Kyse onkin siitä kuinka paljon tehoa on revitty litrasta. Hybridissäni on 1,8 l ja 73 kw ja vääntö 141 Nm en epäile sen kestävyyttä, sähkömoottori 60 kw, generaattori 42 kw. Tällä lähes muuttumattomalla tekniikalla on myyty miljoonia autoja eikä ainakaan minä en ole lukenut merkittävistä tekniikan ongelmista.
Oman autoiluhistoriani aikana moottoreiden kestävyys on parantunut samaa tahtia ominaistehojen nousun kanssa.
Kuinka monen otsikon mukaisen moottorin ongelmista olet lukenut?
Pikkuisten bensaturbojen nakutusongelmien taustalla taitaa olla optimoiminen mahdollisimman pienelle kulutukselle.
Asiaa auttaisi jos puristussuhde olisi alempi mutta sepä taas heikentäisi pienen kuorman hyötysuhdetta kun ahtoa ei tarvita.
Niinpä palotapahtumaa on optimoitu ehkä vähän liian tiukalle.
Sattuuko kukaan tietämään onko benasturbojen nakutus oikesti itsesyttymistä vai liian aikaista syttymistä? Kumpaakin voisi varmaan auttaa käyttämällä korkeampi oktaanista polttoainetta.
Tuon yhden linkin takanahan epäiltiin sylinteriputkessa olevan moottoriöljyn sekoittuvan bensan kanssa ja tämän seoksen syttyvän puristuksesta. Tuo kuulostaa todennäköisemmältä kuin se, että valmistajat olisivat yhtä äkkiä unohtaneet sen, miten moottorin puristussuhde tulee valita.
Odotellaan nyt kun näitä kolmepyttyisiä 1 L turboja alkaa tulla kattava määrä auton käyttöiän puoliväliin, niin eiköhän niitä otsikoita tule tavallista enemmän.
Ford ainakin pärjää kohtuullisen hyvin Maskinskaderapport - tutkimuksessa. Jos litran Eco Boostissa on luotettavuushäikkää niin tämän kai pitäisi näkyä tutkimuksessa jotenkin.
Litrateho on sama, mutta Atecassa työstää 333-kuutioiset sylinterit ja kaksilitraisessa 500-kuutioiset. 3-sylinterinen vs 4-sylinterinen.
Voidaanko ajatella isomman sylinterin kestävän paremmin?
LSPI ei ole kolmesylinteristen murhe yksinään, vaan esim. Fordilla Fiestan ja Focuksen ST-malleissa esiintullut. Opelilla taas litraisessa ilmennyt asia.
Siinäsuhteessa otsikon EcoBoost on kuivilla.
TM:n "pikkuautojen" testissä Fiesta 1,0 kulutti eniten Nissan Micran kanssa taajama-ajossa ollen sitten kylläkin maantiellä toiseksi taloudellisin Kia Rion jälkeen yhdessä 1,5l Yariksen kanssa.
Osin kyse on ominaistehostakin, mutta suurelta osin myös mitoituksista, materiaaleista ja työstömenetelmistä.
Nimimerkkini auton "tiukkavireinen" (heh!) kone antaa Toyotan atkinson-moottoria suuremman ominaistehon ja -väännön 1980-luvun materiaaleilla ja tekniikalla, mutta hyvinhän tuo näyttää kestäneen, kun mittari pyörii jo viidettäsataatuhatta ja huoltovälinsä öljynlisäyksittä selvittävä kone on edelleen tehtaan paketissa.
Kylmän pienkitkamoottorin (kaikki on suhteellista) käyntiäänestä tosin kuulee jo, että mäntiä ja laakerointeja kevennettiin ehkä liikaakin? Mutta aika harvassa ovat pidemmälle ennen kannen avaamista sinnitellet Amazonit ja PV:t paljon suurempine laakeripintoineen. Niitä tosin ajettiin eri öljyilläkin.
Litrateho on sama, mutta Atecassa työstää 333-kuutioiset sylinterit ja kaksilitraisessa 500-kuutioiset. 3-sylinterinen vs 4-sylinterinen.
Voidaanko ajatella isomman sylinterin kestävän paremmin?
3-sylinterisessä on vajaa 40 ja 4-sylinterisessä vajaa 60 hv sylinteriä kohti.
Kylmän pienkitkamoottorin (kaikki on suhteellista) käyntiäänestä tosin kuulee jo, että mäntiä ja laakerointeja kevennettiin ehkä liikaakin?
Miten mäntien ja laakereiden kevennykset kuuluvat käyntiäänessä?
No. Nyt nästä kirjoituksista on 5-6 vuotta. Ei ole kuulunut mitään huolestuttavaa fordin litran bensakoneen tai vaihteistojen kestävyydestä.
Eikä ovien ruosteista.
Eihän tuo 6 vuotta vielä ole paljon, mutta näkyy noita olevan hyvään hintaan myynnissä ja kilometrejä 120-150.000.
Oliko nuo 2012 epäilyt aiheellisia, vaikka oli vain mutu tuntumaa 80 luvun eskorteista sierroista ja taunuksista.
Ajat muuttuu ja voortit näemmä paranee. Takuun alaisestikin saa ajella 5 vuotta!
Tuli ajettua Saksassa ja Itävallassa 2018 Fiestalla, keulalla oli 1,0 Ecoboost kone 100 hp versiona. Kyseessä aivan uusi vuokra-auto ja kilometrejä kertyi n. 500. Onhan Fiesta toki kevyt ja virtaviivainen auto, mutta hyvin jaksoi moottoritiellä kulkea. Kun nopeusmittari näytti n. 150 km/h, oli kierrokset 3000 tasolla. Kone ei huutanut ollenkaan ja Continentalin 4 Season renkaiden ääni oli erittäin vaimeaa. Koko oli 15" 195/65. Piti tämäkin tarkastaa, kun ihmettelin rengasäänien hiljaisuutta.
Erinomainen moottori tämän pikatestin perusteella.
Kyse onkin siitä kuinka paljon tehoa on revitty litrasta. Hybridissäni on 1,8 l ja 73 kw ja vääntö 141 Nm en epäile sen kestävyyttä, sähkömoottori 60 kw, generaattori 42 kw. Tällä lähes muuttumattomalla tekniikalla on myyty miljoonia autoja eikä ainakaan minä en ole lukenut merkittävistä tekniikan ongelmista.
Oman autoiluhistoriani aikana moottoreiden kestävyys on parantunut samaa tahtia ominaistehojen nousun kanssa.
Kuinka monen otsikon mukaisen moottorin ongelmista olet lukenut?
Pikkuisten bensaturbojen nakutusongelmien taustalla taitaa olla optimoiminen mahdollisimman pienelle kulutukselle.
Asiaa auttaisi jos puristussuhde olisi alempi mutta sepä taas heikentäisi pienen kuorman hyötysuhdetta kun ahtoa ei tarvita.
Niinpä palotapahtumaa on optimoitu ehkä vähän liian tiukalle.
Sattuuko kukaan tietämään onko benasturbojen nakutus oikesti itsesyttymistä vai liian aikaista syttymistä? Kumpaakin voisi varmaan auttaa käyttämällä korkeampi oktaanista polttoainetta.
Tuon yhden linkin takanahan epäiltiin sylinteriputkessa olevan moottoriöljyn sekoittuvan bensan kanssa ja tämän seoksen syttyvän puristuksesta. Tuo kuulostaa todennäköisemmältä kuin se, että valmistajat olisivat yhtä äkkiä unohtaneet sen, miten moottorin puristussuhde tulee valita.
Odotellaan nyt kun näitä kolmepyttyisiä 1 L turboja alkaa tulla kattava määrä auton käyttöiän puoliväliin, niin eiköhän niitä otsikoita tule tavallista enemmän.
Ford ainakin pärjää kohtuullisen hyvin Maskinskaderapport - tutkimuksessa. Jos litran Eco Boostissa on luotettavuushäikkää niin tämän kai pitäisi näkyä tutkimuksessa jotenkin.
http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2017/01/lansforsakringar-maskinskaderapport-2017-skadefrekvens-bilmarke.jpg
Derrick:”jos esimerkiksi litran Atecan kone (115 hp) pamahtaa, niin miksei esimerkiksi kahden litran 230 hp kone voisi yhtä hyvin pamahtaa.”
Tässä jutussa puhutaan mäntien materiaalien ennenaaikaisesta kulumisesta.
http://www.fins.space/post?id=2000001254460
Litrateho on sama, mutta Atecassa työstää 333-kuutioiset sylinterit ja kaksilitraisessa 500-kuutioiset. 3-sylinterinen vs 4-sylinterinen.
Voidaanko ajatella isomman sylinterin kestävän paremmin?
LSPI ei ole kolmesylinteristen murhe yksinään, vaan esim. Fordilla Fiestan ja Focuksen ST-malleissa esiintullut. Opelilla taas litraisessa ilmennyt asia.
Siinäsuhteessa otsikon EcoBoost on kuivilla.
TM:n "pikkuautojen" testissä Fiesta 1,0 kulutti eniten Nissan Micran kanssa taajama-ajossa ollen sitten kylläkin maantiellä toiseksi taloudellisin Kia Rion jälkeen yhdessä 1,5l Yariksen kanssa.
Osin kyse on ominaistehostakin, mutta suurelta osin myös mitoituksista, materiaaleista ja työstömenetelmistä.
Nimimerkkini auton "tiukkavireinen" (heh!) kone antaa Toyotan atkinson-moottoria suuremman ominaistehon ja -väännön 1980-luvun materiaaleilla ja tekniikalla, mutta hyvinhän tuo näyttää kestäneen, kun mittari pyörii jo viidettäsataatuhatta ja huoltovälinsä öljynlisäyksittä selvittävä kone on edelleen tehtaan paketissa.
Kylmän pienkitkamoottorin (kaikki on suhteellista) käyntiäänestä tosin kuulee jo, että mäntiä ja laakerointeja kevennettiin ehkä liikaakin? Mutta aika harvassa ovat pidemmälle ennen kannen avaamista sinnitellet Amazonit ja PV:t paljon suurempine laakeripintoineen. Niitä tosin ajettiin eri öljyilläkin.
Litrateho on sama, mutta Atecassa työstää 333-kuutioiset sylinterit ja kaksilitraisessa 500-kuutioiset. 3-sylinterinen vs 4-sylinterinen.
Voidaanko ajatella isomman sylinterin kestävän paremmin?
3-sylinterisessä on vajaa 40 ja 4-sylinterisessä vajaa 60 hv sylinteriä kohti.
Kylmän pienkitkamoottorin (kaikki on suhteellista) käyntiäänestä tosin kuulee jo, että mäntiä ja laakerointeja kevennettiin ehkä liikaakin?
Miten mäntien ja laakereiden kevennykset kuuluvat käyntiäänessä?
No. Nyt nästä kirjoituksista on 5-6 vuotta. Ei ole kuulunut mitään huolestuttavaa fordin litran bensakoneen tai vaihteistojen kestävyydestä.
Eikä ovien ruosteista.
Eihän tuo 6 vuotta vielä ole paljon, mutta näkyy noita olevan hyvään hintaan myynnissä ja kilometrejä 120-150.000.
Oliko nuo 2012 epäilyt aiheellisia, vaikka oli vain mutu tuntumaa 80 luvun eskorteista sierroista ja taunuksista.
Ajat muuttuu ja voortit näemmä paranee. Takuun alaisestikin saa ajella 5 vuotta!
740 GLE:
Miten mäntien ja laakereiden kevennykset kuuluvat käyntiäänessä?
Tuli ajettua Saksassa ja Itävallassa 2018 Fiestalla, keulalla oli 1,0 Ecoboost kone 100 hp versiona. Kyseessä aivan uusi vuokra-auto ja kilometrejä kertyi n. 500. Onhan Fiesta toki kevyt ja virtaviivainen auto, mutta hyvin jaksoi moottoritiellä kulkea. Kun nopeusmittari näytti n. 150 km/h, oli kierrokset 3000 tasolla. Kone ei huutanut ollenkaan ja Continentalin 4 Season renkaiden ääni oli erittäin vaimeaa. Koko oli 15" 195/65. Piti tämäkin tarkastaa, kun ihmettelin rengasäänien hiljaisuutta.
Erinomainen moottori tämän pikatestin perusteella.
Saitko kulutuksesta käsitystä?
En seurannut kulutusta yhtään.