Kuten NHB sanoi, mitä luulet montako Euroopassa valmistettua autoa myytäisiin tuon jälkeen Euroopan ulkopuolelle? Olisiko tässä Euroopalla voitettavaa vai hävittävää, jos sulkisimme miljardien ihmisten markkinat itseltämme, myydäksemme autoja parille sadalle miljoonalle Eurooppalaiselle. Surullista, että aikuinen ihminen voi olla noin kuutamolla asioista.
EU:n ulkopuolista autonvalmistusta ja tuontia on jo nyt rokotettu.
Jos Britannia ei enää kuulu EU:hun, sen pitää mahdollisesti maksaa tullia EU:n alueelle tuoduista autoista.
Britanniassa olevat autonvalmistajat ovat huuli pyöreänä suunnittelemassa valmistuksen siirtoa EU:n sisäpuolelle.
Tällä tullimaksulla voidaan säädellä intoa siirtää tuotantoa esim. Kiinaan.
Japanilaiset Korealaiset valmistaa autoja EU:n sisäpuolella juuri näiden maksujen takia, eikä sillä ole vaikutusta muun roinan myyntiin esim. elektroniikkaa on hyllyt notkollaan.
Lopullisen valinnan teemme me kuluttajat, ja Vilenit ei Suomesta lopu.
Niin, eli huomaatko kuinka tuhoisaa protektionismi ja rajojen sulkeminen on Britannialle!? Työpaikat lähtevät Britanniasta. Aivan samoin käy EU:lle, jos me rajoittaisimme nykyistä enemmän kaupankäyntiä Kiinan ja USA:n kanssa. Meidän kannattaa kaikin mahdollisin keinoin pyrkiä purkamaan kaupan esteitä, koska me olemme se pikkutekijä, jotka niistä esteistä tulevaisuudessa kärsivät.
Jos laitetaan sellaisia tullimaksuja, jotka oikeasti vaikuttavat myyntimääriin, niin meinaatko, että esimerkiksi USA, Kiina ja muut kaukoidän maat eivät laittaisi vastaavia sanktioita Euroopassa valmistetuille tuotteille? Kiinassa ja Amerikassa on paljon Eurooppaa suuremmat automarkkinat. Olisi katastrofi Euroopan autonvalmistajille, jos protektionismi lisääntyisi. Yrität tukea Euroopan työpaikkoja, mutta sinun konsteillasi ne vähentyisivät huomattavasti. Jokainen edes yksinkertaisimpia talouden periaatteita ymmärtävä käsittää, että protektionismi vain ja ainoastaan tuhoaa taloutta pitkällä tähtäimellä.
Pölhöpopulistien höpinöistä huolimatta nimenomaan globaali kauppa on parantanut ja kasvattanut koko maailman taloutta jo vuosikymmeniä. Vaikka Volvo tekee osan autoista Kiinassa, niin Ruotsissa tuskin olisi enää yhtään Volvon työpaikkaa, jos kiinalaiset eivät olisi Volvoa pelastaneet ja jos Volvoja ei Kiinaan myytäisi. Jos Kiinassa valmistettua Volvoa ei saisi myydä 10 miljoonalle ruotsalaiselle, niin miksi Ruotsissa valmistettua Volvoa saisi myydä miljardille kiinalaiselle? Kumpi tässä mahtaa vapaakaupasta hyötyä?
Mitä luulette, miksi eurooppalaisilla autonvalmistajilla on tehtaita myös Kiinassa? Niin kiinalaisia on 1 357 000 000
Kiinalaisten omistamalle Volvolle ruotsalaiset työpaikat ja Euroopan Volvon markkinat on korkeitaan pilkku kirjanpidossa.
Volvon Euroopan myydyimpiä malleja valmistetaan EU:ssa eikä niiden tuotantoa olla näillä näkymin siirtämässä, tai sitten on kun luin tarkemmin asiasta.
Juuri näin. Ja jos EU määräisi kovat sanktiot Kiinassa valmistetuille Volvoille, niin mitä mahtaisi tapahtua? Kiina tekisi samoin EU:lle ja pian Euroopassa ei valmistettaisi yhtään Volvoa ja ainoa joka häviäisi, olisi Ruotsi. Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa?
NHB; "Vaikeaa ymmärtää ajatustasi tuossa. Eurooppalaiset ovat rynnistäneet jo isosti Kiinaan. Etelä-Amerikassa Audin ja vaikka BMW ovat olemattomalla panostuksella liikkeellä yrittäen vauhdittaa lokaaleja markkinoita. Pohjois-Amerikassahan molemmilla on aivan eri luokan tehtaita kuin Etelä-Amerikassa.
Mersun ja Bemarin saksalaisuus ei ole uhattuna, mutta kuinka paljon Volvon toiminnasta voi olla Kiinassa, jotta Volvoa voi vielä pitää ruåtsalaisena."
No ihan yhtä paljon voi pitää Volvoa tälläkin hetkellä Ruotsalaisena kuin vaikka mainitsemaani Audia Saksalaisena (tai jonkun mielestä Volvo on se Kiinalainen ja Audi (Edit Q5) Meksikolainen). Mielikuvillahan tässä tullaan pelaamaan jatkossa entistä enemmän missä mikäkin on valmistettu ja minkä maalainen auto "oikeasti" on. Tarkoitin aiemmin tuolla Kiinalaisuudella sitä, että itse valmistamisen osalta on tulossa tilanne, että valmistusta viedään sinne missä kauppa käy (ja missä valmistus on edullisempaa kuin vaikka Saksa ja Ruotsi). Näin tulee käymään ainakin volyymimalleille. Kyllähän Saksalaiset ovat paljon myyneet Aasiassa, mutta kuinka kauan tilanne jatkuu yhtä hyvänä ? Ja onhan Vw konsernilla ollut jo tehtaat Kiinassa pitkään, joten vaikkapa Audin valmistukseen siellä ei olisi kovin suurta kynnystä. Ja sähköautojen valmistamisen todellinen alkaminen tulee tekemään muutoksen näissä asioissa.
Ilmeisesti Kiinassa valmistettavista Audi Q3:sta ja Audi Q5:stä puuttuu tuo mystinen saksalainen ominaisluonne. Kiinassa valmistetut Audit ovat huonompia kuin Saksassa, hunnien maassa, valmistetut autot.
Juuri itsekin tuon oman kirjoituksen jälkeen pongasin, että VW konserni on jo aikoja sitten alkanut Audinkin valmistuksen Kiinassa. Nyt sitten alkaa kohta vannoutuneimpien Volvo, BMW, MB ja Audi ihmisten kyselyt autoa tilatessa, että missä se oli valmistettu. Ja automyyjä vastaa, että tulevaisuuden premium- autojen ihmemaassa Kiinassa!
No leikki sikseen, mutta sähköautojen osalta voi vaikkapa Kiinan kobolttivarannot sanella komponenttien valmistuksen kautta, missä niitä Eurooppalaistenkin (edullisempia)sähköautoja valmistetaan. Ja esimerkiksi viimeisimmät Saksan ja Ruotsin vientialojen sopimukset ei varmasti tulevaisuudessa puolla Euroopassa myytävien volyymimallien 100 % valmistusta kyseisissä maissa. Tätä en toivo, sinne enkä meille, koska nyt kun viimein Suomessakin saatiin MB:n valmistusta näinkin isolla volyymilla.
EU:n ulkopuolella valmistetuilla a u t o i l l a on jo sanktio ja sehän pitäisi vahvistaa Volvon asemia Belgiassa ja Ruotsissa jos kiinalaiset pitää EU:n markkinoita tärkeänä.
EU:n suurilla autovalmistajamailla on suurin valta EU komissiossa, missä näistä asioista päätetään.
Euroopan komissio on EU:n poliittisesti riippumaton toimeenpanoelin. Se tekee lainsäädäntöehdotuksia ja vastaa Euroopan parlamentin ja EU:n neuvoston päätösten täytäntöönpanosta
Jokunen vuosi sitten tuo tullimaksu EU:n ulkopuolelta oli 10 %. Kysymys kuuluukin tulevaisuudessa, onko tuo tai muu prosenttiluku riittävä, kun jostain tuodaan autoja EU:n alueelle? Kiintoisinta taitaakin olla GB:n tilanne, kun siellä valmistetaan todella paljon autoja tällä hetkellä muun Euroopan markkinoille.
Toisaalta, kukas meistä osaa sanoa varmaksi sen asian, millä lainsäädännöillä (tai direktiiveillä) vaikka vuonna 2027 määritellään meille tuotavien autojen hinnat. Niin muuttuu maailma Eskoseni...
EU:n ulkopuolista autonvalmistusta ja tuontia on jo nyt rokotettu.
Tällä tullimaksulla voidaan säädellä intoa siirtää tuotantoa esim. Kiinaan.
Japanilaiset Korealaiset valmistaa autoja EU:n sisäpuolella juuri näiden maksujen takia, eikä sillä ole vaikutusta muun roinan myyntiin esim. elektroniikkaa on hyllyt notkollaan.
Lopullisen valinnan teemme me kuluttajat, ja Vilenit ei Suomesta lopu.
Valot päälle siellä nyt. EU vie noin kolme kertaa enemmän autoja kuin EU:hun tuodaan. Eu on maailman suurin autojen viejä ja myös tase on eniten plussalla.. Eu olisi haluamiesi kovien sanktioiden suurin kärsijä tässä tilanteessa.
No ihan yhtä paljon voi pitää Volvoa tälläkin hetkellä Ruotsalaisena kuin vaikka mainitsemaani Audia Saksalaisena (tai jonkun mielestä Volvo on se Kiinalainen ja Audi (Edit Q5) Meksikolainen).
Mielikuvillahan tässä tullaan pelaamaan jatkossa entistä enemmän missä mikäkin on valmistettu ja minkä maalainen auto ”oikeasti” on. Tarkoitin aiemmin tuolla Kiinalaisuudella sitä, että itse valmistamisen osalta on tulossa tilanne, että valmistusta viedään sinne missä kauppa käy (ja missä valmistus on edullisempaa kuin vaikka Saksa ja Ruotsi). Näin tulee käymään ainakin volyymimalleille. Kyllähän Saksalaiset ovat paljon myyneet Aasiassa, mutta kuinka kauan tilanne jatkuu yhtä hyvänä ?
Ja onhan Vw konsernilla ollut jo tehtaat Kiinassa pitkään, joten vaikkapa Audin valmistukseen siellä ei olisi kovin suurta kynnystä. Ja sähköautojen valmistamisen todellinen alkaminen tulee tekemään muutoksen näissä asioissa.
Volvon omistaa kuitenkin puhtaasti kiinalainen firma. Se laskee kyllä omissa silmissäni Volvon ruotsalaisuusastetta. Audin omistaa taasen VW. Vuosia sitten kun täällä kirjoitin, ettei kiinalaisten omistajien motiivit ole samat kuin Jaguarin ostaneiden intialaisten, niin siitähän se helvetti repesi. Taas tarjoiltiin Volvon vihaajan leimaa nimimerkki NHB:n otsaan ja kaikkea muuta yhtä lapsellista. Inkvisitio lauloi yhteen ääneen, kuinka valmistus ja suunnittelu ovat tukevasti Ruåtsissa, eikä tämä tasapaino järky. Kun ensimmäisen mallin valmistus siirtyi Kiinaan, niin se oli vain yksi malli, eikä se mitään merkitse. Nyt sitten heti perään ilmoitettiin kahden uuden mallin valmistuksen menevän Kiinaan ja jatkoa seuraa pian.
Ruotsista en tiedä, mutta Saksa on takuulla hintakilpailukykyinen paikka valmistaa autoja. Autotehtaalle työntekijöiden palkat eivät ole kovin merkittäviä. Saksalaisten myynti Kiinassa ei pysy varmaankaan pitkään näin hyvänä, vaan paranee entisestään nopeasti. Audi Q5 tosiaan valmistetaan Meksikon tehtaalla, mutta mistä nämä Etelä-Amerikan huhut ovat lähtöisin? Et näytä olevan edes ainoa, joka niistä kirjoittaa.
Et ottanut NHB kantaa siihen ovatko Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit olennaisesti huonompia kuin Saksassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit. Juttujesi perusteella voi saada sen käsityksen että Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit ovat täyttä sekundaa Saksassa valmistettuihin autoihin verrattuna.
Kiinalaiset sitten ilmeisesti ovat tyhmää autonostajakansaa, kun hyväksyvät tällaiset sekunda-autot.
Et ottanut NHB kantaa siihen ovatko Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit olennaisesti huonompia kuin Saksassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit. Juttujesi perusteella voi saada sen käsityksen että Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit ovat täyttä sekundaa Saksassa valmistettuihin autoihin verrattuna. Oikein mitään muuta motiivia en näille sönkötyksillesi löydä kuin sen että pyritään osoittamaan että Kiinassa valmistetut autot ovat huonoja.
En jaksa ihan hirveästi vastailla kysymyksiin, joiden asiasisältö on sellaista tuttua&turvallista suoli24-osastoa, kysyjän ainoa kantava teema on jatkuva riidanhaasto ja nuo samat trollaukset pyörivät eräiden kirjoittajien teksteissä vuodesta toiseen.
Sinulle tämä on jälleen kerran kovin hämmentävää, mutta olet varmaan siihen jo tottunut. Jos muiden ulosannin arvostelulta ehdit, niin kokeile uudestaan sisäistää Volvo S/V90 -ketjuun 03.11.2016 18:50 kirjoittamani viesti #720291, kun näyttää pahasti siltä, että pilkun olemassaolon lisäksi paljon muutakin on päässyt unohtumaan.
EU:n ulkopuolelta tuodaan myös autoja hyvin paljon ja mikä tärkeintä isot valmistajat Japani ja Korea on tuonut myös valmistuksen EU:n puolelle.
Onhan näillä maksuilla autoteollisuudelle merkitystä koska Britannian autoteollisuus on nyt huolissaan tulevaisuudesta.
Se taas mitä maksuja EU:sta autoja vastaanottavat maat laittaa on maakohtaista.
Se kuinka paljon tullit vaikuttaa esim. Japanista tuodun Lexuksen listahintaan emme tiedä mihin väliin tehdas on sanktiot muiluttanut.
NHB;"Volvon omistaa kuitenkin puhtaasti kiinalainen firma. Se laskee kyllä omissa silmissäni Volvon ruotsalaisuusastetta. Audin omistaa taasen VW. Vuosia sitten kun täällä kirjoitin, ettei kiinalaisten omistajien motiivit ole samat kuin Jaguarin ostaneiden intialaisten, niin siitähän se helvetti repesi. Taas tarjoiltiin Volvon vihaajan leimaa nimimerkki NHB:n otsaan ja kaikkea muuta yhtä lapsellista. Inkvisitio lauloi yhteen ääneen, kuinka valmistus ja suunnittelu ovat tukevasti Ruåtsissa, eikä tämä tasapaino järky. Kun ensimmäisen mallin valmistus siirtyi Kiinaan, niin se oli vain yksi malli, eikä se mitään merkitse. Nyt sitten heti perään ilmoitettiin kahden uuden mallin valmistuksen menevän Kiinaan ja jatkoa seuraa pian.
Ruotsista en tiedä, mutta Saksa on takuulla hintakilpailukykyinen paikka valmistaa autoja. Autotehtaalle työntekijöiden palkat eivät ole kovin merkittäviä. Saksalaisten myynti Kiinassa ei pysy varmaankaan pitkään näin hyvänä, vaan paranee entisestään nopeasti. Audi Q5 tosiaan valmistetaan Meksikon tehtaalla, mutta mistä nämä Etelä-Amerikan huhut ovat lähtöisin? Et näytä olevan edes ainoa, joka niistä kirjoittaa."
Ei ole nämä laatuasiat yksinomaan valmistusmaan perusteella päätettäviä. On kokemusta useammankin merkin ja valmistusmaan osalta, että toiset yksilöt toimii ja kestää ja toiset ei. Eli minä voisin ostaa Meksikossa tehdyn Audin tai vaikka Kiinassa tehdyn Volvon. Eihän kovin montaa tunnu häiritsevän Turkissa tehdyt Toyotatkaan (tai sitten asiaa ei tiedetä tai asiasta ei välitetä). Tai sitten Iso-Britannian Hondat ja muut- takavuosien Morris Marina ja Viva mielikuvat on jäänyt laadunvarmistuksien jalkoihin, onneksi.
Volvon tilanne näyttää olevan erilainen ja omistajan tahto erilainen, kuin Jaguar ja kumppanit, jotka ovat onnistuneet hienosti nostamaan tasoaan ja sijaintiaan premium markkinoilla. Ja siitä syystä valmistus on säilynyt briteillä (ei mielikuva ongelmaa historiasta!). Mutta Volvonkaan tilanne ei ole välttämättä huono asia merkille ja ruotsalaisille. Volyymia pitää olla nykyistä enemmän, jotta voi ylläpitää tuotekehitystä ja mallisarjojen uusintaa markkinoiden vaatimassa tahdissa. Ja sähköautojen esiinmarssi muuttaa monen merkin tilannetta lähivuosina.
"Volvon omistaa kuitenkin puhtaasti kiinalainen firma. Se laskee kyllä omissa silmissäni Volvon ruotsalaisuusastetta. Audin omistaa taasen VW. Vuosia sitten kun täällä kirjoitin, ettei kiinalaisten omistajien motiivit ole samat kuin Jaguarin ostaneiden intialaisten, niin siitähän se helvetti repesi. Taas tarjoiltiin Volvon vihaajan leimaa nimimerkki NHB:n otsaan ja kaikkea muuta yhtä lapsellista. Inkvisitio lauloi yhteen ääneen, kuinka valmistus ja suunnittelu ovat tukevasti Ruåtsissa, eikä tämä tasapaino järky. Kun ensimmäisen mallin valmistus siirtyi Kiinaan, niin se oli vain yksi malli, eikä se mitään merkitse. Nyt sitten heti perään ilmoitettiin kahden uuden mallin valmistuksen menevän Kiinaan ja jatkoa seuraa pian."
Tuossa keskustelussa ei ainakaan omalta osaltani ollut merkityksellistä se, missä Volvon tehdas sijaitsee. Oleellista oli muuttuuko Volvo (lännessä) huonosti myyväksi "halppismerkiksi", vai tuleeko kiinalainen omistaja panostamaan tosissaan Volvoon. Tulisiko Volvon tulevista malleista kiinalaisille suunnattuja halppisautoja, vai nostetaanko Volvo entistä korkeammalle tasolle "premium"-merkkien kovassa kilpailussa. Ja karsastetaanko Volvoa lännessä sen vuoksi, että kiinalaiset omistavat Volvon.
Juurikin minä otin esimerkin, että Intialainen omistus pelasti Jaguarin ja Jaguar muuttui paremmaksi autoksi Intialaisen omistuksen ja rahan myötä, eikä omistus sinänsä ole vaikuttanut pahemmin ihmisten mielikuviin Jaguarista. On täysin selvä asia, että vastaavasti kiinalainen omistus pelasti Volvon ja nykyisin Volvo on autona parempi ja "ruotsalaisempi" kuin vuosikausiin. Tämän asian NHB aikoinaan kiisti ja oli siis täysin yksiselitteisesti väärässä nykytiedon valossa.
Volvo olisi mitä luultavimmin kokenut Saabin kohtalon, jos kiinalaiset eivät olisi Volvoa ostaneet. No sitähän NHB varmasti toivoi, mutta valitettavasti toive ei toteutunut.
Hauskasti tuota Audin Meksikon tehdasta vähätellään, jos tosiaan muistin oikein, että siellä tehdään kaikki Q5 Audit ja jos Q5 on vielä Audin parhaiten myyvä malli. Jotenkin minun mielestäni Kiinassa valmistettu S90 oli muutamalle keskustelijalle suurempi asia, kunnes muistutin Meksikon Audista. Kuten nähdään, eipä sillä kauheasti merkitystä ole, minkä maalaiset automerkin omistavat. Kyllä niitä autoja silti kasataan ympäri maailmaa.
Ja on niillä työntekijöiden palkoillakin sivukuineen jotain merkitystä. Meksikossa työn teettäminen on huomattavasti esimerkiksi USA:ta halvempaa, enkä oikein keksi muuta syytä, miksi Audin tehdas olisi Meksikossa. Saksassa autotehtaan työntekijä maksaa n.60 dollaria tunnissa, kun Meksikossa hinta on 8 dollaria tunnissa. Tehtaalla työntekijöitä on rapiat 4000. Siitä sitten NHB laskin kouraan ja kustannuksia pohtimaan.
Kiinalaisten työnlaatu ja asenne työhön on varmasti parempi kuin Ruotsalaisten siirtolaisten. Jos materiaalien laatu pysyy Ruotsalaisella tasolla niin varmasti on odotettavissa todella laadukkaita autoja ja niihin tullaan oletettavasti tulevaisuudessa myöntämään pitkät takuut.
Minun mahdollisen Volvon hankinnan esteet on meidän tarpeisiin sopimaton mallivalikoima ja pienenä lisukkeena tuli kauppapolitiikka.
2016: Kiinalaisten työnlaatu ja asenne työhön on varmasti parempi kuin Ruotsalaisten siirtolaisten.
Meinasitko, että Saksassa autotehtaat työllistävät pelkästään adolfit, güntherit, wolfganit ja gretet? Eiköhän siellä(kin) ole hommissa juuri siirtolaiset.
Mitä tulee ruotsalaisten siirtolaisten työnlaatuun ja asenteisiin, niin aika monta vuosikymmentä siellä ovat hommia olleet hoitamassa myös täältä Härmästä lähteneitä tekijöitä.
Ei ole koiria karvaan katsomista missään päin maailmaa tehtaan linjalla.
Millä perusteella kiinassa ei osata valmistaa autoja kun puolella palstan lukijoista on kiinalainen kännykkä taskussa tai kiinalainen tabletti kotona. Monella on lisäksi kiinalainen läppäri tai pöytäkone pullollaan kiinalaisia osia.
Edelleen suurin osa maailman high tech -tuotteista tehdään Aasiassa. Siellä on halpaa mutta myös ihan yhtä osaavaa väkeä kuin euroopassa.
Ei ole nämä laatuasiat yksinomaan valmistusmaan perusteella päätettäviä. On kokemusta useammankin merkin ja valmistusmaan osalta, että toiset yksilöt toimii ja kestää ja toiset ei. Eli minä voisin ostaa Meksikossa tehdyn Audin tai vaikka Kiinassa tehdyn Volvon. Eihän kovin montaa tunnu häiritsevän Turkissa tehdyt Toyotatkaan (tai sitten asiaa ei tiedetä tai asiasta ei välitetä). Tai sitten Iso-Britannian Hondat ja muut- takavuosien Morris Marina ja Viva mielikuvat on jäänyt laadunvarmistuksien jalkoihin, onneksi.
Volvon tilanne näyttää olevan erilainen ja omistajan tahto erilainen, kuin Jaguar ja kumppanit, jotka ovat onnistuneet hienosti nostamaan tasoaan ja sijaintiaan premium markkinoilla. Ja siitä syystä valmistus on säilynyt briteillä (ei mielikuva ongelmaa historiasta!). Mutta Volvonkaan tilanne ei ole välttämättä huono asia merkille ja ruotsalaisille.
Koko keskustelu siitä, että voiko laatua tehdä jonkin maan rajojen sisäpuolella on pelkästään hölmöä. Nahkarobotin hommat autotehtaan linjalla ovat niin yksinkertaisia, ettei toimiminen vaadi mitään erikoista kyvykkyyttä. Laatu tehdään suunnittelupyödällä ja firman prosessit sekä tuotanto-osaaminen siirtyy maiden rajojen yli nopeasti. Nykyisin vieläpä automaatio hoitaa melkein kaikki vaativat tehtävät ja on varmistamassa laatua. On toki alueita, jotka saavat etua Ihmettelen kovasti sitä, että miksi keskustelu jonkin merkin tulevaisuudesta kääntyy heti juupas-eipästelyyn siitä, kenen isin auto on paras ja jatkuu suoraan lapsellisena suunsoittona. Aikuisia miehiä kai täällä pitäisi olla, joilta sopisi jo odottaa kykyä nousta tuon tason yläpuolella. Täällä tosin turvataan vientiteollisuutta protektionismilla, Meksiko on siirretty Etelä-Amerikkaan, Audi Q5:stä on tehty Audin parhaiten myyvä malli ja maiden kustannusvertailu keskittyy pelkästää käsiparien hintaan, joten ei kai minkään pitäisi yllättää.
Itseäni arveluttaa kiinalaisessa omistuksessa se, että Kiinan valtio ohjaa kaikkea toimintaa vahvasti oman maan ehdoilla. Sijoituksilla pyritään hankkimaan osaamista ja työtä Kiinaan. Ruotsin autoteollisuuden pelastaminen ei kiinnostaa Kiinaa pätkääkään. Samasta syystähän Kiinaan haluavat ulkomaiset valmistajat pakotetaan toimimaan yhteisyrityksissä kiinalaisen kumppanin kanssa.
Volvon valmistus tulee varmasti siirtymään Kiinaan. Mitä enemmän resursseja automaailman uudistumisiin tarvitaan, sitä voimakkaammin valmistus ja suunnittelu pyrkii keskittymään volyymien lähelle. Volvon ja Geelyn integraatio on jo jonkin aikaa ollut vaiheessa, jossa valmistus valuu komponentti komponentilta kohti Kiinaa - nielaisten pian koko tuotannon - mutta suunnittelu ja markkinointi on saanut toistaiseksi sinnitellä skandinaavisissa periferioissa. Kiinalainen (Geely) haluaa globaalia menestystä kaikilla valmistuksen, suunnittelun ja varustelun rintamilla, eli kaikille kaikkea, mutta Volvon ruotsalaispainotteinen ylpistely pyrkii nojaamaan skandinaavisiin perinteisiin ja arvoihin. Tässä on selvää ristiriitaisuutta ja jännitettä, jonka Geely aikanaan poistaa imuroimalla koko tuotantoprosessin omalle maalle. Luulisi tämän olevan ilmiselvää yritysmaailman laajenemista; isompi ostaa pienemmän ja karsii päällekkäiset/rinnakkaiset toiminnot pois. Volvo muuttuu kokonaisuudessaan kiinalaiseksi autoksi, jonka pohjoismaihin suunnattuihin malleihin saattaa jäädä ripaus skandinaaveja lämpimänä pitäviä vivahteita. Minusta tämä muutos tuulahtelee jo uusien mallien designissä. Kiinalainen tykkää koristella ja väkertää pienten yksityiskohtien ympärille jos minkäkinlaista (kiinalaiselle) silmälle vienoa lisähäkkyrää, jota olen aistivinani 90-sarjalaisen kabiiniin istahtaessa. Summa summarum - Volvon muuttuminen kiinalaiseksi sijoittuu mielestäni huonosti juuri autoilevan maailman suuremman luokan murrokseen perinteisistä fossiilisista polttoaineista erkaannuttaessa. Markkinoille tulee uusia yrittäjiä - ehkä Geelyltäkin - jolloin Volvo tuntuisi hiipuvan samaan aikaan sekä valumisesta Kiinaan, että perinteisten voimanlähteiden vaihtumisesa uusiin. Skandinaavi-Volvolla saattaisi olla mahdollisuutensa säilyä ruotsalaisen suunnittelun "helmenä", jos siellä keksittäisiin todella jotakin kaikkien kaipaamaa uutta ja erilaista auton hankkimiseen tai omistamiseen liittyvää ihmeellistä.
Volvon tilanne: Emoyhtiö on Kiinassa, mutta suunnittelu, valmistus ja markkinavolyymit melko kaukana emosta. Suurimmalla osalla autovalmistajia emoyhtiö, suunnittelu, valmistus ja markkinavolyymit lähtevät laajenemaan kotimaasta maailmalle. Volvon palapelin palat ovat nyt nurinkurisessa järjestyksessä ja tuntuisi itsestäänselvältä, että emo tulee tällaisen epätasapainon kohdilleen järjestämään.
Volvo on ilmoittanut palkkaavansa 400 softa-insinööriä tuotekehitykseen Ruotsiin. Kyseessä on suurin insinöörirekrytointi yhtiön historiassa. Se liittyy autonomiseen ajamiseen ja autojen sähköistykseen sekä autojen turvatekniikkaan.
Joku väitti että Kiina kaappaa osaamista ? Kiinasta piti tulla jotakin muuta kuin pelkkä autojen valmistus- ja vientikeskus ?
Autonvalmistaja Volvo tarvitsee lisää valmistuskapasiteettia 250.000 autoa vuodessa, jotta nuo (aika hurjat) myyntitavoitteet saavutettaisiin. Olisi kyllä oikein harvinaisen idioottimaista rakentaa kaikki nuo uudet autotehtaat pelkästään Ruotsiin ottaen huomioon Euroopan kilpaillut markkinat.
Ja mitä tulee Volvo S90:n valmistuksen siirtämiseen Kiinaan, niin tästähän esimerkiksi Volvon koreja Ruotsissa valmistavat tehtaat vain hyötyvät S90:n myynnin kasvaessa Aasiassa.
Ja NHB ei taaskaan ymmärrä lukemaansa, tai sitten ymmärtää tahallaan väärin. Miksi sinä NHB toistuvasti valehtelet täällä muiden kirjoituksista? Tämän lisäksi takerrut täysin epäoleelliseen asiaan.
Minä kirjoitin vahingossa, että Q5 Audia valmistetaan Etelä-Amerikassa - tai oikeastaan en näin väittänyt, vaan kirjoitin muistaakseni näin olevan. Valmistusmaa on siis Meksiko, joka ei kuulu Etelä-Amerikkaan. Oliko tällä jotain merkitystä itse asiaan, kun olet jo muutaman kerran asiasta vouhottanut, vaikka Meksiko jo monta kertaa mainittiin?
Kirjoitin myös, että Q5 on muistaakseni Audin parhaiten myyvä malli, mutta korostin vielä, että en ole aivan varma. Se ei siis ollut mikään väite, kun itsekin sanoin olevani epävarma asiasta. Ainakin yksi Audin tärkeimpiä malleja se joka tapauksessa uskoakseni on ja ehkäpä pian jopa eniten myyvä nykytrendin huomioiden.
Tässä siis se viestini, johon NHB nyt epätoivoisesti takertuu:
"Jos muuten oikein muistan, niin kaikki Q5 Audit valmistetaan Etelä-Amerikassa ja kyseessä taitaa olla Audin tärkein malli. Joku voi korjata jos muistan väärin."
Ei kukaan myöskään väittänyt, että ainoastaan käsiparien hinta ratkaisee kustannukset. Miksi tässäkin kohdin valehtelet? Mutta 8 €/h vs. 60 €/h on tavattoman suuri palkkakustannusero 4200 työntekijän tehtaassa. Tulee kuukaudessa aika monen miljoonan ero palkkakustannuksiin, ehkä jopa sinä osaat laskea jos oikein yrität. Sinä väitit, että palkkakustannuksilla ei ole suurta merkitystä. Saksalainen erittäin hyvin autoalan tunteva autotoimittaja ymmärtää asian ilmeisesti sinua huonommin, kun hänen mukaansa tämä on aika ratkaisevaa. Kerro nyt toki, mikä on huomattavasti näitä palkkakustannuksia merkittävämpi syy sille, että Audi ei tee enää Q5:sta Saksassa tai miksi valmistus ei siirtynyt Meksikon sijaan vaikka USA:han. Palkkakustannuksillahan ei sinun mukaasi ole juuri merkitystä, joten muiden syiden on oltava todella paljon merkittävämpiä.
NHB se onkin paras henkilö valittamaan "lapsellisesta" keskustelusta. Oma keskustelusi on lähinnä muiden sanomisten vääristelyä, sekä pikkulapsen omaista kiukuttelua ja mykkäkoulua, kun tajuat olevasi väärässä.
Kuten NHB sanoi, mitä luulet montako Euroopassa valmistettua autoa myytäisiin tuon jälkeen Euroopan ulkopuolelle? Olisiko tässä Euroopalla voitettavaa vai hävittävää, jos sulkisimme miljardien ihmisten markkinat itseltämme, myydäksemme autoja parille sadalle miljoonalle Eurooppalaiselle. Surullista, että aikuinen ihminen voi olla noin kuutamolla asioista.
EU:n ulkopuolista autonvalmistusta ja tuontia on jo nyt rokotettu.
Jos Britannia ei enää kuulu EU:hun, sen pitää mahdollisesti maksaa tullia EU:n alueelle tuoduista autoista.
Britanniassa olevat autonvalmistajat ovat huuli pyöreänä suunnittelemassa valmistuksen siirtoa EU:n sisäpuolelle.
Tällä tullimaksulla voidaan säädellä intoa siirtää tuotantoa esim. Kiinaan.
Japanilaiset Korealaiset valmistaa autoja EU:n sisäpuolella juuri näiden maksujen takia, eikä sillä ole vaikutusta muun roinan myyntiin esim. elektroniikkaa on hyllyt notkollaan.
Lopullisen valinnan teemme me kuluttajat, ja Vilenit ei Suomesta lopu.
Niin, eli huomaatko kuinka tuhoisaa protektionismi ja rajojen sulkeminen on Britannialle!? Työpaikat lähtevät Britanniasta. Aivan samoin käy EU:lle, jos me rajoittaisimme nykyistä enemmän kaupankäyntiä Kiinan ja USA:n kanssa. Meidän kannattaa kaikin mahdollisin keinoin pyrkiä purkamaan kaupan esteitä, koska me olemme se pikkutekijä, jotka niistä esteistä tulevaisuudessa kärsivät.
Jos laitetaan sellaisia tullimaksuja, jotka oikeasti vaikuttavat myyntimääriin, niin meinaatko, että esimerkiksi USA, Kiina ja muut kaukoidän maat eivät laittaisi vastaavia sanktioita Euroopassa valmistetuille tuotteille? Kiinassa ja Amerikassa on paljon Eurooppaa suuremmat automarkkinat. Olisi katastrofi Euroopan autonvalmistajille, jos protektionismi lisääntyisi. Yrität tukea Euroopan työpaikkoja, mutta sinun konsteillasi ne vähentyisivät huomattavasti. Jokainen edes yksinkertaisimpia talouden periaatteita ymmärtävä käsittää, että protektionismi vain ja ainoastaan tuhoaa taloutta pitkällä tähtäimellä.
Pölhöpopulistien höpinöistä huolimatta nimenomaan globaali kauppa on parantanut ja kasvattanut koko maailman taloutta jo vuosikymmeniä. Vaikka Volvo tekee osan autoista Kiinassa, niin Ruotsissa tuskin olisi enää yhtään Volvon työpaikkaa, jos kiinalaiset eivät olisi Volvoa pelastaneet ja jos Volvoja ei Kiinaan myytäisi. Jos Kiinassa valmistettua Volvoa ei saisi myydä 10 miljoonalle ruotsalaiselle, niin miksi Ruotsissa valmistettua Volvoa saisi myydä miljardille kiinalaiselle? Kumpi tässä mahtaa vapaakaupasta hyötyä?
Mitä luulette, miksi eurooppalaisilla autonvalmistajilla on tehtaita myös Kiinassa? Niin kiinalaisia on 1 357 000 000
Kiinalaisten omistamalle Volvolle ruotsalaiset työpaikat ja Euroopan Volvon markkinat on korkeitaan pilkku kirjanpidossa.
Volvon Euroopan myydyimpiä malleja valmistetaan EU:ssa eikä niiden tuotantoa olla näillä näkymin siirtämässä, tai sitten on kun luin tarkemmin asiasta.
Juuri näin. Ja jos EU määräisi kovat sanktiot Kiinassa valmistetuille Volvoille, niin mitä mahtaisi tapahtua? Kiina tekisi samoin EU:lle ja pian Euroopassa ei valmistettaisi yhtään Volvoa ja ainoa joka häviäisi, olisi Ruotsi. Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa?
NHB; "Vaikeaa ymmärtää ajatustasi tuossa. Eurooppalaiset ovat rynnistäneet jo isosti Kiinaan. Etelä-Amerikassa Audin ja vaikka BMW ovat olemattomalla panostuksella liikkeellä yrittäen vauhdittaa lokaaleja markkinoita. Pohjois-Amerikassahan molemmilla on aivan eri luokan tehtaita kuin Etelä-Amerikassa.
Mersun ja Bemarin saksalaisuus ei ole uhattuna, mutta kuinka paljon Volvon toiminnasta voi olla Kiinassa, jotta Volvoa voi vielä pitää ruåtsalaisena."
No ihan yhtä paljon voi pitää Volvoa tälläkin hetkellä Ruotsalaisena kuin vaikka mainitsemaani Audia Saksalaisena (tai jonkun mielestä Volvo on se Kiinalainen ja Audi (Edit Q5) Meksikolainen). Mielikuvillahan tässä tullaan pelaamaan jatkossa entistä enemmän missä mikäkin on valmistettu ja minkä maalainen auto "oikeasti" on. Tarkoitin aiemmin tuolla Kiinalaisuudella sitä, että itse valmistamisen osalta on tulossa tilanne, että valmistusta viedään sinne missä kauppa käy (ja missä valmistus on edullisempaa kuin vaikka Saksa ja Ruotsi). Näin tulee käymään ainakin volyymimalleille. Kyllähän Saksalaiset ovat paljon myyneet Aasiassa, mutta kuinka kauan tilanne jatkuu yhtä hyvänä ? Ja onhan Vw konsernilla ollut jo tehtaat Kiinassa pitkään, joten vaikkapa Audin valmistukseen siellä ei olisi kovin suurta kynnystä. Ja sähköautojen valmistamisen todellinen alkaminen tulee tekemään muutoksen näissä asioissa.
Ilmeisesti Kiinassa valmistettavista Audi Q3:sta ja Audi Q5:stä puuttuu tuo mystinen saksalainen ominaisluonne. Kiinassa valmistetut Audit ovat huonompia kuin Saksassa, hunnien maassa, valmistetut autot.
http://www.audi.com/corporate/en/company/production-sites/audi-production-worldwide/changchun.html
Juuri itsekin tuon oman kirjoituksen jälkeen pongasin, että VW konserni on jo aikoja sitten alkanut Audinkin valmistuksen Kiinassa. Nyt sitten alkaa kohta vannoutuneimpien Volvo, BMW, MB ja Audi ihmisten kyselyt autoa tilatessa, että missä se oli valmistettu. Ja automyyjä vastaa, että tulevaisuuden premium- autojen ihmemaassa Kiinassa!
No leikki sikseen, mutta sähköautojen osalta voi vaikkapa Kiinan kobolttivarannot sanella komponenttien valmistuksen kautta, missä niitä Eurooppalaistenkin (edullisempia)sähköautoja valmistetaan. Ja esimerkiksi viimeisimmät Saksan ja Ruotsin vientialojen sopimukset ei varmasti tulevaisuudessa puolla Euroopassa myytävien volyymimallien 100 % valmistusta kyseisissä maissa. Tätä en toivo, sinne enkä meille, koska nyt kun viimein Suomessakin saatiin MB:n valmistusta näinkin isolla volyymilla.
EU:n ulkopuolella valmistetuilla a u t o i l l a on jo sanktio ja sehän pitäisi vahvistaa Volvon asemia Belgiassa ja Ruotsissa jos kiinalaiset pitää EU:n markkinoita tärkeänä.
EU:n suurilla autovalmistajamailla on suurin valta EU komissiossa, missä näistä asioista päätetään.
Euroopan komissio on EU:n poliittisesti riippumaton toimeenpanoelin. Se tekee lainsäädäntöehdotuksia ja vastaa Euroopan parlamentin ja EU:n neuvoston päätösten täytäntöönpanosta
Jokunen vuosi sitten tuo tullimaksu EU:n ulkopuolelta oli 10 %. Kysymys kuuluukin tulevaisuudessa, onko tuo tai muu prosenttiluku riittävä, kun jostain tuodaan autoja EU:n alueelle? Kiintoisinta taitaakin olla GB:n tilanne, kun siellä valmistetaan todella paljon autoja tällä hetkellä muun Euroopan markkinoille.
Toisaalta, kukas meistä osaa sanoa varmaksi sen asian, millä lainsäädännöillä (tai direktiiveillä) vaikka vuonna 2027 määritellään meille tuotavien autojen hinnat. Niin muuttuu maailma Eskoseni...
EU:n ulkopuolista autonvalmistusta ja tuontia on jo nyt rokotettu.
Tällä tullimaksulla voidaan säädellä intoa siirtää tuotantoa esim. Kiinaan.
Japanilaiset Korealaiset valmistaa autoja EU:n sisäpuolella juuri näiden maksujen takia, eikä sillä ole vaikutusta muun roinan myyntiin esim. elektroniikkaa on hyllyt notkollaan.
Lopullisen valinnan teemme me kuluttajat, ja Vilenit ei Suomesta lopu.
Valot päälle siellä nyt. EU vie noin kolme kertaa enemmän autoja kuin EU:hun tuodaan. Eu on maailman suurin autojen viejä ja myös tase on eniten plussalla.. Eu olisi haluamiesi kovien sanktioiden suurin kärsijä tässä tilanteessa.
No ihan yhtä paljon voi pitää Volvoa tälläkin hetkellä Ruotsalaisena kuin vaikka mainitsemaani Audia Saksalaisena (tai jonkun mielestä Volvo on se Kiinalainen ja Audi (Edit Q5) Meksikolainen).
Mielikuvillahan tässä tullaan pelaamaan jatkossa entistä enemmän missä mikäkin on valmistettu ja minkä maalainen auto ”oikeasti” on. Tarkoitin aiemmin tuolla Kiinalaisuudella sitä, että itse valmistamisen osalta on tulossa tilanne, että valmistusta viedään sinne missä kauppa käy (ja missä valmistus on edullisempaa kuin vaikka Saksa ja Ruotsi). Näin tulee käymään ainakin volyymimalleille. Kyllähän Saksalaiset ovat paljon myyneet Aasiassa, mutta kuinka kauan tilanne jatkuu yhtä hyvänä ?
Ja onhan Vw konsernilla ollut jo tehtaat Kiinassa pitkään, joten vaikkapa Audin valmistukseen siellä ei olisi kovin suurta kynnystä. Ja sähköautojen valmistamisen todellinen alkaminen tulee tekemään muutoksen näissä asioissa.
Volvon omistaa kuitenkin puhtaasti kiinalainen firma. Se laskee kyllä omissa silmissäni Volvon ruotsalaisuusastetta. Audin omistaa taasen VW. Vuosia sitten kun täällä kirjoitin, ettei kiinalaisten omistajien motiivit ole samat kuin Jaguarin ostaneiden intialaisten, niin siitähän se helvetti repesi. Taas tarjoiltiin Volvon vihaajan leimaa nimimerkki NHB:n otsaan ja kaikkea muuta yhtä lapsellista. Inkvisitio lauloi yhteen ääneen, kuinka valmistus ja suunnittelu ovat tukevasti Ruåtsissa, eikä tämä tasapaino järky. Kun ensimmäisen mallin valmistus siirtyi Kiinaan, niin se oli vain yksi malli, eikä se mitään merkitse. Nyt sitten heti perään ilmoitettiin kahden uuden mallin valmistuksen menevän Kiinaan ja jatkoa seuraa pian.
Ruotsista en tiedä, mutta Saksa on takuulla hintakilpailukykyinen paikka valmistaa autoja. Autotehtaalle työntekijöiden palkat eivät ole kovin merkittäviä. Saksalaisten myynti Kiinassa ei pysy varmaankaan pitkään näin hyvänä, vaan paranee entisestään nopeasti. Audi Q5 tosiaan valmistetaan Meksikon tehtaalla, mutta mistä nämä Etelä-Amerikan huhut ovat lähtöisin? Et näytä olevan edes ainoa, joka niistä kirjoittaa.
Et ottanut NHB kantaa siihen ovatko Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit olennaisesti huonompia kuin Saksassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit. Juttujesi perusteella voi saada sen käsityksen että Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit ovat täyttä sekundaa Saksassa valmistettuihin autoihin verrattuna.
Kiinalaiset sitten ilmeisesti ovat tyhmää autonostajakansaa, kun hyväksyvät tällaiset sekunda-autot.
Et ottanut NHB kantaa siihen ovatko Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit olennaisesti huonompia kuin Saksassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit. Juttujesi perusteella voi saada sen käsityksen että Kiinassa valmistettavat Audit ja Volkswagenit ovat täyttä sekundaa Saksassa valmistettuihin autoihin verrattuna. Oikein mitään muuta motiivia en näille sönkötyksillesi löydä kuin sen että pyritään osoittamaan että Kiinassa valmistetut autot ovat huonoja.
En jaksa ihan hirveästi vastailla kysymyksiin, joiden asiasisältö on sellaista tuttua&turvallista suoli24-osastoa, kysyjän ainoa kantava teema on jatkuva riidanhaasto ja nuo samat trollaukset pyörivät eräiden kirjoittajien teksteissä vuodesta toiseen.
Sinulle tämä on jälleen kerran kovin hämmentävää, mutta olet varmaan siihen jo tottunut. Jos muiden ulosannin arvostelulta ehdit, niin kokeile uudestaan sisäistää Volvo S/V90 -ketjuun 03.11.2016 18:50 kirjoittamani viesti #720291, kun näyttää pahasti siltä, että pilkun olemassaolon lisäksi paljon muutakin on päässyt unohtumaan.
EU:n ulkopuolelta tuodaan myös autoja hyvin paljon ja mikä tärkeintä isot valmistajat Japani ja Korea on tuonut myös valmistuksen EU:n puolelle.
Onhan näillä maksuilla autoteollisuudelle merkitystä koska Britannian autoteollisuus on nyt huolissaan tulevaisuudesta.
Se taas mitä maksuja EU:sta autoja vastaanottavat maat laittaa on maakohtaista.
Se kuinka paljon tullit vaikuttaa esim. Japanista tuodun Lexuksen listahintaan emme tiedä mihin väliin tehdas on sanktiot muiluttanut.
Jotta näissä Kiina-jutuissa olisi mitään järkeä, niin seuraavien kolmen edellytysten tulisi täyttyä.
Kiinassa valmistettu, Kiinasta muualle maailmaan myytäväksi viety auto on huono.
Kiinassa valmistettu, Kiinassa myytävä auto on huono.
Kohdat 1 - 2 koskevat kaikkia automerkkejä.
Asiat ei ole noin yksiviivaisia laadun suhteen: esim.=
http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_AG#Autotehtaat
NHB;"Volvon omistaa kuitenkin puhtaasti kiinalainen firma. Se laskee kyllä omissa silmissäni Volvon ruotsalaisuusastetta. Audin omistaa taasen VW. Vuosia sitten kun täällä kirjoitin, ettei kiinalaisten omistajien motiivit ole samat kuin Jaguarin ostaneiden intialaisten, niin siitähän se helvetti repesi. Taas tarjoiltiin Volvon vihaajan leimaa nimimerkki NHB:n otsaan ja kaikkea muuta yhtä lapsellista. Inkvisitio lauloi yhteen ääneen, kuinka valmistus ja suunnittelu ovat tukevasti Ruåtsissa, eikä tämä tasapaino järky. Kun ensimmäisen mallin valmistus siirtyi Kiinaan, niin se oli vain yksi malli, eikä se mitään merkitse. Nyt sitten heti perään ilmoitettiin kahden uuden mallin valmistuksen menevän Kiinaan ja jatkoa seuraa pian.
Ruotsista en tiedä, mutta Saksa on takuulla hintakilpailukykyinen paikka valmistaa autoja. Autotehtaalle työntekijöiden palkat eivät ole kovin merkittäviä. Saksalaisten myynti Kiinassa ei pysy varmaankaan pitkään näin hyvänä, vaan paranee entisestään nopeasti. Audi Q5 tosiaan valmistetaan Meksikon tehtaalla, mutta mistä nämä Etelä-Amerikan huhut ovat lähtöisin? Et näytä olevan edes ainoa, joka niistä kirjoittaa."
Ei ole nämä laatuasiat yksinomaan valmistusmaan perusteella päätettäviä. On kokemusta useammankin merkin ja valmistusmaan osalta, että toiset yksilöt toimii ja kestää ja toiset ei. Eli minä voisin ostaa Meksikossa tehdyn Audin tai vaikka Kiinassa tehdyn Volvon. Eihän kovin montaa tunnu häiritsevän Turkissa tehdyt Toyotatkaan (tai sitten asiaa ei tiedetä tai asiasta ei välitetä). Tai sitten Iso-Britannian Hondat ja muut- takavuosien Morris Marina ja Viva mielikuvat on jäänyt laadunvarmistuksien jalkoihin, onneksi.
Volvon tilanne näyttää olevan erilainen ja omistajan tahto erilainen, kuin Jaguar ja kumppanit, jotka ovat onnistuneet hienosti nostamaan tasoaan ja sijaintiaan premium markkinoilla. Ja siitä syystä valmistus on säilynyt briteillä (ei mielikuva ongelmaa historiasta!). Mutta Volvonkaan tilanne ei ole välttämättä huono asia merkille ja ruotsalaisille. Volyymia pitää olla nykyistä enemmän, jotta voi ylläpitää tuotekehitystä ja mallisarjojen uusintaa markkinoiden vaatimassa tahdissa. Ja sähköautojen esiinmarssi muuttaa monen merkin tilannetta lähivuosina.
"Volvon omistaa kuitenkin puhtaasti kiinalainen firma. Se laskee kyllä omissa silmissäni Volvon ruotsalaisuusastetta. Audin omistaa taasen VW. Vuosia sitten kun täällä kirjoitin, ettei kiinalaisten omistajien motiivit ole samat kuin Jaguarin ostaneiden intialaisten, niin siitähän se helvetti repesi. Taas tarjoiltiin Volvon vihaajan leimaa nimimerkki NHB:n otsaan ja kaikkea muuta yhtä lapsellista. Inkvisitio lauloi yhteen ääneen, kuinka valmistus ja suunnittelu ovat tukevasti Ruåtsissa, eikä tämä tasapaino järky. Kun ensimmäisen mallin valmistus siirtyi Kiinaan, niin se oli vain yksi malli, eikä se mitään merkitse. Nyt sitten heti perään ilmoitettiin kahden uuden mallin valmistuksen menevän Kiinaan ja jatkoa seuraa pian."
Tuossa keskustelussa ei ainakaan omalta osaltani ollut merkityksellistä se, missä Volvon tehdas sijaitsee. Oleellista oli muuttuuko Volvo (lännessä) huonosti myyväksi "halppismerkiksi", vai tuleeko kiinalainen omistaja panostamaan tosissaan Volvoon. Tulisiko Volvon tulevista malleista kiinalaisille suunnattuja halppisautoja, vai nostetaanko Volvo entistä korkeammalle tasolle "premium"-merkkien kovassa kilpailussa. Ja karsastetaanko Volvoa lännessä sen vuoksi, että kiinalaiset omistavat Volvon.
Juurikin minä otin esimerkin, että Intialainen omistus pelasti Jaguarin ja Jaguar muuttui paremmaksi autoksi Intialaisen omistuksen ja rahan myötä, eikä omistus sinänsä ole vaikuttanut pahemmin ihmisten mielikuviin Jaguarista. On täysin selvä asia, että vastaavasti kiinalainen omistus pelasti Volvon ja nykyisin Volvo on autona parempi ja "ruotsalaisempi" kuin vuosikausiin. Tämän asian NHB aikoinaan kiisti ja oli siis täysin yksiselitteisesti väärässä nykytiedon valossa.
Volvo olisi mitä luultavimmin kokenut Saabin kohtalon, jos kiinalaiset eivät olisi Volvoa ostaneet. No sitähän NHB varmasti toivoi, mutta valitettavasti toive ei toteutunut.
Hauskasti tuota Audin Meksikon tehdasta vähätellään, jos tosiaan muistin oikein, että siellä tehdään kaikki Q5 Audit ja jos Q5 on vielä Audin parhaiten myyvä malli. Jotenkin minun mielestäni Kiinassa valmistettu S90 oli muutamalle keskustelijalle suurempi asia, kunnes muistutin Meksikon Audista. Kuten nähdään, eipä sillä kauheasti merkitystä ole, minkä maalaiset automerkin omistavat. Kyllä niitä autoja silti kasataan ympäri maailmaa.
Ja on niillä työntekijöiden palkoillakin sivukuineen jotain merkitystä. Meksikossa työn teettäminen on huomattavasti esimerkiksi USA:ta halvempaa, enkä oikein keksi muuta syytä, miksi Audin tehdas olisi Meksikossa. Saksassa autotehtaan työntekijä maksaa n.60 dollaria tunnissa, kun Meksikossa hinta on 8 dollaria tunnissa. Tehtaalla työntekijöitä on rapiat 4000. Siitä sitten NHB laskin kouraan ja kustannuksia pohtimaan.
Kiinalaisten työnlaatu ja asenne työhön on varmasti parempi kuin Ruotsalaisten siirtolaisten. Jos materiaalien laatu pysyy Ruotsalaisella tasolla niin varmasti on odotettavissa todella laadukkaita autoja ja niihin tullaan oletettavasti tulevaisuudessa myöntämään pitkät takuut.
Minun mahdollisen Volvon hankinnan esteet on meidän tarpeisiin sopimaton mallivalikoima ja pienenä lisukkeena tuli kauppapolitiikka.
2016:
Kiinalaisten työnlaatu ja asenne työhön on varmasti parempi kuin Ruotsalaisten siirtolaisten.
Meinasitko, että Saksassa autotehtaat työllistävät pelkästään adolfit, güntherit, wolfganit ja gretet? Eiköhän siellä(kin) ole hommissa juuri siirtolaiset.
Mitä tulee ruotsalaisten siirtolaisten työnlaatuun ja asenteisiin, niin aika monta vuosikymmentä siellä ovat hommia olleet hoitamassa myös täältä Härmästä lähteneitä tekijöitä.
Ei ole koiria karvaan katsomista missään päin maailmaa tehtaan linjalla.
Juuri noin Kumppani, Kiinalaisten on todella helppo ylittää eurooppalaisten työn laatutaso.
Koirien maininta tässä yhteydessä puistattaa.
Syvä huokaus...
Millä perusteella kiinassa ei osata valmistaa autoja kun puolella palstan lukijoista on kiinalainen kännykkä taskussa tai kiinalainen tabletti kotona. Monella on lisäksi kiinalainen läppäri tai pöytäkone pullollaan kiinalaisia osia.
Edelleen suurin osa maailman high tech -tuotteista tehdään Aasiassa. Siellä on halpaa mutta myös ihan yhtä osaavaa väkeä kuin euroopassa.
Ei ole nämä laatuasiat yksinomaan valmistusmaan perusteella päätettäviä. On kokemusta useammankin merkin ja valmistusmaan osalta, että toiset yksilöt toimii ja kestää ja toiset ei. Eli minä voisin ostaa Meksikossa tehdyn Audin tai vaikka Kiinassa tehdyn Volvon. Eihän kovin montaa tunnu häiritsevän Turkissa tehdyt Toyotatkaan (tai sitten asiaa ei tiedetä tai asiasta ei välitetä). Tai sitten Iso-Britannian Hondat ja muut- takavuosien Morris Marina ja Viva mielikuvat on jäänyt laadunvarmistuksien jalkoihin, onneksi.
Volvon tilanne näyttää olevan erilainen ja omistajan tahto erilainen, kuin Jaguar ja kumppanit, jotka ovat onnistuneet hienosti nostamaan tasoaan ja sijaintiaan premium markkinoilla. Ja siitä syystä valmistus on säilynyt briteillä (ei mielikuva ongelmaa historiasta!). Mutta Volvonkaan tilanne ei ole välttämättä huono asia merkille ja ruotsalaisille.
Koko keskustelu siitä, että voiko laatua tehdä jonkin maan rajojen sisäpuolella on pelkästään hölmöä. Nahkarobotin hommat autotehtaan linjalla ovat niin yksinkertaisia, ettei toimiminen vaadi mitään erikoista kyvykkyyttä. Laatu tehdään suunnittelupyödällä ja firman prosessit sekä tuotanto-osaaminen siirtyy maiden rajojen yli nopeasti. Nykyisin vieläpä automaatio hoitaa melkein kaikki vaativat tehtävät ja on varmistamassa laatua. On toki alueita, jotka saavat etua Ihmettelen kovasti sitä, että miksi keskustelu jonkin merkin tulevaisuudesta kääntyy heti juupas-eipästelyyn siitä, kenen isin auto on paras ja jatkuu suoraan lapsellisena suunsoittona. Aikuisia miehiä kai täällä pitäisi olla, joilta sopisi jo odottaa kykyä nousta tuon tason yläpuolella. Täällä tosin turvataan vientiteollisuutta protektionismilla, Meksiko on siirretty Etelä-Amerikkaan, Audi Q5:stä on tehty Audin parhaiten myyvä malli ja maiden kustannusvertailu keskittyy pelkästää käsiparien hintaan, joten ei kai minkään pitäisi yllättää.
Itseäni arveluttaa kiinalaisessa omistuksessa se, että Kiinan valtio ohjaa kaikkea toimintaa vahvasti oman maan ehdoilla. Sijoituksilla pyritään hankkimaan osaamista ja työtä Kiinaan. Ruotsin autoteollisuuden pelastaminen ei kiinnostaa Kiinaa pätkääkään. Samasta syystähän Kiinaan haluavat ulkomaiset valmistajat pakotetaan toimimaan yhteisyrityksissä kiinalaisen kumppanin kanssa.
Volvon valmistus tulee varmasti siirtymään Kiinaan. Mitä enemmän resursseja automaailman uudistumisiin tarvitaan, sitä voimakkaammin valmistus ja suunnittelu pyrkii keskittymään volyymien lähelle. Volvon ja Geelyn integraatio on jo jonkin aikaa ollut vaiheessa, jossa valmistus valuu komponentti komponentilta kohti Kiinaa - nielaisten pian koko tuotannon - mutta suunnittelu ja markkinointi on saanut toistaiseksi sinnitellä skandinaavisissa periferioissa. Kiinalainen (Geely) haluaa globaalia menestystä kaikilla valmistuksen, suunnittelun ja varustelun rintamilla, eli kaikille kaikkea, mutta Volvon ruotsalaispainotteinen ylpistely pyrkii nojaamaan skandinaavisiin perinteisiin ja arvoihin. Tässä on selvää ristiriitaisuutta ja jännitettä, jonka Geely aikanaan poistaa imuroimalla koko tuotantoprosessin omalle maalle. Luulisi tämän olevan ilmiselvää yritysmaailman laajenemista; isompi ostaa pienemmän ja karsii päällekkäiset/rinnakkaiset toiminnot pois. Volvo muuttuu kokonaisuudessaan kiinalaiseksi autoksi, jonka pohjoismaihin suunnattuihin malleihin saattaa jäädä ripaus skandinaaveja lämpimänä pitäviä vivahteita. Minusta tämä muutos tuulahtelee jo uusien mallien designissä. Kiinalainen tykkää koristella ja väkertää pienten yksityiskohtien ympärille jos minkäkinlaista (kiinalaiselle) silmälle vienoa lisähäkkyrää, jota olen aistivinani 90-sarjalaisen kabiiniin istahtaessa. Summa summarum - Volvon muuttuminen kiinalaiseksi sijoittuu mielestäni huonosti juuri autoilevan maailman suuremman luokan murrokseen perinteisistä fossiilisista polttoaineista erkaannuttaessa. Markkinoille tulee uusia yrittäjiä - ehkä Geelyltäkin - jolloin Volvo tuntuisi hiipuvan samaan aikaan sekä valumisesta Kiinaan, että perinteisten voimanlähteiden vaihtumisesa uusiin. Skandinaavi-Volvolla saattaisi olla mahdollisuutensa säilyä ruotsalaisen suunnittelun "helmenä", jos siellä keksittäisiin todella jotakin kaikkien kaipaamaa uutta ja erilaista auton hankkimiseen tai omistamiseen liittyvää ihmeellistä.
Volvon tilanne: Emoyhtiö on Kiinassa, mutta suunnittelu, valmistus ja markkinavolyymit melko kaukana emosta. Suurimmalla osalla autovalmistajia emoyhtiö, suunnittelu, valmistus ja markkinavolyymit lähtevät laajenemaan kotimaasta maailmalle. Volvon palapelin palat ovat nyt nurinkurisessa järjestyksessä ja tuntuisi itsestäänselvältä, että emo tulee tällaisen epätasapainon kohdilleen järjestämään.
Joku väitti että Kiina kaappaa osaamista ? Kiinasta piti tulla jotakin muuta kuin pelkkä autojen valmistus- ja vientikeskus ?
http://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/volvo-cars-soker-400-ingenjorer-6780103
Ja mitä tulee Volvo S90:n valmistuksen siirtämiseen Kiinaan, niin tästähän esimerkiksi Volvon koreja Ruotsissa valmistavat tehtaat vain hyötyvät S90:n myynnin kasvaessa Aasiassa.
Ja NHB ei taaskaan ymmärrä lukemaansa, tai sitten ymmärtää tahallaan väärin. Miksi sinä NHB toistuvasti valehtelet täällä muiden kirjoituksista? Tämän lisäksi takerrut täysin epäoleelliseen asiaan.
Minä kirjoitin vahingossa, että Q5 Audia valmistetaan Etelä-Amerikassa - tai oikeastaan en näin väittänyt, vaan kirjoitin muistaakseni näin olevan. Valmistusmaa on siis Meksiko, joka ei kuulu Etelä-Amerikkaan. Oliko tällä jotain merkitystä itse asiaan, kun olet jo muutaman kerran asiasta vouhottanut, vaikka Meksiko jo monta kertaa mainittiin?
Kirjoitin myös, että Q5 on muistaakseni Audin parhaiten myyvä malli, mutta korostin vielä, että en ole aivan varma. Se ei siis ollut mikään väite, kun itsekin sanoin olevani epävarma asiasta. Ainakin yksi Audin tärkeimpiä malleja se joka tapauksessa uskoakseni on ja ehkäpä pian jopa eniten myyvä nykytrendin huomioiden.
Tässä siis se viestini, johon NHB nyt epätoivoisesti takertuu:
"Jos muuten oikein muistan, niin kaikki Q5 Audit valmistetaan Etelä-Amerikassa ja kyseessä taitaa olla Audin tärkein malli. Joku voi korjata jos muistan väärin."
Ei kukaan myöskään väittänyt, että ainoastaan käsiparien hinta ratkaisee kustannukset. Miksi tässäkin kohdin valehtelet? Mutta 8 €/h vs. 60 €/h on tavattoman suuri palkkakustannusero 4200 työntekijän tehtaassa. Tulee kuukaudessa aika monen miljoonan ero palkkakustannuksiin, ehkä jopa sinä osaat laskea jos oikein yrität. Sinä väitit, että palkkakustannuksilla ei ole suurta merkitystä. Saksalainen erittäin hyvin autoalan tunteva autotoimittaja ymmärtää asian ilmeisesti sinua huonommin, kun hänen mukaansa tämä on aika ratkaisevaa. Kerro nyt toki, mikä on huomattavasti näitä palkkakustannuksia merkittävämpi syy sille, että Audi ei tee enää Q5:sta Saksassa tai miksi valmistus ei siirtynyt Meksikon sijaan vaikka USA:han. Palkkakustannuksillahan ei sinun mukaasi ole juuri merkitystä, joten muiden syiden on oltava todella paljon merkittävämpiä.
NHB se onkin paras henkilö valittamaan "lapsellisesta" keskustelusta. Oma keskustelusi on lähinnä muiden sanomisten vääristelyä, sekä pikkulapsen omaista kiukuttelua ja mykkäkoulua, kun tajuat olevasi väärässä.