Hesari: "BMW:n sähkövika aiheuttaa moottorin kiinnileikkaamisen"

7 kommenttia

Kuulemma 300,000 bemaria kutsutaan Britanniassa korjaukseen. Mitä ihmettä?

Luin Hesarin lähteenä olleen BBC:n jutun ja siellä sanottiin että sähkövian seurauksena moottori sammuu (cut out). Hesarin autotoimittajan Ossi Mansikan käännöskone taisi kertoa että "cut" on "leikata". Joopa joo. Ja mitenkähän sähkövika voisi edes teoriassa aiheuttaa moottorin kiinnileikkaamisen? Voisiko autotoimittajalta edellyttää rallienglannin perustaitoja ja autotekniikan alkeita? Näköjään ei voi.

  
  • Taitaa tosiaan taas kerran iltapäivälehden toimittaja hakea otsikkoon raflaavuutta ilman faktoja. Kiinnileikkautumisesta tuli muistikuva Iltalehden 9.5 kerrottuun BMW 525D:n (E39), jolla täyttyi miljoona kilometriä. Tuolla toisen otsikon alla meistä osa puolusti hiukan tiuhempia öljynvaihtovälejä ja osa taas totesi, ettei ole väliä. Tässä on taas kenttäkokemusta sille, että hiukan tiuhemmat vaihtovälit kannattaa, jos autoa aikoo pidempään omistaa ja ajaa.Lukekaa mitä Paavo kertoo kokemuksistaan. Erityisesti ahtimen keston osalta. Pätee aika hyvin muutamaan muuhunkin merkkiin.
    http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201805092200932059_oa.shtml

      
  • Onko kyse tästä asiasta mahdollisesti ? Kuolintapaus oli sattunut kun BMW:stä meni sähköt vuonna 2016 ja auto oli pysähtynyt pimeälle tiellä ilman mitään auton valoja. 66-vuotias mieskuski täräytti päin BMW-autoa ja kuoli. Puoliso loukkaantui vakavasti. BMW oli siis mennyt ihan pimeäksi, eikä uhri huomannut autoa pimeällä tiellä.

    Guardianin jutussa ei puhuta mitään moottorin kiinnileikkaamisesta, puhutaanko siinä edes moottorista ? Toki jos sähköt menevät niin kai se moottorikin tällöin sammuu.

    Nyt tehty takaisinkutsu on ilmeisesi laajennus aiempaan kutsuun.

    https://www.theguardian.com/business/2018/may/09/bmw-to-recall-more-than-300000-cars-in-uk-over-stalling-risk

      
  • Kommentoin täysin irrallaan tästä sähkövika-asiasta, kun sattui olemaan BMW:tä koskeva juttu ja tuo Iltalehden juttu jäi muistiin. Ei ollut tarkoitus sotkea.

    Tuo blackout kuulostaa pahalta, mikäli syy on auton virtavehkeissä eikä esim. täysin pimenneessä akussa. Tosin täällä pohjolassa näkee ilman valoja pintareelle jätettyjä autoja eikä täällä suhtauduta niihin (valotta oleviin) sillä tiukkuudella, kuin vaikkapa tuolla muun Euroopan maissa. Vaikka kyllä pitäisi.

      
  • Ja mitenkähän sähkövika voisi edes teoriassa aiheuttaa moottorin kiinnileikkaamisen? 
    

    Ei kai tuo ole edes hankalaa. Sähköinen vesipumppu ei saa sähköä ja lämpötilan valvonta ei pelaa. Sähkövikoja molemmat.

    Tässä on taas kenttäkokemusta sille, että hiukan tiuhemmat vaihtovälit kannattaa, jos autoa aikoo pidempään omistaa ja ajaa.
    

    Ensin pitäisi olla vertailuksi kokemusta siitä, kuinka pitkään Paavon käytöllä moottori kestäisi ilman lyhennettyjä öljynvaihtovälejä, ennen kuin tuosta voisi jotain päätellä.

      
  • "Ensin pitäisi olla vertailuksi kokemusta siitä, kuinka pitkään Paavon käytöllä moottori kestäisi ilman lyhennettyjä öljynvaihtovälejä, ennen kuin tuosta voisi jotain päätellä. " NHB

    No sitä on tiedossa usealta eri merkiltä, ei tosin tuommoisista kilometreistä. Aika harvalla autolla (yksilöllä) ylipäätään pystyy ajamaan edes tiuhemmalla öljynvaihtovälillä miljoonaa kilometriä. Paavon ammatti ja ajetut km kertoo siitä, että kyseisellä BMW :llä on ajettu pitkää matkaa- yli 60 tkm vuodessa. Jos kyseessä olisi lyhyempiä työmatkoja ja joukossa pätkäajoa,jota monikin autollaan tekee, puoletkin tuosta ajomäärästä olisi riittävästi usealle komponentille ilman vaihtoja. Turbot etunenässä.

    Aika moni saman ikäisistä verrokeista on jo kierrätetty- ja ne, jotka ovat myynnissä, ovat noin 400 tkm ajettuja, 1-2 kahdella turbon vaihdolla. Parista merkistä on kokemusta, ja ei niin hyviä LongLife vaihtovälien osalta.

    Mitä luulet NHB, että miksi joillakin merkeillä on takseille/ ammattikäyttöön lyhyempiä öljynvaihtovälejä tänne Suomeen, jotka jo tehdas on määritellyt? 30 tkm:n sijaan 20 tkm. Eli tehtaatkin tajuaa, että paremmin toimii ja kestää lyhyemmillä vaihtoväleillä. Ja ammattiautoilijoita ajatellaan tässä enemmän kuin "tavis" kuluttajia. Tämä on siltä osin vielä paradoksaalista, kun nämä taksit ei useinkaan kärsi pätkäajoista (joissa ei lämpene kunnolla) eikä toistuvista kylmäkäynnistyksistä. Mutta, kuten jo aiemmin totesin, laskun maksaa toinen tai kolmas omistaja. Sitten joku kohta toteaa, että maksaahan ne öljynvaihdotkin ja kumpiko tapa on edullisempi vaikka tuolle 400 tkm?

      
  • "Ei kai tuo ole edes hankalaa. Sähköinen vesipumppu ei saa sähköä ja lämpötilan valvonta ei pelaa. Sähkövikoja molemmat".

    Omassa dieselbemarissani vm. 2017 on hihnavetoinen vesipumppu. Mutta tosiaan onhan monissa malleissa sähköinen pumppu. Teoriassa sähkövika voi lopettaa veden kiertämisen, mutta jos öljyä on niin eiköhän savu ja höyry nouse konepellin alta selvästi ennen kuin leikkaa kiinni.

      
  • Noita sähköisiä vesipumppuja oli BMW N-sarjan moottoreissa (joskin ei kaikissa, esim . "surullisen kuuluisa" N47 on hihnavetoisella pumpulla.
    ainakin seuraavat 4-sylinteriset mallit oli sähköpumpulla: N43 & N46 ja 6-sylinteriset: N51, N52, N54 ja N55. Mottoreita on käytetty jokaisessa mallisarjassa, joten hirmuvaikeaa sanoa missä mallissa on ja missä ei. Mut nykyiset koneet (B-sarja) on taas hihnapumpulla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit