Opel Insignian vaarnaruuvit irtoaa itsestään?

16 kommenttia

Syksyllä vaihdatin talvirengaat uuteen 2018 Opel Insigniaan pienessä autokorjaamossa ja työ hoitui samalla tavalla ammattitaidolla uin aikaisemminkin. En ainakaan itse havainnut mitään erikoista eivätkä maininneet. Vaihtaessa itse kesärengaita, yksi eturenkaan vaarnaruuvi oli irti. Heilui holtittomasti, joten en onnistunut kiristämään sitä. Vein auton samaan merkkiliikkeeseen, josta hankin auton vaatien, että ko vika kuuluu varmaan takuuseen. Ei kait uuden auton rengaiden vaarnaruuvit saa irrota itsestään. Aikaisemmin mutteri oli ilmeisesti kieretty väärille kierteille joko maahantuojan tai korjaamossa syksyllä talvirengaiden vaihdon yhteydessä. Muita renkaiden vaihtajia en tiedä.

Merkkiliike väitti, että vaarnaruuva/kierretappia on täytynyt jonkun kolauttaa. Sitä heidän mukaansa todisti, että kierteet ovat menneet. Itse en ole sitä kolauttanut, ainoastaan irrottanut mutterit, enkä nähnyt kenenkään kolauttavan sitä syksyllä talvirengaiden vaihdon yhteydessä.

Kaiken lisäksi merkkiliike väitti, että irtonainen vaarnaruuvi voi aiheuttaa onnettomuuden ja kielsivät ehdottomasti autolla ajon ennen korjausta muuten kuin omalla vastuulla. Rivien välistä ymmärsin, että tämä ei ollut ainutkertainen tapaus, vaikka väittivät sen olevan. On aika erikoista, jos kaksikertaa vuodessa täytyy pelätä, että vaarnaruuvit irtoaa rengaiden vaihdon yhteydessä. Onko tietoa kuinka yleinen ko vika on. Itse en ole aikaisemmin minkään toisen automerkin yhteydessä havainnut, että rengaiden kierretapit irtoavat merkkiliikken sanoin "inhimillisen asennuserehdyksen" vuoksi eli ilmeisesti sen vuoksi, että kääntää avainta väärään suuntaan. Kiitoksia vastauksista.

  
  • Omitunen tapaus.
    Suosittelen ottamaan yhteyttä maahantuojaan.

    Auttavaa väkeä löydät myös forumilta:
    https://www.opelclubfinland.fi/

      
  • Onko tuo pultti tosiaan mallia vaarnaruuvi? Eli siellä jarrulevyn puolella on ikäänkuin toinen kierre?
    Ennemmin kyseessä lienee ns. täkkipultti, missä on rihlat lukituksena kannan lisäksi pyörännavassa.

    https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi7_KPYvbLaAhUMJJoKHWryCx4QjRx6BAgAEAU&url=https://kauppa.rellunkulma.fi/product/12255/pultti-m870mm-2kpl-rst-lukkokanta&psig=AOvVaw0XY5MU2oyIXl-L6CYGJzsW&ust=1523545018708627

    Vähän tuohon malliin?

    No oli kumpi oli, oma veikkaukseni on että vaurio on lähtenyt alkuun jo tehdasasennuksessa. Mikä sitten on talvirenkaita kiristettäessä "viimeistelty"

      
  • Tuo on kyllä niin kun merkkiliike totesi pinnapulttia (vaarnaruuvia) pitää iskeä reilusti päähän, että irtoaa paikaltaan. Tuossa ei ole vaihtoehtoa kuin tehdä remontti pikimmiten jos ei ole vielä tehty. Se että onko kyseessä yleinen vaiva niin ei tietoa kyseinen asia tuli eteen ensimmäistä kertaa. Pinnapultissa on rihlakiinnitys.

      
  • tractest
    Pinnapultissa on rihlakiinnitys.

    Kyllä, parempi nimi kuin täkkipultti.

    Mutta, kuka ja koska siihen on päässyt lyömään?
    Mutterin ollessa kiinni, kiristettynä ei pulttia voi lyödä irti tai edes löysään.

      
  • Pinnapultissa on kierre molemmissa päissä ja kierteetön osa keskellä. Täkkipultti eli kansiruuvi on kuusiokannalla varustettu järeä puuruuvi.

    Pyöränpultissa on rihlaus kannan juuressa, mikä pitää sen paikallaan reiässä. Eiköhän tässä ole vaan kiristetty mutteri koneella niin, että pultti on päässyt pyörähtämään tai venynyt, eli aivan liian tiukkaan. Momenttiavaimella tai momenttisauvalla kiristettäessä tuskin olisi näin käynyt.

    En itse ainakaan ajaisi tuollaisella, koska mistä tietää miten hyvässä kunnossa muut pultit ovat. Ja pyöränpulttia ei vaihdeta paikallaan vasaralla hakkaamalla, koska se rikkoo pyöränlaakerin nyt tai lähitulevaisuudessa. Napa irti ja prässiin tai sitten joku ulosvetotyökalu, joka kohdistaa voiman pulttiin ja laippaan.

      
  • Mutteri kiristettynä mahdoton tosiaan lyödä irti. Ainoastaan ilman mutteria on mahdollista lyödä irti ja siihenkin tarvitaan kova vasaran isku että irtoaa. Vaatii melkoista väkivaltaa että renkaiden vaihdossa saadaan pinnapultti löysälle. Veikkaisin sitä että tuossa on tehtaalta lähtien mennyt rihlaton pinnapultti paikalleen. Tuo kannattanee tutkia heti eikä riidellä siitä kuka lystin maksaa. Lienee kuitenkin suhteellisen pienestä summasta kyse.

      
  • touhoankka

    Pinnapultissa on kierre molemmissa päissä ja kierteetön osa keskellä.

    Siis vaarnaruuvissa on näin.

      
  • tractest
    Veikkaisin sitä että tuossa on tehtaalta lähtien mennyt rihlaton pinnapultti paikalleen.

    Tämä on mahdollista.

      
  • Touhoankka saattaa olla että järjettömällä mutterin kiristämisellä on saatu rihlat sileäksi.

      
  • Vaarnaruuvin kansanomainen nimitys on pinnapultti.

    Se semantiikasta. Lisätietoja löytynee alan kirjallisuudesta.

    Jos nyt vähän logiikkaa tässä sovelletaan, niin 1) mutterit on kiristetty tehtaalla kalibroidulla koneella ja jos pultti olisi siinä pyörähtänyt, se olisi huomattu ja korjattu; 2) koska talvirenkaat vaihtanut nyrkkipaja ei ole ilmoittanut mistään ongelmasta pyöränpulteissa, niin ne ovat olleet kunnossa talvirenkaita vaihdettaessa. Päätelmä on yksinkertaisesti se, että talvirenkaiden vaihdossa on kiristetty liikaa. Se, joka on viimeiseksi mutterit kiristänyt, on tehnyt virheen eikä kukaan muu.

    Ei tässä tarvitse sen kauempaa ongelman alkusyytä hakea. Jos talvirenkaan vaihtaja olisi huomannut ongelman, niin eiköhän tuo olisi asiasta huomauttanut - ainakin olisi pitänyt, kuluttajansuojakin jo velvoittaa. Jos pultti olisi ollut tehtaalta viallinen, se olisi pyörinyt tyhjää jo ensimmäistä kertaa avattaessa tai kiristettäessä uudelleen.

    Ei ole ensimmäinen liikaa kiristetty pyöränpultti tai -mutteri Suomenmaassa. Itsellänikin on kone, joka kiristää 1350 Nm tiukkuuteen haluttaessa. Siksi käytän aina momenttiavainta.

      
  • Kiitos vastauksista. Korjautin vian merkkiliikkeessä ja käyttivät laskussa nimityksiä vaarnapultti ja toisaalta pyörän kierretapin vaihto. Mielestäni se ei ole vaarnapultti vaan sisäpuolella on jonkinlainen kynsikiinnike. Kun ruuvia veti ulos se lukittui, mutta muuten pyöri vapaasti.

    Autoliike kertoi kysyneensä Opelilta, että kyseessä ei ole takuutyö vaan jonkun on "täytynyt" lyödä pultti irti. Niin en ainakaan tiedä kenenkään tehneen. Mekaanikko tuntui tietävän ongelma jo etukäten, kun totesi heti vikaa katsomatta, että kyseessä on "inhimillinen" renkaan asennusvirhe ja takuu ei korvaa. Minusta kyse on koko auton tyyppiviasta, jos ruuvit irtoaa siihen vaikka vanteella vahingossa rengasta paikoilleen asentaessa. Ymmärrän toisaalta Opelin kannan, etteivät korjaa rakenneta, kun se ei ole ongelma esim. Saksassa, jossa rengaat vaihdetaan ainostaan silloin kun entiset ovat kuluneet. Mutta Suomessa rengaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja ongelma on ilmeinen. Opelin/merkkiliikkeen mukaan takuu tuntuu kattavan ainoastaan, jos rengaat vaihdetaan aina samassa merkkiliikkeen ja vielä todistetaan, etti kukaan muu ole koskaan missän tilanteessa irroittanut rengasta tai edes katsonut sinnepäin. Mielestäni Opelilta kyse on vastuun pakoilua.

      
  • Auton, samoin kuin minkä tahansa tuotteen, takuu kattaa valmiste- ja raaka-ainevirheet. Sellaisesta tässä ei tainnut olla kysymys. Kuten aikaisemmin totesin, jos pultissa olisi ollut valmistevika niin se olisi havaittu joko tehtaan linjalla pyörää asennettaessa, tai avattaessa mutteri talvirenkaan vaihtoa varten, ja ehdottomasti viimeistään kun talvirenkaan mutteria kiristetään. Koska talvirenkaan vaihtaja ei ole asiasta ilmoittanut, on pultti ollut silloin kunnossa. Nuo pultit eivät irtoa itsestään, vaan ne vaativat aika suuren voiman. Jos kerran kierrekin oli vioittunut, on pultin päähän lyöty reippaasti taikka vedetty mutteri koneella väkisin ns. väärälle kierteelle.

      
  • Jos renkaassa on jonkinlainen pultti tai ruuvi, on se taatusti pilalla ja vaihtokunnossa. Ilmaa se ei varmasti pidä.

      
  • Jos renkaassa on jonkinlainen pultti tai ruuvi, on se taatusti pilalla ja vaihtokunnossa. Ilmaa se ei varmasti pidä.
    

    Jos se ruuvi ei ole olkapääalueella, niin ei nyt missään nimessä kannata rengasta tuon vuoksi vaihtaa. Paikkaus on toimiva ja edullinen korjaus noihin ongelmiin.

      
  • Vaikuttaa mielestäni siltä, että pultti on ollut höllässä jo tehtaalta lähtiessään. Pultti on prässätty huolimattomasti paikoilleen. Jos ne lähtevät pelkästään kolauttamalla paikoiltaan kyseessä on konstruktiovirheestä.

      
  • Jos pultin kierre on vaurioitunut joko iskun tai väärälle kierteelle vedetyn mutterin vuoksi, niin millä siihen olisi tehtaalla saatu mutteri paikalleen? Ja vielä, miten se mutteri olisi siitä saatu auki talvipyörää vaihdettaessa, ja vielä kiristettyä uudelleen? Eiköhän pultti olisi pyörinyt tyhjää reiässään.

    Jos kierre on ollut viallinen eikä renkaanvaihtaja ole huomannut siinä mitään outoa, on renkaanvaihtaja itse rikkonut pultin.

    Ulkoisen väkivallan vuoksi syntynyt vaurio ei koskaan ole tehtaan vastuulla. Se ei ole raaka-aine- eikä valmistevika.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit