Vapaa autoetu vs. käyttöetu v. 2009

1 kommentti

Mielenkiinnosta selvitin olisiko käyttöetu sittenkin edullisempi kuin vapaa autoetu. Tulokset alla.

Mutta ensin selvitykset laskennan perusteista.



Käyttöetu tarkoittaa auton käyttöetua, jossa käyttäjä maksaa vähintään polttoainekulut.

Vapaa autoetu tarkoittaa tilannetta, jossa työntantaja maksaa kaikki auton kulut.



Koska verottajan laskelmissa hankintahintaa painotetaan aivan samalla tavalla, oli kyseessä kumpi etu hyvänsä, hankintahinnalla ei näin ollen ole merkitystä, kun haetaan etujen eroja.



Muut osat laskennassa voi tehdä kahdella tavalla: kk-arvon tai km-arvon mukaisesti. Laskentatapa ei kuitenkaan vaikuta vertailun lopputulokseen.



Jos siis pärjätään verottajan ilmoittamilla kk-arvoilla, on käyttöedun ja vapaan autoedun ero ikäryhmässä A 180 euroa/kk. Jos tuolla summalla saa polttoainetta niin paljon, että sillä pääsee tuon verottajan oletuksen 18000km / 12kk = 1500km/kk on aivan sama kumpi etu sinulla on. Jos autosi kulutus ja polttoaineen hinta mahdollistavat suuremmat kilometrimäärät, olisi kannattavampaa vaihtaa etu käyttöeduksi tai päinvastoin. Esimerkin vuoksi tuo tarkoittaisi polttonesteen hinnalla 1,10eur/l noin yhdentoista litran kulutusta/100km.



Vaikka ero on kuukaudessa vain jonkun kympin, (minulla lähes 100 euroa), kertomalla sen 12:lla saat määrän, josta vuodessa maksat veroja turhaa.



Laskelma pätee vain, jos maksat itse ainoastaan polttoaineet. Jos olet oma työnantajasi, luultavasti voit vaikuttaa siihen itse.

  
  • Firmassa missä minä olen töissä (yksi Suomen suurimpia firmoja, ei Nokia), on voimassa lievästi eri säännöt.Minulla on oma auto, mutta olen harkinnut käyttöetua, jonka saa kaikki haluavat ns. rahapalkan vaihtoehtona.

    Meillä käyttöedun haltija maksaa lisäksi vakuutukset (noin 20 eur/kk), kaikki pikkuvauriot joita ei saa vakuutuksesta kuten vaikkapa umpiot. Lisäksi pitää itse ostaa pyyhkijänsulat, pesunesteet ja autoa pitää pesettää omaan piikkiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit