Kyllähän mm. Schumacher on syyllistynyt muutamaan todella törkeään ja ilmeisen tahalliseen temppuun. Todella epäurheilijamaista, vaikka kaveri onkin elävä legenda kaikilla mittapuilla.
Pitäisi tuollaiset tempaukset saada kitkettyä pois urheilusta.
Suomessakin nuo Hornet-kuskit kyllä kokevat selvästi kovempia g-voimia kuin yksikään F1-kuski työssään.
-Hauskaa että muutkin kirjoittavat tänne autourheilupuolelle.
Onhan toki pahempiakin puristuksia kuin auton ratissa. mutta pitää huomioida että nykyajo Formula ykkösissä vaatii kuulema NHL-jääkiekkoilijan kuntoa, ihan oikeasti.
Kaiken lisäksi vielä se lämpötila ja kosteusnäkökulma,
se on vähän kuin saunassa rehkisi 1,5 tuntia.
Niska on myös helvetillisen kovilla, valtavista kaarrenopeuksista yms. johtuen.
Nyky F1 auto kiihtyy muistaakseni n. 3,5 sekunnissa 0-160km/h ja siitä pysähdyksiin. Kyllä siinä mahtaa olla kovilla, ja kaiken pointtina että samaan aikaan pitää myös olla nopea, tehdä oikeita ratkaisuja ja arvioita, ja keskittyä maksimaalisesti.
Pienikin poikkeama ideaali ajolinjalta, tai pitkäksi jarruttaminen kuskin keskittymisen ( kunnon loppumisen ) takia maksaa kymmenyksiä, ja kertaantuu pitkän kisan aikana.
Tuota olisi todella mielenkiintoista kokeilla, on ollut kaverin kanssa suunnitelmissa kesällä lähteä ruotsiin, siellä saa kuulema ajaa -98 Jordan F1:stä.
Maksaa kuulema jotain pari tonnia, 15min.
Vanhoja F1-kuskeja on arvostan todella paljon. Rautaisia miehia, jotka ajoivat rakkaudesta lajiin. Ei sitä muuten henkeään laittaisi vaakalaudelle kisan toisensa perään.
-Olen muuten varma mitä Jackie Stewartkin sanoin joku aika siiten, että jossain vaiheessa tulee vakava loukkaantuminen, tai jopa kuolemankolari.
on mennyt niin kauan edellisestä, ja niin monta kertaa on selvitty läheltäpiti.
Kyllähän mm. Schumacher on syyllistynyt muutamaan todella törkeään ja ilmeisen tahalliseen temppuun. Todella epäurheilijamaista, vaikka kaveri onkin elävä legenda kaikilla mittapuilla.
Pitäisi tuollaiset saada kitkettyä pois urheilusta.
-täysin tahallinen on mielestäni se Villeneuve-tapaus.
Schumacher ei kuitenkaan ollut mikään kylmäkiskoinen robotti, jonka menestys olisi perustunut vilppiin.
On muuten erikoista että Ayrton Senna oli yhtä häikäilemätön, ja mm. kolaroi kahdessa mestaruusfinaalikisassa, ja lähti aina aika-ajon lopussa sotkemaan muiden kierrokset, ym. pikkukivaa, mutta hän on saanut ne aina jotenkin anteeksi.
Kyllähän mm. Schumacher on syyllistynyt muutamaan todella törkeään ja ilmeisen tahalliseen temppuun. Todella epäurheilijamaista, vaikka kaveri onkin elävä legenda kaikilla mittapuilla.
Pitäisi tuollaiset saada kitkettyä pois urheilusta.
Ai vain muutamaan? 'Schumi' muistetaan toki voitoistaan, mutta vähintään yhtä paljon häikäilemättömistä oman edun epäurheilijamaisesta tavoitteluistaan. Ja nämä toilailut eivät suinkaan aina avittaneet menestystä, päinvastoin taisi siinä ainakin yksi mestaruus jäädä saavuttamatta. Mahtaako miekkonen katua näitä 'in retrospective'...
Aika-ajossa ajetaan kelloa vastaan ja itse kisassa mies miestä vastaan. Jos edellisessä sekoilee niin paras olisi tulla hylätyksi koko kisasta.
Tuosta fyysisyydestä vielä sen verran, juuri Malesian kisassa Häkkinen ei palkintopallilla pysynyt enää tolpillaan, vaan kysyi voittajalta, josko voisi istuuntua laulujen ajaksi.
Sen jälkeen meni tiputukseen.
Usein on kisa hävitty myös ihan klassisesti siihen ettei kuljettaja ole yksinkertaisesti jaksanut pitää päätään pystyssä, ja suoritus on kärsinyt niin paljon.
Tämä on tosin harvinaisempaa huipputiimien kärkikuskeilla.
Vanhoja F1-kuskeja on arvostan todella paljon. Rautaisia miehia, jotka ajoivat rakkaudesta lajiin. Ei sitä muuten henkeään laittaisi vaakalaudelle kisan toisensa perään.
-Olen muuten varma mitä Jackie Stewartkin sanoin joku aika siiten, että jossain vaiheessa tulee vakava loukkaantuminen, tai jopa kuolemankolari.
on mennyt niin kauan edellisestä, ja niin monta kertaa on selvitty läheltäpiti.
Toki F1-kuskeilla pitää olla hyvä kunto, sitä en kiistä.
Varmaan jossain vaiheessa tulee kuolonuhri, niin kauan on siltä säästytty. Siltikin entisaikaan F1 oli huomattavasti vaarallisempaa. Kuolonuhreja ei silti kukaan tosiaankaan toivo.
Ei se taitolentäminenkään muuten ole huipputasolla mitenkään turvallista. Sitä on moni jo epäillyt, että Red Bull Air Racessa ennemmin tai myöhemmin rysähtää ja pahasti.
Myös eri maiden armeijoiden taitolentoryhmien pilotteja on kyllä mennyt lakoon ikävän paljon. Yksi Suomessakin uutisoitu juttu oli Blue Angelsien Kevin Davisin karauttaminen Hornetillaan lepikköön.
Varmaan jossain vaiheessa tulee kuolonuhri, niin kauan on siltä säästytty. Siltikin entisaikaan F1 oli huomattavasti vaarallisempaa.
-no oli todellakin. miehiä pantiin arkkuun harvasekisa.
Kovista törmäyksistä rengasvalleihin näköjään selvitään, mutta kun esim. lähtökolarissa joskus tulee se huono säkä, ja toisen auto osuu kuljettajan päähän, joka ei ole suojassa..
Tuota olisi todella mielenkiintoista kokeilla, on ollut kaverin kanssa suunnitelmissa kesällä lähteä ruotsiin, siellä saa kuulema ajaa -98 Jordan F1:stä.
Maksaa kuulema jotain pari tonnia, 15min.
Ranskassakin saisi ajaa joitain vanhoja ykkösiä. Kannattaa muistaa, että alkuperäiset koneet on noissa vehkeissä vaihdettu oikeastaan poikkeuksetta johonkin muuhun.
varmaan joo kaikenlaisia muutoksia niihin on täytynyt tehdä.
maallikolle F1 auto olisi sellaisenaan vikuroiva ja ylivoimaisen vaikea pideltävä lapasessa.
Eiköhän muutokset johdu ennenkaikkea kustannustason pitämisestä edes jollain tavalla siedettävällä tasolla. Vuoden 98 Jordanin F1-koneeseen voivat varaosat olla kiven takana. F1 kone myös vaatii aivan uskomattoman määrän huoltoa, vaikka tehoja olisikin rajattu paljon. Siksi niitä alkuperäisiä koneita tuskin löytyy mistään.
Eiköhän muutokset johdu ennenkaikkea kustannustason pitämisestä edes jollain tavalla siedettävällä tasolla. Vuoden 98 Jordanin F1-koneeseen voivat varaosat olla kiven takana. F1 kone myös vaatii aivan uskomattoman määrän huoltoa, vaikka tehoja olisikin rajattu paljon. Siksi niitä alkuperäisiä koneita tuskin löytyy mistään.
juu, eipä tullut tuo näkökulma mieleenikään.
No, oli nuo muutokset mitä hyvänsä, kulkupuoli on kunnossa, ainakin mitä lupaavat tuolla anderstorpin radalle;
Kyllähän mm. Schumacher on syyllistynyt muutamaan todella törkeään ja ilmeisen tahalliseen temppuun. Todella epäurheilijamaista, vaikka kaveri onkin elävä legenda kaikilla mittapuilla.
Pitäisi tuollaiset saada kitkettyä pois urheilusta.
-täysin tahallinen on mielestäni se Villeneuve-tapaus.
Schumacher ei kuitenkaan ollut mikään kylmäkiskoinen robotti, jonka menestys olisi perustunut vilppiin.
On muuten erikoista että Ayrton Senna oli yhtä häikäilemätön, ja mm. kolaroi kahdessa mestaruusfinaalikisassa, ja lähti aina aika-ajon lopussa sotkemaan muiden kierrokset, ym. pikkukivaa, mutta hän on saanut ne aina jotenkin anteeksi.
Senna oli vielä pahempi. Onneksi tällä hetkellä ei aja kumpikaan.
Senna oli vielä pahempi. Onneksi tällä hetkellä ei aja kumpikaan.
en voi kyllä kun ihmetellä tätä katkeruutta näitä kahta selvästi kaikkien aikojen parasta autopilottia kohtaan.
Vaikka töpeksivätkin muutamaan kertaan, minusta he antoivat lajille valtavasti kaikkea hyvää, ja vaikka Schuminkin kilpeen tuli villeneuve-hölmöilyn takia ikävä tahra, kyllä hän on tuon asian sovittanut ja pyytänyt anteeksi niin monta kertaa, että se on anteeksi annettu hänelle.
ja kokonaisuutena katsoen häntä kaivataan kovasti, ja muistellaan hienona miehenä.
Myös kaikki kollegat Jackie Stewartista ja Niki Laudasta verivihollisiin kuten Damon Hilliin ja David Coulthardiin arvostavat huikeasti Schumia, ja antavat kunnioittavia ja ylistäviä lausuntoja hänestä, olkoonin miten hän on töpeksinyt.
Tämä palta ja nimimerkki ''ritsa'' on kyllä poikkeus.
Tuntuu olevan sitä mieltä että olisi mestaruusfinaalissa parempi vain kaikintavoin varoa ettei vaan kolhaise toisen autoa, ja luovuttaa hopeavadilla mestaruus jollekkin suorituskyvyn ylivoimasta nauttivalle ''second raterille''.
Muistan kyllä hyvin 90-luvun lopun, kun schumin vihaaminen oli suomalaisille suorastaan ILMIÖ, ja johtui lähinnä siitä harmistuksesta että se punainen auto laittoi kapuloita Mika Häkkisen rattaisiin.
kaikista koomisinta on, että Juuri Schumacher ja Häkkinen olivat päävihollisiksi hyvissä väleissä, ja kunnioittivat toisiaan, sekä ajoivat toisiaan vastaan kuin parhaatkin herrasmiehet 60-luvulta, 2000-luvun hirmuohjuksilla!
Koomista on myös se että Kimi nauttii NYT Schumin työn hedelmistä ja kuumasta istuimesta punaisessa autossa, jonka kehittämisen takapiruna ja neuvonantajana tuo suomessa halveksittu maailman ehdottomasti paras kuljettaja toimii vieläkin.
Sama mies, joka Kimiä suositteli manttelinperijäkseen Ferrari-talliin, jatkamaan menestestä.
Että näin. En muuta sano kuin että hävetkää, kaikki suomalaiset jotka schumia vihaatte!
On vain huvittavaa lukea näitä purkauksia miehestä joka oli sadekelin mestari, hänestä mm. sanottiin että ''Schumi walk on water'', suoritti huikeita ohituksia, sai vastustajat näyttämään hölmöiltä varikkotaktiikoillaan, ei KOSKAAN antanut periksi, juhli jokaista voittoa kuin ensimmäistään, ja muisti AINA kiittää KAIKKIA tukijoitaan, faneja, mekaanikkoja jne.
Senna oli vielä pahempi. Onneksi tällä hetkellä ei aja kumpikaan.
en voi kyllä kun ihmetellä tätä katkeruutta näitä kahta selvästi kaikkien aikojen parasta autopilottia kohtaan.
Vaikka töpeksivätkin muutamaan kertaan, minusta he antoivat lajille valtavasti kaikkea hyvää, ja vaikka Schuminkin kilpeen tuli villeneuve-hölmöilyn takia ikävä tahra, kyllä hän on tuon asian sovittanut ja pyytänyt anteeksi niin monta kertaa, että se on anteeksi annettu hänelle.
Tämä palta ja nimimerkki ''ritsa'' on kyllä poikkeus.
Tuntuu olevan sitä mieltä että olisi mestaruusfinaalissa parempi vain kaikintavoin varoa ettei vaan kolhaise toisen autoa, ja luovuttaa hopeavadilla mestaruus jollekkin suorituskyvyn ylivoimasta nauttivalle ''second raterille''.
Muistan kyllä hyvin 90-luvun lopun, kun schumin vihaaminen oli suomalaisille suorastaan ILMIÖ, ja johtui lähinnä siitä harmistuksesta että se punainen auto laittoi kapuloita Mika Häkkisen rattaisiin.
kaikista koomisinta on, että Juuri Schumacher ja Häkkinen olivat päävihollisiksi hyvissä väleissä, ja kunnioittivat toisiaan, sekä ajoivat toisiaan vastaan kuin parhaatkin herrasmiehet 60-luvulta, 2000-luvun hirmuohjuksilla!
Koomista on myös se että Kimi nauttii NYT Schumin työn hedelmistä ja kuumasta istuimesta punaisessa autossa, jonka kehittämisen takapiruna ja neuvonantajana tuo suomessa halveksittu maailman ehdottomasti paras kuljettaja toimii vieläkin.
Että näin. En muuta sano kuin että hävetkää, kaikki suomalaiset jotka schumia vihaatte!
On vain huvittavaa lukea näitä purkauksia miehestä joka oli sadekelin mestari, hänestä mm. sanottiin että ''Schumi walk on water'', suoritti huikeita ohituksia, sai vastustajat näyttämään hölmöiltä varikkotaktiikoillaan, ei KOSKAAN antanut periksi, juhli jokaista voittoa kuin ensimmäistään, ja muisti AINA kiittää KAIKKIA tukijoitaan, faneja, mekaanikkoja jne.
Sumi oli sadekelin mestari vaikka auto välillä lähtikin käsistä, mm. Spa:ssa joutui mestari keskeyttämään kun ei auto pysynyt vesisateessa hanskassa, vuotta en muista. Sumi teki aina lekendaarisen hyppy spakaatin ilmassa ja muisti aina hymyillä leveästi voittaessaan. Se oli hienoa että hän arvosti tiimiään.
En vihaa sumia, olen jo aiemmin kertonut että sumi oli ja on poikkeuksellinen auton käsittelijä, älä ota kierroksia.
Myös sitä arvostan että Sumi suositteli Jean Todtille Kimiä vaikka ei kai sitä paljoa tarvinnut suositella, onhan miehellä silmät päässä.
Sumin ja Häkkisen kunnioittamisessa ei ole mitään koomista muuta kuin se että Häkkinen halusi kaikesta huolimatta olla ystävä, katso sumin naamanilmeitä palkintokorokkeella Häkkisen ohituksen jälkeen, taas Spa, vuosi jotain, niitä on niin paljon.
Sumin "vihaaminen" johtui siitä että sumi ei koskaan keskeyttänyt mutta Mika ja jälkeenpäin Kimi keskeyttivät sitäkin enemmän, ei se ole kilvanajoa jos ei pääse maaliin, minä vihasin mclarenia ja erityisesti mario illieniä, miestä joka ei osaa suunitella moottoreita jotka kestää.
Silloin kun elettiin aikaa jolloin toiseen autoon osuminen tiesi lähes varmaa kuolemaa, täytyi se ottaa huomioon. Minun mielestä ei ole mitään tyylikästä siinä että jos nopeampi kuljettaja yrittää ohitse se runtataan pois radalta. Sinä kai olet sitä sukupolvea joka ei pysty päästämään nopeampaa reilusti ohitseen. Se vaatii miestä, että pystyy myöntämään olevansa tällä kertaa hitaampi, johtuu se sitten itsestä tai autosta, katso miten Valentino Rossi nielee tappionsa kuin mies eikä runttaile radalla ketään.
ritsa ei ole mikään poikkeus, katso nettipalstoja ympäri maailman, Kimistä pidetään selvästi enemmän kuin sumista ihan sen takia että Kimi on vaatimaton persoona, espanjassa hyväksyttiin Kimi ilman sen suurempaa meteliä mestariksi ja monissa muissa maissa samoin juuri sen takia että Kimi ei elvistele, sumilla on kannattajia mutta myös paljon niitä "vihaajia" syystä jonka tiedät, on vaikea kunnioittaa miestä joka ei ole herrasmies ja jolle on annettu voittoja, ei ne ole silloin oikeita.
Sumin hölmöilyt alkoivat siitä kun hän alkoi ottamaan lahjoitus voittoja vastaan, en ihan heti usko että Kimi suostuisi moiseen.
En ole katkera muusta kuin mario illienistä jolle pitäsi antaa kenkää enkä vihaa sumia, lue vanhemmat kirjotukseni miehestä uudelleen jos muisti pätkii, kaikkien aikojen paras F1 kuski on Jim Clark.
Sumi oli sadekelin mestari vaikka auto välillä lähtikin käsistä, mm. Spa:ssa joutui mestari keskeyttämään kun ei auto pysynyt vesisateessa hanskassa, vuotta en muista.
-mitäs sitten? mitä oikein yrität vihjata,kun tässä yhteydessä vihjaat jostain sadekelin ulosajosta?
JOKAINEN kuski ja mestari on pyörinyt sadekelillä ruohikolla ja keskeyttänyt joskus, mitä siinä nyt ihmeellistä...kukaan toinen ei ole ollut yhtä taitava ja hallinnut sadekelin kisoja kuin Schumi.
Siinä on myös tilanne jossa ei auta mitkään, ''toisten autot hajoavat'' tai ''voitto lahjoitetaan schumille'' -hömpät.
Senna oli myös loistava; tuskin on ollut yhtä murskaavaa kyytiä sadekelissä kuin tämä:
Valentino Rossi ei sen takia runttaile ketään, koska se ei kannata tuolla pyöräpuolella.
Jos Rossi ajaisi F1-autoja, ja aikoisi pärjätä, on pakko olla agressiivinenm jopa hieman häijy.
Ei se runttailu aina kannata mutta paljon sitä harrastetaan lähes joka kisassa, joskus kannattaa joskus ei, muutama vuosi sitten kun Max biaggi vielä ajoi kuninkuusluokassa ja oli johdossa, valentino yritti suoralla ohi mutta tätä ei maxi hyväksynyt vaan painoi valen väkisin nurmikolle 250km/h nopeudessa, no ei se lopputulosta muuttanut, vale ajoi muutamaa mutkaa myöhemmin johtoon ja näytti herramiesmäisesti vain keskisormea, huom. ei fyysistä kontaktia.
Rossi on ajanut F1 autoa ja niin hyvällä nopeudella että itse sumikin yltyi kehumaan miestä, mutta vale on sanonut ettei koskaan aijo ajaa kilpaa F1 sarjassa. Vale pitää enemmän autoista joissa on vähemmän siipiä, WRC kiinnostaa häntä enemmän. Minua taas kiinostaisi F1 vanhaan tyyliin, ilman siipiä niin ei tarvisi niin kamalasti "sulkea ovia" ja "peitellä", niin kun on nykyään tapana sanoa, ohi pääsisi muutenkin.
Schumin kohdalla on huomattavaa vielä että äijä on/oli pirun hyvä futispelaaja
en nyt muista missä joukkueessa kävi pelaamassa joitain matseja, ja taisi tehdä maalinkin. Saksan joku divari taisi olla, jokatapauksessa ei mikä tahansa puulaaki
Ihan hyvältähän tuo nyt näyttää näin suomalaisten kannalta.
Ferrarin auto näyttäisi nopeimmalta ja varmaan tullaan näkemään monia kisoja missä Räikkönen ja Massa karkaavat muilta. Massa tulee varmaan antamaan hyvän vastuksen Räikköselle monissa kisoissa.
BMW on myös vaikuttanut nopealta ja voivat ihan hyvin voittaakin kisoja tällä kaudella. Tai jopa taistella valmistajien MM-sarjan kakkostilasta.
Hamiltoninsta en vielä oikein tiedä. Onko se nyt tasaisen nopea kuski vai alkaako noita virheitä nyt kertyä.
Tällä kaudella on kyllä ärsyttänyt nuo Britannian tv:n formula 1 kommentaattorit. Ihmeellisiä selittelijöitä. Aina jos joku on Hamiltonia nopeampi ni pitää yrittää keksiä joku selitys. Hirveä Alonson syytteleminen tahallisesta kolarin aiheuttamisesta.
''BMW ei voita ainoatakaan kisaa, satunnaisia kolmossijoja voi tulla. Aika-ajokin oli kevyellä kuormalla. Kumpikaan kuljettajista ei ole voittajatyyppiä. ''
Katotaan vaan, kun Ferrarin päivä synkkenee, niin BMW on korjaamassa potin.
Kahden tallin ylivoima ei jatku ikuisesti, aina on ollut liikehdintää ja notkahduksia. Nyt on koittamassa BMW:n tuleminen, nähtäväksi jää kuinka kovaksi pystyvät nousemaan.
BMW Sauberin tämän kauden suorituskyky ei ole ollut mitään mainoskikkailua tyhjillä tankeilla vedettyjen aika-ajojen avulla, vaan samoilla pysähdysmäärillä on menty. Ja kisojen kierrosaikoja tutkimalla selviää että ovat vetäneet aivan kilpailukykyisiä aikoja McLareniin verrattuna, jolla ei ole mennyt oikein putkeen.
Ovat johdossa pisteissä, ja jos meininki jatkuu samana, on vakava uhka McLarenille.
Kuskit ovat todellakin voittajatyyppiä, Nick Heidfeld oli jopa hieman kovempi luu kuin Kimi, silloin kun herrat ajoivat Sauberilla.
Kubica on jo osoittanut että nopeutta löytyy, joten mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi tapahtuu.
Oli ihan hyvä kisa viikonloppuna. Ferrarit taisi ajaa kisan säästöliekillä, kuten Keke sano.
Hyvä ettei Kovalaiselle käyny pahemmin. Aika vauhdilla kuitenkin sinne renkaisiin ajoi.
Englannin kommentaattorit palkitsi tietenkin Hamiltonin kisan parhaana kuskina. Niiden mielestä se oli tosi vakuuttava ajo kun pysty olemaan niin lähellä Ferrareita kisan lopussa.
Kyllähän mm. Schumacher on syyllistynyt muutamaan todella törkeään ja ilmeisen tahalliseen temppuun. Todella epäurheilijamaista, vaikka kaveri onkin elävä legenda kaikilla mittapuilla.
Pitäisi tuollaiset tempaukset saada kitkettyä pois urheilusta.
petos:
simppa:
simppa:
-täysin tahallinen on mielestäni se Villeneuve-tapaus.
Schumacher ei kuitenkaan ollut mikään kylmäkiskoinen robotti, jonka menestys olisi perustunut vilppiin.
On muuten erikoista että Ayrton Senna oli yhtä häikäilemätön, ja mm. kolaroi kahdessa mestaruusfinaalikisassa, ja lähti aina aika-ajon lopussa sotkemaan muiden kierrokset, ym. pikkukivaa, mutta hän on saanut ne aina jotenkin anteeksi.
simppa:
Ai vain muutamaan? 'Schumi' muistetaan toki voitoistaan, mutta vähintään yhtä paljon häikäilemättömistä oman edun epäurheilijamaisesta tavoitteluistaan. Ja nämä toilailut eivät suinkaan aina avittaneet menestystä, päinvastoin taisi siinä ainakin yksi mestaruus jäädä saavuttamatta. Mahtaako miekkonen katua näitä 'in retrospective'...
Aika-ajossa ajetaan kelloa vastaan ja itse kisassa mies miestä vastaan. Jos edellisessä sekoilee niin paras olisi tulla hylätyksi koko kisasta.
Tuosta fyysisyydestä vielä sen verran, juuri Malesian kisassa Häkkinen ei palkintopallilla pysynyt enää tolpillaan, vaan kysyi voittajalta, josko voisi istuuntua laulujen ajaksi.
Sen jälkeen meni tiputukseen.
Usein on kisa hävitty myös ihan klassisesti siihen ettei kuljettaja ole yksinkertaisesti jaksanut pitää päätään pystyssä, ja suoritus on kärsinyt niin paljon.
Tämä on tosin harvinaisempaa huipputiimien kärkikuskeilla.
petos:
simppa:
petos:
Ranskassakin saisi ajaa joitain vanhoja ykkösiä. Kannattaa muistaa, että alkuperäiset koneet on noissa vehkeissä vaihdettu oikeastaan poikkeuksetta johonkin muuhun.
simppa:
varmaan joo kaikenlaisia muutoksia niihin on täytynyt tehdä.
maallikolle F1 auto olisi sellaisenaan vikuroiva ja ylivoimaisen vaikea pideltävä lapasessa.
muistan kun aikanaan Tommi Mäkiselle Williams järjesti F1 kokeilutilaisuuden, ja siellä pyöri ahkerasti nurmikolla Mitsubishin ralliässäkin
petos:
Eiköhän muutokset johdu ennenkaikkea kustannustason pitämisestä edes jollain tavalla siedettävällä tasolla. Vuoden 98 Jordanin F1-koneeseen voivat varaosat olla kiven takana. F1 kone myös vaatii aivan uskomattoman määrän huoltoa, vaikka tehoja olisikin rajattu paljon. Siksi niitä alkuperäisiä koneita tuskin löytyy mistään.
simppa:
juu, eipä tullut tuo näkökulma mieleenikään.
No, oli nuo muutokset mitä hyvänsä, kulkupuoli on kunnossa, ainakin mitä lupaavat tuolla anderstorpin radalle;
0-200km/h 5sek, top speed 330km/h.
petos:
Senna oli vielä pahempi. Onneksi tällä hetkellä ei aja kumpikaan.
ritsa:
en voi kyllä kun ihmetellä tätä katkeruutta näitä kahta selvästi kaikkien aikojen parasta autopilottia kohtaan.
Vaikka töpeksivätkin muutamaan kertaan, minusta he antoivat lajille valtavasti kaikkea hyvää, ja vaikka Schuminkin kilpeen tuli villeneuve-hölmöilyn takia ikävä tahra, kyllä hän on tuon asian sovittanut ja pyytänyt anteeksi niin monta kertaa, että se on anteeksi annettu hänelle.
ja kokonaisuutena katsoen häntä kaivataan kovasti, ja muistellaan hienona miehenä.
Myös kaikki kollegat Jackie Stewartista ja Niki Laudasta verivihollisiin kuten Damon Hilliin ja David Coulthardiin arvostavat huikeasti Schumia, ja antavat kunnioittavia ja ylistäviä lausuntoja hänestä, olkoonin miten hän on töpeksinyt.
Tämä palta ja nimimerkki ''ritsa'' on kyllä poikkeus.
Tuntuu olevan sitä mieltä että olisi mestaruusfinaalissa parempi vain kaikintavoin varoa ettei vaan kolhaise toisen autoa, ja luovuttaa hopeavadilla mestaruus jollekkin suorituskyvyn ylivoimasta nauttivalle ''second raterille''.
Muistan kyllä hyvin 90-luvun lopun, kun schumin vihaaminen oli suomalaisille suorastaan ILMIÖ, ja johtui lähinnä siitä harmistuksesta että se punainen auto laittoi kapuloita Mika Häkkisen rattaisiin.
kaikista koomisinta on, että Juuri Schumacher ja Häkkinen olivat päävihollisiksi hyvissä väleissä, ja kunnioittivat toisiaan, sekä ajoivat toisiaan vastaan kuin parhaatkin herrasmiehet 60-luvulta, 2000-luvun hirmuohjuksilla!
Koomista on myös se että Kimi nauttii NYT Schumin työn hedelmistä ja kuumasta istuimesta punaisessa autossa, jonka kehittämisen takapiruna ja neuvonantajana tuo suomessa halveksittu maailman ehdottomasti paras kuljettaja toimii vieläkin.
Sama mies, joka Kimiä suositteli manttelinperijäkseen Ferrari-talliin, jatkamaan menestestä.
Että näin. En muuta sano kuin että hävetkää, kaikki suomalaiset jotka schumia vihaatte!
On vain huvittavaa lukea näitä purkauksia miehestä joka oli sadekelin mestari, hänestä mm. sanottiin että ''Schumi walk on water'', suoritti huikeita ohituksia, sai vastustajat näyttämään hölmöiltä varikkotaktiikoillaan, ei KOSKAAN antanut periksi, juhli jokaista voittoa kuin ensimmäistään, ja muisti AINA kiittää KAIKKIA tukijoitaan, faneja, mekaanikkoja jne.
petos:
Sumi oli sadekelin mestari vaikka auto välillä lähtikin käsistä, mm. Spa:ssa joutui mestari keskeyttämään kun ei auto pysynyt vesisateessa hanskassa, vuotta en muista. Sumi teki aina lekendaarisen hyppy spakaatin ilmassa ja muisti aina hymyillä leveästi voittaessaan. Se oli hienoa että hän arvosti tiimiään.
En vihaa sumia, olen jo aiemmin kertonut että sumi oli ja on poikkeuksellinen auton käsittelijä, älä ota kierroksia.
Myös sitä arvostan että Sumi suositteli Jean Todtille Kimiä vaikka ei kai sitä paljoa tarvinnut suositella, onhan miehellä silmät päässä.
Sumin ja Häkkisen kunnioittamisessa ei ole mitään koomista muuta kuin se että Häkkinen halusi kaikesta huolimatta olla ystävä, katso sumin naamanilmeitä palkintokorokkeella Häkkisen ohituksen jälkeen, taas Spa, vuosi jotain, niitä on niin paljon.
Sumin "vihaaminen" johtui siitä että sumi ei koskaan keskeyttänyt mutta Mika ja jälkeenpäin Kimi keskeyttivät sitäkin enemmän, ei se ole kilvanajoa jos ei pääse maaliin, minä vihasin mclarenia ja erityisesti mario illieniä, miestä joka ei osaa suunitella moottoreita jotka kestää.
Silloin kun elettiin aikaa jolloin toiseen autoon osuminen tiesi lähes varmaa kuolemaa, täytyi se ottaa huomioon. Minun mielestä ei ole mitään tyylikästä siinä että jos nopeampi kuljettaja yrittää ohitse se runtataan pois radalta. Sinä kai olet sitä sukupolvea joka ei pysty päästämään nopeampaa reilusti ohitseen. Se vaatii miestä, että pystyy myöntämään olevansa tällä kertaa hitaampi, johtuu se sitten itsestä tai autosta, katso miten Valentino Rossi nielee tappionsa kuin mies eikä runttaile radalla ketään.
ritsa ei ole mikään poikkeus, katso nettipalstoja ympäri maailman, Kimistä pidetään selvästi enemmän kuin sumista ihan sen takia että Kimi on vaatimaton persoona, espanjassa hyväksyttiin Kimi ilman sen suurempaa meteliä mestariksi ja monissa muissa maissa samoin juuri sen takia että Kimi ei elvistele, sumilla on kannattajia mutta myös paljon niitä "vihaajia" syystä jonka tiedät, on vaikea kunnioittaa miestä joka ei ole herrasmies ja jolle on annettu voittoja, ei ne ole silloin oikeita.
Sumin hölmöilyt alkoivat siitä kun hän alkoi ottamaan lahjoitus voittoja vastaan, en ihan heti usko että Kimi suostuisi moiseen.
En ole katkera muusta kuin mario illienistä jolle pitäsi antaa kenkää enkä vihaa sumia, lue vanhemmat kirjotukseni miehestä uudelleen jos muisti pätkii, kaikkien aikojen paras F1 kuski on Jim Clark.
ritsa:
petos:
Ei se runttailu aina kannata mutta paljon sitä harrastetaan lähes joka kisassa, joskus kannattaa joskus ei, muutama vuosi sitten kun Max biaggi vielä ajoi kuninkuusluokassa ja oli johdossa, valentino yritti suoralla ohi mutta tätä ei maxi hyväksynyt vaan painoi valen väkisin nurmikolle 250km/h nopeudessa, no ei se lopputulosta muuttanut, vale ajoi muutamaa mutkaa myöhemmin johtoon ja näytti herramiesmäisesti vain keskisormea, huom. ei fyysistä kontaktia.
Rossi on ajanut F1 autoa ja niin hyvällä nopeudella että itse sumikin yltyi kehumaan miestä, mutta vale on sanonut ettei koskaan aijo ajaa kilpaa F1 sarjassa. Vale pitää enemmän autoista joissa on vähemmän siipiä, WRC kiinnostaa häntä enemmän. Minua taas kiinostaisi F1 vanhaan tyyliin, ilman siipiä niin ei tarvisi niin kamalasti "sulkea ovia" ja "peitellä", niin kun on nykyään tapana sanoa, ohi pääsisi muutenkin.
http://uk.eurosport.yahoo.com/03042008/58/schumacher-rules-motogp-career.html
yritätkö sanoa jotain tuolla uutisella?...tai siis, mitä ajattelet tuosta?
Yritin sanoa sitä että nopea mies renkaiden määrästä riippumatta.
Tuntuu olevan, oli mikä ajopeli alla hyvänsä.
Samoin Rossi oli erittäin nopea, Ferrarilla.
Schumin kohdalla on huomattavaa vielä että äijä on/oli pirun hyvä futispelaaja
en nyt muista missä joukkueessa kävi pelaamassa joitain matseja, ja taisi tehdä maalinkin. Saksan joku divari taisi olla, jokatapauksessa ei mikä tahansa puulaaki
se tuntuisi olevan vain ajan kysymys. Bahrainissakin Kubica paalu, kierrosvertailussa BMW:t takoivat vertailukelpoisia aikoja.
Hävisivät vain kohtuullisen verran voittajalle, ja löivät ajamalla toisen McLarenin.
Kuljettajakaksikkokin on erittäin hyvä: Rankkaan Nick Heidfeldin ehdottomasti parhaiden kuskien joukkoon, ja kubica näyttää pystyvän samaan.
Juuri tällaista tarvitaan, aiemmin kahden mahtitallin jyrätessä yleensä neljä ekaa sijaa joka kisassa
Hämäläisellä on pasmat sekasin.
Ihan hyvältähän tuo nyt näyttää näin suomalaisten kannalta.
Ferrarin auto näyttäisi nopeimmalta ja varmaan tullaan näkemään monia kisoja missä Räikkönen ja Massa karkaavat muilta. Massa tulee varmaan antamaan hyvän vastuksen Räikköselle monissa kisoissa.
BMW on myös vaikuttanut nopealta ja voivat ihan hyvin voittaakin kisoja tällä kaudella. Tai jopa taistella valmistajien MM-sarjan kakkostilasta.
Hamiltoninsta en vielä oikein tiedä. Onko se nyt tasaisen nopea kuski vai alkaako noita virheitä nyt kertyä.
Tällä kaudella on kyllä ärsyttänyt nuo Britannian tv:n formula 1 kommentaattorit. Ihmeellisiä selittelijöitä. Aina jos joku on Hamiltonia nopeampi ni pitää yrittää keksiä joku selitys. Hirveä Alonson syytteleminen tahallisesta kolarin aiheuttamisesta.
Mielenkiinnolla odotan seuraavia kisoja.
''BMW ei voita ainoatakaan kisaa, satunnaisia kolmossijoja voi tulla. Aika-ajokin oli kevyellä kuormalla. Kumpikaan kuljettajista ei ole voittajatyyppiä. ''
Katotaan vaan, kun Ferrarin päivä synkkenee, niin BMW on korjaamassa potin.
Kahden tallin ylivoima ei jatku ikuisesti, aina on ollut liikehdintää ja notkahduksia. Nyt on koittamassa BMW:n tuleminen, nähtäväksi jää kuinka kovaksi pystyvät nousemaan.
BMW Sauberin tämän kauden suorituskyky ei ole ollut mitään mainoskikkailua tyhjillä tankeilla vedettyjen aika-ajojen avulla, vaan samoilla pysähdysmäärillä on menty. Ja kisojen kierrosaikoja tutkimalla selviää että ovat vetäneet aivan kilpailukykyisiä aikoja McLareniin verrattuna, jolla ei ole mennyt oikein putkeen.
Ovat johdossa pisteissä, ja jos meininki jatkuu samana, on vakava uhka McLarenille.
Kuskit ovat todellakin voittajatyyppiä, Nick Heidfeld oli jopa hieman kovempi luu kuin Kimi, silloin kun herrat ajoivat Sauberilla.
Kubica on jo osoittanut että nopeutta löytyy, joten mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi tapahtuu.
sattuipa somasti. BMW kuskeista vielä:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/633970
onhan Heidfeld toki ajanut tosi kauan ilman voittoakaan, mutta kalusto ei ole antanut siihen vain mahdollisuutta.
Toisaalta ajoihan esim. Häkkinenkin ihan pirun kauan ennenkuin voitto tuli, ensin vähän säkällä, ja seuraavana kautena kun auto oli huippu, alkoi voittoja satamaan, ja hänestä tuli yksi lajin legendoista!
Oli ihan hyvä kisa viikonloppuna. Ferrarit taisi ajaa kisan säästöliekillä, kuten Keke sano.
Hyvä ettei Kovalaiselle käyny pahemmin. Aika vauhdilla kuitenkin sinne renkaisiin ajoi.
Englannin kommentaattorit palkitsi tietenkin Hamiltonin kisan parhaana kuskina. Niiden mielestä se oli tosi vakuuttava ajo kun pysty olemaan niin lähellä Ferrareita kisan lopussa.
Eikös Haintsi puhu Saksaa...
Hamilton on ''tukehtunut'', paineiden alla, ja kun auto ei olekkaan täydellinen. Schumi tilalle
BMW-Sauberin jättipotti, loistavaa!
Kubica johtaa MM-sarjaa -kuka olisi uskonut? monta kisaa on jo kuitenkin ajettu..