@Lukija19923 kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein tästä keskustelusta raadin näkemyksenä sen, että merkki C38 (pysäköintikieltomerkki) ei voisi olla merkin C39 (pysäköintikieltoalue) vaikutusalueella - edes lisäkilvin määriteltynä?
Näin tosiaan asetuksessa sanotaan eli alussa esittämäni arvaus meni oikein.
Pysäköintikieltoalue on siis voimassa koko ajan?
En osaa varmuudella sanoa, onko asetuksen vastaisesti laitettu merkki voimassa. Tässä tapauksessa ei ole edes yksiselitteistä, mikä merkin viesti on, kun epälooginen aluemerkki on taustalla. Onkohan TM:llä tiedossa ennakkopäätöstä?
Ja että Pysäköintipaikka merkillä (P2) ei ole rajoitusten (esim. maksimi pysäköintiaika vaikkapa arkisin klo 6-18) ulkopuolella tämä merkki AINA antaa mahdollisuuden pysäköintiin - eli merkki on voimassa myös tuon mahdollisen rajoituksensa ulkopuolella?
Mielestäni näin. Samaa logiikkaa käytetään maksullisessa pysäköinnissä. On maksullista esim. 6-18 ja muulloin maksutonta.
Onko siis mitään tapaa, jolla tuo pysäköintikieltoalue voidaan kumota joksikin kellonajaksi ja/tai kiekolla merkityksi pysäköintiajaksi? Jos Pysäköintikieltomerkkiä ei voi käyttää Pysäköintikieltoaluemerkin vaikutusalueella, niin onko täysi vapautus ainoa vaihtoehto (P-merkillä)?
Voisi olla myös hyvä, jos toimitus käsittelisi aihetta lehdessä.
Merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on
varattu ajoneuvojen pysäköintiin tien sillä puolella, jolle merkki on
pystytetty. Ajoradan ulkopuolella merkki on voimassa koko pysäköintialueella ellei tiemerkinnöin toisin osoiteta. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä. Lisäkilvellä H12, H21
tai H24 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muulla kuin lisäkilvessä ilmaistulla ajoneuvolla saa pysäköidä alueelle. Merkissä voidaan osoittaa pysäköintipaikan tai -alueen numero- tai kirjaintunnus."
En kyllä heti keksi, millä lisäkilvellä tuo merkki saadaan olemaan voimassa vain esim. 6-18 ja muulloin pysäköinti olisi kielletty. Vai voisiko sen hoitaa erillisellä tekstillä lisäkilvessä? Helpompi olisi rukata pysäköinnin aluekieltoa.
Sain Espoolta vastauksen kysymykseeni tuon C39 merkin (pysäköintikieltoalue) sijoituksesta: se on kuulemma "liikennemerkkisuunnitelman mukaisessa paikassa". Eli ei ole tulossa muutoksia sen sijaintiin, vaikka sanoin sen olevan hieman harhaanjohtava.
Minulle vahvistettiin, että kyseinen merkki koskee molemipia y-risteyksen haaroja (vaikka siis on mielestäni harhaanjohtavan lähellä toista haaran alkua).
Sitä he EIVÄT vielä vahvistaneet, että mikä on sen C38 merkin (Pysäköintikielto lisäkilpineen) tarkoitus ja vaikutus (on siis C39-merkin alueella). Odotan vastausta.
Kiinnostava tapaus, jos mitään korjausta ei tuohon tule. Ei ainakaan ennen kuin paikasta on artikkeli TM:n sivuilla ja vastuulliset ei enää pääse karkuun.
Liikennemerkkisuunnitelma on ilmeisesti tilattu konsultilta ja kaupungin henkilöstö ei sitä tarkasta ja vasta sen jälkeen hyväksy, vaan nostaa kädet ylös sen edessä. Eipä ole ensimmäinen kerta.
Liikennelakiin on tosiaan tullut muutoksia ja alupysäköintikiellon sisällä ei tulisi enää merkitä pysäköintiä muulla kuin sinisellä p-merkillä. Vanhojen merkintöjen korjaamisen (jotka olivat sallittuja edellisen lain aikana) on kuitenkin myönnetty siirtymä aikaa ja kohteet tullaan muuttaamaan resurssien mukaan.
Sitä, miten se tullaan korjaamaan (poistamalla vain p-kieltomerkki vai muuttamalla se P-alueeksi), ei kerrottu. Kumpikaan muutos ei kuitenkaan ole täysin sama asia, jos se ennen muutosta on tarkoittanut sen merkityn ajan jälkeen siinä pysäköinnin kieltämistä.
Samoin sitä aluepysäköintimerkin paikkaa ei aiota muuttaa, vaikka siitä kommentoinkin heille.
Näin tosiaan asetuksessa sanotaan eli alussa esittämäni arvaus meni oikein.
En osaa varmuudella sanoa, onko asetuksen vastaisesti laitettu merkki voimassa. Tässä tapauksessa ei ole edes yksiselitteistä, mikä merkin viesti on, kun epälooginen aluemerkki on taustalla. Onkohan TM:llä tiedossa ennakkopäätöstä?
Mielestäni näin. Samaa logiikkaa käytetään maksullisessa pysäköinnissä. On maksullista esim. 6-18 ja muulloin maksutonta.
Onko siis mitään tapaa, jolla tuo pysäköintikieltoalue voidaan kumota joksikin kellonajaksi ja/tai kiekolla merkityksi pysäköintiajaksi? Jos Pysäköintikieltomerkkiä ei voi käyttää Pysäköintikieltoaluemerkin vaikutusalueella, niin onko täysi vapautus ainoa vaihtoehto (P-merkillä)?
Voisi olla myös hyvä, jos toimitus käsittelisi aihetta lehdessä.
Tieliikennelaki liite 3: "E2 Pysäköintipaikka
Merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on
varattu ajoneuvojen pysäköintiin tien sillä puolella, jolle merkki on
pystytetty. Ajoradan ulkopuolella merkki on voimassa koko pysäköintialueella ellei tiemerkinnöin toisin osoiteta. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä. Lisäkilvellä H12, H21
tai H24 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muulla kuin lisäkilvessä ilmaistulla ajoneuvolla saa pysäköidä alueelle. Merkissä voidaan osoittaa pysäköintipaikan tai -alueen numero- tai kirjaintunnus."
En kyllä heti keksi, millä lisäkilvellä tuo merkki saadaan olemaan voimassa vain esim. 6-18 ja muulloin pysäköinti olisi kielletty. Vai voisiko sen hoitaa erillisellä tekstillä lisäkilvessä? Helpompi olisi rukata pysäköinnin aluekieltoa.
Sain Espoolta vastauksen kysymykseeni tuon C39 merkin (pysäköintikieltoalue) sijoituksesta: se on kuulemma "liikennemerkkisuunnitelman mukaisessa paikassa". Eli ei ole tulossa muutoksia sen sijaintiin, vaikka sanoin sen olevan hieman harhaanjohtava.
Minulle vahvistettiin, että kyseinen merkki koskee molemipia y-risteyksen haaroja (vaikka siis on mielestäni harhaanjohtavan lähellä toista haaran alkua).
Sitä he EIVÄT vielä vahvistaneet, että mikä on sen C38 merkin (Pysäköintikielto lisäkilpineen) tarkoitus ja vaikutus (on siis C39-merkin alueella). Odotan vastausta.
Kiinnostava tapaus, jos mitään korjausta ei tuohon tule. Ei ainakaan ennen kuin paikasta on artikkeli TM:n sivuilla ja vastuulliset ei enää pääse karkuun.
Liikennemerkkisuunnitelma on ilmeisesti tilattu konsultilta ja kaupungin henkilöstö ei sitä tarkasta ja vasta sen jälkeen hyväksy, vaan nostaa kädet ylös sen edessä. Eipä ole ensimmäinen kerta.
Lisävastaus Espoolta:
Sitä, miten se tullaan korjaamaan (poistamalla vain p-kieltomerkki vai muuttamalla se P-alueeksi), ei kerrottu. Kumpikaan muutos ei kuitenkaan ole täysin sama asia, jos se ennen muutosta on tarkoittanut sen merkityn ajan jälkeen siinä pysäköinnin kieltämistä.
Samoin sitä aluepysäköintimerkin paikkaa ei aiota muuttaa, vaikka siitä kommentoinkin heille.