Kiinteän paineilmasäiliön voisi tehdä niin isoksi ja tukevaksi,että se toimisi
runkona, johon voisi kiinnittää pöyränripustuksen ja siinä oleva iskunvaimentaja tuottaisi
samalla paineilmaa. (Tai suoraan sähköä,)
Jos käytetään paineilmaa suoraan se ilmeisesti vähentää akkujen tarvetta ja samalla painoa.
Mutta voidaanko pyörimisnopeuksia säätää tarpeeksi tarkasti.
Toimiskohan systeemi jos käytetäänkin alipainetta?
Käytön esimerkkejä:pölyimuri,putkiposti ja sama vähän isompana hyperloop sekä TM n.4
esitetty aurinkogrilli joka tuottaakorkean lämpötilan ja säilyttää sen pitkään
Paineilma on energian siirtomuodoista se kaikkein suurihäviöisin. Paineilma-auto pääsee muutaman prosentin hyötysuhteeseen, joka on surkea. Toinen ongelma on akkujen heikko energiatiheys. Helposti käy niin, että autoon ei tankkien lisäksi oikein mitään sovi, eikä siltikään käyttösäde ole riittävä. Ideaasi ajon aikana lataamisesta en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko käyttää paineilmaa jarrutusenergian talteenottoon? Tuo jarrustusenergian talteenotto voisi olla jossakin määrin toimiva vaihtoehto, mutta iskareista et saa missään suhteessa riittävästi paineilmaa viemään eteenpäin.
Alipaine olisi paineilmaakin huonompi vaihtoehto. Kyllä sillä pölyhiukkasia maasta imee nollaa lähentelevällä hyötysuhteella, mutta se ei vielä riitä auton käyttövoimaksi. Hyperloopkin vetää ihan sähkön voimalla (lineaarimoottorit) ja Hyperloopin putkeen imetään suuri alipaine vain ilmanvastuksen vähentämiseksi.
Sähköakku on paineilmaan verrattuna ylivertainen tapa säilöä energiaa. Sähköakun tulevaisuudessakin on nähtävissä rutosti enemmän potentiaalia.
PSA:n Air Hybrid oli yksi yritys hyödyntää paineilmaa, mutta olisi tullut liian kalliiksi.
Tuossa hybridissä olevan paineilmalla toimivan hydrauliikkapumpun voisi tietysti laittaa pyörittämään generaattoria joka lataisi sähköauton akkuja. Hyötysuhde saattaisi olla aika heikko.
Jatkoa edelliseen.
Kiinteän paineilmasäiliön voisi tehdä niin isoksi ja tukevaksi,että se toimisi
runkona, johon voisi kiinnittää pöyränripustuksen ja siinä oleva iskunvaimentaja tuottaisi
samalla paineilmaa. (Tai suoraan sähköä,)
Lukija
Ilman paineistamisen hyötysuhde on hyvin heikko.
Miten sitä paineilmaa käytettäisiin?
Pyöritetäänhän paineilmalla mutteripyssyjä ym. miksei se pyörittäisi laturiakin, joka lataisi
autossa olevia akkuja.
Jos on jokin paineilmalla toimiva työväline isonkin paineilmasäiliön paineen pysymiseksi kompressori joutuu käymään usein.
Sillä paineilmalla kannattaisi sitten pyörittää suoraan niitä renkaita, yksi muuntohäviö vähemmän.
Jos käytetään paineilmaa suoraan se ilmeisesti vähentää akkujen tarvetta ja samalla painoa.
Mutta voidaanko pyörimisnopeuksia säätää tarpeeksi tarkasti.
Toimiskohan systeemi jos käytetäänkin alipainetta?
Käytön esimerkkejä:pölyimuri,putkiposti ja sama vähän isompana hyperloop sekä TM n.4
esitetty aurinkogrilli joka tuottaakorkean lämpötilan ja säilyttää sen pitkään
Paineilma on energian siirtomuodoista se kaikkein suurihäviöisin. Paineilma-auto pääsee muutaman prosentin hyötysuhteeseen, joka on surkea. Toinen ongelma on akkujen heikko energiatiheys. Helposti käy niin, että autoon ei tankkien lisäksi oikein mitään sovi, eikä siltikään käyttösäde ole riittävä. Ideaasi ajon aikana lataamisesta en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko käyttää paineilmaa jarrutusenergian talteenottoon? Tuo jarrustusenergian talteenotto voisi olla jossakin määrin toimiva vaihtoehto, mutta iskareista et saa missään suhteessa riittävästi paineilmaa viemään eteenpäin.
Alipaine olisi paineilmaakin huonompi vaihtoehto. Kyllä sillä pölyhiukkasia maasta imee nollaa lähentelevällä hyötysuhteella, mutta se ei vielä riitä auton käyttövoimaksi. Hyperloopkin vetää ihan sähkön voimalla (lineaarimoottorit) ja Hyperloopin putkeen imetään suuri alipaine vain ilmanvastuksen vähentämiseksi.
Sähköakku on paineilmaan verrattuna ylivertainen tapa säilöä energiaa. Sähköakun tulevaisuudessakin on nähtävissä rutosti enemmän potentiaalia.
PSA:n Air Hybrid oli yksi yritys hyödyntää paineilmaa, mutta olisi tullut liian kalliiksi.
Tuossa hybridissä olevan paineilmalla toimivan hydrauliikkapumpun voisi tietysti laittaa pyörittämään generaattoria joka lataisi sähköauton akkuja. Hyötysuhde saattaisi olla aika heikko.
https://tekniikanmaailma.fi/psan-hybrid-air-projekti-vaikeuksissa/