Yritä ajatella ajonopeutta ja nopeusrajoitusta kuin mitä tahansa muutakin asiaa. Alkoholi on liikenteessä vaara, silti on sallittua ajaa jonkin verran alkoholia veressä. Ei sekään muutu murhaksi tasan 0,05 %:n kohdalla tai täysin vaarattomaksi inansa laillisen rajan alapuolella. Väsyneenä ajaminen on kielletty, silti haukottelu ratissa on sallittua. Syömme lukemattomia aineita, jotka ovat vaarallisia isoina pitoisuuksina, mutta eivät liian vaarallisia jos määrät ovat tietyn rajan alle.
Miksi sama asia on niin vaikea kun puhutaankin nopeudesta?
Onko tämä todella nimimerkki TeeCee:n kirjoittamaa? Voisin itse kirjoittaa lähes samalla tavalla. Kaikesta aiemmasta on jäänyt sellainen kuva että sinä et jousta missään.
Ja kiva että otit taas vaikean asian puheen aiheeksi, nopeus on nimittäin se ainoa asia vilkunkäytön ja alkoholin ohella mikä on harmaata aluetta, kaikki muu on joko mustaa tai valkoista.
Jos ajat punaisia päin ajat punaisia päin, punaisia päin ei voi ajaa vain vähän, jos ajat sumuvalot päällä sinulla joko on ne päällä tai sitten ne ei ole päällä, jos lähdet ohittamaan sulkuviiva alueella sitä ei voi tehdä vain "pikkuisen", se on joko-tai, mutta nopeus ei ole, nopeus vaihtelee jatkuvasti kun renkaat pyörivät mutta silti nopeutta aina käsitellään samalla periaatteella kun kaikkia edellä mainittuja asioita.
Nopeus on se ainoa elementti liikenteessä mikä EI ole mustavalkoinen asia.
[alarjak muokkasi tätä viestiä 15.02.2007 klo 16:56]
alarjak: Kaikesta aiemmasta on jäänyt sellainen kuva että sinä et jousta missään.
Näin sitä ihminen kokee itsensä ja puheensa eri tavalla kuin kuulija/lukija. Olen luullut puhuvani joustamisen puolesta liikaakin ja yrittänyt toppuutella sitä jotta en tarpeettomasti ärsyttäisi muita.
alarjak: Nopeus on se ainoa elementti liikenteessä mikä EI ole mustavalkoinen asia.
Tätä tarkoitin kun sanoin, että suhtaudut nopeuteen eri tavalla kuin muihin vastaaviin asioihin. Jopa punaisia päin voi ajaa vain vähän.
Koska liikenne, kuten kaikki elämä, on harmaata aluetta, on ollut pakko säätää laeilla keinotekoiset rajat. Liikenteessä useimmista asioista sanotaan vain, että jonkin pitää tapahtua riittävän ajoissa tai jotain saa tehdä sen verran ettei siitä aiheudu vaaraa tai tarpeetonta haittaa ja muita tulkinnanvaraisia juttuja.
Tämä koskee myös nopeutta, paitsi yhdessä suhteessa. Nimittäin suurin nopeus on annettu aika tarkasti, joten ylinopeus taitaa olla rattijuopumuksen kanssa niitä harvoja asioita, joissa ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa, ne näkee suoraan mittarista.
Tästä syystä niihin pitäisi minusta suhtautua samalla tavalla. En ole esimerkiksi nähnyt kenenkään vaativan rattijuopumusrajaan toleranssia koska monet alkometrit näyttävät väärin, samaa on sanottu kuitenkin ylinopeudesta vaikka nopeusmittarit ovat huonoimmillaankin tarkempia kuin kaupan alkometrit.
Ylinopeus ja rattijuopumus ovat kadunmiehelle tabuja, niihin ei suhtauduta niiden ominaisuuksien suhteessa. Omituista kyllä ne ovat eräänlaisen mutu-janan vastakkaisissa päissä, rattijuoppo on roisto heti kun veri ylittää tietyn pitoisuuden ja sen alapuolelle jäävät puhtaat pulmuset, kun taas suhtautuminen ylinopeuteen säätyy oman ajokäytöksen perusteella joskus hyvinkin joustavasti.
Oma ajotaito kompensoi ylinopeuden riskit, mutta jos sanon harjoitelleeni niin tunnollisesti kännäämistä että nyt pärjään liikenteessä 0,8 promillessa yhtä hyvin kuin aikaisemmin selvänä, antaisitteko anteeksi rattijuopumukseni kun ajan päällenne vaikka huonojen renkaiden vuoksi? Tuskin. Silti sadat tuhannet ottavat päivittäin saman oikeuden itselleen vauhdin suhteen.
Päivän hyvä teko liikenteessä: Olin kaverin kyydissä työmatkat. Huono teko (-ko?): Hain kaupasta autolla perunoita pesueelle. 20kg ostin kun olivat kerrankin halvempia kuin "etelän hedelmät"!
Nyt ollaan todella asian YTIMESSÄ! En tiedä perunanhakumatkasi pituutta, mutta noin sen pitää juuri olla! 20 kg kerralla, jos auro on tarpeen matkan taittamiseen. Huonompi vaihtoehto olisi hakea se kilo kerrallaan vaikka miten halvalla muuten saisi, jos ei onnistu kävellen/pyöräiillen/potkukelkkaillen/hiihtäen. Anteeksiantamattoman piitkän ajan jälkeen muutan takaisin maalle, kun siihen on tn. mahdollisuus lähiaikoina, ja pienellä arjen suunnittelulla uskon välttyväni aikamoisilta turhilta ajomatkoilta. Olen huomannut pystyväni päivittäin alittamaan Helsingin ydinkestustan jo toista kymmentä vuotta, joten pystyn kyllä pysyttelemään poissa useitakin päiviä poissa lähimmästä kirkonkylästä ja kaupungista ja niiden palvelupisteistä. 1-2 teho-ostos/asiointiikäyntiä viiikossa riittää. Tämä on testattu vuosien mittaan myös loma-aikoina maalla, joten mitään ihmeellistä muutosta ei muutenkaan tarvitse yrittää. Niin se muuten oli ennenkin, ennen kuin piti lähteä ns. työn perään tänne etelän autuaille riistohintaisille asumisalueille.
Pysyin omalla tontilla ilman autoa kun poika vei autoni mennessään laskettelemaan kavereiden kanssa ja lisäksi tuotatin kaljatkin vaimolla kun ajeli omalla autollaan kaapunkille! Elin siis "vihreästi"?
Semmosta hyvää tein eilen liikenteessä, että en missään vaiheessa ajanut kovempaa kuin suurin sallittu nopeus antaa luvan. Takana tulijat olisivat vissiin halunneet ajaa kovempaa, mutta eivät kuitenkaan lähteneet ohitse. Täytyy sanoa, että aika rasittavaa kun pitää vuorotellen koko aika katsoa nopeusmittariin, taustapeiliin ja eteenpäin. Nopeusmittariin, taustapeiliin, eteen, nopeusmittariin, taustapeiliin, eteen, nopeusmittariin, taustapeiliin, eteen jne... Ihan turhaa hommaa tommonen, mut tulipa tehtyä. Paljon helpommalla pääsisi, jos ei tarttisi sitä nopeusmittaria koko aika vilkuilla, vaan ajaisi vaan muiden mukana.
moikkasin kiitokseksi kohteliaalle audi-kuskille oma kaistani loppui esteen takia ja jouduin jäämään odottamaan vilkku päällä. tässä kaupungissa kun ei mitään vetoketjuperiaatetta tunneta, oli pakko vain odottaa. sitten takana oleva audi jäi odottamaan että pääsin turvallisesti siitä toiselle kaistalle (paikka oli aika vaikea) ja vilautti oikein valoja merkiksi. näin uskomatonta kohteliaisuutta en ole tässä kaupungissa neljänä vuonna autoilleena kokenut
J R: Täytyy sanoa, että aika rasittavaa kun pitää vuorotellen koko aika katsoa nopeusmittariin, taustapeiliin ja eteenpäin. Paljon helpommalla pääsisi, jos ei tarttisi sitä nopeusmittaria koko aika vilkuilla, vaan ajaisi vaan muiden mukana.
Auton ajamiseen pätee sama kuin muuhunkin; on aina isompi vaiva tehdä hommansa kunnolla kuin sutaista vähän sinne päin. Liikenteessä houkutus on erityisen suuri, koska siellä ollaan piilossa omassa autossa ja suureen välistävetäjien massaan on helppo sulautua.
Oli siitä sitten vaivaa tai ei, niin kuljettajan vastuisiin kuitenkin kuuluu muiden muassa katsella ympärilleen ja säädellä autonsa nopeutta tietyissä rajoissa. Ajan mittaan ajamisestaan vastuun ottamiseen tottuu niin, että mainitsemasi ja monet muut aluksi työläältä tuntuvat asiat muuttuvat tavaksi.
Vaikeinta ei kuitenkaan ole uusien tapojen oppiminen vaan vanhoista eroon pääseminen. Tässäkään suhteessa auton ajaminen ei poikkea muista asioista. Vähän huonommallakin mielikuvituksella varustettu osoittautuu yllättävän luovaksi kun pitää keksiä syitä, miksi vanha helppo tapa on uutta vaivalloista parempi.
Tänään meikäläinen ajoi kaikkien rajoitusten mukaan ja annoin itseni olla provosoitumatta siitä kaikesta provosoinnista, jota muut autoilijat minulle esittivät ajaessaan lievää ylinopeutta. Minä päätin, että olemalla yksinäinen susi, joka ajaa kaikkien rajoitusten mukaan kaikkialla, niin päätin pitää kiinni tästä periaatteestani ja olin provosoitumatta kaikkien muiden ylinopeudesta. Liikenne olikin huomattavasti sujuvampaa kun siellä yksi ajoi eri vauhtia kuin muut.
Vähensin ruuhkaa ja paransin liikenneturvallisuutta kiihdyttämällä liittymässä autokoulun autosta oikealta ohi, sillä se liittyi alinopeudella niin aikaisin kuin mahdollista. Vaaralliselta olisi tuntunut jäädä sen perään tilannetta ihmettelemään.
Ajan pysäytysviivan yli liikennevaloissa, jotta alitehoisella autollani olen paremmissa asemissa kiihdytyskessä ja risteyksestä ehtii enemmän autoja. Sen lisäksi lähden ryömimään suojatien päälle jo kun ratikalle tulee vihree. En myöskään pysähdy valoihin keltaisella, etten turhaan joudu odottelemaan ja aiheuta äkkijarrutustilannetta ja peräänajovaaraa. Ja varsinkin yöllä ajan punaisia päin kun en jaksa odotella ei-mitään.
Ajan pysäytysviivan yli liikennevaloissa, jotta alitehoisella autollani olen paremmissa asemissa kiihdytyskessä ja risteyksestä ehtii enemmän autoja. Sen lisäksi lähden ryömimään suojatien päälle jo kun ratikalle tulee vihree. En myöskään pysähdy valoihin keltaisella, etten turhaan joudu odottelemaan ja aiheuta äkkijarrutustilannetta ja peräänajovaaraa. Ja varsinkin yöllä ajan punaisia päin kun en jaksa odotella ei-mitään.
Mallikansalainen, tuosta pitäisi jo joku mitali antaa
... vaikka tasa-arvoisessa risteyksessä joku vasemmalta tulija eläkeikää cittarissaan lähestyvä päättikin ajaa ensin. Tämä siitä huolimatta, että pimeässä risteyksessä omalta kannaltani jouduin lähes pysähtymään, mutta tämä päätti silti ajaa ensin ja onnistui kiertää nokkani.
Tööttäsin edessäni ajaneelle henkilöautolle, jonka kuljettaja ajoi noin 20 km/h alle rajoituksen.
Tööttäsin edessäni olleelle henkilöautolle, jonka kuljettaja ei ilmeisesti huomannut liikennevalojen vaihtuneen vihreälle. Tööttäyksen jälkeen edessäni ollut auto lähti ripeästi liikkeelle.
Tööttäsin edessäni ajaneelle henkilöautolle, jonka kuljettaja ajoi noin 20 km/h alle rajoituksen.
Tööttäsin edessäni olleelle henkilöautolle, jonka kuljettaja ei ilmeisesti huomannut liikennevalojen vaihtuneen vihreälle. Tööttäyksen jälkeen edessäni ollut auto lähti ripeästi liikkeelle.
Se, mikä on hyvää jonkun mielestä, ei välttämättä ole hyvää jonkun toisen mielestä.
Yritä ajatella ajonopeutta ja nopeusrajoitusta kuin mitä tahansa muutakin asiaa. Alkoholi on liikenteessä vaara, silti on sallittua ajaa jonkin verran alkoholia veressä. Ei sekään muutu murhaksi tasan 0,05 %:n kohdalla tai täysin vaarattomaksi inansa laillisen rajan alapuolella. Väsyneenä ajaminen on kielletty, silti haukottelu ratissa on sallittua. Syömme lukemattomia aineita, jotka ovat vaarallisia isoina pitoisuuksina, mutta eivät liian vaarallisia jos määrät ovat tietyn rajan alle.
Miksi sama asia on niin vaikea kun puhutaankin nopeudesta?
Onko tämä todella nimimerkki TeeCee:n kirjoittamaa? Voisin itse kirjoittaa lähes samalla tavalla. Kaikesta aiemmasta on jäänyt sellainen kuva että sinä et jousta missään.
Ja kiva että otit taas vaikean asian puheen aiheeksi, nopeus on nimittäin se ainoa asia vilkunkäytön ja alkoholin ohella mikä on harmaata aluetta, kaikki muu on joko mustaa tai valkoista.
Jos ajat punaisia päin ajat punaisia päin, punaisia päin ei voi ajaa vain vähän, jos ajat sumuvalot päällä sinulla joko on ne päällä tai sitten ne ei ole päällä, jos lähdet ohittamaan sulkuviiva alueella sitä ei voi tehdä vain "pikkuisen", se on joko-tai, mutta nopeus ei ole, nopeus vaihtelee jatkuvasti kun renkaat pyörivät mutta silti nopeutta aina käsitellään samalla periaatteella kun kaikkia edellä mainittuja asioita.
Nopeus on se ainoa elementti liikenteessä mikä EI ole mustavalkoinen asia.
alarjak: Kaikesta aiemmasta on jäänyt sellainen kuva että sinä et jousta missään.
Näin sitä ihminen kokee itsensä ja puheensa eri tavalla kuin kuulija/lukija. Olen luullut puhuvani joustamisen puolesta liikaakin ja yrittänyt toppuutella sitä jotta en tarpeettomasti ärsyttäisi muita.
alarjak: Nopeus on se ainoa elementti liikenteessä mikä EI ole mustavalkoinen asia.
Tätä tarkoitin kun sanoin, että suhtaudut nopeuteen eri tavalla kuin muihin vastaaviin asioihin. Jopa punaisia päin voi ajaa vain vähän.
Koska liikenne, kuten kaikki elämä, on harmaata aluetta, on ollut pakko säätää laeilla keinotekoiset rajat. Liikenteessä useimmista asioista sanotaan vain, että jonkin pitää tapahtua riittävän ajoissa tai jotain saa tehdä sen verran ettei siitä aiheudu vaaraa tai tarpeetonta haittaa ja muita tulkinnanvaraisia juttuja.
Tämä koskee myös nopeutta, paitsi yhdessä suhteessa. Nimittäin suurin nopeus on annettu aika tarkasti, joten ylinopeus taitaa olla rattijuopumuksen kanssa niitä harvoja asioita, joissa ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa, ne näkee suoraan mittarista.
Tästä syystä niihin pitäisi minusta suhtautua samalla tavalla. En ole esimerkiksi nähnyt kenenkään vaativan rattijuopumusrajaan toleranssia koska monet alkometrit näyttävät väärin, samaa on sanottu kuitenkin ylinopeudesta vaikka nopeusmittarit ovat huonoimmillaankin tarkempia kuin kaupan alkometrit.
Ylinopeus ja rattijuopumus ovat kadunmiehelle tabuja, niihin ei suhtauduta niiden ominaisuuksien suhteessa. Omituista kyllä ne ovat eräänlaisen mutu-janan vastakkaisissa päissä, rattijuoppo on roisto heti kun veri ylittää tietyn pitoisuuden ja sen alapuolelle jäävät puhtaat pulmuset, kun taas suhtautuminen ylinopeuteen säätyy oman ajokäytöksen perusteella joskus hyvinkin joustavasti.
Oma ajotaito kompensoi ylinopeuden riskit, mutta jos sanon harjoitelleeni niin tunnollisesti kännäämistä että nyt pärjään liikenteessä 0,8 promillessa yhtä hyvin kuin aikaisemmin selvänä, antaisitteko anteeksi rattijuopumukseni kun ajan päällenne vaikka huonojen renkaiden vuoksi? Tuskin. Silti sadat tuhannet ottavat päivittäin saman oikeuden itselleen vauhdin suhteen.
Päivän hyvä teko liikenteessä: Olin kaverin kyydissä työmatkat.
Huono teko (-ko?): Hain kaupasta autolla perunoita pesueelle.
20kg ostin kun olivat kerrankin halvempia kuin "etelän hedelmät"!
Nyt ollaan todella asian YTIMESSÄ! En tiedä perunanhakumatkasi pituutta, mutta noin sen pitää juuri olla! 20 kg kerralla, jos auro on tarpeen matkan taittamiseen. Huonompi vaihtoehto olisi hakea se kilo kerrallaan vaikka miten halvalla muuten saisi, jos ei onnistu kävellen/pyöräiillen/potkukelkkaillen/hiihtäen. Anteeksiantamattoman piitkän ajan jälkeen muutan takaisin maalle, kun siihen on tn. mahdollisuus lähiaikoina, ja pienellä arjen suunnittelulla uskon välttyväni aikamoisilta turhilta ajomatkoilta. Olen huomannut pystyväni päivittäin alittamaan Helsingin ydinkestustan jo toista kymmentä vuotta, joten pystyn kyllä pysyttelemään poissa useitakin päiviä poissa lähimmästä kirkonkylästä ja kaupungista ja niiden palvelupisteistä. 1-2 teho-ostos/asiointiikäyntiä viiikossa riittää. Tämä on testattu vuosien mittaan myös loma-aikoina maalla, joten mitään ihmeellistä muutosta ei muutenkaan tarvitse yrittää. Niin se muuten oli ennenkin, ennen kuin piti lähteä ns. työn perään tänne etelän autuaille riistohintaisille asumisalueille.
Minä en tee tänään mitään hyvää liikenteessä, kun en mene sinne.
Pysyin omalla tontilla ilman autoa kun poika vei autoni mennessään laskettelemaan kavereiden kanssa ja lisäksi tuotatin kaljatkin vaimolla kun ajeli omalla autollaan kaapunkille!
Elin siis "vihreästi"?
Semmosta hyvää tein eilen liikenteessä, että en missään vaiheessa ajanut kovempaa kuin suurin sallittu nopeus antaa luvan. Takana tulijat olisivat vissiin halunneet ajaa kovempaa, mutta eivät kuitenkaan lähteneet ohitse. Täytyy sanoa, että aika rasittavaa kun pitää vuorotellen koko aika katsoa nopeusmittariin, taustapeiliin ja eteenpäin. Nopeusmittariin, taustapeiliin, eteen, nopeusmittariin, taustapeiliin, eteen, nopeusmittariin, taustapeiliin, eteen jne... Ihan turhaa hommaa tommonen, mut tulipa tehtyä. Paljon helpommalla pääsisi, jos ei tarttisi sitä nopeusmittaria koko aika vilkuilla, vaan ajaisi vaan muiden mukana.
moikkasin kiitokseksi kohteliaalle audi-kuskille
oma kaistani loppui esteen takia ja jouduin jäämään odottamaan vilkku päällä. tässä kaupungissa kun ei mitään vetoketjuperiaatetta tunneta, oli pakko vain odottaa. sitten takana oleva audi jäi odottamaan että pääsin turvallisesti siitä toiselle kaistalle (paikka oli aika vaikea) ja vilautti oikein valoja merkiksi. näin uskomatonta kohteliaisuutta en ole tässä kaupungissa neljänä vuonna autoilleena kokenut
pysyin poissa
J R: Täytyy sanoa, että aika rasittavaa kun pitää vuorotellen koko aika katsoa nopeusmittariin, taustapeiliin ja eteenpäin. Paljon helpommalla pääsisi, jos ei tarttisi sitä nopeusmittaria koko aika vilkuilla, vaan ajaisi vaan muiden mukana.
Auton ajamiseen pätee sama kuin muuhunkin; on aina isompi vaiva tehdä hommansa kunnolla kuin sutaista vähän sinne päin. Liikenteessä houkutus on erityisen suuri, koska siellä ollaan piilossa omassa autossa ja suureen välistävetäjien massaan on helppo sulautua.
Oli siitä sitten vaivaa tai ei, niin kuljettajan vastuisiin kuitenkin kuuluu muiden muassa katsella ympärilleen ja säädellä autonsa nopeutta tietyissä rajoissa. Ajan mittaan ajamisestaan vastuun ottamiseen tottuu niin, että mainitsemasi ja monet muut aluksi työläältä tuntuvat asiat muuttuvat tavaksi.
Vaikeinta ei kuitenkaan ole uusien tapojen oppiminen vaan vanhoista eroon pääseminen. Tässäkään suhteessa auton ajaminen ei poikkea muista asioista. Vähän huonommallakin mielikuvituksella varustettu osoittautuu yllättävän luovaksi kun pitää keksiä syitä, miksi vanha helppo tapa on uutta vaivalloista parempi.
En ajanut edes hetkellisestikkään kovempaa kuin suurin sallittu nopeus.
En ole vielä päättänyt mitä hyvää meinaan tänään tehdä liikenteessä.
Kun en ole vielä kerinnyt liikenteeseen,sekin on hyvä teko.
Tänään meikäläinen ajoi kaikkien rajoitusten mukaan ja annoin itseni olla provosoitumatta siitä kaikesta provosoinnista, jota muut autoilijat minulle esittivät ajaessaan lievää ylinopeutta. Minä päätin, että olemalla yksinäinen susi, joka ajaa kaikkien rajoitusten mukaan kaikkialla, niin päätin pitää kiinni tästä periaatteestani ja olin provosoitumatta kaikkien muiden ylinopeudesta. Liikenne olikin huomattavasti sujuvampaa kun siellä yksi ajoi eri vauhtia kuin muut.
Tänään ajoin taas kaikkien rajoitusten mukaan.
Vähensin onnettomuusriskiä merkittävästi ajamalla 80km/h, vaikka rajoitus oli 100km/h. Tie oli märkä ja ilma pimeä.
Löysäsin kaasua aina kun navigaattori ilmoitti ajavani ylinopeutta!
Ajoin vain 20 km/h ylinopeutta 30 km/h sijasta
En ajanut.
SO2001:
Mä beesaan. Huomenna meinaan lähteä liikenteeseen. Onko idiksiä mitä hyvää voisin siellä huomenna tehdä?
Vähensin ruuhkaa ja paransin liikenneturvallisuutta kiihdyttämällä liittymässä autokoulun autosta oikealta ohi, sillä se liittyi alinopeudella niin aikaisin kuin mahdollista. Vaaralliselta olisi tuntunut jäädä sen perään tilannetta ihmettelemään.
Ajellut MAASTOfillarilla töihin.
Ajan pysäytysviivan yli liikennevaloissa, jotta alitehoisella autollani olen paremmissa asemissa kiihdytyskessä ja risteyksestä ehtii enemmän autoja. Sen lisäksi lähden ryömimään suojatien päälle jo kun ratikalle tulee vihree. En myöskään pysähdy valoihin keltaisella, etten turhaan joudu odottelemaan ja aiheuta äkkijarrutustilannetta ja peräänajovaaraa. Ja varsinkin yöllä ajan punaisia päin kun en jaksa odotella ei-mitään.
drive:
Mallikansalainen, tuosta pitäisi jo joku mitali antaa
... vaikka tasa-arvoisessa risteyksessä joku vasemmalta tulija eläkeikää cittarissaan lähestyvä päättikin ajaa ensin. Tämä siitä huolimatta, että pimeässä risteyksessä omalta kannaltani jouduin lähes pysähtymään, mutta tämä päätti silti ajaa ensin ja onnistui kiertää nokkani.
Tööttäsin edessäni ajaneelle henkilöautolle, jonka kuljettaja ajoi noin 20 km/h alle rajoituksen.
J R:
Tööttäsin edessäni olleelle henkilöautolle, jonka kuljettaja ei ilmeisesti huomannut liikennevalojen vaihtuneen vihreälle. Tööttäyksen jälkeen edessäni ollut auto lähti ripeästi liikkeelle.
J R:
Se, mikä on hyvää jonkun mielestä, ei välttämättä ole hyvää jonkun toisen mielestä.
http://kaahari.blogspot.com/2008/04/sika-hopeanharmaassa-autossa.html
Eilen illalla pimeän aikaan tuli mopo vastaan ja siinä mopossa ei palanut etuvalo. Vilkutin sille pitkiä valoja.