Downsizing formuloihin 2,4 l V8 -> 1,5 l turbo

12 kommenttia


http://www.ksml.fi/teemat/autot/muut_kulkuneuvot/formuloihin-15-litraiset-moottorit/557978



"F1-autoihin on tulossa uusien sääntöjen mukaiset moottorit vuodesta 2013. Nykyiset 2,4-litraisten V8-koneiden kehitystyö on siihen saakka jäissä.



Espanjalaisen El Mundo Deportivo -lehden mukaan uudet moottorit tulevat olemaan 1,5-litraisia, 4-sylinterisiä, turbolla varustettuja suorasuihkutuskoneita. Uudet moottorit vähentävät päästöjä, polttoaineenkulutusta sekä kustannuksia, jotka ovat olleet pienille kilpatalleille kohtuuttomia.



Lajin seuraajien ei pidä kuitenkaan huolestuman: uusista moottoreista saadaan 750 hevosvoiman teho."





Tätä uutista lukiessa piti jo hieraista silmiä ja katsoa onko aprillipäivänä kirjoitettu. Että 1,5 l neloskoneesta saadaan turbolla 750 hv. Tässä on kyllä jo downsizingia parhaimmillaan. Saa nähdä milloin kaikki urheiluautot alkaa olemaan tuollaisilla moottoreilla. Sitten vaan lisätään tulevaisuuden Ferrareihin ym. vielä joku äänigeneraattori tuottamaan kasikoneen äänet, koska kuka nyt haluaa ajaa nelisylinteriseltä kuulostavalla Ferrarilla. :smile:



  
  • A-utoilija:


    Tätä uutista lukiessa piti jo hieraista silmiä ja katsoa onko aprillipäivänä kirjoitettu. Että 1,5 l neloskoneesta saadaan turbolla 750 hv. Tässä on kyllä jo downsizingia parhaimmillaan. Saa nähdä milloin kaikki urheiluautot alkaa olemaan tuollaisilla moottoreilla. Sitten vaan lisätään tulevaisuuden Ferrareihin ym. vielä joku äänigeneraattori tuottamaan kasikoneen äänet, koska kuka nyt haluaa ajaa nelisylinteriseltä kuulostavalla Ferrarilla. :smile:




    Niin no, 1986 1,5 litran turboista revittiin aika-ajokuosissa melkein 1500hv. Tämän jälkeen ahtopaineita ja alettiinkin rajoittamaan ja lopulta turbot kiellettiin kaudelle -89. Ei tuo 750hv ole nykyään mikään saavutus, mutta säännöillä tehot tullaan rajoittamaan järkeviin lukemiin.

      
  • A-utoilija:


    Tätä uutista lukiessa piti jo hieraista silmiä ja katsoa onko aprillipäivänä kirjoitettu. Että 1,5 l neloskoneesta saadaan turbolla 750 hv.




    Jo kultaisella 80-luvulla tuolloin edellisen kerran sallitut 1,5-litraiset F1-turbomoottorit tuottivat aika-ajovireessä pitkälle toista tuhatta hevosvoimaa, joten 750 hv kuulostaa kovin maltilliselta lukemalta. Ilmeisesti ahtopaineet on tarkoitus rajata alhaisiksi.



    EDIT: satuimmepas juuso01:n kanssa samaan aikaan samalle asialle...

      
  • Olin sanomassa ihan samaa. Aika-ajoissa tehot päälle 1500 hv jo 80-luvulla. Lieköhän tehoa kuristettu samalla tavalla kuin WRC-autoissa?



    Ja Ferrarilta tulee Enzon seuraaja turbokoneella. Amedeo Felisa on tuollaisia vinkkejä jakanut jo pitkään. Kutoskone suljettu pois, mutta pieni turbokasi sieltä pellin alta löytynee. Tuossakaan ei sinällään mitään uutta, sillä Ferrarin kenties legendaarisin superauto F40 oli myöskin pienehköllä V8 turbolla (2,9l). Silloin tehoa maltillisen ilmoituksen mukaan ~480 hv.



    Vielä voitaisiin jauhaa B-ryhmän ralliautoista, mutta jätän sen jollekin muulle.

      
  • äkkinäiseltään luulisi että tämä kuuluisi osioon autourheilu...



    simpalle tuo f40 kone on jatkojalostus 288 gto:sta joka on yksi kauneimmista ferrareista kautta aikojen minun mielestä

    http://www.ultimatecarpage.com/car/169/Ferrari-288-GTO.html



    tuon sääntö uudistuksen takia vw-konserni on myös tulossa moottori toimittajaksi...

      
  • On paljon helpompi tehdä 750 hevosvoimaa 1,5 litraisella ahdetulla kuin nykyisillä 2,4 litraisilla vapaastihengittävillä. Tuossahan selvästi sanotaan, että kustannuksia on tarkoitus laskea. Eli tehdään moottoreista halvempia ja kestävämpiä.

      
  • finman:

    äkkinäiseltään luulisi että tämä kuuluisi osioon autourheilu...

    simpalle tuo f40 kone on jatkojalostus 288 gto:sta joka on yksi kauneimmista ferrareista kautta aikojen minun mielestä
    http://www.ultimatecarpage.com/car/169/Ferrari-288-GTO.html

    tuon sääntö uudistuksen takia vw-konserni on myös tulossa moottori toimittajaksi...




    Tokihan tuo on tiedossa. 288 GTO:han oli homologaatiomalli rallin B-ryhmään.



    Sinänsä mielestäni 599 GTO:n nimittäminen GTO:ksi on vähän tyhmää. Tuolla kun ei ole kuulemma mitään tekemistä kisailla missään. Ilmeisesti GTO-mallimerkinnälle käy samalla tavalla kuin Alfan GTA:lle. Sinänsä 599 GTO on kyllä kenties hienoin tällä hetkellä valmistettava urheiluauto.

      
  • Ei nämä nykynuoret enää tiedä, että 80-luvulla käytiin moottoriurheilussa siellä äärirajoilla, eli tehot olivat rajattomia suhteessa tarpeeseen, sekä rallissa, että F1:ssä! Sitä paitsi -69 kävivät vaarit Kuussa! Kannattaa lukea historiaa nappulat! Se avartaa!

      
  • Entäpä Ferrarin F1 V12-moottorit? Eivätkö ne olleet murinoiltaan aivan omaa luokkaansa?

      
  • Näistä 80-luvun hirmuista tulee vielä mieleen Dakar-rallin DAF Turbotwin. Kuormuri jossa on oma moottori kummallekin akselille ja huippunopeus selvästi yli 200 km/h. Tuostahan on videokin, jossa em. Kuormuri vääntää aavikolla väkisin Vatasen pösöstä ohi! Ikävästi tuonkin vehkeen taru päättyi kuskin kuolemaan.

      
  • tuossa hieno ja palkittu video jossa turbo 4 laulaa....

    https://www.youtube.com/watch?v=TJsHlugRls4&feature=related

      
  • A-utoilija:


    koska kuka nyt haluaa ajaa nelisylinteriseltä kuulostavalla Ferrarilla. :smile:




    ainakin minä muuttei rahat riitä....

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Monza





    tietääkö joku mistä ferrari tienaa eniten?

      
  • Tuttavallani oli 750i jossa siis V12. Kun hän sillä kaasutteli pelti ylhäällä, minusta äänet oli lähempänä vinkunaa kuin murinaa. Jos V12 kone kiertäisi kuten formulat eli tuonne 16 000 varvia ja päälle, tuskin äänet olisi miellyttävää kuunneltavaa sen kummemmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit