Kysymyksiä digiboxeista, laajakaista TV:stä, teräväpiirrosta ja satelliittivastaanotosta

9 kommenttia

Olen parin vuoden tauon jälkeen palaamassa Suomeen ja olen aika ulkona nykyisestä TV-tarjonnasta ja sen vaatimasta laitteistosta.



Minulla ei ole digiboxia ja nykyinen televisioni on kolmen vuoden takainen HD Ready -malli. Ostohetkellä se oli ihan edistyksellinen malli muttei sisällä digiviritintä.



Muutan Welhon kaapeliverkkoon.



Ja sitten niitä kysymyksiä:

    Miten saan kanavat näkyviin? Voiko laajakaista TV:tä katsoa ilman digiboxia?

Näyttääkö vanha televisioni teräväpiirtolähetyksiä?

Voinko katsoa ulkomaisen TV-operaattorin satelliittikanavia Suomessa (sekä teknisessä että laillisessa mieless&#228:wink:? Antennin toisin mukanani ulkomailta.

Onko Helsingin keskustan alueella jonkinlaisia (joko teknisiä tai esteettisi&#228:wink: rajoituksia satelliittiantennin asentamisen suhteen?

  
  • Tarvitset digiboxin.



    Onkos Velhon verkossa teräväpiirtolähetykiä ? Jos on, tarvitset digiboxin joka vastaanottaa teräväpiirtolähetykiä. Tavalliset (perus- ja tallentavat) eivät niitä pysty vastaaottamaan.



    Televisiosi sopivuus riippuu mistä päin maailmaa se on hankittu. Se käy mikäli se on suomessakin käytetyn eurooppalaisen PAL-standardin mukainen. HD-Ready -malli kun on kyseessä niin pitäisi näkyä teräväpiirtolähetyksetkin.

      
  • Kiitos vastauksesta.



    Televisioni on Suomesta hankittu, joten standardin kanssa ei pitäisi olla ongelmia. Mikä on HD Readyn ja Full HD:n ero? Pikselien määrä?



    Eli jos ymmärsin oikein, teräväpiirtokuvasta nauttiminen vaarii teräväpiirtolähetyksen, teräväpiirtolähetystä vastaanottavan digiboxin ja vähintään HD Ready -television. Tarvitsenko boxin ja television väliin HDMI-kaapelin vai siirtyvätkö teräväpiirtolähetyksen kuva ja ääni muillakin liitännöillä?

      
  • En ole aiheen asiantuntija, voin muistaa jotakin väärinkin.Korjatkoon joku paremmin tietävä, jos menee väärin.



    Pikseleiden määrässä on tosiaan eroa. Full HD:ssä pikseleitä on pystysuunnassa 1920 x 1080 ja HD-Readyssä vähintään 1280 x 720.



    Sitten on vielä p- ja i-versiot. Ero taitaa olla se, että p-versio kykenee esittämään kuvan 24 Hz tilassa, eli samalla taajuudella, millä elokuvakamerat tallentavat kuvan. Pitäisi kait taata vielä parempi elokuvanautinto.



    Olen lähes varma, että teräväpiirto ei siirry kuin HDMI-kaapelin kautta, muut liitännät eivät kykene välittämään tarvittavia korkeita resoluutioita. Mutta, itselläni ei siitä ole kokemusta, joten en ole asiasta aivan varma. Luulen että Google löytää tähän vstaukset.

      
  • Minun kaiketi kannattaisi ostaa HD-digiboksi nykyisen television seuraksi. Huomasin, että ainakin Welho myy kaapeliverkkoon kovalevyllistä HD-digiboksia wbox HD DVR (http://www.wbox.fi/). Onko tällä hetkellä Suomen markkinoilla muita kovalevyllisiä HD-digibokseja?

      
  • Kun luin muutaman TM:n numeron takaista televisiotestiä, tuli mieleen, että pikku tarkennuksia taitaa aikaisempi vastaukseni tarvita. Tein televisioiden teknisten tietojen perusteella tällaiset päätelmät:



    Resoluution perässä olevat i-, tai p-kirjaimet tarkoittavat lomiteltua tai lomittelematonta kuvatarkkuutta. i lomiteltu, p lomittelematon. Jos televisison teknisistä ominaisuuksista löytyy lisäski maininta 24p, silloin se kykenee näyttämään kuvan elokuvataajuudella.



    Teräväpiirtokuva siirtynee myös komponenttiliitännän kautta. Huom, komponentti, ei komposiitti. Komponettiliitännän kautta kuva tosin siirtyy analogisena, eli tulee kaksi ylimääräistä muunnosta, jotka eivät ainakaan laatua paranna. Ensin signaali muutetaan analogiseksi ja sitten takaisin digitaalikseksi. HDMI:n kautta ketju on koko ajan digitaalinen.



    Nämä ovat siis omia päätelmiäni.

      
  • Eli tällä hetkellä markkinoilla on kaksi kovalevyllistä digiboksia:



    wbox HD DVR

    Finnsat FHD3200PVR-C



    Ainakin perusominaisuuksiltaan nuo näyttäisivät olevan samanlaisia: 320 GB:n kovalevy, kaksi viritintä, Cable HD Ready sekä HDMI-, komponenttivideo-, SCART-, S/PDIF- ja RCA-liitännät. Sen sijaan USB-liitäntä näyttäisi Finnsatista puuttuvan. Onko kenelläkään käyttökokemuksia?



    Minulla on televisiossani HDMI-liitäntä - ja vieläpä vapaana - joten joka tapauksessa yhdistän digiboksin siihen HDMI-kaapelilla.



    Tekniikan Maailman arkistoista löysin tällaisen selityksen: "Perinteinen tv-kuva on lomiteltua, eli siitä näytetään ensin parittomat (1–575) ja sitten parilliset (2–576) vaakajuovat. Sen sijaan uusista dvd-soittimista saa ulos myös lomittelematonta kuvaa, jossa kaikki 576 vaakajuovaa näytetään kerralla. Lomiteltu (interlaced) ja lomittelematon (progressive) kuva lyhennetään kirjaimilla i ja p. Niinpä esimerkiksi teräväpiirtokuvan tarkkuus ilmaistaan yleensä vaakalinjojen lukumäärän ja piirtotavan mukaan muodossa 720p, 1080i ja 1080p." Näkyykö tuo ero myös käytännössä TV:n katselussa (esimerkiksi ilman huoneen pimentämist&#228:wink:?

      
  • PiiKei:

    Niinpä esimerkiksi teräväpiirtokuvan tarkkuus ilmaistaan yleensä vaakalinjojen lukumäärän ja piirtotavan mukaan muodossa 720p, 1080i ja 1080p." Näkyykö tuo ero myös käytännössä TV:n katselussa (esimerkiksi ilman huoneen pimentämist&#228:wink:?




    Minulle ainoa mahdollisuus katsella teräväpiirtoa kotona on DVI/HDMI -kaapelilla tietokoneen kautta (BlueRay-soitin harkinnassa). Netistähän saa

    demomielessä materiaalia (esim. http://www.apple.com/trailers/), joista voi sitten valita useiden HD-resojen välillä trailereita.



    Katselen 50" telkkarilla (HDReady/1080i) ja täytyy sanoa, etten huomaa kyllä eroja 720p:n ja 1080i:n välillä. Tarkka kuva on tarkkaa kuvaa! Ei nuo resot ihan turhaan lasketa standardin piiriin kuuluviksi. En käytä muuten silmälaseja, pitäisköhän... :wink:



    Periaatteessa, mitä isommaksi kuvan levittää sen tod.näk. on havaita jotakin eroa, ehkä. Sittenkään ei voi olla varma, johtuuko ero itse resoluutiosta, vai telkkarista/tykin kuvasta, siis laitteen ominaisuuksien rajoitteista (vrt. tykkien "sateenkaari-ilmiö" ). Joskus jopa katsottava materiaalikin on voitu sössiä, huippuresollakin.



    Jos telkkarisi ruutu on 32-42", etkä katsele naama ruudussa muutenkaan, ei HD-resolla ole merkitystä senkään vertaa. Ellet laske "henkistä tyydytystä" teoreettisesta huippuresosta tärkeäksi?

      
  • Nykyinen televisioni on "vain" 37 tuumaa ja minun hifistelylläni jo "pelkästään" terävä kuva riittää.



    Sellaista jäin vielä miettimään, että jos minulla on HD Ready -televisio yhdistettynä HDMI-kaapelilla HD digiboksiin ja TV-operaattori lähettää teräväpiirtokuvaa, niin vaaditaanko seinän ja digiboksin väliseltä antennikaapelilta jotain erityisominaisuuksia?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit