Näin tuon uutisen. Jäi vielä kaipaamaan tilastoa turvallisuudesta liikennesuoritteeseen suhteutettuna. Sehän vasta kertoo totuuden liikenteestä. Asukaslukuun suhteutettuna asiaa sotkee mm. se, miten yhteiskunta on rakennettu ja miten ihmiset arkeansa viettävät. Suomeksi sanottuna siis, paljonko ajavat/matkustavat (omalla autolla, mikä lienee vaarallisimpia liikkumismuotoja kaikkialla Euroopassa ainakin määrään suhteutettuna) ja siten aiheuttavat riskejä.
Näin tuon uutisen. Jäi vielä kaipaamaan tilastoa turvallisuudesta liikennesuoritteeseen suhteutettuna. Sehän vasta kertoo totuuden liikenteestä. Asukaslukuun suhteutettuna asiaa sotkee mm. se, miten yhteiskunta on rakennettu ja miten ihmiset arkeansa viettävät. Suomeksi sanottuna siis, paljonko ajavat/matkustavat (omalla autolla, mikä lienee vaarallisimpia liikkumismuotoja kaikkialla Euroopassa ainakin määrään suhteutettuna) ja siten aiheuttavat riskejä.
Tämä jää yleensä aina huomioimatta, samoin se millaisesta ajosta ajaminen koostuu.
Meillä on pitkät etäisyydet ja harvaan asuttu maa, siksi ajetaan paljon maantieajoa. Se taas on vaarallista, kaupunkiliikenteen kuolemat ovat nykyisillä turvalaitteilla vähentyneet merkittävästi. Moottoriteitäkin meillä on vähän, koska niitä ei meidän liikennemäärillämme kannata rakennella joka paikkaan. Autokaluston ikäkin vaikuttaa asiaan, meillä kuolonkolaritilastoissa on korostetusti esillä vanhempi kalusto.
Rätkätin: "Tuskin rekkaa pysäytetään, sillä ylinopeuksia tarkkaillaan ja on täysin luvallista ajaa alle suurimman sallitun nopeuden."
Kyse on rajoitinta vastaan ajavasta rekasta. Ylinopeutta on siis 5...9 km/h.
Pari vuotta sitten poliisia haastateltiin radiossa. Tämä totesi, että ohitustilanteissa puuttumiskynnys on hieman korkeampi kuin normaaliajossa. Ilmeisesti elokuun alussa tulevien uusien ohjeiden myötä tällaisesta järkevyydestä luovutaan. Mutta kyllähän ajonopeudet laskee, mikä on kai tavoitteenakin.
Ehkä sitten ymmärsin väärin ..
Aiheeseen liittyen tuollainen otsikointi julkaistiin jokin aika sitten ...
esim itsemurha ajamalla "rekkaa" päin lasketaan suomessa liikennekuolemaksi ja näin ei todellakaan ole kaikkialla euroopassa vaan taidetaan jopa ruotsissa laskea mielenterveysongelma kuolemaksi
Mistäpä sen sitten tietää mitkä liikenneonnetomuudet ovat itsemurhia? Auton alle käveleminen, kännissä puuhun törmääminen, rekkaan ajaminen, kallioon ajaminen, jokeen ajaminen? Miksi rekkaan päin ajaminen on sellainen poikkeus, jota ei pitäisi käsitellä liikenneonnettomuutena vaan itsemurhana? Onko rekkaan ajaminen itsemurhaajan käsikirjassa mainittu ainoana oikeana itsemurhamuotona?
Jos esim. hommaat bluetooth-luurin, sellaisen korvalla pidettävän junou, niin on ihan sama vaihdatko puhelimia ja autoja kuin sukkiasi tai kalsareitasi. Ainoa ehto on, että puhelimen pitää tukea BT:ia, joka tosin puuttuu enää todella harvasta merkistä, saati mallista.
Saahan sitä kyllä tästäkin elämää vaikeampaa
Aamen. Bluetooth-HF ei maksa juuri mitään ja on äärimmäisen mukava käyttää verrattuna luuri ja käsi korvalla suhaamiseen. Vai voiko joku tosissaan väittää, ettei yksikätisenä ajaminen ole ollenkaan hankalaa tai vaikuta esim. ajolinjoihin risteyksissä?
Eritoten olen tykästynyt ainakin nokialaisissa S60-älypuhelimissa loistavasti toimivaan äänivalintaan. Puhelinta voi pitää vaikka taskussa ja nimen lausumalla soittaa mihin tahansa muistista löytyvään numeroon.
Luulenpa, että Bluetooth-kilkkeitä vierastetaan jotenkin mystisinä ja liian vaikeina ottaa käyttöön. Totta on, ettei sellaista saa toimintakuntoon ohjekirjaan vilkaisematta, mutta vaikeaa se ei missään tapauksessa.
Eniten lajitoverien autopuhelinkäytöksessä hämmästyttää kuitenkin se, miten paljon heillä onkaan puhelimessa hoidettavaa asiaa juuri heidän autoillessaan. Itse ainakin hoidan tärkeät asiat mieluiten muualta kuin autosta ja vähemmän tärkeätkin pidän minimissä.
Tämä aihe varmaan on jo loppuunkaluttu, mutta haluan tuoda tähän yhden asian, mitä kannattaa miettiä.
Lähestyin eräänä aamuna normaalia maantietä moottoritien ramppia kohti. Jono mateli jostakin syystä noin vauhtia 60 km/h ja rampissa vauhti aleni edelleen johonkin 40 km/h vauhtiin.
Tilanne alkoi käydä tukalaksi, kun moottoritiellä menijät ajoivat kuitenkin sallittua vauhtia 100-120 km/h ja jono yritti sinne sekaan vauhdilla 40 km/h. Melkoinen hässäkkähän siitä syntyi ja täytyy vieläkin tehdä ristinmerkkiä, että henki säilyi eikä rekka tuupannut peräkontista sisään. Autoja jonossa oli 5-6.
Syy jonon hitauteen selvisi kun ohitin jonoa keräänneen auton, missä rouvashenkilö tila-autossaan selvitti asioitaan kännykällä ja siinä samalla ajoi rampista moottoritielle. Toivottavasti lapset oli jo viety hoitoon ! Eipä tästä sen enempää.
ps. Ei siihen kännykkään aina ole pakko vastata vaikka se soi.
Niinpä.Vaarallisuus johtuu tilanteesta missä kännykkää käytetään ilman hands freeta.Kaupungissa ja moottoriteillä sen voisi kieltää,mutta ei siitä hiljaisilla korpitaipaleilla mitään haittaa ole.Meillä tehtiin ennen kännykkälain voimaantuloa Liikennevakuutukskeskuksen tutkijaAulikki Holopaisen toimesta seurata 4 vuoden jaksosta ja yhtään kuolonkolaris ei voitu osoittaa sellaiseksi,jossa kännykän käyttö olisi ollut päätekijä.Samanlaiseen lopputulokseen päätyivät myös ruotsalaiset.Meillä kieltolaki säädettiin Ruotsissa ei.Tämä kuvastaa hyvin meikäläisten lainsäätäjien mentaliteettia.Säädetään lakeja ,joita ihmiset eivät noudata ja joita on lähes mahdotonta valvoa.Ei tällainen ainakaan lisää kansalaisten lainkkuliaisuutta.
Näin tuon uutisen. Jäi vielä kaipaamaan tilastoa turvallisuudesta liikennesuoritteeseen suhteutettuna. Sehän vasta kertoo totuuden liikenteestä. Asukaslukuun suhteutettuna asiaa sotkee mm. se, miten yhteiskunta on rakennettu ja miten ihmiset arkeansa viettävät. Suomeksi sanottuna siis, paljonko ajavat/matkustavat (omalla autolla, mikä lienee vaarallisimpia liikkumismuotoja kaikkialla Euroopassa ainakin määrään suhteutettuna) ja siten aiheuttavat riskejä.
Herbert:
Tämä jää yleensä aina huomioimatta, samoin se millaisesta ajosta ajaminen koostuu.
Meillä on pitkät etäisyydet ja harvaan asuttu maa, siksi ajetaan paljon maantieajoa. Se taas on vaarallista, kaupunkiliikenteen kuolemat ovat nykyisillä turvalaitteilla vähentyneet merkittävästi. Moottoriteitäkin meillä on vähän, koska niitä ei meidän liikennemäärillämme kannata rakennella joka paikkaan. Autokaluston ikäkin vaikuttaa asiaan, meillä kuolonkolaritilastoissa on korostetusti esillä vanhempi kalusto.
Rätkätin:
esim itsemurha ajamalla "rekkaa" päin lasketaan suomessa liikennekuolemaksi ja näin ei todellakaan ole kaikkialla euroopassa vaan taidetaan jopa ruotsissa laskea mielenterveysongelma kuolemaksi
Mistäpä sen sitten tietää mitkä liikenneonnetomuudet ovat itsemurhia? Auton alle käveleminen, kännissä puuhun törmääminen, rekkaan ajaminen, kallioon ajaminen, jokeen ajaminen? Miksi rekkaan päin ajaminen on sellainen poikkeus, jota ei pitäisi käsitellä liikenneonnettomuutena vaan itsemurhana? Onko rekkaan ajaminen itsemurhaajan käsikirjassa mainittu ainoana oikeana itsemurhamuotona?
suomessa jokainen liikennekuolema tutkitaan ja sen tuloksen perusteella tehdään johtopäätökset mikä aiheutti kolarin/kuoleman.
lue moottori lehden loppuosaa sieltä löytyy joka numerosta asiasta.
sis.myös kevyenlikenteen eli kävely/pyöräily kuolemat jos toisena osapuolena on moottoriajoneuvo
Kumppani:
Aamen. Bluetooth-HF ei maksa juuri mitään ja on äärimmäisen mukava käyttää verrattuna luuri ja käsi korvalla suhaamiseen. Vai voiko joku tosissaan väittää, ettei yksikätisenä ajaminen ole ollenkaan hankalaa tai vaikuta esim. ajolinjoihin risteyksissä?
Eritoten olen tykästynyt ainakin nokialaisissa S60-älypuhelimissa loistavasti toimivaan äänivalintaan. Puhelinta voi pitää vaikka taskussa ja nimen lausumalla soittaa mihin tahansa muistista löytyvään numeroon.
Luulenpa, että Bluetooth-kilkkeitä vierastetaan jotenkin mystisinä ja liian vaikeina ottaa käyttöön. Totta on, ettei sellaista saa toimintakuntoon ohjekirjaan vilkaisematta, mutta vaikeaa se ei missään tapauksessa.
Eniten lajitoverien autopuhelinkäytöksessä hämmästyttää kuitenkin se, miten paljon heillä onkaan puhelimessa hoidettavaa asiaa juuri heidän autoillessaan. Itse ainakin hoidan tärkeät asiat mieluiten muualta kuin autosta ja vähemmän tärkeätkin pidän minimissä.
URABUS:
Niinpä.Vaarallisuus johtuu tilanteesta missä kännykkää käytetään ilman hands freeta.Kaupungissa ja moottoriteillä sen voisi kieltää,mutta ei siitä hiljaisilla korpitaipaleilla mitään haittaa ole.Meillä tehtiin ennen kännykkälain voimaantuloa Liikennevakuutukskeskuksen tutkijaAulikki Holopaisen toimesta seurata 4 vuoden jaksosta ja yhtään kuolonkolaris ei voitu osoittaa sellaiseksi,jossa kännykän käyttö olisi ollut päätekijä.Samanlaiseen lopputulokseen päätyivät myös ruotsalaiset.Meillä kieltolaki säädettiin Ruotsissa ei.Tämä kuvastaa hyvin meikäläisten lainsäätäjien mentaliteettia.Säädetään lakeja ,joita ihmiset eivät noudata ja joita on lähes mahdotonta valvoa.Ei tällainen ainakaan lisää kansalaisten lainkkuliaisuutta.
Sama kuin Suomen "työvoimapula", povattu jo yli 30v, mutta sitä ei tule koska tekniikka korvaa "sekatyöläisen"?