Lainaan vanhaa keskustelua tämä on Corvetten osalta vanhaa juttua joten ei mitään uutta siltä osin tässä takapään poikittaisessa lasikuituisessa lehtijousessa.
Jousen muoto ei ole kovin olennainen asia. Volvo lienee hakenut poikittaisella lehtijousella lähinnä tilan säästöä ja Corvetten komposiittijouset ovat osa Corvetten perimää, siinä missä OHV V8:kin. Lehtijousen uutta tulemista ei ole näkyvissä. Jousena lehtijousella on pienemmät sisäiset kitkat kuin kierrejousella ja komposiittijousi on myös kevyt. Kevet on komposiittinen kierrejousikin, jota Audi jo tarjoaa. Vanhoihin lehtijousilla jousitettuihin ja tuettuihin jäykkiin akseleihin näillä nykypäivän Volvon ja Corvetten jousilla on hyvin vähän yhtymäkohtia.
Volvolla ollut "muovinen" lehtijousi käytössä myös 940/960 malleissa vuonna nakki ja makkara. Ilmeisesti hyvät kokemukset koska ottivat jälleen käyttöön.
Aika myötäsukaisesti tuo Corveten juttu oli kirjoitettu.
Joustintukien vahvuushan on ollut tehokas tilan käyttö ja monivarsituenta, mutta tuon jutun ja kuvien perusteella tilanne olisi muuttunut.
Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan.
"Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan."
Ainakin XC90 tapauksessa mukavuudessa on huima ero ilmajousituksen hyväksi. Vakioalusta on todella jämäkkä eikä mielestäni sovi ko auton luonteeseen. Muuten eroa normaalissa ajossa ei huomaa eli suuntavakaus ja ohjauksen tunto samankaltaisia. Ääritilanteita ei tullut testattua.
Ilmajousitus on kyllä tähän mennessä poikkeuksetta poistanut tunnon ohjauksesta. En ole kyllä tuota Volvoa kokeillut. Mukava, äänetön ja tarvittaessa jämäkän vakaa ilmajousitettu alusta kyllä voi olla.
Lainaan vanhaa keskustelua tämä on Corvetten osalta vanhaa juttua joten ei mitään uutta siltä osin tässä takapään poikittaisessa lasikuituisessa lehtijousessa.
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/vastaa/m134125/
2014 Chevrolet Corvette Stingray Z51 Suspension Walkaround. 2014 Chevrolet Corvette Pictures.
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2014-chevrolet-corvette-stingray-z51-suspension-walkaround.html
Jousen muoto ei ole kovin olennainen asia. Volvo lienee hakenut poikittaisella lehtijousella lähinnä tilan säästöä ja Corvetten komposiittijouset ovat osa Corvetten perimää, siinä missä OHV V8:kin. Lehtijousen uutta tulemista ei ole näkyvissä. Jousena lehtijousella on pienemmät sisäiset kitkat kuin kierrejousella ja komposiittijousi on myös kevyt. Kevet on komposiittinen kierrejousikin, jota Audi jo tarjoaa. Vanhoihin lehtijousilla jousitettuihin ja tuettuihin jäykkiin akseleihin näillä nykypäivän Volvon ja Corvetten jousilla on hyvin vähän yhtymäkohtia.
Volvolla ollut "muovinen" lehtijousi käytössä myös 940/960 malleissa vuonna nakki ja makkara. Ilmeisesti hyvät kokemukset koska ottivat jälleen käyttöön.
Aika myötäsukaisesti tuo Corveten juttu oli kirjoitettu.
Joustintukien vahvuushan on ollut tehokas tilan käyttö ja monivarsituenta, mutta tuon jutun ja kuvien perusteella tilanne olisi muuttunut.
Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan.
"Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan."
Ainakin XC90 tapauksessa mukavuudessa on huima ero ilmajousituksen hyväksi. Vakioalusta on todella jämäkkä eikä mielestäni sovi ko auton luonteeseen. Muuten eroa normaalissa ajossa ei huomaa eli suuntavakaus ja ohjauksen tunto samankaltaisia. Ääritilanteita ei tullut testattua.
Ilmajousitus on kyllä tähän mennessä poikkeuksetta poistanut tunnon ohjauksesta. En ole kyllä tuota Volvoa kokeillut. Mukava, äänetön ja tarvittaessa jämäkän vakaa ilmajousitettu alusta kyllä voi olla.