Olen pitkään ihmetellyt, miksi nopeusmittarissa on skaala jopa 250 km/h saakka, vaikka huippunopeus on esim. 150km/h. Tämä heikentää lukutarkkuutta. käytännössähän tarve on Suomessa 120km/h saakka. Tämä ei ole autotehtaalle mikään kustannuskysymys.
Vetu
Markkinointikikkahan se on - antaa ymmärtää että autolla olisi rahkeita kovempaankin kyytiin.
Se on vain että täytyy näyttää paremmalta kuin on. Muista kun pikkupoikana kadun varsilla aina katsottiin autoista nopeusmittarin skaala. Siitä muistaakseni vähennettiin 10% ja auto sai statuksensa. Joissain kansanautoissa loppu oli jopa vain 120. Eiköhän isätkin (siis isommat pikkupojat) ajatelleet samaan tyyliin. Muistaakseni Mini Cooper S :ssä oli jotain 225.
Luulisi, että uusien autojen digimittaristoissa olisi skaalautuva nopeusnäyttö eli näyttöalue olisi alhaisilla nopeuksilla vaikka 0-120km/h ja sitten moottoritienopeuksissa jotain muuta.
Anteeksi näppiksen "ässävika." tästä voi laittaa ässiä sopivaan kohtaan jos häiritsee S;S;S;
Hyvää Uutta Vuotta!
vetu
TM 05/2016 Millä nopeudella ajat? Tässä artikkelissa ehdotetaan, että gps:ää voisi käyttää hyödyksi mittareissa oikean nopeuden laskemiseksi. Tunneleissa ja rakennusten varjossa perinteisempi tekniikka voisi olla varajärjestelmänä.
Ei todellakaan ole mitään tarvetta olla jatkuvasti gps:n varassa. Riittäisi varsin hyvin, että nopeus laskettaisiin edelleen nykyiseen tapaan renkaan pyörimisestä, gps antaisi vain silloin tällöin korjauskertoimen. Eiväthän renkaan mitat kovin nopeasti muutu. Jos paine alkaa vähetä, niin sitä varten on jo painetarkkaílu.
En ole (vielä) nähnyt yhtään autoa jossa integroidusta navigaattorista näkisi todellisen nopeuden, kuten niistä tuulilasiin kiinnitettävistä erillisnaveista.
Miksi ei se auton oma navikin voisi näyttää todellista nopeutta, jota voisi verrata sitten mittarinopeuteen - näihin jotka on on ties mistä syystä, vai tarkoituksella epätarkkoja?