Liikenne- ja viestintävirasto Traficom oli mukana tutkimusprojektissa, jossa selvitettiin itse aiheutetussa onnettomuudessa osallisena olleiden raskaan liikenteen kuljettajien työssä jaksamista ja tuen tarvetta onnettomuuden jälkeen.
Jokaisessa ammatissa on omat turvallisuus- ja terveysriskinsä. Raskaan liikenteen kuljettajilla on riski joutua tieliikenneonnettomuuteen, myös sellaiseen, jossa joku yrittää tahallaan aiheuttaa kolarin. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimien onnettomuuksien perusteella Suomessa noin 12 % kaikista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on itsemurhia. Tieliikenneitsemurhissa ovat yleensä osallisina henkilöauto ja raskaan liikenteen ajoneuvo. Raskaan liikenteen kuljettajille aiheutuu tyypillisesti vähemmän fyysisiä vammoja kuin toiselle osapuolelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisätietoa tieliikenneitsemurhista nimenomaan raskaan liikenteen kuljettajan näkökulmasta.
Tässä tutkimusprojektissa on useita aineistoja. (i) Tutkimuksessa analysoitiin 138 tieliikenneitsemurhaa (vuosilta 20112016), joissa osallisina on ollut henkilöauto ja raskaan liikenteen ajoneuvo. Aineisto koostui liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. (ii) Raskaan liikenteen kuljettajille lähetettiin kysely heidän ammattiliittonsa kautta. Kyselyyn vastasi 863 kuljettajaa. Kyselyssä keskityttiin kartoittamaan kuljettajien kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä liittyen tieliikenneitsemurhiin. (iii) Kyselyn avulla kartoitettiin myös Suomessa vuonna 2017 itsemurhakolariin joutuneiden kuljettajien (N=15) kokemuksia ja selviytymistä noin kuukausi tapahtuman jälkeen (T1) ja vuosi tapahtuman jälkeen (T2). (iv) Kuusi itsemurhakolarissa osallisena ollutta kuljettajaa osallistui lisäksi kohderyhmätapaamiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että raskaan liikenteen ajoneuvoa päin tehdyt tieliikenneitsemurhat vaikuttavat myös raskaan liikenteen kuljettajien hyvinvointiin. Niistä voi aiheutua fyysisiä vammoja, sairauslomia, kuntoutuksen ja psykoterapian tarvetta tai kuljettaja saattaa jopa joutua vaihtamaan ammattia. Raskaan liikenteen kuljettajien on vaikeaa ja usein lähes mahdotonta välttää tahallisesti aiheutettua kolaria. Raportissa käymme läpi yhteiskunnallisia ja ympäristöön liittyviä ehkäiseviä tekijöitä. Pohdimme myös, miten itsemurhakolariin joutuneille raskaan liikenteen kuljettajille voisi järjestää apua ja riittävää tukea toipumiseen.
"kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on itsemurhia."
Aina jaksaa ihmetyttää miksi tahalliset ja rikolliset teot tilastoidaan onnettomuuksiksi, eli tapahtumiksi joidenka seurauksia ja määrää pyritään vähentämään mm. ajonvakautusjärjestelmillä, turvavöillä, kypärillä ja nopeusrajoituksilla. Miksei voida todeta että "Masa Meikäläinen yritti raukkamaisesti viedä satunnaiselta vastaantulijalta terveyden tai hengen" silloin kun voidaan todeta että teko oli hyvin todennäköisesti tahallinen?
Miksei esimerkiksi aseella toisen ihmisen ampumista kutsuta tapon tai murhan sijaan metsästysonnettomuudeksi jos tarkoitus alunperinkin on aiheuttaa toiselle vahinkoa välineellä jota voi käyttää metsästykseen? Ja niin edelleen. Mauttomia esimerkkejä voisi luetella enemmänkin, mutta lähinnä liikenneväkivalta on se missä yritetään eniten lakaista tekijän häpeää piiloon.
Minusta tuolle on näkynyt sellainen selitys, että yritetään välttää muiden kandidaattien innostumista toteuttamaan ajatuksensa tuolla konstilla. Miksi se selitys ei kelpaisi.
Toisen ampumista et voi verrata tähän. Vain sellaiseen, että kandi ampui itsensä. Paljonko näet sellaisia uutisia - noin vertailun vuoksi?
Voi tietty olla että vaikenemalla yritetään vähentää tekotavan yleistymistä. Toisaalta, ainakin kesällä hukkuminen järveen voisi olla helppo keino kenelle tahansa. Ei tarvitse osata tehdä hirttosilmukkaa jne.
Mutta liikenneturvallisuudelle se on karhunpalvelus millä saadaan liikenne näyttämään hengenvaarallisemmalta kuin mitä se tavalliselle ihmiselle on kun uutisoidaan tahalliset teot siten että kuka tahansa voisi päätyä milloin tahansa tavarankuljetusta tekevän vastaantulijan keulaan.
Kyllä ampumista voi tehdä metsästystarkoituksella siinä missä autoilua voi käyttää työmatkoihin.
Kun tarkistin, niin taisin olla väärässä. Kaverinsa voi ampua vahingossa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sauvossa-tuhoisa-metsastysonnettomuus-nuori-mies-ampui-vahingossa-kaverinsa/5691600#gs.vqmdl8
Vaan esimerkiksi perhesurmissa kannattaisi aina aloittaa itsestään sen sijaan että surmaa ensin lapset.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f7971dc8-ecb8-4e21-b8d7-c84aedcfa1c0
"Onnettomuus tapahtui lauantai-iltana" -> "äiti tappoi 5- ja 6-vuotiaat lapset"
Hyvä, karjalalippiiksiä myöskin kuoli mukana. Toivottavast tuli haiseville rekkapenoille vähä tapauksia etee, esim. "jyräsin just ihmisiä kuoliaaks 70 tonnisel" jne. niin tajuaa nää raitaverkkarikarjalalippikset painua v*tuu kuljetusalalta. Amikset ne tappaa ihmisiä.
Jo onnettomuuksien tilastoinnin vuoksi on syytä erotella selvästi tahalliset tapaukset onnettomuuksista.
Itsemurha on tietenkin aina tragedia, mutta siitä huolimatta on törkeää raukkamaisuutta yrittää tehdä samalla muille niin paljon kiusaa kuin mahdollista.
Vaikka rahtari selviäisikin fyysisesti vähin vammoin, on yhden auton liikennöitsijäperheen ainoa työkalu romuna metsässä ja ennen korvauksia vakuutusyhtiö haluaa poliisilta tutkintatietoa tapahtumasta. Tahallisen törmäyksen uhrista tulee kiihkeimpien tietäjien mielessä syyllinen ja muidenkin mielessä epäilty, kunnes oikeudessa toisin todistetaan.
Jos kokee tarpeelliseksi päättää päivänsä, on PAKKO löytää joku siistimpi tapa vähemmällä collateral damagella. Syyttömän sivullisen vetäminen mukaan kuolemankolariin ei saa olla vaihtoehto.
Uutisoinnilla voisi ehkä jonkin verran vaikuttaa asiaan kun päivälehtien toimittajilla riittäisi kanttia puhua asioista niiden oikeilla nimillä? Jos "Henkilöauton kuljettaja ohjasi autonsa päin vastaantulijaa", niin näinhän siinä silloin tapahtui riippumatta siitä, oliko kyseessä vahinko vai ei. Jos ajoneuvot tuntuvat ajautuvan tuntemattomasta syystä yhtään minnekään, silloin ei kompetenssi riitä ajamiseen eikä siitä kirjoittamiseen ja molemmat pitää lopettaa ihan heti paikalla.
Itsemurhasta ei tietenkään voi puhua ellei siitä ole varmaa tietoa, koska toimittajan tehtävä ei ole tuomita, vaan kertoa mitä on tapahtunut. Epärealistinen tosiasioita kiertelevä uutisointi saattaa olla jopa kannustin itsemurhaajalle yrittää naamioida tahallinen törkeä rikoksensa mukamas onnettomuudeksi? Tahallaan kolaroineen paapominen on irvokasta tapahtuman todellisen uhrin halveksimista siitä huolimatta, että rikollinen on jo kuollut.