Avaruusvektori: Ihmettelen, että monet autojen ja autoilun turvallisuudesta kiinnostuneet ihmiset ajavat moottoripyörällä.
Jos pohtii pelkästään autoilevan ihmisen näkökulmasta, niin varmasti tuo asia ihmetyttää. Autoilua ja moottoripyöräilyä ei kuitenkaan kannata verrata suoraan toisiinsa, koska toisessa on kyse nautintoa tuottavasta harrastuksesta, toinen taas on useimmille pelkkä keino suorittaa välttämätön liikkuminen.
Pelkästään autoilun tuntevalle on vaikea perustella mitä nautinnollista on ajaa kylmässä ja märässä henkensä kaupalla, mutta ehkä asiaa selventää kun samaa ilmiötä miettii itselle tutummilla asioilla. Esimerkiksi kunnostaan ja terveydestään huolehtiva saattaa nautiskella vaikkapa pilkkimisestä joskus vähän arveluttavissakin jääoloissa.
Mutta edelleen väitän, että moottoripyörää harkitsevat ovat jo lähtökohtaisesti tavallista autoilijaa parempia liikenteessä. Luultavasti tämä vaikuttaa jopa enemmän, kuin itse ajaminen moottoripyörällä. Autolla ajavat lähes kaikki, kiinnostaa autot/liikenne tai ei. Moottoripyöräilijät ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita likenteestä, koska se on heidän "harrastuksensa".
Niinkuin liivijengeillä esim? Tai mitä vaikuttaa se kokemus (sen puute) papparaisilla jotka eläkepäivillään ostavat sen "nuoruutensa unelman". Jne.
Aikamoista glorifiointa, väitän minä. Eiköhän otantaan motoristeja osu kaikenlaista, niin kuin liikenteestä yleensä.
Ajattelija2013:
Uskaltaisinpa melkein väittää, että jos tutkittaisiin vaikka Tuulilasin ja TekniikanMaailman lukijoita, niin hekin olisivat parempia kuskeja kuin keskivertoautoilijat. Tämä olisikin muuten mielenkiintoinen tutkimus.
No täälläkin on Suomen parhaat kuskit tietysti, höhhhh!
Ongelma vaan on, että miten se todettaisiin luotettavasti. Kyselytutkimus ei taida oikeasti paljastaa yhtikäs mitään. Siitähän ne legendat syntyy, jossa "minä olen kyllä keskimäärin parempi kuin nuo muut - omasta mielestäni"
Liivijengi? Miten se liittyy aiheeseen? Montako prosenttia moottoripyöräilijöistä kuuluu liivijengiin?
Ja mikä ihmeen papparaisen kokemattomuus? Nyt puhuttiin moottoripyöräilijöistä autoilijoina ja tutkimuksen mukaan he ovat keskimääräistä parempia kuljettajia omassa ikäluokassaan. Ja otantaan toki mahtuu kaikenlaista, mutta luulisi sinunkin nyt ymmärtävän, että nyt puhutaan moottoripyöräilijöistä keskimäärin.
Ja kukaan ei väitä, että täällä olisi Suomen parhaat kuskit, mutta melko varmasti autoista ja liikenteestä kiinnostuneet ihmiset ovat keskimääräistä parempia kuljettajia, elleivät ulosmittaa osaamistaan kaahaamalla. Olisi suorastaan hämmästyttävää, jos näin ei olisi.
Ja tässä keskustelussa hyvän kuskin kriteeri on aiheutettujen vahinkojen määrä. Lehtiartikkelissa taisi itse asiassa olla onnettomuuteen joutumisten määrä, oli syypää kuka tahansa.
Liivijengi? Miten se liittyy aiheeseen? Montako prosenttia moottoripyöräilijöistä kuuluu liivijengiin? Ja mikä ihmeen papparaisen kokemattomuus?
Niin, otannoissa ja yleistyksissä kuuluu huomioida monenlaista väkeä. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta et vain muista sitä aurinkoa maalaillessasi...
Ajattelija2013:
luulisi sinunkin nyt ymmärtävän, että nyt puhutaan moottoripyöräilijöistä keskimäärin.
Nimenomaan....
Ajattelija2013:
Ja kukaan ei väitä, että täällä olisi Suomen parhaat kuskit
No tietysti tarkoitin keskimäärin, pitäisihän sinun se ymmärtää.
Ajattelija2013:
mutta melko varmasti autoista ja liikenteestä kiinnostuneet ihmiset ovat keskimääräistä parempia kuljettajia, elleivät ulosmittaa osaamistaan kaahaamalla. Olisi suorastaan hämmästyttävää, jos näin ei olisi.
Mutta ei mahdotonta. Tällä viittaan vain siihen, että suomalaiselta kuskilta kysyttäessä tuskin muuta vastausta saakaan, kuin "keskivertoa parempi, tai hyvä kuski". Pätee kyllä täälläkin, se olisi hämmästyttävää, jos näin ei olisi.
Mutta et vastannut, miten se voitaisiin mitata, että tulos kuvaa kuskin tasoa eri osiltaan.
Ajattelija2013:
Ja tässä keskustelussa hyvän kuskin kriteeri on aiheutettujen vahinkojen määrä.
Onko se pelkästään hyvän kuskin merkki, ettei ole aiheuttanut vahinkoja? Kaiken täällä TM-palstan osioissa kirjoitetun jälkeenkin?
Saat miettiä uudestaan, ihan noin yksinkertaista se ei voi vain olla. Siihen pystyy kyllä a-i-k-a moni, jos mietit yhtään tarkemmin.
Koska ajokokemusta ei käytännössä ollut lainkaan, ajamaan lähteminen jännitti ja pelotti.
Ensimmäistä pyörää kaupasta noutaessani olin jo valmiiksi suunnitellut rauhallisen reitin liikkeestä kotiin. Ajokoulutus oli jo tilattuna.
SO2001:
Jo ensimmäisessä liikenneympyrässä moottoritielle ajaessa tuntui, että hetkinen, miten tämä oikein kääntyy
...
Ensimmäisessä moottoritien luiskassa tuntui, että tämähän menee päin pöpelikköä
...
Onneksi se kuitenkin kääntyi, kun vauhti hidastui
...
apua, tämähän lähtee ajautumaan kohti tien laitaa, mitä nyt pitää tehdä
Tekstisi ensivaikutelmista kuulostaa siltä, että tavoittelet enemmän fiilistä kuin kontrollifriikkinä millintarkkoja ajolinjoja "total control" konseptilla? Moottoripyöräilyä voi harrastaa monella tavalla ja fiilistely on yksi niistä.
Silti yllä oleva näyttää siltä, että hyötyisit turvallisuuden lisäksi myös oman mukavuutesi kautta lisäharjoituksista. Jos ujostelet enemmän ajaneiden koulutettavien sekaan asettumista kylmiltään, voi näitä tehdä myös itse harjoitellen.
1. Ennakointi
Perustaidoillakin pystyy ajamaan turvallisesti, mutta silloin pitää ennakoinnin olla kunnossa. Tämä on sitä ajamista, jossa "taidolla voi yrittää selvitä tilanteista, joihin hyvä kuljettaja ei joudukaan". Tämän lähtökohdan etu on, että ajoissa suunniteltu hätäpoistumistie on yleensä mahdollista ajaa perustaidoillakin. Käsittelyharjoituksia ja ratakierroksia tarvitaan sitten kun antaa yllättää itsensä ja aika tai tila käy vähiin.
Olet ajanut autolla paljon, mutta pyörää ajavaa kiinnostaa vielä autoilijaakin enemmän tilanne takana, oma näkyvyys ja oman ajamisen ennakoitavuus.
2. Vastaohjaus
Tämän menetelmän opettelu ratkaisee yllä kertomasi epävarmuuden. Moottoripyörä menee itsestään suoraan, ellei sitä käännetä ohjaustangosta. Pyörä on aina luonnostaan vakaa. Jos pyörän halutaan muuttavan suuntaa, se pitää kertoa ohjaustankoa kääntämällä. Kaikki muu on amatööritasolla teeskentelyä. Mitä raskaampi ja vakaampi pyörä, sitä varmemmin se tarvitsee ohjaamista tangosta.
Kerhotoiminnassa MP-koulutukseen sekaantuneen tuttavani havainto muutaman vuoden MP-kolarien tutkimusraporteista osoitti odotetusti, että suurin osa kuolemankolareista oli ulosajoja. Yllättävämpi löydös oli, että siinä otannassa kuolemaan johtaneissa ulosajoissa YHTÄÄN PYÖRÄÄ ei kantattu äärirajoilleen, vaan kurvi olisi ollut kolaripyörän käyttämällä nopeudella ajettavissa, mutta hartialukko tai taidon puute esti kääntämästä pyörää riittävän voimakkaasti?
Pyörää käännetään aina tietoisesti ohjaustangosta. Vastaohjauksen tietoinen käyttö kannattaa opetella heti aluksi koska se on jokaisen pyörän ohjausgeometriaan rakennettu tapa ohjata pyörää varmasti ja täsmällisesti kuljettajan osoittamaan suuntaan. Tangon kääntäminen vasemmalle halutessaan kääntyä oikealle taittavaan mutkaan saattaa kuulostaa turhalta akrobatialta, mutta sen voi oppia kuka tahansa. Tietoisella harjoittelulla alkeet oppii ensimmäisellä viikolla. Hätätilanteessa todellinen kysymys onkin, kuinka lähelle omaa parastaan pääsee yllätettynä?
Ajokokemuksesta riippumatta aina kun pyörällä kokeillaan jotain uutta, varataan paljon vapaata tilaa ympärille. Aloita kokeilut hiljaisella suoralla noin 60 km/h nopeudesta. Tunnustele, kuinka pyörä kääntyy, kun pehmein käsin varovasti työnnät toista nyrkkiä eteenpäin. Sen jälkeen voit kokeilla, kuinka nätisti pyöräsi taipuu kaarteisiin kauniisti sisäkurvin nyrkki edellä. Katso kaarteeseen haluamaansi menosuuntaan eikä käsiin.
Kun muutaman päivän harjoittelulla huomaat homman jujun, tuntuu kuin olisi sytyttänyt valon pimeään huoneeseen. Tähän harjoitukseen liittyy kolme lupausta:
- Idean löydettyäsi virnistys leviää kypärän sisällä
- Et enää ensi syksynä pelkää pyörän kääntymistä
- Et enää ikinä palaa vanhaan epävarmaan ja tylsään ajotapaan
3. Jarruttaminen
Tässä tulee kokeneellekin kupruja helposti, eikä tuhansilla toistoilla automatisoidulle autopilotille ole oikotietä. Tässä olisi hyvä, jos saisit apua oikeasti osaavalta, koska tehojarrutuksen harjoittelussa on vehkeisiin vaarassa tullan naarmuja, jos pehmeästä jarrutuksesta lähdetään kiristämään enemmän sisulla ja sydämellä kuin taidolla.
Periaate on silti pitää koko alavartalo mahdollisimman tiukasti kiinni pyörässä ja takamus penkissä. Sinun erityishaasteesi on pyöräsi aika paljon voimaa vaativa etujarru, jonka tasaisesti kiristyvä puristus ei saa samalla kääntää tankoa oikealle. Alavartalo tukevasti kiinni pyörässä, kädet ihan tasoissa, ohjaus suorassa ja tasainen puristus. Ei nykäistä, vaan painon siirtyessä eteen lisätään jarrupainetta.
Katse pitää tietoisesti nostaa kauas horisontista valittuun referenssipisteeseen, koska pyörän tehojarrutus on niin väkivaltainen tapahtuma, ettei välikorvan tasapainoaistista ole muuta kuin haittaa. Horisontti pitää tietoisesti vakiinnuttaa näköhavainnolla.
SO2001:
Moottoritiellä taas tuntui, että oikeataan 60 kilometriä tunnissa olisi sopivin nopeus.
Meteli? Millaiset korvatulpa? Ellei parempaa ideaa ole, 3M pikkuporkkanan näköiset oranssit kertakäyttötulpat (joita voi käyttää useammankin kerran ) ovat hyvä lähtökohta.
SO2001:
Eniten jännitti se, miten saan pyörän pysymään pystyssä, kun pysäköin liikennevaloihin. Olin jo huomannut, että se painaa paljon. Mietin, saanko pidettyä sen pystyssä, jos se lähtee kallistumaan.
Et saa. Ei kukaan saa, ja siksi vauhdin hidastuessa ja pyörää vakauttavien hyrrävoimien vähetessä ja ohjauksella haettavan tasapainoilun hävittäessä pyörän ohjausgeometrian ja painon tuoman vakauden pitää jokainen heilahdus ottaa kiinni aina heti. Isompi kallistus on tekemätön paikka.
Ethän vain tehnyt pysäkistä itsellesi tarpeettoman vaikeaa pehmeästi pysähdyksiin liukuvan pyörän rinnalla jaloilla tepsutellen ja katse mittaritaulussa?
Koetapa hiljaisella paikalla lähtö- ja pysähdysharjoituksia. Kun ympäristön varmistettuasi lähdet, katse kauas eteen kuten hätäjarrutuksessakin. Pyri lähtemään päättäväisesti ja napakasti, eikä pyörän mukana tepastellen ja pitkään saappaita roikottaen. Samoin jarrutus loppuun saakka jalat tapeilla alavartalolla ja ohjauksella tasapainoillen, katse kaukana. Hyvä pysähdys jää aivan lopussa napakasti yksille jalansijoilleen ilman askeltakaan. Ja tässäkin katse kaukana, ettei loppunytkähdys vedä mopoa nurin.
Lähtö ja pysäkki ilman askelia antavat pari etua. Raskaan pyörän rinnalla tepastelevan saapas osuu vielä joskus liukkaalle mukulakivelle tai ajoratamaalaukselle ja mopo kaatuu. Täsmällisesti ilman saapaiden roikottamista lähtevä ja pysähtyvä motoristi myös näyttää toisen motoristin silmissä osaavammalta kuin pyöränsä mukana steppaava.
SO2001:
Sitä ei tietenkään ole soveliasta verrata moottoripyörään, mutta kun nyt vihdoin ja viimein omistan myös jälkimmäisen, vertailu sallittaneen.
Kyllä niitä sopii verrata. Kokeilepa vastaohjausta myös mopolla tai vaikka polkupyörällä. Jälkimmäisellä koe onnistuu parhaiten, kun hyvässä vauhdissa annat pyörän rullata polkematta, keskityt tietoisesti välttämään kompensoimatta käännöksiä vartalon painolla ja kädet irti tangosta ajaen työnnät tangon jompaa kumpaa päätä varovasti.
Pyörän ja kuskin painon suhteen vuoksi polkupyörää ja mopoa voi ajaa ilman vastaohjaustakin vartalon painolla kallistellen, mutta nopeaa painavaa moottoripyörää ei kannata yrittää.
SO2001:
Moottoripyörä painaa yli 200 kiloa ja on niin iso, että pitkänkään ihmisen jalat eivät kovin tukevasti ulotu maahan asti. Jos pyörä horjahtaa ajon aikana, sen kaatumista ei voi estää tökkäämällä jalka maahan näin arvelen.
Ei niin, eikä kannata edes yrittää.
Olet varmaan nähnyt MP-kisoissa, kuinka aivan älyttömäänkin tilanteeseen ajettu pyörä vakauttaa itsensä vastaan rimpuilevan kuskin pudottua kyydistä? Tämäkin kohta perustuu pyörän ohjausgeometriaan.
Jos haluat harjoitella lisää rutiinia, sitä saa soratieltä. Luja ote pyörästä alavartalolla, lantio pehmeä kuin käärmeellä ja kädet rentoina sallien pyörän hakea kuulalaakereilla oman paikkansa. Mukava nopeus vaihtelee pyörien välillä, mutta yleensä noin 60 km/h on hyvä lähtökohta.
SO2001:
Ajovarusteet kaikkine lisukkeineen ovat hankalat ja hitaat pukea. Ne ovat epämukavat ja ahdistavan tuntuiset päällä. Erilaiset kovikkeet painavat ja kaulukset kiristävät. Kypärä puristaa. Erilaisista koloista käy kylmä veto. Tuuli aiheuttaa epämukavaa kohinaa.
Minulle pukeutuminen on rituaali, jossa jalankulkijasta tulee kuljettaja, joka keskittyy siihen mitä on tekemässä.
Jos veto käy kauluksen ja kypärän tienoilla, yksi halpa varustesuositus vilukintulle on Rukka Windstopper kypärähuppu. Se on kypärähuppu, joka jatkuu alareunassaan hartialevyisenä tuulenpitävänä windstopper kaulurina. Ehdoton varuste alle 25 asteessa, koska pukeminen on helppoa kun erilliset kypärähuppu ja kauluri on integroitu. Sen turvin saa myös löysentää takin kaulusta.
Ja pukeminenhan alkaa korvatulpista. Myös kypärien ajomelussa on suuria eroja. Jos omaasi on saatavana kauluksen tiiviisti sulkeva kauluri Shoein "Whisper Kit" tyyliin, kannattaa kokeilla.
SO2001:
Pysty, hieman etuviisto ajoasento rasittaa alaselkää. ...
En koe pyöräni ergonomiaa parhaiten itselleni sopivaksi. Huomaan ajavani aivan kädet suorina niin, että tuskin sormet ulottuvat kahvoihin, kun en halua laskeutua ohjaustangon varaan nojaamaan. Myös se on epämiellyttävää, että joutuu istumaan leveästä tankista johtuen tavallaan haara-asennossa. Mitä tämä mahtaa tehdä lonkkanivelille. Ajoasento ei ole missään tapauksessa luonteva.
Ajoasento on erittäin henkilökohtainen kysymys. Yleensä ZR-7 kaltaisia nakupyöriä pidetään tässä suhteessa mukavina. Mutta olikos sinun pyörässäsi iso tarvikepleksi paikallaan?
Jos on, niin harkitsepa koeajoa ilman koko lippaa? Iso pleksi tekee helposti kypärässä meluavan pyörteen ja selvän etupainon harteille ja yläselkään. Kuulostaa siltä, kuin nojaisit kahvoihin pleksin aiheuttaman selkäpaineen vuoksi?
Monen mielestä pleksin poistamalla pyöräsi ulkonäkö paranee ja koska ajelet rauhallisia nopeuksia, löytänet jostain 80 - 100 km/h väliltä nopeuden, jossa voit kevyesti nojata tuuleen ilman että tarvitsee vetää tai työntää ollenkaan. Lisäbonuksena lyön vetoa, että kypärämelu sekä alenee että muuttuu vähemmän häiritseväksi. Turbulentti lepatus häiritsee enemmän kuin tasainen suora ilmavirtaus. Nakussa tosin selän pituudesta riippuen joku kuulee peilien äänen, mutta pitkä kuski ei välttämättä.
Jos ilman pleksiä asia korjaantuu muuten, mutta maantienopeuksilla ajamisesta tulee raskasta joutuessasi vetämään kahvoista, sitten joko sahalla poikki se nykyinen pleksi tai myyntiin ja tilalle uusi ihan pieni minilippa. Jo pieni rintaan osuvan tuulen paineen pienennys keventää harteiden ja käsien tehtävää maaniteajossa. Kaulan korkeudelle yltävästä pleksistä alkavat pyörteet ja melu.
SO2001:
Pyörässäni ei ole minkäänlaisia laukkuja, eikä siihen kovin hyvin taida saadakaan asennettua sellaisia.
Voi tokkiinsa, peltitankkiseenhan saa mitä hyvänsä! Halvin ja pienin laukku vaihtovaatteille tai pienelle kauppaostoskassille on magneettilaukku tankkiin. Sellaisia on myös karttataskun kanssa pidemmille matkoille. Tankkilaukku vaikuttaa ajettavuuteen kaikkein vähiten.
Enemmän tilaa tuo takateline laukkuineen. Halpojakin voi olla saatavana käytettynä, ja kannattaa huomata valtavirran valmistajien Kapan ja Givin tekevän monissa malleissa keskenään yhteensopivia sarjoja. Palasista voi siis koota tavaratilan halvallakin. Takalaukku vaikuttaa ajettavuuteen eniten, mutta se on myös helpoin käyttää, joten monien suosikki. Kahden kypärän kokoiseen mahtuu jo pari ostoskassillista. Muistaakseni ZR-7 saa myös täyttä kolmen laukun sarjaa, joista takalaukku voi olla paikallaan aina ja sivulaukut nostetaan mukaan tarvittaessa.
SO2001:
En usko, että vielä alkuunkaan läpäisisin ajokorttiin vaadittavaa käsittelykoetta, mutta ei se nyt aivan mahdottomalta tunnu. Ongelmana on ennen kaikkea pyörän paino. Puolta kevyemmällä pyörällä se olisi helpompaa. Teimmehän aikoinaan mopoillakin kaikkia mahdollisia taitotemppuja, mitä vain keksimme tehdä.
Ne temput ovat selvästi perustuneet pyörän taluttamisee jalkojen välissä voimalla, eikä ajotaitoon.
Lisäkilot eivät tietenkään helpota akrobatiaa, mutta Kawasaki ZR-7 on oikein tasapainoinen ja neutraali peruspyörä. Mutta se niin nopea ja niin painava, että sitä pitää ajaa moottoripyörän tavoin.
Kuljettajatutkinnon käsittelykokeen tehtävien mitat löytyvät TraFin sivuilta kuljettajatutkintojen alta. Silmukoiden ja kahdeksikkojen pujottelu isolla pyörällä on huoltoasemien parkkipaikoilla rispektiä ansaitsevaa kikkailua, mutta turvallisuuden kannalta keskittyisin hätäjarrutuskokeeseen ja väistön ja jarrutuksen yhdistelmään. Jälkimmäisessä ABSitonta pyörää vain joko jarrutetaan tai käännetään mutta ei molempia yhtä aikaa!
Viikonloppuisin löytyy vapaita parkkipaikkoja ja halki sahatuista tennispalloista tulee turvallisia merkkitolppia, joiden yli voi ajaa mitään rikkomatta, jos ajolinjat leviävät sapluunan ohi.
Toivottavasti tämän turvin pystyt nauttimaan ajamisesta ensi kesänä entistä enemmän
Koska näyttää siltä, että kaikki eivät lukeneet linkitettyä uutista motoristien paremmudesta kuljettajina, tässä vielä avainkohta:
"Equity Red Star -vakuutusyhtiö vertaili auton kuljettajia sellaisiin autoilijoihin, joilla on vakuutuksessa myös moottoripyörä, ja päätyi siihen, että jälkimmäisellä on 23 prosenttia eli miltei neljänneksen pienempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen"
Syitä voidaan arvailla, mutta Ajattelijan teoria valikoitumisesta kuulostaa minusta uskottavammalta kuin pelkän pyörän omistaminen?
Kiitokset 740 GLE hyvistä vihjeistä. Harmi, että vuodenajasta johtuen joutuu odottelemaan ennen kuin niitä käytännön tilanteissa pääsee arvioimaan.
Kirjoitin ehkä hieman liian pessimistisesti "huonoista puolista", joita tähänastiset kokeilut ovat tuoneet esille. Korvatulpilla äänet hiljenevät, ja löytyy varmaan istuvampiakin kamppeita kuin ne, jotka kaikkein halvimmalla Bilteman hyllystä kiireessä poimin. Nythän tässä on talvi aikaa miettiä ensi kevään varusteita. Sinänsä halvatkin kamppeet osoittivat toimivuutensa, että niinkin alhaisissa lämpötiloissa pärjäsi, mitä alkusyksyn kelit olivat. Varsinaiset kesäkokemuksethan minulta puuttuvat vielä kokonaan. No, parina päivänä syyskuussa lämpötila taisi olla lähellä kesäisiä lukemia. Eihän kesälläkään aina helle ole. Kesäkuussa 2012 lämpömittari näytti useina päivinä marraskuisia lukemia.
Huomasin, että kun "pleksin" yläreunassa pitää sormea poikittain, jo se riittää ohjaamaan ilmanvirtaa niin, että tuulen kohina korvissa hiljenee huomattavasti. Täytyy kokeilla erilaisia variaatioita ja myös ilman pleksiä. Kaupassa tuli mukana toinenkin, ja saahan niitä vielä lisää.
Niin, otannoissa ja yleistyksissä kuuluu huomioida monenlaista väkeä. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta et vain muista sitä aurinkoa maalaillessasi...
Keskimääräistyksessä puhutaan kaikista kuljettajista keskimäärin. Ja onko liivipyöräilijöitä mielestäsi niin paljon, että he vaikuttavat merkittävästi siihen, että moottoriyöräilijät ovat uskoakseni keskimääräistä autoilijaa kiinnostuneempia tekniikasta, liikenteestä ja autoilusta. Miten liivijengi siis liittyy mielestäsi tähän aiheeseen?
Mutta ei mahdotonta. Tällä viittaan vain siihen, että suomalaiselta kuskilta kysyttäessä tuskin muuta vastausta saakaan, kuin "keskivertoa parempi, tai hyvä kuski". Pätee kyllä täälläkin, se olisi hämmästyttävää, jos näin ei olisi.
Mutta erittäin todennäköistä on, että autoilusta/liikenteestä kiinnostunut (esim. TM:n tai Tuulilasin kestotilaaja) ihminen on keskimääräistä parempi autoilija. Tämähän ei liity mitenkään siihen, minkälaisena kuskina ihminen itse itseään pitää.
Onko se pelkästään hyvän kuskin merkki, ettei ole aiheuttanut vahinkoja? Kaiken täällä TM-palstan osioissa kirjoitetun jälkeenkin?
Saat miettiä uudestaan, ihan noin yksinkertaista se ei voi vain olla. Siihen pystyy kyllä a-i-k-a moni, jos mietit yhtään tarkemmin.
Eiköhän se ole yksi parhaista ja selkeimmistä indikaattoreista hyvälle kuskille, kunhan tämä vielä suhteutetaan ajettuihin kilometreihin ja vahingoiksi lasketaan vielä kaikki kolhut. Tietenkään niitä kolhuja ei aina ilmoiteta mihinkään, mikä tekee asian tutkimisesta vähän hankalaa. Joku voi selvitä tuurillakin ilman onnettomuuksia, mutta eiköhän niitä keskimäärin kasaudu niille huonoimmille kuskeille.
Huomasin, että kun "pleksin" yläreunassa pitää sormea poikittain, jo se riittää ohjaamaan ilmanvirtaa niin, että tuulen kohina korvissa hiljenee huomattavasti. Täytyy kokeilla erilaisia variaatioita ja myös ilman pleksiä. Kaupassa tuli mukana toinenkin, ja saahan niitä vielä lisää.
Ratkaisu tuulimeluun ja pyörteilyyn saattaa olla sinullakin säädettävä MRA X-Creen lippa, joko pienempi Sport-malli tai isompi Touring-malli, riippuen nykyisen pleksisi koosta. Noita on kirkkaana ja savun värisenä ja kiinnitys onnistuu ilman reikien poraamista tai vielä tukevammin jos poraa reiät pleksiin. Itselläni on isompi Touring-lippa.
Tilasin ensin mallikohtaisen paljon alkuperäistä isomman V-Stream pleksin, mutta kävikin niin, että sekään ei riittänyt minulle 190 pitkänä, vaan kaikki tuuli tuli juuri korvien tasolle eli melu jopa lisääntyi entiseen matalaan pleksiin verrattuna ja kypärä suorastaan tärisi moottoritie-nopeuksissa. X-Creen lippa kiinnitettynä V-Stream pleksin ylälaitaan poisti itselläni nuo ongelmat lähes kokonaan.
Keskimääräistyksessä puhutaan kaikista kuljettajista keskimäärin. Ja onko liivipyöräilijöitä mielestäsi niin paljon, että he vaikuttavat merkittävästi siihen, että moottoriyöräilijät ovat uskoakseni keskimääräistä autoilijaa kiinnostuneempia tekniikasta, liikenteestä ja autoilusta. Miten liivijengi siis liittyy mielestäsi tähän aiheeseen
Uskoakseni heitä mahtuu keskimääräisyyksiin sen verran, että heistäkin löytyy keskimääräistä autoilijaa kiinnostuneempia tekniikasta, liikenteestä ja autoilusta. Keskimäärin siis. Ja varmaan heistä löytyy TM:n ja Tuulilasin lukijoitakin.
Ajattelija2013:
Mutta erittäin todennäköistä on, että autoilusta/liikenteestä kiinnostunut (esim. TM:n tai Tuulilasin kestotilaaja) ihminen on keskimääräistä parempi autoilija. Tämähän ei liity mitenkään siihen, minkälaisena kuskina ihminen itse itseään pitää.
No jotenkin se homma pitäisi selvitä. Minusta sinun veikkauksesi erittäin todennäköisesti ei ole juuri muun väärti, joten mitenköhän tuo mahtaisi selvitä? Entäs jos tilaa TM:aa vain hyvien avaruusaiheisten juttujen, TV-testien tms. takia, vaikkapa?
Ajattelija2013:
Eiköhän se ole yksi parhaista ja selkeimmistä indikaattoreista hyvälle kuskille, kunhan tämä vielä suhteutetaan ajettuihin kilometreihin ja vahingoiksi lasketaan vielä kaikki kolhut.
Okei, jouduit vähän tarkentamaan jo!
Ajattelija2013:
Tietenkään niitä kolhuja ei aina ilmoiteta mihinkään, mikä tekee asian tutkimisesta vähän hankalaa. Joku voi selvitä tuurillakin ilman onnettomuuksia, mutta eiköhän niitä keskimäärin kasaudu niille huonoimmille kuskeille.
Minusta kolhujen määrä ei ole ollenkaan paras tapa selvittää parasta kuskia, edelleenkään. Edes kilsoihin suhteutettuna, kun ei siinä huomioida missä ajaa esimerkiksi tyypillisesti.
Miten huomioidaan ns. virkaikä kuskina, kyllä silläkin on merkitystä? Toki niistä voidaan miinusta laskea, mutta ei tuosta voi kokonaispistemäärää tulla, tai ollaan hakoteillä. Sen verran monisyisemmästä asiasta on kyse - aina vaan.
Ihan simppeli esimerkki: Töllin mummo tai vaari on saattanut ajaa 50-luvulta asti ilman kolhun kolhua. Tai ehkä sen ainoan ajoi naapurin poika pyörällään auton kylkeen vuonna -57. Monen täällä kirjoittavan mielestä nämä on tien tukkeena: "ei näe", "eikä kuule mitään", hyvä kun ymmärtää jotakin ja vastaavaa. Voisiko silti olla "paras kuski" sinusta - epäilen.
Miten huomioidaan kaikki muu liikenteessä tapahtuva ja kuskin siellä toimiminen - kokonaisuutena?
Toinen vielä simppelimpi vihje: saako kortin inssistä vain siksi, ettei ajanut kolhuille autoa sen aikana? Ja toisaalta: mihin kaikkeen voi narahtaa?
Siitä päästään taas siihen, että miten ne parhaat kuskit sitten saataisiin esiin?
Intialainen guru joogaa moottoripyörää ajaessaan ja tietenkin ilman kypärää. Muu liikenne ei tietenkään haittaa meininkiä, pitäähän yleisöä olla. Näyttää kyllä aika älyvapaalta touhulta omaan silmään, mutta hulluja on monenlaisia.
Uskoakseni heitä mahtuu keskimääräisyyksiin sen verran, että heistäkin löytyy keskimääräistä autoilijaa kiinnostuneempia tekniikasta, liikenteestä ja autoilusta. Keskimäärin siis. Ja varmaan heistä löytyy TM:n ja Tuulilasin lukijoitakin.
Niin....? Miten tämä liittyy mihinkään kirjoittamaani?
No jotenkin se homma pitäisi selvitä. Minusta sinun veikkauksesi erittäin todennäköisesti ei ole juuri muun väärti, joten mitenköhän tuo mahtaisi selvitä? Entäs jos tilaa TM:aa vain hyvien avaruusaiheisten juttujen, TV-testien tms. takia, vaikkapa?
No eiköhän TM ole kuitenkin suurimmaksi osaksi autolehti, vaikka toki muutakin sisältää. Jos autot eivät kiinnosta, niin parempiakin lehtiä löytyy. Mutta tämä meni taas sivuraiteille. Pointti oli autoista ja liikenteestä kiinnostuneet, ei se, miksi joku tilaa TM:aa.
Okei, jouduit vähän tarkentamaan jo!
Oletin, että kaikki asian ymmärtävät ilman tarkentamistakin. Jos ei aja, niin tuskin aiheuttaa onnettomuuksiakaan.
Minusta kolhujen määrä ei ole ollenkaan paras tapa selvittää parasta kuskia, edelleenkään. Edes kilsoihin suhteutettuna, kun ei siinä huomioida missä ajaa esimerkiksi tyypillisesti.
Tuon toki voisi huomioida, mutta uskon silti, että jo pelkkä onnettomuuksien määrä kertoo tarpeeksi. Muista nyt taas, että puhutaan ihmisryhmistä, ei yksittäisestä ihmisestä. Ajopaikat siis hajaantuvat joka tapauksessa.
Ihan simppeli esimerkki: Töllin mummo tai vaari on saattanut ajaa 50-luvulta asti ilman kolhun kolhua. Tai ehkä sen ainoan ajoi naapurin poika pyörällään auton kylkeen vuonna -57. Monen täällä kirjoittavan mielestä nämä on tien tukkeena: "ei näe", "eikä kuule mitään", hyvä kun ymmärtää jotakin ja vastaavaa. Voisiko silti olla "paras kuski" sinusta - epäilen.
Toinen vielä simppelimpi vihje: saako kortin inssistä vain siksi, ettei ajanut kolhuille autoa sen aikana? Ja toisaalta: mihin kaikkeen voi narahtaa?
No tähänhän jo vastasin. Toki joku tumpelo voi selvitä tuurillakin, mutta jos liikenteessä jatkuvasti sekoilee, niin kyllä niitä onnettomuuksiakin useimmiten tulee. Ja kun edelleenkään emme puhu yksittäistapauksista, niin yksittäiset tuurilla selvinneet häviävät tilastoissa. Jos siis tutkitaan ihmisryhmiä, niin eiköhän se onnettomuuksien ja kolhujen määrä/km ole siis aika hyvä indikaattori kuskien taidoille.
740 GLE: "Equity Red Star -vakuutusyhtiö vertaili auton kuljettajia sellaisiin autoilijoihin, joilla on vakuutuksessa myös moottoripyörä, ja päätyi siihen, että jälkimmäisellä on 23 prosenttia eli miltei neljänneksen pienempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen"
Syitä voidaan arvailla, mutta Ajattelijan teoria valikoitumisesta kuulostaa minusta uskottavammalta kuin pelkän pyörän omistaminen?
Tuon englantilaisen artikkelin mukaan tutkimus sanoo että kuljettajilla, joilla on sekä mp että auto vakuutuksessa, on 23 % pienempi todennäköisyys hakea vakuutuskorvausta auton vakuutuksesta kuin kuskeilla keskimäärin. Jos on neliraajahalvaantuneena tai koomassa moottoripyöräonnettomuuden jäljiltä, niin ei kai siinä kerry vakuutustapahtumia autolle.
740 GLE: "Equity Red Star -vakuutusyhtiö vertaili auton kuljettajia sellaisiin autoilijoihin, joilla on vakuutuksessa myös moottoripyörä, ja päätyi siihen, että jälkimmäisellä on 23 prosenttia eli miltei neljänneksen pienempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen"
Syitä voidaan arvailla, mutta Ajattelijan teoria valikoitumisesta kuulostaa minusta uskottavammalta kuin pelkän pyörän omistaminen?
Tuon englantilaisen artikkelin mukaan tutkimus sanoo että kuljettajilla, joilla on sekä mp että auto vakuutuksessa, on 23 % pienempi todennäköisyys hakea vakuutuskorvausta auton vakuutuksesta kuin kuskeilla keskimäärin. Jos on neliraajahalvaantuneena tai koomassa moottoripyöräonnettomuuden jäljiltä, niin ei kai siinä kerry vakuutustapahtumia autolle.
Eli mielestäsi n. neljännes motoristeista makaa koomassa tai halvaantuneena, maksaen edelleen autovakuutusta.
Surkea tämä uusi keskustelupalsta. Pitäisi käyttää suoraan HTML tageja, jos meinaisi kirjoittaa jotain muuta kuin perustekstiä. Kaikki entiset hienoudet on poistuneet, ei voi edes lainata toisen tekstiä kuin tekemällä käsin copy -paste -toiminnon ja sitten HTML-tageilla pitäisi korostaa lainaukset tai vaan pelkillä lainausmerkeillä. Ulkoasukin on sekavan oloinen, kun entiset värikorostukset puuttuu. Viimeisen viestin valitseminen palstalta ei suinkaan vie ketjun viimeiseen viestiin, vaan viestiketjun alkuun. Viestiä kirjoittaessa ja painaessa Lähetä -nappia siirtyy myös viestiketjun alkuun.
Ei palvele tämä uudistus käyttäjiä millään tavoin. Huonosti testattua ja virheitä täynnä koko uudistus.
Mutta sitten asiaan. Tuolla on hyvä video hätäjarrutuksen eroista liukkaalla ABS- jarruilla ja ilman. ABS-jarrullinen pysähtyy hallitusti ja ilman niitä oleva kaatuisi jarrujen lukkiuduttua ilman apupyöriä. Onneksi omassani on ABS jarrut.
TeeCee: ”Jos on neliraajahalvaantuneena tai koomassa moottoripyöräonnettomuuden jäljiltä, niin ei kai siinä kerry vakuutustapahtumia autolle.”
Ajattelija2013: ” Eli mielestäsi n. neljännes motoristeista makaa koomassa tai halvaantuneena, maksaen edelleen autovakuutusta.”
En tarkoittanut kommenttiani ihan noin kirjaimellisesti vaan vihjaisin, että tässä asiassa olisi hyvä pysähtyä hetkeksi ajattelemaan. Mitä esitettyihin lukuihin vaikuttaa se, että kun auton omistava motoristi ajaa motskarillan, hän EI aja autollaan.
En löytänyt tuota vakuutusyhtiön analyysiä verkosta joten olen vain sen varassa mitä tällä palstalla olen siitä lukenut. Ja sen mukaan ainoa huomioon otettu virhelähde oli kuljettajien ikä, joka selitti havaitusta 23 %:sta kaksi %-yksikköä. Kuinka ison osan vuosittaisesta ajosuoritteestaan sekä pyörän että auton omistavat keskimäärin ajavat moottoripyörällä? Jos he ajaisivat keskimäärin 21 % ajosuoritteestaan pyörällä, niin se selittäisi KOKO havaitun eron autojen vakuutuksista haettujen henkilövahinkokorvaushakemusten määrässä.
Googletin mitä löytyisi moottoripyöräilystä briteissä talvella ja ensimmäinen osuma oli Bennetts-nimisen vakuutusyhtiön ohjeet talvimoottoripyöräilyyn. Pähkinänkuoressa siinä sanottiin että ajakaa varovasti, paljon lämmintä päälle ja tarkistakaa rengaspaineet. Tuosta päätellen briteissä voi ajaa lähes ympäri vuoden motskarilla, joten voisi olettaa että tämä näkyy myös autojen henkilövahinkotilastossa.
Britanniassa poliisin mielestä ihmisiä pitää rohkaista ajamaan enemmän moottoripyörillä.
"Mitä enemmän moottoripyöriä tiellä näkyy, sitä paremmin autoilijat oppivat ottamaan ne huomioon ja näkevät ne. "
"Rohkaisemalla useampia ihmisiä ajamaan moottoripyörillä on paras tapa kasvattaa motoristien turvallisuutta.
Moottoripyöräilijät ovat parempia tienkäyttäjiä ja autoilijoita kuin pelkästään autoilevat, ja rohkaisemalla useampia ihmisiä ajamaan moottoripyörillä paranee kuljettajien turvallisuus. Väite perustuu mm. tutkimuksiin, jotka todistavat, että kun enemmän ihmisiä siirtyy ajamaan moottoripyörillä, myös ruuhkat kaikkein pahimmilla tieosuuksilla helpottavat."
Tuon saman ilmiön on todettu parantavan esimerkiksi polkupyöräilijöiden turvallisuutta. Mitä enemmän polkupyöriä liikkuu kaupunkiliikenteessä, sitä paremmin autoilijat huomioivat heitä. Tämä ilmiö voi olla taustalla siinäkin, että maissa, joissa on autoja liikenteessä paljon tiheämmässä kuin meillä, osataan ajaa vähemmillä onnettomuuksilla kuin meillä. Kun autoja on aina ja joka paikassa, liikutaan vaistomaisesti sen mukaan.
A-utoilija kirjoitti: " ABS-jarrullinen pysähtyy hallitusti ja ilman niitä oleva kaatuisi jarrujen lukkiuduttua ilman apupyöriä"
Tämä(kään) ei ole aivan mustavalkoinen asia. Video osoittaa, mitä tapahtuu, jos jarrua ei vapauteta lukitsemisen jälkeen. Tarkalleen oikealla jarruvoimalla on vaikea jarruttaa, etenkin yllätettynä. Paljon helpompaa on opetella niin hyvä asento ja ote pyörästä rutiiniksi, että jos sattuu jarruttamaan etusen lukkoon, on suoraan ajettaessa (kuten videolla) aikaa vapauttaa jarru ja antaa pyörän oikaista itsensä, jos se on edes ehtinyt minnekään lipsahtaa. ABSittomalla pyörällä harjoittelin etupyörän savustamista n. 80 km/h nopeudesta, sekä tunteakseni luiston rajan varmasti, että osatakseni selvitä siitä rajalta tai sen ylitettyänikin vielä takaisin. Märkä tie varmaan heikentää kuljettajan mahdollisuuksia, koska etupyörän ote ei palaudu yhtä tehokkaasti jarrun vapauttamisen jälkeen? Mutta ei suoraan jarrutettu pyörä välittömästi jarrun lukitsemisen jälkeen suoralla pinnalla kaadu.
ABSin riski taas on siinä, ettei kuljettaja ABSiin luottaen edes opettele jarruttamaan oikein. En ole ajanut kovin monta ABSillista pyörää, mutta yksikään kokeilemistani ei ole tehnyt kovin hyvää stoppia, ellei niitä jarruteta aivan oikein kuten pyörää kuuluukin jarruttaa.
ABSin aktivoiduttua kokeilemani nyt jo vanhat ABS pyörät rajoittavat jarrupainetta selvästi maksimijarrutustehon alle. Nekin siis vaativat kunnolla pysähtyäkseen oikean jarrutustekniikan. Överiksi vedetty jarrutus ei kaada pyörää, mutta lisää jarrutusmatkaa metritolkulla.
ABSin puuttuessa kuljettajan virhe saattaa kaataa pyörän ja ABSin toimiessa kuljettajan virhe saattaa viedä jarrutuksesta tehon. Vai ovatko nykyajan ABSit tässä suhteessa parempia?
Omassani on ABS, enkä antaisi sitä pois, etenkään sateella. Mutta ABS ei ole vapaalippu jarrutusharjoituksista.
TeeCee: "Mitä enemmän polkupyöriä liikkuu kaupunkiliikenteessä, sitä paremmin autoilijat huomioivat heitä."
Tästä on muistaakseni ihan tutkimustietoakin, mutta ihminen jonka lähipiirissä ei ole moottoripyöriä ei näe moottoripyöriä. Asiaa, joka ei omaa elämää koske ei ole kovin helppo huomata, ellei se kirjaimellisesti kaadu päälle.
Etenkin Customilla ajava ottaa aika kovan vedon, jos aikoo pysäyttää Harlikkansa nopeammin kuin useimmat autot. Suurin osa pyöristä pysähtyy 35 - 45 metrin matkalla satasesta (jos kuski osaa hommansa) ja suurin osa autoista osuu samoille metreille (mutta osaavia jarruttajia löytyy enemmän). Mopon ja auton jarrutusmatkan vertailu on ajan hukkaa, koska eri mallien erot kääntävät vertailun miten päin tahansa ja lopulta silti kuski ratkaisee.
Valkokypäräinen GT Bemarilla ajava nainen videon lopussa osuu omaan genreeni kympillä. Raskas matkapyörä, näkyvyys, rataa ja harjoittelua.
Katsokaapa ensi kesänä noiden suurten matkapyörien kuskeja ja miettikää, mistä sen pyörän näkee ensimmäisenä? Joskus olen katsellut vastaantulevaa pyörää tyyliin "Pyörä tulee vastaan...tehokkaat valot...kuskilla valkoinen kypärä...näyttää olevan BMW LT". Kohdalla sitten huomaa, että Bemun korkean kojetaulun takana istuvalla oli myös turvaliivi.
Ainakin kohtaavan isokatteisen pyörän valot ja kuskin valkoinen kypärä näkyvät paaaaljon ennen hihojen väriä.
Tuolla on karu törmäysvideo, jossa autoilija kääntyy suoraan eteen. Syy on täysin autoilijan, joka ei huomaa moottoripyörää ja tällä kertaa kyse ei ole moottoripyörän ylinopeudestakaan. Kukaan ei onneksi loukkaantunut, vaikka motoristi tekee kiepin ilmassa. Motoristilla on valkoinen ajotakki, mutta edes se ei osunut "puolisokean" autoa ajaneen silmään. Motoristina tekee pahaa katsella tämmöisiä kolareita.
Videosta käy ilmi, että aurinko on jo aika matalalla ja paistaa todennäköisesti vastaan ajavan auton kuljettajan silmiin. Ei kai kuljettaja tahallaan käänny moottoripyörän eteen. Hän ei luultavasti näe moottoripyöriä.
Ajoinpa millä kulkuneuvolla tahansa yritän ottaa huomioon auringon häikäisyn paitsi itselle myös vastaan tuleville. Tilanteessa, jossa aurinko paistaa matalalta takaa, näkyvyys on erinomainen. Tällöin ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auringossa loistavasti näkyvän vastaan tulevan auton kuljettaja ajaa lähes sokkona nähden vain kirkkaan valopallon edessään. Naarmuinen tai likainen tuulilasi heikentää näkyvyyttä vielä entisestäänkin.
Heti alussa tilanteen jäätyessä Big Bear ehti aloittaa pyörän jarruttamisen 1 - 2 sekunnin ajan. Koska jarrutus ehti jo alkaa, on kuljettajan reaktioaika jo kulunut ja toiminta on käynnissä. Tilanteen jäätyessä jäljellä oleva 10 metriä lisää vielä toimintamatkaa yli puoli sekuntia arviolta 60 km/h ajonopeudella. Näiden perusteella motoristilla oli havaintomatkansa jälkeen arviolta pari sekuntia aikaa toteuttaa valitsemansa emergency exit. Se olisi riittänyt koko kaistan levyiseen väistöön.
En voi luvata pystyväni itse tekemään tuota yllätettynä, mutta jos motoristin EAK prosessori tunnistaa riskin jo ennalta ja suunnittelee hätäpoistumistien jo valmiiksi, niin sinne kyllä olisin tuossa tilanteessa ehtinyt ajaa. Raskaan customin kääntäminen tiukkaan väistöön on melkoista painimista, mutta minusta tuo ei ollut mission impossible. Hyvä video silti.
Olisin kolaroinut myös itse tuossa aivan varmasti. Motoristien nopeuksista on turha mussuttaa, kun pyörä muksahtaa nurin paikalleen ja myös takaa tuleva ehtii hyvin pysähtyä. Tappaja teki parhaansa, mutta mopot olivat tällä kertaa liian hitaita ja tavoiteltu uhri pääsi pakoon.
Tämän klassikkotapauksen Suomen ennätyksen haltija on pakettiautokuski, joka muutama kesä takaperin pamautti naamat vastakkain suoraan edestä päin sirrat ja strobot päällä lähestyneen moottoripyöräpoliisin kanssa.
Itselle sattui sekä näitä että kolmion takaa tulevia kerran - pari kesässä niin kauan kun ajoin mustalla Suzuki Banditilla. Tuplavaloista vain toinen paloi lähivaloilla, eikä sen huomioarvo riittänyt. Ajotapa ei ole mielestäni muuttunut mitenkään, mutta metallinpunainen suurin tuplavaloin ja keltaisin polttimoin varustettu pyörä tuntuu erottuvan selvästi paremmin, koska vastaavia on vain yksi sokea U-kääntäjä oikean vilkun kera niiden 8 vuoden aikana, mitä olen nykyistä pyörääni ajanut. Valojen suuntaukset ovat molemmissa "riittävän ylhäällä'". Se erottuu hyvin, eikä aiheuta protesteja vastaantulevilta toisin kuin kaukovalojen käyttö. Kojetaulun pikasäätöä toki käännän alaspäin yhden napsun matkustajalle ja toisen matkatavaralle, vaikka molemmille on myös omat alustan säätönsä.
Tässäkin on pari mielenkiintoista lakiteknistä kuprua. Jonkun seppelöimättömän hengen jättiläisen vuoksi piti aiemmin tuplavaloilla varustettujen pyörien toinen ajovalo rikkoa Suomeen rekisteröitäessä, koska pyörässä ei saanut olla kahta lähivaloa. Nykyisin taitaa olla keltainen ajovalo kielletty, mutta en ole antanut sen häiritä, koska silloin kun valot ovat näkymisen eikä näkemisen vuoksi, on keltaisen huomioarvo parempi, etenkin kun niitä on harvassa. Suuret keltaiset valot on myös ehkä helpompi mieltää moottoripyöräksi kuin tehokkaaksi mopon valoiksi? Ainoa reaktio, minkä olen mopokonstalta valoistani saanut on "mistä tuollaisia saa?"
Avaruusvektori: Ihmettelen, että monet autojen ja autoilun turvallisuudesta kiinnostuneet ihmiset ajavat moottoripyörällä.
Jos pohtii pelkästään autoilevan ihmisen näkökulmasta, niin varmasti tuo asia ihmetyttää. Autoilua ja moottoripyöräilyä ei kuitenkaan kannata verrata suoraan toisiinsa, koska toisessa on kyse nautintoa tuottavasta harrastuksesta, toinen taas on useimmille pelkkä keino suorittaa välttämätön liikkuminen.
Pelkästään autoilun tuntevalle on vaikea perustella mitä nautinnollista on ajaa kylmässä ja märässä henkensä kaupalla, mutta ehkä asiaa selventää kun samaa ilmiötä miettii itselle tutummilla asioilla. Esimerkiksi kunnostaan ja terveydestään huolehtiva saattaa nautiskella vaikkapa pilkkimisestä joskus vähän arveluttavissakin jääoloissa.
Kumppani:
Liivijengi? Miten se liittyy aiheeseen? Montako prosenttia moottoripyöräilijöistä kuuluu liivijengiin?
Ja mikä ihmeen papparaisen kokemattomuus? Nyt puhuttiin moottoripyöräilijöistä autoilijoina ja tutkimuksen mukaan he ovat keskimääräistä parempia kuljettajia omassa ikäluokassaan. Ja otantaan toki mahtuu kaikenlaista, mutta luulisi sinunkin nyt ymmärtävän, että nyt puhutaan moottoripyöräilijöistä keskimäärin.
Ja kukaan ei väitä, että täällä olisi Suomen parhaat kuskit, mutta melko varmasti autoista ja liikenteestä kiinnostuneet ihmiset ovat keskimääräistä parempia kuljettajia, elleivät ulosmittaa osaamistaan kaahaamalla. Olisi suorastaan hämmästyttävää, jos näin ei olisi.
Ja tässä keskustelussa hyvän kuskin kriteeri on aiheutettujen vahinkojen määrä. Lehtiartikkelissa taisi itse asiassa olla onnettomuuteen joutumisten määrä, oli syypää kuka tahansa.
Ajattelija2013:
Niin, otannoissa ja yleistyksissä kuuluu huomioida monenlaista väkeä. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta et vain muista sitä aurinkoa maalaillessasi...
Ajattelija2013:
Nimenomaan....
Ajattelija2013:
No tietysti tarkoitin keskimäärin, pitäisihän sinun se ymmärtää.
Ajattelija2013:
Mutta ei mahdotonta. Tällä viittaan vain siihen, että suomalaiselta kuskilta kysyttäessä tuskin muuta vastausta saakaan, kuin "keskivertoa parempi, tai hyvä kuski". Pätee kyllä täälläkin, se olisi hämmästyttävää, jos näin ei olisi.
Mutta et vastannut, miten se voitaisiin mitata, että tulos kuvaa kuskin tasoa eri osiltaan.
Ajattelija2013:
Onko se pelkästään hyvän kuskin merkki, ettei ole aiheuttanut vahinkoja? Kaiken täällä TM-palstan osioissa kirjoitetun jälkeenkin?
Saat miettiä uudestaan, ihan noin yksinkertaista se ei voi vain olla. Siihen pystyy kyllä a-i-k-a moni, jos mietit yhtään tarkemmin.
SO2001:
Moottoripyörä on pitkä juttu. Ihan luonnostaan.
SO2001:
Ensimmäistä pyörää kaupasta noutaessani olin jo valmiiksi suunnitellut rauhallisen reitin liikkeestä kotiin. Ajokoulutus oli jo tilattuna.
SO2001:
Tekstisi ensivaikutelmista kuulostaa siltä, että tavoittelet enemmän fiilistä kuin kontrollifriikkinä millintarkkoja ajolinjoja "total control" konseptilla? Moottoripyöräilyä voi harrastaa monella tavalla ja fiilistely on yksi niistä.
Silti yllä oleva näyttää siltä, että hyötyisit turvallisuuden lisäksi myös oman mukavuutesi kautta lisäharjoituksista. Jos ujostelet enemmän ajaneiden koulutettavien sekaan asettumista kylmiltään, voi näitä tehdä myös itse harjoitellen.
1. Ennakointi
Perustaidoillakin pystyy ajamaan turvallisesti, mutta silloin pitää ennakoinnin olla kunnossa. Tämä on sitä ajamista, jossa "taidolla voi yrittää selvitä tilanteista, joihin hyvä kuljettaja ei joudukaan". Tämän lähtökohdan etu on, että ajoissa suunniteltu hätäpoistumistie on yleensä mahdollista ajaa perustaidoillakin. Käsittelyharjoituksia ja ratakierroksia tarvitaan sitten kun antaa yllättää itsensä ja aika tai tila käy vähiin.
Olet ajanut autolla paljon, mutta pyörää ajavaa kiinnostaa vielä autoilijaakin enemmän tilanne takana, oma näkyvyys ja oman ajamisen ennakoitavuus.
2. Vastaohjaus
Tämän menetelmän opettelu ratkaisee yllä kertomasi epävarmuuden. Moottoripyörä menee itsestään suoraan, ellei sitä käännetä ohjaustangosta. Pyörä on aina luonnostaan vakaa. Jos pyörän halutaan muuttavan suuntaa, se pitää kertoa ohjaustankoa kääntämällä. Kaikki muu on amatööritasolla teeskentelyä. Mitä raskaampi ja vakaampi pyörä, sitä varmemmin se tarvitsee ohjaamista tangosta.
Kerhotoiminnassa MP-koulutukseen sekaantuneen tuttavani havainto muutaman vuoden MP-kolarien tutkimusraporteista osoitti odotetusti, että suurin osa kuolemankolareista oli ulosajoja. Yllättävämpi löydös oli, että siinä otannassa kuolemaan johtaneissa ulosajoissa YHTÄÄN PYÖRÄÄ ei kantattu äärirajoilleen, vaan kurvi olisi ollut kolaripyörän käyttämällä nopeudella ajettavissa, mutta hartialukko tai taidon puute esti kääntämästä pyörää riittävän voimakkaasti?
Pyörää käännetään aina tietoisesti ohjaustangosta. Vastaohjauksen tietoinen käyttö kannattaa opetella heti aluksi koska se on jokaisen pyörän ohjausgeometriaan rakennettu tapa ohjata pyörää varmasti ja täsmällisesti kuljettajan osoittamaan suuntaan. Tangon kääntäminen vasemmalle halutessaan kääntyä oikealle taittavaan mutkaan saattaa kuulostaa turhalta akrobatialta, mutta sen voi oppia kuka tahansa. Tietoisella harjoittelulla alkeet oppii ensimmäisellä viikolla. Hätätilanteessa todellinen kysymys onkin, kuinka lähelle omaa parastaan pääsee yllätettynä?
Ajokokemuksesta riippumatta aina kun pyörällä kokeillaan jotain uutta, varataan paljon vapaata tilaa ympärille. Aloita kokeilut hiljaisella suoralla noin 60 km/h nopeudesta. Tunnustele, kuinka pyörä kääntyy, kun pehmein käsin varovasti työnnät toista nyrkkiä eteenpäin. Sen jälkeen voit kokeilla, kuinka nätisti pyöräsi taipuu kaarteisiin kauniisti sisäkurvin nyrkki edellä. Katso kaarteeseen haluamaansi menosuuntaan eikä käsiin.
Kun muutaman päivän harjoittelulla huomaat homman jujun, tuntuu kuin olisi sytyttänyt valon pimeään huoneeseen. Tähän harjoitukseen liittyy kolme lupausta:
- Idean löydettyäsi virnistys leviää kypärän sisällä
- Et enää ensi syksynä pelkää pyörän kääntymistä
- Et enää ikinä palaa vanhaan epävarmaan ja tylsään ajotapaan
3. Jarruttaminen
Tässä tulee kokeneellekin kupruja helposti, eikä tuhansilla toistoilla automatisoidulle autopilotille ole oikotietä. Tässä olisi hyvä, jos saisit apua oikeasti osaavalta, koska tehojarrutuksen harjoittelussa on vehkeisiin vaarassa tullan naarmuja, jos pehmeästä jarrutuksesta lähdetään kiristämään enemmän sisulla ja sydämellä kuin taidolla.
Periaate on silti pitää koko alavartalo mahdollisimman tiukasti kiinni pyörässä ja takamus penkissä. Sinun erityishaasteesi on pyöräsi aika paljon voimaa vaativa etujarru, jonka tasaisesti kiristyvä puristus ei saa samalla kääntää tankoa oikealle. Alavartalo tukevasti kiinni pyörässä, kädet ihan tasoissa, ohjaus suorassa ja tasainen puristus. Ei nykäistä, vaan painon siirtyessä eteen lisätään jarrupainetta.
Katse pitää tietoisesti nostaa kauas horisontista valittuun referenssipisteeseen, koska pyörän tehojarrutus on niin väkivaltainen tapahtuma, ettei välikorvan tasapainoaistista ole muuta kuin haittaa. Horisontti pitää tietoisesti vakiinnuttaa näköhavainnolla.
SO2001:
Meteli? Millaiset korvatulpa? Ellei parempaa ideaa ole, 3M pikkuporkkanan näköiset oranssit kertakäyttötulpat (joita voi käyttää useammankin kerran ) ovat hyvä lähtökohta.
SO2001:
Et saa. Ei kukaan saa, ja siksi vauhdin hidastuessa ja pyörää vakauttavien hyrrävoimien vähetessä ja ohjauksella haettavan tasapainoilun hävittäessä pyörän ohjausgeometrian ja painon tuoman vakauden pitää jokainen heilahdus ottaa kiinni aina heti. Isompi kallistus on tekemätön paikka.
Ethän vain tehnyt pysäkistä itsellesi tarpeettoman vaikeaa pehmeästi pysähdyksiin liukuvan pyörän rinnalla jaloilla tepsutellen ja katse mittaritaulussa?
Koetapa hiljaisella paikalla lähtö- ja pysähdysharjoituksia. Kun ympäristön varmistettuasi lähdet, katse kauas eteen kuten hätäjarrutuksessakin. Pyri lähtemään päättäväisesti ja napakasti, eikä pyörän mukana tepastellen ja pitkään saappaita roikottaen. Samoin jarrutus loppuun saakka jalat tapeilla alavartalolla ja ohjauksella tasapainoillen, katse kaukana. Hyvä pysähdys jää aivan lopussa napakasti yksille jalansijoilleen ilman askeltakaan. Ja tässäkin katse kaukana, ettei loppunytkähdys vedä mopoa nurin.
Lähtö ja pysäkki ilman askelia antavat pari etua. Raskaan pyörän rinnalla tepastelevan saapas osuu vielä joskus liukkaalle mukulakivelle tai ajoratamaalaukselle ja mopo kaatuu. Täsmällisesti ilman saapaiden roikottamista lähtevä ja pysähtyvä motoristi myös näyttää toisen motoristin silmissä osaavammalta kuin pyöränsä mukana steppaava.
SO2001:
Kyllä niitä sopii verrata. Kokeilepa vastaohjausta myös mopolla tai vaikka polkupyörällä. Jälkimmäisellä koe onnistuu parhaiten, kun hyvässä vauhdissa annat pyörän rullata polkematta, keskityt tietoisesti välttämään kompensoimatta käännöksiä vartalon painolla ja kädet irti tangosta ajaen työnnät tangon jompaa kumpaa päätä varovasti.
Pyörän ja kuskin painon suhteen vuoksi polkupyörää ja mopoa voi ajaa ilman vastaohjaustakin vartalon painolla kallistellen, mutta nopeaa painavaa moottoripyörää ei kannata yrittää.
SO2001:
Ei niin, eikä kannata edes yrittää.
Olet varmaan nähnyt MP-kisoissa, kuinka aivan älyttömäänkin tilanteeseen ajettu pyörä vakauttaa itsensä vastaan rimpuilevan kuskin pudottua kyydistä? Tämäkin kohta perustuu pyörän ohjausgeometriaan.
Jos haluat harjoitella lisää rutiinia, sitä saa soratieltä. Luja ote pyörästä alavartalolla, lantio pehmeä kuin käärmeellä ja kädet rentoina sallien pyörän hakea kuulalaakereilla oman paikkansa. Mukava nopeus vaihtelee pyörien välillä, mutta yleensä noin 60 km/h on hyvä lähtökohta.
SO2001:
Minulle pukeutuminen on rituaali, jossa jalankulkijasta tulee kuljettaja, joka keskittyy siihen mitä on tekemässä.
Jos veto käy kauluksen ja kypärän tienoilla, yksi halpa varustesuositus vilukintulle on Rukka Windstopper kypärähuppu. Se on kypärähuppu, joka jatkuu alareunassaan hartialevyisenä tuulenpitävänä windstopper kaulurina. Ehdoton varuste alle 25 asteessa, koska pukeminen on helppoa kun erilliset kypärähuppu ja kauluri on integroitu. Sen turvin saa myös löysentää takin kaulusta.
Ja pukeminenhan alkaa korvatulpista. Myös kypärien ajomelussa on suuria eroja. Jos omaasi on saatavana kauluksen tiiviisti sulkeva kauluri Shoein "Whisper Kit" tyyliin, kannattaa kokeilla.
SO2001:
Ajoasento on erittäin henkilökohtainen kysymys. Yleensä ZR-7 kaltaisia nakupyöriä pidetään tässä suhteessa mukavina. Mutta olikos sinun pyörässäsi iso tarvikepleksi paikallaan?
Jos on, niin harkitsepa koeajoa ilman koko lippaa? Iso pleksi tekee helposti kypärässä meluavan pyörteen ja selvän etupainon harteille ja yläselkään. Kuulostaa siltä, kuin nojaisit kahvoihin pleksin aiheuttaman selkäpaineen vuoksi?
Monen mielestä pleksin poistamalla pyöräsi ulkonäkö paranee ja koska ajelet rauhallisia nopeuksia, löytänet jostain 80 - 100 km/h väliltä nopeuden, jossa voit kevyesti nojata tuuleen ilman että tarvitsee vetää tai työntää ollenkaan. Lisäbonuksena lyön vetoa, että kypärämelu sekä alenee että muuttuu vähemmän häiritseväksi. Turbulentti lepatus häiritsee enemmän kuin tasainen suora ilmavirtaus. Nakussa tosin selän pituudesta riippuen joku kuulee peilien äänen, mutta pitkä kuski ei välttämättä.
Jos ilman pleksiä asia korjaantuu muuten, mutta maantienopeuksilla ajamisesta tulee raskasta joutuessasi vetämään kahvoista, sitten joko sahalla poikki se nykyinen pleksi tai myyntiin ja tilalle uusi ihan pieni minilippa. Jo pieni rintaan osuvan tuulen paineen pienennys keventää harteiden ja käsien tehtävää maaniteajossa. Kaulan korkeudelle yltävästä pleksistä alkavat pyörteet ja melu.
SO2001:
Voi tokkiinsa, peltitankkiseenhan saa mitä hyvänsä! Halvin ja pienin laukku vaihtovaatteille tai pienelle kauppaostoskassille on magneettilaukku tankkiin. Sellaisia on myös karttataskun kanssa pidemmille matkoille. Tankkilaukku vaikuttaa ajettavuuteen kaikkein vähiten.
Enemmän tilaa tuo takateline laukkuineen. Halpojakin voi olla saatavana käytettynä, ja kannattaa huomata valtavirran valmistajien Kapan ja Givin tekevän monissa malleissa keskenään yhteensopivia sarjoja. Palasista voi siis koota tavaratilan halvallakin. Takalaukku vaikuttaa ajettavuuteen eniten, mutta se on myös helpoin käyttää, joten monien suosikki. Kahden kypärän kokoiseen mahtuu jo pari ostoskassillista. Muistaakseni ZR-7 saa myös täyttä kolmen laukun sarjaa, joista takalaukku voi olla paikallaan aina ja sivulaukut nostetaan mukaan tarvittaessa.
SO2001:
Ne temput ovat selvästi perustuneet pyörän taluttamisee jalkojen välissä voimalla, eikä ajotaitoon.
Lisäkilot eivät tietenkään helpota akrobatiaa, mutta Kawasaki ZR-7 on oikein tasapainoinen ja neutraali peruspyörä. Mutta se niin nopea ja niin painava, että sitä pitää ajaa moottoripyörän tavoin.
Kuljettajatutkinnon käsittelykokeen tehtävien mitat löytyvät TraFin sivuilta kuljettajatutkintojen alta. Silmukoiden ja kahdeksikkojen pujottelu isolla pyörällä on huoltoasemien parkkipaikoilla rispektiä ansaitsevaa kikkailua, mutta turvallisuuden kannalta keskittyisin hätäjarrutuskokeeseen ja väistön ja jarrutuksen yhdistelmään. Jälkimmäisessä ABSitonta pyörää vain joko jarrutetaan tai käännetään mutta ei molempia yhtä aikaa!
Viikonloppuisin löytyy vapaita parkkipaikkoja ja halki sahatuista tennispalloista tulee turvallisia merkkitolppia, joiden yli voi ajaa mitään rikkomatta, jos ajolinjat leviävät sapluunan ohi.
Toivottavasti tämän turvin pystyt nauttimaan ajamisesta ensi kesänä entistä enemmän
Koska näyttää siltä, että kaikki eivät lukeneet linkitettyä uutista motoristien paremmudesta kuljettajina, tässä vielä avainkohta:
"Equity Red Star -vakuutusyhtiö vertaili auton kuljettajia sellaisiin autoilijoihin, joilla on vakuutuksessa myös moottoripyörä, ja päätyi siihen, että jälkimmäisellä on 23 prosenttia eli miltei neljänneksen pienempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen"
Syitä voidaan arvailla, mutta Ajattelijan teoria valikoitumisesta kuulostaa minusta uskottavammalta kuin pelkän pyörän omistaminen?
Kiitokset 740 GLE hyvistä vihjeistä. Harmi, että vuodenajasta johtuen joutuu odottelemaan ennen kuin niitä käytännön tilanteissa pääsee arvioimaan.
Kirjoitin ehkä hieman liian pessimistisesti "huonoista puolista", joita tähänastiset kokeilut ovat tuoneet esille. Korvatulpilla äänet hiljenevät, ja löytyy varmaan istuvampiakin kamppeita kuin ne, jotka kaikkein halvimmalla Bilteman hyllystä kiireessä poimin. Nythän tässä on talvi aikaa miettiä ensi kevään varusteita. Sinänsä halvatkin kamppeet osoittivat toimivuutensa, että niinkin alhaisissa lämpötiloissa pärjäsi, mitä alkusyksyn kelit olivat. Varsinaiset kesäkokemuksethan minulta puuttuvat vielä kokonaan. No, parina päivänä syyskuussa lämpötila taisi olla lähellä kesäisiä lukemia. Eihän kesälläkään aina helle ole. Kesäkuussa 2012 lämpömittari näytti useina päivinä marraskuisia lukemia.
Huomasin, että kun "pleksin" yläreunassa pitää sormea poikittain, jo se riittää ohjaamaan ilmanvirtaa niin, että tuulen kohina korvissa hiljenee huomattavasti. Täytyy kokeilla erilaisia variaatioita ja myös ilman pleksiä. Kaupassa tuli mukana toinenkin, ja saahan niitä vielä lisää.
Keskimääräistyksessä puhutaan kaikista kuljettajista keskimäärin. Ja onko liivipyöräilijöitä mielestäsi niin paljon, että he vaikuttavat merkittävästi siihen, että moottoriyöräilijät ovat uskoakseni keskimääräistä autoilijaa kiinnostuneempia tekniikasta, liikenteestä ja autoilusta. Miten liivijengi siis liittyy mielestäsi tähän aiheeseen?
Mutta erittäin todennäköistä on, että autoilusta/liikenteestä kiinnostunut (esim. TM:n tai Tuulilasin kestotilaaja) ihminen on keskimääräistä parempi autoilija. Tämähän ei liity mitenkään siihen, minkälaisena kuskina ihminen itse itseään pitää.
Eiköhän se ole yksi parhaista ja selkeimmistä indikaattoreista hyvälle kuskille, kunhan tämä vielä suhteutetaan ajettuihin kilometreihin ja vahingoiksi lasketaan vielä kaikki kolhut. Tietenkään niitä kolhuja ei aina ilmoiteta mihinkään, mikä tekee asian tutkimisesta vähän hankalaa. Joku voi selvitä tuurillakin ilman onnettomuuksia, mutta eiköhän niitä keskimäärin kasaudu niille huonoimmille kuskeille.
SO2001:
Ratkaisu tuulimeluun ja pyörteilyyn saattaa olla sinullakin säädettävä MRA X-Creen lippa, joko pienempi Sport-malli tai isompi Touring-malli, riippuen nykyisen pleksisi koosta. Noita on kirkkaana ja savun värisenä ja kiinnitys onnistuu ilman reikien poraamista tai vielä tukevammin jos poraa reiät pleksiin. Itselläni on isompi Touring-lippa.
Tilasin ensin mallikohtaisen paljon alkuperäistä isomman V-Stream pleksin, mutta kävikin niin, että sekään ei riittänyt minulle 190 pitkänä, vaan kaikki tuuli tuli juuri korvien tasolle eli melu jopa lisääntyi entiseen matalaan pleksiin verrattuna ja kypärä suorastaan tärisi moottoritie-nopeuksissa. X-Creen lippa kiinnitettynä V-Stream pleksin ylälaitaan poisti itselläni nuo ongelmat lähes kokonaan.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/tuulisuojat/yleistuulisuojat/mra-x-creen-sport-lippa-katelasiin-kirkas/
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/tuulisuojat/yleistuulisuojat/x-creen-double-adapter-clear-xcdamra-katelasi/
Ajattelija2013:
Uskoakseni heitä mahtuu keskimääräisyyksiin sen verran, että heistäkin löytyy keskimääräistä autoilijaa kiinnostuneempia tekniikasta, liikenteestä ja autoilusta. Keskimäärin siis. Ja varmaan heistä löytyy TM:n ja Tuulilasin lukijoitakin.
Ajattelija2013:
No jotenkin se homma pitäisi selvitä. Minusta sinun veikkauksesi erittäin todennäköisesti ei ole juuri muun väärti, joten mitenköhän tuo mahtaisi selvitä? Entäs jos tilaa TM:aa vain hyvien avaruusaiheisten juttujen, TV-testien tms. takia, vaikkapa?
Ajattelija2013:
Okei, jouduit vähän tarkentamaan jo!
Ajattelija2013:
Minusta kolhujen määrä ei ole ollenkaan paras tapa selvittää parasta kuskia, edelleenkään. Edes kilsoihin suhteutettuna, kun ei siinä huomioida missä ajaa esimerkiksi tyypillisesti.
Miten huomioidaan ns. virkaikä kuskina, kyllä silläkin on merkitystä? Toki niistä voidaan miinusta laskea, mutta ei tuosta voi kokonaispistemäärää tulla, tai ollaan hakoteillä. Sen verran monisyisemmästä asiasta on kyse - aina vaan.
Ihan simppeli esimerkki: Töllin mummo tai vaari on saattanut ajaa 50-luvulta asti ilman kolhun kolhua. Tai ehkä sen ainoan ajoi naapurin poika pyörällään auton kylkeen vuonna -57. Monen täällä kirjoittavan mielestä nämä on tien tukkeena: "ei näe", "eikä kuule mitään", hyvä kun ymmärtää jotakin ja vastaavaa. Voisiko silti olla "paras kuski" sinusta - epäilen.
Miten huomioidaan kaikki muu liikenteessä tapahtuva ja kuskin siellä toimiminen - kokonaisuutena?
Toinen vielä simppelimpi vihje: saako kortin inssistä vain siksi, ettei ajanut kolhuille autoa sen aikana? Ja toisaalta: mihin kaikkeen voi narahtaa?
Siitä päästään taas siihen, että miten ne parhaat kuskit sitten saataisiin esiin?
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1545/Guru-joogaa-moottoripy%C3%B6r%C3%A4illess%C3%A4%C3%A4n---uskomaton-video.htm?ref=newest
Intialainen guru joogaa moottoripyörää ajaessaan ja tietenkin ilman kypärää. Muu liikenne ei tietenkään haittaa meininkiä, pitäähän yleisöä olla. Näyttää kyllä aika älyvapaalta touhulta omaan silmään, mutta hulluja on monenlaisia.
Niin....? Miten tämä liittyy mihinkään kirjoittamaani?
No eiköhän TM ole kuitenkin suurimmaksi osaksi autolehti, vaikka toki muutakin sisältää. Jos autot eivät kiinnosta, niin parempiakin lehtiä löytyy. Mutta tämä meni taas sivuraiteille. Pointti oli autoista ja liikenteestä kiinnostuneet, ei se, miksi joku tilaa TM:aa.
Oletin, että kaikki asian ymmärtävät ilman tarkentamistakin. Jos ei aja, niin tuskin aiheuttaa onnettomuuksiakaan.
Tuon toki voisi huomioida, mutta uskon silti, että jo pelkkä onnettomuuksien määrä kertoo tarpeeksi. Muista nyt taas, että puhutaan ihmisryhmistä, ei yksittäisestä ihmisestä. Ajopaikat siis hajaantuvat joka tapauksessa.
No tähänhän jo vastasin. Toki joku tumpelo voi selvitä tuurillakin, mutta jos liikenteessä jatkuvasti sekoilee, niin kyllä niitä onnettomuuksiakin useimmiten tulee. Ja kun edelleenkään emme puhu yksittäistapauksista, niin yksittäiset tuurilla selvinneet häviävät tilastoissa. Jos siis tutkitaan ihmisryhmiä, niin eiköhän se onnettomuuksien ja kolhujen määrä/km ole siis aika hyvä indikaattori kuskien taidoille.
740 GLE: "Equity Red Star -vakuutusyhtiö vertaili auton kuljettajia sellaisiin autoilijoihin, joilla on vakuutuksessa myös moottoripyörä, ja päätyi siihen, että jälkimmäisellä on 23 prosenttia eli miltei neljänneksen pienempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen"
Syitä voidaan arvailla, mutta Ajattelijan teoria valikoitumisesta kuulostaa minusta uskottavammalta kuin pelkän pyörän omistaminen?
Tuon englantilaisen artikkelin mukaan tutkimus sanoo että kuljettajilla, joilla on sekä mp että auto vakuutuksessa, on 23 % pienempi todennäköisyys hakea vakuutuskorvausta auton vakuutuksesta kuin kuskeilla keskimäärin. Jos on neliraajahalvaantuneena tai koomassa moottoripyöräonnettomuuden jäljiltä, niin ei kai siinä kerry vakuutustapahtumia autolle.
TeeCee:
Eli mielestäsi n. neljännes motoristeista makaa koomassa tai halvaantuneena, maksaen edelleen autovakuutusta.
Surkea tämä uusi keskustelupalsta. Pitäisi käyttää suoraan HTML tageja, jos meinaisi kirjoittaa jotain muuta kuin perustekstiä. Kaikki entiset hienoudet on poistuneet, ei voi edes lainata toisen tekstiä kuin tekemällä käsin copy -paste -toiminnon ja sitten HTML-tageilla pitäisi korostaa lainaukset tai vaan pelkillä lainausmerkeillä. Ulkoasukin on sekavan oloinen, kun entiset värikorostukset puuttuu. Viimeisen viestin valitseminen palstalta ei suinkaan vie ketjun viimeiseen viestiin, vaan viestiketjun alkuun. Viestiä kirjoittaessa ja painaessa Lähetä -nappia siirtyy myös viestiketjun alkuun.
Ei palvele tämä uudistus käyttäjiä millään tavoin. Huonosti testattua ja virheitä täynnä koko uudistus.
Mutta sitten asiaan. Tuolla on hyvä video hätäjarrutuksen eroista liukkaalla ABS- jarruilla ja ilman. ABS-jarrullinen pysähtyy hallitusti ja ilman niitä oleva kaatuisi jarrujen lukkiuduttua ilman apupyöriä. Onneksi omassani on ABS jarrut.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1541/Näin-paljon-paremmin-ABS-jarruilla-selviää-hätätilanteessa.htm?ref=front
TeeCee: ”Jos on neliraajahalvaantuneena tai koomassa moottoripyöräonnettomuuden jäljiltä, niin ei kai siinä kerry vakuutustapahtumia autolle.”
Ajattelija2013: ” Eli mielestäsi n. neljännes motoristeista makaa koomassa tai halvaantuneena, maksaen edelleen autovakuutusta.”
En tarkoittanut kommenttiani ihan noin kirjaimellisesti vaan vihjaisin, että tässä asiassa olisi hyvä pysähtyä hetkeksi ajattelemaan. Mitä esitettyihin lukuihin vaikuttaa se, että kun auton omistava motoristi ajaa motskarillan, hän EI aja autollaan.
En löytänyt tuota vakuutusyhtiön analyysiä verkosta joten olen vain sen varassa mitä tällä palstalla olen siitä lukenut. Ja sen mukaan ainoa huomioon otettu virhelähde oli kuljettajien ikä, joka selitti havaitusta 23 %:sta kaksi %-yksikköä. Kuinka ison osan vuosittaisesta ajosuoritteestaan sekä pyörän että auton omistavat keskimäärin ajavat moottoripyörällä? Jos he ajaisivat keskimäärin 21 % ajosuoritteestaan pyörällä, niin se selittäisi KOKO havaitun eron autojen vakuutuksista haettujen henkilövahinkokorvaushakemusten määrässä.
Googletin mitä löytyisi moottoripyöräilystä briteissä talvella ja ensimmäinen osuma oli Bennetts-nimisen vakuutusyhtiön ohjeet talvimoottoripyöräilyyn. Pähkinänkuoressa siinä sanottiin että ajakaa varovasti, paljon lämmintä päälle ja tarkistakaa rengaspaineet. Tuosta päätellen briteissä voi ajaa lähes ympäri vuoden motskarilla, joten voisi olettaa että tämä näkyy myös autojen henkilövahinkotilastossa.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1557/Poliisi-ihmisiä-pitää-rohkaista-ajamaan-enemmän-moottoripyörillä.htm?ref=front
Britanniassa poliisin mielestä ihmisiä pitää rohkaista ajamaan enemmän moottoripyörillä.
"Mitä enemmän moottoripyöriä tiellä näkyy, sitä paremmin autoilijat oppivat ottamaan ne huomioon ja näkevät ne. "
"Rohkaisemalla useampia ihmisiä ajamaan moottoripyörillä on paras tapa kasvattaa motoristien turvallisuutta.
Moottoripyöräilijät ovat parempia tienkäyttäjiä ja autoilijoita kuin pelkästään autoilevat, ja rohkaisemalla useampia ihmisiä ajamaan moottoripyörillä paranee kuljettajien turvallisuus. Väite perustuu mm. tutkimuksiin, jotka todistavat, että kun enemmän ihmisiä siirtyy ajamaan moottoripyörillä, myös ruuhkat kaikkein pahimmilla tieosuuksilla helpottavat."
Tuon saman ilmiön on todettu parantavan esimerkiksi polkupyöräilijöiden turvallisuutta. Mitä enemmän polkupyöriä liikkuu kaupunkiliikenteessä, sitä paremmin autoilijat huomioivat heitä. Tämä ilmiö voi olla taustalla siinäkin, että maissa, joissa on autoja liikenteessä paljon tiheämmässä kuin meillä, osataan ajaa vähemmillä onnettomuuksilla kuin meillä. Kun autoja on aina ja joka paikassa, liikutaan vaistomaisesti sen mukaan.
A-utoilija kirjoitti: " ABS-jarrullinen pysähtyy hallitusti ja ilman niitä oleva kaatuisi jarrujen lukkiuduttua ilman apupyöriä"
Tämä(kään) ei ole aivan mustavalkoinen asia. Video osoittaa, mitä tapahtuu, jos jarrua ei vapauteta lukitsemisen jälkeen. Tarkalleen oikealla jarruvoimalla on vaikea jarruttaa, etenkin yllätettynä. Paljon helpompaa on opetella niin hyvä asento ja ote pyörästä rutiiniksi, että jos sattuu jarruttamaan etusen lukkoon, on suoraan ajettaessa (kuten videolla) aikaa vapauttaa jarru ja antaa pyörän oikaista itsensä, jos se on edes ehtinyt minnekään lipsahtaa. ABSittomalla pyörällä harjoittelin etupyörän savustamista n. 80 km/h nopeudesta, sekä tunteakseni luiston rajan varmasti, että osatakseni selvitä siitä rajalta tai sen ylitettyänikin vielä takaisin. Märkä tie varmaan heikentää kuljettajan mahdollisuuksia, koska etupyörän ote ei palaudu yhtä tehokkaasti jarrun vapauttamisen jälkeen? Mutta ei suoraan jarrutettu pyörä välittömästi jarrun lukitsemisen jälkeen suoralla pinnalla kaadu.
ABSin riski taas on siinä, ettei kuljettaja ABSiin luottaen edes opettele jarruttamaan oikein. En ole ajanut kovin monta ABSillista pyörää, mutta yksikään kokeilemistani ei ole tehnyt kovin hyvää stoppia, ellei niitä jarruteta aivan oikein kuten pyörää kuuluukin jarruttaa.
ABSin aktivoiduttua kokeilemani nyt jo vanhat ABS pyörät rajoittavat jarrupainetta selvästi maksimijarrutustehon alle. Nekin siis vaativat kunnolla pysähtyäkseen oikean jarrutustekniikan. Överiksi vedetty jarrutus ei kaada pyörää, mutta lisää jarrutusmatkaa metritolkulla.
ABSin puuttuessa kuljettajan virhe saattaa kaataa pyörän ja ABSin toimiessa kuljettajan virhe saattaa viedä jarrutuksesta tehon. Vai ovatko nykyajan ABSit tässä suhteessa parempia?
Omassani on ABS, enkä antaisi sitä pois, etenkään sateella. Mutta ABS ei ole vapaalippu jarrutusharjoituksista.
TeeCee: "Mitä enemmän polkupyöriä liikkuu kaupunkiliikenteessä, sitä paremmin autoilijat huomioivat heitä."
Tästä on muistaakseni ihan tutkimustietoakin, mutta ihminen jonka lähipiirissä ei ole moottoripyöriä ei näe moottoripyöriä. Asiaa, joka ei omaa elämää koske ei ole kovin helppo huomata, ellei se kirjaimellisesti kaadu päälle.
Tästä on hyvä opetusvideo, jossa on vain yksi virhe:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1523/Shokkivideo-moottoripyöräilystä-joka-jokaisen-autoilijan-pitäisi-katsoa.htm?ref=related
Etenkin Customilla ajava ottaa aika kovan vedon, jos aikoo pysäyttää Harlikkansa nopeammin kuin useimmat autot. Suurin osa pyöristä pysähtyy 35 - 45 metrin matkalla satasesta (jos kuski osaa hommansa) ja suurin osa autoista osuu samoille metreille (mutta osaavia jarruttajia löytyy enemmän). Mopon ja auton jarrutusmatkan vertailu on ajan hukkaa, koska eri mallien erot kääntävät vertailun miten päin tahansa ja lopulta silti kuski ratkaisee.
Valkokypäräinen GT Bemarilla ajava nainen videon lopussa osuu omaan genreeni kympillä. Raskas matkapyörä, näkyvyys, rataa ja harjoittelua.
Katsokaapa ensi kesänä noiden suurten matkapyörien kuskeja ja miettikää, mistä sen pyörän näkee ensimmäisenä? Joskus olen katsellut vastaantulevaa pyörää tyyliin "Pyörä tulee vastaan...tehokkaat valot...kuskilla valkoinen kypärä...näyttää olevan BMW LT". Kohdalla sitten huomaa, että Bemun korkean kojetaulun takana istuvalla oli myös turvaliivi.
Ainakin kohtaavan isokatteisen pyörän valot ja kuskin valkoinen kypärä näkyvät paaaaljon ennen hihojen väriä.
Tuolla on karu törmäysvideo, jossa autoilija kääntyy suoraan eteen. Syy on täysin autoilijan, joka ei huomaa moottoripyörää ja tällä kertaa kyse ei ole moottoripyörän ylinopeudestakaan. Kukaan ei onneksi loukkaantunut, vaikka motoristi tekee kiepin ilmassa. Motoristilla on valkoinen ajotakki, mutta edes se ei osunut "puolisokean" autoa ajaneen silmään. Motoristina tekee pahaa katsella tämmöisiä kolareita.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/477/Oudosta-mp-onnettomuusvideosta-kasvamassa-viraalihitti-Katso-video!.htm?ref=popular
Videosta käy ilmi, että aurinko on jo aika matalalla ja paistaa todennäköisesti vastaan ajavan auton kuljettajan silmiin. Ei kai kuljettaja tahallaan käänny moottoripyörän eteen. Hän ei luultavasti näe moottoripyöriä.
Ajoinpa millä kulkuneuvolla tahansa yritän ottaa huomioon auringon häikäisyn paitsi itselle myös vastaan tuleville. Tilanteessa, jossa aurinko paistaa matalalta takaa, näkyvyys on erinomainen. Tällöin ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auringossa loistavasti näkyvän vastaan tulevan auton kuljettaja ajaa lähes sokkona nähden vain kirkkaan valopallon edessään. Naarmuinen tai likainen tuulilasi heikentää näkyvyyttä vielä entisestäänkin.
Lisämietintää edellisistä. Linkittämässäni videossa on myös toinen vika, joka olisi antanut Big Bearille mahdollisuuden muuttaa tapahtumien kulku. Lisään linkit uudelleen selvyyden vuoksi:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1523/Shokkivideo-moottoripyöräilystä-joka-jokaisen-autoilijan-pitäisi-katsoa.htm?ref=related
Heti alussa tilanteen jäätyessä Big Bear ehti aloittaa pyörän jarruttamisen 1 - 2 sekunnin ajan. Koska jarrutus ehti jo alkaa, on kuljettajan reaktioaika jo kulunut ja toiminta on käynnissä. Tilanteen jäätyessä jäljellä oleva 10 metriä lisää vielä toimintamatkaa yli puoli sekuntia arviolta 60 km/h ajonopeudella. Näiden perusteella motoristilla oli havaintomatkansa jälkeen arviolta pari sekuntia aikaa toteuttaa valitsemansa emergency exit. Se olisi riittänyt koko kaistan levyiseen väistöön.
En voi luvata pystyväni itse tekemään tuota yllätettynä, mutta jos motoristin EAK prosessori tunnistaa riskin jo ennalta ja suunnittelee hätäpoistumistien jo valmiiksi, niin sinne kyllä olisin tuossa tilanteessa ehtinyt ajaa. Raskaan customin kääntäminen tiukkaan väistöön on melkoista painimista, mutta minusta tuo ei ollut mission impossible. Hyvä video silti.
A-utoilijan videosta sen sijaan en keksi poistumistietä:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/477/Oudosta-mp-onnettomuusvideosta-kasvamassa-viraalihitti-Katso-video!.htm?ref=popular
Olisin kolaroinut myös itse tuossa aivan varmasti. Motoristien nopeuksista on turha mussuttaa, kun pyörä muksahtaa nurin paikalleen ja myös takaa tuleva ehtii hyvin pysähtyä. Tappaja teki parhaansa, mutta mopot olivat tällä kertaa liian hitaita ja tavoiteltu uhri pääsi pakoon.
Tämän klassikkotapauksen Suomen ennätyksen haltija on pakettiautokuski, joka muutama kesä takaperin pamautti naamat vastakkain suoraan edestä päin sirrat ja strobot päällä lähestyneen moottoripyöräpoliisin kanssa.
Itselle sattui sekä näitä että kolmion takaa tulevia kerran - pari kesässä niin kauan kun ajoin mustalla Suzuki Banditilla. Tuplavaloista vain toinen paloi lähivaloilla, eikä sen huomioarvo riittänyt. Ajotapa ei ole mielestäni muuttunut mitenkään, mutta metallinpunainen suurin tuplavaloin ja keltaisin polttimoin varustettu pyörä tuntuu erottuvan selvästi paremmin, koska vastaavia on vain yksi sokea U-kääntäjä oikean vilkun kera niiden 8 vuoden aikana, mitä olen nykyistä pyörääni ajanut. Valojen suuntaukset ovat molemmissa "riittävän ylhäällä'". Se erottuu hyvin, eikä aiheuta protesteja vastaantulevilta toisin kuin kaukovalojen käyttö. Kojetaulun pikasäätöä toki käännän alaspäin yhden napsun matkustajalle ja toisen matkatavaralle, vaikka molemmille on myös omat alustan säätönsä.
Tässäkin on pari mielenkiintoista lakiteknistä kuprua. Jonkun seppelöimättömän hengen jättiläisen vuoksi piti aiemmin tuplavaloilla varustettujen pyörien toinen ajovalo rikkoa Suomeen rekisteröitäessä, koska pyörässä ei saanut olla kahta lähivaloa. Nykyisin taitaa olla keltainen ajovalo kielletty, mutta en ole antanut sen häiritä, koska silloin kun valot ovat näkymisen eikä näkemisen vuoksi, on keltaisen huomioarvo parempi, etenkin kun niitä on harvassa. Suuret keltaiset valot on myös ehkä helpompi mieltää moottoripyöräksi kuin tehokkaaksi mopon valoiksi? Ainoa reaktio, minkä olen mopokonstalta valoistani saanut on "mistä tuollaisia saa?"