Kylläpä oli taas VAG-lasit päässä tehty koeajo Skoda Kodiaqista. Lehdessä todetaan mm.
Skodan olevan "loistava" ja se "ei tuota pettymystä miltään osin". Tuote lie siis aivan täydellinen?!? No, itse kyllä pettyisin jos ostaisin nelivedon, joka ei pääse yhden pyörän pidolla liikkeelle, kuten artikkelissa todetaan. Myös lumisen mäen nousu tuntui onnistuvan vain vaivoin. Taitaisin itse asiassa ola aika lailla pettynyt. Lisäksi, jos ostaisin auton, jonka maantiekulutukseksi mainostetaan 5.3l/100km ja se veisikin 6.9l/100km, voisin myös olla "hieman" pettynyt. Myös merkki, jonka yli 55000€:n hinta toisi autoni nokalle olisi vähintään kohtalainen pettymys. Viimeistään pettyisin melko todennäköisesti vuoden parin sisällä VAG-tuotteiden yleisesti tunnettuihin tekniikka murheisiin (DSG ongelmat jne...). No, makunsa kullakin sanoi koira kun...
Kerrotko vielä, että mitä yleisesti tunnettuja murheita tuo sinun 'DSG ongelma jne...' pitää sisällään? Arvaan, että et tiedä yhtäkään todennäköistä tekniikkamurhetta, joka tuohon kuvitteelliseen 55 tonnin Skodaasi oli odotettavissa.
Itse olen nähnyt mainoksissa vain normitestin tuloksia ilmoitettavan. Ei kai kukaan luule, että EU:n normitestin tulokset toteutuvat omassa käytössä? Missä tilanteessa ajattelit päästä pahoittamaan mielisi siitä, kun tuollainen katuauto ei pääse liikkeelle kolmen pyörän ollessa kitkattomalla pinnalla tai ilmassa?
NHB:
Kerrotko vielä, että mitä yleisesti tunnettuja murheita tuo sinun ’DSG ongelma jne…’ pitää sisällään?
Etkös sinä NHB lue tätä palstaa? Täältähän näitä yleisiä murheita aiheesta löytyy kommentoituna, ei kait niistä tarvitse mitään omia kokemuksia olla.
Kerrotko sinä vielä, että ovatko vaihtoehtoista totuutta olleet, vai ihan fake news:iä?
Siinä olet oikeassa suunnassa, että aina voi epäillä koskeeko SKodiaqia...
Autolehdistössä Skoda Kodiaq on saanut erittäin myönteisen vastaanoton, on myös katsottu että se kilpailisi premium-katumaasturien kanssa. Pituus 4,7 metriä on samaa luokkaa esimerkiksi Audi Q5:n ja VW Tiguan Allspacen kanssa.
"Kodiaqilla Škoda haastaa yhä useampia premium-luokkaan itsensä laskevien merkkien kilpailevia malleja kuten Volvon XC60:n, BMW:n X3:n ja Audin Q5:n. Ainakin koeajettu nelivetoversio 190-hevosvoimaisella dieselillä, DSG-vaihteistolla ja Style-varustuksella vastaa hyvin haasteeseen. Maahantuoja neuvottelee vielä hinnoista, mutta ennakkotietojen mukaan ne lähtevät 30 000 eurosta, jolla saa etuvetoisen ja manuaalivaihteisen Kodiaqin 1,4 TSI -koneella. Nelivetoversioiden hinnat lähtevät 36 000 eurosta ja nelivetodieseleiden 38 000 eurosta. Kalleimmillaan Kodiaq maksaa 55 000 euroa. Näillä hinnoilla Kodiaq kilpailee myös Kia Sorenton, Hyundai Santa Fen ja Ford Edgen kanssa. Škoda on hintakilpailukykyinen jopa moniin luokkaa pienempiin katumaastureihin Ford Kugaan, Toyota RAV-4:ään ja Honda CR-V:hen verrattuna."
....ja hymiö.
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/mihin-skoda-kodiaqia-pitaisi-verrata/
"Etkös sinä NHB lue tätä palstaa? Täältähän näitä yleisiä murheita aiheesta löytyy kommentoituna, ei kait niistä tarvitse mitään omia kokemuksia olla.
Kerrotko sinä vielä, että ovatko vaihtoehtoista totuutta olleet, vai ihan fake news:iä?"
Toisinaan kyllä luen palstaa, mutta yhtään tähän liittyvää murhetta en ole palstalla nähnyt. Kerro toki, millaisia tuolle Kodiaqille potentiaalisia murheita sinun silmäsi ovat nähneet?
Väännän sinulle rautalankaa, NHB:
En minäkään sanonut, että SKodiaqissa olisi niitä DSG-murheita ja aika tietysti näyttää tuleeko edes. Mutta ei niin väittänyt aloittajakaan.
Hän kun mainitsi nimenomaan näin: VAG-tuotteiden yleisesti tunnettuihin tekniikkamurheisiin (DSG ongelmat jne…)
Kyllä se vaan niin vähän on, että DSG:llä on vähän huono kaiku, halusit sinä sitä tai et. Ja juuri aloittajan kaltaisia "eppäillä soppii" -juttuja riittää jatkossakin. Näin tulee olemaan "VAG-tuotteiden" suhteen myös päästöskandaalin suhteen.
Mutta eihän sekään ole sen kummempaa kuin "rapeat ranskalaiset", "tai Opel lahoaa käsiin" jne. Tai niinkin merkitykselliset asiat kuin, että onko autossa ämpärimuovia, vai laatumuovia. Meinaatko, ettei maailma olisi muuttunut noidenkaan suhteen? Voihan se maine parantua DSG:kin.
Mutta kun kaipasit DSG:stä juttua tältä palsalta niin keskustelua on käyty puolesta ja vastaan vaikkapa näistä threadeissä:
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/dsg-vaihteistojen-ongelmat/
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t5896/
"Väännän sinulle rautalankaa, NHB:
En minäkään sanonut, että SKodiaqissa olisi niitä DSG-murheita ja aika tietysti näyttää tuleeko edes. Mutta ei niin väittänyt aloittajakaan.
Hän kun mainitsi nimenomaan näin: VAG-tuotteiden yleisesti tunnettuihin tekniikkamurheisiin (DSG ongelmat jne…)"
Taisit kadottaa punaisen langan aika pahasti. Koko viesti on TM:n koeajon kritisoimista. Todennäköiset tekniikkamurheet oli osoitettu tuolle 55 000 euron Kodiaqille, jolle aloittajan mukaan pitäisi olla odotettavissa jotain todennäköisiä DSG-vaihteiston ongelmia. Sinä toki irroitit näppärästi muutaman sanan asiayhteydestään ja keksit noille sanoille uuden merkityksen, mutta alkuperäinen viesti on onneksi vielä nähtävillä.
Nuo linkkisi liittyvät kuivakytkimiseen DSG:hen, jota ei Kodiaqiin tarjota. Ongelmien sijaan on yleisesti tunnettua, että Kodiaqissa käytetyt märkäkytkimiset DSG:t ovat luotettavia laatikoita. Niitä on kokeiltu jo pitkään ja kattavasti, eikä ihan ensimmäisten laatikoiden mekatroniikkamurheiden jälkeen ole silmiini eksynyt mitään mainitsemisen arvoista.
Tuo 7-pykäläisen keskustelu näyttää olevan 7 vuoden takaa, jolloin juuri oli ensimmäisen polven kuivakytkimelliset Dsg:t uusina käytössä. Niissä oli vakavia ongelmia ainakin alkuvaiheessa, enkä tiedä miten niiden elinkaaret ovat menneet. Tiguanin osalta puhutaan uudesta 7-pykäläisestä märkäkytkimillä varustetusta laatikosta. Jos tuon aivan eri laatikon vanhojen vikojen syystä joku jättää Kodiaqin ostamatta, voi saman tien jättää suuren osan autoja ostamatta. Eli toitotan taas, että ilman vikoja olevia autoja on myyty melko vähän viime vuosikymmenenkin aikaan. Osassa ei vaan tiedä mitkä ovat ominaisuuksia ja mitkä vikoja.Ja osasta puuttuu ne hyvätkin ominaisuudet (tämä on mielipide ).
Jostain syystä osaa Suomalaisia tökkii vieläkin Skoda merkkinä. Omat kokemukset Skodasta ovat hyvät. Kodiaqin hinnastoa katsellessa (ja mitä tietyllä hinnalla saa), voi veikata, että kyllä kauppa käy.
NHB:"Ei kai kukaan luule, että EU:n normitestin tulokset toteutuvat omassa käytössä? "
Tää oli vissiin mulle
Tuossa yllä näkyy kommentoivan joku siitäkin, miksi Volkkaria ei voi ostaa koska DSG ei kestä, Opelia, Mersua ja Pösöä ei voi ostaa koska ne ruostuvat ja Toyotaa ei voi ostaa koska lämmityslaite on kelvottoman tehoton. Eli muistelevat menneitä, eivätkä keskustele puheena olevasta vehkeestä ollenkaan.
NHB:
Taisit kadottaa punaisen langan aika pahasti. Koko viesti on TM:n koeajon kritisoimista.
Kyllä se nyt niin meni, että sinä kadotit sen langan.
Todennäköiset tekniikkamurheet oli osoitettu tuolle 55 000 euron Kodiaqille, jolle aloittajan mukaan pitäisi olla odotettavissa jotain todennäköisiä DSG-vaihteiston ongelmia.
Ja tuossa sinä sen todistat, kirjoittamalla juuri siitä, mistä minä kirjoitin: minkälie DSG:n maine seuraa ja seuraa. Stigma?
Sinä toki irroitit näppärästi muutaman sanan asiayhteydestään ja keksit noille sanoille uuden merkityksen, mutta alkuperäinen viesti on onneksi vielä nähtävillä.
No onneksi juuri näin. Aloituksessa kirjoitettiin siis (ja tämä on jo toistoa): Viimeistään pettyisin melko todennäköisesti vuoden parin sisällä VAG-tuotteiden yleisesti tunnettuihin tekniikka murheisiin (DSG ongelmat jne…).
Niin, tuolla ei viitata todellakaan SKodiaqiin, muutenhan siinä lukisi vaikka Skodan tuon VAG-tuotteiden sijaan. Kirjoituksessa viitataan "niihin tunnettuihin VAG-murheisiin". Montakos merkkiä VAG:illa olikaan?
Skoda saa nyt tuta VW:n aiheuttamat painolastit, halusi tai ei. Tai sinä halusit tai et.
Nuo linkkisi liittyvät kuivakytkimiseen DSG:hen, jota ei Kodiaqiin tarjota.
Mitä väliä, koska näissä stigmoissa kaikki ovat vaan "VAG DSG:itä jotka ei kestä". Siitähän niissä juuri on kyse. Samoin kuin noissa syvälle kansakunnan muistiin juurtuneissa ennakkoluuloissa vaikkapa ranskalaisia kohtaan jne. Ja jatkossa VAG:illa on myös huijarin mainetta niskassaan, vai mitä luulet? Sehän sen tyyliset jupakat aloitti, eikä sillä, että muillakin merkeillä on ollut samoja tapoja päästöjen kanssa vehtaillessaan, muuta tilannetta.
740GLE:
Tuossa yllä näkyy kommentoivan joku siitäkin, miksi Volkkaria ei voi ostaa koska DSG ei kestä, Opelia, Mersua ja Pösöä ei voi ostaa koska ne ruostuvat ja Toyotaa ei voi ostaa koska lämmityslaite on kelvottoman tehoton. Eli muistelevat menneitä, eivätkä keskustele puheena olevasta vehkeestä ollenkaan.
Niin, sitähän se aloittajakin teki: epäilee, että ostaako sontaa VAG:n vanhojen syntien takia. Vain aika näyttää SKodiaqin kohdalla, pitikö paikkansa.
Opelit, Mersut, Pösöt, Toyotat jne. Osan niistä "vanhoista synneistä" osasit jopa itse lisätä, eikö olekin jännä juttu! Ei niitä ollut tuolla ylempänä kaikkia.
Niin, kerropas sinä, miksi niidenkin suhteen tehdään sitä samaa, eli "muistellaan menneitä"? Vuosikymmeniä jopa. Aika moni voisi NHB:n tapaan todistella jotakin muuta vaikka mistä merkeistä, mutta silti: onko esim. sinulla itselläsi kuinka syvällä vastaavia muistikuvia, joita voisi päivittää tähän päivään?
inspektor70:ia mukaillen:
Jos tuon <tähän voi laittaa aika monta juttua> vanhojen vikojen syystä joku jättää <tähän voi vaihtaa automerkkejä> ostamatta, voi saman tien jättää suuren osan autoja ostamatta....Jostain syystä osaa suomalaisia tökkii vieläkin <tähän voi vaihtaa automerkkejä> merkkinä.
Itse kukin keksinee noihin "valitse omasi" -kohtiin menneitä vikoja ja niihin liitettyjä automerkkejä.
Ja ne ketkä ovat ns. puolustuskannalla voivat yhtyä oman esimerkkisi tavoin:
Omat kokemukset <vaiha tähän esimerkki automerkistä> ovat hyvät. Hinnastoa katsellessa (ja mitä tietyllä hinnalla saa), voi veikata, että kyllä kauppa käy.
Tai sitten NHB:n ja sinun tapaan selitellään "ei niitä (jotakin) ollut kuin siinä ja tässä ja se on vanha juttu, eikä enää....".
Noh, ehkä aloittaja tässä saa teiltä jotakin valaistusta ja ennakkoluulot karisevat - edes jonkin verran. Mites helposti teiltä on tiputettavissa vanhoja ennakkoluuloja itseltänne?
"Niin, tuolla ei viitata todellakaan SKodiaqiin, muutenhan siinä lukisi vaikka Skodan tuon VAG-tuotteiden sijaan. Kirjoituksessa viitataan ”niihin tunnettuihin VAG-murheisiin”. Montakos merkkiä VAG:illa olikaan?"
Koko aloitusviesti on vuodatusta Kodiaqin testistä ja kertoo aivan suoraan Kodiaqista. Kirjoittaja luettelee sellaisia asioita, joihin itse pettyisi tuossa Kodiaqissa kritiikkinä TM:lle. Pettymyslistalla on nelivedon toiminta, kulutus, merkki keulalla ja todennäköiset tekniikkamurheet. Olet kyllä uskomaton vänkääjä, kun pystyt jollakin ilveellä irroittamaan yhden tuolta listalta johonkin muuhun yhteyteen.
"Tai sitten NHB:n ja sinun tapaan selitellään ”ei niitä (jotakin) ollut kuin siinä ja tässä ja se on vanha juttu, eikä enää….”.
Noh, ehkä aloittaja tässä saa teiltä jotakin valaistusta ja ennakkoluulot karisevat – edes jonkin verran. Mites helposti teiltä on tiputettavissa vanhoja ennakkoluuloja itseltänne?"
Tuossa sulla menee faktat ja selitykset sekaisin. Jos joku teknologia on käytössä todettu kestäväksi, niin sen sanominen ääneen ei ole selittelyä vaan faktojen myöntämistä.
itselläni ei ole ennakkoluuloja, joita tiputella.
NHB:
Pettymyslistalla on... todennäköiset tekniikkamurheet.
Jotka perustuvat (tsadaa!) VAG:in historian DSG-vaihteistojen ongelmiin.
Kun niitä kerran on ollut, niin mikä ettei SKodiaqissakin kanssa?
Olet kyllä uskomaton vänkääjä, kun et pysty tuosta millään ilveellä näkemään asiayhteyttä.
Jos joku teknologia on käytössä todettu kestäväksi, niin sen sanominen ääneen ei ole selittelyä vaan faktojen myöntämistä.
Niinpä niin. Aikas monta "legendaa" saattaisi kaivata päivitystä tähän päivään.
Jopas sain kuhinan aikaiseksi! Itseäni häiritsi tuossa koeajossa se, kuinka kaikki oli "täydellistä" ja "loistavaa", vaikka selviä puutteita/ongelmia löytyi. Viittaukseni VAG-konsernin tuotteiden "laatuun" muutaman vuoden ikäisinä perustuu hyvin yleisesti tiedossa oleviin ongelmiin (esim. DSG, TSI-moottoreiden jakopään ketjujen venyminen ja moottorivauriot sekä päästöhuijaus).
Voisin tuohon mausteeksi vielä lisätä omakohtaisen kokemukseni muutaman vuoden vanhasta 140tkm ajetusta VW Touaregista (V6 TDI, aut. (ei DSG!)). Reilun vuoden sisällä koettiin moiset viat. Vetäköön jokainen omat johtopäätöksensä (auto oli siististi pidetty ja huollettu ajallaan):
Lampunpesimet rikki.
Turbon putki vuoti öljyä.
Imusarja rikki (läppävika ja jopa VW huollon mukaan tyyppivika).
Ilmastointi ei toiminut (kylmäaineet kadonneet).
Starttiongelmia, joiden syytä ei ensin löydetty. Vika löytyi, kun jätti parkkipaikalle (starttimoottori hajosi, viikon odotus toisella puolella Suomea).
Lasinpyyhkimien vivusto jumiutui lopullisesti 30km edellisestä korjauksesta, ja tietenkin kaatosateessa (vajaa viikon odotus lisää heti perään).
Umpiot eivät tupanneet pysymään kiinni (parkit sammui ja Ksenonvalot “niiaasivat” välillä ajossa).
Automaatti tunki öljyä pihalle (vaatii VW huollon mukaan laatikon vaihdon, arvio 9000+ €).
Vesipumppu vuoti.
Kuskin oven ikkunannostin hajosi.
Takaluukun mekanismi takeltelee
Kardaanin kannatinlaakeri levisi (jätti tielle, taas kuulemma tyyppivika). Uusi kardaani töineen n. 1700€
Viimeisen jälkeen lähti kiertoon, kun suostui pysymään päivän, pari ehjänä... :-)
T: Aloittaja
Jaa`a, tuo lista vetää kyllä hiljaiseksi. Aika tavalla liikaa yhden auton osalta. Omat kokemukset omassa omistuksessa (muitakin kokemuksia on) olleista VAG:n tuotteista ei ole kyllä lähelläkään tuota. Itse asiassa aikoinaan VW Touranissa oli joitakin yksittäisiä vikoja, joita korjattin takuuna (ovien sovituksia, polttoainelämppärin toimintoja, takavalon kosteusongelmat), mutta lähelle samoja kilometrejä ajettuna, ei oikeastaan ollut kuin yksi isompi ja häiritsevä ongelma- jonka korjaaminen olisi ollut hiukan kaliimpaa. Nimittäin tankkaaminen oli hidasta- tankkausputki ja muovitankin korvausilmasysteemi paheni ajan myötä. Kyseessä oli manuaali diesel. Niin ja auto oli kyllä huollettu hyvin, jos sillä nyt ensimmäiselle käyttäjälle, joka ajaa vain reilut 100 tkm, mitään merkitystä on.
Skoda Yeti (man. diesel) oli suorastaan viaton noin sadantonnin taipaleella. Kumpaakin yhdistää se, että olivat aika tavalla perusversioita, eli ei ollut liikaa hienoa tekniikkaa.
Tiedän aika "läheisesti" viime vuosilta pari tapausta, jossa bensa koneisiin Passateihin on jouduttu noin 50 tkm-70 tkm välillä tekemään turbon peruskorjaus. Mutta maahantuoja/ tehdas on tullut vastaan.
JA tiedossa on vm 2012 1.2 tsi Golf, jossa ei ole ollut käytännössä reilun 100 tkm ajalla yhtään mitään vikaa (paitsi se kabiinin huono lämpenevyys).
"Jotka perustuvat (tsadaa!) VAG:in historian DSG-vaihteistojen ongelmiin.
Kun niitä kerran on ollut, niin mikä ettei SKodiaqissakin kanssa?
Olet kyllä uskomaton vänkääjä, kun et pysty tuosta millään ilveellä näkemään asiayhteyttä."
Ne perustuvat vääriin olettamuksiin ja puutteellisiin tietoihin. Siksi väite on väärä. Ongelmia ei nimenomaan ole ollut. Sinun jupinat tuohon väärään väitteeseen johtaneista syistä on jo toinen tarina.
NHB:
Ne perustuvat vääriin olettamuksiin ja puutteellisiin tietoihin. Siksi väite on väärä.
VAG:n DSG-vaihteistossa ei ole koskaan ollut mitään tyyppivikaa, joihin noissa laittamissani linkeissäkin viitataan? Kerro ihmeessä lisää!
ps. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
Sinun jupinat tuohon väärään väitteeseen johtaneista syistä on jo toinen tarina.
Tarkoitatko mahdollisesti tätä Lukija34188:n uudelleen muotoiltua lausetta?
Viittaukseni VAG-konsernin tuotteiden ”laatuun” muutaman vuoden ikäisinä perustuu hyvin yleisesti tiedossa oleviin ongelmiin (esim. DSG, TSI-moottoreiden jakopään ketjujen venyminen ja moottorivauriot sekä päästöhuijaus)
Jokos meni perille, NHB?
"VAG:n DSG-vaihteistossa ei ole koskaan ollut mitään tyyppivikaa, joihin noissa laittamissani linkeissäkin viitataan?"
Nyt näköjään keksit uuden väitteen. Taitaa olla melko hankalaa faktoja vastaan argumentoida, jos noin alas juodut vajoamaan.
NHB:
Nyt näköjään keksit uuden väitteen.
Tiedätkö sinä mikä merkki tämä on: ? <-- tuossa
Sinä nimittäin juuri tuossa edellä väitit että Ne (VAG:in historian ongelmat DSG-vaihteistoissa) perustuvat vääriin olettamuksiin ja puutteellisiin tietoihin. Siksi väite on väärä. Ongelmia ei nimenomaan ole ollut.
Toistan: kerro nyt ihmeessä lisää! Esitä niitä faktoja äläkä vajoa alas vänkäillessäsi epäolennaisia.
Juurihan noista tyyppivioista kirjoitin. Jatketaan sitten, kun keksit yhdenkin loogisen perusteen, joka antaa syytä odottaa Kodiaqin vaihteistoon tekniikkamurheita ensimmäisen parin vuoden aikana. Se on jo nähty moneen kertaan, että sinä jaksat apinoida, muutella muiden sanomisia, kierrellä asiaa itseään ja irroitella sanoja asiayhteydestä ikuisesti. Sitä tässä ei tarvitse enää todistaa.
NHB:
Juurihan noista tyyppivioista kirjoitin.
Nytkö niitä on siis ollut sittenkin? Eivätkö ne (VAG:in historian ongelmat DSG-vaihteistoissa) perustukaan vääriin olettamuksiin ja puutteellisiin tietoihin. Siksi väite onkin oikea jne. Sinun pitäisi nyt vain päättää ja/tai ilmaista asia niin, että saadaan tolkku.
Jatketaan sitten, kun keksit yhdenkin loogisen perusteen, joka antaa syytä odottaa Kodiaqin vaihteistoon tekniikkamurheita ensimmäisen parin vuoden aikana.
Ensinnäkään minun tarvitse keksiä yhtään mitään. Toisekseen aloittaja Lukija34188 heitti epäilynsä murheista pidemmän päälle jopa SKodiaqin suhteen, koska VAG:n historiassa nyt vaan on ollut murheita mm. DSG:n kanssa.
Ei hänkään niin tyhmä ole, että olisi väittänyt SKodiaqissa olevan jo heti valmiiksi DSG-vikoja, höhhh! Sinä et vaan voi myöntää vieläkään, ettet tajunnut hänen kommenttinsa olevan seurausta VAG-konsernin mainerasitteesta, jolla on vanhoja peruja. Et millään! Voisit ihan kertauksen vuoksi lukea ne kaksi ainokaista Lukija34188:n kommenttia. Sitten kun ne tajuat, niin alat ylittää itsesi.
Lopuksi menet vielä enemmän sivuraiteelle, eväiden nähtävästi loppuessa.
En minä irrottanut mitään mistään asiayhteydestä, kun otin esille automerkkien erilaisia rasitteita - väänsin sinulle rautalankaa! En vain tarpeeksi paksua.
Vieläkö täällä joku uskoo autonvalmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin? Ennen vanhaan niihin sai lisätä 1-1,5 litraa, jotta päästiin todellisiin lukemiin. TM:n talvitestin luettuani niihin saa näköjään lisätä kolme litraa. Kun tämän hyväksyy, ei tule huijatuksi tulemisen tunnetta.
Olisikohan pitänyt ostaa Hyundai Tucson eikä Seat Atecaa. Ehkä säilytän tuon nykyisen Ford S-Maxin Seat Atecan rinnalla (ajettu 166.000 km) niin ettei uusi Ateca rasitu liikaa. Sillä voisi esimerkiksi vain hakea postin, tuo matka on 2 x 150 metriä.
Seat Atecassa ei ole käsittääkseni mitään uutta konsernitekniikkaa otettu mukaan, joten lähtökohta on hyvä. En tiedä kuinka Seatissa on esim. huollot hinnoiteltu, mutta ainakin Skodassa jokunen vuosi sitten huoltohinnat oli kohtuulliset eikä omassa autossa ollut vikoja. Lisäksi vaihtohyvitys oli aikanaan kohdallaan, joten kokonaistyytyväisyys nousi korkealla. Huoltojen osalta totean vielä, että olen tehnyt jo pitkään jokaisen auton huolloista erikseen tarjouspyynnön ja yllättäen näissä merkkihuoltojen "apteekin hinnoissakin" on ilmaa. Jopa niin paljon, että merkkihuoltojen hintataso ei ole käytännössä noussut monimerkkikorjaamoita kalliimmaksi.
Jotenkin uskoisin, että tuo kyseinen Seat on hyvä ostos- etenkin perusmallien osalta ilman "hilppeitä". Olikos nyt niin, että Atecat tehdään Tsekissä ?
"Olikos nyt niin, että Atecat tehdään Tsekissä ?"
Näin on, Ateca valmistetaan Skodan tehtailla Tsekeissä. Kiitokset kommentista myös muilta osin !
DSG -vaihteistoissa on ollut vikoja, mutta ne oli LUK:n valmistamia 7 -vaihteisia kuivakytkinversioita. Näissä märkäversioissa, joka Skodillacista löytyy, ei samanlaisia ongelmia ole ollut.
Näköjään Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG päihitti BMW 430i Gran Coupen ja Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronicin Autozeitungin testissä.
Eli Skodalla menee hyvin, oli autoluokka sitten sedan tai SUV.
http://www.autozeitung.de/audi-a5-bmw-430i-skoda-superb-test-182707.html#unser_testfazit
"Der Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG entscheidet diesen Vergleichstest für sich – und das nicht nur, weil er deutlich günstiger ist als seine Konkurrenten. Der Triumph des Tschechen basiert zudem auf seiner geräumigen Karosserie, seinem guten Komfort und dem spritzigen Antrieb. Damit sichert er sich neben dem Gesamtsieg auch die Eigenschaftswertung vor dem neuen Audi A5 Sportback 2.0 TFSI S tronic quattro. Der Ingolstädter muss sich mit Rang zwei begnügen. Die beste Verarbeitung, das agile Handling und selbst die umfangreichste Sicherheitsausstattung können den Skoda nicht gefährden. Unter den viertürigen Coupés ist der A5 Sportback allerdings deutlich die Nummer eins. Dem BMW 430i bleibt Platz drei. Vor allem der fehlende Allradantrieb und die mäßige Brems-Performance werfen ihn trotz seines leichtfüßigen Handlings und des effizienten Antriebsstrangs zurück."
Tässä olisi kiinnostuneille ostettavissa vertailu Skoda Kodiaq, VW Tiguan ja Audi Q5. Eli mikä on VAG-konsernin paras SUV. Veikkaan että kamppailu on tasainen.
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/audi-q5-skoda-kodiaq-vw-tiguan-test-11927333.html
Jatkoa dsg-keskusteluun... Miksi uudessa Superbissa on 1.8TSi:ssä eri vääntölukemat manuaali- ja dsg-versioissa (manuaalissa 320Nm ja dsg:ssä 250Nm)?