Rengasratsia

4 kommenttia

Vuosittaisen rengasratsian aika on taas käsillä. Asian tärkeyttä koetetaan korostaa tuomalla esiin tutkimustulos, jonka mukaan renkaat olisivat riskinä 33 kuolonkolarissa vuosittain. Jotta asia saadaan oikeaan perspektiiviin, on syytä tarkastaa tilastokeskuksen lukuja.



Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi vuonna 2009 kuoli Suomessa tapaturmaisesti 2903 henkilöä! Tämän rinnalla huonojen renkaiden aiheuttama riskilisä tuntuu melkeimpä vähäiseltä. En toki halua vähätellä käytettävien renkaiden hyväkuntoisuuden tärkeyttä. Onhan jo ajomukavuudenkin kannalta hyvä idea vaihtaa renkaat ajoissa uusiin: uusilla on paljon mukavampi ajella.



On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että rengasratsiakampanjan päätarkoitus kuitenkin on rengasliikkeiden myynninedistäminen.



Tässä maassahan ei ajeta mitään sellaista asiaa, josta joku taho ei pääsisi hyötymään.

  
  • Luvut näyttävät alyttömiltä, kun verrataan yhtä yksittäistä riskitekijää (huonokuntoinen tai olosuhteisiin sopimaton rengas) isompaan kokonaisuuteen (kaikki tapaturmat). Mitään järkeä tuollaisessa vertailussa ei ole.



    On todettu, että kuskit keskimäärin yliarvioivat renkaidensa kunnon. Siksi rengasratsiat ovat ihan ok tapa edistää liikenneturvallisuutta. Jokainen itse uudet renkaansa ostaa, ei ratsioissa kenellekään uusia renkaita myydä. Ja jos ratsian seurauksena joku saa päähänsä ostaa uudet renkaat, suurta vahinkoa siitä tuskin kenellekään aiheutuu.

      


  • Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi vuonna 2009 kuoli Suomessa tapaturmaisesti 2903 henkilöä! Tämän rinnalla huonojen renkaiden aiheuttama riskilisä tuntuu melkeimpä vähäiseltä.




    Turvallisuus syntyy pienistä osatekijöistä, ei niistä millään yksittäisellä ole yksinään mitään mullistavaa vaikutusta. Poislukien tuosta tapaturmatilastosta ehkä alkoholi, jonka vaikutuksen alaisena tapahtuu merkittävä osa tapaturmista. Alkoholinkäytön kokonaan lopettamisen rinnalla kaikki muu on näpertelyä jos puhutaan tapaturmista, väkivaltarikoksista, liikenneonnettomuuksista ym.



    On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että rengasratsiakampanjan päätarkoitus kuitenkin on rengasliikkeiden myynninedistäminen.




    Vähän vaikea nähdä miten 1,6 mm pintaan ajettujen renkaiden vaihdattaminen uusiin ja laittomista sakottaminen olisi myynninedistämistä. Joskus on minutkin rengasratsiassa pysäytetty eikä kertaakaan ole poliisilta kuulunut että kannattaisi ostaa uudet renkaat. Uusilla en ole syksyllä yleensä silti ajellut.



    ...



    Rengasratsiaan sakkorenkailla ajaneet pitäisi minusta laittaa ajokieltoon kunnes on katsastusasemalla todettu, että autoon on hankittu uudet renkaat.



    Tässä maassahan ei ajeta mitään sellaista asiaa, josta joku taho ei pääsisi hyötymään.




    Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.



      
  • pete61:

    Vuosittaisen rengasratsian aika on taas käsillä. Asian tärkeyttä koetetaan korostaa tuomalla esiin tutkimustulos, jonka mukaan renkaat olisivat riskinä 33 kuolonkolarissa vuosittain. Jotta asia saadaan oikeaan perspektiiviin, on syytä tarkastaa tilastokeskuksen lukuja.


    Mitä luulet miten tähän tilanteeseen on päästy?

      
  • Katsotaan siinä ratsiassa muuten myös rengaspaineet, mikä on turvallisuuden kannalta aika olennainen asia verrattuna esim. siihen onko renkaassa 2 vai 3 mm kulutuspintaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit