Itse en ostaisi pienillä moottoreilla varustettua Golfia, A3 Audia, Octaviaa ym. konsernin tuotteita 7-lovisen dsg:n kera. Ongelmia on ollut sen verran, että en ottaisi riskiä hajonneesta vaihteistosta. Vaikka takuukin sen kattaisi, niin onhan se silti ärsyttävää, jos uudehkon auto hajoaa.
Tehokkaammat/vääntävämmät Golfit, A3 Audit, RS Octaviat, ym. mallit on varustettu 6-lovisella dsg:llä, jonka kanssa ei tietääkseni ole ollut ongelmia. Tosin käyttömukavuudeltaan se ei ole mikään maailman paras automaatti.
Suuremmat Audit (A4 ja ylöspäin) ja jotkut VW:n huippumallit on varustettu "Audin" 7-lovisella s-tronicilla, joka on aivan eri vaihteisto, kuin mitä noissa "pikkuautoissa" käytetään. Siinäkään ei ole ollut ongelmia ja vaihteisto on hyvä myös käyttömukavuudeltaan.
Koska kaksoiskytkinvaihteistoja on muissakin automerkeissä, olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia kokemuksia tai tietoja niistä on kuluttajilla.
Mielenkiintoista on myös se, että esim. Ford lopetti Focuksessa kaksoiskytk. vaihteiston käytön ja siirtyi perinteiseen momentinmuuntaja malliin.
Tuskinpa Fordin ratkaisu liittyy mitenkään vaihteiston kestävyyteen. Molemmilla tavoilla voidaan tehdä hyviä ja huonoja vaihteistoja. Ratkaiseva tekijä taitaa olla vaihteiston hinta.
Ajoin 192000 km vw golf 1.6 TDi moottorilla ja 7-vaihteisella DSG vaihteistolla ilman ongelmia. Ongelmat tulivat esiin autoa vaihtaessa, kun autokauppiaat useammassakin paikassa nostivat esiin "ongelmallisen" dsg-laatikon. Sillä oli loppupelissä jonkin verran vaikutusta välirahan.
Olisi oikeasti hyvä kuulla tarinoita elävästä elämästä ko. vaihteiston vikojen suhteen. Nyt tuntuu olevan paljon huhuja ja mutuja liikkeellä.
Mielestäni volkkarin dsg toimi moitteetta ja oli silloin kun auton hankin v. 2010 testaamistaamistani automaateista parhaita ja mukavammin toimivia. DSG vaihteistoisia autoja myydään kuitenkin aika paljon, joten onko tämä ongelmallisuus niiden kestossa vain huhujen ja sosiaalisen median aikaansaannosta? TM laatulehtenä voisi kestotestata?
Kolmas Golf (V, VI, nyt VII) menossa, kaikissa 1.4 TSI-koneet, ekassa 6-vaihteinen märkäkytkin-DSG, muissa 7-vaihteinen kuivakytkin-DSG. Ekassa mekatroniikka-ongelma, takuuseen 50tkm ajon jälkeen, eli ylämäessä joko ei lähtenyt oikein mitenkään tai sitten isommalla kaasulla kuin raketti. Mitään muita ongelmia ei ole ollut, siis 7-vaihteiset toimineet hienosti. Ekalla Golfilla ajoin 156tkm, tokalla 143tkm ja nykyisellä on mittarissa 86tkm. Ehkäpä on käynyt hyvä tuuri, mutta toisaalta kahdella työkaverillani ollut myös DSG-lootia (yhteensä viidessä autossa), eikä niissäkään ole ollut ongelmia. Eli omien kokemusteni perusteella DSG:n huono maine on perusteeton.
Skoda Superb 1,8 TSi vm 2009 7-lovisella DSG:llä, 15 tkm kohdalla mekatroniikkayksikkö vaihtoon täysin takuuna ja sitten 70 tkm ajettuna toinen kytkimistä alkoi ravistamaan, taas tuli maahantuoja hyvin vastaan mutta jäi itsellekin maksettavaa. 80 tkm huollossa kampanjana öljyjen vaihto (juu, seiska on kuivilla kytkimillä mutta siellä on perusvoitelu ;>) "toimivuuden varmistamiseksi". Sitten alkoikin moottori syömään öljyä litran tonnilla mutta se onkin jo toinen tarina... Mukava auto mutta jos renkaat kestää kauemmin kuin moottori ja vaihteisto niin jossain on säästetty liikaa. Merkkiä on nyt vaihdettu eikä ole VAG-konsernista.
Minulla on jo toinen Volkswagen menossa 7-vaihteisella DSG-automaatilla. Useammallakin tuttavalla on autoja samalla vaihteistolla. Kenelläkään ei ole ollut ongelmia vaihteiston kanssa.
Volkswagen ja Skoda ovat olleet pitkään myydyimpiä merkkejä ja DSG hyvien ominaisuuksiensa ansiosta on ollut suosittu. Suomessa 7-vaihteinen automaatti on varmasti yleisin automaattivaihteisto. Henkilökohtohtaisesti voin suositella.
Edellisessä autossa Passat 1.6TDI DSG (vm.2012) eikä nykyisessä Golf 1.6 TDI DSG (vm) 2014
ei ole ollut ongelmia DSG´n kanssa mutta siirtyessäni Passatista Golf´iin kiinnittyi huomioon vaihteistojen erilainen käytös, varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Passatin loota toimi huomattavasti pehmeämmin kun Golf´in loota käyttäytyy paljon äkäisemmin, tosin molemmat ovat ihan OK enkä (ainakaan mielelläni) vaihtaisi takaisin manuaaliin.
Kokemusta on Golf 1,4 TSI (90kW) DSG7, toimi koko koko 60 tkm leasing matkan moitteetta. Nyt menossa Passat samoilla spekseillä. Ravistava kytkinpakka vaihdettiin n.40 tkm kohdalla ja softa päivitettiin, tehtaan täydellä takuulla vaikka 2v virallinen takuu oli umpeutunut. Passatin TSI/DSG yhdistelmä toimii huomattavasti sivistyneemmin kuin Golfin, etenkin liikkeellelähdöissä.
Octavia Combi 1.8 TSI 7-v DSG, ei ongelmia vm 2009
Touran 1.4 TSI 7-v DSG ei ongelmia vm 2011
Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 DSG (6-v.) vm 2013
DSG on hiukan kulmikas ja eri mallien ja kombinaatioiden välillä löytyy eroja, softassakin. Velimiehellä ollut 3 DSG Skodaa ja ajaa kuitenkin 40 tkm/v . ja vaihteistoissa ei yhdessäkään ongelmia.
Ja sitten vielä muiden automaateista /kaksoiskytkinlaatikoista:
Koeajanut olen niin Fordin kuin Renaultinkin, aavistuksen vähemmän kulmikkaita ovat lähdössä mutta muuten ei mainittavia eroja. Lienee ZF:N momentinmuunninlaatikot tämän hetken parhaita...mm. BMW käyttää.
Kokemus 2009 golf farkku 1.4 tsi 118 kw dsg 7. 20 tkm öljynpaineet katosivat, huoltoon, viikko pajalla. Sitä sun tätä vaihdettiin, turbon osia, letkuja jne. 45 tkm sama toistuu, paineet katoaa. Epäillään kansi tmv. Sökönä. Ei vikaa, vaihdetaan öljyt/ suodatin... Ja uudestaan sama jossain 60 kohdalla. 80 kohdalla, auto normi huoltoon. Useasti totesin että jokin metallin vinkaisu kuuluu kaasua painettaessa, ominaisuus totesivat. 80 huollossa totesivat että kytkin sökö. Takuuna ohjelmisto päivityksen tekivät ja kun ajoin kärryn himaan, moottorovalo syttyi, jakopään ketju hyppäsi yli. Auto pajalle uusi kytkin ja jotain koppaa laittoivat ketjun voitelemiseksi. Lasku päälle 5 tonnii mistä mulle jäi 1500 sen lähes 700 sadan mainion huollon missä ohjelmisto päivitettiin kampanjana. Auto vaihdettu, mexikolainen pinjana, toimivana ois ollut kelpo peli.
Mulla on volvossa automaattivaihteistossa kaksi eri vaihtoehtoa; automaatti ja voin ajaa itse toisella vaihteistolla. Olen ajanut 161000 kilometriä. Solenoidi vaihdettu kerran tänä aikana. Pitää muistaa vaihtaa Automaattivaihteistön öljy sen 60000 kilometrin välein, jotta laulais kuin enkeli ja toimisi kuin unelma.
Eka DSG auto 1.8 TSI Superb (kuiva 7 lovinen )vm. 2009, pitkää matka-ajua 156000 km, ei ongelmia
Kakkosauto Yeti 1.2 DSG (kuiva 7 lovinen )2012 nyt ajettu 62000 km kaupunkia-ajoa lähinnä, ei ongelmia
Nykyinen Octavia Scout 2.0 TDI (märkä 6 lovinen ) nyt ajettu 25000 km matka-ajoa, ei ongelmia
http://www.vauva.fi/keskustelu/4452604/ketju/uskaltaako_ostaa_kaytettya_vag_autoa_jossa_dsg_vaihteisto
Itse en ostaisi pienillä moottoreilla varustettua Golfia, A3 Audia, Octaviaa ym. konsernin tuotteita 7-lovisen dsg:n kera. Ongelmia on ollut sen verran, että en ottaisi riskiä hajonneesta vaihteistosta. Vaikka takuukin sen kattaisi, niin onhan se silti ärsyttävää, jos uudehkon auto hajoaa.
Tehokkaammat/vääntävämmät Golfit, A3 Audit, RS Octaviat, ym. mallit on varustettu 6-lovisella dsg:llä, jonka kanssa ei tietääkseni ole ollut ongelmia. Tosin käyttömukavuudeltaan se ei ole mikään maailman paras automaatti.
Suuremmat Audit (A4 ja ylöspäin) ja jotkut VW:n huippumallit on varustettu "Audin" 7-lovisella s-tronicilla, joka on aivan eri vaihteisto, kuin mitä noissa "pikkuautoissa" käytetään. Siinäkään ei ole ollut ongelmia ja vaihteisto on hyvä myös käyttömukavuudeltaan.
Koska kaksoiskytkinvaihteistoja on muissakin automerkeissä, olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia kokemuksia tai tietoja niistä on kuluttajilla.
Mielenkiintoista on myös se, että esim. Ford lopetti Focuksessa kaksoiskytk. vaihteiston käytön ja siirtyi perinteiseen momentinmuuntaja malliin.
Tuskinpa Fordin ratkaisu liittyy mitenkään vaihteiston kestävyyteen. Molemmilla tavoilla voidaan tehdä hyviä ja huonoja vaihteistoja. Ratkaiseva tekijä taitaa olla vaihteiston hinta.
Ajoin 192000 km vw golf 1.6 TDi moottorilla ja 7-vaihteisella DSG vaihteistolla ilman ongelmia. Ongelmat tulivat esiin autoa vaihtaessa, kun autokauppiaat useammassakin paikassa nostivat esiin "ongelmallisen" dsg-laatikon. Sillä oli loppupelissä jonkin verran vaikutusta välirahan.
Olisi oikeasti hyvä kuulla tarinoita elävästä elämästä ko. vaihteiston vikojen suhteen. Nyt tuntuu olevan paljon huhuja ja mutuja liikkeellä.
Mielestäni volkkarin dsg toimi moitteetta ja oli silloin kun auton hankin v. 2010 testaamistaamistani automaateista parhaita ja mukavammin toimivia. DSG vaihteistoisia autoja myydään kuitenkin aika paljon, joten onko tämä ongelmallisuus niiden kestossa vain huhujen ja sosiaalisen median aikaansaannosta? TM laatulehtenä voisi kestotestata?
Merkkihuollon mukaan kyseisessä vaihteistossa ei ole ongelmia, vain ominaisuuksia.
Kolmas Golf (V, VI, nyt VII) menossa, kaikissa 1.4 TSI-koneet, ekassa 6-vaihteinen märkäkytkin-DSG, muissa 7-vaihteinen kuivakytkin-DSG. Ekassa mekatroniikka-ongelma, takuuseen 50tkm ajon jälkeen, eli ylämäessä joko ei lähtenyt oikein mitenkään tai sitten isommalla kaasulla kuin raketti. Mitään muita ongelmia ei ole ollut, siis 7-vaihteiset toimineet hienosti. Ekalla Golfilla ajoin 156tkm, tokalla 143tkm ja nykyisellä on mittarissa 86tkm. Ehkäpä on käynyt hyvä tuuri, mutta toisaalta kahdella työkaverillani ollut myös DSG-lootia (yhteensä viidessä autossa), eikä niissäkään ole ollut ongelmia. Eli omien kokemusteni perusteella DSG:n huono maine on perusteeton.
Skoda Superb 1,8 TSi vm 2009 7-lovisella DSG:llä, 15 tkm kohdalla mekatroniikkayksikkö vaihtoon täysin takuuna ja sitten 70 tkm ajettuna toinen kytkimistä alkoi ravistamaan, taas tuli maahantuoja hyvin vastaan mutta jäi itsellekin maksettavaa. 80 tkm huollossa kampanjana öljyjen vaihto (juu, seiska on kuivilla kytkimillä mutta siellä on perusvoitelu ;>) "toimivuuden varmistamiseksi". Sitten alkoikin moottori syömään öljyä litran tonnilla mutta se onkin jo toinen tarina... Mukava auto mutta jos renkaat kestää kauemmin kuin moottori ja vaihteisto niin jossain on säästetty liikaa. Merkkiä on nyt vaihdettu eikä ole VAG-konsernista.
Itselläni Mondeo 2011 2,0 Diesel. Kilometrejä nyt 225.000 ja ei pienintäkään ongelmaa vielä
Minulla on jo toinen Volkswagen menossa 7-vaihteisella DSG-automaatilla. Useammallakin tuttavalla on autoja samalla vaihteistolla. Kenelläkään ei ole ollut ongelmia vaihteiston kanssa.
Volkswagen ja Skoda ovat olleet pitkään myydyimpiä merkkejä ja DSG hyvien ominaisuuksiensa ansiosta on ollut suosittu. Suomessa 7-vaihteinen automaatti on varmasti yleisin automaattivaihteisto. Henkilökohtohtaisesti voin suositella.
-Markku Laakso-
Edellisessä autossa Passat 1.6TDI DSG (vm.2012) eikä nykyisessä Golf 1.6 TDI DSG (vm) 2014
ei ole ollut ongelmia DSG´n kanssa mutta siirtyessäni Passatista Golf´iin kiinnittyi huomioon vaihteistojen erilainen käytös, varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Passatin loota toimi huomattavasti pehmeämmin kun Golf´in loota käyttäytyy paljon äkäisemmin, tosin molemmat ovat ihan OK enkä (ainakaan mielelläni) vaihtaisi takaisin manuaaliin.
Kokemusta on Golf 1,4 TSI (90kW) DSG7, toimi koko koko 60 tkm leasing matkan moitteetta. Nyt menossa Passat samoilla spekseillä. Ravistava kytkinpakka vaihdettiin n.40 tkm kohdalla ja softa päivitettiin, tehtaan täydellä takuulla vaikka 2v virallinen takuu oli umpeutunut. Passatin TSI/DSG yhdistelmä toimii huomattavasti sivistyneemmin kuin Golfin, etenkin liikkeellelähdöissä.
Kokemuksia on:
Octavia Combi 1.8 TSI 7-v DSG, ei ongelmia vm 2009
Touran 1.4 TSI 7-v DSG ei ongelmia vm 2011
Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 DSG (6-v.) vm 2013
DSG on hiukan kulmikas ja eri mallien ja kombinaatioiden välillä löytyy eroja, softassakin. Velimiehellä ollut 3 DSG Skodaa ja ajaa kuitenkin 40 tkm/v . ja vaihteistoissa ei yhdessäkään ongelmia.
Ja sitten vielä muiden automaateista /kaksoiskytkinlaatikoista:
Koeajanut olen niin Fordin kuin Renaultinkin, aavistuksen vähemmän kulmikkaita ovat lähdössä mutta muuten ei mainittavia eroja. Lienee ZF:N momentinmuunninlaatikot tämän hetken parhaita...mm. BMW käyttää.
Kokemus 2009 golf farkku 1.4 tsi 118 kw dsg 7. 20 tkm öljynpaineet katosivat, huoltoon, viikko pajalla. Sitä sun tätä vaihdettiin, turbon osia, letkuja jne. 45 tkm sama toistuu, paineet katoaa. Epäillään kansi tmv. Sökönä. Ei vikaa, vaihdetaan öljyt/ suodatin... Ja uudestaan sama jossain 60 kohdalla. 80 kohdalla, auto normi huoltoon. Useasti totesin että jokin metallin vinkaisu kuuluu kaasua painettaessa, ominaisuus totesivat. 80 huollossa totesivat että kytkin sökö. Takuuna ohjelmisto päivityksen tekivät ja kun ajoin kärryn himaan, moottorovalo syttyi, jakopään ketju hyppäsi yli. Auto pajalle uusi kytkin ja jotain koppaa laittoivat ketjun voitelemiseksi. Lasku päälle 5 tonnii mistä mulle jäi 1500 sen lähes 700 sadan mainion huollon missä ohjelmisto päivitettiin kampanjana. Auto vaihdettu, mexikolainen pinjana, toimivana ois ollut kelpo peli.
@Lukija: Siis yhdessä kolmesta DSG-Volkkareistasi vaihteisto on ollut viallinen, mutta mielestäsi "DSG:n huono maine on perusteeton".
Haluaisitko perustella näkemystäsi vähän syvemmin?
Mulla on volvossa automaattivaihteistossa kaksi eri vaihtoehtoa; automaatti ja voin ajaa itse toisella vaihteistolla. Olen ajanut 161000 kilometriä. Solenoidi vaihdettu kerran tänä aikana. Pitää muistaa vaihtaa Automaattivaihteistön öljy sen 60000 kilometrin välein, jotta laulais kuin enkeli ja toimisi kuin unelma.
Erittäin huonoja kokemuksia!
2 Passattia, molemmissa hieman alle 3 vuotta ja vaihteisto vaihtoon.
Eka DSG auto 1.8 TSI Superb (kuiva 7 lovinen )vm. 2009, pitkää matka-ajua 156000 km, ei ongelmia
Kakkosauto Yeti 1.2 DSG (kuiva 7 lovinen )2012 nyt ajettu 62000 km kaupunkia-ajoa lähinnä, ei ongelmia
Nykyinen Octavia Scout 2.0 TDI (märkä 6 lovinen ) nyt ajettu 25000 km matka-ajoa, ei ongelmia