Hybriditesti/moottorin esilämmitys

13 kommenttia

Sinänsä mielenkiintoisesta testistä ei löytynyt mitään tietoa moottorin esilämmityksestä. Suomen oloissa polttomoottorin käynnistäminen ilman esilämmitystä on epävarmaa ja autoa rasittavaa. Hybridiauton akussa olisi energiaa hyvinkin moottorilämmittimeen. Jotenkin kummallista, jos autossa riittää sähköä ratin lämmittämiseen, mutta ei moottorin! Voisikohan aiheeseen vielä joskus palata?

  1
  • Mitkähän oli näiden autojen kulutukset todellisisessa talviajossa? Tuskin Toyota kulutti 0.9 litraa/100km. Missään ei oltu ilmoitettu autojen kulutuslukemia. Aika tärkeä tieto useimmille autoilijoille.

      1
  • @makle kirjoitti:
    Sinänsä mielenkiintoisesta testistä ei löytynyt mitään tietoa moottorin esilämmityksestä. Suomen oloissa polttomoottorin käynnistäminen ilman esilämmitystä on epävarmaa ja autoa rasittavaa. Hybridiauton akussa olisi energiaa hyvinkin moottorilämmittimeen. Jotenkin kummallista, jos autossa riittää sähköä ratin lämmittämiseen, mutta ei moottorin! Voisikohan aiheeseen vielä joskus palata?

    Oma kokemukseni on kyllä se, että silloin hyvin harvoin kun kovilla pakkasilla hybridin polttomoottorin käynnistin, niin siinä ei ollut mitään epävarmaa. Melkein sadan kilowatin sähkömoottori pyörittää pakkasilla polttomoottoria täysin samalla tavalla kuin helteilläkin, eikä isosta akusta energia käynnistäessä lopu. Nykyöljyillä nuo kylmäkäynnistykset eivät ole ongelma edes kulumisen puolesta.

      
  • muokattu 20.02.2021 08:16

    @NHB kirjoitti:

    @makle kirjoitti:
    Sinänsä mielenkiintoisesta testistä ei löytynyt mitään tietoa moottorin esilämmityksestä. Suomen oloissa polttomoottorin käynnistäminen ilman esilämmitystä on epävarmaa ja autoa rasittavaa. Hybridiauton akussa olisi energiaa hyvinkin moottorilämmittimeen. Jotenkin kummallista, jos autossa riittää sähköä ratin lämmittämiseen, mutta ei moottorin! Voisikohan aiheeseen vielä joskus palata?

    Oma kokemukseni on kyllä se, että silloin hyvin harvoin kun kovilla pakkasilla hybridin polttomoottorin käynnistin, niin siinä ei ollut mitään epävarmaa. Melkein sadan kilowatin sähkömoottori pyörittää pakkasilla polttomoottoria täysin samalla tavalla kuin helteilläkin, eikä isosta akusta energia käynnistäessä lopu. Nykyöljyillä nuo kylmäkäynnistykset eivät ole ongelma edes kulumisen puolesta.

    Niihän se (ladattava hybridi) näköjään testin mukaan täytyy käynnistää ja lämmittää bensalla lämpötilan ollessa alle pakkasrajan ja moni hybridiauto ei suostu käyttämään sähköä ollenkaan, edes lämpimällä moottorilla kovalla pakkasella.
    Muuten, yleisen käsityksen mukaan sähkö-tai hybridiauto ei kuluta eikä tuota päästöjä lainkaan, kun ajetaan sähköllä. Taloja kun lämmitetään sähköllä niin se on paha asia ja tulee paljon päästöjä, tukehdutaan kaikki .
    Autolla kun ajetaan sähköllä niin kaikki muuttuu hyväksi ja maailma pelastuu

      5
  • Taloja voisi lämmittää keskustelupalstoilla viljellyillä olkiukoilla. Ehtymätön ja uusiutuva luonnonvara.

      8
  • NHBNHB
    muokattu 20.02.2021 15:21

    @rituli kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @makle kirjoitti:
    Sinänsä mielenkiintoisesta testistä ei löytynyt mitään tietoa moottorin esilämmityksestä. Suomen oloissa polttomoottorin käynnistäminen ilman esilämmitystä on epävarmaa ja autoa rasittavaa. Hybridiauton akussa olisi energiaa hyvinkin moottorilämmittimeen. Jotenkin kummallista, jos autossa riittää sähköä ratin lämmittämiseen, mutta ei moottorin! Voisikohan aiheeseen vielä joskus palata?

    Oma kokemukseni on kyllä se, että silloin hyvin harvoin kun kovilla pakkasilla hybridin polttomoottorin käynnistin, niin siinä ei ollut mitään epävarmaa. Melkein sadan kilowatin sähkömoottori pyörittää pakkasilla polttomoottoria täysin samalla tavalla kuin helteilläkin, eikä isosta akusta energia käynnistäessä lopu. Nykyöljyillä nuo kylmäkäynnistykset eivät ole ongelma edes kulumisen puolesta.

    Niihän se (ladattava hybridi) näköjään testin mukaan täytyy käynnistää ja lämmittää bensalla lämpötilan ollessa alle pakkasrajan ja moni hybridiauto ei suostu käyttämään sähköä ollenkaan, edes lämpimällä moottorilla kovalla pakkasella.
    Muuten, yleisen käsityksen mukaan sähkö-tai hybridiauto ei kuluta eikä tuota päästöjä lainkaan, kun ajetaan sähköllä. Taloja kun lämmitetään sähköllä niin se on paha asia ja tulee paljon päästöjä, tukehdutaan kaikki .
    Autolla kun ajetaan sähköllä niin kaikki muuttuu hyväksi ja maailma pelastuu

    Haluaisin kyllä kokeilla itse, että miten tuo todellisuudessa menee. Mulla on vahva epäilys, että tuo on taas vain yksi virhe muiden joukossa TM:n testissä. Mulla ei ollut hybridillä kertaakaan mitään ongelmaa ajaa kovimmillakaan pakkasilla pelkällä sähköllä, jos oli vain mahdollisuus ladata akkua.

    Mua on aina hämmentänyt se, kuinka moni ihan työkykyinen ihminen tekee tuon rinnastuksen autojen ja talojen välille. Voiko tosiaan joku olla ymmärtämättä sitä, kuinka puhutaan täysin eri asioista?

      1
  • @NHB kirjoitti:
    Mua on aina hämmentänyt se, kuinka moni ihan työkykyinen ihminen tekee tuon rinnastuksen autojen ja talojen välille. Voiko tosiaan joku olla ymmärtämättä sitä, kuinka puhutaan täysin eri asioista?

    Niinpä - taloon ei tarvita sitä valtavaa akkua sähkön varastointiin ollenkaan.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Mua on aina hämmentänyt se, kuinka moni ihan työkykyinen ihminen tekee tuon rinnastuksen autojen ja talojen välille. Voiko tosiaan joku olla ymmärtämättä sitä, kuinka puhutaan täysin eri asioista?

    Niinpä - taloon ei tarvita sitä valtavaa akkua sähkön varastointiin ollenkaan.

    Kiitos ilmaisesta esimerkistä.

      
  • Tiesitkö muuten, että kestävimmät laitteet säästävät luononvaroja Esimerkiksi Nasan marsluotaimessa on Toyotan 4A-fe Perseverance moottori!

      
  • @NHB kirjoitti:

    Haluaisin kyllä kokeilla itse, että miten tuo todellisuudessa menee. Mulla on vahva epäilys, että tuo on taas vain yksi virhe muiden joukossa TM:n testissä. Mulla ei ollut hybridillä kertaakaan mitään ongelmaa ajaa kovimmillakaan pakkasilla pelkällä sähköllä, jos oli vain mahdollisuus ladata akkua.

    Ilmeisesti vaihtelee sähkön pakkokäytön mahdollisuus paljon. Itselläni Kia Niro plugari ja käyttää kylmällä ajoittain moottoria, mitä kylmempää sitä enemmän. Alkuviikon -20C kelissä käytti sähköä sen verran vähän, että täysi akku riitti reilun 100km matkan ajaksi. Tästä huolimatta kulutus pysyi mielestäni yllättävän alhaisena. Työmatkat 2x75km ja kotoa lähtiessä akku täynnä, töissä saa auton lämmitykseen, mutta ei lataukseen. Kulutus oli 4,7/100km. Kesällä sama veto niin kulutus on n 1l vähemmän.

      
  • Itselataava hybridi menee ko matkoilla ja pakkasilla pienemmällä kuin 4,7 eikä latauksiin tms tarvitse kiinnittää mitään huomiota ja autot ovat 5-10.000€ halvempia. Niin.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @makle kirjoitti:
    Sinänsä mielenkiintoisesta testistä ei löytynyt mitään tietoa moottorin esilämmityksestä. Suomen oloissa polttomoottorin käynnistäminen ilman esilämmitystä on epävarmaa ja autoa rasittavaa. Hybridiauton akussa olisi energiaa hyvinkin moottorilämmittimeen. Jotenkin kummallista, jos autossa riittää sähköä ratin lämmittämiseen, mutta ei moottorin! Voisikohan aiheeseen vielä joskus palata?

    Oma kokemukseni on kyllä se, että silloin hyvin harvoin kun kovilla pakkasilla hybridin polttomoottorin käynnistin, niin siinä ei ollut mitään epävarmaa. Melkein sadan kilowatin sähkömoottori pyörittää pakkasilla polttomoottoria täysin samalla tavalla kuin helteilläkin, eikä isosta akusta energia käynnistäessä lopu. Nykyöljyillä nuo kylmäkäynnistykset eivät ole ongelma edes kulumisen puolesta.

    Omassa autossani akku riittää 100km:n ajoon. Alle -10 asteen lämpötilassa pakkokäynnistyy polttomoottori kylmänä. 25-30 asteen pakkasella moottori pitää tosi rumaa ääntä käynnistyessään - sääli 5km:n kauppareissun takia. Sisätilat lämpenevät ihan hyvin akun voimin esilämmityksellä. Jos minulle tulee uuden hybridiauton hankinta eteen, tarkistan kyllä, voiko sillä ajaa halutessaan pelkällä akulla myös pakkasella ja saako siihen ajoakun voimin toimvan moottorilämmittimen.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Itselataava hybridi menee ko matkoilla ja pakkasilla pienemmällä kuin 4,7 eikä latauksiin tms tarvitse kiinnittää mitään huomiota ja autot ovat 5-10.000€ halvempia. Niin.

    Niin. Kialla ajetaan meillä pääosin kaupungissa toisen lyhyempää työmatkaa ja silloin huhtikuusta syyskuuhun pääsee käytännössä n 1-2 litran kulutuksella ajon ollessa pääosin sähköllä. Omat pidemmät työmatkat ajan pääosin diesel härvelillä.

    Kunhan nyt tulin kertoneeksi plugarikokemukseni talvisessa pidemmässä matkassa.

      
  • muokattu 14.03.2021 14:34

    @takuulla257 kirjoitti:
    Itselataava hybridi menee ko matkoilla ja pakkasilla pienemmällä kuin 4,7 eikä latauksiin tms tarvitse kiinnittää mitään huomiota ja autot ovat 5-10.000€ halvempia. Niin.

    Kia Niro Plugarien keskikulutus Spritomonitorissa on tällä hetkellä 2.74 sadalle. Mihin itselataavaan tuota kannattaisi verrata:
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/23-Kia/1540-Niro.html?fueltype=6&constyear_s=2018&minkm=15000&powerunit=2

    Samassa lähteessä Kia Niro itselataavien keskikulutus on tasan 5 sadalle. Mihin muun merkkiseen itselataavaan tätä töpselitöntä Niroa pitäisi verrata:
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/23-Kia/1540-Niro.html?fueltype=10&constyear_s=2018&minkm=15000&powerunit=2

    Ainakin Auriksen tai Corollan ostaneiden kulutus näyttäisi keskimäärin nousevan Niroa suuremmaksi, vaikka verrattaisiin töpselittömiä hybridejäkin:
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=10&constyear_s=2018&minkm=15000&powerunit=2
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1734-Corolla_Hybrid.html?fueltype=10&constyear_s=2018&minkm=15000&powerunit=2

    RAV4 tarjoaisi jo varmaan Niroa vastaavat tilatkin, mutta kulutus nousee jo selvästi:
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/440-RAV_4.html?fueltype=10&constyear_s=2018&minkm=15000&powerunit=2

    RAV4 plugari helpottaisi kulutuspuolta hieman, mutta hinta ei nousekaan 5 tai 10 tuhannella, vaan yli 20.000 € yli Plugari Niron:
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/440-RAV_4.html?fueltype=6&constyear_s=2018&minkm=15000&powerunit=2

    Oikeasti se mysteerio tässä on, että jos haluaa ostaa minkä tahansa tyyppisen hybridin, miksi ihmeessä sen pitäisi olla Toyota?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit