Vanhuksia liikenteessä

36 kommenttia
«1

Ovatko muut huomanneet yhä lisääntyneet omituisesti ajavat?
Perässä kun olen ajanut, on tullut mieleen, että onko kuljettaja kännissä.
Tarkemmin kun olen katsonut, niin kyseessä onkin yleensä varsin iäkäs henkilö.

Maantiellä mennään kuuttakymppiä, pihakadulla mennään samaa jos vaan tie on suora.

Lehdestä: 93 vuotias sotaveteraani, jonka kotona käy säännöllisesti avustaja kun hän ei selviä muuten. Mutta autollaan kertoi ajavansa kuitenkin.

Ikävää tuoda kustannuksia, mutta pitäisikö 75 vuotiaiden suorittaa ajokoe uudelleen vaikka viidenvuoden välein?

  
  • Minäkin olen huomannut, että liikenteessä on paljon tasanopeuskuskeja. Ratin takana olevien ikää en ole kyennyt tilastoimaan, mutta enpä ole rajoituksen alentuessa noiden perässäkään pysynyt.

    Iäkkäiden ajokyvyn tarkastelua varmaan pohditaan monissa yhteyksissä, tällä hetkellä en tiedä, missä mennään. Iäkkäiden turvallisuus on ollut ainakin yhdessä nollavision tavoiteohjelmassa (se, minkä viimeksi lukaisin) ykkösenä.

      
  • Pihakadulla kuutta kymppiä ajavilta kortti pois välittömästi.
    Maanteillä liikkuu paljon enemmän jo rakenteeltaan alle 60km/h olevia ajonevoja kuin 75v iän ylittäneitä 60km/h ajavia.
    Kuten sanottu meidän reviirillä on 30, 40 ja parinkilometrin päässä alkaa 50 km/h sekin muuttuu näillä näkymin 40 km/h, jos ylinopeudesta joutuisi ajokokeeseen jono olisi kuukausia.
    Minä olen enemmän huolissani nykyisin halvimmasta kotteroista lähtien autoissa olevista näyttöpaneeleista ja kauheasta määrästä jos jokin laista säätöä vaativista virityksistä keskikonsolista kattoon asti. Puhelin on luku sinänsä.
    Tästä syystä pyrin tarkkailemaan jos mahdollista vastaantulevan naamaa onko se ajosuuntaan päin.

      
  • Ei ajokokeen uusimisintoilussa sinänsä mitään pielessä olisi. Innokkaimmat laittaisivat vuoden välein kokeisiin varmaan. Mikäs siinä, kaikkihan me ikäännytään toivottavasti, joten edessä se olisi sitten itse kullakin.

    Sen takia asenteellisuutta voisi Vitalkin hillitä: "omituisesti ajavia" löytyy liikenteessä kaikista ikäluokista! Mitäs niille sitten ehdottaisit? Quu heitti jo mallia, kortti pois korttelikaahaajilta jne.

    Yksittäiset poiminnat eivät kerro muista kuin näistä yksittäisistä tapauksista ja vaikuttaisi, että hyvin pienen piirin havainnosta olisi kyse.

      
  • ”Pihakadulla kuutta kymppiä ajavilta kortti pois välittömästi.”
    Kuka sen tekee, lapsetko?
    Demokratian nimessä jokapaikkaan sitten hidastetöyssyjä.

    Erityisesti Helsinginseudun liikenne on hektisempää, epävarmoja kuljettajia ei sinne niinkään uskaltaudu. Pienemmissä kunnissa asiat ovat hieman toisenlaisia.

    Aina ei ole vanhuksista kyse, mutta ryhmänä suurimpana, vieläpä kasvavana ja liikennevirrasta selvästi erottuvana.
    Ajoin 8 tietä Turusta Raumaan päivittäin eri aikoina kaksi kertaa edestakaisin. Osa tuosta nelikaistaistettiin, todellisena syynä jonoihin ja ruuhkiin oli reilua alinopeutta ajavat. Pahimmillaan useita kilometrejä ja kesti 15 minuuttia kunnes kääntyi. Laissahan määritellään antamalla oleellisesti hitaampien ajoneuvojen mennä jonon ohi ajoittain pysähtymällä, kuka edes tietää sitä.

    Itsekin huomaan jo vanhenevani, hyväksyn kyllä ajokokeen aikanaan.

      
  • Tasanopeuskuski on tuttu ilmiö, josta on puhuttu aiemminkin. Tälle otukselle hänen valitsemansa nopeus, vaikka 70 km/h tuntuu sopivan paikasta riippumatta.

    Quun vihjaisema kuljettajan katseen suunnan tarkkailu on etenkin kaksipyöräisen kuskille hyvää ennakointia. Vappuna alkoi taas meidän perheessä "tööttää väärään suuntaan katsovalle takaraivolle" -vuodenaika.

    Tuo tööttäys on moottoripyörän tööttinapista liipaistava lyhyt törähdys, jolla otetaan oikealle katsovan ja vasemmalle kääntyvän tai sitä suunnittelevan autoilijan huomio samalla kun peileistä tarkistetaan hätäpoistumistien vaihtoehdot jo valmiiksi.

    Pyörällä tämäkin on toisin, kun EAK opettaa katsomaan sinne mihin aikoo ajaa ja ruukun asennosta sen näkevät muutkin.

      
  • Vital:
    Aina ei ole vanhuksista kyse, mutta ryhmänä suurimpana, vieläpä kasvavana ja liikennevirrasta selvästi erottuvana.

    Olisko näin? En väitä, ettenkö olisi havainnut iäkkäitä liikenteessä, mutta en nyt olisi nostamassa heitä tikun nokkaan yleisesti saati määrällisesti, koska suhaajia löytyy tosiaan ulkonäköön, saati ikään katsomatta tosiaan joka lähtöön. En siis osaisi tehdä moisia päätelmiä, koska niitä ei sitten minun reittieni varrella erota sen kummemmin jumittamassa, näitä ikäkuskeja siis.

    Osa tuosta (8-tietä Turusta Raumaan) nelikaistaistettiin, todellisena syynä jonoihin ja ruuhkiin oli reilua alinopeutta ajavat. Pahimmillaan useita kilometrejä ja kesti 15 minuuttia kunnes kääntyi.

    Ajoit siis jonossa (kuinkakohan pitkä) kärjessä joka kerta ja päädyit juuri tuohon päätelmään?

    Olisikohan ihan normia jonoutumista ollut vaikkapa työmatkojen ruuhka-aikoina, jolloin vaan on (liian) paljon autoja liikenteessä. Sellaisella ei ole juurikaan mahdollisuuksia rajoitusnopeudella siellä keskellä, tai perässä enkä usko, että joka aamu joku "vanhus" sattuisi keulille klo 07-09 välillä.

    Laissahan määritellään antamalla oleellisesti hitaampien ajoneuvojen mennä jonon ohi ajoittain pysähtymällä, kuka edes tietää sitä.

    Minäkään en ole ihan tuollaisesta kuullut. Tarkoitatko sen sijaan vaikkapa jotakin sellaista, että vaikkapa traktori väistäisi hetkeksi bussipysäkille päästääkseen takana tulevan jonon ohi?

      
  • "Kuka sen kortin ottaa pois", mikä sen ajokokeen tarkoitus sitten on jos ajokokeen aikana ajaa pihakadulla ylinopeutta?
    Aivan normaalissa nopeusvalvonnassa noin suuresta ylinopeudesta lähtee kortti.

      
  • ”Ajoit siis jonossa (kuinkakohan pitkä) kärjessä joka kerta ja päädyit juuri tuohon päätelmään?”
    Autoja, myös raskaita ajoneuvoja, ei ollut monta ja tie tyhjä ensimmäisen edessä, ohittamaan kuitenkaan juuri kukaan päässyt tai ei lähtenyt. Tämä ei tietenkään ollut säännöllistä ja ruuhka-aikaan liikenne toimi aivan tyydyttävästl.

    On aivan selvää, että jos lähden mopoautolla vilkasliikenteiselle kaksikaistaiselle tielle satasen rajoituksella, suljen liikenteen takaatulijoilta. Jos ajan traktorilla 15km/h teen sen saman. Se ei ole yhteiskunnan etu, siksi sovelletaan tieliikennelain 24 ja 19 pykäliä.
    Traktorikuljettajat kyllä useimmiten ymmärtävät ja tietävät tämän.

    Olen ajanut monta vuosikymmentä ja myös ammatikseni, huomaan kyllä muutokset liikenne käyttäytymisessä vuosien varrella. Pääosin ollaan menty positiivisempaan suuntaan.
    Toimiva liikenne on yhteiskunnalle merkittävän tärkeä ja myös vanhuksille on oikeus omatoimiseen autoiluun, kunhan edellytykset täyttyvät. Poliisin liikennevalvontaa ei juurikaan ole, ei kokoojakaduilla, eikä ainakaan tonttikaduilla. Niillä asia hoidetaan pääosin liikennevaloilla (kyllä, poliisi kertoi näin) ja hidastetöyssyillä (huomattu on). Laki ei anna mahdollisuutta käyttää akulla toimivia, huomaamattomia siirettäviä nopeusvalvontakameroita. Päinvastoin, niistäkin jo ilmoitetaan.

      
  • Tieliikennelaki 19§ Ohitus

    19 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

    Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

    Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

    Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

      
  • Aivan, 19§ ja 24§ (aiheettoman hitaasti) löytyvät perustelut.

    Olin pomoni kyydissä Turusta Helsinkiin. Hän ajoi 130km/h ja välillä 80km/h ilman syytä. Istuin matalana takapenkillä kun hävetti hitosti, sanoakaan en uskaltanut mitään.
    Autot menivät ohi ja hetken päästä hän taas vauhdilla niiden ohi.

    Poliisina olisin laittanut hänet ajokoulutukseen, niinkuin monet muutkin. Kun ajat, niin aja.

      
  • Vital:
    Olen ajanut monta vuosikymmentä ja myös ammatikseni, huomaan kyllä muutokset liikenne käyttäytymisessä vuosien varrella.

    Mutta niputat kaikki hitailijat "vanhuksiksi" kuitenkin? Ja varsin epäloogisilla esimerkeillä vieläpä. Kuuluuko pomosi samaan kastiin?

      
  • Kaikkihan jotka autoa ajamme olemme ajokoulutuksen saaneet (tosin tasossa on liiansuuret vaihtelut) ja ajokokeen suorittaneet.
    Jos taas muisti alkaa pätkiä ettei muista miten kuuluu ajaa, peli on menetetty jatkokoulutuksenosalta.

      
  • Minkälainen mahtoi autokoulu olla 40-luvulla? Jos olet työntekijä tai yrittäjä, tuon aikaisilla tiedoilla ei ole menestystä luvassa tänäpäivänä.

    Miksi vain ammattiautoilijoilta vaaditaan päivä vuodessa jatkokoulutusta?

    Vakuutusyhtiöiltä olisi mukava kuulla, ketkä niitä yhä lisääntyviin kolareihin syyllistyy.
    Liikennevakuutushan on demokraattinen ja pääosin yhteisvastullinen.
    En siis ole koskaan aiheuttanut kolaria, silti maksan joka ajoneuvostani liikennevakuutusmaksua.
    Pärjään risteyksissä myös ilman liikennevaloja, minua varten ei tarvita hidastetöyssyjä, en aja ylinopeutta. Vilkkuakin käytän ennenkuin käännyn tai vaihdan kaistaa, enkä sen jälkeen. Huomioin ympärilläni olevat ajoneuvot vaistomaisesti ja huomaan usein ennakoida heidän vaihtavan kaistaa tai kääntyvän, ennenkuin he sen edes tekevät.
    Osaan jopa ajaa liikenneympyrään, toisin kuin useimmat.

    Hitautta ei ole pieni alinopeus, sehän voi olla paikoin positiivista. Jos ei kuitenkaan pysty ajamaan hyvällä maantiellä 80 rajoituksella kuin 50, eikö olisi aika vaihtaa julkisiin kulkuneuvoihin.

      
  • Kait ne nelkytluvulla jo opetti ettei suurin sallittu nopeus ole pakollinen nopeus.

      
  • Suurin sallittu nopeus riippui auton tehokkuudesta, sillä eipä nopeusrajoituksia juurikaan ollut aikoinaan.

    60-luvun loppupuolella Nauvontietä isäni ajoi uudella Escortilla yli sataa kohdassa jossa nyt taitaa olla 50 nopeusrajoitus. Itse kun siitä jälkeenpäin ajoin, ihmettelin miten siitä niin kovaa pystyikään menemään.
    Siskoni ja hänen miehensä kiljuivat kauhusta kun kyytiin tulivat, Kaikki mahdolliset ohitettiin ja viime tingassa. Itse olin tottunut hänen kaasupohjassa ajamiseen.
    Nopeusrajoituksia alkoi myöhemmin ilmentyä lisää, eipä tuo juurikaan vaikuttanut isääni, typeriä merkkejä.
    Pienet ja vähän isommat kolarit olivat luonnollista arkipäivää etenkin hänen vanhetessaan.

    Pakko myöntää näin jälkikäteen, tuo ajotapa tarttui nuorena minuun. Ajoin vielä törkeämmin, olihan autonikin tehokkaampi. Kaksilitrasen Taunuksen keskikulutus oli16 litraa sadalla, joka kertonee ajotyylistä.

      
  • Ja nyt haluat ajokokeen kaikille omaksumasi ajotavan takia?
    Minäkin olen ajanut aikana ajokokeen kun taajaman ulkopuolisia nopeusrajoituksia ei ollut, enkä ole sen jälkeenkään saanut kuin kaksi ylinopeus sakkoa (ajan kyllä useammin ylinopeutta)

      
  • Jos liikut pääkaupungin seudulla, jäisit jalkoihin jos noudattaisit rajoituksia. Seurasin navigaattoriani joka huusi jo heti ”ajat ylinopeutta”. Sehän oli pakko kun takaa ryntäsi joukko vielä kovemmin tulijoita, enkä halunnut jäädä jalkoihin ihmetellessäni minkä kaistan valitsen. Taisin vetää sitten kahdeksaakymppiä Espoossa viidenkympin rajoituksella.

    Helsinginseudun liikenne, eroaako se jollain tapaa Italialaisesta?

      
  • Paska paikka koko Helsinki, jos esimerkiksi etsit jotakin osoitetta navigaattorin avulla, niin vaikkapa liikenneympyrässä jää auttamatta jalkoihin, kun porukka ajaa tuhatta ja sataa. Mihin näillä hesalaisilla oikein on kiire.

      
  • Helsinginseudun liikenne, eroaako se jollain tapaa Italialaisesta?


    Eroaa. Italiassa, varsinkin Roomassa, on varmaan 30 kertaa enemmän autoja ja 2000 kertaa enemmän skoottereita ja moottoripyöriä kuin Helsingissä ja ne liikkuvat huomattavasti reippaammin kuin täällä.
    Tosin itse Helsinkiläisenä en ole tuntenut oloani oudoksi Italian liikenteessä. Yhtä hyvin siellä pärjää kuin missä tahansa New Yorkissa tai Los Angelesissa kun vaan tajuaa liikkua samaa tahtia muun liikenteen mukana. Sekä moottoripyörällä että autolla. Ihan sama missä ajat, niin jos liikut muuta liikennettä selvästi hitaammin tai nopeammin, niin hankalaksi menee ja torvet soi koko ajan.

    Tietenkin jos on tottunut Helsinkiäkin hiljaisempaan liikenteeseen niin saattaa olla, että joutuu hetken hengittelemään ennenkun lähtee liikkeelle.

      
  • Helsinginseudun liikenne, eroaako se jollain tapaa Italialaisesta?


    Eroaa. Italiassa, varsinkin Roomassa, on varmaan 30 kertaa enemmän autoja ja 2000 kertaa enemmän skoottereita ja moottoripyöriä kuin Helsingissä ja ne liikkuvat huomattavasti reippaammin kuin täällä.
    Tosin itse Helsinkiläisenä en ole tuntenut oloani oudoksi Italian liikenteessä. Yhtä hyvin siellä pärjää kuin missä tahansa New Yorkissa tai Los Angelesissa kun vaan tajuaa liikkua samaa tahtia muun liikenteen mukana. Sekä moottoripyörällä että autolla. Ihan sama missä ajat, niin jos liikut muuta liikennettä selvästi hitaammin tai nopeammin, niin hankalaksi menee ja torvet soi koko ajan.

    Tietenkin jos on tottunut Helsinkiäkin hiljaisempaan liikenteeseen niin saattaa olla, että joutuu hetken hengittelemään ennenkun lähtee liikkeelle.

      
  • Tätä ei saisi kertoa, mutta...

    Jos vertaan yli 75 vuotiaiden, vähän ajaneiden ajotapaa omaani. Vielä 1,5 promillen humalassa hallitsen liikenteen samanmoisesti!?

    Tilastot myös tukevat tätä. Riski kasvaisi samanlaiseksi kuin reilulla ylinopeudella, muistaakseni samaa kuin ajaisi jatkuvasti 30% ylinopeutta.

    Poliisin joka näitä tilastoja aikoinaan esitti, suu tukittiin. Tulkittiin hänen kehottavan rattijuopputeen, vaikka tarkoitus oli kertoa ylinopeuden todellisista riskeistä.

      
  • Olisiko nyt niin että moittimasi yli 70v olisivat tiedostaneet riskit ja ajavat sen takia varovaisemmin.

      
  • Vital:
    Jos liikut pääkaupungin seudulla, jäisit jalkoihin jos noudattaisit rajoituksia. Seurasin navigaattoriani joka huusi jo heti ”ajat ylinopeutta”. Sehän oli pakko kun takaa ryntäsi joukko vielä kovemmin tulijoita, enkä halunnut jäädä jalkoihin ihmetellessäni minkä kaistan valitsen. Taisin vetää sitten kahdeksaakymppiä Espoossa viidenkympin rajoituksella.

    Kokemusperäisesti, reilun 20 vuoden ajalta pääkaupunkiseudun liikenteestä voin sanoa, että aika potaskaa jauhat. Olitkos sinä se rattimies, vai jo se "vanhus"?

    Jos vertaan yli 75 vuotiaiden, vähän ajaneiden ajotapaa omaani. Vielä 1,5 promillen humalassa hallitsen liikenteen samanmoisesti

    Onko tullut kokeiltua empiirisesti?

    Tilastot myös tukevat tätä. Riski kasvaisi samanlaiseksi kuin reilulla ylinopeudella, muistaakseni samaa kuin ajaisi jatkuvasti 30% ylinopeutta.

    Tilastot tukevat siis mitä?? Sinun 1,5 promillen humalassa ajamisen vertautumista "jatkuvasti yli 30% ylinopeuteen" ja "yli 75-vuotiaiden" ajotaitoihin?

    No huhhuh!

      
  • Kumppani. Et taida ymmärtää liikenteen riskitilastoja. Olen tainnut saada hieman koulutustakin enemmän opetuslupien (4) ja ajoluokka nostojen vuoksi.
    12 vuotiaasta mopolla ja 15 vuotiaasta moottoripyörillä ja sitten autoilla ajaneena, myös raskaalla kalustolla. Ei onnettomuuksia ja jos kokemuksesta puhutaan, olet vasta ekaluokkalainen ja minä uhkaavasti lähestyn tosiaan ”ongelma ikää”. Kyllä sen jo nyt oikeastaan huomaa.

    Isäpuoleni ensin vähensi ja sitten lopetti kokonaan autoilun, hän on 77 vuotias. Paljon ajaneena, myös kuorma-autolla, hän koki taitonsa heikenneen.

    Bensa Vitarani keskikulutus on alle 5 litraa sadalla. Diesel Poloni kulutus oli kesäisin kolmisen litraa. Kertonee hieman ennakoivasta ajotavasta.
    Ymmärrän hirvivakuutuksenkin, jos korvauksen saa tuo eläin jolle se kuuluukin.

    ”Alan miehet” eivät tarvitse promille mittareita. Promille on normaali tila, kahdessa näkyy kaikki kahtena ja yli kolmessa muut saa väistää.

      
  • Nuo kulutuslukemat todellakin kertoo ajotavasta.

      
  • Vital:
    Et taida ymmärtää liikenteen riskitilastoja.

    En, jos löydät niistä tukea 1,5 promillen ajamisellesi, kuten tuosta kirjoituksestasi voisi tulkita. En myöskään, jos ne tukisivat alaikäisenä mopolla ja prätkällä ajamistasi, jos se tapahtui liikenteessä.

    Mistäs sinä pystyt vielä päälle päättelemään yhtään mitään minun ajokokemuksestani? "Ekaluokkalaiseksi" määrittelet sujuvasti.

    Mistä isäpuolesi päätös pitäisi kertoa? Hänhän on ollut oman aiemman vuodatuksesi mukaan riskiryhmässä iän puolesta jo pitkään. Et sinä muiden hänen ikätoveriensa liikennekokemuksesta tiedä yhtään mitään, mutta ihan yhtä sujuvasti olet "päättelemässä" heidän puolestaan, mitä pitäisi tehdä, tai ei.

    Luuleminen onkin aina helpompaa. Voisi kuvitella, että 4 opetusluvan haltija tietäisi ja osaisi liikenteessä paremmin.

      
  • Ehkä me kumpanin kanssa päädyttäisiin samaan tulokseen sittenkin? yhteisen pöydän ääressä pohtien.
    Tein ehkä virheen, kun mainitsin pelkästään sanan vanhukset ja tuon promille vertauksen. Toinen voi ajaa 80 vuotiaana täydellisesti, toinen ei. Olen nähnyt kuitenkin hirvittäviä tapauksia todella vanhojen kuljettajien taholta, yli 90 vuotiaitakin ehkä, siksi otin asian esiin.
    Tilastollisesti heidän kognitiiviset kykynsä ovat jo pahasti heikentyneet, se on valitettava fakta. Se alkaa tosin jo meille kaikille jo aiemmin.

    Jokaisella meillä on oma tapansa suhtautua liikenteeseen, siksi ulkopuolisen liikenneopettajan näkemys olisi hyvin täydentävää myös kokeneelle.

    Myös siksi ajattelin meille kaikille jatkokoulutusta, sehän on normaalia joka alalla. Pelkkä hektinen ajokoe ei kelpaa, sillähän saa vasta opetella autokoulussakin vasta autoilua liikenteen seassa.
    Kuluja ei tosin juurikaan saa enää lisää tulla, mutta meillä on edullista tekniikkaa.

    Meillä on jo nyt autokouluissa (kolme) kaksitasoinen ajokoulutus, yksi vielä?

    Harmittaako ajatus jos vien aloitteen ministeriöön?

      
  • Ei harmita. Minusta ajokokeen uusiminen ajoittain voisi olla ihan hyvä ajatus.

      
  • Vital:
    Harmittaako ajatus jos vien aloitteen ministeriöön?

    Et olisi edes ensimmäinen!

    Ehkä me kumppanin kanssa päädyttäisiin samaan tulokseen sittenkin, yhteisen pöydän ääressä pohtien.

    Tässä on vähän sitä pulmaa nyt, että kuvittelet tulevasi tänne kirjoittelemaan jollakin mielestäsi ainutlaatuisella ideallasi. Täällä on keskusteltu aiheesta monet kerrat jo. Useimmiten referoidaan Timo Tervoa, voisit vaikka sillä käydä tekemässä hakuja? Tietäisit myös minunkin kannan aiheeseen.

    Tein ehkä virheen, kun mainitsin pelkästään sanan vanhukset ja tuon promille vertauksen. Toinen voi ajaa 80 vuotiaana täydellisesti, toinen ei

    No sepä se!

    Olen nähnyt kuitenkin hirvittäviä tapauksia todella vanhojen kuljettajien taholta, yli 90 vuotiaitakin ehkä, siksi otin asian esiin.

    Niin?

    Tilastollisesti heidän kognitiiviset kykynsä ovat jo pahasti heikentyneet, se on valitettava fakta. Se alkaa tosin jo meille kaikille jo aiemmin.

    Mikä alkaa? Ja mitä tekemistä tilastoilla on asiassa, jos kerran yksilöllisistä ominaisuuksista on kyse?

    Jokaisella meillä on oma tapansa suhtautua liikenteeseen, siksi ulkopuolisen liikenneopettajan näkemys olisi hyvin täydentävää myös kokeneelle.

    Tuollaiset kommentit jotka yrittävät olla jotenkin "kuvaavia" ovat just niin tajuttomia! Mitä tekemistä esimerkiksi liikenteeseen suhtautumisella on minkään ikäryhmän kanssa? Sinäkin kehuit kokemuksen hankkimista ihan muilla seikoilla kuin iälläsi.
    Ja niin edelleen.

    Myös siksi ajattelin meille kaikille jatkokoulutusta

    Näetkös: nyt se korkea ikä ei olekaan se juttu, vaan "kaikille tietenkin". Mikäs siinä, mutta aloituksesi menikin siksi överiksi.

    Kuluja ei tosin juurikaan saa enää lisää tulla, mutta meillä on edullista tekniikkaa. Meillä on jo nyt autokouluissa (kolme) kaksitasoinen ajokoulutus, yksi vielä?

    Mikä se nyt tarkkaan ottaen olisi? Minusta et aja samaa asiaa tuossa, jos sinusta alunperin "hirvittäviksi tapauksiksi" epäilemiäsi iäkkäitä pitäisi saada karsittua liikenteestä. Mitä siis sinä ajat takaa, hehän olisivat vain osa "ongelmaa"?

    740GLE arveli sinun tarkoittavan että ajokoe pitäisi uusia ajoittain. Se, että siellä jäisi ns. kiinni huonoja kuskeja koskee minusta todella paljon laajempaa sakkia, kuin iästä voisi päätellä. Sen takia en pidä ajatuksesta, että syyllistät jotakin ryhmää sen perusteella että ikää on sinua enemmän - keppihevosena.

    Kun pikkuisen pyysin tarkennusta, niin ollaan tämän "neuvottelupöydän" ääressä päätymässä aika erilaiseen kertomukseen, kuin mistä aloitit. Vai mitä?

      
  • ”Kumppani ”...erilaiseen kertomukseen, vai mitä?”... Timo Tervo? En tunne, onko hän tehnyt jotain?
    Viimeisessä puolen vuoden liikennekoulutuksessani ei tuollaista nimeä mainittu? Tilastollisesti ja psykogin silmin teksistäsi syntyy analyysi, että olet kenties yksi niistä mitään tietämättömistä tivolin törmäysauton kuljettajista ja koet sen kuuluvan liikenteeseen?

    (Meillä ei olisi ollut vaikka ralli menestystä, ilman noita poikia, jotka vetelivät maaseudulla, ehkä omia teitään 10 vuotiaasta lähtien. Katso menneitä tilastoja, mihin ralli menestyksemme perustui.
    Joskus roiskui kun rapattiin, mutta lääkäriä harvoin.)

    Hahmottaminen ennakoivasti muiden käyttäytymiseen, kuuluu jokaisen etenkin motoristin hallita.
    Millä vehkeillä itse ajat?

    Pelkäätkö, että menettäisit korttisi tarkemmassa analyysissä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit