Ajelua ulkomailla

8 kommenttia

Ajo-ohjeita "turistille", jolla on ollut ajokortti vuoden ajan. Keskustelu on kopioitu Skypestä. Kirjoittajien nimet on vaihdettu ja autoiluun liittymättömiä rivejä on poistettu.



[21.6.2013 22:43:38] Turisti: täällä on kamala hiekkamyrsky koko ajan

[21.6.2013 22:43:46] Turisti: auto heiluu tuulessa

[21.6.2013 22:45:07] Turisti: se autonvuokraaja sanoi että 95 tankataan

[21.6.2013 22:45:18] Turisti: onko sitä monenlaista? onko se bensaa?

[21.6.2013 22:45:31] SO2001: se on bensaa

[21.6.2013 22:45:33] SO2001: tavallista

[21.6.2013 22:45:45] Turisti: en osaa yhtään arvioida miten paljon siihen on varattava rahaa

[21.6.2013 22:46:10] SO2001: muutama kymppi, riippuu paljonko tankkaa

[21.6.2013 22:46:18] Turisti: ahaa

[21.6.2013 22:46:25] Turisti: en osaa arvioida kulutusta

[21.6.2013 22:46:45] Turisti: tänään vaikka oli 5 vaihde ja kaasu aivan pohjassa, auto kulki vain 60

[21.6.2013 22:46:47] Turisti: jono perässä

[21.6.2013 22:46:50] Turisti: en ymmärrä

[21.6.2013 22:46:56] Turisti: oli ylämäkeä vähän

[21.6.2013 22:47:17] SO2001: vaihda pienemmälle vaihteelle

[21.6.2013 22:47:19] Turisti: minulle pari kilsaakin on jo päivän saavutus

[21.6.2013 22:47:22] Turisti: ahaa

[21.6.2013 22:47:30] Turisti: olen aivan stressissä ajamisesta

[21.6.2013 22:47:50] Turisti: en voi rentoutua jos tiedän että kohta on taas ajettava

[21.6.2013 22:47:53] SO2001: jos nopeus on 60 km tunnissa, vitonen on liian iso vaihde. Pitää olla nelonen tai jopa kolmonen

[21.6.2013 22:48:00] Turisti: ahaa

[21.6.2013 22:48:19] Turisti: sekoilen vaihteiden kanssa jatkuvasti

[21.6.2013 22:48:34] Turisti: ja pelkään kamalasti että täytyy pysähtyä ylämäkeen

[21.6.2013 22:48:39] Turisti: ja tulee mäkilähtö

[21.6.2013 22:48:45] Turisti: koska se ei koskaan onnistu

[21.6.2013 22:48:47] SO2001: mitä hitaampi vauhti (tai jyrkempi ylämäki), sitä pienempää vaihdetta käytetään

[21.6.2013 22:48:50] Turisti: täällä on tosi mäkistä

[21.6.2013 22:48:56] SO2001: kyllä se onnistuu

[21.6.2013 22:49:00] SO2001: ota rauhallisesti

[21.6.2013 22:49:16] Turisti: d lupasi vetää käsijarrusta jos auto alkaisi valua

[21.6.2013 22:49:18] Turisti: joo

[21.6.2013 22:49:22] SO2001: ok

[21.6.2013 22:49:27] SO2001: hyvin se menee

[21.6.2013 22:49:46] Turisti: mäet on rasittavia

[21.6.2013 22:49:55] Turisti: ja liikenneympyröitä on paljon

[21.6.2013 22:50:01] Turisti: melkein joka risteys

[21.6.2013 22:50:08] Turisti: se on o jos ne on pieniä

[21.6.2013 22:50:18] Turisti: mutta ajoin moottoritietäkin

[21.6.2013 22:50:36] Turisti: pelkään jo nyt auton palauttamista lentokentälle, koska sinne pitää ajaa ja löytää oikea paikka

[21.6.2013 22:45:46] SO2001: miten saitte auton parkkiin siellä rannalla

[21.6.2013 22:46:09] Turisti: jätettiin johonkin urheilukerhon tms isolle hiekka-alueella

[21.6.2013 22:51:46] Turisti: olisi kiva ajaa joskus pimeässä kun täällä on kuulemma kokkoja sunnuntai-iltana, mutta en tiedä mitkä valot pitää olla autossa silloin päällä

[21.6.2013 22:51:51] Turisti: en osaa säätää valoja

[21.6.2013 22:52:01] SO2001: saat koko ajan lisää harjoitusta, kyllä se onnistuu

[21.6.2013 22:52:04] Turisti: ja niiden vaihtaminen sekottaa vielä lisää

[21.6.2013 22:52:06] Turisti: joo

[21.6.2013 22:52:19] SO2001: tavalliset ajovalot

[21.6.2013 22:52:25] Turisti: en tiedä mitkä ne on

[21.6.2013 22:52:32] Turisti: mikä niiden symboli on

[21.6.2013 22:52:38] Turisti: päivällä ei ole valoja täällä

[21.6.2013 22:52:44] Turisti: niin en tiedä

[21.6.2013 22:54:46] SO2001: parkkivalojen symboli on luultavasti pieni lamppu. Normaalivalojen symboli on iso lamppu, jonka valonsäteet näyttävät alaviistoon. Pitkien valojen symboli on iso lamppu, jonka valosäteet näyttävät suoraan (lisäksi pitkillä valoilla syttyy mittariin sininen merkkivalo).

[21.6.2013 22:55:03] SO2001: tai punainen joissakin autoissa, mutta siinä Opelissa luultavasti sininen

[21.6.2013 22:55:26] Turisti: ok

[21.6.2013 22:55:29] Turisti: täytyy tutkia

[21.6.2013 23:04:04] SO2001: autossa luulisi olevan käyttöohjekirja hansikaskotelossa

[21.6.2013 22:55:23] Turisti: ahaa

[21.6.2013 22:55:58] Turisti: joudun aina ennen ajamista harjoittelemaan pari kertaa liikkeellelähtöä

[21.6.2013 22:57:14] Turisti: haluaisin tietää mikä olisi hyvä uimaranta

[21.6.2013 22:57:21] Turisti: joku vähän syrjäinen

[21.6.2013 22:57:25] Turisti: ei niin turisti

[21.6.2013 22:59:54] SO2001: kovin paljon hiekkarantoja ei yleensäkään näytä olevan

[21.6.2013 23:00:40] Turisti: yritettiin löytää eilen mutta löydettiin vaan turistisatama

[21.6.2013 23:00:55] Turisti: olen niin arka ajamaan että se rajoittaa

[21.6.2013 23:07:20] Turisti: kamalaa myös että ilman autoa ei voi tehdä yhtään mitään

[21.6.2013 23:07:30] Turisti: täällä ei mitenkään selviäisi ilman

[21.6.2013 23:08:11] SO2001: kyllä sinä opit ajamaan paremmin kun sitkeästi yrität (katso sitä käyttöohjekirjaa, jos sellainen on)

[21.6.2013 23:08:57] Turisti: pelkään kolaria

[21.6.2013 23:09:20] Turisti: ja että siitä tulee kamalasti hankaluuksia vaikka selviäisi hengissä

[21.6.2013 23:09:21] SO2001: aja varovasti ja yritä rentoutua

[21.6.2013 23:09:23] Turisti: se olis minun vika

[21.6.2013 23:09:52] SO2001: ihmiset ajaa kolareita, kyllä niistä vakuutus- ym. jutuista selviää

[21.6.2013 23:10:03] SO2001: turisteille sattuu kaikenlaista

[21.6.2013 23:14:22] SO2001: missä pidätte autoa (kysyin jo, mutta en muista vastasitko)

[21.6.2013 23:14:45] Turisti: en vastannut, tiellä tuossa alhaalla

[21.6.2013 23:14:48] SO2001: ok

[21.6.2013 23:14:48] Turisti: tien varressa

[21.6.2013 23:15:35] Turisti: d halusi eilen välttämättä sen tuohon jyrkkään kohtaan ja se oli lähtenyt valumaan ja d sai pideltyä sitä kunnes joku mummo oli huomannut ja juossut apuun ja laittanut kiviä pyörien alle

[21.6.2013 23:15:43] SO2001: ok

  
  • Viimeviikko ulkomailla ja taasen tuli ajeltua monenlaiset vuoristoserpentiinit, joista suomessa voi vain haaveilla. Moottoritietkin oli niin jyrkkiä, että vuokra-Corsa jaksoi hädintuskin pitää mittarinopeuden kolmosvaihteella sadassa, kun hieman otti ylimääräistä vauhtia etukäteen. Serpentiinit taas pääosin kakkosella sekä ylös, että alas. Ylös kaasu pohjassa vauhti hyvin hitaasti kiihtyen ja alas moottorijarrutuksella ja jarruttaen kilometri toisensa perään.

      
  • Ekasta tulee vaan mieleen että eihän sitä ajamaan opi kuin ajamalla. Automaattivaihteinen auto vois olla myös aika kätevä.

      
  • Homma edistyy. Nyt menee kuulema jo paremmin. Seuraavaksi aloitetaan harjoittelu toisen tytön kanssa, jolla on ulkomailla hankittu ajokortti eikä käytännössä* lainkaan ajokokemusta inssiajon jälkeen. Ei ole koskaan ajanut seitsemää kymppiä kovempaa eikä moottoritiellä tai muuallakaan kaupungin ulkopuolella. *(kaksi pientä kokeilua hiljaisella maantiellä ja parkkipaikalla) Taukoa ajamisessa autokoulun jälkeen on niin paljon, että pitää aloittaa aivan perusteista. Kyllä ne asiat vähitellen mieleen tulevat.



    Olen joskus jo kirjoittanut asiasta, mutta mainitsen vielä, että käsitykseni mukaan Suomessa on huomattava määrä (ehkä tuhansia, ehkä kymmeniä tuhansia) ihmisiä, jotka eivät käytännössä osaa (tai eivät ainakaan uskalla) ajaa autoa, vaikka heillä on voimassa oleva ajokortti. Syy on se, että he eivät ole ajaneet ajokortin suorittamisen jälkeen. Tai ovat ehkä ajaneet muutaman kerran, mutta se on jäänyt siihen. Sen jälkeen on kulunut 30 vuotta tai 40 vuotta ilman ajamista. Mitä muutaman viikon aikana opituista autokoulun opeista on siinä vaiheessa jäljellä? Ei luultavasti paljon muuta kuin muistikuva siitä, että autokoulua on joskus käyty, ja että inssissä jännitti.



      
  • SO2001:

    Olen joskus jo kirjoittanut asiasta, mutta mainitsen vielä, että käsitykseni mukaan Suomessa on huomattava määrä (ehkä tuhansia, ehkä kymmeniä tuhansia) ihmisiä, jotka eivät käytännössä osaa (tai eivät ainakaan uskalla) ajaa autoa, vaikka heillä on voimassa oleva ajokortti.




    Niinhän olet tainnut mainita ja mahdollisesti on, mahdollisesti ei (määrällisesti siis).



    Sounot? Ihan niin kuin missä päin maailmaa tahansa. Elämän kirjoon mahtuu kaikennäköistä 6 miljardin ihmisen pallolla.



    Vai miksi nostit juuri Suomen tässä tikun nokkaan? Tai ylipäätään koko asian?



    Jos haluat asiaan jotakin "korjausta", niin 235+255 vastasi kyllä, mikä auttaa. Simppeli homma oikeasti. Ja mitäs sitten, jos sattuu vaikka naishenkilöltä jossakin välissä vaikka ihan kiljahduskin pääsemään? Ääntä mahtuu kanssa maailmaan, eikä se sinua varmaan kovin usein häiritse - omassa autossasi ajaessasi.

      
  • Tuli todistettua, ettei edes absoluuttinen perfektionisti, joka pitää pyhänä velvollisuutenaan, ettei koskaan kertaakaan missään tilanteessa ajaisi edes mikroskooppisen verran ylinopeutta, onnistu välttämään ansoja.



    Ajamista jonojen vetäjänä reilusti alle rajoitusnopeuden, nopeusmittarin herkeämätöntä tuijottamista silmät kipeinä, liikennemerkkien tarkkailua, erityisesti nopeusrajoitusmerkkien. Ja kahden viikon jälkeen autoa vuokraamoon palautettaessa...



    http://kuvaton.com/k/YKmO.jpg



    Kilometrejä ajokortin saamisen jälkeen Saksassa 20-30, Suomessa vähän yli 50 ja Lanzarotella korkeintaan muutama sata - eli yhteensä alle 500.



    Ihminen, joka on luonteeltaan perfektionisti ja joka opiskelussaan, työssään ja harrastuksissaan on aina pyrkinyt täydellisyyteen ja monesti lähelle sitä päässytkin, asettaa päämääräkseen sen, että hän ei koskaan tule rikkomaan tarkoituksella liikennesääntöjä eikä missään tapauksessa tule koskaan ajamaan edes mikroskooppisen verran ylinopeutta.



    Ja ensimmäinen ylinopeussakko kolahtaa postilaatikosta alle 500 kilometrin ajamisen jälkeen.



    Ei voinut lohduttaa kuin sanomalla, että welcome to the club. Vahingossa minäkin ensimmäisen sakkoon johtaneen ylinopeuteni ajoin, vaikka sitä ei ehkä nykyisin uskoisi. Olin tulossa armeijasta lomalle, kun poliisi pysäytti jossakin Mikkelin eteläpuolella ja sanoi että tutka näytti nopeudeksenne sata kilometriä tunnissa. Ajattelin, että niinhän sen pitikin, ja onkohan tässä meneillään jokin nopeusmittareiden tarkastusoperaatio, vai mistä on kyse. Vasta kun poliisi pyysi tulemaan perässään poliisiautoon, totuus alkoi valjeta. Vastaan oli hetki aikaisemmin ajanut auto, jonka kuljettaja huitoi käsillään. Ihmettelin, että mistä on kyse, ja ilmeisesti juuri sillä hetkellä ohitin kahdeksan kympin rajoitusmerkin huomaamatta sitä.



    Niille, jotka irvailevat, että sakkojen saaminen on "vapaaehtoista", odottakaahan rauhassa omaanne.

      
  • SO2001:

    Niille, jotka irvailevat, että sakkojen saaminen on "vapaaehtoista", odottakaahan rauhassa omaanne.


    Vapaaehtoistahan se onkin ja ilman lainausmerkkejä.



    Pelkkä vakaumus ei tosin riitä, vaan sen lisäksi pitää istua ratin taakse ajamaan eikä matkustajaksi.



    Lyhyen ajokokemuksen jälkeen vahingossa otettu sakko ei mitätöi mahdollisuuksia oppia ajamaan rangaistuksetta. Mutta jos tarkoitus todella oli ajaa rangaistuksitta, se osoittaa huomiokyvyn syyntautuneen vääriin asioihin ajon aikana.

      
  • Keski-Euroopan lomamatkalla perheen kanssa ei missään vaiheessa ajettu "kelloa vastaan", vaan lomalaisena itselle outoihin paikkoihin tietoisen varovasti sopeutuen. Nopeimmillakin Autobahn-jaksoilla pidimme vapaaehtoisen 160 km/h rajoituksen ja suurin osa vapaan nopeuden valtatietä mentiin 130 - 150 km/h.



    Bad Aiblingista Münchenin kautta Berliiniin tuli (arkipäivänä ) yli 600 km ja vain ajoaikaa laskeva auto kertoi vielä Berliinin sisääntulotiellä keskinopeudeksi 110 km/h, mutta ruutukaava pudotti sen lukemaan 109.



    Ruotsissa Malmöstä Tukholmaan tuli myös yli 600 km pätkä ja keskinpeudella 113 km/h. Lähtö tosin tapahtui Malmön pohjoislaidalla ja myös Tukholma ohitettiin moottoritietä kaupungilla takkuilematta.



    Lahden ympäri ajaen oli Malmö - Oulu pätkän keskinopeus hieman yli 100. Noissa lukemissa on pieni mittarivirhe mukana, mutta kartan mukaan noin 1750 km pätkän ajoaika oli muutaman minuutin sisällä Google Mapsin rajoitusten perusteella arvioimasta ajasta.



    Ajamisen helppoudessa oli selvä ero Ruotsin eduksi. Nopeuden säätämiseksi riitti ainakin viikonlopun liikenteessä pari cruisen napsua aika ajoin eikä tarvinnut jatkuvasti pumpata suurien nopeusvaihteluiden ja loputtomien tietöiden mukana.



    Uppsalasta pohjoiseen on tosin moottoritien päättyessä pätkä, joka on omiaan tuhoamaan keskikulutuksen, kun rajoituksia pumpataan 70-90-110 muutaman km välein.



    Suuremmat ajonopeudet nostivat maantiekulutuksenkin puolisen litraa yli kotioloissa Pohjanmaalla saavutetun kaikkien ajojen keskiarvon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit