Polo 1.2 TSI on jo ehtinyt olemaan vertailussa. Vertailu taisi olla autobildin suomipainoksessa. Harvoin näkee samanlaista teknistä ylivoimaa. Polon moottori tarjosi selvästi vertailun parhaan suorituskyvyn ollen kuitenkin 20-30 prosenttia vertailun muita autoja taloudellisempi. Näillä näytöillä voisi näittää, että luokkaan on saatu uusi mittatikku. Muilla valmistajilla on paljon kirittävää.
Polo on kieltämättä ensimmäinen suht modernin näköinen perusauto VW:ltä aikoihin. Vielä kun VW saisi laadun kuntoon, niin sitten se alkaisi olla vakavasti otettava vaihtoehto. Muutama viikko sitten Hesarissa julkaistu Jenkeissä tehty laatututkimus oli aika karua luettavaa VW-konsernin kannalta. Konsernin merkit sijoittuivat tasaisesti 20:n kieppeille eli surkeasti. Siinä ei paljon tekninen ylivoima auta, jos laatu on kakkosluokkaa. Toivottavasti myös se alkaa olla kunnossa näissä uusissa malleissa.
GTÜ-katsastustilastossa (2009) edellisen sukupolven VW Polo oli pikkuautoissa 14. paras. 4-5-vuotiaissa Poloissa oli 29,1 vikaa 100 autoa kohden. Tilaston kärjessä olivat Mazda2, Ford Fiesta, Audi A2, Honda Jazz, Nissan Note ja Toyota Yaris. Näillä vikaindeksi oli 15,7-19,1 välillä. Tässä tilastossa jopa Skoda Fabia (9.) ja Seat Ibiza olivat (11.) oli parempia.
Pienemmän keskiluokan autoissa VW Golf V/Plus oli jo 4. paras (13,2), edellään vain Toyota Prius, Mazda 3 ja BMW 1-sarja. Edellisen sukupolven Golf sen sijaan oli vasta 18. paras 36,6 vikaindeksillä. Ilmeisesti Volkkarin laatu on ainakin Golfin osalta parantunut. Ehkä myös Polon?
ADAC-tiepalvelutilastossa (2008) VW Polo oli pikkuautoissa 7. paras. Edellä A2, Toyota Aygo, Fiat Panda, BMW Mini, Peugeot 107 ja Nissan Note. Esim. Yaris vasta 15. paras.
Ruotsin katsastustilastossa (2008) VW Polo on 3-vuotiaissa vuosimallin 2005 autoissa 66. paras 184 autosta. Hylkäysprosentti oli 2 %. Tilaston viimeiset olivat Renault Espace ja Renault Trafic, joiden hylkäysprosentit olivat 30 ja 32. Yli 10 % pääsi lähinnä ranskalaisia autoja. 8-vuotiaissa vuosimallin 2000 autoissa VW Polo oli vasta 89., hylkäysprosentilla 14 %.
Suomen katsastustilastossa (2008) VW Polon hylkäysprosentti oli 3-vuotiaissa, 2005 käyttöönotetuissa autoissa 3,3 %. Parhaat olivat Mazda3 (1,3 %), VW Golf (1,9 %) ja Toyota Yaris (2,1 %). Häntäpäässä lähinnä ranskalaisia autoja (Laguna, 407, 206, 307, Megane), Opel Vectra ja Nissan Primera. 8-vuotiaissa erottuvat selvästi Toyota Corolla, Avensis ja Yaris edukseen.
ADAC:in tyytyväisyyskyselyssä VW ei pärjännyt. Ilmeisesti laatu ei saksalaisten kuluttajien mielestä vastannut mielikuvaa. Kärjessä olivat Lexus, Jaguar, Subaru, Porsche, Honda, Dacia ja Volvo. VW oli vasta 25. (36 merkistä.
USA:ssa Consumer Reports -lehden laatuvertailussa 7 ensimmäistä sijaa veivät japanilaiset autot. VW oli 33 autosta 21. Tosin Poloa tai Golfia ei taida siellä myydä. Yllätys oli myös, että Mersu oli 23., Audi 24. ja BMW 26. Nämähän on eurooppalaisissa tutkimuksissa usein kärkipäässä.
En kiellä etteikö uusi Polo näytä hyvältä. Vanhemmissa Poloissa ruosteenesto oli melko onnetonta..
...
Itse olen kuullut muutamia huhuja melko ilkeistäkin vaivoista koskien TSI kaksoisahdettua tekniikkaa.. osa on täyttä huhua mutta yhden onnettoman tarinan tiedän olevan totta..
...
Hyvältä Polo tosiaan näyttää mutta varustelemalla Polon saa kyllä hinnoiteltua ulos kuvioista todella helposti.. En oikein ymmärrä volkswagenin varustehinnoittelua..
Ruosteeneston suhteen en usko Polon luokassaan häpeävän lainkaan, uudemmat Volkkarin tuotteet on kauttaaltaan ruosteenestossa sieltä kärkipäästä.
Koneiden luotettavuutta on vaikea arvioida kun kyseessä on vielä uusi moottori. Suurin osa TSI-koneista ei ole kaksoisahdettuja. Kaksoisahdettuja ovat 110 kw ja 118 kw koneet. TSI-sarjan miedommin viritetyt koneet tuskin ovat kovin vikaherkkiä ainakaan lukuarvojen perusteella, nykydieseleissä ahtimet ja muu tekniikka on paljon kovemmalla rasituksella eikä niissäkään juuri vikoja ole. Taloudellisuus etenkin suhteutettuna käytännön ajo-ominaisuuksiin on kuitenkin perus-TSI:ssäkin tasolla jota ei juuri kilpailijoista löydy. Polo on testien perusteella tässä omassa sarjassaan. Oletan että muut valmistajat tulevat tässä perässä, ja jatkossa näissä autoissa nähdään enimmäkseen pienikokoisia ahdettuja moottoreita.
Varusteluhinnoittelu ja varusteiden saatavuus pikkuautoissa on mielenkiintoista. Varusteita enemmän arvostavan kannattaa siirtyä suosiolla Golf-luokan varsin edullisiin perusmalleihin, joissa iso osa pikkuautojen lisävarusteista on jo vakiona. Volkkarilla on joitakin melko kalliita varusteita, mutta toisaalta autoissa on kohtuullinen perusvarustus etenkin turvallisuuden osalta. Joitakin olennaisia lisävarusteitakin saa melko edullisesti. Esim. Poloon vakionopeudensäädin alkaen noin 270 euroa ei ole minusta paha hinta.
Sääli, ettei euroopassa juurikaan kaupata pienempiä sedaneita. Onko tämä salaliitto kasvattaa keskikokoisten ja kalliimpien autojen myyntiä, kun pienet ja halvat näyttää kaikki munan muotoisilta ostoskasseilta?
Polon hinnasto oli uudistunut 2. helmikuuta 2010. Hinnastoon oli ilmestynyt uusia moottori/varustevaihtoehtoja:
- 1.2 TSI on nyt saatavana myös DSG:llä ja Highline varustelulla (6-vaih. manuaalin ja Comfortlinen lisäksi). Hinnat ovat hieman edullisemmat kuin 1.6 TDI:n (90 hv).
- 1.4 Trendlinea ei saa enää.
- 1.2 TDI BlueMotion (75 hv) saatavana 2/4-ov manuaalina. 3,4 l/100km Hinta suunnilleen 1.2 TSI Comfortlinen tasolla.
- 1.6 TDI BlueMotion (90 hv, Comfortline, manuaali) on saatavana. 3,7 l/100km. Samalla vanha 1.6 TDI 90 hv Comfortline manuaali on poistunut.
Highline varustelun saa edelleen vain DSG:n kanssa. Ja BlueMotionin saa vain manuaali + diesel yhdistelmillä. En huomannut muutoksia lisävarusteissa.
Hinnat ovat nousseet selvästi edellisestä hinnastosta. Esim. 1.2 Trendline (2-ov alkaen malli) maksaa nyt 498 euroa enemmän. 1.6 TDI BlueMotion 2-ov on 487e kallimpi kuin aiempi ei-BlueMotion, vaikka co2 päästöt ovat pienentyneet. Kallein Polo eli 1.6 TDI DSG Highline maksaa nyt 442 euroa enemmmän kuin aiemmin. Olisikohan mahdollista että Polon hintaa haluttiin nostaa koska Audi A1 on tulossa ja haluttiin saada sen hinta kalliimmaksi?
Uudessa TM:ssä (4/10) VW Polo 1.2 TSI M6 Comfortline pärjäsi hyvin Talviautovertailussa. Auto sai 8,4 pistettä, kun parhaat saivat 8,5 pistettä. Kehuttiin erityisesti talviajoa maantiellä ja hallittavuutta (10/10). Hyvät pisteet tulivat myös kylmäpäästöistä ja sähkölämmittimestä (9/10). Heikoimmiksi arvosteltiin valot/näkeminen ja lämmityslaite (7/10). Tosin jutussa veikkailtiin, että ksenonit tulisivat Poloon kesällä.
Sen sain selvää jutusta, että DSG tulee vain 1.4 litran vaparin ja 1.6 TDI:n (90 hv) kanssa. Ei nelivetoa. Ilmeisesti Saksassa tulee liikkeisiin toukokuun lopulla.
happohuilta voi varmaan tilata esitteitä, ja varata koeajoja volkkari-tuotteisiin?
Ja mitä mieltä olit itse Polosta tai Cross Polosta? Ulkonäkö, koko, verrattuna muihin, omia kokemuksia? Tai mitä mieltä että hinnat nousivat jopa 500 euroa helmikuussa.
No, ehkä kerrot muutaman vuoden päästä kun saat ajokortin.
No lähinnä nyt kyse taisi olla pienestä kettuilusta. Happohuin viestit kun tuppaa olemaan tuollaisia mainospätkiä ilman minkäänlaisia omia mielipiteitä. Mutta jokainen tyylillään.
Polo 1.2 TSI on jo ehtinyt olemaan vertailussa. Vertailu taisi olla autobildin suomipainoksessa. Harvoin näkee samanlaista teknistä ylivoimaa. Polon moottori tarjosi selvästi vertailun parhaan suorituskyvyn ollen kuitenkin 20-30 prosenttia vertailun muita autoja taloudellisempi. Näillä näytöillä voisi näittää, että luokkaan on saatu uusi mittatikku. Muilla valmistajilla on paljon kirittävää.
Polo on kieltämättä ensimmäinen suht modernin näköinen perusauto VW:ltä aikoihin. Vielä kun VW saisi laadun kuntoon, niin sitten se alkaisi olla vakavasti otettava vaihtoehto. Muutama viikko sitten Hesarissa julkaistu Jenkeissä tehty laatututkimus oli aika karua luettavaa VW-konsernin kannalta. Konsernin merkit sijoittuivat tasaisesti 20:n kieppeille eli surkeasti. Siinä ei paljon tekninen ylivoima auta, jos laatu on kakkosluokkaa. Toivottavasti myös se alkaa olla kunnossa näissä uusissa malleissa.
GTÜ-katsastustilastossa (2009) edellisen sukupolven VW Polo oli pikkuautoissa 14. paras. 4-5-vuotiaissa Poloissa oli 29,1 vikaa 100 autoa kohden. Tilaston kärjessä olivat Mazda2, Ford Fiesta, Audi A2, Honda Jazz, Nissan Note ja Toyota Yaris. Näillä vikaindeksi oli 15,7-19,1 välillä. Tässä tilastossa jopa Skoda Fabia (9.) ja Seat Ibiza olivat (11.) oli parempia.
Pienemmän keskiluokan autoissa VW Golf V/Plus oli jo 4. paras (13,2), edellään vain Toyota Prius, Mazda 3 ja BMW 1-sarja. Edellisen sukupolven Golf sen sijaan oli vasta 18. paras 36,6 vikaindeksillä. Ilmeisesti Volkkarin laatu on ainakin Golfin osalta parantunut. Ehkä myös Polon?
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135251080671.jpeg
ADAC-tiepalvelutilastossa (2008) VW Polo oli pikkuautoissa 7. paras. Edellä A2, Toyota Aygo, Fiat Panda, BMW Mini, Peugeot 107 ja Nissan Note. Esim. Yaris vasta 15. paras.
http://www.hs.fi/grafiikka/1135245442806
Ruotsin katsastustilastossa (2008) VW Polo on 3-vuotiaissa vuosimallin 2005 autoissa 66. paras 184 autosta. Hylkäysprosentti oli 2 %. Tilaston viimeiset olivat Renault Espace ja Renault Trafic, joiden hylkäysprosentit olivat 30 ja 32. Yli 10 % pääsi lähinnä ranskalaisia autoja. 8-vuotiaissa vuosimallin 2000 autoissa VW Polo oli vasta 89., hylkäysprosentilla 14 %.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/3+vuotta+vanhat+autot+vuosimalli+2005/1135244923263
Suomen katsastustilastossa (2008) VW Polon hylkäysprosentti oli 3-vuotiaissa, 2005 käyttöönotetuissa autoissa 3,3 %. Parhaat olivat Mazda3 (1,3 %), VW Golf (1,9 %) ja Toyota Yaris (2,1 %). Häntäpäässä lähinnä ranskalaisia autoja (Laguna, 407, 206, 307, Megane), Opel Vectra ja Nissan Primera. 8-vuotiaissa erottuvat selvästi Toyota Corolla, Avensis ja Yaris edukseen.
http://www2.hs.fi/extrat/hsfi/autot/A-Katsastus_vikatilasto_2008/1_3v_hloautot.pdf
ADAC:in tyytyväisyyskyselyssä VW ei pärjännyt. Ilmeisesti laatu ei saksalaisten kuluttajien mielestä vastannut mielikuvaa. Kärjessä olivat Lexus, Jaguar, Subaru, Porsche, Honda, Dacia ja Volvo. VW oli vasta 25. (36 merkistä.
USA:ssa Consumer Reports -lehden laatuvertailussa 7 ensimmäistä sijaa veivät japanilaiset autot. VW oli 33 autosta 21. Tosin Poloa tai Golfia ei taida siellä myydä. Yllätys oli myös, että Mersu oli 23., Audi 24. ja BMW 26. Nämähän on eurooppalaisissa tutkimuksissa usein kärkipäässä.
Jan79:
Ruosteeneston suhteen en usko Polon luokassaan häpeävän lainkaan, uudemmat Volkkarin tuotteet on kauttaaltaan ruosteenestossa sieltä kärkipäästä.
Koneiden luotettavuutta on vaikea arvioida kun kyseessä on vielä uusi moottori. Suurin osa TSI-koneista ei ole kaksoisahdettuja. Kaksoisahdettuja ovat 110 kw ja 118 kw koneet. TSI-sarjan miedommin viritetyt koneet tuskin ovat kovin vikaherkkiä ainakaan lukuarvojen perusteella, nykydieseleissä ahtimet ja muu tekniikka on paljon kovemmalla rasituksella eikä niissäkään juuri vikoja ole. Taloudellisuus etenkin suhteutettuna käytännön ajo-ominaisuuksiin on kuitenkin perus-TSI:ssäkin tasolla jota ei juuri kilpailijoista löydy. Polo on testien perusteella tässä omassa sarjassaan. Oletan että muut valmistajat tulevat tässä perässä, ja jatkossa näissä autoissa nähdään enimmäkseen pienikokoisia ahdettuja moottoreita.
Varusteluhinnoittelu ja varusteiden saatavuus pikkuautoissa on mielenkiintoista. Varusteita enemmän arvostavan kannattaa siirtyä suosiolla Golf-luokan varsin edullisiin perusmalleihin, joissa iso osa pikkuautojen lisävarusteista on jo vakiona. Volkkarilla on joitakin melko kalliita varusteita, mutta toisaalta autoissa on kohtuullinen perusvarustus etenkin turvallisuuden osalta. Joitakin olennaisia lisävarusteitakin saa melko edullisesti. Esim. Poloon vakionopeudensäädin alkaen noin 270 euroa ei ole minusta paha hinta.
Näemmä VW Polosta julkaistaan sedan-versio. Tosin Eurooppaan tulosta ei ole tietoa.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010012410958286_sp.shtml
happohui:
Sääli, ettei euroopassa juurikaan kaupata pienempiä sedaneita. Onko tämä salaliitto kasvattaa keskikokoisten ja kalliimpien autojen myyntiä, kun pienet ja halvat näyttää kaikki munan muotoisilta ostoskasseilta?
Polon hinnasto oli uudistunut 2. helmikuuta 2010. Hinnastoon oli ilmestynyt uusia moottori/varustevaihtoehtoja:
- 1.2 TSI on nyt saatavana myös DSG:llä ja Highline varustelulla (6-vaih. manuaalin ja Comfortlinen lisäksi). Hinnat ovat hieman edullisemmat kuin 1.6 TDI:n (90 hv).
- 1.4 Trendlinea ei saa enää.
- 1.2 TDI BlueMotion (75 hv) saatavana 2/4-ov manuaalina. 3,4 l/100km Hinta suunnilleen 1.2 TSI Comfortlinen tasolla.
- 1.6 TDI BlueMotion (90 hv, Comfortline, manuaali) on saatavana. 3,7 l/100km. Samalla vanha 1.6 TDI 90 hv Comfortline manuaali on poistunut.
Highline varustelun saa edelleen vain DSG:n kanssa. Ja BlueMotionin saa vain manuaali + diesel yhdistelmillä. En huomannut muutoksia lisävarusteissa.
Hinnat ovat nousseet selvästi edellisestä hinnastosta. Esim. 1.2 Trendline (2-ov alkaen malli) maksaa nyt 498 euroa enemmän. 1.6 TDI BlueMotion 2-ov on 487e kallimpi kuin aiempi ei-BlueMotion, vaikka co2 päästöt ovat pienentyneet. Kallein Polo eli 1.6 TDI DSG Highline maksaa nyt 442 euroa enemmmän kuin aiemmin. Olisikohan mahdollista että Polon hintaa haluttiin nostaa koska Audi A1 on tulossa ja haluttiin saada sen hinta kalliimmaksi?
Uudessa TM:ssä (4/10) VW Polo 1.2 TSI M6 Comfortline pärjäsi hyvin Talviautovertailussa. Auto sai 8,4 pistettä, kun parhaat saivat 8,5 pistettä. Kehuttiin erityisesti talviajoa maantiellä ja hallittavuutta (10/10). Hyvät pisteet tulivat myös kylmäpäästöistä ja sähkölämmittimestä (9/10). Heikoimmiksi arvosteltiin valot/näkeminen ja lämmityslaite (7/10). Tosin jutussa veikkailtiin, että ksenonit tulisivat Poloon kesällä.
Pärjäsihän pari vuotta takaperin Polon rinnakkaismalli Fabiakin loistavasti talvitestissä, joten tuskin on siitä paljoa huonontunut!
Vaikka sinänsä volkkareista tykkäänkin, niin alkaa kyllä jo hiukan tympiä tämä mainostoikki. Ei millään pahalla kuitenkaan
Näemmä Genevessä esitellään myös VW Cross Polo:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-cross-polo-auf-dem-genfer-autosalon-2010-country-mix-geht-in-die-naechste-runde-1749440.html#article_detail
Sen sain selvää jutusta, että DSG tulee vain 1.4 litran vaparin ja 1.6 TDI:n (90 hv) kanssa. Ei nelivetoa. Ilmeisesti Saksassa tulee liikkeisiin toukokuun lopulla.
Cross Poloja ei ole taidettu tuoda Suomeen?
happohuilta voi varmaan tilata esitteitä, ja varata koeajoja volkkari-tuotteisiin?
petos:
Ja mitä mieltä olit itse Polosta tai Cross Polosta? Ulkonäkö, koko, verrattuna muihin, omia kokemuksia? Tai mitä mieltä että hinnat nousivat jopa 500 euroa helmikuussa.
No, ehkä kerrot muutaman vuoden päästä kun saat ajokortin.
No lähinnä nyt kyse taisi olla pienestä kettuilusta. Happohuin viestit kun tuppaa olemaan tuollaisia mainospätkiä ilman minkäänlaisia omia mielipiteitä. Mutta jokainen tyylillään.
happohui:
No älä nyt pikku vitsailusta suutu