TM 13/22 ketjun kiristys

5 kommenttia

Seikkailupyörien testissä sivun 31 kuvassa on ketjua kiristettäessä kuusiokoloavain ketjun ja rattaan välissä. Jotta rengas menee väkisin eteenpäin. Häh?? Mitä tuo tarkoittaa?

  
  • Oikea vastaus on tietenkin kardaani :smiley:

    Mutta perinteisessä kiristinjärjestelmässä kierre vetää pyörää taakse päin haarukassa ja eteenpäin rengasta joutuu puskemaan ketjun kireyttä säätävä asentaja. Tässä asentaja on hoksannut minua fiksumman tavan tehdä tuo sormiaan sotkematta. Itse painoin ketjusta suoraan alaspäin samalla tavoitteella, mutta mikä tahansa pulikka ketjun ja rattaan välissä pyörää käsin pyöräytettäessä vetää rengasta eteenpäin haarukassa sormin ketjuun koskematta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Oikea vastaus on tietenkin kardaani :smiley:

    Mutta perinteisessä kiristinjärjestelmässä kierre vetää pyörää taakse päin haarukassa ja eteenpäin rengasta joutuu puskemaan ketjun kireyttä säätävä asentaja. Tässä asentaja on hoksannut minua fiksumman tavan tehdä tuo sormiaan sotkematta. Itse painoin ketjusta suoraan alaspäin samalla tavoitteella, mutta mikä tahansa pulikka ketjun ja rattaan välissä pyörää käsin pyöräytettäessä vetää rengasta eteenpäin haarukassa sormin ketjuun koskematta.

    Mutta siinäpä minulla ihmetyksen aihe just olikin. Taaksepäin sitä pyörää vedetään kiristysmekanismilla. Miksi pitäisi eteenpäin siirtää? Kiristää liikaa ja pitää vähän löysätä? Minä ainakin kiristän vähän, tarkistan ketjun kireyden ja kiristän lisää kunnes sopiva kireys. Ei tarvitse pyörää eteenpäin työntää.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Oikea vastaus on tietenkin kardaani :smiley:

    Mutta perinteisessä kiristinjärjestelmässä kierre vetää pyörää taakse päin haarukassa ja eteenpäin rengasta joutuu puskemaan ketjun kireyttä säätävä asentaja. Tässä asentaja on hoksannut minua fiksumman tavan tehdä tuo sormiaan sotkematta. Itse painoin ketjusta suoraan alaspäin samalla tavoitteella, mutta mikä tahansa pulikka ketjun ja rattaan välissä pyörää käsin pyöräytettäessä vetää rengasta eteenpäin haarukassa sormin ketjuun koskematta.

    Tuumiskelin aihetta, ehkä hoksasin syyn tuolle. Teoriassa kiristyslaitteista riippuen voi olla riski että kiristin jää löysälle. En kuitenkaan tuollaiseen ongelmaan koskaan törmännyt. Eikä kuusiokolo-, tai keppikikkaa pyörässäni voisi käyttääkään. Molemmin puolin takapyörää on osia, pakoputkia, ketjusuoja, iskunvaimentimia, jarrulevyt/-jarruosat.

    Teen ketjunkiristyksen helpommalla tavalla:
    -Löysään kiristinmuttereiden lukitusmutterit.
    -Löysään akselimutterin.
    -Kiristän ketjun kiristinmuttereilla lähelle maksimikireyttä ketjulinjaa/asteikkoja seursten.
    -Kiristän aksemutteria hieman, senverran että kiristinmutterit vielä pyörii, mutta hieman naheasti.
    -Kiristän kiristinmuttereita vielä vähän.
    -Kiristän akselimutterin momenttiin.
    -Lukitsen kiristinmutterit lukitusmuttereilla.

    Kiristinmekanismista on löysät pois kun ne on avaimella kiristetty. Viimeisessä vaiheessa jopa helppo tarkistaa jos epäilee.

      
  • muokattu 17.07.2022 12:56

    En ole lukenut juttua, mutta olisiko kyseessä sama kuin tulpan kärkivälin rakotulkista. Kasvanut kärkiväli saadaan optimimittaan. Ketjun kiristyksessä kuusiokoloavain nypätään ketjun ja rattaanvälistä ja näin ollen ketjun kireys on juuri oikea. Kuusiokoloavaimen koko on tietysti se tärkein asia saavuttaa oikea kireys ketjulle. Vanhan moottoripyöräharrastajan näkemys asiaan, on tullut tehtyä omatoimisia remontteja nuoruudessa jos jonkinlaisia eri pyöriin. :smile:

      
  • @tracktest kirjoitti:
    En ole lukenut juttua, mutta olisiko kyseessä sama kuin tulpan kärkivälin rakotulkista. Kasvanut kärkiväli saadaan optimimittaan. Ketjun kiristyksessä kuusiokoloavain nypätään ketjun ja rattaanvälistä ja näin ollen ketjun kireys on juuri oikea. Kuusiokoloavaimen koko on tietysti se tärkein asia saavuttaa oikea kireys ketjulle. Vanhan moottoripyöräharrastajan näkemys asiaan, on tullut tehtyä omatoimisia remontteja nuoruudessa jos jonkinlaisia eri pyöriin. :smile:

    En usko että siitä on kyse. Minkäänlainen kuusiokoloavain ei mahdu ketjun ja rattaan väliin kuin ihan rattaan yläosassa. Jos kuusiokoloavain on rattaan ja ketjun välissä ja pyörittää takapyörää taaksepäin, pyörä kyllä siirtyy eteenpäin, mutta samalla ketju nousee ylös hampaille. Jos kuusiokoavain mahtuu väliin ilman hampaille nousua, on ketju venynyt tosi pahasti ja rattaatkin vaihtokunnossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit