Heippa. Ystäväni osti n. vuosi sitten Kia Rion. Kun kävin koeajolla niin huomasin heti että
stop/start ei toimi. Hän kävi sitten myyjäliikkeessä niin he olivat sanoneet ettei se tomikaan
kaupunkiliikenteessä, koska akku ei saa täyttä jännitettä. Kuulemma toimii sitten matka-ajossa.
Tämähän on täyttä paskaa. Kai jokainen ymmärtää tämän. Keminmaan Pörhön huoltoneuvojien
suusta tämä kuitenkin on.
Näin eilen tuossa parkkipaikalla Kia Sportage ecodenamicsin. Kysäisin kundilta että kuinka tuo
stop/start toimii. Tämä sinänsä fiksu etelän kundi sanoi että ei se koskaan toimi. Ehkä korkeintaan kerran vuodessa.
Minulla on Peugeot 308 eHDI, ja siinä tämä systeemi toimii kuin tauti. Joskus panen ohituksen
päälle, koska talvella halua lämpöä ja kesällä viileyttä.
Olisiko jollain kommenttia .
Hyundaissa systeemi tunnetaan ISG:n nimellä, ja sen toiminta on kyllä hyvin, hyvin satunnaista. Merkkihuolto selitti että siinä on kymmeniä parametreja joiden pitää olla kohdallaan jotta järjestelmä toimisi - tuntuma jäi että kuun ja tähtien asennosta lähtien, mutta ainakin huoltomies mainitsi mm. että "turvavyön tulee olla kytkettynä autoa käynnistettäessä".
Aikamoista selittelyä.
Käytännössä tuo akun varaustaso ja jännite ovat kuitenkin varsin oleellinen tekijä, ja ilmeisesti lämpötila - lieneekö sitten moottorin, öljyn vai minkä osalta, mutta sinänsä tuo selitys kaupunkiajon osalta kuulostaa uskottavalta tuon akun varaustason puolesta - sen kun pitää olla todella täynnä että järjestelmä toimii.
Yhtään jos sen geeliakun toiminta on heikentynyt, järjestelmä tuskin näkee käytännössä ilman että akkua lataa käsin ennen jokaista ajoa. Muutoin kevätkelissä ja kesällä moottori saattaa sammua hyvin lyhyelläkin ajolla valoissa, tai toisaalta järjestelmä voi jättää toimimatta pitkänkin siirtymätaipaleen jälkeen.
Kuun ja tähden asennot, tiedättehän.
Mutta yhdyn kyllä tuohon näkemykseen - kyllä se joskus toimii, varmemmin saa toimimaan kun akkua muistaa täyteen älylaturilla latailla, mutta silti se on epävarmaa. Ei varmasti pärjää toimiville verrokkitoteutuksille tämä ihme, enkä lähtisi markkinoinnissa ainakaan käyttämään kuten tekevät.
Sammuttaako järjestelmä Peugeotissa sitten ilmastoinnin, jos kesällä viileyden takia joudut kytkemään sen pois päältä?
Hyundaissa ilmastoinnin käyttö taitaa lähinnä vaikuttaa siten, että seisokin pitkittyessä moottori hörähtää pidemmän päälle takaisin käyntiin jotta laturi taas antaa virtaa..
Niin ja täsmennettäköön vielä, että näiden Hyundai -kokemusten oletan olevan suoraan rinnastettavissa Kiaan, koska Hyundaissa ja Kiassa lienee konsernisisarina tuolta osin sama tekniikka.
Kannattaisi kuitenkin lukea Kian ohjekirja, ennen kuin alkaa kovin raskasta tekstiä suoltamaan:
ISG-järjestelmän toimintaehdot
ISG-järjestelmä toimii, kun seuraavat
edellytykset täyttyvät:
Ulkoilman lämpötila on välillä -2°C -
35°C.
Moottorin jäähdytysnesteen lämpötila ei
ole liian alhainen.
Lisäksi sieltä löytyy maininta, että moottori käynnistyy ilman kuljettajan toimia,
Kun takalasin lämmitin on päällä.
Minun Kiassani se kyllä toimii, mutta on mielestäni ihan turha toiminto, joten kytken sen aina pois päältä kaupungissa ajaessani. Jos auto kuluttaa vajaan litran tunnissa tyhjäkäynnillä, niin mitä ihmeen säästöä tulee, jos kone pysähtyy risteyksessä 15 sekunniksi? Luulen, että pitemmän päälle tämä ns. säästö kostautuu ennenaikaisena starttiremonttina tai akun uusintana.
nikkra, huomannet että aiemmilla kirjoittajilla kummallakaan ei ollut Kian ohjekirjaa tarjolla - itse tosin en ainakaan nyt ihan saanut kiinni mikä teksti oli mielestäsi raskasta?
"Tämähän on täyttä paskaa. Kai jokainen ymmärtää tämän. Keminmaan Pörhön huoltoneuvojien suusta tämä kuitenkin on."
Minusta tuo on sopimatonta, vaikka kirjoittajan mielestä ehkä miehekästä.
Ei minullakaan ole koskaan ollut Kian huoltokirjaa, mutta kun netissä ollaan
latasin sen ko. automerkin nettisivuilta, ja totesin ettei huoltoneuvoja ehkä "täyttä paskaa"
puhunutkaan.
Aloittaja ei tosiaankaan juurikaan vaivautunut perustelemaan sitä miksi hänen mielestään tuo väite on täyttä paskaa. Omalta osaltani taas tuo ISG:n toiminnan havainnointi perustuu 65tkm empiiriseen kokemukseen aiheesta - oleellista tässä lienevät nuo kohdat joissa edellytetään jonkin arvon olevan "riittävä" - sitä kun ei kerrota mikä on "riittävä".
Tai "liian alhainen".
Kuten totesin, toiminta edellyttää keväisen tai kesäisen sään, mutta ilmeisesti tuo ulkolämpötila ei ole kuitenkaan ehdoton parametri, koska toisaalta moottori on risteyksessä sammunut kuluneen talven pakkasillakin ISG:n toimesta lyhyellä kaupunkiajomatkalla.
Tuolloin taisin ajella onnellisten tähtien alla, kun en syksyn jälkeen ole tuota älylaturiakaan auton akulle näyttänyt.
Niin ja takalasin lämmitintä en ole käyttänyt niissä tilanteissa kun moottori on käynnistynyt ilman kuljettajan toimia - näin kuitenkin käy auton seisoessa hieman pidempään, luultavimmin akun varaustason / jännitteen laskiessa.
Heippa,
Olen edelleen samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä että systeemi toimii matka-ajossa. Kaupunkiliikenteesenhän se on tarkoitettu. Peugeotissa on ns. Ecobuuster joka latautuu
laturista kun nostaa kaasua. Siis hukkaenergialla koska laturi samalla hidastaa autoa.
Se sitten pitää sähköt päällä eikä varsinaisesti kuluta akkua. Kesällä puhallin jää päälle
mutta kompura pysähtyy. Luulisin että muissakin euroautoissa on vastaava systeemi.
Tietääkö joku, että onko Kioissa vastaavaa.
Taisin sanoa hieman rumasti, mutta tosi on että huoltomyyjät keksivät kaikenlaista, siis
"hauskaa" koska muutakaan ei voi.
Tuo ecobuuster kyllä rasittaa akkua koska tuo kondensaattorivirtakin menee akun läpi.
Akulla siis lyhyempi kesto. Homma ei taida haukkua hintaansa.
Meillä on käytössä Kia Carens 2014 ajettu 35000 km Stop/Start automaatti
toimii kesäisin ihan kunnolla,eikä autossa toistaiseksi ole mitään valittamista.
Erkkiukki
Heippa kaikille taas,
Kun lukee näitä viestejä nykyään niin täytyy ihmetellä että joku veti herneet nenään pienestä sanastani, jonka toki pyysin anteeksi. Nythän jotkun haukkuvat toisiaan tosi agressiivisesti.
Mutta itse asiaan. Peugeotissani lakkasi hieman tuon edellisen jälkeen STOP/Start pikkuhiljaa toimimasta. Olipahan vielä takuuta jäljellä (5v tässä tapauksessa) Siis akku vaihdettiin.
Nyt panen aina ohituksen päälle. Tuo olematon säästö ei uskoakseni koskaan korvaa ennenaikaista akun menoa.
Hyvää jatkovuotta NJB:lle ja 740 GLE:lle ym. Museotrumpalla taas
ajetaan ensi kesällä.