Kesärengastesti 2020

33 kommenttia
2»
  • Olipas tuo kummallinen tuo sinun kommenttisi tractest? En ottanut mihinkään automerkkiin tai malliin mitään kantaa. Sehän pitäisi olla selvä asia, että mitä kalliimpi auto, sitä enemmän on äänieristykseen/ alustan ja korin kautta välittyviin ääniin panostettu vastamelu järjestelyitä myöten. Ilmajousitettu ja laminoiduilla laseilla varustettu S-MB on ollut minun korvaan kaikkein hiljaisin- erinomaisen hiljainen. Mutta kyllä senkin saa todella matalan profiilin renkailla ja hiukan halvemmilla sellaisilla melkein pilattua. Omat ajokokemukset viime vuosikymmenen ajalta MB, Volvo, Skoda ja VW merkkisien autojen osalta on ollut juurikin renkaitten suhteen "temppuilua", jos haluaa sen autokohtaisen parhaan lopputuloksen. Ja kuten tunnettua, me XY kromosomeilla varustetut (näin otaksun nimimerkistä tracktestkin) aistimme tiettyjä matalia taajuuksia paremmin kuin XX- varustetut- ja se saattaa vaikuttaa joillakin yksilöillä aika paljonkin autovalintoihin!

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Olipas tuo kummallinen tuo sinun kommenttisi tractest? En ottanut mihinkään automerkkiin tai malliin mitään kantaa. Sehän pitäisi olla selvä asia, että mitä kalliimpi auto, sitä enemmän on äänieristykseen/ alustan ja korin kautta välittyviin ääniin panostettu vastamelu järjestelyitä myöten. Ilmajousitettu ja laminoiduilla laseilla varustettu S-MB on ollut minun korvaan kaikkein hiljaisin- erinomaisen hiljainen. Mutta kyllä senkin saa todella matalan profiilin renkailla ja hiukan halvemmilla sellaisilla melkein pilattua. Omat ajokokemukset viime vuosikymmenen ajalta MB, Volvo, Skoda ja VW merkkisien autojen osalta on ollut juurikin renkaitten suhteen "temppuilua", jos haluaa sen autokohtaisen parhaan lopputuloksen. Ja kuten tunnettua, me XY kromosomeilla varustetut (näin otaksun nimimerkistä tracktestkin) aistimme tiettyjä matalia taajuuksia paremmin kuin XX- varustetut- ja se saattaa vaikuttaa joillakin yksilöillä aika paljonkin autovalintoihin!

    Juurikin näin. Autoissa ja renkaissa edelleenkin on eroja ja parhaan yhdistelmän löytäminen vaatii ”temppuilua”. En usko edelleenkään, eikä TM sitä sinänsä väitäkkään, että nuo kaikki 15 rengasta toimisivat, asteikolla 1-10, kaikki 9 pisteen arvoisesti kaikissa autoissa. Eikä ainakaan Suomen tiestöllä. Olisiko ollut parempi jättää melumittaukset ilman pisteitä. Jos joku nyt ostaa jonkun noista 9 melupisteen rengassarjoista ja luulee entisen meluisan auton muuttuvan automaattisesti melultaan kiitettäväksi(9), niin moni varmasti pettyy. Testissä käytetyn Audi A3:n kohdalla pettymys on ainakin varmaa.

    Oman kokemuksen mukaan rengasmelultaan kiitettäviä autoja alkaa löytyä vasta tuossa 5-sarjan Bemarin hinta-ja kokoluokassa. Tässä luokassa ei juurikaan meluyllätyksiä tule normirenkailla. Mutta niin kuin Inspektori kirjoitti ilmajousitetun ja laminoiduilla laseilla varustetunkin auton saa meluisaksi ja uraherkäksi pelkästään heittämällä alle yhtäkin kokoa isommat renkaat tai Bemarin kohdalla valitsemalla run flat renkaat.

      
  • Juuri näin. Autokohtaisen parhaan tuloksen saavuttaa alkuperäisillä vanteilla. Ennen suosin näyttäviä vanteita leveillä renkailla. Tietyt autot on varustettu jo tehtaalta lähtiessä hieman leveämmillä vanteilla. Leveä rengas reagoi herkemmin uriin, joten ajomukavuus on mitä on ja ajo-ominaisuudet pilataan yleensä lopullisesti. Suosin nykyisin alkuperäisiä vanteita ne mitä autonvalmistaja suosittaa näin ajettavuus on paras mahdollinen ja tunne on kuin ajaisi raiteilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit