Hurja totuus jota mikään lehti ei ole suostunut uutisoimaan. Miksi?:
Suomessa myytiin 5.885 hybridihenkilöautoa vuonna 2016. Toyotan hybridejä niistä oli 4.208 autoa. Tuo hybridien myyntimäärä 5.885 autoa on 5 % kaikista Suomessa vuonna 2016 myydyistä autoista. Toyotan myymät 4.208 hybridiä muodostavat Toyotalle 71,5 % markkinaosuuden hybridien myynnissä.
Vuonna 2016 ensirekisteröidyistä kaikista Toyota-henkilöautoista 33 % oli hybridejä.
Lexus myi vuonna 2016 noista 5.885 rekisteröidystä hybridiautosta 230 autoa, joten Toyotan ja Lexuksen osuus kaikista hybrideistä oli yhteensä 4.436 autoa eli 75,4 % kaikista myydyistä hybrideistä.
Kaikille muille merkeille jäi siten 5.885 - 4.436=1.449 myytyä hybridiä eli 24,6 %.
Hybridiautojen myynti on viime vuosina vuosittain kaksinkertaistunut, joten tänä vuonna myydään noin 12.000 hybridiautoa.
Hybridit kai valtaavat elintilaa pikkudieseleiltä.
Ponnettomaan atkinsonmoottoriin cvt voi olla juuri sopiva vaihteisto, mutta väännökkäämpään moottoriin kaksoiskytkimelliset tai momentinmuuntimelliset automaatit sopivat oikein hyvin.
Toyotan voimansiirto on mielenkiintoinen yhdistelmä kiinteiden välitysten planeettapyörästöä ja mekaanisten kytkimien tai jarrupantojen sijasta sähköisesti ohjattua välitysten valintaa. CVT:n tavoin se irrottaa kaasupolkimen asennon voimansiirrosta. Riippuu kuljettajasta onko tämä hyvä vai huono asia.
Minun vertailussani Kia / Hyundai vie voimansiirtovertailun 6-0. Täsmällinen automaatti on miellyttävä ajaa. Jos pitää enemmän tunteettomasta kuminauhavedosta, sitten eCVT voittaa.
Kia Niro tulee syömään Auriksen kakkua ehkä jopa Ioniqia enemmän, koska tyylilaji on sama kuin Auris Touring Sportin, mutta voimaksiirron mielipidekysymyksen lisäksi Kia vie sisätila- ja tavaratilavertailun ylivoimaisesti.
Hybridien markkinaosuuden uusjako on vasta alkanut. Lexus on viimein päässyt ulos Kaivokselasta, mikä vaikuttanee sen markkinaosuuteen positiivisesti?
"Kertoisiko NHB minkälainen on Toyota ja Lexus hybridien voimansiirto?"
Osaisitko yhtään tarkemmin rajata kysymystäsi?
"Planeettavaihde on lähimpänä sähköauton portaattoman vedon ajonautintoa."
Toyotan hybridit ovat erittäin kaukana sähköautojen välittömästä reagoinnista kaasuun.
Ei nyt kyse ollutkaan mistään kiihdytyskisoista. Samoilla argumeteillä voisit kehua vaikka jotain 60-luvun jenkkiä. Se on nyt ihan selvä asia, ettei puhdittomuutta ja kuminauvaihdetta juuri kukaan pidä ajonautintoa lisäävinä tekijöinä, mutta sähköauton välitön reagoiminen kaasuun saa täysin toiseenlaisen vastaanoton. Tosiasiat olisi vain hyväksyttävä... Siirtyminen paikasta toiseen ja ajonautinto ovat eri asioita, joita yrität määrätietoisesti sekoittaa toisiinsa.
Keuliminen vedon tasaisuudella on myös aika heikolla pohjalla, koska nykypäivää olevat automaatit eivät juurikaan nyi. Momentinmuuntimelliset loistavat tässä ja viimeisimmät kaksoiskytkimellisetkin ovat jo hyviä.
TM 60 000 km kestotesti:
”Ajamisen helppous korostuu etenkin kaupungissa. Auto lähtee eleettömästi liikkeelle sähkön voimin ja polttomoottori käynnistyy avittamaan menoa lähes huomaamatta. Ruuhkassa madellessa polttomoottori ei juuri käy, vaan eteneminen tapahtuu lähinnä sähkön voimin. Äänimaiseman hiljeneminen vaikuttaa ajokokemukseen yllättävän paljon, ja pelkästään positiivisessä mielessä.”
Vuoden omilla kokemuksilla tuo pitää täysin paikkansa.
On tässä kaikki vaihteistotyypit koettu ja tämä on ehdottomasti paras.
Seuraava tavoite on polttomoottorista luopuminen kokonaan.
Kannattaisi kokeilla jotain muitakin automaatteja kuin Toyotan Aisineita. Ne ovat tunnetusti huonoja. Käy kokeilemassa vaikka GM/Ford 10-vaihteinen, Mersun 9-vaihteinen tai ZF:n 8-vaihteinen ja kerro sen jälkeen kokemuksesi niiden nykimisestä.
Nuo TM:n kommentit sopivat täysin oman hybridinikin kuvaukseen sillä lisäyksellä, ettei moottoria tarvitse huudattaa läheskään Priuksen tyyliin. Nuokaan kommentit eivät liity millään tavalla vaihteiston tyyppiin. Vähän vaikuttaa siltä, että lupailet liikoja kehuessasi kokemustasi.
"Sinustahan veto tuntuu kuminauhamaiselta kun se ei nyi portaallisten vaihteistojen tavoin."
Vaikka vaakakupissa oli toisella puolella yksivaihteisen sähköauton välitön voimantuotto, niin silti onnistuit keksimään jotain noin typerää potaskaa. Onnittelut.
Ja kyllä! Priulsessa tosiaan on planeettavaihteihde, mutta mitä ihmettä yrität argumentoida kertaamalla noita jokaiselle tuttuja perustietoja?
Kuinka vaikeaa voi olla ymmärtää se, ettei tuo kuminauhamainen tuntuma liity millään tavalla nykimiseen vaan siihen, miten voilinja reagoi kaasupolkimeen? Ei tuo terminä ole tosiaankaan oma keksintöni, vaan se on varsin yleisesti käytetty. Tässäkin ketjussa myös 740 GLE sitä jo käytti. Olet ensimmäinen näkemäni tapaus, jolla menee kuminauhat umpisolmuun tuon termin kanssa.
"Kuminauhamainen vedontunne tulee perinteisen laatikonkäyttäjille juuri siitä kun kiihdytys on katkotonta nollasta tappiin.
Toyota Avensis 1,8 Multidrive S 7 porrasta haluttaessa edellä kerrotusta syystä, siinä on sama polttomoottori kuin hybridissä ja sama suorituskyky, mutta kaksinkertainen kaupunkikulutus."
Jankutat tuota, vaikka koko ajatus on idioottimainen. Väännetäänpä tämä nyt sitten rautakangesta esimerkin kautta, jos vaikka se helpottaisi asian ymmärtämistä. Teslassa on tämän hetken vähiten kuminauhamainen voimalinja. Se tarjoa välitöntä kiihtyvyyttä heti kun kuljettaja sitä kaasupolkimella pyytää. Tojosi sen sijaan ensin hitaasti muuttaa välityssuhdetta, jotta moottoriin saadaan lisää kierroksia ja sitäkautta tehoa kiihdyttämiseen. Tuo moottorin kierrosten nousemisen odottelu tekee sen kuminauhamaisen tunteen, jota vahvistaa korkealla huutavasta moottorista huolimatta heikko kiihtyvyys. Ja nyt silmä tarkkana siellä: Teslan voimalinjassa ei ole mitään katkoksia kiihtyvyydessä! Teoriasi on puhdasta väärinymmärrystä.
Katkokset vedossa alkavat olla historiaa myös muissa vaihteistoissa. Vaihdot ovat niin nopeita, ettei katkoksia ehdi huomata. Avensiksen 1,8-litainen ei todellakaan ole sama moottori kuin hybridimallien polttomoottori. Avensiksi moottorissa on esimerkiksi 30 prosenttia enemmän vääntöä ja tuntuvasti alhaisemmat puristukset kuin hybridin moottorissa. Jopa moottorien työkierroissa on suuria periaatteellisia eroja.
Minuakin tämä edelleen hämmentää, vaikka NHB yrittääkin tuossa...
740GLE
Minun vertailussani Kia / Hyundai vie voimansiirtovertailun 6-0 (kaksoiskytkinvaihtestollaan). Täsmällinen automaatti on miellyttävä ajaa. Jos pitää enemmän tunteettomasta kuminauhavedosta, sitten eCVT voittaa.
Minusta tuo on jännää, kun yleensä "huomaamatonta" vaihtamista pidetään hyveenä, oli automaattivaihteisto sitten minkälainen tahansa.
Sen perusteella mitä olen eCVT:tä koeajanut, niin vaihtamista ei tosiaan huomaa. Sittenpä se muuttuukin sinusta "kuminauhavedoksi" ja "tunteettomaksi". Eikös se pitäisi tuntua ihan ylivoimaiselta, kun kerran ei vähäisintäkään nykimistä huomaa? Minusta tuossa on siis ristiriitaa. Mikä huomaamattomuudessa muuttuu epätäsmällisyydeksi?
Siitäkin makuasiasta (lue: tarpeesta) huolimatta, kiihtyykö auto kuten Tesla, tai Auris. Kuka niitä nyt muutenkaan laittaisi samalle viivalle, niin sanotusti. Ja Power-asennolla Toyota-hybridin liikkeellelähtö muuttui minusta aika lailla eri luontoiseksi...
NHB:
Avensiksi moottorissa on esimerkiksi 30 prosenttia enemmän vääntöä ja tuntuvasti alhaisemmat puristukset kuin hybridin moottorissa. Jopa moottorien työkierroissa on suuria periaatteellisia eroja.
....koska Avensista ei edes saa hybridinä, joiden moottorissa tuo Atkinsonin kierto on oleellinen tekijä.
"Minusta tuo on jännää, kun yleensä ”huomaamatonta” vaihtamista pidetään hyveenä, oli automaattivaihteisto sitten minkälainen tahansa.
Sen perusteella mitä olen eCVT:tä koeajanut, niin vaihtamista ei tosiaan huomaa. Sittenpä se muuttuukin sinusta ”kuminauhavedoksi” ja ”tunteettomaksi”. Eikös se pitäisi tuntua ihan ylivoimaiselta, kun kerran ei vähäisintäkään nykimistä huomaa? Minusta tuossa on siis ristiriitaa. Mikä huomaamattomuudessa muuttuu epätäsmällisyydeksi?"
Luonnollisesti nykimättömyys on hyvä ominaisuus. Nyt vain sivuutatte kaikki muuta ominaisuudet. Toyotan planeettavaihteessa nykimättömyys tietenkin loistaa poissaolollaan, mutta hyvin vähän monet muutkaan automaatit enää nykivät. Muissa ominaisuuksissa onkin sitten eri kertaluokan eroja.
Luulin, että kiinteällä välityksellä varustettu täysin nykimätön sähköauto olisi niin helppotajuinen esimerkki, että vähän hitaampikin ymmärtäisi mistä puhutaan, mutta olin näköjään väärässä. Kerrataan vielä: Teslassa ei ole vaihtoja eikä siis nykäyksiäkään, mutta voimalinjan voiman tuotto äärimmäisen vähän kuminauhavetomaista. Ei noilla asioilla ole mitään yhteyttä. Miten tuo voi olla hankalaa ymmärtää?
"Lopeta NHB se horina viiveestä sähkömoottori alkaa vetämään välittömästi, polttomoottori tulee avuksi tarvittaessa. Avensiksessa on sama 1798 polttomoottori, tietysti hybridissä päästöjä sekä kulutusta säästävällä virityksellä.
Tesla vertaus on suretettava Lexukseen vaikka GS 450h tai LS 600h"
Pelkällä sähkömoottorilla ajelut ovat vain hyvin rajallisia Tojossasi. Sitä polttomoottoria käytettäessä veto on nimenomaan kuminauhan venyttelyä. Jos moottoreissa ei käytetä samaa työkiertoa, niin moottorit eivät ole kyllä samoja.
Vaikka kuinka surettaisit mihin tahansa Lexukseen, niin Teslan voimalinja on tässä omassa luokassaan.
NHB:
Luonnollisesti nykimättömyys on hyvä ominaisuus. Nyt vain sivuutatte kaikki muuta ominaisuudet.
No kun 740GLE kaiken lisäksi vertasi vielä Kia Niroon automaatteja. Ei ne nyt kumpikaan taida raketteja olla, varsinkaan Teslaan verrattuna ihan mopoja.
Hänestä Kian tomaatti oli "täsmällisempi". Mitä on "tunteettomuus" tässä yhteydessä? Ja miten ne sinusta liittyy kiihtymiseen, NHB? Minusta kyse on vain siitä, miten vähiten huomaa, että vaihteita vaihtuu itsekseen.
Ehkei kyse ole edes siitä, tuntuuko nykimistä vähän tai ei ollenkaan, vaan jonkun mielestä pitää "kuulua vaihtumisen äänikin"?
"No kun 740GLE kaiken lisäksi vertasi vielä Kia Niroon automaatteja. Ei ne nyt kumpikaan taida raketteja olla, varsinkaan Teslaan verrattuna ihan mopoja.
Hänestä Kian tomaatti oli ”täsmällisempi”. Mitä on ”tunteettomuus” tässä yhteydessä? Ja miten ne sinusta liittyy kiihtymiseen, NHB? Minusta kyse on vain siitä, miten vähiten huomaa, että vaihteita vaihtuu itsekseen.
Ehkei kyse ole edes siitä, tuntuuko nykimistä vähän tai ei ollenkaan, vaan jonkun mielestä pitää ”kuulua vaihtumisen äänikin”?"
Palataanpa vielä siihen Teslaan. Paljonko luulet Teslasta kuuluvan vaihtamisen ääniä? Etkö tosiaan kykene ymmärtämään sitä, että tuo ei liity millään tavalla vaihtoihin?
Alkeellinen momentinmuuntimellinen laatikkokin voi olla hyvin kuminauhamainen, jos momentinmuunnin ei lukitse. Vaihdot voivat olla silti hyvin pehmeitä.
"Komponenteista ainoastaan sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin.
Joten Toyota ja Lexus hybridissä ei ole mitään viivettä missään vaiheessa kun napista on virta pantu päälle ja polkaistaan ”kaasua”."
Juurikin tuon kiinteän yhteyden puutteen vuoksi polttomoottorin tuottamassa voimassa on kuminauhamaisuutta. Koko ajan yrität ohittaa tuon HSD:n polttomoottorin, vaikka se on auton eniten töitä tekevä moottori. Kun polkaiset kaasun pohjaan, niin polttomoottori alkaa keräämään kierroksia ja välitykset muuttuvat samalla. Tuosta se viive syntyy.
Minulla on ollut Prius jo kuutisen vuotta, auto itse on vielä pari vuotta vanhempi. Kaikkiin muihin puutteisiin, kuten tunnottomaan ohjaukseen, totuin hyvin nopeasti, mutta tuo moottorin voimakas ääntely melko maltillisissakin kiihdytyksissä häiritsee yhä. Samoin moitteen ansaitsee hidas reagoiminen kaasun painallukseen suuremmilla nopeuksilla, jolloin sähkömoottorista ei ole enää mitään käytännön apua.
Uudemmista Toyota-hybrideistä ei ole kokemusta pikku-Lexusta lukuunottamatta. Tutun kuuloisia moitteita nekin kyllä lehdistössä ovat saaneet.
NHB
Palataanpa vielä siihen Teslaan.
Palaa sinä vain, vaikka keskustellaan Kiasta ja Auriksesta. Minä olen kommentoinut 740GLE:n kommentteja Kiasta/Hyundaista vs. Toyota eCVT koko ajan.
Missä vaiheessa portaattomuus muuttuu "epätäsmälliseksi" ja "tunteettomuudeksi", tai "kuminauhavedoksi"? Minusta portaattomassa vaihteistossa ei pitäisi olla nykimistä, ei kuulua moottorin kiihdytysäänien vaihtelua tms.
Jos kukaan muistaa tv-mainosta, jossa uutta DSG:tä mainostettiin niin, että toinen poika äänellään vaihtoi "manuaalisti" ja toinen vain lopuksi samalla äänellä äänteli naama punaisena. Itse asiassa ko. mainos sopisi paremmin eCVT:lle kuin DSG:lle!
Paljonko luulet Teslasta kuuluvan vaihtamisen ääniä? Etkö tosiaan kykene ymmärtämään sitä, että tuo ei liity millään tavalla vaihtoihin?
Ei varmaan kuulu Teslasta yhtään polttomoottorin vaihtamisääniä (kierrosten tippumiset ja nousemiset josta "vaihtamisäänet tulevat"), mitä sitten?
Edellisestä:
Luulin, että kiinteällä välityksellä varustettu täysin nykimätön sähköauto olisi niin helppotajuinen esimerkki
Kyllä minulle Tesla meni perille. Ja mahtavasti kiihtyy. Mutta kun 740GLE ei siihen viitannut, niin ihan itse pukkasit Teslaa vastaukseesi minulle 20.03.2017 11:29
Luulin minäkin, että eCVT:llä varustettu täysin nykimätön hybridiauto olisi niin helppotajuinen esimerkki....
"Palaa sinä vain, vaikka keskustellaan Kiasta ja Auriksesta. Minä olen kommentoinut 740GLE:n kommentteja Kiasta/Hyundaista vs. Toyota eCVT koko ajan.
Ei varmaan kuulu Teslasta yhtään polttomoottorin vaihtamisääniä (kierrosten tippumiset ja nousemiset josta ”vaihtamisäänet tulevat”), mitä sitten?"
Ja nyt jos ylität itsesi, niin ymmärrät, että Tesla on vain ääriesimerkki. Erot ovat saman suuntaisia Nirossakin, mutta Teslasta niiden pitäisi tulla selvimmin esille. Joudun tarjoilemaan erot tarjottomilla ja suurennuslasilla sen vuoksi, koska 2016:n kanssa ette näytä millään pääsevän jyvälle. Lefa sen sijaan pystyy kokemuksestaan nikottelematta myöntämään ilmeisen eli hitaan reagoimisen kaasuun.
"Missä vaiheessa portaattomuus muuttuu ”epätäsmälliseksi” ja ”tunteettomuudeksi”, tai ”kuminauhavedoksi”? Minusta portaattomassa vaihteistossa ei pitäisi olla nykimistä, ei kuulua moottorin kiihdytysäänien vaihtelua tms."
Koeta nyt jo viimein tajuta, ettei ole kysymys mistään nykimisestä. Kaikki nuo sekoilunne nykimisen ja kiihdytypörinöiden kanssa ovat vain Chewbacca-puolustustusta puhtaimmillaan. Portaattomuus vaihtuu kuminauhavedoksi siinä vaiheessa, kun survot kaasun pohjaan ja välittömän kiihtyvyyden sijaan kuulet vain moottorin keräävän kierroksia, joiden nousemista seuraa viiveellä autoa kiihdyttävä voima. Sama efekti siis kuin suttaavissa heikosti lukitsevissa momentinmuuntimillisissa automaateissa.