Velar

42 kommenttia
«1

Range Roverilta uusi "halvempi" malli. Aika tyylikäs peli mielestäni, varsinkin sisältä. Suomen hintoja en löytänyt mutta briteissä lähtö 45000 punnan luokkaa eli XC90 kanssa liki samoissa hinnoissa. Onpahan kuitenkin yksi vaihtoehto lisää edustusluokan SUV malleihin. Hybridi-mallia ei ainakaan alkuun ole luvassa.

  
  • Samaa itse katselin. Todella hienon näköinen peli. Onneksi on sentään vielä merkkejä, joissa muotoilua ei olla unohdettu.

    Taitaa kuitenkin olla enemmän XC60:en kokoluokkaa, mutta XC90:en hintaluokkaa. Eli ei ehkä ihan suora kilpailija 90:lle, vaan enemmän esim. Porschen kilpailija. Tietenkään useimmat 7 paikkaisen maasturin ostajat eivät tarvitse niin suurta autoa, eli kilpailee joiltain osin niidenkin kanssa.

      
  • Lisätietoja kun pengoin niin Velarin pituus 4803 mm jolla se vain 5cm Sporttia lyhyempi ja liki puoli metri Evoqueta pitempi, ei siis mikään välimalli. XC60 ja XC90 vertailussa menee kokonsa puolesta niiden väliin. Ja kun katselee mitä varustepaketteja ja -tasoja tarjotaan niin taitaa hinnat pompata perusmallista aika kovasti ennen kuin paketti kasassa.

      
  • "Onpahan kuitenkin yksi vaihtoehto lisää edustusluokan SUV malleihin"

    Eikö tämä mene vähän näiden niche-maastureiden luokkaan kisaamaan esimerkiksi X6:n ja hyvin markkinat löytäneen Macanin kanssa?

    Muotoilusta tulee väkisinkin mieleen skandinaavien ja anglosaksien teutooninen yhteys. Muotokielessä on paljon yhteistä Volvon kanssa. Sukunäkökin Rangen muiden mallien kanssa on ilmeinen.

    https://4.bp.blogspot.com/-tOLQoP7Kf6M/WKzdCgMMolI/AAAAAAABinI/cOv1Pw5sQ80S5OQNClIQhDSv42VSON05wCLcB/s1600/RR-Velar-1.jpg

      
  • Auto Expressin esittelyssä kiinnittyi huomio tuohon oven kahvaa. Aika kömpelöä jos ensiksi pitää painaa kahvan nappia ja odottaa että kahva tulee ulos ja vasta sitten saa vedettyä oven auki. Voi pitemmän päälle alkaa harmittaa, varsinkin jos mekanismi hajoaa.

    Velarissa myös sisustusmateriaalit menee normaalista poiketen. Nahka vakiona ja tekstiilistä saa maksaa lisää. Lisääntyvä trendi kuulemma se että eläinperäistä materiaalia aletaan karsastamaan tiedostavien asiakkaiden keskuudessa.

      
  • Esimerkiksi Autogefuhlin toimittaja taistelee aktiivisesti "kuolleen eläimen ihoa" vastaan. Vaikka tulevaan autooni tulee kokonahkapenkit, olen itsekin sitä mieltä, että esimerkiksi tekonahka + alcantarapenkit olisivat aivan yhtä tyylikäs ja jopa parempi vaihtoehto. Tavallinen kangaspenkki ei kyllä oikein miellytä. Varmasti aidosta nahasta ollaan pikkuhiljaa luopumassa, vaikka toki se tulee vuosia kestämään.

    Ja niin, en kyllä haluaisi autooni mitään erikoisia ovenkahvoja, joiden toimivuus esimerkiksi talvella voi olla aikamoinen kysymysmerkki.

      
  • Range Rover Velarilla pystyy ajamaan 65 senttiä syvässä vedessä. Moneltakohan kilpailijalta onnistuu sama ?

      
  • Kenen mielestä on jotenkin ekologisempaa tai eettisesti ylevämpää käyttää muoveja verhoilussa luonnontuotteen sijaan?

    Kahlaussyvyys coupe-maasturissa on merkittävä ominaisuus ainoastaan mielikuvia rakentavalle mainososastolle.

      
  • Saako siis myös Velarin ilman kangasmattoja, pelkät kumimatot lattialla? 65 sentin kahlaussyvyys tarvitsee kunnolla toimiessaan tulvaluukut, ettei puolimetriseen veteen ajettu auto jää hetkeksi kellumaan veteen hallitsemattomasti.

    Tuolla kahlaussyvyydellä pitää olla tulvaluukut auki, että vesi tulee lattialle heti, eikä jää kantamaan autoa.

    Yksi tulvaluukullinen alun perin MIL maasturiksi rakennettu kolmella lukittavalla tasauspyörästöllä varustettu tulee mieleen, mutta kumpaakaan en raskisi kahlata, jos oma olisi.

      
  • Kyllä kai näihin Autoexpessin tietoihin on uskottava. Ilmajousituksella kahluusyvyys on 650 mm. Auton kosketusnäytössä on kulloisenkin vedenkorkeuden ilmaisin.

    "Land Rover says the Velar will be more capable off road than any of its rivals. Its approach angle can be up to 28.89 degrees, and its maximum wading depth on air suspension models is 650mm. The firm also claims it’ll be a useful towing vehicle, with a rated capacity of up to 2,500kg and Land Rover’s latest Tow Assists system to help with reversing manoeuvres."

    Vertailun vuoksi niin Mitsubishi Pajeron kahluusyvyys on 700 mm. Joten Velarin lukema 650 mm (parhaimmillaan) on melkoisen hyvä tällaiselle premiumhienostelu-SUV:lle.

      
  • "Kesällä myyntiin saapuva Range Rover Velar alkaa Suomessa 76 980 eurosta dieselmoottorilla. Halvin bensiinivaihtoehto maksaa 83 437 euroa."

      
  • Mitähän niille nahoille pitäisi tehdä, jos niistä ei saa auton sisustuksia tehdä? Kompostoida vai käyttää minkin rehuna?

      
  • Ei tuo autogefuhlin toimittajan nahan vastustaminen liity uskoakseni pelkästään autoteollisuuteen, vaan kaikkeen eläinten hyväksikäyttämiseen. Hän nyt on autotoimittaja, jonka vuoksi tuo eniten esille sitä puolta. Kasvissyöjän on ihan loogista vastustaa myös nahan käyttöä.

      
  • Kokeilin brittien sivuilla kasata Velar pakettia. Varusteet mitä haluaisin nostaisi hintaa 15000€ + Suomen autovero. Jos nykyisen auton varustasoon pyrkisi niin menisi yli 20t + vero lisää tuohon perushintaan. Ihan minimissään tingattuna 10x sähköpenkit ja adaptiivinen cruise niin pääsisi 3 tonnilla :)

      
  • Eilen olin SCC:llä Velarin ennakkoesittelyssä. Täytyy sanoa että siisti peli sisältä. Kun XC90:stä viime vuonna kirjoitin että Inscriptionin ei tarvitse hävetä yhtään Range Roverin rinnalla niin Velar nostaa rimaa huomattavasti. Periaate sama eli vähän nappuloita ja kosketusnäytöllä hoidetaan asiat ja tyylikäs toteutus. Tosin siinä minuutissa minkä kehtasi ratin takana istua ei ehtinyt toimivuutta kokeilemaan. Penkit oli premium tekstiiliä eli pehmeän villaiset, oikein mukavat istua. Miten lie sitten käytössä, varsinkin vaaleana? Ulkoa auto on näyttävä mutta täytyy myöntää että pidän enemmän Rangen vanhasta klassisesta laatikkolinjasta. Kaiken kaikkiaan haluttava peli ja kotia lähtiessä Volvo tuntui arkisen harmaalta.

      
  • Näin Velarin ensimmäisen kerran viime kuussa New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä ja ihastuin niin korin muotoihin kuin upeaan, luonnossa vielä hienompaan, sisustukseen. Näyttelyssä pisti oikein silmään miten möhkälemäiseltä ja seinäänajetulta XC 90 näytti jopa jenkki-suvien rinnalla. Ja eipä tuota suomalaisten jumaloimaa Volvoa pahemmin liikenteessä näkynyt vaikka pyörinkin itärannikon perinteisellä volvovyöhykkeellä. Sama havainto koski Teslaa. Taitaa Hesarin autotoimittajapojut ja viherbisnesmiehet kohkata tässä Teslan fan-klubissa eniten. Tyhjät tynnyrithän ne eniten ääntä pitävät.

      
  • Ja mitähän automallia BMW X7 Concept muistuttaakaan ?

    http://teknikensvarld.se/bmw-concept-x7-avslojad-529271/

      
  • Jos minulta kysyt. Uusi X7 on karmea kopio seinäänajetusta XC90-tykinvetolavetista. Yhtä karmeita möhkäleitä kummatkin. BMW on onnistunut viime vuosina pilaamaan kaikki uudet mallinsa aasialaisia ja amerikkalaisia kosiskelevalla muotoilulla. Jos yleensä voidaan edes muotoilusta puhua. Bemarin typerät lähes jokavuotiset munuaisten vääntely faceliftit ja naurettavat "jääkiekkomailat" etulokasuojissa, yhdistettyinä halvanoloisiin monista osista koottuihin sisustuselementteihin, kovaan rengasmeluun ja surkeaan run a flat - ohjaukseen ovat tiputtaneet ainakin oman BMW arvostukseni ja ostohaluni nollaan. Samaa mieltä tuntuu olevan moni muukin entinen BMW-kuljettaja. Bemarin myynti ja arvostus laskee Euroopassa kun lehmän häntä. Ja hyvästä syystä.

    Onneksi vielä joku valmistaja pystyy tekemään tuon Velarin kaltaisen auton jonka upea muotoilu herättää omistushalun heti ensi silmäyksellä. Harvinaista herkkua nykyään, tässä konsernimuotoilun maailmassa. Tosin taas saman konsernin Jaguar-sisarmalli muistuttaa taas umpisurkeaa Qashgaita ja muita halpisaasialaisia. Eikä Jaguarin koelauta ja sisustus pääse lähellekään Velaria.

      
  • Maikkarin uutisen mukaan Velar olisi ehkä maailman tyylikkäin SUV, kai tuossa arviossa jotakin perää on, ainakin Velar poikkeaa selvästi valtavirrasta muotoilultaan. Mitä BMW X7 Conceptiin tulee, niin todennäköisesti tuontantomalli muuttunee enemmän möhkömäiseksi tuohon konseptiautoon verrattuna. Joka kuitenkin on vielä kohtuullisen siron oloinen.

    "Range Rover Velar on upea ilmestys. Ensivilkaisulla autoa voisi melkein luulla konseptiautoksi. Valmistaja on onnistunut säilyttämään muotokielessä mallisarjalle tyypillisia piirteitä, mutta samalla kokonaisuus on todella tyylikkäästi persoonallinen. Ainakin omaa silmää pyöreä ja puhdas muotoilu miellyttää. Määrätietoisen terävät pokkaukset ja voimakkaat linjat antavat kuitenkin samalla luonnetta kokonaisuudelle. Autoa tekee mieli kävellä ympäri ja katsella eri kulmista erilaisessa valossa."

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/ensituntuma-ranger-rover-velar-ehka-maailman-tyylikkain-suv/6562814#gs.C2ZMG4Q

      
  • Eilen Tampereella käydessä jäi aikaa poiketa kokeilemaan Velaria. Mallina D240SE ilmajousilla. Mukavan jykevä peli, juuri niin kuin kunnon SUV:n pitääkin olla. Alla 21 tuumaiset kiekot eikä ajotuntuma ollut liian "sporttinen" eikä rengasmeteli korostunut huonolla asfaltillakaan. Ainostaan "maastokoe" Hämeenkadun nupulakivillä sai sisätilat kumisemaan niin että korvat meni lukkoon. Auto etenee suoraa ja vakaasti eikä kaarteissakaan kallistele liikoja. Äänimaailmassa ainut mikä häiritsi oli dieselin raksutus jonka korvat poimi häiritsevänä. Osasyynsä varmaankin siihen että on tottunut bensahybridin hiljaisuuteen. Penkit tyköistuvat ja mukavat mutta edelleen ihmetyttää miksi sadan tonnin autoon pitää tilata erikseen ristiseläntuen säädöt lisähintaan. Velarin tupla kosketusnäyttö on intuitiivinen käyttää, liikennevaloissa sitä selatessa sen esittämät säädöt yms ymmärsi helposti ilman ohjekirjaa/opastusta. Todella fiksusti rakennettu setti. Lisäksi tärkeimmät säädöt mihin ajon aikana yleensä puututaan löytyy ratista eli radion ja vakionopeussäätimen kontrollit. Isoin miinus on hinta. Perushintaan tulisi yhden tavis-SUV:n verran lisää jos tilaisi saman suorituskyvyn ja varustetason kuin nykyisessä autossa. Yksi mielenkiintoinen seikka tuli esiin All-In-One rahoituskuviossa: Bensakoneellisen P250:n jäännösarvo on parempi kuin diesel D240:n vaikka P250:n lähtöhinta on alempi. Eli Santanderkin ennakoi dieseleiden arvonlaskua.

      
  • WhatCarin testissä Range Rover Velar pärjäsi melko hyvin, mutta Audi SQ7 oli kuitenkin selkeästi paras. Audissa tehoa 429 hp ja Velarissa 296 hp, Audi oli Velaria kuitenkin vain kolmisen tuhatta puntaa kalliimpi. Testattavina olivat kuusisylinteriset dieselit.

    WhatCar antoi myös näitä kuuluisia tähtiä. Audi oli viiden tähden auto, Velar neljän tähden ja BMW X6 kolmen tähden auto.

    "As our online poll proves, many of you think the Velar is the most desirable car in this test – and it’s not just a pretty face. Its standard air suspension delivers a relaxing ride, while the eye-catching interior will make you feel special every time you get behind the wheel. Performance and practicality aren’t all that but, if you’ve been seduced by those looks, you won’t be disappointed.

    The Velar doesn’t come close to winning this match-up, though. The SQ7 is simply one of the most complete cars on sale. Devastating performance, barely believable agility and a superb interior are strengths, but it’s also remarkably comfortable and quiet and easily the most practical of our trio.

    The X6 comes last but is no lemon. It’s good to drive and, despite those coupé looks, its boot is surprisingly practical. It’s just a shame the engine isn’t quieter and that any savings you’ll make when buying will be eaten up by heavy depreciation."

    https://www.whatcar.com/news/audi-sq7-vs-bmw-x6-vs-range-rover-velar-verdict/

      
  • @Tomppa: uuden dieselin ostaminen juuri nyt on melkoista arpapeliä, eikä rahoitusyhtiö ota sen suhteen mitään riskejä.

      
  • Takapajula Suomi kai on viimeinen maa Euroopassa jossa diesel-autojen jäännösarvot laskevat.

      
  • Moni kirjoittaa, että diesel on parempi kuin hybridi. Jos noita testin kulutuslukemia katselee, niin en kyllä ihan heti keksi, miten pääsisin hybridillä yli 10 l/100 km vähänkään "normaalissa" käytössä. Volvon suorituskyky on vielä paljon parempi kuin kyseisen Mersun ja painoakin on lähes yhtä paljon. Testissä ei varmaan hissuteltu, eikä ajeltu vain 80 km/h maantiellä, mutta silti.

      
  • Velar ei tosiaankaan erityisen suorituskykyiseltä vaikuta, vaikka tehoja on 300 hp ja auton paino on 1.959 kg

      
  • Moni kirjoittaa, että diesel on parempi kuin hybridi. Jos noita testin kulutuslukemia katselee, niin en kyllä ihan heti keksi, miten pääsisin hybridillä yli 10 l/100 km vähänkään ”normaalissa” käytössä. Volvon suorituskyky on vielä paljon parempi kuin kyseisen Mersun ja painoakin on lähes yhtä paljon. Testissä ei varmaan hissuteltu, eikä ajeltu vain 80 km/h maantiellä, mutta silti.
    

    Et ole tainnut ajaa kovin usein Saksassa. Tuo kokoluokan tehokkailla autoilla saa kulumaan melkein mitä vain, kunhan vain baanalla on tilaa. Tuo vertailun suomalaista liikenteen rytmiä lähimpänä olevan ”hissutteluajon” kulutus oli Rangella 5,8 ja Mersulle 7,2, mutta keskiarvoa nostaa molempien yli 20 litran maksimikulutukset. Mersu on kaksi metriä leveä ja 193 senttiä korkea möhkö, jonka alla on 275/315 leveät 21 tuumaiset renkaat. Noilla lähtökohdilla ei ole mikään ihme, jos polttoaine maistuu baanalla. T8 samassa tilanteessa ja samanlaisessa korissa kuluttaisi vielä enemmän.

      
  • Mersun korkeus on 171,90 senttiä. Sen "Leehrgewicht" on 2.200 kg, kun taas Volvo XC 60:n omamassa on 2.115 kg. Melko painava on tuo XC 60 T8 joten kai sillä on lupakin kuluttaa.

    Kulutusvertailun voi myös tehdä tuohon kevyempään Velariin, ei ole pakko verrata Mersuun.

    Moottori-lehti muuten sai tuon XC 60:n toimintamatkaksi sähköllä 45 km, mikä on kohtuullinen tulos noinkin painavalle autolle.

    Lainaus XC 60:n koeajosta Moottori-lehdestä (kahdesta eri kappaleesta).

    "Volvo-maasturin pienemmänkin painoksen omamassa on 2 115 kilogrammaa."

    "Sähköllä yllättävän kyvykäs

    Korkea paino ei kuitenkaan kostaudu liikaa auton sähköisenä toimintamatkana. Vaikka Volvon akku on kooltaan vain 10,4 kilowattituntia (XC90 T8 9,2 kWh), taittaa auto pelkällä sähköllä Moottorin testissä jopa 45 kilometriä. Testilenkki painottaa taajama-ajoa, mutta mukaan mahtuu kaupunkipätkiä sekä hetki moottoritietä 100 kilometriä tunnissa."

      
  • NHB kuten sanoin, autolla tuskin hissuteltiin, enkä tiedä minkälaista ajoa testissä oli, mutta aika korkea lukema kuitenkin. Volvon massa on aika lähellä Mersun massaa ja 21" renkaat minunkin autossani ovat, leveys toki pienempi. Mersun 7,2 l hissutteluajossakin on aika paljon ja päihitän sen helposti. Joten ei se diesel tosiaan ole kaikkeen käyttöön erinomainen. Mutta sen sinäkin tiedät. Jotkut muut välillä naputtavat hybridejä vastaan.

      
  • NHB kuten sanoin, autolla tuskin hissuteltiin, enkä tiedä minkälaista ajoa testissä oli, mutta aika korkea lukema kuitenkin. Volvon massa on aika lähellä Mersun massaa ja 21″ renkaat minunkin autossani ovat, leveys toki pienempi. Mersun 7,2 l hissutteluajossakin on aika paljon ja päihitän sen helposti. Joten ei se diesel tosiaan ole kaikkeen käyttöön erinomainen. Mutta sen sinäkin tiedät. Jotkut muut välillä naputtavat hybridejä vastaan.
    

    Autozeitung on mitannut XC 60 T8:lle seuraavat kulutukset:
    4,7 l + 9 kWh hissutteluajo
    22,8 l + 9 kWh maksimi
    9,8 l + 4,5 kWh testikulutus

    Ei tuo T8 varsinaisesta loista vertailussa noiden dieseleiden kanssa, vaikka XC 60 tässä vertailussa omaakin edun koossa ja varustelussa.

      
  • AMS mittasi V90 T8:n kulutukseksi 5,8 litraa satasella rauhallisessa ajossa 152,50 km matkalla. Mersun lataushybridi kulutti vastaavalla matkalla 6 litraa satasella ja BMW:n lataushybridi 5,8 litraa satasella.

    Kun lähdettiin ajamaan rivakammin (272 kilometriin asti), niin Volvon kulutus nousi 9,1 litraan ja Mersun 8,3 litraan. Eli reipas ajo nostaa kulutusta. Ja Volvon "mukavuusvarusteena" oli neliveto T8 Twin Engine, BMW ja MB olivat pelkästään kaksivetoisia.

    Mersun osalta todettiin seuraavaa:

    "Kort räckvidd på el och kunde varit snålare som hybrid." Eli lyhyt toimintamatka sähköllä ja voimalinja ei ole riittävän taloudellinen".

    Volvon osalta todettiin seuraavaa:

    "Går längst på el. Stark motor som drar soppa när man gasar på."

    Eli Volvossa oli tehokkain moottori ja pisin toimintamatka pelkällä sähköllä. Bensankulutus nousi lähinnä reippaassa ajossa. Auto oli muuten myös kaksi desibeliä Mersua hiljaisempi. Tässä melumittaukset 50/80/100/120 km/h.

    Mercedes: 62 - 66 - 69 - 70 desibeliä

    Volvo: 60 - 64 - 67 - 70 desibeliä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit