J.D. Powerissa VOLVO ja Audi hännillä!

5 kommenttia

Jenkeissä J.D. Power mittaa miten auto selviytyy laadullisesti 3 vuoden käytöstä. Tutkimuksessa mitattiin 52.000 autoilijaa, jotka ovat uudesta asti omistaneet autonsa ja paljonko ongelmia on esiintynyt. Tässä järjestys Euroopan premium-merkiestä:



1. Mercedes-Benz

2. SAAB

3. BMW

4. VOLVO

5. Audi



Aika odotettu tulos, VOLVO ja Audi hännillä?



http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15151

  
  • Ilmeisen tarkoitushakuisesti poimimasi listan parhaiten menestyneen merkin autoille on odotettavissa 1,42 ongelmaa ja huonoimmalle 1,82. Aika Valtavaa hei!!! Bemarin ja VOLVON ero on jopa 0,02 ongelmaa!!!



    Olishan voinut myös kirjoittaa, että koko viisikko sijoittui tuossa tutkimuksessa hamaaseen keskijoukkoon, mutta tuon perään ei kai olisi voinut oikein huutomerkkiä laittaa.



    Miksi listallasi esiinny Miniä, Porschea, Roveria ja Jaguaria? Voisi jopa väittää, että listasi on vajavainen.

      
  • Diskutera: Vad tycker du om undersökningen och resultatet?



    Hela topplistan:



    (Fel per 100 bilar)



    Porsche 110

    Lincoln 114

    Buick 115

    Lexus 115

    Mercury 121

    Toyota 128

    Honda 132

    Ford 141

    Mercedes-Benz 142

    Acura 143

    Hyundai 148

    Cadillac 150

    Infiniti 150

    Subaru 155



    Industrisnitt 155



    Saab 158

    Saturn 164

    BMW 165

    GMC 165

    Chrysler 166

    Kia 167

    Volvo 167

    Hummer 169

    Jaguar 175

    Chevrolet 176

    Nissan 180

    Audi 182

    Dodge 190

    Pontiac 192

    Mazda 195

    Scion 201

    Mitsubishi 202

    Mini 203

    Jeep 222

    Volkswagen 225

    Suzuki 253

    Land Rover 255



    Vinnare i olika bilklasser:



    Sub Compact Car

    Honda Fit

    Toyota Yaris

    Hyundai Accent



    Compact Car

    Toyota Prius

    Toyota Corolla

    Pontiac Vibe



    Compact Multi Activity Vehicle

    Honda CR-V

    Subaru Forester

    Hyundai Tucson



    Compact Premium Sporty Car

    BMW Z4

    Mercedes-Benz SLK-Class

    Mercedes-Benz CLK-Class



    Compact Sporty Car

    Mazda MX-5 Miata

    Saturn Sky

    Pontiace Solstice Convertible



    Midsize Car

    Buick LaCrosse

    Mercury Milan

    Honda Accord



    Midsize Multi Activity Vehicle

    Toyota Highlander

    Toyota 4Runner

    Ford Freestyle



    Midsize Pickup

    Honda Ridgeline

    Dodge DakotaFord Ranger



    Midsize Premium Car

    Audi A6/S6

    Lexus ES 350

    Cadillac STS



    Midsize Premium Multi Activity Vehicle

    Lexus GX 470

    Lexus RX

    Infiniti FX-Series



    Midsize Sporty

    Chevrolet Monte Carlo

    Toyota Solara

    Ford Mustang



    Large Car

    Mercury Montego

    Buick Lucerne

    Ford Five Hundred



    Large Multi Activity Vehicle

    Toyota Sequoia

    GMC Yukon

    Ford Expedition



    Large Pickup

    Toyota Tundra

    Ford F-150

    Chevrolet Silverado



    Large Premium Car

    Cadillac DTS

    Lexus LS 460

    Lincoln Town Car



    Large Premium Multi Activity Vehicle

    Lincoln Mark LT

    Lincoln Navigator

    Cadillac Escalade EXT



    Minivan

    Ford Freestar

    Toyota Sienna

    Buick Terraza

    Chrysler Town & Country



    Entry Premium Vehicle

    Lincoln MKZ

    Acura TSX

    Cadillac CTS



    Premium Sporty

    Mercedes-Benz SL-Class

    Porsche 911

    BMW 6 Series



      
  • Väkevä suoritus japseilta, jälleen kerran. Erityisesti Toyota/Lexus menestyivät varsin mukavasti.

      
  • Myös Ford on pärjännyt hienosti tuossa tutkimuksessa. Kahdeksan pahaan joukosta löytyy kolme Fordin merkkiä. Joillakin valmistajilla on melkoisia heittelyitä eri merkkien välillä. Esimerkiksi Toyotan Scion on menestynyt heikosti, vaikka päämerkki on menestynyt oikein hyvin.



    Mielenkiintoinen havainto on myöskin se, että Fordin ja GM:n muutamat lakkautusuhan alla olevat pikkumerkit ovat kärkipäässä. Lincoln, Buick ja Mercury ovat tuota sarjaa. Liekö sitten niin, että nämä merkit ovat profiloituneet niin kapean osatajakunnan tuotteiksi, että ostajat tietävät mitä odottaa, eikä sen vuoksi synny pettymyksiä. Jotenkin on vaikea uskoa, että nämä olisivat konsernin "parhaita" autoja.



    On myös mielenkiintoista nähdä kuinka paljon nykyinen kohu Toyotan ympärillä vaikuttaa ensi vuoden tuloksiin.

      
  • NHB:

    Joillakin valmistajilla on melkoisia heittelyitä eri merkkien välillä. Esimerkiksi Toyotan Scion on menestynyt heikosti, vaikka päämerkki on menestynyt oikein hyvin.

    Mielenkiintoinen havainto on myöskin se, että Fordin ja GM:n muutamat lakkautusuhan alla olevat pikkumerkit ovat kärkipäässä. Lincoln, Buick ja Mercury ovat tuota sarjaa.




    Kysely kertoo kyllä yhtä paljon ostajista kuin autoistakin. Vastaajien kokemien vikojen määrään vaikuttaa moni tekijä, ja kaikkea ei kyselyssä kontrolloida. Kaksi suurta tekijää ainakin jää kyselyssä huomioimatta: kilometrimäärä ja käyttäjän käytös (ajotavat, huoltotavat).



    Taustatekijöitä on vaikea tietää, mutta mainitsemasi Toyotan hajonta voi selittyä useammallakin tekijällä. Scion on suunnattu nimenomaan nuorisolle, muut Toyotat eivät ehkä ole niin vetäviä nuorison silmissä. Tämä voi tehdä sen, että autojen käyttäjäkuntien käyttötottumukset eivät ole aivan samoja (suomeksi: Scion saa kyytiä, eikä huoltojakaan aina jakseta ihan viimeiseen asti).



    Protektionisti sanoisi, että Toyotan hajontaa selittää myös Scionin valmistusmaa (Yhdysvallat), mutta kun iso osa muistakin Toyotoista tehdään siellä, niin tämä ei ehkä ole hyvä selitys.



    Vastaavasti GM:n lakkautusmerkit ovat leimallisesti varttuneemman väen merkkejä; Mercuryn, Lincolnin ja Buickin ostajien keski-ikä on noin 55.



    Tässä mielessä tutkimuksen vertailukelpoisuus on vähän heikkoa, eikä sitä ihan liikaa kannata katsella yksittäisten autojen osalta. Toyota voi pärjätä hyvin, koska sen ostajat ovat huolellisempia kuin muiden ostajat. Erot ovat kuitenkin listalla aika pieniä.



    Huomattavasti merkkitaistelua mielenkiintoisempaa on seurata, mitä autoille tapahtuu eri vuosina, koska oletettavasti saman automerkin ostajakunta pysyy suunnilleen samana.



    Ja tässä suhteessa GM on tutkimuksen mukaan petrannut selvästi, vikojen määrä kaikkiaan oli pienentynyt enemmän kuin teollisuudessa yleensä. Aika kova suoritus konkurssissa olevalta yritykseltä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit