Hätävilkut

8 kommenttia

Uusimmassa lehdessä Martti Merilinna vaatii, että hätävilkkuja pitäisi saada käyttää kun hinataan toista autoa.



Itselläni, toisin kuin ilmeisesti Merilinnalla, on kokemusta erilaisista liikennetilanteista, kuten seuraava tapaus kuvaa.



Olin kaupunkialueella tulossa risteykseen, jossa minulla oli kolmio ja minun piti kääntyä vasemmalle. Molemmista suunnista tuli autoja koko ajan ja jouduin odottelemaan. Sitten näin, että vasemmalta tulevan auton perässä ei näy ketään ja oikealta lähestyy kaksi autoa, joilla molemmilla on vilkut vasemmalle eli ne olivat kääntymässä sille tielle, josta olin tulossa. Totesin, että kun ne ennen kääntymistä joutuvat vielä hidastamaan vauhtia niin ehdin hyvin mennä juuri heitä ennen. Ehdinkin kyllä, eikä mitään vaaraa aiheutunut mutta hämmästyksekseni torvi soi ja valot vilkkuivat. Kun katsoin peilistä niin havaitsin, että kumpikaan auto ei ollut kääntynytkään. Tarkemmin katsottuani huomasin, että kyseessä oli hinaus ja molemmilla oli hätävilkut päällä. Korostan nyt vielä, ettei tässä tilanteessa ollut peräänajo tai muu onnettomuus lähellä mutta kyllä tuo hinausyhdistelmä joutui vauhtiaan hidastaman ja syynä oli aivan heidän oma liikennesääntöjen vastainen toimintansa.



Kun sivusta tulija ei voi nähdä, onko autossa hätävilkut vai onko se vilkuttamassa kääntyäkseen niin olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että nykyinen sääntö jonka mukaan hätävilkkuja ei saa käyttää esim. hinattaessa on ehdottomasti oikea.

  
  • En ota kantaa hätävilkkuihin, mutta vilkuttamiseen muuten.



    Esim. eilen linja-auto lähti edestäni pysäkiltä vilkuttaen oikealle.

    Usein näkee vilkun selvästi unohtuneen päälle.

    Vielä useammin näkee suuntamerkin unohtuneen kokonaan, tai annetun samalla, kun jo käännytään.



    En löytänyt laista mainintaa, mutta olen muistavinani, että tästä on käyty oikeutta ja todettu, että suuntamerkki ei velvoita kääntymään.



    Eli vaikka näette jonkun käyttävän villkua kääntymisen merkiksi, varmistukaa ensin siitä kääntymisaikeesta.

    Ihan vaan, oman turvallisuuden vuoksi.

      
  • Tuolta se löytyy, hakusanalla suuntamerkki:

    KKO:1994:33

      
  • Hinattava voisi mielestäni käyttää hätävilkkuja perästätulijoiden varoittamiseen, mutta hinaaja ei, sitä päin ei kukaan aja kunhan noudattaa itse liikennesääntöjä eikä yritä yhdistelmällään ehtiä ahtaaseen väliin osta ei ehdi alta pois. Ja vaikkei ehtis, perässäroikkuvan vilkutus varoittaa muita. Itse olen joskus meinannut pyrkiä vaihtamaan kaistaa hinattavan ja hinaajan väliin, koska vilkkuja ei ollut.

      
  • Kun ajan kiertoliittymään ja lähimmällä minua kohti ajavalla autolla on vilkku oikealle niin otaksun, että auto kääntyy ja minä voin silloin turvallisesti ajaa eteenpäin. Jos joku ei luota siihen, että vilkuttaja aikoo kääntyä niin hän on varmaan myös sitä mieltä, että vilkkua ei tarvitse koskaan käyttää koska vilkuttajan ei koskaan tarvitse kääntyä mihinkään.



    En tietenkään aja kylkeen tai eteen jos sitten huomaan, että vilkuttaja ei olekaan kääntymässä. Jos ajan tuollaisen eteen ja tuo virheellisesti vilkuttanut joutuu sitten jarruttamaan niin oma on vikansa.

      
  • BZR:

    En tietenkään aja kylkeen tai eteen jos sitten huomaan, että vilkuttaja ei olekaan kääntymässä. Jos ajan tuollaisen eteen ja tuo virheellisesti vilkuttanut joutuu sitten jarruttamaan niin oma on vikansa.


    Olen kuullut onnettomuudesta, jossa bussi vilkutti pysähtyäkseen risteyksen jälkeen olevalle pysäkille. Vilkkuun erheellisesti luottanut eteen ajanut autoilija oli syyllinen onnettomuuteen.

      
  • ..joilla varoitetaan poikkeavasta liikennetilanteesta.

    Hinauksessa voidaan pitää hinattavan takaikkunasta erottuvaa/näkyvää varoituskolmiota. Se ei tarvitse edes sähköä, yleensä riittää mustekalakoukku..



    Huomiovilkkuja käyttäen ilmoitetaan vaarapaikoista ennekuin on tapahtunut, ettei tapahtuisi.

    Esim:

    Saksa 3+3moottoritie. Kapenee 2-kaistaiseksi huolto/korjaustyön vuoksi. Kaventuman edessa 1~2 km jono pakkautuu kahdelle kaistalle abt. 15~30 kmh nopeudella. Tiellä muuten rajoitamaton nopeus.

    Tulimme jonojen perään (1994) 'ihmetellen' nelivilkkujen merta! Jäimme taaimmaisiksi ja - kuten muutkin - napsautin 4vilkut. EDESSÄMME olevan 4vilkut sammuivat. Aha?

    Taaksemme tuli auto: 4vilkut! Vieressämme sammutti ja siten mekin sitten...?

    Eli aina TAAIN rivi 'hidastelijoita' vilkutti 4:jällä.

    Todiste:

    Peilistä näin räikeat kaukovalot: tulossa TOSI ISOA KOVAA joku auto. Mäen harjalla valot 'putosivat' alas, niiauksesta....

    Niskakarvat pystyssä katsoi sen hätäjarrutuslähestymistä toisen rivin jonottajaa kohti! Rajulla heilahduksella tulija pysähtyi noin ½ metriä ennen takapuskuria!

    Kaikki hyvin - tällä kertaa. Ja sytytti nelivilkkunsa....

    (pientä lakiviilausta vain hätävilkkujen käyttösäännöstöön)

    t: Eda

      
  • BZR:

    Kun ajan kiertoliittymään ja lähimmällä minua kohti ajavalla autolla on vilkku oikealle niin otaksun, että auto kääntyy ja minä voin silloin turvallisesti ajaa eteenpäin. Jos joku ei luota siihen, että vilkuttaja aikoo kääntyä niin hän on varmaan myös sitä mieltä, että vilkkua ei tarvitse koskaan käyttää koska vilkuttajan ei koskaan tarvitse kääntyä mihinkään.

    En tietenkään aja kylkeen tai eteen jos sitten huomaan, että vilkuttaja ei olekaan kääntymässä. Jos ajan tuollaisen eteen ja tuo virheellisesti vilkuttanut joutuu sitten jarruttamaan niin oma on vikansa.




    Tottakai voit otaksua vilkuttajan kääntyvän, mutta kuten kirjoitin, kannattaa varmistua toisen aikeista.

    Olet varmaan itsekin nähnyt, että vilkkuja ei käytetä, kuten pitää. Vilkku ei poista syyllisyyttä väistämisvelvolliselta.



    Hätävilkuista sen verran, että joissain autoissa on jo olemassa järjestelmä, joka sytyttää nelivilkun riittävän kovassa jarrutuksessa. Mikä ettei se voisi yleistyä.



    Asiaa mietittyäni en pidä nelivilkkua oikeana tapana kertoa muulle liikenteelle ajoneuvon hinauksesta.

      
  • Katselin, kun ADAC:in kuorma-auto hinasi toista ajoneuvoa, jonka etupyörät oli ilmassa. Molemmissa autoissa oli hätävilkut päällä, ja näytti olevan ilmeisen vaikeaa ilmaista aikeensa kaistan vaihtamisesta vilkaassa liikenteessä.



    Liikkuvassa autossa vilkkuja tarvitaan omien liikkeiden ilmoittamiseen, joten hinaamisen ilmaisemiseksi pitäisi tarvittaessa olla jokin muu keino kuin hätävilkut. Vaikkapa mainittu varoituskolmio takaikkunalla tuskin ainakaan haittaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit