Missä viipyy verokeskustelu ?

15 kommenttia

Ettekö te täällä vielä ole kuulleet, että autovero poistuu 1.1.2010 ? Tämähän pitäisi aiheuttaa jo massiivista liikehdintää tälläkin palstalla, kun suunnitellaan minkälaisia unelmarasseja sitten lähdetään joukolla ostamaan, kunhan autokaupat aukaisevat ovensa 2.1.2010 lauantaina ? Minä olen jo varannut ekan paikan suosikkikauppani ovenrivasta.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

  
  • Saa nähdä miten tuo vero tulee käyttöön kirjaimellisesti.. Mietityttää kyllä miten käy oman Pick up:in verotukselle.. rekisteröity marras-joulukuussa 2007 ja ainakin alla olevassa linkissä sanotaan:



    "Pakettiautoista perusveroa maksetaan nyt 127 euroa. Tiedot pakettiautojen hiilidioksidipäästöistä on saatavissa vain uusimmasta autokannasta. Ennen vuotta 2008 käyttöönotetut pakettiautot verotetaankin kokonaismassan mukaan.



    Tyypillisin tavarankuljetukseen käytettävä pakettiauto painaa 2?700 – 2?800 kiloa, josta veroa maksetaan jatkossa noin 317 euroa vuodessa.



    Samankokoisen uuden pakettiauton päästöpohjainen vero jäänee 200 euron tuntumaan."





    Tuntuu aika kohtuuttomalta että kuukauden aiemmin rekisteröityä autoa verotettaisiin noin paljon rajummin vaikka autossa ei ole tapahtunut mitään muutosta uuteen verrattuna poislukien etumaskin "facelift"... Mutta vissiin parempi odottaa millainen lasku kotiin tulee.. Tarkemmin luettuna huomasin että oma lava-auto ei ihan mennyt tuohon kalliiseen kategoriaan.. oman auton kokonaismassa on 2685kg..

















    http://www.ts.fi/teemat/liikenne/75709.html

      
  • Johan sitä puoli Suomea nauroi Tuulilasin keskustelujen huijaukselle. Oli se vaan hupia lukea. Mutta asiaan.



    Nyt kun valtio on saanut pakujen ja matkailuautojen verotuksen melkein kuntoon, on varmaan seuraavana henkilöautojen vuoro (huokaus).



    Omassa käytössä on kirotusti kolmesta autosta kaksi sellaisia, että tulevaisuus kallistuu kerralla.



    Jos olisi rahaa, voisi autokaupoilla käydäkin 2.1. :lol: mutta onneksi kaikki käyttövarat uppoavat harkintaverotukseen.

      
  • Kyllä uskon että viimeistään sitten kun päästöverotus kolahtaa näihin "saksasta" tuotuihin ja isokoneisiin kulkupeleihin.. alkaa tälläkin palstalla syntyä keskustelua. Kaltaiseni Pick Up omistajat taitavat kuulua Tm:n palstalla vähemmistöön.. tai eivät ole tuleet vielä kaapista ulos.. :kiss:

      
  • Matkailuauton vero pomppasi myös melko kivasti, mutta päästöjä ajatellen se on kyllä oikein.



    Dieseliksi soppaa palaa kunnolla, mutta reilun kolmen tonnin heinäladon kuljettaminen vaatii veronsa.



    Näin siis meillä.

      
  • Itse en omista matkailuautoa mutta jos joku ajaa matkailuautolla vain muutaman "tonnin" vuodessa,on moninkertainen veronkorotus mielestäni melko kohtuutonta..



    Mutta näin siis meillä suomen maassa..

      
  • Ajattelitteko tosissaan että maitolitra maksaa 4 €?

    Paljon helpompaa eduskunnalle on päättää siitä, että autot suomessa ovat vain hieman kalliimpia kuin muualla - siis noin 25-30%



    On maamme köyhä ja siksi jää... Ruotsissa autoverotus nollattiin yhtenä päivänä, mutta en oikeasti usko, että miellä poliittisesti valituissa elimissä olisi munaa tehdä vastaavaa päätöstä - ikinä.

      
  • Tiehallinnolta, eli nykyiseltä Destialta tuli mielenkiintoinen kysely liittyen autoveron poistoon.

    Kysely on 4 sivuinen ja siinä kartoitetaan vaihtoehtoja korvaamaan poistuva auto vero.



    Kysely on tiedotteen mukaan lähetetty 4000 satunnaisesti valitulle Suomalaiselle.



    Tiedote osassa kerrotaan tutkimuksella selvitettävän miten Suomalaiset suhtautuvat auto ja ajoneuvoveron poistoon ja korvaamiseen joko tiemaksulla tai polttoaineveron korotuksella.



    Taustatieto osassa on kerrottu melko seikkaperäisesti eri vaihtoehdoista ja mm. maininta ”siirtymä vaiheessa huolehditaan siitä, ettei kukaan joudu maksamaan väistyviä veroja ja tiemaksuja päällekkäin .



    Kysely pyydetään palauttamaan viimeistään 4.12.2009!!!



    Tästä kukin voi päätellä kykyjensä ja ennustajanlahjojensa avulla mitä autoverolle on käymässä ja millaisella aikataululla.



    Varmaa on kuitenkin , että ko. kyselyt aiheuttavat epävarmuutta auton ostajissa ja uuden ajoneuvon hankintaa harkitaan siirrettäväksi.



    Tälläinen käymistila ei voi olla pitkäaikainen, sillä se haittaa jo muutenkin vaikeuksissa olevaa autokauppaa.



    Itse suhtauduin aikaisemmin hieman epäilen autoveron pikaiseen poistumiseen, mutta ko. kysely pistää miettimään .

    Kaikella todennäköisyydellä ja aikaisempien veromuutosten mallia seuraten, vero poistuu melko nopealla syklillä.



    Ymmärrettävää on , ettei näistä muutoksista tiedoteta juurikaan etukäteen, sillä autokauppa pysähtyisi kokonaan mikäli

    vero ilmoitettaisiin poistuvaksi esim.1.3.2009.





    Tätä viestiä varmaan epäillään huijaukseksi, mutta oheisesta numerosta saaneen varmistusta.



    Lisätietoja Destiasta antaa Kati Kiiskelä 0400- 374 133

      
  • No se että Destialta (joka ei päätä yhtään mitään) lähetetään MIELIPIDEkysely, ei todellakaan tarkoita sitä että autovero poistuu 2,5 kuukauden päästä kyselyn vastausajan umpeuduttua. Ja autoalan käymistila (varsinkin Suomessa) viimeisen vuoden, puolentoista ajalta johtuu lamasta, ei siitä että ihmiset odottavat autoveron poistumista. Veikkaan että 99 % suomen kansasta ei ole edes kuullut näistä höpinöistä. Toki sitten jos autovero poistuu vaikka 2015, voi nyt kirjoittelevat höyrypäät sanoa, että "olin oikeassa, aikataulu vaan vähän venyi"...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

      
  • jappeli:

    Johan sitä puoli Suomea nauroi Tuulilasin keskustelujen huijaukselle. Oli se vaan hupia lukea. Mutta asiaan.




    Mitä siellä nyt on huijattu? Vielä pari vuotta sitten seurailin sitä palstaa. Silloin palstan verospesialistit kertoivat varmana tietona veron poistuvan aina vuoden vaihtuessa. Tätä lienee jatkunut jo kymmenisen vuotta.

      
  • Ilmoitus autoveron poistamisesta tulee 1.4.2010. :lol: :lol:

      
  • Autovero on säädetty aikanaan ns väliaikaiseksi veroksi, joka on voimassa toistaiseksi. Muutokset autoveroon voi tehdä vain eduskunta, mutta väliaikaisen veron perinnän voi keskeyttää asioista vastaava ministeri.

    Kaitainen lienee vuodenvaihteen vanhempainlomalla, joten onko autoveron poistamista esittänyt Vehviläinen sijaisena 1.1.2010.

    :tongue: :smile:

      
  • Autoverotus suomessa on yhtä sekaisin kuin perhon seurakunta ennen muinoin.Tarina kertoo nimismiehen ja kirkkoherran nauttineen vettä väkevämpää siinä määrin viranhoidon ohessa,että syntyneet ja kuolleet olivat siinä määrin sekaisin että niistä ei saanu selvää edes vanha kehnokaan.Silloin kaverukset hokasivat POLTETAAN koko säälittävä henkikirjoitus yritys ja aloitetaan ALUSTA.Ottamatta kantaa siihen miten suomen autoverotus on tähän pisteeseen tullut suosittelisin remontin lähtökohdaksi yllä mainittua rape 63

      
  • Jan79:

    Itse en omista matkailuautoa mutta jos joku ajaa matkailuautolla vain muutaman "tonnin" vuodessa,on moninkertainen veronkorotus mielestäni melko kohtuutonta..




    Jos matkailuautoa käyttää vain esim kesäloman aikana niin senhän voi poistaa liikennekäytöstä loppuajaksi. Näin säästyy suuret määrät rahaa viinaan ja tupakkaan.

      
  • Itse olen miettinyt, että voisi ostaa kesäkäyttöön vaikka BMW 840 tai 850 ja poistaa sen liikenteestä aina talveksi. Ainoa ongelma tähän asti ollut, että on vain kaksi katospaikkaa ja molemmat on jo käytössä.

    840CIA Coupen, joka maksoi 1995 miljoona markkaa, saisi nykyrahassa 15 tonnilla.

      
  • Jokainen ajattelee tietysti asioita omalta kannaltaan - niin minäkin. Muuttuipa verotus mihin suuntaan tahansa, en haluaisi sen muuttuvan siihen suuntaan mihin se näyttää olevan muuttumassa, eli että pienituloiset joutuvat maksamaan ajamisestaan nykyistä enemmän veroa.



    Jos uusien autojen veroa alennetaan, ja verotuksen painopistettä siirretään auton käyttöön niin kuin on kaavailtu, muutos lisää pienituloisten autoa paljon käyttävien verotaakkaa.



    Kun uusien autojen veroa alennetaan, pienituloinen ei kovin paljon hyödy, koska hänellä ei ole varaa ostaa uutta autoa, vaikka se olisi halvempikin. Autoveron alentaminen näkyy tietysti myös käytettyjen autojen hinnoissa, mutta ei kovin paljon enää kaikkein halvimmassa hintaluokassa. Ehkä samalla rahalla saa tulevaisuudessa hieman paremman käytetyn auton. Jos pienituloinen uusii kalustoaan muutaman vuoden välein ja säästää hankinnassa muutaman satasen, hänen saamansa veroetu jää hyvin vähäiseksi - ehkä sataan euroon vuodessa tai alle. Luksus-Leksuksia ostaville verohelpotus sen sijaan merkitsee tuhansien eurojen säästöä.



    Valtio kompensoi autoveron tuoton vähenemisen verottamalla auton käyttöä nykyistä enemmän. Ja kun tämä toteutuu, uusien Luksus-Leksuksien omistajat eivät enää maksa autoilustaan enemmän veroa kuin vanhojen Karvalakki-Fordien omistajat niin kuin tähän asti on ollut käytäntö. Jos vanhojen autojen ”käyttöverosta” tulee ympäristöpoliittista syistä korkeampi kuin mikä on uusien autojen vastaava vero, seuraus on se, että pienituloinen vanhalla autolla ajava maksaa liikkumisestaan enemmän veroa kuin rikas uuden auton omistaja.



    Tasaveron jotenkin vielä ymmärrän, mutta regressiivinen verotus tuntuu hieman epäsosiaaliselta.



    Ei minulla ole mitään ehdotusta verotuksen järjestämiseksi, koska ei sitä minulta kysyttäisi kuitenkaan. Maantiellä liikkuvaa kalustoa kun katsoo, niin ehkä veroja voisi kerätä enemmän ylellisyysautoilusta ja vähemmän tavallisesta perusautoilusta. Suurten, suuritehoisten ja kalliiseen hintaluokkaan kuuluvien autojen käyttömaksu määrättäisiin suuremmaksi kuin pienitehoisten ja halpojen autojen maksu.



    Mikä on ylellisyysautoilua? Jonkun mielestä ei tietenkään mikään, mutta samalla halvalla pikkuautolla 547190 kilometriä (eräällä Euroopan reissulla viisi ihmistä nukkui autossa kahdeksan yötä peräkkäin) ajaneena ylellisyysautoilta näyttävät kaikki isot autot – eli melkein kaikki muut autot. Ensimmäisinä tulevat mieleen isot mustat Audit ja BMW:t, koska sellaista ei kauan ehdi katsella taustapeilistä kun se jo hyökkää ohi. Ei kukaan tarvitse tuollaista autoa. Ne ovat pelkkää ylellisyyttä ja kuljettajan egon pönkittämistä, josta voisi verottaa ankarasti. Mutta ollaan reiluja. Jälkimmäisen syyn perusteella voisi hakea lääkärintodistuksella veronpalautusta, jos auto katsottaisiin välttämättömäksi hoidoksi krooniseen itsetunnonvajaukseen.



    Muita korkean käyttömaksun autoja olisivat tietysti katumaasturit ja isot Volvot ja mitä kaikkia ylellisyysautoja markkinoilla onkin. Urheiluautot tietysti kuuluisivat tähän luokkaan. Pienin vero olisi Dacia Logan -luokan autoilla.



    Ehkä myös jonkinlainen veronalennusohjelma olisi paikallaan. Käyttömaksusta voisi antaa roiman alennuksen, jos omistaja asentaisi autoonsa tehonrajoittimen tai nopeudenrajoittimen. Valtion kannalta tämä olisi tietysti huonoa veropolitiikkaa, sillä mitä järkeä on antaa jollekin alennusta siitä, että häneltä ei enää saada ylinopeuksista sakkotuloja valtion kassaan. Mutta pieniähän ne köyhien sakot muutenkin ovat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit