Täytyy tunnustaa, että on se todella upea ajettava tuo vuoden 2008 mallin V70.
Auto kulkee moottoritiellä kuin raiteilla, mutta kaistanvaihto 140km/h mittarinopeudessa sujuu kuin ajatus. Samoin kääntäminen pikkuteillä ja parkkipaikoilla- muutos aiempaan on selvä.
Uusi Volvo on jotenkin harmonisempi kuin aiemmat versiot - alkaen ihan sieltä 850 malleista saakka. Ikään kuin tässä mallissa ei olisi yritetty ympätä kaikkea osaamista nappeihin ja nippeleihin vaan koitettu saada aikaan tasapainoinen kokonaisuus -ja onnistuttu siinä.
Yksin ajaessa uudet tilat ja mitat eivät juurikaan kiinnittäneet huomiotani- en edes istunut takapenkillä tai avannut takaluukkua; eiköhän nuo ole vähintään yhtä hyvät kuin ennenkin.
Auto jolla ajoin oli T5, joten puhtia riitti enemmän kuin tarpeeksi keskikulutus oli vähän yli 10 litraa , kun keskinopeus oli 60 km/h ajotietokoneen mukaan.
Autossa oli alla Michelin 16" 205 leveät 60 sarjan Energyt , V-nopeusluokka; näillä kyyti oli todella hiljaista.
Edellinen koeajamani auton oli BMW 730d ja vertailuna voin sanoa, että Volvo on huomattavasti edellä kaarreajo-ominaisuuksissa ja automaatin ja moottorin yhteensopivuudessa.
Sanalla sanoen uusi V70 on onnistunut kokonaisuus, josta moitteen löytäminen on aika vaikeaa...
Se I6 turbo on muuten T6
onnea jälleen hienosta keskustelun avauksesta...
ei tästä mitään kehittävää varmaan seuraa, mutta vastataan kuitenkin, sen verran tämä ainainen omien volvojen tuputtaminen jonain uutena kuningasmerkkinä, hatuttaa...
tässä alkaa olemaan vain vitsit aika vähissä, kun nyt näköjään ollaan jo BMW:n ja Mercedeksen ohi siirrytty..
[quote title="29.08.2007 klo 10:57 Tapio Taula kirjoitti"]
Täytyy tunnustaa, että on se todella upea ajettava tuo vuoden 2008 mallin V70.
Auto kulkee moottoritiellä kuin raiteilla, mutta kaistanvaihto 140km/h mittarinopeudessa sujuu kuin ajatus. Samoin kääntäminen pikkuteillä ja parkkipaikoilla- muutos aiempaan on selvä.
-no se on hyvä jos nyt vuonna 2008 on saatu nuokin huikeat ominaisuudet kuntoon.
Edellinen koeajamani auton oli BMW 730d ja vertailuna voin sanoa, että Volvo on huomattavasti edellä kaarreajo-ominaisuuksissa ja automaatin ja moottorin yhteensopivuudessa.
-jokaisellahan on makunsa, mutta minusta BMW- 7 sarjalainen on aivan huippu edustusauto, enkä usko että joku ''etuvetoinen valepremium'' olisi ainakaan ajoltaan lähelläkään...
Sanalla sanoen uusi V70 on onnistunut kokonaisuus, josta moitteen löytäminen on aika vaikeaa...
-kumma että minä olen löytänyt jokaikisestä volvosta valtavat puutteet ohjauksessa, alustassa, korin käytöksessä jne... eli kaikessa joka kiinnostaa aktiivista ja vaativaa kuljettajaa...
XWD:
Ainakin silloin, kun koeajoin S80-mallia, oli koeajoautossa 17" vanteet ja selvästi isommat renkaat kuin Audissa. Silti kiinnitin huomiota S80:sen hiljaisuuteen verrattuna Audiin. Taisi kaikissa S80.ssä olla väh. 17" vanteet. Koeajoaudissa oli perus 16" rinkulat.
Ainakin silloin, kun koeajoin S80-mallia, oli koeajoautossa 17" vanteet ja selvästi isommat renkaat kuin Audissa. Silti kiinnitin huomiota S80:sen hiljaisuuteen verrattuna Audiin. Taisi kaikissa S80.ssä olla väh. 17" vanteet. Koeajoaudissa oli perus 16" rinkulat.
Mitenkähän tämä liittyi asiaan kun kyse on V70 mallista? Tekeekö S80:n mahdollisesti pienempi melutaso V70 mallista hiljaisen ?
Uusi V70 on sama auto kuin S80, mutta farmarina. Vai onko kenties V70 mallissa vähemmän eristettä? Sisustus on ainakin täysin samanlainen kuin sedanissa.
Audia kyseisellä viestillä ei ollut tarkoitus moittia. Audissa on sitten on omat vahvuutensa verrattuna Volvoon.
Sanalla sanoen uusi V70 on onnistunut kokonaisuus, josta moitteen löytäminen on aika vaikeaa...
Taitaa se vaikeus olla ihan sinun oma henkilökohtainen ongelma.
En sanoisi ihan noin, että V70 on S80:n farmari. Volvolla farmarimallisto on aina ollut hiukan sedaneista poikkeava ja siitä kertoo jo mallinumerointi ja sekin ettei uusien V70 ja S80 akseliväli ole identtinen. Ote Volvoviestin V70 koeajosta, joka jaetaan Volvon omistajille ja siinä asia on sanottu hyvin verrattaessa sitä S80:een "Toisaalta: yhteinen ilmiö ei ole yllättävä, sillä mallit ovat sukulaisia. Volvon tapaan kartanoauto on kuitenkin oma itsensä, ei sedanin takapäästään muokattu versio."
Rengastuksesta puheen ollen, ainakin S80:n vakiorengastus on miminissään 225/55/R16 W Kineticissä ja Momentumissa. Summum-varustelussa renkaat on 225/50/R17 W. Koeajoautothan on lähes kaikki Summum-varustuksella, joten niisä on siis 17 " renkaat. Ihmettelen jos Tapio Taulan koeajamassa V70:ssä oli koeajoautossa 205/60 R16 V-renkaat ja vielä T6-mallissa, koska Volvossa ei V-nopeusluokan renkaita saisi rekisteriotteen mukaan kesärenkaissa edes käyttää. Audi A6:n 2,0 TFSI business -mallissa on vakiona 205/60/R16 renkaat ja luultavasti nekin on W-nopeusluokkaa.
Uuden Ford V70 wagonin... uups anteeksi; uuden Volvo V70:n ajettavuus alkaa vihdoin viime vuosituhannella alkaneen Ford- vetoisen määrätietoisen tuotekehittelyn jälkeen lähestyä kiiteltyä Ford Mondeon ajettavuutta.
Aivan, ei se ero Fordiin kuitenkaan ole vielä kurottu umpeen. Esimerkiksi C30 T5 on dynaamisesti vielä aika kaukana Focus ST:stä vaikka Focus on isompi.
Sanalla sanoen uusi V70 on onnistunut kokonaisuus, josta moitteen löytäminen on aika vaikeaa...
Taitaa se vaikeus olla ihan sinun oma henkilökohtainen ongelma.
Eikä taida olla ainoa vaikeus,Tapsalla taitaa olla probleemia tuon Caps Lockin kanssa
On tainnut TMnetin taso päästä laskemaan kun lukee tätä ylläolevaa keskustelua. En ole mene takuuseen mutta taitaa olla pojat ammattikouluikäisiä tai henkisesti samaa ikäluokkaa.
Ostan omat autoni välittämättä muiden kommenteista liikaa. Toki on hyvä saada jotain tietoa autoista muidenkin kokemuksien pohjalta.
Olen ajanut eri merkkeillä ja todennut että kaikissa on omat ongelmat ja valmistusmaat. Pakettiauto kauppaa tehdessäni yllätyin Viton valmistusmaista mutta ei se ostopäätökseen vaikuttanut.
Muistakaa että isin autot on isin ja omat autot omia, ainakin jos ne ostettu ilman pankkia.
Ainakin silloin, kun koeajoin S80-mallia, oli koeajoautossa 17" vanteet ja selvästi isommat renkaat kuin Audissa. Silti kiinnitin huomiota S80:sen hiljaisuuteen verrattuna Audiin. Taisi kaikissa S80.ssä olla väh. 17" vanteet. Koeajoaudissa oli perus 16" rinkulat.
Audiin ei välttämättä kannata verrata, Audin kilpailijoita kovemmat rengasäänet on tunnustettu niin lehdistön, kuin käyttäjienkin taholta(pois lukien merkkifanaatikot).
Niin, tuo rengasmeluhan on koko VAG-konsernin riesa (mm. A4, A6, Octavia, Fabia jne.). Ehkä sen takia Audinkin vakiorenkaat ovat kovin pienet, ettei koeajolla häiritsisi. Toivon, että uusi A4 on eri maata tuon asian suhteen. Vaikuttaa kaikenkaikkiaan lupaavalta tuotteelta, mutta jos on yhtä mölyisä kuin edeltäjänsä ei tule kauppoja. Samaa vikaa on tosin Alfan sataviisysissä.
Noh, oli se S80 kuitenkin hiljainen. Samaa tasoa eemelin kanssa ja ehkä hieman mölyisämpi kuin 5-sarjalainen, joskin viitonen on farkkuna hieman äänekkäämpi.
Nyt täytyy kyllä olla jarqun kanssa samaa mieltä, minkä ikäistä porukkaa täällä oikein on? Jätetäänkö henkilökohtaisuudet pois?
Asiaan. Ajoin tänään uutta V70 Volvoa, ja ainakin minä pidin. Omaani verrattuna ajotuntuma on kieltämättä ohuempi, mutta ei tuntumaa voi huonoksi sanoa. Sen sijaan mukavuus esim kuoppien yli on huippuluokkaa. Oma suosikkityylini on BMW tyylinen tunnokas ohjaus, mutta kyllähän Volvo on paljon 'mukavampi' - ei lähde amalgaamit kun ajaa kuopan yli.
Ajoin auton täällä Singaporessa, ja täällä kaahailusta saa ruoskaa joten äärimmäinen mutkakäyttäytyminen jäi kokeilematta.
Muuten auto oli todella mukava ja hiljainen. Hiljaisuus on vain täällä petollista kun asfaltti ei ole karkeaa. Ergonomia toimii ja varsinkin penkit ovat todella hyvät.
Mutta tämä on nyt vain yhden tyhmän mielipide. Enhän minä niin paljon autoista tiedä kuin nämä gurut täällä
Asiaan. Ajoin tänään uutta V70 Volvoa, ja ainakin minä pidin. Omaani verrattuna ajotuntuma on kieltämättä ohuempi, mutta ei tuntumaa voi huonoksi sanoa. Sen sijaan mukavuus esim kuoppien yli on huippuluokkaa. Oma suosikkityylini on BMW tyylinen tunnokas ohjaus, mutta kyllähän Volvo on paljon 'mukavampi' - ei lähde amalgaamit kun ajaa kuopan yli.
Ajoin auton täällä Singaporessa, ja täällä kaahailusta saa ruoskaa joten äärimmäinen mutkakäyttäytyminen jäi kokeilematta.
Muuten auto oli todella mukava ja hiljainen. Hiljaisuus on vain täällä petollista kun asfaltti ei ole karkeaa. Ergonomia toimii ja varsinkin penkit ovat todella hyvät.
Mutta tämä on nyt vain yhden tyhmän mielipide. Enhän minä niin paljon autoista tiedä kuin nämä gurut täällä
Onhan tuollaisia asiallisia, omaan koeajoon perustuvia kommentteja huomattavasti mukavampi lukea kuin näitä yleisiä Volvon mollauksia ja Kiina-auto - ja Ford-propagandaa, jotka perustuu useimmiten korkeintaan 10 vuotta sitten tehtyyn koeajoon, taksin takapenkillä vietettyihin ravintolaillan jälkeisiin hetkiin, Esson baarista tai "hevosmiesten tietotoimistosta" kuultuihin tai itse keksittyihin juttuihin. Asiallisuushan tällä palstalta tuntuu olevan sitä samaa "huippukorkeaa" tasoa kuin mitä Suomi24-palstallakin ja samat "asiantuntijat" ne täälläkin varmaan kirjoittelee ja sitten on nämä muutamat nimimerkit, joiden elämäntehtävänä on Volvon mollaus ja tuhoaminen.
No sitten asiaan. Volvon parhaat puolet onkin juuri mukavuus, penkit, äänettömyys, ergonomia, turvallisuus ja ajettavuudessa suuntavakavuus ja tunnottomuus urille leveilläkään renkailla ja ne on varmaan suunniteltu nimenomaan Pohjolan oloihin eli on otettu huomioon mm. karkeat ja uraiset tiet. Volvo on siis panostanut oikeasti auton melussa nimenomaan rengasmelun torjuntaan ja ajettavuuteen uraisilla ja kaltevilla teillä. Sileillä teillähän auto kuin auto on hiljainen eli esim. tuolla Singaporen teillä on varmaan ihan sama mitä autoa koeajaa, kaikkihan ne on hiljaisia.
Mitä tulee Volvon ajettavuuteen, niin itse pidän uuden S80:n ajettavuutta kaikin puolin hyvänä ja ajonopeuden mukaan säädettävä 3-asentoinen ohjaustehostin on hyvä lisävaruste, joka kruunaa ajettavuuden. Uutta V70 en ole koeajanut, mutta todennäköisesti sen ajettavuus vastaa pitkälti uutta S80. Ohjauksen tunnokkuus ei vastaa parhaita autoja, eikä ole ihan edes edellisen autoni Mazda6:n veroinen, mutta sekin lienee ihan tarkoituksellinen asia eli Volvosta on tehty sellainen, ettei se reagoi joka ikiseen tien uraan ja kallistukseen, vaan kulkee vakaasti maantiellä. Tästä ainakin itse pidän eli minun autoni pitää olla sellainen, jota ei tarvi joka hetki ohjastaa. Kyllähän Volvon ohjaus on kuitenkin aivan riittävän tunnokas välittämään tien epätasaisuudet ja auto ohjautuu mutkiin kuten ison auton pitääkin ja on myös ketterä parkkipaikoilla - kiitos ajonopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostuksen. Itelläni ei ole myöskään koeajokokemusta siitä millainen ajettava S80 olisi ilman tuota lisävarusteista säädettävää ohjaustehostinta. Ei ole Volvo täydellinen auto, mutta ei ole sitä mikään muukaan.
Olisihan se mukava, jos Volvoistakin pystyttäisi keskustelemaan asiallisesti tällä palstalla, ilman että heti alkaa loanheitto, jos joku vähän kehuu jotain auton ominaisuutta, mutta lienee turha toivo näiden muutamien nimimerkkien takia. Ugh, olen puhunut.
Selittele A-utoilija ihan rauhassa omia juttujasi.
FORD faneille kerrottakoon, että edellinen farkkuni oli Mondeo ja juuri liiallisen meluisuuden takia halusin vaihtaa sen pois.
Kyllä Mondeo oli ja varmaan on vieläkin hyvä ajettava-erityisesti hiekkatiellä ja kovaa ajettaessa.
Se vaan ei korvaa sitä, että auton pitää olla sellainen, että ajettuaan 1000 km päivässä voi nousta kotisaunan lauteille eikä korvat soi liiallisesta meluannoksesata.
Sellainen on Volvo V70 !
Sama juttu vahingossa kahteen kertaan.
Se vaan ei korvaa sitä, että auton pitää olla sellainen, että ajettuaan 1000 km päivässä voi nousta kotisaunan lauteille eikä korvat soi liiallisesta meluannoksesata.
Sellainen on Volvo V70 !
Itsellä ei noista 1000 km päivämatkoista ole kokemusta, mutta kolmen tunnin ajotaipaleen jälkeen kun nousee S80:n kuskinpenkiltä, niin ei tunnu missään! Harvasta autossa voi noin sanoa ja itsellä ainakin selkä puutui kaikkien edellisten autojen kanssa pitemmällä ajomatkalla eli ainakin auton penkit Volvo osaa tehdä. Pitemmällä matkalla tosiaan auton hiljaisuus on tärkeä asia ja sehän on ihan tutkittu juttu, että melu väsyttää eli virkeäksi ei itseään tunne, jos viettää muutaman tunnin liiallisessa melussa. Itselleni on auton hiljaisuus yksi tärkeimmistä valintaperusteista nykyään, kun on jo varaa pitää sitä valintaperusteena. Tosiasiahan on, että hiljaisia autoja ei saa halvalla.
Fordeista puheen ollen, jos Mondeo onkin jo saatu luokan hiljaisimpien joukkoon, niin samaa ei voi sanoa Focuksesta. Uudessa TM:ssa Focus voitti testin, mutta melusta arvosanaksi 6 ja kommentti että melu on rasittavaa jo taajamanopeuksissa. Yhdestäkään Volvosta ei ole noin kirjoitettu eli tuossa se ero on Volvon ja Fordin välillä.
Minulla oli Mondeo pari vuotta ja ajeli sillä pitkänkin matkan ilman että melu olisi häirinnyt, tosin minulla on aina radio päällä ja siksi ei tule kuulosteltua tuota melua niin tarkkaan!
... ja vielä kun saavat nämä ekaa tuotantosarjaa vaivaavat sähköviat pois. Kyllä se harmittaa kun ei saa sähköllä avautuvaa (ja kaiketi sulkeutuvaakin) takaluukkua auki päivän vanhasta Volvo V70:stä.
Terv. nimim. 'naapurin touhuja sivusta seuranneena'
Ps. tämähän ei ajettavuutta haittaa, mutta ikävää jos Volvo on omaksunut omistajansa tavat lopputestata auto ens.omistajilla.
Toivotaan nyt kuitenkin että Volvon vikaherkkyys ei ainakaan huonone Fordin omistuksessa. Silloin Volvon seuraavalla omistajalla on resursseja kehittämään merkkiä eteenpäin, vaikkapa puhtaampia ja taloudellisempia moottoreita.
http://www.aftonbladet.se/bil/article145410.ab
Kyllä Mondeo oli ja varmaan on vieläkin hyvä ajettava-erityisesti hiekkatiellä ja kovaa ajettaessa.
Uusi Mondeo on kyllä aika hiljainen. Ehkä kannattaisi päivittää tuo arvio.
Uusi V70 on varmasti hyvä ajaa, onhan uusi Mondeokin todella hyvä. Aivan kuten Passattikin. Kun nyt Volvoja on muutaman nähnyt, niin ne näyttävät luonnossa paremmalta mitä kuvissa. Tosin nuo esittelyautot on olleet niitä varustelluimpia versioita, normaalikuosissaan tuo näyttää aika tavanomaiselta.
Mitään ihmeellistä tuo Volvo ei sinänsä tarjoa. Hyvä perusauto, jossa on hyviä ominaisuuksia ja vähän enemmän panostettu sisustukseen. Tilat on riittävät, mutta eivät mitkään erikoiset, Mondeo taitaa jäädä selkeästi tilavammaksi. Koneosasto on ainakin minulle pettymys, tosin hinnoissa on joitakin kilpailukykyisiä malleja jos haluaa erityisesti esim. syöpön bensakoneen ja automaatin yhdistelmän. Aika näyttää tuoko uusi 2 litran turbokone kulutuksia mitenkään merkittävästi alas, dieselosasto kaipaisi päivitystä. Ylläpitokulut ja huoltohinnat on korkeat, merkki ilmeisesti maksaa kun esim. V50:een verrattuna samoilla palikoilla tehdyt Focukset ja Mondeot voi huoltaa puolta halvemmalla.
Pitää käydä jossain vaiheessa ajamassa, sittenhän sen näkee löytyykö merkittävää ajettavuus / ominaisuusetua suhteessa esim. Passatiin, Vectraan, Mondeoon tai A6:teen. Vähän epäilen, että ei löydy.
Minusta tuo Volvo on sinänsä ihan mukava ja tyylikäs kokonaisuus, mutta saa siitä sitten maksaakin. Jopa Volkkari alkaa tuntua edulliselta ja Vectran saa tällä hetkellä 10.000 euroa halvemmalla kuin Passatin. Mutta eihän se ole kuin 60.000 mummoa Passatiin, ja Volvoon verrattuna jo yli 100.000...
http://www.aftonbladet.se/bil/article145410.ab
Johan tästä Volvon laadusta on keskusteltu täällä aiemminkin ja AutoBildin laaturaportin mukaan Volvo on ihan tasoissa muiden premium-merkkien MB:n ja Audin kanssa ja BMW on hiukan perässä.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=4512
Mazdahan on ollut tuon Autobildin laaturaportin ykkönen jo monta vuotta peräkkäin ja Toyota seuraavana, joten viattominta autoa ostavan kannattaa suunnata noita myyvään autoliikkeeseen ja unohtaa kalliit premium-merkit. Mazdasta vielä sen verran, että minulla ei tuo kuutonen osoittautunut kaikkein viattomimmaksi autokseni, vaan edellinen autoni eli myös uutena hankittu Opel Vectra oli selvästi viattomampi, vaikka onhan Opel tuon Autobildin laaturaportin mukaan kolmanneksi paras Saksalainen Audin ja MB:n jälkeen. Näistä laatuasioista on tietysti kiva kinastella ja peränpitäjiä tuntuvat yleensä eri laaturaporteissa olevan Italialaiset ja Ranskalaiset.
Tuo AutoBildin raportti on suoraan sanottuna huono, varsinkin Suomeen sovellettavaksi. Perustelut olen kirjoittanut linkittämääsi aikaisempaan keskusteluun.
Sen sijaan Volvon luvattoman heikko pärjääminen Ruotsalaisten omissa tilastoissa on tosiasia. Toivotaan Fordin saaneen tähän asiaan parannusta. Muuten Volvolla tulee olemaan pitkä tie kuljettavana tulevan uuden omistajansa kanssa.
Sen sijaan Volvon luvattoman heikko pärjääminen Ruotsalaisten omissa tilastoissa on tosiasia. Toivotaan Fordin saaneen tähän asiaan parannusta. Muuten Volvolla tulee olemaan pitkä tie kuljettavana tulevan uuden omistajansa kanssa.
Paljon parempi tuo AutoBildin raportti on kuin mitä vaikkapa Saksan ADAC:n vikatilasto, joka mittaa Saksalaisten automerkkien omien tiepalvelujen paremmuutta eli minkä automerkin tiepalvelu noukkii parhaiten tielle jääneet autot pois päätymästä ADAC:n vikatilastoon ja eihän tuo ota huomioon ajokilometrejäkään. Tuo AutoBildin raportti on aika monipuolinen, kun se muodostuu monesta kohdasta. Asiastahan on jo kinasteltu tuossa aiemmassa keskusteluketjussa, joten turha aloittaa samaa keskustelua uudelleen.
Samaa mieltä, koska puheena on Volvon huono pärjääminen aikaisemmissa vikatilastoissa, ei erittäin huonosti Suomeen sopiva AutoBildin raportti. Mielenkiintoista onkin, onko Ford saanut Volvon vikaherkkyyttä parannettua. Ja mitä tapahtuu sitten kun Ford saa myytyä Volvon? Onko tulevalla ostajalla resursseja tai yleensä enää halua kehittää koko merkkiä?
Mondeon Titanium Business ja V70:n Momentum Business-hinnalla ovat jotakuinkin varustelultaan vastaavia ja samoilla koneilla muutenkin melko lailla vertailukelpoisia.
Mondeo Titanium Business Wagon maksaa 2 litran bensakoneella 35.150 eur ja 2 litran dieselillä 41.000.
V70 samoilla koneilla 43.300 ja 46.900 euroa.
Dieseleillä eroa siis 5.900 euroa ja bensakoneilla jo 8150 euroa.
Tuosta näkyy myös se, että Mondeon 2 litran diesel on suht kallis verrattuna bensakoneiseen. Lähes 6.000 euron hintaero on kyllä huomattava. Lähes samantasoisella 1.8 TDCI:llä Mondeo onkin jo selvästi edullisempi.
Uusi V70 on varmasti hyvä ajaa, onhan uusi Mondeokin todella hyvä. Aivan kuten Passattikin. Kun nyt Volvoja on muutaman nähnyt, niin ne näyttävät luonnossa paremmalta mitä kuvissa. Tosin nuo esittelyautot on olleet niitä varustelluimpia versioita, normaalikuosissaan tuo näyttää aika tavanomaiselta.
Mitään ihmeellistä tuo Volvo ei sinänsä tarjoa. Hyvä perusauto, jossa on hyviä ominaisuuksia ja vähän enemmän panostettu sisustukseen. Tilat on riittävät, mutta eivät mitkään erikoiset, Mondeo taitaa jäädä selkeästi tilavammaksi. Koneosasto on ainakin minulle pettymys, tosin hinnoissa on joitakin kilpailukykyisiä malleja jos haluaa erityisesti esim. syöpön bensakoneen ja automaatin yhdistelmän. Aika näyttää tuoko uusi 2 litran turbokone kulutuksia mitenkään merkittävästi alas, dieselosasto kaipaisi päivitystä. Ylläpitokulut ja huoltohinnat on korkeat, merkki ilmeisesti maksaa kun esim. V50:een verrattuna samoilla palikoilla tehdyt Focukset ja Mondeot voi huoltaa puolta halvemmalla.
Pitää käydä jossain vaiheessa ajamassa, sittenhän sen näkee löytyykö merkittävää ajettavuus / ominaisuusetua suhteessa esim. Passatiin, Vectraan, Mondeoon tai A6:teen. Vähän epäilen, että ei löydy.
Minusta tuo Volvo on sinänsä ihan mukava ja tyylikäs kokonaisuus, mutta saa siitä sitten maksaakin. Jopa Volkkari alkaa tuntua edulliselta ja Vectran saa tällä hetkellä 10.000 euroa halvemmalla kuin Passatin. Mutta eihän se ole kuin 60.000 mummoa Passatiin, ja Volvoon verrattuna jo yli 100.000...
No mikään kaunotarhan tuo Volvo V70 ei ole koskaan autojen joukossa ollut, eikä ole uusikaan. Vähän sellainen kuormajuhta tuo on pystyperänsä vuoksi, mutta varmaan tarkoitettukin sellaiseksi. Ensimmäinen hyvän näköinen nyky Volvo oli minun makuun S60, jonka näin ekan kerran Helsingin automessuilla muistaakseni vuonna 2000 ja kovasti se siellä herätti yleistä mielenkiintoa. Uusi S80 jatkaa tuolla muotoilulinjalla ja on vielä S60 tyylikkäämpi minun makuuni. Myös C30 on aika persoonallinen ja tyylikäs pikkuauto. Tuon V70:n muotoilun takia, jos itse olisin farmaria ostamassa, niin melkeinpä valinta kallistuisi Audi A6:een, joka on aika tyylikäs farkku kaikin puolin.
Volvon bensakoneista järkevin valinta on edelleenkin 2,5T bensaturbo, ennen kuin uudet 2,0 l bensaturbot tulee, eikä tuota n. 10 l kulutusta automaattina nyt jaksa tämän luokan autossa paljon kauhistella, jostainhan se 200 hv teho on otettava, eihän se ilmaiseksi tule. Enpä itse ostaisi Volvoa jollain Fordin 2,0 l 145 hv bensamoottorilla varustettuna, joka on V70 aloituskone ja dieselit taas ei ole minua varten. Tuota Fordin 2,0 l konettahan on haukuttu kaikissa Mondeonkin koeajoissa surkeasta alaväännöstä, joten sillä vaan pilaisi hyvän auton ottamalla sen Volvoon.
Noh Volvomiehet ei koskaan myönnä Volvossa olevan mitään heikkouksia, mutta kyllä fakta on se, että Volvon bensakoneet ovat kilpailijoita janoisempia ainakin ilmoitettujen lukemien valossa.
Jos vertaa V70:tä isompia autoja, eli A6:tta, 5-sarjaa ja E-mersua, huomaa kuinka paljon Volvo loppupeleissä vie. Tällä hetkellä Volvon vähiten kuluttava bensakone vie tomaatilla 10,2 litraa. Tuon alle pääsee 5-sarja 306 hv V8:lla! Audinkin voi ottaa 255 hv isolla kuutosella ja Mersun vielä isommalla 272 hv kuutosella ja tomaatilla varustettuna ja silti eroa jää keskimäärin puoli litraa satasella! Nuo kaikki kilpailijat ovat kuitenkin huomattavasti myös V70 painavampia (esim Mb 1810 kg versus V70 1673 kg). Lähteenä käytin tuulilasia.
Siinä olen samaa mieltä, että tuo Mondeon kone ei kyllä todellakaan istu Volvoon. Kohta ilmeisesti Bemarikin tuo 520i:n neloskoneella, tuohon se istuu vielä vähemmän. Minusta kaksilitrainen ahdettu nelonenkaan ei täytä tuon luokan vaatimuksia esim sivistyneisyyden osalta, hyvä esimerkki on A6 2.0TFSI.