Toyota Safety Sense

17 kommenttia

Minulla on uusi kesällä hankittu Toyota Avensis ja siinä on hieno Toyota Safety Sense –ominaisuus. Nämä turvavarusteet pitävät sisällään automaattisen hätäjarrutuksen, liikennemerkkien tunnistuksen, kaistavahdin ja kaukovaloautomatiikan.
Nämä kaikki ovat hienoja ominaisuuksia, mutta toimivat vain, kun ilma on lämmin ja kuiva. Syksystä lähtien, kun ilman lämpötila on laskenut alle kymmen asteen, niin nämä turvavarusteet lakkaavat toimimasta. Toiminta lakkaa noin puolen tunnin ajon jälkeen (sateella ja kylmemmällä säällä nopeammin) ja syynä on ikkunan sisäpuolelle sensorikotelon kohdalle tiivistynyt kosteus. Näyttöön tulee teksti: ”Etusensorit ovat tilapäisesti poissa käytöstä huonon näkyvyyden takia. Puhdista tuulilasi.” Tämän viestin lisäksi mittaritaulussa vilkkuu keltainen varoitusvalo. Tuulilasin puhdistus ei auta, koska sensorikotelo on kiinni ikkunassa.
Onko muilla TM:n lukijoilla samanlaisia kokemuksia Safety Sensestä?
Maahantuojan mukaan valmistaja tietää ongelmasta, mutta ratkaisua ei ole vielä olemassa.
Jos tällaista perustavaa laatua olevaa ongelmaa ei saada ratkaistua, niin onkohan loppukäyttäjällä oikeus rahalliseen korvaukseen? Auto ei täytä niitä odotuksia, jotka myyjä on asiakkaalle antanut.

  
  • Appiukolla oli sama ongelma ja se on jo korjattu. Kotelo siinä lasin yläreunassa on vaan liian tiivis. Tekivät sen tiivisteeseen pienen aukon ja tämän jälkeen ongelma hävisi.

      
  • Sama juttu höyrystyy uudessa hybridissäni, olen ollut aikeissa kysyä maahantuojalta onko jokin ratkaisu.
    Vastaus: "Kameran höyrystymisestä on annettu palautetta tehtaalle ja sieltä on tulossa ratkaisu todennäköisesti tammikuun aikana."

    Toyota Info
    Toyota Auto Finland Oy
    Korpivaarantie 1, PL 12
    01450 Vantaa

      
  • Kun Volvoissa ja Fordeissa samat varusteet toimineet moitteetta jo useita vuosia niin kyllä tojotan omistajan saatava hyvitystä ostohinnasta jos tojota ei ole viellä onnistunut vuosien jälkeenkään kyseisiä varusteita onnistuneesti kopioimaan. Kialla ne jo toimii, Taitaa mennä kohta ohi.

      
  • Kyllä minun Toyota Safety Sense toimii moitteitta.

      
  • Nyt on taas vuosi mennyt, eikä vieläkään maahantuojalla ole ratkaisua ongelmaan. Yrityksiä on ollut useita, mutta mikään ei ole auttanut.

      
  • Kyllä minun Toyotassa toimii loistavasti.

      
  • Onko tämäkin yksi niitä virheitä, joita Toyotalle ei satu ikinä?

      
  • Minun työsuhde/omista autoista on ollut vain Japanilaiset mitkä ei ole tarvinnut takuukorjauksia.

      
  • "Minun työsuhde/omista autoista on ollut vain Japanilaiset mitkä ei ole tarvinnut takuukorjauksia."

    Jos ajat Suomesta ostetulla Toyotalla niin 80% todennäköisyydellä se on valmistettu muualla kuin Japanissa. Euroopassa on tänä vuosikymmenenä valmistettu ainakin Auris, Yaris, Verso ja Avensis malleja. Corollat ja Hiluxit ovat tulleet Etelä-Afrikasta ja Thaimaasta. Että semmoisia Japanilaisia.

    Tuo Toyota Safety Sense ominaisuuden ongelma johtuu selkeästi puutteellisesta suunnittelusta ja riittämättömästä testaamisesta kylmissä olosuhteissa. Toyotaa ei varmaankaan paljon kiinnosta marginaalisen markkina-alueen pienet ongelmat samalla kun miljooniin autoihin vaihdetaan turvatyynyjä, kaasupolkimia ja muita viallisia komponentteja.

      
  • Minun aikaisemmat japanilaiset autot on ollut myös valmistettu Japanissa, nykyinen on kasattu Englannissa, voi kauhea mitä on odotettavissa jos siinä on yhtä huonot sähkölaitteet kuin Englannin Fordissa.
    Laitaakohan ne Kiinassa Volvoon kiinalaiset laakerit, siitä ei hyvä seuraa.

      
  • Tuo heitto Volvon laakereista on hyvä, koska Volvon syntytarinaan liittyy nimenomaan laakerit. Ja kiinasta saa muuten hyviäkin laakereita ja joillakin merkkivalmistajilla on siellä myös tehtaita.

    Sinänsä nykyisessä globalisoituneessa maailmassa merkkien kotimaa on hämärtynyt. Kuluttajilla on vain omituisia ja vanhoja päähänpinttymiä ja uskomuksia eri maalaisten tuotemerkkien ominaisuuksista.

    Autojen monet komponentit tulevat muutamilta suurilta valmistajilta kuten Bosch, Denso, Continental jne. Tietääkseni tuo Safety Sense on Continentalin valmistama eli tavallaan siis saksalaista alkuperää ja suunnittelu ja valmistusmaa voi olla mikä tahansa. Ehkä Tojo on halunnut komponenttinsa halvemmalla kuin muut. Aina kun hinnasta tingitään niin valmistajakin halventaa tuotetta ja tinkii jostakin.

      
  • Pääasia, ettei kuitenkaan japanilaista. Sen ainoan kerran kun taulukosta katsottu "vastaava" laakeri ei mittavirheen vuoksi sopinutkaan paikalleen, oli valmistaja Koyo.

    Takaisin kauppaan, yleistä ihmettelyä ja epätoivoinen kokeilu "jonka ei pitäisi kyllä vaikuttaa mitään". Kotona SKF laakeri heittämällä paikalleen ja Volvon pyörännapa uudella levyllä nippuun.

    Ja ettei jäisi väärää käsitystä, niin yli 200.000 km ajettu pyöränlaakeri meni vaihtoon ainoastaan siksi, etten uskaltanut kotikonsteilla putkenpätkillä loppuun kuluneen jarrulevyn navasta irti lyötyjä laakereita vararoida takaisin uuteen levyyn.

    Ois pitäny ostaa Toyota, niissä kuulemma 29 vuotta ja viidettäsataatuhatta kilometriä on jarrulevyillekin vasta sisäänajo.

    Toyotassa on paljon viehättäviä piirteitä, mutta tämä järjen sumentava uskonto on huvittavaa.

      
  • Siinä se on, ympäri maailman japanilaismerkkien laadun tae, alihankkijoille asetetut laatuvaatimukset.
    Antavat saksalaisten taistella turbojen ym. ongelmien kanssa ja ottavat opiksi rakentamalla taas valmis pitkäikäinen tuote.

      
  • "Toyotassa on paljon viehättäviä piirteitä, mutta tämä järjen sumentava uskonto on huvittavaa."

    Juu mekin olemme ilmeisesti uskovaisia japanilaismerkkien kannattajia kun tuossa laskin että olemme ostaneet 18 uutta autoa ja niistä 4 on ollut japanilaisia, eikä nekään ole ollut peräkkäin vaan osuva saksalaisten ja ranskalaisten väleihin vuosien varrella. Tämä neljäs japanilainen on englantilainen.

      
  • Noista automaailman komponettitoimittajista vieä yksi asia. Olin joskus aikoja sitten vierailemassa eräässä suuressa alan tehtaassa, jossa valmistivat elektroniikka autovalmistajille. Kriittisille komponenteille tehtiin mm. lämpöshokkitestejä. Kertoivat että eri autovalmistajilla on erilaiset speksit komponenteille. Kuulemma esimerkiksi Italian poikien lämpötila vaatimukset eivät olleet ihan samanlaiset kuin vaikkapa joidenkin Saksalaisten tai skandien. Eli vaikka komponentissa lukee jokin suuri alihankkija niin ei se välttämättä kerro vielä kaikkea. Itse asiassa monet tarvikeosatkin tulevat samoista tehtaista kuin alkuperäisetkin. Materiaaleissa yms. voi kuitenkin olla pieniä eroja.

      
  • Kaikilla valmistajilla on läjäpäin laatuvaatimuksia alihankkijoilleen, joita valvotaan säännöllisin auditoinnein ja testein. Vaatimukset tosiaan vaihtelevat eri valmistajien välillä ja toisinaan on kysy vain siitä, kuka auditionnin suorittaa. Töitä laatuongelmien kanssa riittää myös japanilaisilla valmistajilla, sen näkee esimerkiksi Toyotan massiivisista takaisinkutsuista.

      
  • Meillekin tuli kutsu Toyotan uutuusesittelyyn ja joulupuurolle.
    Jos autontarpeeni olisi matkapainotteinen Audi olisi edelleen valintani.
    Nykyisiin olosuteisiin on Toyota ollut hyvä valinta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit