Jenkeissä J.D. Power mittaa miten auto selviytyy laadullisesti 3 vuoden käytöstä. Tutkimuksessa mitattiin 52.000 autoilijaa, jotka ovat uudesta asti omistaneet autonsa ja paljonko ongelmia on esiintynyt. Tässä järjestys Euroopan premium-merkiestä:
1. Mercedes-Benz
2. SAAB
3. BMW
4. VOLVO
5. Audi
Aika odotettu tulos, VOLVO ja Audi hännillä?
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15151
Ilmeisen tarkoitushakuisesti poimimasi listan parhaiten menestyneen merkin autoille on odotettavissa 1,42 ongelmaa ja huonoimmalle 1,82. Aika Valtavaa hei!!! Bemarin ja VOLVON ero on jopa 0,02 ongelmaa!!!
Olishan voinut myös kirjoittaa, että koko viisikko sijoittui tuossa tutkimuksessa hamaaseen keskijoukkoon, mutta tuon perään ei kai olisi voinut oikein huutomerkkiä laittaa.
Miksi listallasi esiinny Miniä, Porschea, Roveria ja Jaguaria? Voisi jopa väittää, että listasi on vajavainen.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen och resultatet?
Hela topplistan:
(Fel per 100 bilar)
Porsche 110
Lincoln 114
Buick 115
Lexus 115
Mercury 121
Toyota 128
Honda 132
Ford 141
Mercedes-Benz 142
Acura 143
Hyundai 148
Cadillac 150
Infiniti 150
Subaru 155
Industrisnitt 155
Saab 158
Saturn 164
BMW 165
GMC 165
Chrysler 166
Kia 167
Volvo 167
Hummer 169
Jaguar 175
Chevrolet 176
Nissan 180
Audi 182
Dodge 190
Pontiac 192
Mazda 195
Scion 201
Mitsubishi 202
Mini 203
Jeep 222
Volkswagen 225
Suzuki 253
Land Rover 255
Vinnare i olika bilklasser:
Sub Compact Car
Honda Fit
Toyota Yaris
Hyundai Accent
Compact Car
Toyota Prius
Toyota Corolla
Pontiac Vibe
Compact Multi Activity Vehicle
Honda CR-V
Subaru Forester
Hyundai Tucson
Compact Premium Sporty Car
BMW Z4
Mercedes-Benz SLK-Class
Mercedes-Benz CLK-Class
Compact Sporty Car
Mazda MX-5 Miata
Saturn Sky
Pontiace Solstice Convertible
Midsize Car
Buick LaCrosse
Mercury Milan
Honda Accord
Midsize Multi Activity Vehicle
Toyota Highlander
Toyota 4Runner
Ford Freestyle
Midsize Pickup
Honda Ridgeline
Dodge DakotaFord Ranger
Midsize Premium Car
Audi A6/S6
Lexus ES 350
Cadillac STS
Midsize Premium Multi Activity Vehicle
Lexus GX 470
Lexus RX
Infiniti FX-Series
Midsize Sporty
Chevrolet Monte Carlo
Toyota Solara
Ford Mustang
Large Car
Mercury Montego
Buick Lucerne
Ford Five Hundred
Large Multi Activity Vehicle
Toyota Sequoia
GMC Yukon
Ford Expedition
Large Pickup
Toyota Tundra
Ford F-150
Chevrolet Silverado
Large Premium Car
Cadillac DTS
Lexus LS 460
Lincoln Town Car
Large Premium Multi Activity Vehicle
Lincoln Mark LT
Lincoln Navigator
Cadillac Escalade EXT
Minivan
Ford Freestar
Toyota Sienna
Buick Terraza
Chrysler Town & Country
Entry Premium Vehicle
Lincoln MKZ
Acura TSX
Cadillac CTS
Premium Sporty
Mercedes-Benz SL-Class
Porsche 911
BMW 6 Series
Väkevä suoritus japseilta, jälleen kerran. Erityisesti Toyota/Lexus menestyivät varsin mukavasti.
Myös Ford on pärjännyt hienosti tuossa tutkimuksessa. Kahdeksan pahaan joukosta löytyy kolme Fordin merkkiä. Joillakin valmistajilla on melkoisia heittelyitä eri merkkien välillä. Esimerkiksi Toyotan Scion on menestynyt heikosti, vaikka päämerkki on menestynyt oikein hyvin.
Mielenkiintoinen havainto on myöskin se, että Fordin ja GM:n muutamat lakkautusuhan alla olevat pikkumerkit ovat kärkipäässä. Lincoln, Buick ja Mercury ovat tuota sarjaa. Liekö sitten niin, että nämä merkit ovat profiloituneet niin kapean osatajakunnan tuotteiksi, että ostajat tietävät mitä odottaa, eikä sen vuoksi synny pettymyksiä. Jotenkin on vaikea uskoa, että nämä olisivat konsernin "parhaita" autoja.
On myös mielenkiintoista nähdä kuinka paljon nykyinen kohu Toyotan ympärillä vaikuttaa ensi vuoden tuloksiin.
NHB:
Kysely kertoo kyllä yhtä paljon ostajista kuin autoistakin. Vastaajien kokemien vikojen määrään vaikuttaa moni tekijä, ja kaikkea ei kyselyssä kontrolloida. Kaksi suurta tekijää ainakin jää kyselyssä huomioimatta: kilometrimäärä ja käyttäjän käytös (ajotavat, huoltotavat).
Taustatekijöitä on vaikea tietää, mutta mainitsemasi Toyotan hajonta voi selittyä useammallakin tekijällä. Scion on suunnattu nimenomaan nuorisolle, muut Toyotat eivät ehkä ole niin vetäviä nuorison silmissä. Tämä voi tehdä sen, että autojen käyttäjäkuntien käyttötottumukset eivät ole aivan samoja (suomeksi: Scion saa kyytiä, eikä huoltojakaan aina jakseta ihan viimeiseen asti).
Protektionisti sanoisi, että Toyotan hajontaa selittää myös Scionin valmistusmaa (Yhdysvallat), mutta kun iso osa muistakin Toyotoista tehdään siellä, niin tämä ei ehkä ole hyvä selitys.
Vastaavasti GM:n lakkautusmerkit ovat leimallisesti varttuneemman väen merkkejä; Mercuryn, Lincolnin ja Buickin ostajien keski-ikä on noin 55.
Tässä mielessä tutkimuksen vertailukelpoisuus on vähän heikkoa, eikä sitä ihan liikaa kannata katsella yksittäisten autojen osalta. Toyota voi pärjätä hyvin, koska sen ostajat ovat huolellisempia kuin muiden ostajat. Erot ovat kuitenkin listalla aika pieniä.
Huomattavasti merkkitaistelua mielenkiintoisempaa on seurata, mitä autoille tapahtuu eri vuosina, koska oletettavasti saman automerkin ostajakunta pysyy suunnilleen samana.
Ja tässä suhteessa GM on tutkimuksen mukaan petrannut selvästi, vikojen määrä kaikkiaan oli pienentynyt enemmän kuin teollisuudessa yleensä. Aika kova suoritus konkurssissa olevalta yritykseltä.