VOLVON VALMISTUS SIIRTYMÄSSÄ KIINAAN ?

101 kommenttia
«134

Quu:

Auton valmistusmaalla ei ole väliä kunhan se ei ole ilmastonpilaaja Kiina!

Hiilen käyttöä edistää sen alhainen hinta. Hiiltä hankitaan halvan työvoiman avulla turvattomista kaivoksista ja päästöistä piittaamatta. Greenpeacen Yangin mukaan hinta nousisi 30 %, jos ympäristö- ja terveysvaikutukset otettaisiin huomioon.

Kiinassa valmistetaan Volvo hiilienergialla päästöistä piittaamatta, ja täällä maksetaan korkeat verot auton päästöjen mukaan.

WhatCar:

Jos olisin tilaamassa Volvo S/V/XC90, niin en todellakaan haluaisi auton tulevan Kiinasta, onhan tuo valmistus Ruotsissa ollut Volvon kulmakiviä. Ajele nyt sitten sananmukaisesti Kiinassa valmistetulla autolla.

PiiJei:

Tässä on aikamoinen käytännön testi pohjoismaisille ja eurooppalaisille autonostajille. Käytännössä lompakollaan pääsee valitsemaan, onko auton valmistusmaalla merkitystä. S90:et tuskin hinnaltaan halpenevat tuotannon siirtyessä Kiinaan.

Viittaan tällä erityisesti työllisyyden ja osaamisen ylläpitämisen näkökulmiin. Volvon autojen valmistuksella Ruotsissa on erittäin suuret kerrannaisvaikutukset Pohjoismaiden talouteen ja työllisyyteen. Mielenkiintoista nähdä kuinka käy. Vaihtoehtoja automarkkinoilla on paljon.

Jokeri:

Jos olisin tilaamassa Volvo S/V/XC90, niin en todellakaan haluaisi auton tulevan Kiinasta, onhan tuo valmistus Ruotsissa ollut Volvon kulmakiviä. Ajele nyt sitten sananmukaisesti Kiinassa valmistetulla autolla.

Voit huoletta käydä nyt tilaamassa Volvosi, saat vielä ehdan Eurooppalaisen!

Mp–autoilija:

Nyt kaikki Volvot tehdään Euroopassa, eikä jatkossakaan tarvitse Volvo S/V/XC90 -malleista välttämättä tilata Kiinassa valmistettua autoa. Näillä näkymin vain S90 valmistetaan siellä eli sedan-malli. Sedan on muutenkin vähiten suosittu automalli.

WhatCar:

Totta Jokeri, vielä tilattu Volvo S/V90 tulee Ruotsista, mutta sanoisin että VOLVO-myyjän vastuu on kertoa ostajalle kun tilattu auto tuleekin Kiinasta. Olisiko peräti peruste kaupan perumiselle jos asiasta ei ole mainittu tilattaessa ja oletat valmistusmaan olevan Ruotsi Torslanda?

Siirretään tämä Volvon Kiina-keskustelu omaan threadiin... tässä alkuun jo käytyä keskustelua..

Ja linkki TM:n uutiseen:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/ensimmainen-suomessa-myytava-kiinalaisauto-volvo/

Kauppalehti:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kiinalaisvalmisteisia-volvoja-aletaan-tuoda-eurooppaan/gW5w7qwV

Teknikens Värld:
http://teknikensvarld.se/volvo-produktion-flyttar-till-kina-340294/

  
  • Asia taitaa jo olla täällä käsitelty, joten siinä mielessä turha avata uutta ketjua. Lisäksi otsikko on harhaanjohtava ja tarkoituksellisen provosoiva. Oikea otsikko olisi:
    "OSA VOLVON VALMISTUKSESTA SIIRTYMÄSSÄ KIINAAN"

      
  • Kyllä tästä keskustelua riittää, eikä kannata sotkea tuota S/V90-ketjua. Otsikossa on kysäri perässä, eli onko osa nyt ja myöhemmin lisää, vai kuinka. Veikkaan, että jatkumoa seuraa. Toki tuohon vaikuttaa myös se miten kansa ottaa vastaan Kiinan Volvot. Nopea kahvipöytäkeskustelu paljasti täällä, ettei todella olisi mieluisa juttu jos tilaamasi S90 tulisi Kiinasta. Oli sitten vaikka kuinka hyvin tehty.

    Tähän liittyy paljon myös mielikuvia, ollaan nähty kiinalaisten toimintaa, eurooppalaista designia ollaan surutta kopioitu, turvallisuus on kiinalaisilla autoilla ollut täysin nolla, tekniikka monin osin vanhaa. Lisäksi on isot eettiset ja ilmastolliset näkökohdat mukana. Nyt jos Volvot yhdistetään tällaiseen mielikuvaan, niin se ei ole hyvä asia merkille.

    Minusta oikea Volvon strategia olisi ollut jatkaa valmistusta Ruotsissa ja tehdä isoa juttua siitä. Nuo Kiinan S90:t pitäisi olla pelkästään sikäläisille markkinoille, eikä yhtään kappaletta Eurooppaan tai jenkkeihin.

      
  • Mitenköhän on, onkohan tuo nimimerkki WhatCar ylipäätään ostamassa premium-autoa (retorinen kysymys). Melkoisen kauan on autovalinta kestänyt.

    Tässä on yksi poiminta vuodelta 2008 (A-utoilijan viesti). Keskusteluketjun nimi oli "VOLVO MYYDÄÄN KIINAAN ?". Otsikko oli kirjoitettu samoilla isoilla kirjaimilla kuin nyt - sattumaako tuo oli mahdollisesti ?

    Keskustelussa hääräsi aktiivisena eräs nimimerkki "Andrea" joka pääasiassa levitti Volvo-propagandaa ja samalla ylisti BMW:tä.

    "Monikohan muistaa vielä tämän keskusteluketjun:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5212

    Siellä tämä nimimerkki Andrea haaveili valinnasta BMW 5 vastaan Mercedes E vaiko Audi A6? Tuokin keskustelu tosin meni osittain häneltä Volvo-propagandan nimissä. Siellä hän myöskin kehuskeli "testanneensa useita yli 200 hv/ 350nm autoja ja prässänneensä niitä tiukoissa kurveissa." Wau, mikä rallikuski tuo Andrea onkaan! =)

    Sitten tuossa ketjussa yhtenä yönä nimimerkki Andrea mainitsi ostaneensa BMW 520d business mallin. Viesti oli sieltä sitten aamuun mennessä poistettu, mutta ehdin sen huomaamaan.

    Eli tulepa ulos kaapista Andrea ja kerro kokemuksia siitä ostamastasi BMW:stä, jos sen tosissaan omistat ja lopeta tämä naurettava Volvo-propaganda. Jos kaupat on syyskuussa tehty, niin auton luulisi jo olevan toimitettu."

    Toki olisi toivottavaa että WhatCar tai Andrea saisi ostetuksi tuon ison BMW:n ja kertoisi kokemuksia siitä, mutta vähän huonolta näyttää tilanne. Vai korvaako Volvo-propagandan levittäminen sen ettei tuota himoittua premium-autoa ylipäätään ole ?

      
  • Ilmeisesti Auto-Burkhard on joku nimimerkkiä vaihtanut AjattelijaXXXX, tms. kun tällaistä nm. en olekaan aikaisemmin huomannut?? Ja em. nm:t ovat kadonneet? Oliko A-utoilija joka sentään taannoin ilmoitti rehellisesti vaihtaneensa nm mp-autoilijaksi. Silti voi kysyä miksi vaihtaa?

    Noista linkkaamistasi keskusteluketjuista, vuosi 2008!?!! ja muutkin juttusi, mihin liittyy tässä keskustelussa ja yleensäkin?

    Heitänpä kysymyksen sinulle: Jos olisit ostanut Volvo S90 ja uskoisit sen valmistuksen tapahtuvan Torslandissa Ruotsissa. Toimitettaessa toteat sen valmistetun Kiinassa, olisitko tyytyväinen vai olisiko pettymyksen makua?

      
  • "Ilmeisesti Auto-Burkhard on joku nimimerkkiä vaihtanut AjattelijaXXXX, tms. kun tällaistä nm. en olekaan aikaisemmin huomannut?? Ja em. nm:t ovat kadonneet? Oliko A-utoilija joka sentään taannoin ilmoitti rehellisesti vaihtaneensa nm mp-autoilijaksi. Silti voi kysyä miksi vaihtaa?

    Noista linkkaamistasi keskusteluketjuista, vuosi 2008!?!! ja muutkin juttusi, mihin liittyy tässä keskustelussa ja yleensäkin?

    Heitänpä kysymyksen sinulle: Jos olisit ostanut Volvo S90 ja uskoisit sen valmistuksen tapahtuvan Torslandissa Ruotsissa. Toimitettaessa toteat sen valmistetun Kiinassa, olisitko tyytyväinen vai olisiko pettymyksen makua?"

    Vastaa nyt vain kysymykseeni jonka esitin, eli kuinka kauan olet tätä Volvo-propagandaa harjoittanut.

      
  • Kannattaa ostaa Porsche Macan,se on tehty Leipzigissa,eikä ole mikään
    möhkö?

      
  • En tiedä mitä Auto-Burkward näkee näissä kommenteissa, eikö voi kirjoittaa jos valmistus menee Kiinaan? Tai, että taannoin oli xc90:ssä koripellinsovitukset ihan vinksallaan tai alkutaipaleen laatuvaikeuksista. Tuleeko sitten parempaa Kiinasta? Toivotaan. Ero esim. Mersuun on siinä, että jo ensimmäinen auto hihnalta on valmis, eikä tällaisia keskusteluja edes tarvi käydä.

      
  • Volvo S90:en valmistus Kiinassa on täysin selvä asia ja olisi suorastaan typerää, jos sitä ei Kiinassa valmistettaisi nyt kun kapasiteettiä lisätään. Sedan mallista koria myydään eniten Kiinassa, siellä valmistaminen on halvempaa kuin Euroopassa ja Euroopan tehtaat vapautuvat näin niille malleille, joita myydään eniten Euroopassa, eli esim V90:lle. Jos omistaisin Volvon, olisin toiminut tismalleen näin ja kaikki muu olisi täysin idioottimaista.

    Tässä ei ole mitään sen ihmeellisempää, kuin Q5 Audin valmistamisessa Meksikossa. Paitsi itse luottaisin kiinalaiseen osaamiseen jopa enemmän.

    Lähinnä huvittavaa, että tällaisessa perähikiällä sijaitsevassa luuserimaassa me pohdimme valmistetaanko autoa maailman johtavassa automaassa eli Kiinassa.

      
  • Mistäköhän se muuten kertoo, että ne henkilöt, jotka eivät missään nimessä Volvoa muutenkaan ostaisi, sössöttävät täällä Volvon Kiinan tehtaasta eniten?

      
  • Kysyn nyt että voiko joku aikuisten oikeasti olla niin tyhmä ja yksinkertainen ettei ymmärrä sitä että Volvo S90 valmistus siirretään Kiinaan etupäässä sen takia että malliin (ja sen erikoisversioihin) kohdistuu kova kysyntä Kiinassa. Näitä erikoisversioita ovat erityisesti S90L ja ilmeisesti myös S90 Excellence. Eihän näitä erikoisia malleja kannata Ruotsissa valmistaa kun niitä ei siellä tai muualla Euroopassa edes myydä.

    Moderointihan voisi jotenkin estää näitten vajaamielisten ja syyntakeettomien henkilöiden kirjoitukset.

      
  • "Mistäköhän se muuten kertoo, että ne henkilöt, jotka eivät missään nimessä Volvoa muutenkaan ostaisi, sössöttävät täällä Volvon Kiinan tehtaasta eniten?"

    Hiilen käyttöä edistää sen alhainen hinta. Hiiltä hankitaan halvan työvoiman avulla turvattomista kaivoksista ja päästöistä piittaamatta. Greenpeacen Yangin mukaan hinta nousisi 30 %, jos ympäristö- ja terveysvaikutukset otettaisiin huomioon.

    Kiinassa valmistetaan auto ym. hiilienergialla päästöistä piittaamatta, ja täällä maksetaan korkeat verot auton päästöjen mukaan ja oletetaan että maailma pelastuu.

    Eurooppalaisilla valmistajilla on tiukat työlait ja ympäristövaatimukset, ne maat jotka ei täytä näitä vaatimuksia pitäisi tuonti Eurooppaan kieltää jotta kilpailu pysyy tasapuolisena.

      
  • http://www.iltalehti.fi/autot/2016110422566658_au.shtml

    Tässä tarkennusta, joka oikeastaan laittaa stopin koko tälle Kiinan provoilulle.

    "- Volvon suosikkimallin V90-mallia valmistetaan jatkossakin Ruotsissa, vaikka sedanmallisen S90:sen tuotanto siirretään Kiinaan.
    Itse asiassa kaikki ns. SPA-pohjalevyä käyttäviä isoja Volvoja valmistetaan Ruotsissa lukuunottamatta S90-mallia, jonka tuotanto siirtyy Kiinaan.

    • Myös tulevia 60-sarjalaisía ja 40-sarjalaisia valmistetaan Euroopassa, Volvolta kerrotaan.

    • Jatkossa Volvoja tulee myös Yhdysvalloista, johon valmistuu tehdas vuonna 2018.
      Tulevaisuudessa uusia Volvoja tulee siis Suomeen sekä Euroopan että Kiinan ja Yhdysvaltojen tehtailta, kerrotaan Volvolta.

    Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck kertoo, että Volvon Euroopan tehtaat käyvät tällä hetkellä täydellä kapasiteetilla ja uusia malleja esitellään joka vuosi. Sen takia lisäkapasiteettia on etsittävä muualta kuten myös Yhdysvalloista."

    Nyt kiireesti WhatCar väsäämään uutta topicia:
    "VOLVON VALMISTUS SIIRTYMÄSSÄ YHDYSVALTOIHIN".:-)

      
  • "Kannattaa ostaa Porsche Macan,se on tehty Leipzigissa,eikä ole mikään
    möhkö?"

    Kannatetaan. Tuo on myös ainoa SUV, jonka ajettavuus ei ole täysin tuhoutunut korkean korin myötä.

      
  • "Kysyn nyt että voiko joku aikuisten oikeasti olla niin tyhmä ja yksinkertainen ettei ymmärrä sitä että Volvo S90 valmistus siirretään Kiinaan etupäässä sen takia että malliin (ja sen erikoisversioihin) kohdistuu kova kysyntä Kiinassa. Näitä erikoisversioita ovat erityisesti S90L ja ilmeisesti myös S90 Excellence. Eihän näitä erikoisia malleja kannata Ruotsissa valmistaa kun niitä ei siellä tai muualla Euroopassa edes myydä.

    Moderointihan voisi jotenkin estää näitten vajaamielisten ja syyntakeettomien henkilöiden kirjoitukset."

    Paljonko S90-mallia Kiinassa ja muilla markkinoilla myydään?

    Jos palsta olisi moderoitu, niin luulen kyllä, että sinä tulisit blockatuksi ensimmäisenä jatkuvan nimimerkin vaihtelun ja seksuaalisia fantasioitasi esittelevien linkkiesi ansiosta..

      
  • "Paljonko S90-mallia Kiinassa ja muilla markkinoilla myydään?

    Jos palsta olisi moderoitu, niin luulen kyllä, että sinä tulisit blockatuksi ensimmäisenä jatkuvan nimimerkin vaihtelun ja seksuaalisia fantasioitasi esittelevien linkkiesi ansiosta.."

    Ensinnäkin, selvitä NHB itse ne automyynnit.

    Toiseksi, pidän ainakin tätä WhatCaria täydellisen kahelina. WhatCar lukee jonkin Volvo-aiheisen artikkelin, tekee artikkelista sellaisia johtopäätöksiä jotka sopivat WhatCarin perverssiin ajatusmaailmaan ja tämän jälkeen alkaa näiden ajatusten papukaijamainen toistaminen tällä palstalla.

    Menkää te sitkeät saksansiittäjät WhatCar ja NHB vaikka lukemaan niitä Automotorsport-lehtiänne. Teistä on lähinnä häiriötä tällä palstalla. Muuttakaa vaikka sellaiseen reservaattiin jossa ei ole Volvoja.

    Onko muuten tullut mieleen se että ainoastaan näissä Volvo-ketjuissa on tällaisiä räpättäjiä joita äsken kuvailin ? Minkä takia tällaista jatkuvaa akkamaista räpätystä ei ilmene muissa ketjuissa ?

      
  • Ei täällä puolikuolleella keskustelupalstalla kannattaisi alkaa riitelemään. Voisi tämän ottaa enemmän huumorin kannaltakin. Toisaalta on välillä mukava ampua alas noita pahimpia ja huvittavimpia trollauksia ihan faktapohjalla. Itse ainakin osaan ottaa tämän siltäkin kannalta.

    Vaikka vielä omistan Volvon ja voin sanoa olevani siihen edelleen erittäin tyytyväinen, niin näyttää yhä todennäköisemmältä, että jatkossa merkki vaihtuu kun ei Volvolla ole itselleni sopivaa automallia. Niinpä ei ole tarvetta ottaa merkkiin kohdistuvaa provoiluakaan kuin lähinnä viihteenä.:-)

      
  • Auto-Burgward: Kysyn nyt että voiko joku aikuisten oikeasti olla niin tyhmä ja yksinkertainen ettei ymmärrä sitä että Volvo S90 valmistus siirretään Kiinaan etupäässä sen takia että malliin (ja sen erikoisversioihin) kohdistuu kova kysyntä Kiinassa.

    Huono selitys, sanotko samoin kun jossain vaiheessa myös muitakin Volvon malleja tuodaan Eurooppaan Kiinasta? Sitä paitsi S80 on myynyt kohtuuhyvin Volvon malleista MUUALLA kuin Kiinassa. Suomessakin niitä näkee vähän väliä.

    Volvon ostajana varmistaisin myyjältä valmistusmaan ennen kaupan tekoa. En huolisi Kiinassa valmistettua Volvoa.

      
  • "Volvon ostajana varmistaisin myyjältä valmistusmaan ennen kaupan tekoa. En huolisi Kiinassa valmistettua Volvoa."

    Jos olisit kiinalainen tai Kiinassa asuva, niin huolisitko Kiinassa valmistetun BMW:n ?

    Jollet huolisi Kiinassa valmistettua BMW:tä niin kerro mikset huolisi ? Tilaisitko Kiinaan BMW:n jostakin muualta ? Ja millä tavalla Kiinassa valmistetut BMW:t poikkeavat Euroopassa valmistetuista ?

      
  • Nyt on saatavilla erittäin luotettavaa vertailutietoa tässä luokassa. AMS on suorittanut yhden kattavimmista testeistä premium-farkuista, Mercedes E, Audi A6, Skoda Superb ja jopa Volvo 90 oli kelpuutettu mukaan. BMW 5-sarja ei ollut mukana koska nykyisen mallin tuotanto on loppumassa.

    Lopputulokset ovat täysin selvät:

    1. Mercedes E-sarja
    2. Skoda Superb
    3. Audi A6 (poistuva malli)
    4. Volvo 90

    Mielenkiintoista on, että Superb pärjäsi noin hyvin, tosin siinä on jo uuden tulevan A6:n aineksia. Volvon jumbosija ei yllätä, koska vaikuttaa että ongelmia on jopa laadussa ja kehitysbudjetti on varsin mitätön verrattuna saksalaisiin. Volvon kiinalaisuus ei tässä ole eduksi.

      
  • WhatCar:
    Voisit perustella noita väitteitäsi. Missä on ollut juttua S90/V90 laadusta? Missä on kerrottu noiden mallien kehitysbudjetti, entä missä esim. E-sarjan, että niiden suuruutta voisi verrata? Missä mielessä Volvon kiinalaisuus ei ole eduksi ja mitä väliä sillä on, että omistus on Kiinassa? Tiedät varmasti hyvin, että nuo mallit on valmistettu Ruotsissa ja että V90 valmistetaan siellä jatkossakin.

      
  • "Ensinnäkin, selvitä NHB itse ne automyynnit."

    Ei ole mun tehtävä perustella väitteitäsi. Luulisi, että sinun pitäisi tietää lukuja väitteidesi takana, kun kovin kärkevästi esitit asiasi.

      
  • Ruotsalaisessa lehdessä V90 voitti E Mersun. Volvo oli jopa Mersua hiljaisempi vaikka siinä oli 20" vanteet, kuten taisi olla Mersua hiljaisempi myös tässä saksalaisessa testissä, jota nopeasti vilkuilin kaupassa. Siitä todella isot pisteet Volvolle, sillä hiljaisuus on yksi tällaisen auton tärkeimpiä ominaisuuksia. Mutta kotiinpäin näissä molemmissa maissa hieman vedetään, enkä noita testituloksia niin tosissani ottaisi. Volvo voittaa lähes aina ruotsalaisessa testissä. Volvo tosin voitti E Mersun myös brittilehdessä (olikohan AutoExpress), mutta tämä oli kevyempi paritesti, eikä varsinainen mittaustuloksiin perustuva testaus.

    Joku täällä nurisi Volvon laadusta, mutta miksi sama nurisija ei hihku uuden E Mersun takaisinvedosta? En lukenut kunnolla uutista, mutta Eemelin istuimissa taisi olla vakavia ongelmia, joiden vuoksi E Mersut menevät pajalle.

    Näillä merkkifanaatikoilla on aina varsin valikoivaa tämä tiedonhaku.

      
  • Mp-autoilija:
    Missä on ollut juttua S90/V90 laadusta?
    Viittasin yleiseen laatuun, tutkimukset ja xc90, mm:
    http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
    http://teknikensvarld.se/webb-tv-vibrerande-soltak-i-volvo-xc90-322148/
    http://teknikensvarld.se/volvo-tappar-stort-i-kvalitetsundersokning-338499/

    Missä mielessä Volvon kiinalaisuus ei ole eduksi ja mitä väliä sillä on, että omistus on Kiinassa?
    Imagokysymys, ainakin jos autoja myös tuodaan Kiinasta esim. Eurooppaan. Myös eettisiä ongelmia liittyy Kiinan tuotantoon.
    Tiedät varmasti hyvin, että nuo mallit on valmistettu Ruotsissa ja että V90 valmistetaan siellä jatkossakin.
    Kuinka kauan valmistetaan? Ja ainakin S90 tulee sitten Kiinan hihnalta.

      
  • Noin vuonna 2008 joku henkilö aloitti tällä palstalla keskusteluketjun "Volvo myydään Kiinaan?" ja tässä avauksessa käytettiin myös tuota termiä "Kiinan hihnat" vai oliko "Kiinan liukuhihnat". Kovinkaan vaikea ei ole vetää sitä johtopäätöstä että WhatCar on provoillut tällä palstalla ainakin vuodesta 2008 alkaen.

      
  • Onhan tämän palstan Volvo-provoiluun olemassa matemaattinen kaava jo ainakin vuodesta 2007:
    XWD + Andrea + Heinzman + Experience = WhatCar

      
  • Mp-autoilijan laskuoppi vaikutta kepulilta. Itse pysyttäydyn valitsemassani nimimerkissä toisin kun jotkut, jotka täälläkin ovat hiljakkoinkin ja moneen kertaan vaihtaneet nimimerkkejä, esimerkkinä juuri tämä kyseinen "matemaatikko".

    Mp-autoilija, et sitten kommentoinut mitenkään linkkejä ja vastauksiani kysymyksiisi tuossa yllä. Kysynpä sinulta, että jos ostaisit uuden S90, miettisitkö uudestaan jos myyjä kertoo sinulle, että auto sitten valmistetaan ja tulee Kiinasta?

      
  • "Ei ole mun tehtävä perustella väitteitäsi. Luulisi, että sinun pitäisi tietää lukuja väitteidesi takana, kun kovin kärkevästi esitit asiasi."

    Selvittäisin jos vain pystyisin.

      
  • Niin olen kirjautunut palstalle v. 2007 ja 2016 vaihdoin lopulta nimimerkkini ja ilmoitinkin siitä vielä. Joten eiköhän se aihe ole minun osaltani nopeasti käsitelty.

    Eipä noissa yhdessäkään linkissä ollut mitään S90/V90 -malleista. Noissa laatututkimuksissa Jenkit on oma maailmansa ja siellä mm. on omia tehtaita monilla merkeillä ja Volvolle tulee sinne tehtaita ja sinne jo viedään Volvoja Kiinasta. Jenkkien markkinoista ei voi vetää kovin suoria johtopäätöksiä Euroopan markkinoille.

    En välttämättä ainakaan aluksi haluaisi Kiinassa valmistettua mallia, ennen kuin valmistus siellä olisi vakiintunut ja laatu todettu yhtä hyväksi kuin Euroopassa. Mutta eihän siellä tulla valmistamaankaan näillä tiedoin kuin S90-mallia Euroopan markkinoille. Turha tuosta aiheesta on siis nostaa kovin suurta numeroa.

      
  • "Mp-autoilijan laskuoppi vaikutta kepulilta. Itse pysyttäydyn valitsemassani nimimerkissä toisin kun jotkut, jotka täälläkin ovat hiljakkoinkin ja moneen kertaan vaihtaneet nimimerkkejä, esimerkkinä juuri tämä kyseinen ”matemaatikko”.

    Mp-autoilija, et sitten kommentoinut mitenkään linkkejä ja vastauksiani kysymyksiisi tuossa yllä. Kysynpä sinulta, että jos ostaisit uuden S90, miettisitkö uudestaan jos myyjä kertoo sinulle, että auto sitten valmistetaan ja tulee Kiinasta?"

    WhatCar, miksi olet noin katkera Volvon menestyksestä ?

    Johtuisiko katkeruutesi pohjimmiltaan siitä ettet ole pystynyt hankkimaan sitä unelma-Bemariasi ?

      
  • Kun nyt Ajattelija-Burgward otit BMW-myynti v Volvo-myynti lokakuussa puheenaiheeksi, vaikka ei topicciin kuulu, niin todella lukusi ovat oikeat Suomessa: BMW: 311, Volvo 653. Kannnattanee nyt katsella kuitenkin vähän kauemmaksi kuin se oma pieni mökkikyläsi.

    Myynti kaikkiaan lokakuussa 2016:

    BMW: 237.973 (+10,5% verrattuna 2015)
    Volvo: 45.442 (- 0,8% verrattuna 2015).

    PS: Näköjään poistit kommenttisi näihin myyntilukemiin liittyen??

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit