Kertokaapa minulle miksei markkinoilla ole enää vanhan opel amperan kaltaista sähköautoratkaisua, jossa auton käyttövoima otetaan aina sähkömoottoreista ja sähkö tuotettaisiin polttomoottorilla mielellään maakaasusta? Näin saadaan yksinkertainen rakenne sähkömoottorin hyvällä hyötysuhteella ajamisessa ja vältytään kalliilta akkuinvestoinnilta?
Se ei tainnut olla kaupallinen menestys, vaikka GM sitä edelleen jatkaakin EV:nä. Opelin tarina on nyt se mikä se on ja GM ei halua valmistaa autoja tappiolla kilpailijalle.
Hieno auto se Amppari silti on ja oli.
Jos kaikki teho kierrätetään koko ajan generaattorin, akun ja sähkömoottorin kautta, niin omat häviönsä on siinäkin. Eihän tuo Amperakaan ollut erityisen taloudellinen. TM:n mittauksissa sen bensankulutukset ja suorituskyky ovat hyvin lähellä teillämme hyvin yleisiä litraisilla moottoreilla varustettuja alemman keskiluokan autoja. Jos hybriditekniikan lisäksi pitäisi vielä kaasutankin sijoittaa jonnekin, niin tulee kyllä ahdasta. Mitä jos poltettaisiin se käytettävissä oleva kaasu perusenergiaa tuottavissa laitoksissa ja ajetaan autoilla sähköllä tai nestemäisillä polttoaineilla?
http://teknavi.fi/autot/ensituntuma-vetyauto-hyundai-nexo-tervetuloa-tulevaisuus
Quu:
Taisipa topicci käsitellä esim. MGV-PHEV-autoja, ei FCELL-MonoFuel autoa.