Uusin TM-testi

502 kommenttia
1356717
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 20:33 Thorne2 kirjoitti
    Jep luin molemmat viestisi. En oikeastaan ole oikea henkilö sanomaan Subarusta mitään, koska en ole autoa ajanut. Viime syksynä kävin Legacya katsomassa, olin oikeasti kiinnostunut autosta, koska olin lukenut ja kuullut siittä pelkkää hyvää, ja luotettavuushan nyt on aika taattu. Liikkeessä myyjä ei ollut oikeastaan kovin kiinnostunut koko mallin myynnistä, koeajoon totesi, että "ei ole saatavissa koeajoon". Hän näytti yhtä legacya pihasta, mutta ei senkään ovia kuulemma saanut avata. En tiedä johtuiko siittä, että facelift oli tulossa, mutta ämä ratkaisi pelin sitten eri merkkiin...

    En tarkoita, että Legacy olisi jotenkin huono arkikäytössä, mutta olen silti sitä mieltä, että tavalliselle ihmiselle, joka haluaa päästä vain paikasta toiseen vaivattomasti ja halvalla, Avensis on hieman parempi, pelkästään alhaisempien käyttökustannuksien ja ehkä vaivattomamman huoltamisen takia. Avensis on myös varmaankin melko helppo myydä, sitten kun siittä haluaa päästä eroon. Sekä jokaisella on viisi työkaveria sekä seitsemän naapuria keillä on Toyota ja kaikki sanovat pelkkää hyvää autostaan, joten valinta on tällöin selvä. Tämä on nyt mielipidekysymys ja en mielipiteistä halua väitellä. Ehkä sinun painotuksillasi Subaru on parempi kuin muut näistä autoista. Kyllä minäkin sen mieluummin ottaisin kuin Toyotan.
    Itse olisin myös iloinen siittä, että autoni on vähän harvinaisempi, eikä sataa samanlaista tule joka päivä vastaan. Subaru on vaan suuren yleisön keskuudessa liian tuntematon. Ihmiset miettii "Subaru, mikä se sellanen on, eihän kellään sellaista ole?? Ei sellaista uskalla ostaa." Harmillista :ashamed:

    Farmari Legacy on muuten pirun hyvännäköinen, ja aina kun näen jonkun ajavan sellaista, ajattelen, että tuon auton omistaja tietää autoista, ja osaa ottaa vähän rennommin elämässä... Joten voisin sanoa, että jos menisin esim. juhliin ja edessäni olisi kaksi ihmistä, joille voisin mennä juttelemaan, toisella olisi Passat ja toisella Legacy, valitsisin Subarunaisen/miehen :wink:

    Ja tästä tulikin mieleeni, onkohan Suomessa koskaan nainen ostanut Subarua, ainakaan Legacya tai perus-Imprezaa? :grin: Ainakin Eva Wahlströmillä (julkkisnyrkkeilijä) on WRX-STi, ja pelkästään se jo tekee hänestä astetta kovemman mimmin :sunglasses:

    Ja lopuksi, älkää naurako jutuilleni, olen vain todella syvästi kiinnostunut ja innostunut autoista, ja ajattelen asiaa vähän muutenkin, kuin "paljon tämä vie satasella ja kai tämä väri on helppo pestä" Tänne on mukava vähän purkaa ajatuksia...



    Kiitokset mukavista kommenteista. Onneksi on meitä, jotka hankkivat auton myös nautinnon vuoksi ja osaavat arvostaa hienoja ominaisuuksia - myös perheellisenä.

    Huomasitteko muuten, että Subaru Legacystä oli vertailussa mukana ns. 'hinnat alkaen' malli, mikä osaltaan selittää sen saaman kohtelun.
    Enpä usko, että noita perus-perus sedan-Legacyjä on tänä vuonna myyty montaakaan kappaletta - liekö yhtään, ei ainakaan satoja tai tuhansia niinkuin Avensiksen ja Mondeon vastaavia.

    TM:lle vaan terveisiä, että otetaan seuraavaan nelivetovertailuun extreme -osastoa edustamaan tämän testin voittaja Avensis. Kyllä Avensiksesta löytyy siihen hintahaarukkaan sopiva etuvetomalli. Kaikki autothan täytyy väkisin sovittaa testeissä samaan hinta-ryhmään, paitsi VW :wink:

    Olen aina hiukkasen ihmetellyt näitä ihmisiä, jotka hankkivat perä perään esim. Ooppeleita, Foordeja, Toyotia jne. Aina vaan sitä samaa yhä uudelleen ja uudelleen - ilman minkäänlaista mielikuvituksen häivää.

    Kauas on pitkä matka. :tongue:



    [CARSON muokkasi tätä viestiä 10.07.2007 klo 08:33]
      
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 10:35 A Tapio kirjoitti
    Näkee jo edellisen viestin kieliasusta, että ei voi olla kuin provokatiivinen kirjoitus. Porvarillinen laatu-auto ei näemmä miellytä, vaan itäblokin Skoota oli alle saatava.

    Omat Toyotat eivät ole alkaneet rämistä edes yli 200tkm ajettuna. Toista oli vanhat Fordit ja Volkkarit. Tosin Audi pysyi sisustaltaan tukevana, mutta tukivarret piti aikamoista kolinaa ja narinaa.

    Usenetin keskusteluryhmissä on kaikenlaisia kirjoituksia joo, mutta kyllä tämä Avensis-vuodatus oli sieltä uskottavimmasta päästä tai sitten olen harvinaisen nenästävedettävää tyyppiä.

    Joku lähempänä asuva nyt testaamaan tuo linkin auto, kuuluuko nitinöitä: http://www.jrintajouppi.fi/vinfo15.asp?vid=HLF481

    Kiinnostaisi itseäkin ihan oikeasti miten tuo kestää kilometrejä. Sääli kun en viitsinyt poiketa loman aikana ohi ajaessa katsomassa. Yli 200 tuhatta ajettuja vastaavan ikäisiä bensa-Aveja ei löytynyt nettiautosta kuin pari kpl (vaikka niitä on myyty moninkertainen määrä) joten vertailua on paha mennä tekemään... :smile: Lähin (Seinäjokea) olisi Kokkolassa:
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1372662


    [p128194 muokkasi tätä viestiä 10.07.2007 klo 09:44]
      
  • Lainaus:
    10.07.2007 klo 01:01 AkiK kirjoitti

    Miksi kukaan myisi pois autoa, joka on täydellinen ja viaton eikä edes kulu? :wink:

    -hyväkin auto on joskus pantava vaihtoon. elämäntilanteet muuttuu ihmisillä jne. itse vaihtelen autoja melko usein, ihan vaan huvin vuoksi ja halusta ajella välillä toisenlaisella.

    Toyota ei myöskään ole mikään aivan halpa auto enää nykyään. Brändi siis maksaa, vaikka Toyo-miehet eivät sitä ikinä myönnäkään. Miksi valittaa Volkkarin olevan ylihintainen, kun aika huima hintaero löytyy myös Toyotan ja korealaisten väliltä?

    -en valittakkaan volkkarin hinnasta, mutta ymmärrän niitä ketkä valittaa; sama paska eri paketissa miinus vaihteleva laatu& ryöstö hinta.
    vastaavasti taas koreankopiolla ja toyotalla on mielestäni eroa, jos ei muuta niin ainakin imagollista.

    Subaruista: Vaikka ESC:n saakin automaatin yhteyteen, on se silti aika kehnoa varustelupolitiikkaa ettei sitä manuaaliin saa. Kyllä se on turvallisuuden kannalta niin olennainen varuste, että syytä olisi olla pakollinen kaikissa uusissa autoissa. Eikä tuo vetotapa sitä asiaa mihinkään muuta.

    -totta puhut mutta en kyllä itse ylidramatisoisi tuota puuttumista. jos olisin menossa nyt ostamaan subarua, niin ei voisi vähempää kiinnostaa onko siinä tuo järjestelmä, ostaisin sen aivan muista syistä.
      
  • -totta puhut mutta en kyllä itse ylidramatisoisi tuota puuttumista. jos olisin menossa nyt ostamaan subarua, niin ei voisi vähempää kiinnostaa onko siinä tuo järjestelmä, ostaisin sen aivan muista syistä.

    Totta puhut. Menkääpäs kokeilemaan kumpi on helpompi ja hauskempia ajaa esim. soratiellä - ESC-etuveto, mikä puskiessaan hiljentää vauhtia vastoin kuskin haluja :sleepy: - vai AWD, jota voit itse kontrolloida kaasulla :grin:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 11.07.2007 klo 08:16]
      
  • Ja eikös siinä testissä sanottu, että neliveto ei millään muotoa korvaa ajonvakautusta. En nyt ihan kylä allekirjoita tuota....ei se kokonaan korvaa, mutta kyllä sillä selviä etuja on.

      
  • [quote title="10.07.2007 klo 16:04 petos kirjoitti"]
    -hyväkin auto on joskus pantava vaihtoon. elämäntilanteet muuttuu ihmisillä jne. itse vaihtelen autoja melko usein, ihan vaan huvin vuoksi ja halusta ajella välillä toisenlaisella.

    Tässä on minusta vähän ristiriitaa siihen, että Toyota-miehet (en tiedä sinusta) usein väittävät tekevänsä nimenomaan "järkivalintoja". Eihän auton jatkuvassa vaihtelussa mitään taloudellista järkeä ole vaikka kuinka olisi Toyota.

    -en valittakkaan volkkarin hinnasta, mutta ymmärrän niitä ketkä valittaa;

    Voisivat minusta valittaa samalla Toyotan hinnoistakin. Maksavat esim. Avensiksen dieseleistä jopa Accordiin verrattuna useamman tonnin ylihintaa. Puhumattakaan vertailusta korealaisiin.

    vastaavasti taas koreankopiolla ja toyotalla on mielestäni eroa, jos ei muuta niin ainakin imagollista.

    Eli se merkki ratkaisee.

    Minulle ei ole mitään eroa Toyotan, Hyundain, Kian tai Chevroletin merkillä. En maksaisi mitään minkään noiden merkistä. Jos vertaa millaisen auton saa esim. Sonatasta suhteessa porrasperä-Avensikseen, niin en miettisi hetkeäkään Hyundain valintaa.

    -totta puhut mutta en kyllä itse ylidramatisoisi tuota puuttumista. jos olisin menossa nyt ostamaan subarua, niin ei voisi vähempää kiinnostaa onko siinä tuo järjestelmä, ostaisin sen aivan muista syistä.

    Tässä nyt menee sekaisin ajamisen hauskuus ja "urheilullisuus" turvallisuuden kanssa. ESC vähentää tutkimusten mukaan vakavia onnettomuuksia 20-40%. Ei siinä ole poikkeuksia Subaruiden tai Audi Quattrojen kohdalla vaikka ne hyviä ajaa ovatkin. Ei turvatyynyjäkään jätetä asentamatta pidempinokkaisiin autoihin, vaikka ne selvästi turvallisempia ovatkin kuin pikkuautot.

    Minusta olisi liikenteessä liikkuessani mukavaa, että mahdollisimman monella vastaantulijalla on autossaan järjestelmä joka auttaa niitä ajamaan "tylsästi" omalla kaistallaan sen sijaan että seikkailevat "urheilullisesti" tai mahdollisessa äkkitilanteessa koko tien leveydeltä.

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 09:19 Ammattilainen kirjoitti
    Ja eikös siinä testissä sanottu, että neliveto ei millään muotoa korvaa ajonvakautusta.


    Niin, olisikin hauska tietää kumpi saisi TM:n parivertailussa Subaru Legacy vs. Peugeot 407 enemmän pisteitä ajettavuudesta. Toisessa kun on alusta kunnossa muttei ajonvakautusta ja toisesta ei voi/kannata ottaa vakautusta päältä pois milloinkaan koska alusta on suunniteltu niin kehnosti ettei auto tahdo pysyä soratiellä näpeissä ilman elektroniikkaa.

    "Subaru aiheutti väistössä eniten yllätyksellisiä tilanteita."

    Tuota manuaalivaihteista Legaa oli aikas mahdoton saada talvikelissä kitkarenkain tekemään mitään omituisia liikkeitä kun tyhjällä parkkipaikalla sitä kokeilin (yleisessä liikenteessä ei tulisi mieleenkään tehdä vastaavaa), joten en kertakaikkiaan tajua miten testaajat on siinä onnistuneet kesäkelissä.

    Muutamia ristiriitoja mitä testistä löysin nyt kun sen kunnolla ehdin lukemaan:

    "(Subarun) Ohjaustunto on haalea" maantiellä, mutta kaupunkiajossa: "Subarun ohjauksen vaste on tuhti, ja vaatii turhan paljon voimaa."

    "Yhdessä vertailun pisimmän jarrutusmatkan kanssa (44 metriä) saa Subaru ääritilanne-arvosanaksi seitsemän" - taulukossa:

    Koodi:
    Ford          40 m
    Honda, Toyota 42 m
    Subaru, VW 43 m
    Chrysler 44 m



    Talvirenkaiden hinnat paketti, kpl, koko

    Koodi:
    Chrysler:  2739€, 486,78€, 235/50R18
    Ford: 1348€, 267,18€, 215/55R16
    Honda: 2004€, 245,22€, 205/55R16
    Subaru: 2497€, 351,36€, 215/45R17
    Toyota: 1235€, 245,22€, 205/55R16
    VW: 1201€, 245,22€, 215/55R16


    Yhdenkään testaajan mieleen ei sitten tullut, että varmaan Kraisuun (Subaruun varmasti) saa myös saman koon renkaat/vanteet kuin muissakin oli. Ainakin Subarun ylläpitokulut putoaisivat pienemmäksi kuin Hondalla jos näin olisi toimittu. Mikään pakko ei ole ostaa noin järkyttävän hintaisia renkaita talveksi. Kukaan täysissä järjissään oleva ei varmasti hyväksyisi tuon hintaisia rengaspaketteja!

    VW:n renkaan hinta näyttää myös omituiselta. Koko on sama kuin Fordilla, mutta hinta ei...


    [p128194 muokkasi tätä viestiä 11.07.2007 klo 10:40]
      

  • Tässä nyt menee sekaisin ajamisen hauskuus ja "urheilullisuus" turvallisuuden kanssa. ESC vähentää tutkimusten mukaan vakavia onnettomuuksia 20-40%. Ei siinä ole poikkeuksia Subaruiden tai Audi Quattrojen kohdalla vaikka ne hyviä ajaa ovatkin. Ei turvatyynyjäkään jätetä asentamatta pidempinokkaisiin autoihin, vaikka ne selvästi turvallisempia ovatkin kuin pikkuautot.

    Minusta olisi liikenteessä liikkuessani mukavaa, että mahdollisimman monella vastaantulijalla on autossaan järjestelmä joka auttaa niitä ajamaan "tylsästi" omalla kaistallaan sen sijaan että seikkailevat "urheilullisesti" tai mahdollisessa äkkitilanteessa koko tien leveydeltä.


    Tottahan tuokin on, ja jokainen valitsee auton omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. Kyllähän toimiva ESC lisää kiistattomasti turvallisuutta oli vetotapa mikä tahansa, mutta ilmankin pärjää. Ja suurimmalla osalla vastaantulijoista ei tuota värkkiä ole.

    Itse olen vielä hiukan skeptinen tuon kaiken elektroniikan lisäämiseen autoissa - toiset valmistajat saavat ne toimimaan jatkuvasti hienosti, mutta toisilla on suuria vaikeuksiä säilyttää vaadittava laatutaso.

    En malta olla ottamatta esimerkkiä: otetaan esim. uusi Alfa-Romeo (mikä tahansa malli). Kuinka hieno auto onkaan, mutta ne italialaiset sähkötyöt - hmmmmm :wink: Kuinkahan toimii ESC muutaman vuoden päästä, kun tavalliset sähköliitoksetkin ovat aika amatöörimäisesti
    tehty ja kosteudelle alttiina. :confused:

      
  • Suosittelen esp:n epäilijöitä katsomaan tämän videon. https://www.youtube.com/watch?v=K3m24bjkfg0
    Videossa esiintyvä herrasmies on Tiff Needell, entinen kilpa-ajaja, joka on ajanut jopa formulaa. Ja joka on seurannut Fifth Gearia, tietää, että tämä mies todella osaa ajaa autoa paremmin kuin kukaan meistä, ja varmasti nauttii aktiivisesta ajamisesta ja sivuteillä pienessä luisussa kaasuttelusta. Mutta silti hän suosittelee esp:tä.

    Itse ajelin viime talvena rauhassa isoa tietä, joka oli mielestäni kohtuu hyvässä kunnossa, alla oli jatkuvalla nelivedolla varustettu henkilöauto, jossa on esp. Minulla oli yksi käsi ratissa, toinen lepäsi käsinojalla ja vakkari oli päällä. Vaikka itsekkin tykkään ajella ja nautiskella siitä, kyllä välillä ratin takanakin on mukava vähän rennommin olla. Tulin pieneen mutkaan ja yhtäkkiä tunsin kuinka perä lähti alta, mutta ennen kuin edes kerkesin reagoida, esp oli korjannut tilanteen ja auto jatkoi matkaansa ratin osoittamaan suuntaan, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Olisin varmasti liukunut kaiteeseen, tai vielä pahempaa, olisin voinut liukua kylki edellä vastaantulijaa päin, mutta onneksi vastaantulijoita ei ollut. Ja onneksi oli esp.

    Kyllä esp:tä ilman pärjää hyvinkin, pärjäähän ilman abs-jarruja tai turvatyynyjäkin, mutta kyllä silti haluat, että autossasi ne on? ABS-jarrujen edut on helppo todeta, esp:n ei ole. Esp on vähän kuin airbag, ei sitä normaalissa ajossa huomaa, ja saattaa ajatella, että onko siittä mitään etua. Lisäksi esp voi pilata sorateillä ja tyhjillä lumisilla parkkipaikoilla hulluttelun, mutta sitten, kun vähiten odotat, se voi pelastaa henkesi aivan kuten airbag.

    En itse ostaisi ikinä autoa, josta ei saa esp:tä kokonaan pois (esim. Mersut), koska haluan välillä rauhallisessa ja turvallisessa paikassa ajaa vähän luisussa, oppiihan siinä auton käyttäytymistäkin. Ja tykkään painaa kaasua itse ja vaihtaa vaihteita itse, ilman, että joku tietokone päättää kuinka paljon voin painaa kaasua jne. Mutta normaalissa ajossa esp:stä ei ole mitään haittaa, päinvastoin se tuo mielenrauhaa. Tuskin meistä kukaan ajaa aina kaksi kättä ratissa jännittyneenä, valmiina jos tulee joku tiukka tilanne. Se tilanne tulee juuri silloin, kun sitä vähiten odottaa, ja tällöin esp on korvaamaton apuväline, oli auton vetotapa kuinka hieno tahansa.

      
  • Hyvä pointti tuo renkaiden koko. Talveksi ei kannata 17-tuumaisia ostella. Uskoisin etä pienempikin rengaskoko on tarjolla Subaruunkin.

    Ja en itse ymmärrä alkuunkaan, että mitä hyötyä on laittaa noita rengas- ja vannehintoja merkkiliikkeestä kysyttynä lehtien sivuille, ja jakaa niistä vielä pisteitä.

    Voin kokemuksesta sanoa, että jos esim. Subaruun laittaa 16-tuumaiset talvirenkaat alle, niin aluvanteilla tuon paketin hinnaksi jää alle tonni, ei suinkaan yli kahta ja puolta tuhatta euroa. Sen verran monet ns. ei-merkkialut on tullut autojen alla vedeltyä, että tietää niidenkin olevan laadultaan kestäviä.

    Tietysti jos ei välitä rahasta ollenkaan ja sanoo vaan automyyjälle että kaksilla renkailla ja kaksilla aluilla, niin kyllä ne pistää hinnan viimeisen päälle...hölmöt maksaa.

      
  • Jeps, olin juuri aikeissa itsekin mainita vielä nuon kahden puolen tonnin rengassarjan. Testi antoi aivan turhaan kuvan, että Subarun ylläpitäminen olisi jotenkin järkyttävän kallista. Omasta mielestäni auto on pitkällä tähtäimellä kohtuullisen edullinen. Ei niin edullinen kuin Toyota mutta halvempi kuin muutama Eurooppalainen merkki. Etenkin kun hankintahinta on nykyään kohtuullinen.

    Kuluja arvioidessa huomioin myös arvonalenemisen, jolla on merkitystä etenkin jos väliraha rahoitetaan lainarahalla (esim. 5v laina-aika ja siirrät lainapääoman seuraavaan autoon). Ford Mondeo on tässä suhteessa kallis auto. Testissä myös ollut Sebring voi tulla kalliiksi pitkällä tähtäimellä. Täysi arvoitus koko auto. Ainakin vanhakorinen malli pitää arvonsa huonosti.

    Subarun eduksi lasken myös käyttöarvon (tilat, vetokyky ym.) joka voi tehdä siitä pidemmän hankinnan ja siten säästää siinä kalleimassa eli auton vaihdossa. Näin etenkin STW:n kohdalla, johon olen erittäin tyytyväinen.


      
  • Olen sitä mieltä, että tuo TM-vertailu oli amatöörimäisesti tehty ja asialla lienee olleet jotkut kesähemmot. :sunglasses:

    Kyllä ne xenon -umpiot ja alkup.aluvanteet maksaa autoon kuin autoon aivan maltaita, mutta kuka niitä käskee ostamaan lisävarusteena. Se, että Legacyssä on jo hinnat alkaen mallista lähtien vakiona 17" aluvanteet ja bi-xenonit ei ole mielestäni rangaistava asia. Sitäpaitsi ainakin Outbackissä on myös vararenkaassa vastaava 17" aluvanne vakiona ! :smile:


    Miksei Subaru saanut etua siitä, että siinä on alennusvaihde ?
    Sitä ei etuvetoisissa ole. Millä konstilla irrottelet Mondeosi, mökkitien savesta tai hangesta ? No naapurin isännän traktorilla tietysti. :grin:

    Ja mikä ihmeen tarve TM:llä on saada uusi Mondeo joka lehden kanteen ? No suuri yleisö juoksee näiden otsikoiden perässä ja ostaa näitä - sama iltapäivälehtien kanssa on myös. Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä. :tongue:

    ps. Mun TM -kestotilaus muuten loppuu sitten tämän laskutusjakson jälkeen. Ei huvita lukea autovertailuja lehdestä, joka testaa myös kaikenmaailman vispilöitä ja mikrouuneja. Joku roti pitää olla. :smile:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 11.07.2007 klo 14:15]
      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 10:23 CARSON kirjoitti
    En malta olla ottamatta esimerkkiä: otetaan esim. uusi Alfa-Romeo (mikä tahansa malli). Kuinka hieno auto onkaan, mutta ne italialaiset sähkötyöt - hmmmmm :wink: Kuinkahan toimii ESC muutaman vuoden päästä, kun tavalliset sähköliitoksetkin ovat aika amatöörimäisesti
    tehty ja kosteudelle alttiina. :confused:


    En malta olla mainitsematta, että ainakin omassa Cromassani "sähkötyöt" koostuvat aivan samannäköisistä alihankkijoiden toimittamista komponenteista ja niiden välisistä liittimistä kuin missä tahansa muussakin autossa. Outoa olisi, jos konsernin kalliimmassa tuotteessa asiat olisi toteutettu jotenkin tarkoituksella leväperäisesti. Sitähän amatöörimäisten liitosten värkkäys massatuotantoon tarkoitettujen liitinten sijasta merkitsisi ja olisipa vielä kalliimpaakin. Tekeekö Alfa ESC:n toimittajalle tilauksen spesifikaatiolla "jättäkää johdonpään paljaiksi, meidän pojat laittaa abikot itse"?

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 10:23 CARSON kirjoitti


    En malta olla ottamatta esimerkkiä: otetaan esim. uusi Alfa-Romeo (mikä tahansa malli). Kuinka hieno auto onkaan, mutta ne italialaiset sähkötyöt - hmmmmm :wink: Kuinkahan toimii ESC muutaman vuoden päästä, kun tavalliset sähköliitoksetkin ovat aika amatöörimäisesti
    tehty ja kosteudelle alttiina. :confused:


    jos nyt kuitenkin malttaisit, kun tuo on täyttä paskaa...

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:14 nimim Erkki kirjoitti
    Lainaus:
    11.07.2007 klo 10:23 CARSON kirjoitti
    En malta olla ottamatta esimerkkiä: otetaan esim. uusi Alfa-Romeo (mikä tahansa malli). Kuinka hieno auto onkaan, mutta ne italialaiset sähkötyöt - hmmmmm :wink: Kuinkahan toimii ESC muutaman vuoden päästä, kun tavalliset sähköliitoksetkin ovat aika amatöörimäisesti
    tehty ja kosteudelle alttiina. :confused:


    En malta olla mainitsematta, että ainakin omassa Cromassani "sähkötyöt" koostuvat aivan samannäköisistä alihankkijoiden toimittamista komponenteista ja niiden välisistä liittimistä kuin missä tahansa muussakin autossa. Outoa olisi, jos konsernin kalliimmassa tuotteessa asiat olisi toteutettu jotenkin tarkoituksella leväperäisesti. Sitähän amatöörimäisten liitosten värkkäys massatuotantoon tarkoitettujen liitinten sijasta merkitsisi ja olisipa vielä kalliimpaakin. Tekeekö Alfa ESC:n toimittajalle tilauksen spesifikaatiolla "jättäkää johdonpään paljaiksi, meidän pojat laittaa abikot itse"?


    Joo ja näissä komponenteissa lukee Magneti Marelli - Made In Italy.
    Taattua laatua, jota yhä useampi autonvalmistaja käyttää alihankinnoissaan - valitettavasti. :ashamed:

    Onneksi missään ei taida enää lukea Lucas - Made in UK - ne ajat on onneksi kaukana takanapäin. :cry:

    Itsekin pari italiaanoa omistaneena niin usko pois näissä on eroja - niinkuin on nelivedoissa ja vaikka missä. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:20 CARSON kirjoitti
    [

    Joo ja näissä komponenteissa lukee Magneti Marelli - Made In Italy.
    Taattua laatua, jota yhä useampi autonvalmistaja käyttää alihankinnoissaan - valitettavasti. :ashamed:



    no parempi sekin kuin niissä lukisi Bosch made in Germany, taattua sekundaa

      
  • Tässä tätä korutonta Magneetti Marelli historiaa - jo vuodesta ?

    Varoitusvalovikoja.
    Ajonestolaitteen vikoja.
    Sytytyselektroniikkavikoja.
    Sähköikkunat ja keskuslukitus reistailevat.
    Takavalovikoja.
    Kojelaudan varoitusvalot reistailevat.
    Ajovalovikoja.
    Kojelaudassa esiintyy sähkövikoja. Varoitusvalot reistailevat.
    Sähköikkunat ja keskuslukitus reistailevat.
    Vilkkuvalojen relevikoja.
    Ajovalojen heijastimiin kerääntyy kosteutta, heijastimet syöpyvät.
    Ajovalojen korkeudensäätö epäkunnossa.
    Moottorinohjauselektroniikan vikoja bensiinimoottoreissa vuosimallissa 1999 ja dieselmoottoreissa 1999-2003.
    Äänimerkki ei toimi.
    Tuulilasin pesin on epäkunnossa.
    Ajovalojen korkeussäätö ei toimi.
    Vikoja sähkötoimisissa lasinnostimissa.
    Kojelaudan varoitusvalot reistailevat.
    Lämmityslaitteen vaijerit juuttuvat ja irtoavat.
    Vikoja ajovaloautomatiikassa, kaapelit alimitoitetut.
    Ovien lukot reistailevat
    Laturivikoja.
    Akkuvikoja.
    Sytytyselektroniikkavikoja.
    Ajonestolaitteen vikoja.
    Polttoaineen suihkutuslaitteiston vikoja.
    Polttoainepumppuvikoja. Sulake palaa.
    Kojetaulussa oleva vikakontrollinäyttö reistailee.
    Keskuslukitus reistailee.
    Moottorinohjausyksikön vikoja.
    Sytytystulpat kostuvat.
    Sytytyspuolavikoja.
    Airbag-varoitusvalovikoja.
    Varoitusvalot reistailevat pakkasella.
    Ovien lukot jäätyvät pakkasella.
    Sähkötoimiset lasinnostimet reistailevat.

    Ja kysymys kuuluu: Ostaisitko tältä valmistajalta vaikkapa ESC:n ?
    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:08 CARSON kirjoitti

    ...Ja mikä ihmeen tarve TM:llä on saada uusi Mondeo joka lehden kanteen ? No suuri yleisö juoksee näiden otsikoiden perässä ja ostaa näitä - sama iltapäivälehtien kanssa on myös. Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä. :tongue:



    Tämä ei nyt välttämättä johdu Mondeosta, vaan siitä, että kun paljon myyty malli uudistuu, sitä verrataan "vanhoihin" malleihin. Näin tapahtui kun Mazda 6, Avensis, Colf tai Corolla jne. uudistui.

    "Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä.", kerro nyt lisää kun tiedät, jo noin paljon autosta jota on myyty kuukauden verran. Onko ovet ruostunut? Vetarit kulunut? Onko korjaamoille palkattu lisää väkeä ?
    :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 12:45 jjj1 kirjoitti
    Jeps, olin juuri aikeissa itsekin mainita vielä nuon kahden puolen tonnin rengassarjan. Testi antoi aivan turhaan kuvan, että Subarun ylläpitäminen olisi jotenkin järkyttävän kallista. Omasta mielestäni auto on pitkällä tähtäimellä kohtuullisen edullinen. Ei niin edullinen kuin Toyota mutta halvempi kuin muutama Eurooppalainen merkki. Etenkin kun hankintahinta on nykyään kohtuullinen.

    Kuluja arvioidessa huomioin myös arvonalenemisen, jolla on merkitystä etenkin jos väliraha rahoitetaan lainarahalla (esim. 5v laina-aika ja siirrät lainapääoman seuraavaan autoon). Ford Mondeo on tässä suhteessa kallis auto. Testissä myös ollut Sebring voi tulla kalliiksi pitkällä tähtäimellä. Täysi arvoitus koko auto. Ainakin vanhakorinen malli pitää arvonsa huonosti.

    Subarun eduksi lasken myös käyttöarvon (tilat, vetokyky ym.) joka voi tehdä siitä pidemmän hankinnan ja siten säästää siinä kalleimassa eli auton vaihdossa. Näin etenkin STW:n kohdalla, johon olen erittäin tyytyväinen.



    On oikeastaan väärin sanoa että Mondeo on kulujen suhteen kallis auto, koska sen arvonalenemasta ei voi vielä kukaan sanoa mitään varmaa. Se riippuu niin monesta tekijästä.

    Entisen mallin hintaa tiputtivat muutamat täysin typerät tyyppiviat sekä se, että sitä myytiin niinkin paljon työsuhdeautoksi ja varsinkin noita suht heikosti varusteltuja "neekeriversioita" on niin paljon tarjolla.

    Uusi malli on tässä suhteessa eri maata, mutta aika näyttää miten se kestää ja säilyy.

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:55 Peri Arvo kirjoitti
    Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:08 CARSON kirjoitti

    ...Ja mikä ihmeen tarve TM:llä on saada uusi Mondeo joka lehden kanteen ? No suuri yleisö juoksee näiden otsikoiden perässä ja ostaa näitä - sama iltapäivälehtien kanssa on myös. Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä. :tongue:



    Tämä ei nyt välttämättä johdu Mondeosta, vaan siitä, että kun paljon myyty malli uudistuu, sitä verrataan "vanhoihin" malleihin. Näin tapahtui kun Mazda 6, Avensis, Colf tai Corolla jne. uudistui.

    "Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä.", kerro nyt lisää kun tiedät, jo noin paljon autosta jota on myyty kuukauden verran. Onko ovet ruostunut? Vetarit kulunut? Onko korjaamoille palkattu lisää väkeä ?
    :open_mouth:


    Eiköhän vanhoilla korjaamoporukoilla pärjätä. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin ne vetarit kuluu ja ovet ruostuu - ei ne edellisetkään Focukset ja Mondeot siis ihan viattomia pelejä ole olleet ja tuskin on tämä uusikaan vaikka onkin nyt kaunis katsella ja ihka uusi.
    :sleepy:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 11.07.2007 klo 15:15]
      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 15:11 CARSON kirjoitti
    Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:55 Peri Arvo kirjoitti
    Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:08 CARSON kirjoitti

    ...Ja mikä ihmeen tarve TM:llä on saada uusi Mondeo joka lehden kanteen ? No suuri yleisö juoksee näiden otsikoiden perässä ja ostaa näitä - sama iltapäivälehtien kanssa on myös. Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä. :tongue:



    Tämä ei nyt välttämättä johdu Mondeosta, vaan siitä, että kun paljon myyty malli uudistuu, sitä verrataan "vanhoihin" malleihin. Näin tapahtui kun Mazda 6, Avensis, Colf tai Corolla jne. uudistui.

    "Saavatpahan Voortin korjaamot taas töitä.", kerro nyt lisää kun tiedät, jo noin paljon autosta jota on myyty kuukauden verran. Onko ovet ruostunut? Vetarit kulunut? Onko korjaamoille palkattu lisää väkeä ?
    :open_mouth:



    Eiköhän vanhoilla korjaamoporukoilla pärjätä. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin ne vetarit kuluu ja ovet ruostuu - ei ne edellisetkään Focukset ja Mondeot siis ihan viattomia pelejä ole olleet ja tuskin on tämä uusikaan vaikka onkin nyt kaunis katsella ja ihka uusi.
    :sleepy:


    Kannattaisi ehkä nyt kuitenkin odotella vähän aikaa, kun automalli on kuitenkin kokonaan uusi. Toki vanhoja voi muistella, ei siinä mitään.

    Näitä automalleja, jotka eivät ole"ihan viattomia pelejä" taitaa löytyä aika monelta valmistajalta nykyään, ainoastaan yksi poikkeus taitaa olla, nimittäin Subaru :smile:

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:08 CARSON kirjoitti
    Miksei Subaru saanut etua siitä, että siinä on alennusvaihde ?
    Sitä ei etuvetoisissa ole. Millä konstilla irrottelet Mondeosi, mökkitien savesta tai hangesta ? No naapurin isännän traktorilla tietysti. :grin:


    Kaksi edellistä autoa oli Mondeoita ja niillä kyllä käytiin mökillä ympäri vuoden, eikä kertaakaan tarvinnut irroitella, aina tulivat itsestään. Ja yhtä hyvin voidaan kysyä, miksi Passatti ei saanut etua siittä, että siinä on kuljettajan ovessa sateenvarjoteline oikein omalla "viemärillä"? Vastaus: Koska harva sitä tarvitsee. Sama pätee alennusvaihteistoon, ei sitä tarvitse supermarketissa käymiseen tai lasten päiväkotiin viemiseen. Ja ne jotka tarvitsevat alennusvaihteistoa, hankkivat sitten maasturin tai Subarun. Sanon vielä kerran tämän, tässä testattiin isoja perheautoja ja sitä kuinka niillä selviää arjen liikkumistarpeista, ei sitä, mikä on paras vetoauto, tai millä pääsee pisimmälle mutaisella mökkitiellä. Senhän vertailun voittaisi Land Rover Defender. Käsittääkseni alennusvaihteistosta on normaalissa ajossa vain haittaa, lisääntyneen painon ja kulutuksen takia.

    Alfa Romeota en menisi tuomitsemaan vanhojen mallien perusteella, uskon ja toivon, että kehitystä on tapahtunut. Ja jos ei ole tapahtunut, niin viiden vuoden takuu varmastikkin lohduttaa. Sama pätee uuteen Mondeoon, ei sen luotettavuudesta voi vielä sanoa mitään.

    Ja vielä tuohon rengasasiaan sen verran, että ostin viime talvena talvirengassarjan aluvanteilla ja hyvillä michelinin kumeilla hitusen alle 900eurolla. Koko oli 205/55r16, joka sopisi esim. vertailun subaruun hyvin talveksi alle.

      
  • Ihan oikein kannattaa odotella.No mulla on 2002 mallia oleva Mondeo,käynyt varmaan sitten hyvä säkä kun ei näy vieläkään ruostetta ja joka päivä liikenteessä.Ei ole ollut teknisiäkään ongelmia.
    Ruostuu ne muutkin mallit,jos pitää tarpeeksi pitkään. :smile:

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 14:08 CARSON kirjoitti
    Olen sitä mieltä, että tuo TM-vertailu oli amatöörimäisesti tehty ja asialla lienee olleet jotkut kesähemmot. :sunglasses:

    Miksei Subaru saanut etua siitä, että siinä on alennusvaihde ?


    Oli siinä testissä jokunen vanha partakin mukana, mutta kun vertaa esim. numeron 1/06 farkkuvertailuun jossa tuota rengasasiaakin on pohdittu oikein urakalla niin huomaa kuinka köykäinen tämä uusi juttu olikaan. Huvittavaa tässä on tietysti se, että Passat voitti tuossa vertailussa selvin numeroin Audin, BMW:n, Saabin ja Volvon muttei nyt pärjännyt itseään reilusti halvemmille autoille... :sunglasses:

    Alennusvaihteet on vain farmarimallin Subaruissa jos olen oikein ymmärtänyt. Sinänsä korpeaa kyllä, että sen parhaasta varusteesta (neliveto) tekemällä tehtiin negatiivinen asia ja siitä jaettiin pelkkiä miinuspisteitä (kulutus, kiihtyvyys, kaupunkiajo).

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 17:29 p128194 kirjoitti
    Sinänsä korpeaa kyllä, että sen parhaasta varusteesta (neliveto) tekemällä tehtiin negatiivinen asia ja siitä jaettiin pelkkiä miinuspisteitä (kulutus, kiihtyvyys, kaupunkiajo).

    Miten tuollaisesta nestefysiikkaan (viskositeettiin) perustuvasta huoltovapaasta ratkaisusta voitaisiin näissä olosuhteissa keksiä mitään puutteita, kun koko systeemi ei näissä olosuhteissa edes aktivoitdu? Tietysti alennusvaihteen kera lisäpainoa tulee, mutta vähemmän kuin yhdenkin ylimääräisenä kuormana olevan suomalaisen läskiperseen.

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 17:29 p128194 kirjoitti

    Oli siinä testissä jokunen vanha partakin mukana, mutta kun vertaa esim. numeron 1/06 farkkuvertailuun jossa tuota rengasasiaakin on pohdittu oikein urakalla niin huomaa kuinka köykäinen tämä uusi juttu olikaan. Huvittavaa tässä on tietysti se, että Passat voitti tuossa vertailussa selvin numeroin Audin, BMW:n, Saabin ja Volvon muttei nyt pärjännyt itseään reilusti halvemmille autoille... :sunglasses:


    Ei kai tuossa mitään ristiriitaista tai huvittavaa ole, että Passat voitti pikku-premiumit farmari-vertailussa ja sitä paitsi Passathan voitti tuon oman luokkansakin testin yhdessä Avensiksen kanssa. Eihän noissa premium-merkkien pienemmissä malleissa ole mitään kovin ihmeellistä ja parhaat isommat perheautot tarjoaa aivan saman veroisia ominaisuuksia ja paljon enemmän tilaa selvästi halvemmalla hinnalla. Sitä paitsi Passathan on muutenkin kuin Audi A4 isommassa koossa, vaikka Audi on vaan hieman tyylikkäämmin kuorrutettu, joten miksei se Audia voittaisi testeissä isompien tilojensa takia. Jos VAG-konsernin tuotteista haluaa premiumia, niin on hankittava vähintään Audi A6, halvemmat on enemmän tai vähemmän "kansanautoja" eri kuorrutuksilla.

      
  • Lainaus:
    11.07.2007 klo 18:11 BlueCar kirjoitti
    Lainaus:
    11.07.2007 klo 17:29 p128194 kirjoitti

    Oli siinä testissä jokunen vanha partakin mukana, mutta kun vertaa esim. numeron 1/06 farkkuvertailuun jossa tuota rengasasiaakin on pohdittu oikein urakalla niin huomaa kuinka köykäinen tämä uusi juttu olikaan. Huvittavaa tässä on tietysti se, että Passat voitti tuossa vertailussa selvin numeroin Audin, BMW:n, Saabin ja Volvon muttei nyt pärjännyt itseään reilusti halvemmille autoille... :sunglasses:



    Ei kai tuossa mitään ristiriitaista tai huvittavaa ole, että Passat voitti pikku-premiumit farmari-vertailussa ja sitä paitsi Passathan voitti tuon oman luokkansakin testin yhdessä Avensiksen kanssa. Eihän noissa premium-merkkien pienemmissä malleissa ole mitään kovin ihmeellistä ja parhaat isommat perheautot tarjoaa aivan saman veroisia ominaisuuksia ja paljon enemmän tilaa selvästi halvemmalla hinnalla. Sitä paitsi Passathan on muutenkin kuin Audi A4 isommassa koossa, vaikka Audi on vaan hieman tyylikkäämmin kuorrutettu, joten miksei se Audia voittaisi testeissä isompien tilojensa takia. Jos VAG-konsernin tuotteista haluaa premiumia, niin on hankittava vähintään Audi A6, halvemmat on enemmän tai vähemmän "kansanautoja" eri kuorrutuksilla.



    Nykyinen Passat ja A4 ovat kyllä aikalailla eri autoja, toisin kuin ed. mallin passat ja A4.

      
  • Onneksi me kuluttajat olemme yhtä viisaita kuin testaajat , kun ymmärrämme ostaa eniten Avensis autoja.

      
  • Olen edelleen sitä mieltä, että hätäisten huitaistu vertailu. Mondeo on sen verran myyty (ja kaiketi myös ostettu) auto, että siitä piti saada juttua mahdollisimman paljon ennen kesälomakautta ja ennen muita autolehtiä - eli kiire tuli testaajilla ja pari amatööriäkin piti ottaa mukaan ennakkoasenteineen.

    TM yrittää olla liian laaja-alainen lehti - testataan vertaillaan kaikkea maan ja taivaan välillä - vispilöistä autoihin - ja näitä lapsuksia tulee aina joskus. :smile:

    Avensiksesta sen verran - yhden sellaisen omistaneena - laatutaso englantilaiseksi kokoonpanotyöksi hämmästyttävän hyvää, ja laatua pidetään yllä myös ns. ylimääräisillä tehtaan ohjaamilla huoltotoimilla - pari kertaa kävi autoa huollosta hakiessa tapaus, että oli vaihdettu osia ilman ilmoitusta - mm. etuovien tiivisteet, jarrulevyt ja -satulat jne. Hyvähän se, että pitävät huolta ja saa uutta osaa, mutta voisi siitä kysyä etukäteen. :sunglasses:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 12.07.2007 klo 08:36]
      
  • .... ei sitä, mikä on paras vetoauto, tai millä pääsee pisimmälle mutaisella mökkitiellä. Senhän vertailun voittaisi Land Rover Defender. Käsittääkseni alennusvaihteistosta on normaalissa ajossa vain haittaa, lisääntyneen painon ja kulutuksen takia.

    ks. tämä vertailu:

    http://www.subaru.de/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf

    :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit