TeeCee

    Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Karrette: ”Kirjoitan mieluusti itsestäni, tai siitä miten itse liikenteen koen. Silloin joku toinen voi huomata että näkee asiat samalla tai aivan eri tavalla. Jos kirjoittaisin pelkästään liikenteestä hämärtyisi se tosiasia että jokaikistä ajoneuvo…
  • Karrette: ” Liikenne koostuu yksilöistä, ja on varmasti totta että siellä on hyvin riskinottohaluisia henkilöitä.” Näin varmaan on, mutta itse pidän liikenteen suurimpana riskitekijänä ihan tavallisia kuskeja, jotka ottavat riskejä tietämättään. …
  • Karrette: ”Se sensijaan aiheuttiko se nopeusrajoituksen hetkellinen unohtaminen (työmuisti pitää mielessä asioita vain sekunteja) vaaraa kenelläkään on epärelevanttia.” Vaaralla tarkoitetaan mitä tekijää, joka voi aiheuttaa haitallisia vaikutuksi…
  • Karrette: ”Ajonopeus vaikuttaa seurauksiin, mutta silloin ajatus liikenneturvallisuudesta perustuu fatalismiin, eli siihen että kaikki törmäykset ovat sellaisia ettei edes Erkki Wanhan ajotaidot olisi riittäneet estämään osumaa.” Ajatus ajonopeud…
  • TeeCee: ”Miten kameravalvonta vähentää piittaamattomuudesta johtuvia ajovirheitä? Minä en ole lukenut kameroilla olleen mitään muuta vaikutusta kuin ajonopeuksien alentamisen ylinopeuksien vähentämisen kautta. Karrette: "Vaaralliset ohitukset ova…
  • TeeCee: ”Olen välillä miettinyt mikä yksittäinen kuskien suuressa mittakaavassa tekemä muutos ajotavoissaan vaikuttaisi eniten liikenneturvallisuuteen, ja ainakin tällä hetkellä olen sitä mieltä että se olisi tuo mainitsemasi kunnollinen turvaväli.”…
  • Karrette: ”Minulle se on periaatteessa 'yks hailee', kunhan kukaan liikennesäännöistä piittaamaton ei törmää päälleni.” Ihan ymmärrettävä suhtautumistapa, mutta kun keskustelet LIIKENNEpalstalla LIIKENNEasioista, niin sinun pitäisi minun mielestä…
  • Karrette: ”Teecee, mikä ero tavalliselle tienkäyttäjälle on liikenneturvallisuudella ja onnettomuusriskillä?” Liikenneturvallisuudesta puhuttaessa kyse on ihmisten kuolemista ja loukkaantumisista, onnettomuusriski koskee kaikkia liikennevahinkoja.
  • Karrette: ”Tuskinpa kukaan olettaa että kameravalvonta vähentää sairauskohtauksista johtuvia liikennekuolemia, vaan sen tarkoitus on vähentää piittaamattomuudesta johtuvia ajovirheitä?” Miten kameravalvonta vähentää piittaamattomuudesta johtuvia …
  • tracktest: ” Turvaväleistä puhutaan liian vähän...” Olen välillä miettinyt mikä yksittäinen kuskien suuressa mittakaavassa tekemä muutos ajotavoissaan vaikuttaisi eniten liikenneturvallisuuteen, ja ainakin tällä hetkellä olen sitä mieltä että se …
  • Karrette: ”Koska "liian kova tilannenopeus" tarkoittanee useimmille sitä että silloin on menettänyt ajoneuvon hallinnan, eli on jo ajanut metsään tai aiheuttanut kolarin, joten olisi hyvä keskustella siitä mitä on "turvallinen tilannenopeus.” Tuo…
  • TeeCee: ”Minusta tässä asiassa ei voi käyttää mitään muuta lähestymistapaa, kuin sitä joka on näitä asioita tutkineilla ja tutkimusten perusteella liikenneturvallisuustyötä tekevillä.” 740 GLE: ”Tutkimus taitaa keskittyä melko voimakkaasti nopeut…
  • Herbert: ”Mikä kiire motarilla on ohittaa?” 740 GLE: ”En hoksaa juuri muuta kiirettä, kun nopeammin takaa lähestyvän aiheuttaman?” Kieltämättä se tuo kiireen tunteen kun näkee peileistä, että takana tulevat vaihtavat ohituskaistalle koska näke…
  • 740 GLE: ”Valinta on oma, joten turha tässä on mitään mokailuja surra ellei tule osumia.” Minustakin omien mokien sureminen on turhaa. Sureminen ei auta, se vie vain aikaa tärkeimmältä, eli ensin mokan tunnistamiselta ja sen jälkeen mokan poistam…
  • 740 GLE: Eihän se ole moka, vaan oma valinta. 100 - 200 m täysperän takana ja vasemmalla kaistalla mitä vauhtia se sattuu kulkemaan ovat helpot vaihtoehdot. Niiden välinen nopeusaluekin on käytettävissä, mutta vaatii enemmän sopeutumista eikä ole yh…
  • JEV2: ”Kuinka kaukaa takaa tehdyn kaistanvaihdon koet aloitetuksi ohitukseksi?” Mielestäni ohitusta ei saa aloittaa jos takana ohituskaista ajava tai vilkkua polttava joutuu sen vuoksi hidastamaan vauhtiaan. Tuo riippuu niin paljon kunkin osallis…
  • Herbert: ”Eli painostaja saa tahtonsa läpi ja kokee onnistuvansa.” 740 GLE: ”EVVK. Ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella pysytteleminen riittää. Koulutuksen ja kurinpidon voi jättää tehtävään palkkaamillemme ammattilaisille.” Hass…
  • Karrette: ” On kaikille helpompaa mennä suhteellisen ripeästi kun tilanne sitä edellyttää...” Aika iso osa liikenteen ongelmista syntyy siitä, kun ihmiset haluavat päästä helpolla. Nopeasti ajatellen siinä ei ole mitään pahaa, mutta läheskään kai…
  • 740 GLE: ”Kokeile nyt edes pari kertaa ohittaa tasan rajoitusnopeudella kunnes nopeampi tavoittaa, nosta sitten vaikkapa se 5 km/h takaasi lähestyvän jo pudotettua samaan nopeuteen ja kytke oikea vilkku jo ohitettavan rinnalla.” Minä en saa tuota…
  • Karrette: ”Kirjoituksissa käytetään nimitystä ”ohituskaista”. Mihin tuo nimi perustuu?” Uskon nimityksen johtuvan siitä, että vasenta kaistaa voi vain harvoissa tilanteissa käyttää laillisesti muuhun kuin ohittamiseen. Ehkä tuolla nimityksellä ha…
  • JEV2: ”Itse vältän pussiin joutumisen ilmaisemalla kaistanvaihtohalukkuuteni hyvissä ajoin ennen hidastamistarvetta jolloin tilaa vasemmalla yleensä järjestyy, ajettiin siellä ylinopeutta tai ei.” Oman kokemukseni mukaan vilkun käyttö yleensä vai…
  • Karrette: ” Olet samaa mieltä poikani kanssa. Hän mieluusti ajaa rikesakkorajalla koska "nopeammin ajaen säästää arvokasta aikaa". Tarkoitat sitä kohtaa kun sanoin, että jos ajonopeuksia alennetaan, niin ihmiset viettävät enemmän aikaa ratin taka…
  • Karrette: ”En oikein ymmärtänyt pointtiasi siitä että kun raha vaihtaa kotimaassa haltijaa (vaikka ruokakaupassa), niin se ei ole liikevaihtoa?” En ole osallistunut keskusteluun kaupankäynnin termeistä, vaan kommentoin puheitasi nopeusvalvonnan k…
  • Karrette: ” Meillä tosiaan on erilainen lähestymistapa liikenneturvallisuuteen. Minä näen että erilaiset määräykset ehkäisevät onnettomuuksia, mutta sinulla kiinnostus kohdistuu niihin törmäysten seurauksiin - mitkä ovat aiheutuneet siitä ettei mää…
  • Karrette: ”Kiinnijäämisriski tarkoittaa todennäköisyyttä sille että liikenneturvallisuus-valvontaa tehtäisiin jossakin muualla kuin kiinteiden nopeudenvalvonta-kameratolppien kohdalla.” 740 GLE ja minä puhuimme kameratolppien sijoittelusta. Miten…
  • kma2: ” Kun verrataan liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrää maittain on syytä ottaa huomioon se, että esim. autolla tehtyjä itsemurhia ei useimmissa länsimaissa tilastoida liikenneonnettomuuksiksi. Suomessa ne tilastoidaan, mutta esim. Ruotsiss…
  • 740 GLE: ”Saat etsiä viitteet itse, mutta muistelen lukeneeni poliisin raportoineen ajotaparikkeiden ja poikkeavien ajotapojen tuovan liikennevalvonnassa esiin myös muita rikkomuksia. Liikennettä seuraavan ammattilaisen silmä havaitsee poikkeamat ja…
  • Karrette: ”Kustannustehokkuudesta sen verran että kaistan vaihto ilman vilkun käyttöä tuottaa 100 € sakkotuoton, ja tuo summa on alv 0%.” Liikenneturvallisuustyössä kustannustehokkuus lasketaan eri tavalla. Siinä verrataan muutoksen aikaansaamise…
  • 740 GLE: ”En tiedä, onko tämä oikeasti turvallisempaa, mutta ainakin tuossa ympäristössä liikkuminen on ennustettavampaa ja helpompaa kuin Suomalaisella asennustavalla, jota poliisikin pitää niin huonona, ettei edes asenna kameraa mielestään väärin …
  • TeeCee: ”Taitaa olla niin, että edes parhaat asiantuntijat ovat tästä asiasta erimielisiä. Millä perusteilla sinä päädyit Ruotsin mallin kannattajaksi?” 740 GLE: ”Kokemuksesta. Pohjois-Ruotsissa Nelostiellä nopeus putoaa taajaman rajoituksella selk…
Default Avatar
Jäsen 10.12.2014 alkaen
0 aloitettua keskustelua
1897 viestiä
0 ×   14 ×