Automaattivaihteiston öljynvaihto

7 kommenttia

Autollani BMW 520d vm.2010 on ajettu n.197000km eikä huoltokirjassa ole merkintöä automaattivaihteiston öljynvaihdosta.Laatikon(ZF GA6HP19Z)öljynvaihto ei kuulu ollenkaan BMW:n huolto-ohjelmaan.

Laatikon valmistaja kuitenkin ilmoittaa:
ZF's automatic transmissions in general have a long service life and are filled with high-quality fully or partly synthetic ZF-LIFEGUARDFLUID oil. However, due to a sporty driving style or frequent towing of trailers, the oil might age prematurely. Gearshift problems might be an indicator for aged oil. Thus, ZF Services experts recommend to change transmission oil after 100,000 kilometers or after eight years at the latest.
Mitään ongelmia mulla ei ole laatikon kanssa ollut,paitsi että vaihtaa kylmänä nykäyksellä.
Saksan forumeilta keräsin tietoa.
Öljyn vaihtoon on nyt 3 tapaa.
1.perinteinen eli laatikon öljytulppa auki ja odotellaan öljyn tippumista.
Sitten uudet öljyt sisään.Tässä on se haittapuoli,ettei kaikkea öljyä saa vaihdettua.Halvin.
2.Irroitetaan ja vaihdetaan laatikon öljypohja sekä kiinnitysruuvit.
Näin saadaan enemmän uutta öljyä vaihdettua.Kallein.

3.puhdistusmenetelmä,missä käytetään uutta koneellista tekniikkaa öljyn vaihtamiseksi ja vaihteiston puhdistamiseksi.
Öljypohjaa ei tarvitse irroittaa eikä suodatintakaan tarvitse uusia. Suodatin puhdistuu prosessissa myös.Toiseksi halvin.

Onko kellään kokemusta 3.menetelmästä tms.?

Kiitos,Jukka

  
  • Öljynvaihto tehdään huuhtomalla johon kuluu keskimäärin noin 20 litraa öljyä. Näin saadaan varmasti kaikki lika ja roska pois vaihdelaatikosta.

    Benkara-Auto BMW-Huolto Tampere.

    http://www.benkara-auto.fi/huoltopalvelut/automaatin-oljynvaihto-.html

      
  • Tuohon automaattilaatikon öljynvaihtoon on monenlaisia mielipiteitä - jotkut sanovat ettei tarvitse vaihtaa jos on lifetime öljyt ja toiset taas vannovat säännöllisen laatikkoöljynvaihdon nimeen riippumatta valmistajan suosituksista vaikka kyseessä olisi lifetime öljyt.

    Huuhtelumenetelmä on varmasti paras, mutta kyllä ainakin itse siinäkin tapauksessa vaihtaisin suodattime[n|t].

    Itselläni on tuollainen vanha 320tkm ajettu e39 528i (vm. 1996) ZF5HP18 laatikolla, ja suunnittelin tuota öljynvaihtoa kun siihen ei ole sitä koskaan tehty, mutta kahlattuani foorumeita päädyin siihen, että ajetaan niin kauan kun se kestää - ja pelkästään lisätään uutta öljyä sen verran että ei käy kuivana. Laskeskelin omassa tapauksessani öljynvaihdosta koituneen riskin laatikon hajoamiselle liian suureksi. Siten kun/jos se porsii, niin joko räjäytän se ja korjaan, tai tilaan "tehdaskunnostetun" laatikon tilalle, jos ei auto ole sitä ennen paalattu.
    Tuon alkuperäisen öljyn puhdistava vaikutus on omassa tapauksessani hävinnyt ainakin 10v sitten, jonka jälkeen "kakkaa" on alkanut kertyä ja pinttyä kaikille pinnoille, jäähdytysputkistoihin jne. ja huuhtelu saa sen varmasti liikkeelle - tuurista sitten kiinni tuleeko se kaikki pois vai jääkö murusia laatikon venttiili/solenoidi pinnoille - ja jos jää, niin melko varmasti katastrofi on valmis.
    Osaavat automaattilaatikkopajat pystyvät vaihdon turvallisesti tekemään (ainakin jos lupaavat jonkinmoisen takuun tuolle vaihdolle).

    Isäukon vm. 1997 e39/525tds "lifetime öljyillä" varustettu automaattilaatikko porsi 475tkm kohdalla. Saksasta tehdaskunnostettu tuli maksamaan n. 1100€ (rikkoutuneen laatikon kuoret piti lähettää takaisin uudelleen kunnostusta varten).

    Muutama kuukausi sitten luin ZF:n raportin, jossa e39 koppaisella, jossa ZF5HP:lla oli menty hollannissa yli miljoona "lifetime" öljyillä, mutta toki siellä olosuhteetkin lämpötilanvaihtelujen suhteen ovat erilaiset.
    Tuossa linkki artikkeliin:
    http://www.zf.com/corporate/en_de/magazine/magazin_artikel_viewpage_22099816.html

      
  • ZeiMZei onko auto ollut sinulla uudesta asti, kun tiedät ettei automaattivaihdelaatikon öljynvaihtoa ole autoosi tehty? Viisaat kertovat että jos öljynvaihtoa ei ole automaattivaihdelaatikkoon tehty ei kannata tehdäkkään. Toimenpiteellä ensi kertaa myöhässä automaattivaihdelaatikoita rikotaan enemmän kuin "pelastetaan".

      
  • Moi

    Nyt sain vastauksen ZF:ltä koskien mun tapausta pari vuokaaviota oli mukana miten controlloida ja/tai tehdään lisäys.
    Taidan jättää öljynvaihdon sikseen.

    T:Jukka

    Oil filling automatic transmission 6HP19/21/X general at 40°C on overfill

    Control:Apply e.g. if leakages could be suspected
    Refilling:Apply e.g. after repair or change of control unit

      
  • tracktest: ei ole ollut uudesta saakka, mutta öljypohjan vihreä muovinen lifetime sinetti täyttöaukosssa on sen verran ehjän näköinen ettei ole koskaan poistettu - tai sitten on oltu todella hellävaraisia (vaikken kyllä usko että tuon saa poistettua siten ettei mitään jälkiä jäisi) - ...tai sinetti on vaihdon yhteydessä uusittu. Eli siis puhdas oletus perustuen omiin havaintoihini ettei öljyjä ole vaihdettu.

      
  • Automaattivaihdelaatikon öljymäärän tarkistuksen yhteydessä öljyn lisäys tarvittaessa on järkevin vaihtoehto.

      
  • Terve

    Tracktestin esittämä ehdotus on sittenkin parhain ja turvallisin vaihtoehto.
    Minä kiitän osanottajia hyvistä vastauksista.

    Minun puolestani asia on loppuunkäsitelty.

    T:jukka

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit