä ja vakuutuksista - sekään ei silti pysäytä arvonalennusta.
drive:
Itse auton kulumiseen tai rikkoutumiseen en ole havainnut mitään yhteyttä sillä ajetaanko sillä moottoritietä 100 vai 120 - huomaa nyt että nopeus on ihan eri asia kuin aggressiivinen ja kuluttava ajotapa. Hidas vauhti yhdistettynä isoon välitykseen on kyllä varmaan nykyaikanakin pidemmän päälle myrkkyä moottorille.
Renkaiden kulumisessa on vähän eroa, mutta kesärenkailla ei kovin suurta ja sekin vaihtelee enemmän sen mukaan ajatko karhealla uralla vai sileämmällä osalla tietä.
Jälleenmyyntiarvossa ei siinäkään juuri eroja tule, jollet pidä autoasi poikkeuksellisen huonosti. Se ei taaskaan liity mitenkään lain mukaisiin ajonopeuksiin. Jälleenmyynti menee aika lailla suoraan automalli + vuosimalli + kilometrit kaavalla. Olettaen että olet huoltanut autosi huolto-ohjeiden mukaisesti ja pitänyt sen jotenkin siistinä.
Kiveniskemiin vaikuttaa eniten se missä ajaa (soratiet, runsaasti hiekoitetut tiet) sekä miten lähellä rekkoja ym. luukuttaa menemään.
Ainakin omilla autoillani merkittävimmät kustannukset syntyvät muusta kuin polttoaineesta. Sen osuus kuluista on taloudellisella autolla hyvin pieni. Suuri osa uudehkon (etenkin diesel) auton kuluista rullaa, vaikka sillä ei edes ajaisi. Jos sitä ei sitten ota pois rekisteristä ja vakuutuksista - sekään ei silti pysäytä arvonalennusta.
TeeCee: Nopeuden nosto ei lisää virkeyttä ainakaan kun sitä mitataan reaktioajalla. Kokeessa on kyllä havaittu, että ..
Metsähaka: Minulla on pelittänyt kymmeniä vuosia, kait sukuvika!
Minullakin on se kuva että ominaisuudet joita täällä olet esitellyt ovat ainakin osittain periytyviä.
Hyvä että sinäkin joskus hyväksyt tosielämän faktat!
Tosi on , ei kannata elää!
Päinvastoin, itsesuojeluvaisto kannustaa elämään?